Eil.
Nr.
|
Siūloma
keisti
|
Pasiūlymo
turinys
|
str.
|
str.
d.
|
p.
|
1.
|
2
(5)
|
1
(1)
|
(7)
|
Argumentai:
Siūloma išbraukti iš Įstatymo projekto žodžius „partneris“ ir
reglamentuoti klausimus, susijusius su diplomato šeimos nariais taip, kaip dabar
yra galiojančiame Diplomatinės Tarnybos Įstatyme (toliau DTI).
Siūloma, jog diplomato šeimos narių sąvoka apimtų ir partnerius,
kuriems būtų taikomos tokios pačios garantijos, kurias įstatymas numato
diplomato sutuoktiniui.
Atkreiptinas dėmesys, kad minėtam „partnerio“ sąvokos įtvirtinimui
nepritaria ir Užsienio reikalų ministerija Užsienio reikalų komiteto įstatymo
projekto svarstymo metu teigusi, kad dėl pasiūlymų, susijusių su diplomato „partneriams“
taikomų socialinių garantijų, reikia laikytis sisteminio požiūrio ir
atitinkamus pakeitimus inicijuoti horizontaliai, t. y. kai bus priimtas
atitinkamas įstatymas, kuris apibrėš partnerystės sampratą ir kitus svarbius
aspektus. Taip būtų užtikrintas teisinio reguliavimo sistemiškumas,
nuoseklumas ir aiškumas ir vienodas taikymas.
DTĮ projekte numatyta sąvoka “partneris” Lietuvos teisėje yra vartojamas
trimis prasmėmis ir jo įtvirtinimas sukurtų daugiaprasmę žodžio „partneris“
situaciją (1. Asmenims (nepriklausomai nuo lyties), kurie yra sudarę
jungtinės veiklos (partnerystės) sutartį pagal LR Civilinio kodekso 6.969
straipsnį, apibūdinti. 2. Asmenims (vyrui ir moteriai), gyvenantiems de
facto kohabitacijoje apibūdinti, t. y. kaip sąvokos “sugyventinis”
sinonimas. 3. Asmenims (vyrui ir moteriai),
gyvenantiems registruotoje partnerystėje apibūdinti. Lietuvoje teisinis
bendro gyvenimo neįregistravus santuokos (partnerystės) reguliavimas
numatytas Civilinio kodekso 3 knygos XV skyriuje).
DTĮ projekte, kuriam Seimas pritarė po
svarstymo, dėl „partnerio“ sąvokos darytina išvada, jog į DTĮ įvedama visiškai nauja „partnerių“ sąvoką, kurios Lietuvos teisėje dar nėra,
t.y. asmenų (nepriklausomai nuo lyties) gyvenančių registruotoje
partnerystėje ir neturinčių tikslo ateityje sukurti šeimos teisinius
santykius santuokos būdu. Toks reguliavimas yra
teisiškai ydingas.
Lietuvos Respublikos teisinėje sistemoje
lyčiai neutralios partnerystės instituto nėra. Nesant priimto partnerystės
teisinį institutą reglamentuojančio įstatymo, negali atsirasti (ir įstatyme
būti įtvirtintos) su šiuo teisiniu institutu siejamos teisės ir pareigos.
Pažymėtina, kad DTĮ projekte įtvirtinus
minėtą „partnerio“ sąvoką ir nesant partnerystės institutą reguliuojančio
teisės akto, tai gali sukelti nepamatuotus asmenų teisinius lūkesčius.
Būtų teisiškai ydinga
įstatyme nustatyti garantijas asmenims, kurie arba a) neketina sukurti šeimos
teisinių santykių, arba b) jas nustatyti tiems, kurie šeimos teisinių
santykių pagal dabartinį teisinį reguliavimą sukurti negali.
Santuoka yra vienintelis LR
Konstitucijoje expressis verbis nurodytas būdas, kaip giminystės
ryšiais nesusiję asmenys gali sukurti šeimos teisinius santykius. Jokio
kito šeimos teisinių santykių atsiradimo būdo, LR Konstitucija nenumato.
Pažymėtina, kad pataisos, numatančios
„partnerio“ sąvokos įteisinimą Diplomatinės tarnybos įstatyme pažeidžia ir Teisėkūros pagrindų įstatymo teisėkūros rengimo proporcingumo,
efektyvumo ir sistemiškumo principus.
Pagal
9 str. 1 dalyje išskirtas teisės aktų projektų rengimo nuostatas, rengiant
teisės aktą reikia vadovautis šio įstatymo 3 straipsnyje nurodytais
principais. 3 straipsnio 1 dalyje yra pažymėta, jog „Teisėkūros principai
išreiškia tam tikrus imperatyvius reikalavimus, keliamus teisėkūroje dalyvaujantiems
subjektams, siekiant sukurti vientisą, nuoseklią, darnią ir veiksmingą teisės
sistemą.“
Šio
įstatymo 2 dalies 7 punkte yra nuostata, kurioje pažymėtas sistemiškumo
principas teisėkūroje, kuris reiškia, kad „teisės normos turi derėti
tarpusavyje, žemesnės teisinės galios teisės aktai neturi prieštarauti
aukštesnės teisinės galios teisės aktams, įstatymo įgyvendinamieji teisės
aktai turi būti rengiami ir priimami taip, kad įsigaliotų kartu su įstatymu
ar atskiromis jo nuostatomis, kurias šie teisės aktai įgyvendina.“
3
str. 2 dalies 2 punkte išskirtas Proporcingumo principas reiškia,
kad „pasirinktos teisinio reguliavimo priemonės turi sudaryti kuo mažesnę
administracinę ir kitokią naštą, nevaržyti teisinių santykių subjektų
daugiau, negu to reikia teisinio reguliavimo tikslams pasiekti.“
3
str. 2 dalies 5 punkte yra išskirtas Efektyvumo principas – „rengiant
teisės akto projektą turi būti įvertinamos visos galimos teisinio reguliavimo
alternatyvos ir pasirenkama geriausia iš jų, teisės akte turi būti
įtvirtinamos veiksmingiausiai ir ekonomiškiausiai teisinio reguliavimo tikslą
leisiančios pasiekti priemonės, turi būti skelbiami ir įvertinami dėl
teisinio reguliavimo gauti pasiūlymai, o teisėkūros veiksmai atliekami per
protingus terminus.“
Pagal šiuos
pasiūlymus patikslinus DTĮ projektą, siūloma patikslinti Įstatymo projekto
straipsnių numeraciją ir nuorodas, pateikiamas įgyvendinamosiose nuostatose.
Pasiūlymas:
Pakeisti Įstatymo projekto 2 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„7) nesavanaudiškumas. Diplomatas privalo naudoti
jam patikėtą valstybės turtą, tarnybinę informaciją tik visuomenės gerovei,
eidamas pareigas nesiekti naudos sau ar kitiems su juo susijusiems asmenims
(sutuoktiniui arba partneriui, artimajam giminaičiui, svainystės
ryšiais susijusiam asmeniui ar kitam valstybės tarnautojo viešųjų ir privačių
interesų deklaracijoje nurodytam asmeniui); tarnauti išimtinai visuomenės
interesams.“
|
2.
|
7
(18)
|
|
|
Argumentai:
Tie patys.
Pasiūlymas:
Pakeisti Įstatymo projekto 7 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„7 straipsnis. 18 straipsnio pakeitimas
Papildyti 18 straipsnio 1 dalį nauju 11 punktu ir ją
išdėstyti taip:
„1. Diplomatinėje atstovybėje ar konsulinėje įstaigoje dirbančio
diplomato šeimos nariai yra kartu gyvenantys diplomato:
1) sutuoktinis;
11) partneris;
2) nepilnamečiai vaikai (įvaikiai), jeigu jie įstatymų
nustatyta tvarka nėra emancipuoti ar sudarę santuokos;
3) pilnamečiai vaikai (įvaikiai) iki 20 metų, jeigu jie
su diplomatu turi bendrą ūkį, nėra sudarę santuokos ir dar nėra įgiję
vidurinio išsilavinimo;
4) sutuoktinio nepilnamečiai vaikai (įvaikiai), jeigu
įstatymų nustatyta tvarka ar teismo sprendimu jų gyvenamoji vieta yra
nustatyta kartu su diplomato sutuoktiniu ir jie įstatymų nustatyta tvarka
nėra emancipuoti ar sudarę santuokos;
5) sutuoktinio pilnamečiai vaikai (įvaikiai) iki 20 metų,
jeigu įstatymų nustatyta tvarka ar teismo sprendimu jų gyvenamoji vieta yra
nustatyta kartu su diplomato sutuoktiniu ir jie su diplomatu turi bendrą ūkį,
nėra sudarę santuokos ir dar nėra įgiję vidurinio išsilavinimo;
6) išlaikytiniai (nesvarbu, koks jų amžius) – asmenys,
kurių globėju ar rūpintoju įstatymų nustatyta tvarka yra paskirtas diplomatas
ir (ar) jo sutuoktinis, neatsižvelgiant į tai, ar globa, ar rūpyba buvo
nustatyta iki diplomato darbo diplomatinėje atstovybėje ar konsulinėje
įstaigoje pradžios, ar po to, kai diplomatas pradėjo dirbti diplomatinėje
atstovybėje ar konsulinėje įstaigoje.“
|
3.
|
17
(42)
|
2
(2)
|
|
Argumentai:
Tie patys.
Pasiūlymas:
Pakeisti Įstatymo projekto 17 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
2. Pakeisti 42 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti
taip:
„2. Diplomatas pagal šio straipsnio 1 dalies 1, 2 ir 3 punktus, 43
straipsnio 1, 2, 3, 4 ir 6 dalis ir 44 straipsnio 1 dalį negali būti skiriamas
ar perkeliamas į pareigas, kurias einant jį ir jo sutuoktinį arba
partnerį, sugyventinį, jeigu jis nurodytas diplomato viešųjų ir privačių
interesų deklaracijoje (toliau – sugyventinis), artimąjį giminaitį ar
svainystės ryšiais susijusį asmenį sietų tiesioginio pavaldumo santykiai.”
|
4.
|
21
(47)
|
|
|
Argumentai:
Tie patys.
Pasiūlymas:
Pakeisti Įstatymo projekto 21 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
21 straipsnis. 47 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 47 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„47 straipsnis. Garantijos diplomato, paskiriamo į kitą valstybę
pagal diplomatų rotacijos taisykles, sutuoktiniui arba
partneriui
1. Diplomato sutuoktinis arba partneris, išvykęs kartu su
diplomatu į diplomatinę atstovybę ar konsulinę įstaigą, turi teisę per 3
mėnesius nuo diplomato atšaukimo iš diplomatinės atstovybės ar konsulinės
įstaigos grįžti į tas pačias pareigas valstybės ar savivaldybės institucijoje
ar įstaigoje arba kitoje iš valstybės ar savivaldybės biudžetų
finansuojamoje įstaigoje ar organizacijoje, kurioje dirbo iki išvykimo kartu
su diplomatu į diplomatinę atstovybę ar konsulinę įstaigą. Tais atvejais, kai
nėra galimybės grįžti į tas pačias pareigas, diplomato sutuoktinis arba
partneris per šioje dalyje nustatytą terminą turi teisę grįžti į
kitas pareigas, apmokamas ne mažiau negu iki išvykimo su diplomatu, toje
pačioje valstybės ar savivaldybės institucijoje ar įstaigoje arba kitoje iš
valstybės ar savivaldybės biudžetų finansuojamoje įstaigoje ar
organizacijoje, kurioje dirbo iki išvykimo su sutuoktiniu arba
partneriu.
2. Laikotarpis, kurį diplomato sutuoktinis arba partneris praleido
užsienyje dėl to, kad jis ten gyveno kartu su diplomatu, dirbančiu
diplomatinėje atstovybėje ar konsulinėje įstaigoje, įskaitomas į diplomato
sutuoktinio arba partnerio socialinio draudimo stažą, jeigu
už šį laikotarpį buvo mokėtos nustatytos valstybinio socialinio draudimo
įmokos.
3. Diplomato, dirbančio diplomatinėje atstovybėje ar konsulinėje
įstaigoje, užsienio valstybėje kartu gyvenantis sutuoktinis arba
partneris turi teisę įsidarbinti toje valstybėje, jeigu tai numatyta
Lietuvos Respublikos tarptautinėse sutartyse arba leidžiama pagal tos
valstybės įstatymus. Apie įsidarbinimą diplomato sutuoktinis arba
partneris turi informuoti užsienio reikalų ministrą.”
|
5.
|
22
(48)
|
|
|
Argumentai:
Tie patys.
Pasiūlymas:
Pakeisti Įstatymo projekto 22 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„22 straipsnis. 48 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 48 straipsnį ir jį straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„48 straipsnis. Diplomato sutuoktinio arba partnerio diplomato
teisė atkurti diplomato statusą
„1. Diplomato sutuoktinis arba
partneris diplomatas,
nutraukęs diplomato tarnybos sutartį pagal šio įstatymo 92 straipsnio 9 dalį
dėl to, kad išvyko kartu su sutuoktiniu arba
partneriu diplomatu, paskirtu
dirbti į diplomatinę atstovybę ar konsulinę įstaigą arba perkeltu į pareigas
tarptautinėje ir Europos Sąjungos institucijoje ar užsienio valstybės
institucijoje, teisės aktų nustatyta tvarka turi teisę atkurti diplomato
statusą – grįžti į eitas ne žemesnes negu eitos, o arba, jeigu nėra tokios
galimybės nėra, kitas lygiavertes arba Atestacijos komisijos siūlymu į žemesnes
pareigas Užsienio reikalų ministerijoje. Su šiuo asmeniu sudaroma diplomato
tarnybos sutartis, užsienio reikalų ministro įsakymu jam grąžinamas iki
diplomato tarnybos sutarties nutraukimo turėtas diplomatinis rangas.
2. Šio straipsnio 1 dalyje nurodyti asmenys teisę atkurti diplomato
statusą turi per 6 mėnesius nuo sutuoktinio arba partnerio darbo
diplomatinėje atstovybėje ar konsulinėje įstaigoje, tarptautinėje ir Europos
Sąjungos institucijoje ar užsienio valstybės institucijoje pabaigos arba per
6 mėnesius nuo prašymo atkurti diplomato statusą pateikimo dienos, jeigu toks
prašymas pateikiamas nepasibaigus sutuoktinio arba partnerio darbo
diplomatinėje atstovybėje ar konsulinėje įstaigoje, tarptautinėje ir Europos
Sąjungos institucijoje ar užsienio valstybės institucijoje laikotarpiui.“
|
6.
|
28
(62)
|
1
(4)
|
|
Argumentai:
Tie patys.
Pasiūlymas:
Pakeisti įstatymo projekto keičiamo Įstatymo 62
straipsnio 4 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„4. Šio straipsnio 3
dalyje nustatytas 5 metų terminas netaikomas, kai, esant tarnybinei
būtinybei, diplomato statusas atkuriamas užsienio reikalų ministro nustatyta
tvarka buvusiems diplomatams, savo noru nutraukusiems diplomato tarnybos
sutartį šio įstatymo 92 straipsnio 9 dalyje nurodytu
pagrindu ir priimtiems dirbti į tarptautinę ir
Europos Sąjungos instituciją ar užsienio valstybės instituciją, taip pat
buvusiems diplomatams, savo noru nutraukusiems diplomato tarnybos sutartį šio įstatymo 92 straipsnio 9 dalyje nurodytu pagrindu ir išvykusiems kartu su sutuoktiniais arba partneriais, perkeltais,
paskirtais arba išrinktais dirbti į tarptautinę ir Europos Sąjungos
instituciją ar užsienio valstybės instituciją. Šie asmenys teisę atkurti
diplomato statusą turi per 6 mėnesius nuo darbo tarptautinėje ir Europos
Sąjungos institucijoje ar užsienio valstybės institucijoje pabaigos arba per
6 mėnesius po sutuoktinio arba partnerio darbo tarptautinėje ir Europos
Sąjungos institucijoje ar užsienio valstybės institucijoje pabaigos, arba per
6 mėnesius nuo prašymo atkurti diplomato statusą pateikimo dienos, jeigu toks
prašymas pateikiamas nepasibaigus sutuoktinio arba partnerio darbo
tarptautinėje ir Europos Sąjungos institucijoje ar užsienio valstybės
institucijoje laikotarpiui.“
|
7.
|
31
(65)
|
6
(2)
|
|
Argumentai:
Tie patys.
Pasiūlymas:
Pakeisti Įstatymo projekto 31 straipsnio 6 dalį ir jį išdėstyti taip:
6. Pakeisti 65 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti
taip:
„2. Diplomatiniai pasai išduodami Respublikos Prezidento sutuoktiniui arba
partneriui ir vaikams, Seimo Pirmininko sutuoktiniui arba
partneriui, Ministro Pirmininko sutuoktiniui arba partneriui, užsienio
reikalų ministro sutuoktiniui arba partneriui, Lietuvos
Respublikos piliečių, išrinktų Europos Parlamento nariais, sutuoktiniams arba
partneriams. Diplomatiniai pasai taip pat išduodami Seimo nario
sutuoktiniui arba partneriui ir specialiosios misijos vadovo
sutuoktiniui arba partneriui, jeigu šių asmenų vykimą kartu su
Seimo nariu ar specialiosios misijos vadovu į užsienį lemia tarnybinės
užduoties ar misijos specifika.”
|
8.
|
33
(67)
|
|
|
Argumentai:
Tie patys.
Pasiūlymas:
Pakeisti Įstatymo projekto 33 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„33 straipsnis. 67 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 67 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Diplomatinius pasus per
7 kalendorines dienas nuo šioje dalyje nurodytų aplinkybių atsiradimo dienos
Užsienio reikalų ministerijai privalo grąžinti:
1) asmenys, baigę eiti šio įstatymo 65 straipsnio 1
dalyje nurodytas pareigas;
2) specialiosios misijos nariai, atlikę užduotį ir grįžę
į Lietuvos Respubliką;
„3) specialiosios misijos vadovo
sutuoktinis arba partneris, kuriam diplomatinis pasas buvo
išduotas pagal šio įstatymo 65 straipsnį, grįžęs į Lietuvos Respubliką iš
užsienio valstybės, kurioje buvo su užduotį vykdančiu specialiosios misijos
vadovu;
4) Seimo nario sutuoktinis arba partneris, kuriam
diplomatinis pasas buvo išduotas pagal šio įstatymo 65 straipsnį, grįžęs į
Lietuvos Respubliką iš užsienio valstybės, kurioje buvo su tarnybinę užduotį
atliekančiu Seimo nariu;
1. Pakeisti 67 straipsnio 1 dalies 5 punktą ir jį išdėstyti taip:
„5) šio įstatymo 18 straipsnyje nurodyti diplomatų, specialiųjų atašė
ar jų pavaduotojų, karinių atstovų ar jų pavaduotojų, specialiųjų patarėjų ar
jų pavaduotojų, asmenų, kuriems diplomatinis pasas išduotas šio įstatymo 65
straipsnio 1 dalies 19 punkto pagrindu, šeimos nariai, kai diplomatai,
specialieji atašė ar jų pavaduotojai, kariniai atstovai ar jų pavaduotojai,
specialieji patarėjai ar jų pavaduotojai, asmenys, kuriems diplomatinis pasas
išduotas šio įstatymo 65 straipsnio 1 dalies 19 punkto pagrindu, grįžta
į Lietuvos Respubliką baigę darbą diplomatinėse atstovybėse, konsulinėse
įstaigose, diplomatinėje tarnyboje arba pasibaigus diplomatų laikino
perkėlimo į pareigas tarptautinėse ir Europos Sąjungos institucijose ar
užsienio valstybių institucijose laikui, taip pat grįžę iš kelionės
diplomatų, specialiųjų atašė ar jų pavaduotojų, karinių atstovų ar jų
pavaduotojų, specialiųjų patarėjų ar jų pavaduotojų, asmenų, kuriems
diplomatinis pasas išduotas šio įstatymo 65 straipsnio 1 dalies 19 punkto
pagrindu, šeimos nariai, jeigu diplomatinis pasas diplomato,
specialiojo atašė ar jo pavaduotojo, karinio atstovo ar jo pavaduotojo,
specialiojo patarėjo ar jo pavaduotojo, asmens, kuriam diplomatinis pasas
išduotas šio įstatymo 65 straipsnio 1 dalies 19
punkto pagrindu, prašymu jiems buvo išduotas kelionėms pas diplomatą,
specialųjį atašė ar jo pavaduotoją, karinį atstovą ar jo pavaduotoją,
specialųjį patarėją ar jo pavaduotoją, asmenį, kuriam diplomatinis pasas
išduotas šio įstatymo 65 straipsnio 1 dalies 19 punkto pagrindu;“
6) šio įstatymo 65 straipsnio 1 dalyje nurodytų asmenų
sutuoktiniai arba partneriai, kuriems diplomatiniai pasai
išduodami pagal šio įstatymo 65 straipsnį, jeigu nutraukiama santuoka;
7) šio įstatymo 65 straipsnio 1 ir 4 dalyse nurodytų asmenų
sutuoktiniai arba partneriai, vaikai ir kiti šeimos nariai,
kuriems diplomatiniai pasai išduodami pagal šio įstatymo 65 straipsnio 2 ir 3
dalis, kai nurodyti asmenys miršta.
2. Papildyti 67 straipsnio 1 dalį 8 punktu:
„8) šio įstatymo 901 straipsnio 1 dalyje nurodyti
diplomato ir kito valstybės tarnautojo šeimos nariai, kai grįžta į Lietuvos Respubliką,
bet ne vėliau, kai baigiasi šio įstatymo 901 straipsnio 1 dalyje
nustatytas terminas.“
|
9.
|
39
(85)
|
(1)
|
|
Argumentai:
Tie patys.
Pasiūlymas:
Pakeisti Įstatymo projektu keičiamo Įstatymo 85 straipsnio 1 dalį ir
ją išdėstyti taip:
„1. Jeigu su diplomatu, dirbančiu diplomatinėje atstovybėje ar
konsulinėje įstaigoje, kartu gyvena sutuoktinis arba partneris,
diplomatui kartu su pareigine alga mokama kompensacija, kurią sudaro 0,5 per
mėnesį diplomato gaunamos su darbu užsienyje susijusių išlaidų kompensacijos.
Diplomato sutuoktiniui arba partneriui pateikus prašymą,
ši kompensacija mokama sutuoktiniui arba partneriui. Diplomato
sutuoktiniui arba partneriui, gaunančiam pajamų, susijusių su darbo
santykiais arba jų esmę atitinkančiais santykiais, ši kompensacija nemokama.
|
10.
|
39
(85)
|
(3)
|
|
Argumentai:
Tie patys.
Pasiūlymas:
Pakeisti Įstatymo projektu keičiamo Įstatymo 85 straipsnio 3 dalį ir
ją išdėstyti taip:
„3. Kai su diplomatu, dirbančiu diplomatinėje atstovybėje ar
konsulinėje įstaigoje, kartu gyvena šio įstatymo 18 straipsnio 1 dalies 2 ir
4 punktuose nurodyti šeimos nariai – vaikai (įvaikiai), taip pat šio įstatymo
18 straipsnio 1 dalies 6 punkte nurodyti nepilnamečiai vaikai, kurių globėju
įstatymų nustatyta tvarka yra paskirtas diplomatas ar jo sutuoktinis arba partneris, diplomatui visiškai ar iš dalies apmokamos arba
kompensuojamos vaikų (įvaikių) ikimokyklinio ugdymo ir priešmokyklinio ugdymo
išlaidos. Vyriausybė nustato ikimokyklinio ugdymo išlaidų ir priešmokyklinio
ugdymo išlaidų apmokamas ar kompensuojamas dalis, o užsienio reikalų
ministras – apmokamas ar kompensuojamas ikimokyklinio ugdymo ir
priešmokyklinio ugdymo išlaidas, jų apskaičiavimo,
apmokėjimo ir kompensavimo tvarką.“
|
11.
|
39
(85)
|
(4)
|
|
Argumentai:
Tie patys.
Pasiūlymas:
Pakeisti Įstatymo projektu keičiamo Įstatymo 85 straipsnio 4 dalį ir
ją išdėstyti taip:
„4. Kai su diplomatu, dirbančiu diplomatinėje
atstovybėje ar konsulinėje įstaigoje, kartu gyvena ir mokosi šio įstatymo 18
straipsnio 1 dalies 2, 3, 4 ir 5 punktuose nurodyti šeimos nariai – vaikai
(įvaikiai), taip pat vaikai, kurių globėju ar rūpintoju įstatymų nustatyta
tvarka yra paskirtas diplomatas ar jo sutuoktinis arba partneris, diplomatui visiškai ar iš
dalies apmokamos arba kompensuojamos vaiko (įvaikio) paprastai nuo 6 metų mokymosi
išlaidos tol, kol jis įgis vidurinį išsilavinimą, bet ne ilgiau, iki jam sueis
20 metų. Vyriausybė nustato mokymosi išlaidų apmokamą ar
kompensuojamąją dalį, o užsienio reikalų ministras – apmokamas ar
kompensuojamas mokymosi išlaidas, jų apskaičiavimo, apmokėjimo ir kompensavimo tvarką.“
|
12.
|
39
(85)
|
(7)
|
|
Argumentai:
Tie patys.
Pasiūlymas:
Pakeisti Įstatymo projektu keičiamo Įstatymo 85 straipsnio 7 dalį ir
ją išdėstyti taip:
„7. Jeigu toje pačioje ar skirtingose diplomatinėse atstovybėse ar konsulinėse
įstaigose dirba kartu gyvenantys sutuoktiniai arba
partneriai diplomatai,
šio straipsnio 2 ir 5 dalyse nurodytos kompensacijos mokamos tam sutuoktiniui
arba partneriui, kuriam jos
priklausytų didesnės, o šio straipsnio 3 ir 4 dalyse nurodytos išlaidos
apmokamos ar kompensuojamos sutuoktinių arba
partnerių pasirinkimu vienam iš
jų.“
|
13.
|
41
(87)
|
|
|
Argumentai
Tie patys.
Pasiūlymas:
Pakeisti Įstatymo projekto 41 straipsnį ir jį išdėstyti
taip:
„41 straipsnis. 87 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 87 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„87 straipsnis. Diplomato socialinio ir sveikatos
draudimo bei diplomato sutuoktinio arba partnerio pensijų,
motinystės ir nedarbo socialinio draudimo ir privalomojo sveikatos draudimo
reglamentavimas”
1. Diplomato socialinį ir sveikatos draudimą bei
diplomato sutuoktinio arba partnerio pensijų, motinystės ir
nedarbo socialinį draudimą nustato šis įstatymas, taip pat Lietuvos
Respublikos valstybinio socialinio draudimo, Lietuvos Respublikos sveikatos
draudimo, Lietuvos Respublikos socialinio draudimo pensijų, Lietuvos
Respublikos nedarbo socialinio draudimo įstatymai ir kiti teisės aktai.”
Pakeisti 87 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Pensijų,
motinystės ir nedarbo socialinio draudimo įmokos už diplomatų sutuoktinius arba partnerius tuo laikotarpiu, kurį
diplomato sutuoktinis arba partneris praleido užsienyje dėl to, kad jis ten gyveno kartu su diplomatu,
dirbančiu diplomatinėje atstovybėje, ar konsulinėje įstaigoje ar
specialiojoje misijoje, mokamos iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto.
Įmokų dydis skaičiuojamas nuo 0,5 diplomato pareiginės algos darbo
užmokesčio, arba, jeigu 0,5 diplomato pareiginės algos darbo užmokestis
sudaro mažiau, negu Vyriausybės patvirtinta minimalioji mėnesinė alga (toliau
– minimalioji mėnesinė alga), – nuo minimaliosios mėnesinės algos. Šis
reikalavimas netaikomas diplomato sutuoktiniui arba
partneriui, sukakusiam senatvės pensijos amžių ar
turinčiam Valstybinio socialinio draudimo įstatyme nurodytų draudžiamųjų
pajamų.
3. Už diplomato šeimos
narius, nurodytus šio įstatymo 18 straipsnyje, Užsienio reikalų ministerija
iš jai skirtų valstybės biudžeto asignavimų moka privalomojo
sveikatos draudimo įmokas, jeigu jos turi būti mokamos vadovaujantis
Sveikatos draudimo įstatymo 17 straipsnio 11 dalimi.“
|
14.
|
42
(88)
|
(1)
|
|
Argumentai:
Tie patys.
Pasiūlymas:
Pakeisti Įstatymo projekto 42 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„42 straipsnis. 88 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 88 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Jeigu diplomatas žuvo atlikdamas tarnybines pareigas arba mirė
dėl priežasčių, susijusių su tarnybinių pareigų atlikimu, Vyriausybės
nustatyta tvarka iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto vaikams
(įvaikiams, taip pat vaikams, gimusiems po jo mirties), iki jiems sukaks 18 metų,
taip pat vyresniems vaikams (įvaikiams), jeigu jie mokosi pagal bendrojo
ugdymo programą, pagal formaliojo profesinio mokymo programą pirmajai
kvalifikacijai įgyti ar studijuoja aukštojoje mokykloje pagal nuolatinės
studijų formos programą (įskaitant ir akademinių atostogų laikotarpį), – iki
jiems sukaks 24 metai, sutuoktiniui arba partneriui, tėvui
(įtėviui), motinai (įmotei) ir dėl amžiaus ar neįgalumo nedarbingiems
asmenims, kurie buvo diplomato išlaikomi arba jo mirties dieną turėjo teisę
gauti jo išlaikymą, lygiomis dalimis išmokama 37,24 mėnesio diplomato gauto
vidutinio darbo užmokesčio dydžio kompensacija, sumažinta priklausančios
išmokėti Lietuvos Respublikos nelaimingų atsitikimų darbe ir profesinių ligų
socialinio draudimo įstatyme nustatytos vienkartinės socialinio draudimo
išmokos apdraustajam asmeniui mirus dydžiu, o jeigu diplomatas žuvo
atlikdamas tarnybines pareigas arba mirė dėl priežasčių, susijusių su
tarnybinių pareigų atlikimu užsienio valstybėje, kurioje vyksta ginkluotas
konfliktas, ar dėl užsienio valstybėje įvykdyto teroro akto, – 77,58 mėnesio
jo gauto vidutinio darbo užmokesčio dydžio kompensacija, sumažinta
priklausančios išmokėti Nelaimingų atsitikimų darbe ir profesinių ligų
socialinio draudimo įstatyme nustatytos vienkartinės socialinio draudimo
išmokos apdraustajam asmeniui mirus dydžiu. Visais atvejais bendra diplomatui
žuvus atliekant tarnybines pareigas arba mirus dėl priežasčių, susijusių su
tarnybinių pareigų atlikimu, išmokamos kompensacijos suma negali viršyti 101
370 eurų. Kompensacija gali būti išmokama dalimis, bet ne ilgiau kaip per 3
metus.”
|
15.
|
43
(89)
|
(2)
|
(5)
|
Argumentai:
Tie patys.
Pasiūlymas:
Pakeisti Įstatymo projektu keičiamo Įstatymo 89 straipsnio 2 dalies
5 punktą ir jį išdėstyti taip:
„5) artimųjų giminaičių (tėvų (įtėvių), vaikų (įvaikių), brolių
(įbrolių), seserų (įseserių), senelių, vaikaičių), sutuoktinio arba partnerio, jo
tėvų (įtėvių), vaikų (įvaikių), brolių (įbrolių), seserų (įseserių),
sugyventinio, jo tėvų (įtėvių), vaikų (įvaikių), brolių (įbrolių) ir seserų
(įseserių) mirties atveju – iki 3 darbo dienų;“
|
16.
|
43
(89)
|
(8)
|
|
Argumentai:
Tie patys.
Pasiūlymas:
Pakeisti Įstatymo projektu keičiamo Įstatymo 89 straipsnio 8 dalį ir
ją išdėstyti taip:
„8. Kartą per metus, skaičiuojant nuo paskyrimo dirbti į diplomatinę
atstovybę, konsulinę įstaigą ar specialiąją misiją, diplomatui ir kartu
gyvenantiems jo šeimos nariams apmokamos ar kompensuojamos kelionės į
Lietuvos Respubliką ir atgal išlaidos, o kartu negyvenantiems šeimos nariams
– kelionės pas diplomatą ir atgal į Lietuvos Respubliką išlaidos. Jeigu
sutuoktiniai arba partneriai diplomatai yra paskirti dirbti į skirtingas
priimančiąsias valstybes arba skirtingus tos pačios
priimančiosios valstybės miestus, diplomato pasirinkimu vietoj šioje dalyje
nurodytų kelionės į Lietuvos Respubliką ir atgal išlaidų apmokėjimo ar
kompensavimo apmokamos ar kompensuojamos jo ir kartu su juo gyvenančių šeimos
narių kelionės į kitą priimančiąją valstybę ar kitą tos pačios priimančiosios
valstybės miestą, į kurį (kurią) paskirtas dirbti kitas sutuoktinis arba partneris,
ir atgal išlaidos. Jeigu dėl nenumatytų objektyvių aplinkybių diplomatas ir
(ar) jo šeimos nariai negalėjo įgyvendinti šioje dalyje nustatytos teisės per
nurodytą terminą, esant motyvuotam diplomato prašymui, užsienio reikalų
ministro ar jo įgalioto asmens sprendimu šios teisės įgyvendinimo terminas
pratęsiamas 6 mėnesiams. Šios garantijos taikomos ir tais atvejais, kai
diplomato sutuoktinis arba partneris yra profesinės karo tarnybos karys ar
žvalgybos pareigūnas, įstatymų nustatyta tvarka atliekantis tarnybą
užsienyje, arba asmuo, deleguotas į pareigas
tarptautinėje ir Europos Sąjungos institucijoje ar užsienio valstybės institucijoje Asmenų delegavimo į
tarptautines ir Europos Sąjungos institucijas ar užsienio valstybių
institucijas įstatymo nustatyta tvarka. Ypatingais
atvejais Užsienio reikalų ministerijai rekomendavus kartu su diplomatu
užsienio valstybėje gyvenantiems šeimos nariams laikinai grįžti į Lietuvos
Respubliką, apmokamos arba kompensuojamos šeimos narių kelionės į Lietuvos
Respubliką ir atgal išlaidos, ir ne ilgiau kaip 6 mėnesius nuo šeimos nario
grįžimo į Lietuvos Respubliką dienos toliau taikomos šioje dalyje, šio
straipsnio 7, 11 ir 14 dalyse, šio įstatymo 85 straipsnio 1, 2, 3, 4 ir 5
dalyse, 86 straipsnio 2 dalyje, 87 straipsnio 2 ir 3 dalyse ir nustatytos
garantijos.“
|
17.
|
43
(89)
|
(11)
|
|
Argumentai:
Tie patys.
Pasiūlymas:
Pakeisti Įstatymo projektu keičiamo Įstatymo 89 straipsnio 11 dalį
ir ją išdėstyti taip:
„11. Diplomatui, paskirtam dirbti į diplomatinę atstovybę, konsulinę
įstaigą ar specialiąją misiją, ir kartu su juo vyksiančiam ir (ar) išvykusiam
sutuoktiniui arba partneriui
užsienio reikalų ministro nustatyta tvarka gali būti apmokamos arba
kompensuojamos vienos iš oficialių valstybės, kurioje yra diplomatinė
atstovybė, konsulinė įstaiga ar specialioji misija, kalbų ar kitos pagal
poreikį užsienio kalbos mokymosi išlaidos.“
|
18.
|
43
(89)
|
(15)
|
|
Argumentai:
Tie patys.
Pasiūlymas:
Pakeisti Įstatymo projektu keičiamo Įstatymo 89 straipsnio 15 dalį
ir ją išdėstyti taip:
„15. Diplomatui, kurio materialinė būklė tapo sunki dėl jo paties
ligos, šeimos narių (sutuoktinio arba
partnerio,
sugyventinio,
vaiko (įvaikio), motinos (įmotės), tėvo (įtėvio), brolio
(įbrolio), sesers (įseserės), taip
pat išlaikytinių, kurių globėju ar rūpintoju įstatymų nustatyta tvarka yra
paskirtas diplomatas, ligos ar
mirties, stichinės nelaimės ar turto netekimo,
gali būti skiriama iki 5 minimaliųjų mėnesinių algų dydžio materialinė
pašalpa. Pašalpą skiria užsienio reikalų ministras ar jo įgaliotas asmuo iš
Užsienio reikalų ministerijai skirtų valstybės biudžeto asignavimų.“
|
19.
|
44
(90)
|
(1)
|
|
Argumentai:
Tie patys.
Pasiūlymas:
Pakeisti Įstatymo projektu keičiamo Įstatymo 90 straipsnio 1 dalį ir
ją išdėstyti taip:
„1. Kitiems valstybės tarnautojams ir jų
šeimos nariams taikomos šio įstatymo 84, 85, 86, 87 straipsniuose, 89
straipsnio 7, 8, 11, 12, 13, 14 ir 16 dalyse diplomato
ir jo šeimos nariams nustatytos garantijos. Šio įstatymo 85 straipsnio 7
dalyje ir 89 straipsnio 8 dalyje sutuoktiniams arba
partneriams diplomatams nustatytos sąlygos taikomos ir tais atvejais, kai
sutuoktiniai arba partneriai yra kiti valstybės
tarnautojai ar diplomatas ir kitas valstybės tarnautojas. Įstatymai
gali nustatyti kitų kitiems valstybės tarnautojams taikomų garantijų.“
|
20.
|
45
(901)
|
(1)
|
|
Argumentai:
Tie patys.
Pasiūlymas:
Pakeisti Įstatymo projektu keičiamo Įstatymo 901
straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Jeigu su diplomatinėje atstovybėje, konsulinėje įstaigoje ar
specialiojoje misijoje dirbančiu diplomatu ar kitu valstybės tarnautoju,
kuris atšaukiamas iš pareigų atsižvelgiant į priimančiosios valstybės
pranešimą, kartu gyvena sutuoktinis arba partneris ir kartu gyvena ir mokosi šio įstatymo 18 straipsnio 1 dalies 2–5
punktuose nurodyti šeimos nariai – vaikai (įvaikiai), taip pat vaikai, kurių
globėju ar rūpintoju įstatymų nustatyta tvarka yra paskirtas diplomatas ar
kitas valstybės tarnautojas ar jų sutuoktiniai arba
partneriai, atitinkamai
užsienio reikalų ministro arba kitą
valstybės tarnautoją perkėlusios ar paskyrusios valstybės institucijos vadovo
sprendimu ir nustatyta tvarka šiems užsienio valstybėje reziduojantiems
diplomato ar kito valstybės tarnautojo šeimos nariams po diplomato ar kito
valstybės tarnautojo atšaukimo iš pareigų diplomatinėje atstovybėje,
konsulinėje įstaigoje ar specialiojoje misijoje iki einamųjų mokslo metų
pabaigos gali būti mutatis mutandis
taikomos šio įstatymo 85 straipsnio 1–5 dalių, 86 straipsnio 2 dalies, 87 straipsnio, 89 straipsnio
7 dalies nuostatos.“
|
21.
|
45
(901)
|
(2)
|
|
Argumentai:
Tie patys.
Pasiūlymas:
Pakeisti Įstatymo projektu keičiamo Įstatymo 901
straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Šio straipsnio 1 dalyje nurodytiems diplomatams ir kitiems
valstybės tarnautojams atitinkamai užsienio reikalų
ministro arba kitą valstybės tarnautoją
perkėlusios ar paskyrusios valstybės institucijos vadovo sprendimu
gali būti visiškai ar iš dalies apmokamos arba kompensuojamos kartu su
diplomatu ar kitu valstybės tarnautoju užsienio valstybėje gyvenusių ir
besimokiusių bei dėl diplomato ar valstybės tarnautojo atšaukimo iš pareigų
diplomatinėje atstovybėje, konsulinėje įstaigoje ar specialiojoje misijoje
atsižvelgiant į priimančiosios valstybės pranešimą į Lietuvos
Respubliką grįžusių šio įstatymo 18 straipsnio 1 dalies
2–5 punktuose nurodytų šeimos narių – vaikų (įvaikių), taip pat vaikų, kurių
globėju ar rūpintoju įstatymų nustatyta tvarka yra paskirtas diplomatas ar
kitas valstybės tarnautojas ar jų sutuoktiniai arba
partneriai, mokymosi Lietuvos
Respublikoje išlaidos iki einamųjų mokslo metų pabaigos,
jeigu jie nėra priimami mokytis valstybinėje ar savivaldybės bendrojo ugdymo
mokykloje, esančioje mokyklos savininko teises ir pareigas įgyvendinančios
institucijos priskirtoje teritorijoje, kurioje jie gyvena, ir (arba)
valstybinėje ar savivaldybės bendrojo ugdymo mokykloje nėra galimybės tęsti
užsienio valstybėje pradėtos švietimo programos. Mokymosi išlaidų
kompensuojamoji dalis, kompensuojamos išlaidos, jų apskaičiavimo ir
kompensavimo tvarka nustatoma šio įstatymo 85 straipsnio 4 dalyje nurodyta
tvarka.“
|
22.
|
50
(97)
|
2
(1)
|
|
Argumentai:
Tie patys.
Pasiūlymas:
Pakeisti Įstatymo projekto 50 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
2. Pakeisti 97 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti
taip:
„1. Darbuotojui, kurio materialinė būklė tapo sunki dėl jo paties
ligos, šeimos narių (sutuoktinio arba partnerio, vaiko (įvaikio),
motinos (įmotės), tėvo (įtėvio), brolio (įbrolio), sesers (įseserės), taip
pat išlaikytinių, kurių globėju ar rūpintoju yra paskirtas darbuotojas, ligos
ar mirties, stichinės nelaimės ar turto netekimo, jeigu yra darbuotojo
rašytinis prašymas ir pateikti atitinkamą aplinkybę patvirtinantys
dokumentai, gali būti skiriama iki 5 minimaliųjų mėnesinių algų dydžio
materialinė pašalpa.”
|