LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
BIUDŽETO IR FINANSŲ KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS MOKESČIŲ ADMINISTRAVIMO ĮSTATYMO NR. IX-2112 1, 2, 14, 26, 86, 88, 93, 105, 106, 110 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3609(2)
2024-06-25 Nr. 109-P-28
Vilnius
1. Posėdyje dalyvavo: Mindaugas Lingė, Valius Ąžuolas, Algirdas Butkevičius, Antanas Čepononis, Dalia Asanavičiūtė (pavaduojanti Agnę Bilotaitę), Simonas Gentvilas, Radvilė Morkūnaitė-Mikulėnienė, Liudas Jonaitis, Matas Maldeikis, Andrius Palionis, Juozas Varžgalys.
Biudžeto ir finansų komiteto biuras: patarėjai Agnė Narščiuvienė, Dalia Mudėnienė, Audronė Čekanavičienė, Mindaugas Pečiulis, padėjėja Jolanta Matiliauskienė.
2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto sprendimas |
Argumentai, pagrindžiantys sprendimą |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
LRS Kanceliarijos Teisės departamentas 2024 m. birželio 25 d. |
3 |
7 |
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šią pastabą. Projekto 3 straipsnio 7 dalimi Mokesčių administravimo įstatymo 14 straipsnio 9 dalyje siūloma nustatyti, kad „esant kitų įstatymų ir šio straipsnio kolizijai, taikomos šio straipsnio nuostatos“. Svarstytina, ar siekiant teisinio aiškumo šioje taisyklėje neturėtų būti nustatyta išimtis kodifikuotų įstatymų – kodeksų atžvilgiu, t. y. kad būtų aiškiai nustatyta, jog esant kodekso ir Mokesčių administravimo įstatymo tam tikro straipsnio kolizijai, taikomos kodekso nuostatos.
|
Pritarti |
Komiteto siūloma Projekto 3 straipsnio 7 dalies redakcija: „7. Papildyti 14 straipsnį 9 dalimi: „9. Jeigu kyla kolizija tarp kitų įstatymų (išskyrus kodifikuotus) ir šio straipsnio nuostatų, taikomos šio straipsnio nuostatos.“ Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
|
3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto sprendimas |
Argumentai, pagrindžiantys sprendimą |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Seimo nariai: Andrius Bagdonas, Juozas Varžgalys, Algirdas Butkevičius 2024 m. birželio 20 d.
|
9 |
6 |
|
|
Argumentai: Reforma „Vienas langelis“ siekiama skaitmenizuoti prievolių administravimą, taip pat efektyvinti skaitmeninių technologijų naudojimą Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI) veikloje. Akcentuotina, jog projektu numatoma maksimaliai automatizuoti mokesčių administratoriaus atliekamas prievolių apskaitymo procedūras. Siekiant vengti veiksmų dubliavimo tarp skirtingų institucijų (VMI ir antstolių), kai dėl to paties asmens skolų išieškojimą vykdys abu subjektai, taip pat maksimaliai automatizuoti priverstinį išieškojimo procesą, mažinant VMI galimą žmogiškųjų išteklių poreikį ir papildomas sąnaudas, taip pat įvertinus VMI praktikoje taikomo išieškojimo iš sąskaitų efektyvumo rodiklius siūloma trumpinti išieškojimo terminus. Atitinkamai, atsižvelgus į VMI pristatytus argumentus svarstymo Biudžeto ir finansų komitete metu, kad VMI išieškomoms prievolėms turi būti taikomas vienodas terminas, bei, įvertinus svarstymo metu Seimo narių išsakytus argumentus, siūloma nustatyti racionalų 90 dienų terminą, per kurį VMI išieško mokestines nepriemokas. Per šį 90 dienų terminą mokesčių administratorius turi teisę paraginti skolininką, taip pat sudengti turimas visas mokesčio ar kitos prievolės permokas, pasiūlyti sudaryti mokestinės paskolos sutartį ir prireikus taikyti priverstinį lėšų nurašymą iš skolininko banko sąskaitos.
Pasiūlymai: 1. Pakeisti projekto 9 straipsnio, kuriuo keičiamas 106 straipsnis, šio straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip: „6. Mokesčių
administratorius mokestinės nepriemokos priverstinį išieškojimą, išskyrus šio
straipsnio 7 dalyje nurodytus atvejus, vykdo šio straipsnio 1 dalies 1–3
punktuose nurodytais būdais ne ilgiau kaip
|
Nepritarti |
Pritarus Seimo narių pasiūlymui ir numačius trumpesnį išieškojimo laikotarpį iš sąskaitų, nukentės ne tik pažeidžiami asmenys bet ir apskritai gyventojai, pvz. kurie keletą mėnesių negaudami pajamų, o vėliau jų gavę, būtų perduodami antstoliams. Nes nurašymai vyks per 6 mėnesius, o sutrumpinus laikotarpį, dalis neišieškotos sumos bus perduota antstoliams, dėl ko bus patiriamos ženkliai didesnės išlaidos. VMI vykdant baudos išieškojimą iš asmens sąskaitos skolingas asmuo papildomai patirtų apie 2 eurus išlaidų, o antstolio vykdymo išlaidos, ypač kai išieškomos nedidelės sumos iki 60 eurų, gali iki 10 kartų viršyti pačią skolą. Taip pat svarbu ir tai, kad pagal Seimo narių pasiūlymą, po 90 d. perdavus skolų turintį asmenį antstoliui, antstolis pirmiausiai atliktų tuos pačius išieškojimo veiksmus per PLAIS, t. y darytų tą patį, ką pagal Komiteto siūlomus patikslinimus darytų VMI 180 dienų, tik žmogui tai kainuotų ženkliai pigiau, nes jam nebūtų taikomi antstolių įkainiai. Balsavimo rezultatai: Už – 1, prieš – 2, susilaikė – 5. Seimo narių pasiūlymui nepritarta
|
Komiteto pirmininkas Mindaugas Lingė
Biudžeto ir finansų komiteto biuro patarėja Dalia Mudėnienė