LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

BIUDŽETO IR FINANSŲ KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS MOKESČIŲ ADMINISTRAVIMO ĮSTATYMO NR. IX-2112 1, 2, 14, 26, 86, 88, 93, 105, 106, 110 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3609(2)

 

 

2024-06-25 Nr. 109-P-28

Vilnius

 

1. Posėdyje dalyvavo: Mindaugas Lingė, Valius Ąžuolas, Algirdas Butkevičius, Antanas Čepononis, Dalia Asanavičiūtė (pavaduojanti Agnę Bilotaitę), Simonas Gentvilas, Radvilė Morkūnaitė-Mikulėnienė,  Liudas Jonaitis, Matas Maldeikis, Andrius Palionis, Juozas Varžgalys.

Biudžeto ir finansų komiteto biuras: patarėjai Agnė Narščiuvienė, Dalia Mudėnienė, Audronė Čekanavičienė, Mindaugas Pečiulis, padėjėja Jolanta Matiliauskienė.

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto  sprendimas

Argumentai,

pagrindžiantys sprendimą

str.

str. d.

p.

1.

LRS Kanceliarijos Teisės departamentas

2024 m. birželio 25 d.

3

7

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šią pastabą.

Projekto 3 straipsnio 7 dalimi Mokesčių administravimo įstatymo 14 straipsnio 9 dalyje siūloma nustatyti, kad „esant kitų įstatymų ir šio straipsnio kolizijai, taikomos šio straipsnio nuostatos“. Svarstytina, ar siekiant teisinio aiškumo šioje taisyklėje neturėtų būti nustatyta išimtis kodifikuotų įstatymų – kodeksų atžvilgiu, t. y. kad būtų aiškiai nustatyta, jog esant kodekso ir Mokesčių administravimo įstatymo tam tikro straipsnio kolizijai, taikomos kodekso nuostatos.

 

Pritarti

Komiteto siūloma Projekto 3 straipsnio 7 dalies redakcija:

„7. Papildyti 14 straipsnį 9 dalimi:

„9. Jeigu kyla kolizija tarp kitų įstatymų  (išskyrus kodifikuotus) ir šio straipsnio nuostatų, taikomos šio straipsnio nuostatos.“

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

 

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto  sprendimas

Argumentai,

pagrindžiantys sprendimą

str.

str. d.

p.

1.

Seimo nariai: Andrius Bagdonas, Juozas Varžgalys, Algirdas Butkevičius

2024 m. birželio 20 d.

 

9

6

 

 

Argumentai:

Reforma „Vienas langelis“ siekiama skaitmenizuoti prievolių administravimą, taip pat efektyvinti skaitmeninių technologijų naudojimą Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI) veikloje.  Akcentuotina, jog projektu numatoma maksimaliai automatizuoti mokesčių administratoriaus atliekamas prievolių apskaitymo procedūras. Siekiant vengti veiksmų dubliavimo tarp skirtingų institucijų (VMI ir antstolių), kai dėl to paties asmens skolų išieškojimą vykdys abu subjektai, taip pat maksimaliai automatizuoti priverstinį išieškojimo procesą, mažinant VMI galimą žmogiškųjų išteklių poreikį ir papildomas sąnaudas, taip pat įvertinus VMI praktikoje taikomo išieškojimo iš sąskaitų efektyvumo rodiklius siūloma trumpinti išieškojimo terminus. Atitinkamai, atsižvelgus į VMI pristatytus argumentus svarstymo Biudžeto ir finansų komitete metu, kad VMI išieškomoms prievolėms turi būti taikomas vienodas terminas, bei, įvertinus svarstymo metu Seimo narių išsakytus argumentus, siūloma nustatyti racionalų 90 dienų terminąper kurį VMI išieško mokestines nepriemokas. Per šį 90 dienų terminą mokesčių administratorius turi teisę paraginti skolininką, taip pat sudengti turimas visas mokesčio ar kitos prievolės permokas, pasiūlyti sudaryti mokestinės paskolos sutartį ir prireikus taikyti priverstinį lėšų nurašymą iš skolininko banko sąskaitos.

 

Pasiūlymai: 

1.       Pakeisti projekto 9 straipsnio, kuriuo keičiamas 106 straipsnis, šio straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

6. Mokesčių administratorius mokestinės nepriemokos priverstinį išieškojimą, išskyrus šio straipsnio 7 dalyje nurodytus atvejus, vykdo šio straipsnio 1 dalies 1–3 punktuose nurodytais būdais ne ilgiau kaip 180 90 dienų nuo teisės privestinai išieškoti mokestinę nepriemoką atsiradimo dienos. Jeigu mokesčių administratorius mokestinės nepriemokos per šį terminą neišieško, jis šio straipsnio 8 dalyje nustatyta tvarka ne vėliau kaip per 20 dienų po šio termino pabaigos priima sprendimą išieškoti mokestinę nepriemoką iš asmens turto šio straipsnio 1 dalies 4 ir 5 punktuose nurodytais būdais (toliau šiame straipsnyje – sprendimas) ir perduoda sprendimą vykdyti antstoliui, išskyrus šio straipsnio 8 dalyje nurodytus atvejus, kai mokesčių administratorius sprendimą priima nepasibaigus šioje dalyje nustatytam mokestinės nepriemokos išieškojimo vykdymo terminui. Mokesčių administratorius, pradėjęs vykdyti išieškojimą iš asmens šio straipsnio 1 dalies 1–3 punktuose nurodytais būdais, privalo kas 30 dienų patikrinti, ar antstolis pradėjo vykdyti išieškojimą iš to asmens turto arba atsirado kitų šio straipsnio 8 dalyje nurodytų atvejų, kuriais mokesčių administratorius sprendimą priima nepasibaigus šioje dalyje nustatytam mokestinės nepriemokos išieškojimo vykdymo terminui.“

 

Nepritarti

Pritarus Seimo narių pasiūlymui ir numačius trumpesnį išieškojimo laikotarpį iš sąskaitų,  nukentės ne tik pažeidžiami asmenys bet ir apskritai gyventojai, pvz. kurie keletą mėnesių negaudami pajamų, o vėliau jų gavę, būtų perduodami antstoliams. Nes nurašymai vyks per 6 mėnesius, o sutrumpinus laikotarpį, dalis neišieškotos sumos bus perduota antstoliams, dėl ko bus patiriamos ženkliai didesnės išlaidos. VMI vykdant baudos išieškojimą iš asmens sąskaitos skolingas asmuo papildomai patirtų apie 2 eurus išlaidų, o antstolio vykdymo išlaidos, ypač kai išieškomos nedidelės sumos iki 60 eurų, gali  iki 10 kartų viršyti pačią skolą.

Taip pat svarbu ir tai, kad pagal Seimo narių pasiūlymą, po 90 d. perdavus skolų turintį asmenį antstoliui, antstolis pirmiausiai atliktų tuos pačius išieškojimo veiksmus per PLAIS, t. y darytų tą patį, ką pagal Komiteto siūlomus patikslinimus darytų VMI 180 dienų, tik žmogui tai kainuotų ženkliai pigiau, nes jam nebūtų taikomi antstolių įkainiai. 

Balsavimo rezultatai:

Už – 1, prieš – 2, susilaikė – 5.

Seimo narių pasiūlymui nepritarta

 

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                          Mindaugas Lingė

 

                                                                                                                                                                                                                                             

Biudžeto ir finansų komiteto biuro patarėja Dalia Mudėnienė