LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
KULTŪROS KOMITETAS
PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO NUTARIMO „DĖL TOTALITARINIŲ REŽIMŲ TYRIMŲ CENTRO NUOSTATŲ PATVIRTINIMO“ PROJEKTO Nr. XIVP-3380
2024-06-13 Nr. 121-P-20
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas Vytautas Juozapaitis, komiteto nariai: Angelė Jakavonytė, Vytautas Kernagis, Silva Lengvinienė, Liuda Pociūnienė, Robertas Šarknickas, Stasys Tumėnas, Kęstutis Vilkauskas. Komiteto biuro vedėja Agnė Jonaitienė, komiteto biuro patarėjos: Milda Gureckienė, Aušra Pocienė, Deimantė Pukytė, padėjėja Danguolė Zabulėnienė.
Kviestieji asmenys: Lietuvos Respublikos Seimo narė Paulė Kuzmickienė, Lietuvos Respublikos Seimo narys Audronis Ažubalis, Lietuvos Respublikos Seimo narys Valdas Rakutis, Lietuvos Respublikos Prezidento patarėjas Pranas Žukauskas, Lietuvos Respublikos kultūros viceministras Rimantas Mikaitis, Lietuvos Respublikos kultūros ministerijos Teisės ir žmogiškųjų išteklių skyriaus vedėjas Virginijus Varnaitis, Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro generalinis direktorius Arūnas Bubnys, Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro Lietuvos istorijos tyrimų ir atminties kultūros darbuotojų profesinės sąjungos valdybos narys Raimundas Kaminskas, Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro Lietuvos istorijos tyrimų ir atminties kultūros darbuotojų profesinės sąjungos pirmininkė Elena Matulionienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-12-13 |
|
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas. 1. Nutarimo projekto preambulėje nurodytinas teisės akto priėmimo teisinis pagrindas, t. y. reikėtų nurodyti konkretų įstatymą, kuriame nustatyta, kad Seimas turi priimti siūlomą nutarimą. |
Pritarti |
Pritartina Teisės departamento pastabai, kad preambulėje reikėtų nurodyti Totalitarinių režimų tyrimų centro nuostatų priėmimo teisinį pagrindą. Nuostatų 1 punkte įrašytina: „Nuostatai priimami vadovaujantis Lietuvos Respublikos Totalitarinių režimų tyrimų centro įstatymu.“ |
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-12-13 |
|
|
|
2. Atsižvelgiant į kartu su šiuo nutarimo projektu teikiamo Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro įstatymo Nr. VIII-238 pakeitimo įstatymo projekte Nr. XIVP-2343(2) siūlomus pakeitimus (Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro pavadinimas bus keičiamas į Totalitarinių režimų tyrimų centrą), siūlytume papildyti nutarimo projektą atskiru straipsniu, kuriuo būtų pripažįstamas netekusiu galios Lietuvos Respublikos Seimo 1997 m. lapkričio 11 d. nutarimas Nr. VIII-505 „Dėl Lietuvos Gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro nuostatų patvirtinimo“ su visais pakeitimais ir papildymais. |
Pritarti |
Pritartina Teisės departamento siūlymui ir siūlytina nutarimo projektą papildyti 3 straipsniu: „Įsigaliojus šiam nutarimui, pripažinti netekusiu galios Lietuvos Respublikos Seimo 1997 m. lapkričio 11 d. nutarimą Nr. VIII-505 „Dėl Lietuvos Gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro nuostatų patvirtinimo“ su visais pakeitimais ir papildymais.“ |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-12-13 |
|
|
1 |
3. Tikslintinas teikiamu nutarimo projektu tvirtinamų Totalitarinių režimų tyrimų centro nuostatų (toliau – Nuostatai) 1 punktas, jame aiškiai nurodant, kad Totalitarinių režimų tyrimų centras (toliau – Centras) yra valstybės biudžetinė įstaiga (išbraukiant neapibrėžto teisinio turinio žodį „savarankiška“) bei atsisakant kaip perteklinių šios įstaigos paskirtį nustatančių nuostatų (ši informacija pateikiama Nuostatų 9 ir 10 punktuose, apibrėžiant Centro tikslus ir funkcijas). |
Pritarti iš dalies |
Pritartina iš dalies Teisės departamento pastabai ir atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų įstatymo 6 straipsnio 1 dalį, teiktina tokia 1 punkto formuluotė: „1. Totalitarinių režimų tyrimų centras (toliau – Centras) yra valstybės biudžetinė įstaiga, Totalitarinių režimų tyrimų centro nuostatuose (toliau – Nuostatai) ir kituose teisės aktuose nustatytais pagrindais ir tvarka vykdantis totalitarinių režimų okupacijų veikimo, nusikaltimų Lietuvos teritorijoje ir prieš Lietuvos gyventojus įvertinimą, pasitelkiant mokslinius ir taikomuosius tyrimus, jų sklaidą, įamžinimą (memorializaciją).“ |
|
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-12-13 |
|
|
2 |
4. Nuostatų 2 punkte prieš žodžius „viešasis juridinis asmuo“ įrašytini žodžiai „ribotos civilinės atsakomybės“. Be to, atsižvelgiant į Valstybės herbo, kitų herbų ir herbinių ženklų įstatymo 2 straipsnio 1 dalyje apibrėžtą sąvoką „Lietuvos valstybės herbas“, šiame punkte prieš žodžius „valstybės herbu“ įrašytinas žodis „Lietuvos“.
|
Pritarti |
Pritartina Teisės departamento pastabai ir atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų įstatymo 2 straipsnio 1 dalį, Lietuvos Respublikos valstybės herbo, kitų herbų ir herbinių ženklų įstatymo 2 straipsnio 1 dalį, teiktina tokia 2 punkto formuluotė: |
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-12-13 |
|
|
3 |
5. Atsižvelgiant į tai, kad pagal Biudžetinių įstaigų įstatymo, įsigaliosiančio 2024 m. sausio 1 d., 7 straipsnio 2 dalį, biudžetinės įstaigos nuostatuose nurodomos biudžetinės įstaigos savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos kompetencija ir įvertinus tai, kad tokia kompetencija yra nurodyta Biudžetinių įstaigų įstatymo 5 straipsnio 3 dalyje, siūlome patikslinti Nuostatų 3 punktą ir vietoj žodžių „kuris Seimo Laisvės kovų ir valstybės istorinės atminties komisijos teikimu tvirtina ir keičia Centro nuostatus, sprendžia kitus įstatymuose jo kompetencijai priskirtus klausimus“ įrašyti žodžius „kuri atlieka Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų įstatyme nustatytas funkcijas“. |
Pritarti |
Pritartina Teisės departamento pastabai ir atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų įstatymo 7 straipsnio 2 dalies 5 punktą, 5 straipsnio 3 dalį, teiktina tokia 3 punkto formuluotė: „3. Centro savininkė yra valstybė. Centro savininko teises ir pareigas įgyvendina Lietuvos Respublikos Seimas, kuris atlieka Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų įstatyme nustatytas funkcijas.“ |
6. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-12-13 |
|
|
4 |
6. Nuostatų 4 punkto, nustatančio Centro veiklos teisinius pagrindus, tikslingumas ir teisinė reikšmė yra abejotini, nes šio punkto nuostatoje nenustatomi jokie specifiniai, konkrečiai Centrui skirti įstatymų bei kitų teisės aktų specialaus taikymo pagrindai. Atsižvelgus į tai bei į tai, kad visi teisinių santykių subjektai privalo laikytis visų Lietuvos Respublikoje galiojančių teisės aktų, šio punkto siūlome atisakyti kaip perteklinio ir nustatančio tik deklaratyvią, bendrojo pobūdžio ir jokios praktinės teisinio reguliavimo reikšmės neturinčią nuostatą dėl teisės aktų laikymosi. Jeigu nebūtų atsižvelgta į šią pastabą, šiame punkte brauktini žodžiai „susijusiais su Centro veikla“, kadangi Centras savo veikloje turi vadovautis visais Lietuvos Respublikos teisės aktais, ne tik susijusiais su Centro veikla, o prieš žodžius „tarptautinėmis sutartimis“ – įrašytini žodžiai „Lietuvos Respublikos“. |
Pritarti iš dalies |
Nuostatų 4 punkto nesiūloma atsisakyti, bet reikėtų jį sukonkretinti, atsisakant pertekliškumo ir deklaratyvumo: „5. Centras savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos tarptautinėmis sutartimis ir susitarimais, Europos Sąjungos teisės aktais, Lietuvos Respublikos totalitarinių režimų tyrimų centro įstatymu, kitais Lietuvos Respublikos teisės aktais, Centro nuostatais.“ |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-12-13 |
|
|
5 |
7. Derinant Nuostatus su Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro įstatymo Nr. VIII-238 pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2343(2) 11 straipsniu „Centro lėšos“, Nuostatų 5 formuluotėje prieš žodį „tarptautinių“ įrašytinas žodis „nacionalinių“, taip pat įrašytini šie finansavimo šaltiniai: „lėšos, gautos už dalyvavimą tarptautinėse mokslinėse programose“, „kitos teisėtai gautos lėšos“. |
Pritarti |
Pritartina Teisės departamento pasiūlymui patikslinti ir praplėsti Nuostatų 5 punkto formuluotę (atsižvelgiant ir į Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro įstatymo Nr. VIII-238 pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2343(2) Seimo kanceliarijos Teisės departamento 46 pastabą): „5. Centro lėšų šaltiniai – Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto (toliau – valstybės biudžetas) asignavimai, nacionalinių, tarptautinių ir užsienio fondų bei organizacijų skiriamos lėšos. Centro veiklai finansuoti gali būti naudojamos piniginės lėšos, gautos Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos įstatymo nustatyta tvarka, lėšos, gautos už dalyvavimą tarptautinėse mokslinėse programose, kitos teisėtai gautos lėšos. Valstybės programoms įgyvendinti ir finansuoti Lietuvos Respublikos Vyriausybės sprendimu gali būti skiriamos papildomos valstybės biudžeto lėšos.“ |
|
8. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-12-13 |
|
|
5 |
8. Pažymėtina, kad formaliai Seimas savo sprendimais valstybės biudžeto lėšų neskirsto (Seimas tik priima Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymą bei jo pakeitimus). Atsižvelgiant į tai, Nuostatų 5 punkte siūlytina išbraukti žodžius „Seimo ar“. |
Pritarti |
Pritartina Teisės departamento pastabai dėl to, kad Seimas tik priima Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymą bei jo pakeitimus. Atsižvelgta 7 pastaboje. |
9. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-12-13 |
|
|
7 |
9. Nuostatų 7 punkte brauktinas žodis „Seimas“, nes konstitucinė Seimo narių įstatymų leidybos iniciatyvos teisė yra ne šių Nuostatų reguliavimo dalykas. |
Nepritarti |
Nepritartina Teisės departamento pastabai, nes Seimas – savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija – kaip numato Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų įstatymo 5 straipsnio 3 dalies 1 punktas, „1) tvirtina biudžetinės įstaigos nuostatus.“ Seimo teisė tvirtinti Nuostatus negali būti atskirta nuo teisės inicijuoti Nuostatų pakeitimus. |
10. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-12-13 |
|
|
8 |
10. Atsižvelgiant į tai, kad Civilinio kodekso 2.66 straipsnio 6 dalyje jau įtvirtintas imperatyvas, nustatantis, kad juridinių asmenų steigimo dokumentų pakeitimai įsigalioja tik nuo jų įregistravimo Juridinių asmenų registre, o Biudžetinių įstaigų įstatymo 9 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad už duomenų pateikimą Juridinių asmenų registro tvarkytojui atsako biudžetinės įstaigos vadovas, reikėtų kaip perteklinį išbraukti Nuostatų 8 punktą. |
Pritarti |
Pritartina Teisės departamento siūlymui atsisakyti Nuostatų 8 punkto kaip perteklinio, nes jo turinį reglamentuoja kiti pastaboje minėti teisės aktai (jie aiškinami sistemiškai). Nuostatai nereikalauja įstatymų numatytos išimties (Civilinio kodekso 2.66 straipsnio 6 dalis). |
11. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-12-13 |
|
|
|
11. Siekiant Nuostatų glaustumo, siūlome sutrumpinti Nuostatų II skyrių „Centro veiklos tikslas ir funkcijos“ atsisakant labai detalaus Centro funkcijų dėstymo ir Centro atliekamus veiksmus pateikiant labiau apibendrintai ir atitinkamai sugrupuojant. |
Pritarti iš dalies |
Pritartina iš dalies Teisės departamento siūlymui sutrumpinti Nuostatų II skyrių „Centro veiklos tikslas ir funkcijos“, nes glaustas ir apibendrintas funkcijų įvardijimas turėtų būti Įstatyme, o Nuostatuose funkcijos turėtų būti įvardytos detaliai ir išsamiai. Kita vertus, ir Nuostatų II skyriuje, ir Įstatyme derėtų performuluoti Centro veiklos tikslą jį sukonkretinant. „9. Centro veiklos tikslas – totalitarinių režimų okupacijų veikimo, nusikaltimų Lietuvos teritorijoje ir prieš Lietuvos gyventojus įvertinimas, tyrimas, sklaida, įamžinimas (memorializacija) pasitelkiant mokslinius ir taikomuosius tyrimus.“ |
12. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-12-13 |
|
|
9 |
12. Atsižvelgiant į tai, kad Centro vykdomi moksliniai ir taikomieji tyrimai turėtų būti įvardinami ne Centro veiklos tikslu (mokslinių ir taikomųjų tyrimų vykdymas yra mokslo ir studijų institucijų pagrindinis tikslas), o tik kaip priemonė jo veiklos tikslui pasiekti, Nuostatų 9 punkte siūlome išbraukti žodžius „taikant mokslinius ir taikomuosius tyrimus“. Pažymėtina, kad mokslinių ir taikomųjų tyrimų vykdymas gana išsamiai aptartas Nuostatų 10 punkte, nustatančiame konkrečias Centro funkcijas. |
Nepritarti |
Nepritartina Teisės departamento pastabai, nes moksliniai ir taikomieji tyrimai yra sudėtinė ir itin svarbi Centro veikla, o ne „priemonė“ veiklos tikslui pasiekti. Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymo 4 straipsnio 14 dalis apibrėžia: „14. Mokslinė veikla – mokslinių žinių kūrimas, kūrybinė veikla, vykdoma taikant mokslinių tyrimų metodus.“ |
13. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-12-13 |
|
|
10 |
13. Nuostatų 10.1.1 papunktyje brauktinas žodis „veiklos“, nes siūloma formuluotė implikuoja, kad totalitariniai režimai patys vykdo veiklą. Nuostatų 10.1.1.1 papunktyje vietoj žodžių „okupacinių režimų įvykdytus nusikaltimus“ siūlome įrašyti žodžius „totalitarinių režimų okupacijų metu įvykdytus nusikaltimus“, Nuostatų 10.1.1.2 papunktyje vietoj žodžių „okupacinių režimų vykdytą politiką“ – žodžius „totalitarinių režimų okupacijų metu vykdytą politiką“. Pažymėtina, kad analogiškai turėtų būti peržiūrėtos ir kitos Nuostatų 10 punkto nuostatos. |
Nepritarti |
Nepritartina Teisės departamento pastabai dėl žodžio „veiklos“ išbraukimo, nes žodžiai „veikla“ ir „veikimas“ Nuostatų rengėjų vartojami sinonimiškai. Tačiau 10.1.1. papunkčio formuluotės pradžioje tiksliau būtų vartoti žodį „susiformavimo“. Be to, Holokaustas kaip tikrinis pavadinimas rašomas didžiąja raide. Siūlytina tokia 10.1.1. papunkčio formuluotė: „10.1.1. analizuoja totalitarinių režimų susiformavimo prielaidas ir prigimtį, Holokausto, genocido, kitų nusikaltimų žmoniškumui ir karo nusikaltimų, politinių ir kitų represijų vykdymo sistemą ir veikimo principus; renka, kaupia, tiria, sistemina ir apibendrina dokumentus ir kitus duomenis apie:“ Nepritartina dėl 10.1.1.1 papunkčio formuluotės pakeitimo, nes moksle iki šiol nesutariama, iki kada buvusioje SSRS egzistavo totalitarizmas, todėl nėra pagrindo teigti (formuluoti), kad Centras tiria 1939–1990 metais totalitarinių režimų okupacijų metu įvykdytus nusikaltimus. Nusikaltimai galėjo būti vykdomi ir nesant totalitariniam režimui, bet esant okupaciniam režimui. Nepritartina dėl 10.1.1.2. papunkčio formuluotės pakeitimo, nes „okupacinių režimų vykdyta politika“ implikuoja (metonimiškai vartojant) formuluotę „totalitarinių režimų okupacijų metu vykdyta politika“, nors, pripažintina, pastaroji reikalautų preciziško istorinio konteksto. |
14. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-12-13 |
|
|
10 |
14. Nuostatų 10.1.4 papunktyje reikėtų aiškiai nurodyti nusikaltimus, o ne pateikti neapibrėžto turinio nuorodą į Centro įstatymą. Pažymėtina, kad kartu teikiamame Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro įstatymo Nr. VIII-238 pakeitimo įstatymo projekte Nr. XIVP-2343(2) nurodyti tik šie nusikaltimai: karo, genocido ir kiti nusikaltimai žmoniškumui, todėl, siekiant teisinio aiškumo, siūlome juos įvardinti ir Nuostatuose. Analogiško turinio pastaba taikytina ir Nuostatų 10.1.6 , 10.2.1 ir 10.2.9 papunkčiams. |
Nepritarti |
Nepritartina Teisės departamento siūlymui Nuostatų 10.1.4 papunktyje pakartotinai įvardyti konkrečius nusikaltimus, nes tai būtų perteklinė informacija. Nusikaltimai nurodyti ne tik Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro įstatymo Nr. VIII-238 pakeitimo įstatymo projekte Nr. XIVP-2343(2), bet ir kituose teisės aktuose (pvz., LR Baudžiamojo kodekso Specialiojoje dalyje, XV skyriuje), kuriais privalo vadovautis Centras. Analogiška pertekline informacija laikytinas ir siūlymas papildyti Nuostatų 10.1.6, 10.2.1 ir 10.2.9 papunkčius. |
15. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-12-13 |
|
|
10 |
15. Nuostatų 10.2 papunktis tikslintinas, nes Centras vykdo ne laisvės kovotojų sklaidą ir edukaciją, o informacijos apie laisvės kovotojus sklaidą ir edukaciją. |
Nepritarti |
Nepritartina Teisės departamento pasiūlymui, nes 10.2 papunktis logiškai nurodo, kad Centras vykdo laisvės kovotojų įamžinimą, sklaidą ir edukaciją. Informacija negali būti įamžinta, įamžinti gali būti tik laisvės kovotojai, t.y. žmonės. |
16. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-12-13 |
|
|
10 |
Pritarti |
Pritartina Teisės departamento pasiūlymui, nes jis konkretizuoja įstatymą. Teiktina tokia 10.2.2. papunkčio formuluotė: „10.2.2. inicijuoja, koordinuoja, teikia metodinę pagalbą rengiant, įgyvendinant pilietinio, tautinio (patriotinio) ugdymo programas, projektus, edukacinius renginius ir juos įgyvendina, rengia; organizuoja, vykdo jų sklaidą; renka, kaupia, tvarko, skaitmenina laisvės kovotojų, nukentėjusių Lietuvos gyventojų, Sąjūdžio laikotarpio dalyvių atsiminimus apie Centro įstatyme nustatytos srities ir laikotarpių įvykius, organizuoja, vykdo tokio atminimo ir informacijos sklaidą bei ją talpina virtualioje memorializacijos platformoje; sudaro, pildo, naudoja sklaidoje nukentėjusių Lietuvos gyventojų, laisvės kovų atminimo ikonografijos, kartografijos, integralų istorinių duomenų registrą (skaitmeninius duomenų rinkinius) ir užtikrina duomenų prieinamumą; renka, tvarko duomenis apie išeivijoje ir buvusiose SSRS teritorijoje gyvenančius lietuvius.“ |
|
17. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-12-13 |
|
|
10 |
17. Nuostatų 10.3 papunktyje brauktini žodžiai ,,ir jų rūpybą“, nes pats Centras jokios rūpybos nevykdo. |
Nepritarti |
Nepritartina Teisės departamento pasiūlymui, nes 10.3 papunktyje vartojamas žodis (terminas) „rūpyba“ nereiškia „socialinės rūpybos“. |
18. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-12-13 |
|
|
10 |
18. Nuostatų 10.3.2. papunktyje vietoj žodžių „socialinės rūpybos“ įrašytini žodžiai „valstybės paramos“. |
Nepritarti |
Nepritartina Teisės departamento pasiūlymui, nes 10.3.2 papunktyje tikslingai vartojami žodžiai „socialinės rūpybos“, kurie reiškia konkrečią valstybės paramos formą. |
19. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-12-13 |
|
|
10 |
Pritarti |
Pritartina Teisės departamento pastabai, nes Nuostatų 10.3.5. punktas įteisina funkcijų dubliavimąsi. Siūlytina atsisakyti Nuostatų 10.3.5. punkto, nes jo nuostatas įgyvendina Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerija.
|
|
20. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-12-13 |
|
|
10 |
Pritarti iš dalies |
Pritartina iš dalies Teisės departamento pastabai ir patikslintinas registro pavadinimas. Derinti normos turinį su Gyventojų registro įstatymo 11 straipsnio 6 dalimi netikslinga, nes ji reglamentuoja tik laisvės kovotojų etc. „palaikų identifikavimą, ieškant jų giminaičių.“ Centro Nuostatų 10.4.1. papunktis reglamentuoja ne tik palaikų identifikavimą, bet ir laisvės kovotojų giminaičių, gyvų asmenų, biologinių mėginių paėmimą DNR tyrimams ir kt. Teiktina tokia 10.41 papunkčio formuluotė: „10.4.1. remdamasis Lietuvos Respublikos gyventojų registro duomenimis ir (ar) kita informacija, ieško Lietuvoje ir užsienio valstybėse minėtų asmenų giminaičių; organizuoja, vykdo jų biologinių mėginių paėmimą DNR tyrimams; organizuoja rastų neatpažintų ieškomų minėtų asmenų palaikų tvarkymą ar juos tvarko, taip pat tvarko minėtų asmenų giminaičių genetinių (DNR), biologinių mėginių rinkinį, priklausantį Centrui, jų identifikavimui reikalingus duomenis.“ |
|
21. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-12-13 |
|
|
10 |
21. Nuostatų 10.5.1. ir 10.5.2 punktus, kuriuose išsamiai nurodomos Centro kaip Laisvės gynėjo teisinio statuso pripažinimo komisijos sekretoriato funkcijos, siūlome arba tikslinti dėstant tik bendro pobūdžio Centro, kaip sekretoriato funkciją, arba suderinti juos su Laisvės gynėjo teisinio statuso pripažinimo komisijos nuostatais, patvirtintais Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro generalinio direktoriaus 2022 m. kovo 2 d. įsakymu Nr. 1VE-28 (šių nuostatų 45 punkte yra nurodyta ir daugiau sekretoriato funkcijų, kurios Nuostatuose nėra aptariamos). |
Pritarti |
Pritartina Teisės departamento pasiūlymui Nuostatuose palikti tik bendro pobūdžio formuluotę, nes konkrečios Laisvės gynėjo teisinio statuso pripažinimo komisijos sekretoriato funkcijos išvardytos Laisvės gynėjo teisinio statuso pripažinimo komisijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro generalinio direktoriaus 2022 m. kovo 2 d. įsakymu Nr. 1VE-28, VI skyriuje Komisijos sekretoriato funkcijos, 45 punkto vienuolikoje papunkčių. Siūlytina atsisakyti Nuostatų 10.5.1 ir 10.5.2. papunkčių, o palikti tik esamą 10.5 papunktį: „10.5. atlieka Laisvės gynėjo teisinio statuso pripažinimo komisijos sekretoriato funkcijas“. |
22. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-12-13 |
|
|
10 |
22. Nuostatų 10.7 ir 10.8 papunkčiai brauktini dėl to, kad tai yra ne Nuostatų, o atitinkamų įstatymų (Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo bei disponavimo juo įstatymo bei Viešojo administravimo įstatymo) reguliavimo dalykas, nes jame nustatomos ne specifinės, tik Centrui būdingos, o bendrosios, visoms biudžetinėms įstaigoms būdingos, pareigos. |
Pritarti |
Pritartina Teisės departamento pasiūlymui ir argumentams, kuriais remiantis reikėtų atsisakyti Nuostatų 10.7 ir 10.8 papunkčių kaip perteklinių. |
23. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-12-13 |
|
|
10 |
23. Nuostatų 10.8 papunktyje brauktinas žodis „pasiūlymas“, kadangi pasiūlymų nagrinėjimo tvarka Viešojo administravimo įstatymo 11 straipsnyje nenumatyta (numatyta tik prašymų ir skundų nagrinėjimo tvarka). |
Pritarti |
Pritartina Teisės departamento pasiūlymui atsižvelgiant į 22 pastaboje esantį siūlymą. |
24. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-12-13 |
|
|
11 |
Pritarti |
Pritartina Teisės departamento pasiūlymui ir teiktina tokia 11.6 papunkčio formuluotė: „11.6. bendradarbiauti su valstybės teisėsaugos institucijomis, vykdančiomis tyrimą dėl Lietuvos gyventojų genocido, persekiojimo, genocido vykdytojų ir organizatorių, įstatymų nustatyta tvarka gauti informaciją apie tyrimų eigą.“ |
|
25. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-12-13 |
|
|
11 |
25. Tikslintinas Nuostatų 11.7 punktas, kadangi neaišku, dėl kieno ,,efektyvesnės finansinės ir materialinės paramos administravimo“ Centras turi teisę teikti pasiūlymus Seimui ir Vyriausybei. |
Pritarti |
Pritartina Teisės departamento pastabai, siūlytina atsisakyti neaiškios dalies ir palikti tokią 11.7 papunkčio formuluotę: „11.7. teikti Seimui ir Vyriausybei pasiūlymus dėl priemonių, kurių reikia efektyvesniam Centro funkcijų atlikimui užtikrinti.“ |
26. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-12-13 |
|
|
12 |
26. Nuostatų 12.2 papunktyje numatyta Centro pareiga kiekvienais metais iki birželio 1 dienos paskelbti ir pateikti Seimui Centro veiklos metinę ataskaitą nedera su kartu su šiuo nutarimo projektu teikiamo Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro įstatymo Nr. VIII-238 pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2343(2) 6 straipsnio 12 dalimi bei šių Nuostatų 17.19 punktu, pagal kuriuos ši pareiga numatyta Centro generaliniam direktoriui. |
Pritarti |
Pritartina Teisės departamento pastaboms ir suderinus Nuostatų 12.2. papunktį su Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro įstatymo Nr. VIII-238 pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2343(2) 6 straipsnio 12 dalimi, su Nuostatų 17.19 punktu, siūlytina tokia Nuostatų 12.2 papunkčio formuluotė: „12.2. Centro generalinis direktorius Seimo statuto nustatyta tvarka kiekvienais metais iki birželio 1 dienos paskelbia ir pateikia Seimui Centro veiklos metinę ataskaitą.“ |
27. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-12-13 |
|
|
12 |
27. Nuostatų 12.3 papunktis tikslintinas, nes nėra aišku kokiems juridiniams asmenims ir kokiu pagrindu Centras turi teikti informaciją apie savo veiklą. Jeigu turima omenyje Centro pareiga teikti informaciją asmenims Lietuvos Respublikos teisės gauti informaciją ir duomenų pakartotinio naudojimo įstatymo nustatyta tvarka, taip reikėtų ir nurodyti. Tačiau pažymėtina, kad tai yra bendro turinio pareiga, taikytina visoms valstybės institucijoms ir įstaigoms, todėl jos nustatymas Nuostatuose yra perteklinis. |
Pritarti |
Pritartina Teisės departamento pastabai ir siūlytina atsisakyti Nuostatų 12.3 papunkčio kaip perteklinio. |
28. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-12-13 |
|
|
11, 12 |
28. Nuostatų 11.8 ir 12.4 papunkčiai turėtų būti dėstomi atskirais punktais (nes gramatiškai nedera su 11 ir 12 punktų nuostatomis iki dvitaškio. |
Pritarti iš dalies
|
Pritartina iš dalies Teisės departamento pastabai ir argumentams, siūlytina 11.8. papunktį išdėstyti nauju 13 punktu: „13. Centras gali turėti ir kitų Lietuvos Respublikos įstatymais ar kitais teisės aktais jam suteiktų teisių.“ Nepritartina Teisės departamento pastabai, nes 12.4. papunktis dera su 12 punkto nuostata, reglamentuojančia pareigas. Siūlytina palikti esamą 12.4. papunkčio numeraciją ir formuluotę, suponuojančią kitas teisės aktuose nustatytas pareigas. |
29. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-12-13 |
|
|
13 |
29. Atsižvelgiant į Strateginio valdymo įstatymo 9 straipsnyje nustatytus veiklos lygmens planavimo dokumentų tipus bei į šio įstatymo 24 ir 25 straipsnio nuostatas, kuriuose nurodyta, koks subjektas ir kokius planavimo dokumentus tvirtina, tikslintinas Nuostatų 13 punktas, kuriame nurodoma, kad Centro veikla organizuojama vadovaujantis patvirtintais Centro ilgalaikiais strateginiais ir metiniais veiklos planais. Atitinkamai tikslintinas Nuostatų 17.6 punktas. |
Pritarti |
|
30. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-12-13 |
|
|
16 |
30. Tikslintinas Nuostatų 16 punktas, nurodant, kad Centro generalinio direktoriaus pavaduotojas, ar kitas darbuotojas pavaduoja Centro generalinių direktorių Centro generalinio direktoriaus laikinojo nedarbingumo, tarnybinės komandiruotės, atostogų metu ar kitais atvejais, kai jo laikinai nėra ir (ar) jis laikinai negali eiti savo pareigų. Taip pat abejotinas reguliavimo, pagal kurį laikino Centro generalinio direktoriaus pavadavimo atveju turėtų būti gaunamas Seimo valdybos pritarimas, būtinumas. Atkreiptinas dėmesys, kad laikino pareigų pavadavimo atveju, pavaduojamasis įstaigos vadovas dažniausiai turi visą informaciją apie įstaigos veiklą ir svarbesni klausimai apie įstaigos veiklą be jo žinios jį pavaduojančiojo sprendimu nėra priimami, todėl svarstytinas reikalavimas būtinai gauti Seimo valdybos pritarimą dėl laikino pobūdžio einamųjų funkcijų atlikimo. |
Pritarti iš dalies
|
Pritartina iš dalies Teisės departamento pastabai dėl laikino pareigų ėjimo pagrindų, kuriuos reikėtų patikslinti. Tačiau nepritartina siūlymui atsisakyti Seimo valdybos pritarimo, kai į Centro generalinio direktoriaus pareigas laikinai skiriamas Centro valstybės tarnautojas ar darbuotojas, dirbantis pagal darbo sutartį. Prisimintina, kad Seimas yra savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija. Teiktina tokia Nuostatų 16 punkto formuluotė: „16. Kai Centro generalinis direktorius laikinai (dėl laikinojo nedarbingumo, tarnybinės komandiruotės, atostogų metu ar kitais atvejais) negali eiti savo pareigų, Centro generalinio direktoriaus pareigas laikinai eina Centro direktoriaus pavaduotojas, o kai jo nėra – Centro generalinio direktoriaus paskirtas Centro valstybės tarnautojas ar darbuotojas, dirbantis pagal darbo sutartį, esant Seimo valdybos pritarimui. Kai Centro generalinio direktoriaus įgaliojimai nutrūksta ir jis negali laikinai eiti pareigų, iki paskiriamas naujas Centro generalinis direktorius, šias pareigas eina Centro valstybės tarnautojas ar darbuotojas, dirbantis pagal darbo sutartį, Totalitarinių režimų tyrimų centro įstatyme nustatyta tvarka.“ |
31. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-12-13 |
|
|
16 |
31. Nuostatų 16 punkte vietoj žodžių „ir jis negali laikinai eiti šių pareigų“ įrašytini žodžiai „anksčiau laiko“ (nes, kai valstybės pareigūno įgaliojimai nutrūksta, jis ne laikinai, o apskritai nebegali užimti savo pareigų). |
Nepritarti |
Nepritartina Teisės departamento siūlymui, nes jis yra perteklinis. Centro direktorius gali laikinai eiti direktoriaus pareigas, kai, pavyzdžiui, baigiasi jo kadencija. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-12-13 |
|
|
|
32. Atsižvelgiant į Biudžetinių įstaigų įstatymo, įsigaliosiančio 2024 m. sausio 1 d. 11 straipsnyje išvardytas biudžetinės įstaigos vadovo funkcijas, siūlytume tikslinti Nuostatų 17 punkte nurodytas Centro generalinio direktoriaus funkcijas (suderinti su minėtame įstatyme numatytų funkcijų formuluotėmis, o naujas siūlomas funkcijas formuluoti kaip nuolatinio (tęstinio) pobūdžio darbus (veiksmus), vengiant bendro pobūdžio įstaigos vadovų vykdomų ar smulkių, vienkartinių darbų (veiksmų) vardijimo). Be to, šios funkcijos turi būti tikslinamos, atsižvelgiant ir į 2024 m. sausio 1 d. įsigaliosiančio Valstybės tarnybos įstatymo bei Biudžetinių įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo ir komisijų narių atlygio už darbą įstatymo nuostatas. |
Pritarti iš dalies |
Pritartina iš dalies Teisės departamento siūlymui suderinti įstaigos vadovo funkcijas su kitais teisės aktais. Nuostatų projekte yra beveik visos Biudžetinių įstaigų įstatymo 11 straipsnio 1 dalyje nurodytos biudžetinės įstaigos vadovo funkcijos, tik skiriasi jų formuluotės. Siūlytina tik papildyti 17.8 papunkčio formuluotę ir pateikti tokią formuluotę: „17.8 teikia tvirtinti Tarybai Centro biudžeto paskirstymo aprašą ir organizuoja Centro finansinę apskaitą pagal Lietuvos Respublikos finansinės apskaitos įstatymą.“ Taip pat atsižvelgus į 29 pastabą siūlytina pakeisti 17.6 formuluotę ir ją išdėstyti taip: „17.6. teikia tvirtinti Tarybai Centro mokslinių tyrimų krypčių sąrašą, Centro strateginius veiklos planus, veiksmų planus ir metinius veiklos planus.“ Taip pat atsižvelgus į 26 pastabą siūlytina pakeisti 17.9 formuluotę ir ją išdėstyti taip: „17.19. Tarybai teikia svarstyti Centro veiklos metinę ataskaitą ir Seimo statuto nustatyta tvarka kiekvienais metais iki birželio 1 dienos paskelbia ir pateikia ją Seimui.“ |
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-12-13 |
|
|
17 |
Nepritarti |
Nepritartina Teisės departamento pasiūlymui, nes Centro direktorius turi teisę ir pareigą, kaip numato Nuostatų 17.3. papunktis, organizuoti ir kontroliuoti Centro darbą taip, kad būtų įgyvendinamas Centro veiklos tikslas, uždaviniai ir atliekamos teisės aktuose nustatytos funkcijos. Centro direktoriaus teisė teikti tvirtinti Tarybai Centro padalinių vadovų konkursų reikalavimų aprašą yra susijusi su Nuostatų 17.12. papunkčiu, nustatančiu, kad Centro direktorius tvirtina Centro valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, pareigybių aprašymus. Valstybės tarnybos įstatymo 11 straipsnio 2 dalis reglamentuoja, kad valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos konkursus organizuoja Vyriausybės nustatyta tvarka. Taigi Centro direktorius turi teisę teikti tvirtinti Tarybai Centro padalinių vadovų konkursų reikalavimų aprašą, parengtą vadovaujantis minėta Vyriausybės nustatyta tvarka. Darbo kodekso 41 straipsnio 3 dalis nustato atvejus, kada atitinkamoms pareigybėms gali būti rengiamas konkursas ir kada turi būti rengiamas konkursas. |
||
34. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-12-13 |
|
|
17 |
34. Nuostatų 17.8 papunktyje reikėtų atskleisti joje vartojamos formuluotės „Centro biudžetas“ turinį. |
Nepritarti |
Nepritartina Teisės departamento pasiūlymui, nes formuluotė „Centro biudžetas“ yra aiški, eksplicitiškai nurodanti į Centro biudžeto pajamų ir asignavimų planą biudžetiniams metams. Formuluotės pildymas būtų perteklinis. |
35. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-12-13 |
|
|
17 |
35. Tikslintinas Nuostatų 17.11 punktas atsižvelgiant į tai, kad pagal 2024 m. sausio 1 d. įsigaliosiančio naujos redakcijos Valstybės tarnybos įstatymo 8 straipsnio 1 dalį, valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, pareigybių skaičių ir pareigybių sąrašus tvirtins patys įstaigų vadovai (didžiausias leistinas valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, skaičius nebus nustatinėjamas). Be to, šiame punkte brauktini žodžiai „ir Centro administracijos padalinių veiklą“, kadangi pagal Viešojo administravimo įstatymo 8 straipsnio 1 dalį, viešojo administravimo subjekto struktūroje nenumatomi tokie padaliniai kaip „administracijos padaliniai“. Kartu atkreiptinas dėmesys į tai, kad struktūrinių padalinių veiklą reglamentuoja jų nuostatai, bet ne vidaus tvarkos taisyklės. |
Pritarti |
Pritartina Teisės departamento pastabai ir argumentams, teiktina tokia 17.11. papunkčio formuluotė: „17.11. tvirtina Centro struktūrą, struktūrinių padalinių nuostatus, pareigybių skaičių ir sąrašą, Centro vidaus tvarkos taisykles.“ |
36. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-12-13 |
|
|
17 |
36. Tikslintinas Nuostatų 17.13 punktas, nes Darbo kodekse nėra numatyta, kad darbuotojui gali būti skiriamos drausminės nuobaudos. |
Pritarti |
Pritartina Teisės departamento pastabai, nes tarnybinės nuobaudos skiriamos tik valstybės tarnautojams už tarnybinius nusižengimus, išskyrus mažareikšmius tarnybinius nusižengimus). Darbo kodeksas nenumato drausminių nuobaudų darbuotojams, t.y. drausminė darbuotojų atsakomybė yra panaikinta. Svarbiausia darbdavio iniciatyvos atveju lieka Darbo kodekso 58 straipsnio 1 dalis: „1. Darbdavys turi teisę nutraukti darbo sutartį be įspėjimo ir nemokėti išeitinės išmokos, jeigu darbuotojas dėl savo kalto veikimo ar neveikimo padaro pareigų, kurias nustato darbo teisės normos ar darbo sutartis, pažeidimą.“; taip pat svarbi 58 straipsnio 2 dalis: „2. Priežastis nutraukti darbo sutartį gali būti: 1) šiurkštus darbuotojo darbo pareigų pažeidimas; 2) per paskutinius dvylika mėnesių darbuotojo padarytas antras toks pat darbo pareigų pažeidimas.“ Teiktina tokia Nuostatų 17.13 punkto formuluotė: 17.13. Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo, Lietuvos Respublikos darbo kodekso, juos įgyvendinančių teisės aktų nustatyta tvarka priima į pareigas ir atleidžia iš jų Centro valstybės tarnautojus ir darbuotojus, dirbančius pagal darbo sutartis, juos skatina ir skiria vienkartines ir kitas išmokas, valstybės tarnautojams skiria tarnybines nuobaudas.“ |
37. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-12-13 |
|
|
17 |
37. Tikslintinas Nuostatų 17.14 punktas, kadangi tiek pagal Biudžetinių įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo ir komisijų narių atlygio už darbą įstatymą, tiek pagal Valstybės tarnybos įstatymą įstaigos vadovas nustato darbuotojų darbo apmokėjimo sistemą. |
Pritarti iš dalies |
Pritartina iš dalies Teisės departamento pastabai, nes pagal galiojančius teisės aktus darbo užmokestis yra sudėtinė darbo apmokėjimo sistemos dalis, todėl atsisakyti darbo užmokesčio sąvokos netikslinga. Tai pagrindžia Biudžetinių įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo ir komisijų narių atlygio už darbą įstatymo 5 straipsnis Darbo užmokestis ir darbo apmokėjimo sistema, Valstybės tarnybos įstatymo 19 straipsnis Darbo užmokestis ir darbo apmokėjimo sistema. Teiktina tokia Nuostatų 17.14. papunkčio formuluotė: „17.14. neviršydamas nustatyto metinio darbo užmokesčio fondo, Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka nustato Centro valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, darbo užmokestį ir darbo apmokėjimo sistemą, jeigu ji nenustatyta kolektyvinėje sutartyje.“ |
38. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-12-13 |
|
|
17 |
38. Nuostatų 17.15 punkte siūloma nustatyti, kad Centro generalinis direktorius užtikrina Centro valstybės tarnautojų kvalifikacijos tobulinimą ir jų tarnybinės veiklos vertinimą. Pažymėtina, kad Valstybės tarnybos įstatyme yra formuluojama visa eilė veiksmų, kurias atlieka įstaigos vadovas pavaldžių asmenų atžvilgiu, todėl manytume, kad netikslinga Nuostatų 17.5 punkte išskirti tik kai kurias personalo valdymo funkcijas. Atsižvelgiant į tai, siūlytume šį papunktį išbraukti. |
Pritarti |
Pritartina Teisės departamento pasiūlymui atsisakyti Nuostatų 17.15 papunkčio kaip perteklinio, nes jo normą reglamentuoja Valstybės tarnybos įstatymas.
|
39. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-12-13 |
|
|
19 |
Pritarti |
Pritartina Teisės departamento pasiūlymui ir teiktina tokia Nuostatų 19 punkto formuluotė: „19. Taryba yra kolegialus Centro valdymo organas, sudaromas iš 11 asmenų. Tarybos sudarymo, Tarybos ir jos narių įgaliojimų pasibaigimo pagrindus, jos kompetenciją (funkcijas) ir sprendimų priėmimo tvarką nustato Totalitarinių režimų tyrimų centro įstatymas.“ |
|
40. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-12-13 |
|
|
20 |
40. Nuostatų 20 punktas brauktinas kaip perteklinis ir neturintis jokio teisinio krūvio. Jeigu nebūtų atsižvelgta į šią pastabą, vietoj žodžių „sąlygas Tarybos darbui sudaro Centras“ siūlome įrašyti teisės aktuose paprastai vartojamą formuluotę „techniškai aptarnauja“ (pvz., šių Nuostatų 10.3.3 ir 26 punktai). |
Pritarti iš dalies |
Pritartina iš dalies Teisės departamento pasiūlymui ir teiktina tokia Nuostatų 20 punkto formuluotė: |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-12-13 |
|
|
22 |
41. Pažymėtina, kad Nuostatų 22 punktas, numatantis, kad Tarybos pirmininkas renkamas 3 metams, nedera su kartu teikiamu Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro įstatymo Nr. VIII-238 pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIVP-2343(2), kurio nuostatos implikuoja, kad Tarybos pirmininkas ir jo pavaduotojas renkami visai Tarybos 5 metų kadencijai. Taip pat pažymėtina, kad pasirinkus tokį reguliavimą, pagal kurį Tarybos pirmininko kadencija nesutampa su pačios Tarybos kadencija, įgalinama situacija, kad Tarybos pirmininkas ir neišbus savo, kaip Tarybos pirmininko, kadencijos, nes pasibaigs jo, kaip Tarybos nario, kadencija. |
Pritarti |
Pritartina Teisės departamento pastabai, kad reikia suderinti Nuostatų 22 punktą su Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro įstatymo Nr. VIII-238 pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIVP-2343(2), su 7 straipsnio 2 dalimi. Teiktina tokia Nuostatų 22 punkto formuluotė: „22. Tarybos pirmininkas renkamas 5 metams paprasta visų Tarybos narių balsų dauguma. Tarybos pirmininko pavaduotojas renkamas ta pačia tvarka Tarybos pirmininko teikimu.“ |
|
42. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-12-13 |
|
|
22 |
42. Nuostatų 22 punkto nuostata, nustatanti, kad Tarybos pirmininko pavaduotojas renkamas ta pačia tvarka Tarybos pirmininko teikimu yra netiksli. Jeigu Tarybos pirmininko pavaduotojas būtų renkamas lygiai tokia pačia tvarka kaip ir Tarybos pirmininkas – vienam iš Tarybos narių surenkant daugiau nei pusę Tarybos narių balsų, neturėtų būti jokio formalaus Tarybos pirmininko teikimo. Antra, jeigu siūloma nustatyti Tarybos pirmininko vykdomą kandidatūros teikimą, tokia procedūra nebegali būti laikoma rinkimais – tai būtų paskyrimo į pareigas procedūra (priimant arba atmetant siūlomą kandidatą). |
Nepritarti |
Nepritartina Teisės departamento pastabai, nes Nuostatų 22 punkto norma, kad Tarybos pirmininko pavaduotojas renkamas paprasta visų Tarybos narių balsų dauguma, neimplikuoja Tarybos pirmininko paskyrimo į pareigas. Pirmiausia bus išrenkamas Tarybos pirmininkas, kuris iš Tarybos narių pasiūlys kandidatą į Tarybos pirmininko pavaduotojo pareigas, bet šį išrinks tarybos nariai laikantis paprastos visų Tarybos narių balsų daugumos taisyklės. Pažymėtina, kad Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro įstatymo Nr. VIII-238 pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2343(2) 7 straipsnio 2 dalyje taip ir nustatyta: „Tarybos nariai išsirenka ir paprasta visų Tarybos narių balsų dauguma skiria Tarybos pirmininką ir pirmininko pavaduotoją.“ |
43. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-12-13 |
|
|
25 |
43. Tikslintinas Nuostatų 25 punktas, atsižvelgiant į tai, kad 2020 m. sausio 1 d. įsigaliojo naujos redakcijos Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymas, kuriame apibrėžiama sąvoka ,,interesų konfliktas“ (sąvoka ,,viešųjų ir privačių interesų konfliktas“ nėra vartojama). |
Pritarti |
Pritartina Teisės departamento pastabai dėl sąvokos „viešųjų ir privačiųjų interesų konfliktas“ pakeitimo sąvoka „interesų konfliktas“. Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo 2 straipsnio 2 dalyje apibrėžta sąvoka „2. Interesų konfliktas – situacija, kai deklaruojantis asmuo, atlikdamas tarnybines pareigas ar vykdydamas tarnybinį pavedimą, turi priimti ar dalyvauti priimant sprendimą arba įvykdyti pavedimą, kurie susiję ir su jo privačiais interesais.“ Pastaroji sąvoka eksplicitiškai nurodo ir į sąvoką „privatūs interesai“, kuri, kaip ir sąvoka „viešieji interesai“, apibrėžta minėto įstatymo 2 straipsnio 3 ir 4 dalyse ir turi būti aiškinamos sistemiškai. |
44. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-12-13 |
|
|
27 |
Spręsti pagrindiniame komitete |
|
|
45. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-12-13 |
|
|
28 |
Pritarti |
Pritartina Teisės departamento pastaboms ir argumentams ir siūlytina atsisakyti Nuostatų 28.2 papunkčio. Kita vertus, siūlytina, kad fondo „Atmintis“ steigėjas – Lietuvos Respublikos Vyriausybė viešosios įstaigos įstatuose nurodytų, kad Totalitarinių režimų tyrimų centras yra dalininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija. Lietuvos Respublikos viešųjų įstaigų įstatymo 81 3 dalyje nurodyta: „3. Jeigu dalininkė yra valstybė ar savivaldybė, Juridinių asmenų dalyvių informacinės sistemos tvarkytojui teikiant duomenis apie šį dalininką nurodoma, kad dalininkė yra valstybė ar savivaldybė (kartu nurodomas valstybės ar savivaldybės kodas), ir pateikiami dalininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos pavadinimas, teisinė forma, kodas, buveinė.“ |
|
46. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-12-13 |
|
|
29 |
Pritarti |
Pritartina Teisės departamento pasiūlymui atsisakyti Nuostatų 29 punkto kaip perteklinio. Normos turinys išdėstytas naujos redakcijos 17.8 papunkčio formuluotėje (32 pastaba). |
|
47. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-12-13 |
|
|
31 |
Pritarti |
Pritartina Teisės departamento pastabai, teiktina tokia Nuostatų 31 punkto formuluotė: „31. Centro vidaus auditą atlieka Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Vidaus audito skyrius, o valstybinį (finansų ir veiklos) auditą – Lietuvos Respublikos valstybės kontrolė.“ |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
6.1. Sprendimas: pritarti iniciatorių pateiktam projektui Nr. XIVP-3380 ir siūlyti pagrindiniam Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetui jį tobulinti, atsižvelgiant Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas, Vyriausybės ir Seimo narių pasiūlymus, kuriems komitetas pritarė.
7. Balsavimo rezultatai: už – 8, prieš – 0, susilaikė – 0.
8. Komiteto paskirti pranešėjai: Angelė Jakavonytė.
Komiteto pirmininkas Vytautas Juozapaitis
Komiteto biuro patarėja Milda Gureckienė