LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

EKONOMIKOS KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

 

dėl ALKOHOLIO KONTROLĖS ĮSTATYMO Nr. I-857 10, 12, 17, 18 IR 34 STRAIPSNIų

PAKEITIMO ĮSTATYMo projekto nr. xivp-1086

 

2023-12-20   Nr. 108-P-59

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius, Komiteto pirmininko pavaduotojas Gintautas Paluckas; Komiteto nariai: Andrius Bagdonas; Viktoras Fiodorovas; Andrius Kupčinskas; Deividas Labanavičius; Laima Mogenienė; Paulius Saudargas; Lukas Savickas; Mindaugas Skritulskas.

Komiteto biuro vedėja Rima Petkūnienė, patarėjai: Raimonda Danė, Rasa Ona Duburaitė, Laura Jasiukėnienė, Irina Jurkšuvienė, Darius Šaltmeris, padėjėja Zita Jodkonienė.

Kviestieji asmenys: Lietuvos Respublikos žemės ūkio viceministras Vytautas Abukauskas, Tvarios žemės ūkio gamybos ir maisto pramonės departamento Maisto pramonės ir kooperacijos skyriaus vedėja Jolita Martutaitytė, vyr. specialistė Agnė Digaitienė, vyr. specialistas Jonas Gritė, Teisėkūros ir atstovavimo skyriaus patarėjas Modestas Važnevičius, Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministerijos Vidaus politikos prekybos skyriaus vedėja Inga Burlėgienė, Lietuvos Respublikos finansų ministerijos Mokesčių politikos departamento atstovai: direktorė Jūratė Laurikėnaitė, Mokesčių ir muitų administravimo skyriaus vedėja Ramunė Fabijonavičiutė, skyriaus patarėjas Redas Zelba, Netiesioginių mokesčių skyriaus vyr. specialistė Jolanta Poškevičienė, Valstybinės mokesčių inspekcijos Akcizų administravimo departamento direktorius Žygintas Grekas, Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento dir. pavaduotoja Gražina Belian, Tabako ir alkoholio kontrolės skyriaus vedėjas Gintaras Karanda, Lietuvos savivaldybių asociacijos patarėjas Giedrius Lingis, Lietuvos aludarių gildijos prezidentas Saulius Galadauskas, Vytauto didžiojo universiteto profesorė Ilona Tamutienė, Lietuvos verslo konfederacijos dir. pavaduotojas Emilis Ruželė, patarėja-teisininkė Akvilė Razumienė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-11-19

3

(101)

 

4

(12)

 

 

 

 

1. Įstatymo projekte numatoma koncepcija, pagal kurią ūkininkams nebūtų taikomas reikalavimas įgyti licenciją norint gaminti alkoholinius gėrimus, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 65 procentų, ir jais prekiauti, yra abejotina. Pažymėtina, kad tokio pobūdžio veiklos licencijavimas padeda valstybei užtikrinti alkoholinių gėrimų kokybės kontrolę ir, atitinkamai, vartotojų gyvybės ir sveikatos apsaugą nuo nekokybiškų gaminių. Tuo tarpu teikiamame įstatymo projekte nuostatų, kurios garantuotų efektyvią šių teisinių gėrių apsaugą, iš esmės nėra. Dėl to manytina, kad teikiamas įstatymo projektas yra nesuderinamas su Alkoholio kontrolės įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 1 straipsnio 1 dalyje deklaruojamu įstatymo tikslu – mažinti alkoholio daromą žalą sveikatai. Be to, siūlomas teisinis reguliavimas nesuderinamas ir su keičiamo įstatymo 12 bei 16 straipsniais, pagal kuriuos visa su alkoholio produktų gamyba ir prekyba susijusi veikla (išskyrus tam tikras išimtis) privalo būti licencijuojama.

Pritarti iš dalies

Įvertinant administracinę ir finansinę naštą, kuri tektų ūkininkams, siekiantiems gauti licenciją gaminti tradicinius alkoholinių gėrimus, atsižvelgiant į tai, kad Komitetas 10 kartų sumažino leistiną per kalendorinius metus pagaminti produkto kiekį (siūloma leisti pagaminti iki 100 litrų), lyginant su iniciatorių pirminiame įstatymo projekte siūlytu kiekiu, bei į tai, kad siūloma leisti tik gaminti ir (arba) degustuoti vietoje, tačiau pagamintų produktų ne parduoti, siūloma tokią tradicinių alkoholinių gėrimų gamybą įgyvendinti ne licencijų, bet kitos, įstatyme nustatytos tvarkos, pagrindu. Tai yra Komitetas Įstatymą papildė nauju 101 straipsniu, kuriame nustatė tradicinių alkoholinių gėrimų gamybai keliamus reikalavimus ir kiekį.

 

Pasiūlymai:

1.    Papildyti įstatymo projektą nauju 3 straipsniu ir jį išdėstyti taip:

„3 straipsnis. Įstatymo papildymas 101 straipsniu

Papildyti Įstatymą 101 straipsniu:

,,101 straipsnis. Ūkininkų gaminamų tradicinių alkoholinių gėrimų gamybos valstybinis reglamentavimas

1.    Ūkininkams, apibrėžtiems Ūkininko ūkio įstatyme, teikiantiems kaimo turizmo reikalavimus atitinkančias paslaugas ir Žemės ūkio ministerijos nustatyta tvarka sertifikavusiems gaminamus alkoholinius gėrimus kaip tautinio paveldo produktus (toliau – ūkininkas), leidžiama gaminti tradicinius alkoholinius gėrimus kaimo turizmo sodybose ne parduoti, o tik savo ar šeimos poreikiams tenkinti ir (arba) degustuoti vietoje.

2.    Šio straipsnio 1 dalyje nurodytiems ūkininkams leidžiama per kalendorinius metus pagaminti ne daugiau kaip 100 litrų tradicinių alkoholinių gėrimų.

3.    Įranga, naudojama gaminant tradicinius alkoholinius gėrimus, turi būti ūkininko pažymėta identifikaciniu numeriu. Numeris turi būti aiškiai matomas. Jį sudaro 13 skaitmenų: vietovės, kurioje vykdoma gamyba, pašto indeksas (5 skaitmenys), įrangos žymėjimo einamieji metai (4 skaitmenys), mėnuo (2 skaitmenys), diena (2 skaitmenys).

4.    Prieš 48 valandas iki tradicinių alkoholinių gėrimų gamybos pradžios ūkininkas raštu ar elektroninių ryšių priemonėmis apie tai informuoja Valstybinę maisto ir veterinarijos tarnybą, nurodydamas šio produkto gamybos vietos adresą, tikslią gamybos datą, planuojamą gamybos pradžios ir pabaigos laiką, planuojamą pagaminti šio produkto kiekį, naudojamos įrangos numerį, kaip jis apibrėžiamas šio straipsnio 3 dalyje. Per 24 valandas po gamybos pabaigos ūkininkas raštu ar elektroninių ryšių priemonėmis informuoja Valstybinę maisto ir veterinarijos tarnybą apie tikslų pagamintą šio produkto kiekį.

5.    Ūkininkų pagaminti tradiciniai alkoholiniai gėrimai turi būti nedelsiant išpilstyti į ne mažesnę kaip 0,2 litro, bet ne didesnę kaip vieno litro stiklinę tarą.

6.    Ūkininkų pagaminti tradiciniai alkoholiniai gėrimai turi būti žymimi aiškiai matomomis etiketėmis. Jose turi būti nurodytas etiketės numeris, tradicinį alkoholinį gėrimą pagaminusio ūkininko vardas ir pavardė, šio produkto pagaminimo data ir laikas, sudėtis ir tūrinė etilo alkoholio koncentracija procentais.

7.    Šio straipsnio 4 ir 6 dalyse nurodytą informaciją ūkininkas žymi registracijos žurnale.

8.    Tradicinių alkoholinių gėrimų gamyboje draudžiama naudoti nesaugias priemaišas ir kitų subjektų pagamintą spiritą.

9.    Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba turi teisę dalyvauti tradicinio alkoholinio gėrimo gamybos procese, tikrinti šio straipsnio 6 dalyje ūkininko pildomą registracijos žurnalą. Ūkininkas privalo tam sudaryti tinkamas sąlygas.“

2.       Pakeisti įstatymo projekto 4 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„4 straipsnis. 12 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 12 straipsnio 1 dalį  ir ją išdėstyti taip:

,,1.Gaminti alkoholio produktus (išskyrus šio Įstatymo 10 straipsnyje nurodytus naminius alkoholinius gėrimus, kuriuos pasigamina fiziniai asmenys asmeniniam naudojimui ir šio Įstatymo 101 straipsnyje nurodytus ūkininkų pagamintus tradicinius alkoholinius gėrimus) leidžiama tik įmonėms, turinčioms licenciją gaminti šiuos produktus. Licencijas išduoda, papildo, rekvizitus patikslina Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas. Licencijos išduodamos neterminuotam laikui.““

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-11-19

1

(2)

N

(281)

 

2. Įstatymo projekte vartojama formuluotė „ne didesnės kaip 65 tūrio procentų etilo alkoholio koncentracijos alkoholinius gėrimus“ keistina į „alkoholinius gėrimus, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 65 procentų“.

Pritarti

Įstatymo projekte vartojamą formuluotę „ne didesnės kaip 65 tūrio procentų etilo alkoholio koncentracijos alkoholinius gėrimus“ pakeisti į „alkoholinius gėrimus, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 65 procentų“.

 

Žr. Komiteto patobulinto įstatymo projekto 1 straipsnį:

 1 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas

1. Papildyti 2 straipsnį 281 dalimi:

281. Ūkininko pagamintas tradicinis alkoholinis gėrimas – alkoholinis gėrimas, kurio tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 65 procentų ir kurį turi teisę gaminti ūkininkai, kaip jie apibrėžiami Lietuvos Respublikos ūkininko ūkio įstatyme, teikiantys kaimo turizmo reikalavimus atitinkančias paslaugas ir Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos nustatyta tvarka sertifikavę gaminamus alkoholinius gėrimus kaip tautinio paveldo produktus.

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-11-19

4

(12)

 

(1)

 

3. Įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 12 straipsnio 1 dalyje neatsispindi pakeitimai, kurie buvo padaryti priėmus Lietuvos Respublikos alkoholio kontrolės įstatymo Nr. I-857 1, 12, 16, 181, 34 ir 341 straipsnių pakeitimo įstatymą (reg. Nr. XIII-3226).

Pritarti

Suderinti su Įstatymo Nr. XIII-3226 nuostatomis, t. y. antrame sakinyje po žodžio „Licencijas“ išbraukti žodžius „ir jų dublikatus“.

 

Žr. Komiteto pasiūlymą dėl Teisės departamento pastabos Nr. 1 ir komiteto patobulintą įstatymo projektą.

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-11-19

2

(10)

 

 

4. Remiantis įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 10 straipsniu bei įstatymo projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 17 straipsnio 1 dalies 8 punktu, ūkininkų gaminami alkoholiniai gėrimai, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 65 procentų, būtų priskirti prie naminių alkoholinių gėrimų ir juos būtų galima parduoti kitiems asmenims. Pastebėtina, kad siūlomas pakeitimas turėtų būti derinamas su Administracinių nusižengimų kodekso 169 straipsniu. Jame nustatyta administracinė atsakomybė už naminių alkoholinių gėrimų, išskyrus pagal norminius dokumentus pagamintą alų, kuriam gaminti turimas nustatyta tvarka išduotas leidimas, pardavimą ar kitokį realizavimą, t. y. šioje administracinio nusižengimo sudėtyje numatyta atsakomybės išimtis turėtų būti pildoma ir ūkininkų gaminamais alkoholiniais gėrimais, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 65 procentų.

Pritarti iš dalies

Įstatymo projektą Komitetas patobulino iš esmės: ūkininkams, atitinkantiems tam tikrus požymius (apibrėžti Lietuvos Respublikos ūkininko ūkio įstatyme, teikiantys kaimo turizmo reikalavimus atitinkančias paslaugas ir Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos nustatyta tvarka sertifikavę gaminamus alkoholinius gėrimus kaip tautinio paveldo produktus) įstatymu siūloma suteikti teisę gaminti tradicinius alkoholinius gėrimus, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 65 procentų, gamybai ir degustacijai vietoje, tačiau tokio produkto parduoti jie negalės.

 

Pritarti pastabai, kad būtina spręsti dėl poreikio atitinkamai tikslinti Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso kai kurias nuostatas, tačiau siūloma įstatymo projekto parengimo ir pateikimo Seimui vykdymą pavesti LR Vyriausybei ir jį įgyvendinti vėlesnėse įstatymo projekto teisėkūros stadijose, kai bus priimtos siūlomos Komiteto patobulinto Alkoholio įstatymo projekto nuostatos.  Žr. Ekonomikos komiteto pasiūlymą Nr. 7.2.1.

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-11-19

 

 

 

 

 

5. Keltina prielaida, jog ūkininkams priklausančiose kaimo turizmo sodybose būtų prekiaujama pilstomais alkoholiniais gėrimais. Jeigu taip, tuomet turėtų būti keičiamas ir keičiamo įstatymo 18 straipsnio 4 dalies 1 punktas, jame nustatant draudimo parduoti pilstomus alkoholinius gėrimus išimtį nurodytų vietų atžvilgiu.

Nepritarti

Žr. Komiteto argumentus dėl Teisės departamento pastabos Nr. 4.

 

Atsižvelgiant į tai, kad Komiteto patobulintu įstatymo projektu Įstatymo 18 straipsnio nuostatos nėra keičiamos, reikalinga išbraukti iniciatorių pateikto įstatymo projekto 4 straipsnį:

4 straipsnis. 18 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 18 straipsnio 1 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:

,,1) alkoholiniais gėrimais – stacionariosiose alkoholinių gėrimų parduotuvėse, stacionariųjų parduotuvių alkoholinių gėrimų skyriuose, ūkininkams, kurie atitinka 12 straipsnio 1 dalyje nustatytus reikalavimus, priklausančiose kaimo turizmo sodybose tik savo gamybos alkoholiniais gėrimais, stacionariosiose viešojo maitinimo vietose, kaimo gyvenamosiose vietovėse esančių stacionariųjų parduotuvių nespecializuotuose skyriuose, tarptautinio susisiekimo traukiniuose, siaurojo geležinkelio traukiniuose ir laivuose, kuriuose yra atskirai įrengtos viešojo maitinimo vietos, orlaiviuose, vežančiuose keleivius tarptautiniais maršrutais, parodose ir mugėse, vykstančiose stacionariuose pastatuose, viešbučių kambariuose įrengtuose minibaruose, taip pat specialiosiose prekybos vietose.“

Žr. Komiteto patobulintą įstatymo projektą.

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-11-19

 

(34)

 

 

6. Įstatymo projekto 5 straipsnyje numatomi keičiamo įstatymo 34 straipsnio 1 dalies pakeitimai neatitinka keičiamo įstatymo 34 straipsnio reguliavimo dalyko. Keičiamo įstatymo 34 straipsnis nustato ekonomines sankcijas juridiniams asmenims, o ūkininkai, remiantis Ūkininko ūkio įstatymo 2 straipsnio 2 dalimi, yra fiziniai asmenys. Ūkininkų atsakomybė už keičiamo įstatymo pažeidimus turėtų kilti pagal Administracinių nusižengimų kodeksą arba Baudžiamąjį kodeksą (keičiamo įstatymo 33 straipsnio 1 dalis) priklausomai nuo to, kuriame iš nurodytų kodeksų esančią teisės pažeidimo sudėtį atitinka ūkininko padaryta veika.

Pritarti

Atsižvelgiant į TD pastabą, jog Alkoholio įstatymo 34 straipsnis numato juridinių asmenų atsakomybę, o ūkininkai yra fiziniai asmenys, reikalinga iš Įstatymo projekto išbraukti buvusį 5 straipsnį.

 

Pasiūlymai:

1.       Išbraukti iš įstatymo projekto straipsnį, keičiantį Įstatymo 34 straipsnį:

„5 straipsnis. 34 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 34 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

,,1. Už šio Įstatymo pažeidimus baudas įmonėms, Europos juridiniams asmenims ir jų filialams, užsienio juridinių asmenų atstovybėms ir ūkininkams, kurie atitinka 12 straipsnio 1 dalyje nustatytus reikalavimus, Lietuvos Respublikoje pagal savo kompetenciją turi teisę skirti Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas, Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba, Valstybinė mokesčių inspekcija, institucija, Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliota išduoti žemės ūkio kilmės etilo alkoholio importo licencijas, savivaldybių institucijos ir policija.“

2. Atitinkamai patikslinti įstatymo projekto straipsnių numeraciją.

3. Žr. Komiteto patobulintą įstatymo projektą.

 

7.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-11-19

 

 

 

7. Atsižvelgus į keičiamo įstatymo 19 ir 20 straipsniuose nustatytą Vyriausybės kompetenciją alkoholio vartojimo mažinimo srityje, taip pat į tai, jog pagal keičiamo įstatymo 30 straipsnį Vyriausybė yra priskiriama prie subjektų, formuojančių ir koordinuojančių valstybės alkoholio kontrolės politiką, manytina, kad dėl siūlomo teisinio reguliavimo turėtų būti gauta Vyriausybės nuomonė.

Pritarti

Vyriausybės nuomonė pateikta     2023 metų balandžio 12 dienos Nutarimu Nr. 256.

8.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-11-19

 

 

 

8.Vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose, patvirtintose Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, nustatytais teisės technikos reikalavimais, projektas ir projekto lyginamasis variantas koreguotini:

8.1. įstatymo projekte virš teisės akto pavadinimo, dešinėje lapo pusėje mažosiomis paryškintomis raidėmis rašytinas žodis „Projektas“, projekto lyginamajame variante – „Projekto lyginamasis variantas“;

8.2. įstatymo projekto pavadinime trumpinys „Nr.“ rašytinas didžiosiomis raidėmis;

8.3. įstatymo projekto 1 straipsnio pavadinimas dėstytinas taip: „10 straipsnio pakeitimas“;

8.4. įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 10 straipsnyje po straipsnio numerio „10“ turėtų būti įrašytas žodis „straipsnis“ bei nurodytas šio straipsnio pavadinimas;

8.5. projekto lyginamasis variantas rengtinas suvestinės teisės akto redakcijos pagrindu, projekto lyginamajame variante straipsnio ar punkto ir (ar) jų sudedamųjų dalių tekste daromi pakeitimai paryškinami, o siūlomi išbraukti žodžiai perbraukiami plona linija, todėl projekto lyginamojo varianto 1 ir 2 straipsniuose dėstomi pakeitimai tobulintini;

8.6. įstatymo projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 17 straipsnio 1 dalies 18 punkte prieš formuluotę „12 straipsnio 1 dalyje“ įrašytina formuluotė „šio Įstatymo“. Ši pastaba atitinkamai taikytina ir įstatymo projekto 4 ir 5 straipsniais keičiamo įstatymo 18 straipsnio 1 dalies 1 punktui ir 34 straipsnio 1 daliai;

8.7. įstatymo projekto 6 straipsnio 1 dalis tikslintina po žodžio „įstatymas“ įrašant formuluotę „išskyrus šio straipsnio 2 dalį“.

Pritarti

Žr. Komiteto patobulintą įstatymo projektą.

9.

Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė

2021-11-30

 

 

 

 

Remiantis Įstatymo projekto 1 straipsnio formuluote ūkininkų ūkiuose gaminami alkoholiniai gėrimai būtų priskiriami naminiams alkoholiniams gėrimams, kaip jie apibrėžiami Lietuvos Respublikos alkoholio kontrolės įstatymo (toliau – Įstatymas) 2 straipsnio 18 dalyje. Pagal šiuo metu galiojantį teisinį reglamentavimą naminiais alkoholiniais gėrimais draudžiama disponuoti, juos galima gaminti tik savo ar šeimos poreikiams tenkinti, taigi jie nėra teikiami į rinką. Atitinkamai šiems naminiams alkoholiniams gėrimams netaikytini Europos Sąjungos teisės aktuose nustatyti alkoholio gamybos ir prekybos reikalavimai bei kontrolės mechanizmai. Tuo tarpu ūkininkų ūkiuose gaminamais alkoholiniais gėrimais būtų prekiaujama, todėl turi būti užtikrinamas alkoholinių gėrimų gamybai, klasifikacijai, prekybai taikomų Europos Sąjungos teisės aktų, tokių kaip 2008 m. sausio 15 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (EB) Nr. 110/2008 dėl spiritinių gėrimų apibrėžimo, apibūdinimo, pateikimo, ženklinimo ir geografinių nuorodų apsaugos bei panaikinančio Tarybos reglamentą (EEB) Nr. 1576/89, su visais pakeitimais, 2014 m. vasario 26 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 251/2014 dėl aromatizuotų vyno produktų apibrėžties, aprašymo, pateikimo, ženklinimo ir geografinių nuorodų apsaugos, kuriuo panaikinamas Tarybos reglamentas (EEB) Nr. 1601/91, 2011 m. spalio 25 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 1169/2011 dėl informacijos apie maistą teikimo vartotojams, kuriuo iš dalies keičiami Europos Parlamento ir Tarybos reglamentai (EB) Nr. 1924/2006 ir (EB) Nr. 1925/2006 bei kuriuo panaikinami Komisijos direktyva 87/250/EEB, Tarybos direktyva 90/496/EEB, Komisijos direktyva 1999/10/EB, Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2000/13/EB, Komisijos direktyvos 2002/67/EB ir 2008/5/EB bei Komisijos reglamentas (EB) Nr. 608/2004, su visais pakeitimais laikymasis.

Įstatymo projekto aiškinamajame rašte numatyta, kad ūkininkų ūkiuose gaminamų alkoholinių gėrimų gamybos ir apskaitos, prekybos ir vartojimo taisykles, saugos ir kokybės rodiklius, technologijos reikalavimus, kontrolės tvarką nustatys Lietuvos Respublikos Vyriausybė. Tačiau atkreiptinas dėmesys į tai, kad remiantis Įstatymo projekto 2 straipsnio formuluote alkoholinių gėrimų gamybai ūkininkų ūkiuose netaikomas licencijavimo reikalavimas, kuris yra nustatytas įmonėms, gaminančioms alkoholinius gėrimus. Įstatymo projektu nenumatant pareigos ūkininkams gauti licenciją, Įstatymo 12 straipsnio 3 dalyje numatyti įgaliojimai Lietuvos Respublikos Vyriausybei nustatyti alkoholio gamybos licencijavimo taisykles ūkininkų atžvilgiu netaikytini. Be to, šiems ūkininkams nebūtų taikomas ir Įstatymo 16 straipsnyje nustatytos prekybos licencijavimo taisyklės.

Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, siekiant užtikrinti aiškų reglamentavimą bei tai, kad ūkininkų ūkiuose gaminamiems alkoholiniams gėrimams būtų taikomi atitinkami reikalavimai ir užtikrinama šių reikalavimų laikymosi priežiūra, siūlytume Įstatymo projektu aptariamus ūkininkų ūkiuose gamintinus alkoholinius gėrimus atskirti nuo asmeninėms reikmėms gaminamų alkoholinių gėrimų bei nustatyti, kad tokių alkoholinių gėrimų gamyba ir prekyba gali verstis tik licencijas turintys atitinkamus reikalavimus atitinkantys ūkininkai, o licencijavimo tvarką pavesti nustatyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei.

Pritarti iš dalies

Pritarti pastabos daliai „Įstatymo projektu aptariamus ūkininkų ūkiuose gamintinus alkoholinius gėrimus atskirti nuo asmeninėms reikmėms gaminamų alkoholinių gėrimų“.

Įvertinant administracinę ir finansinę naštą, kuri tektų ūkininkams, siekiantiems gauti licenciją gaminti tradicinius alkoholinių gėrimus, atsižvelgiant į tai, kad Komitetas 10 kartų sumažino leistiną per kalendorinius metus pagaminti produkto kiekį (siūloma leisti pagaminti iki 100 litrų), lyginant su iniciatorių pradiniu kiekiu, bei į tai, kad siūloma leisti tik gaminti ir (arba) degustuoti vietoje, tačiau pagamintų produktų ne parduoti, siūloma tokią tradicinių alkoholinių gėrimų gamybą įgyvendinti ne licencijų, bet kitos, įstatyme nustatytos tvarkos, pagrindu. Tai yra Komitetas Įstatymą papildė nauju 101 straipsniu, kuriame nustatė tradicinių alkoholinių gėrimų gamybai keliamus reikalavimus ir kiekį.

Žr. Komiteto patobulinto įstatymo projekto 3 straipsnį.

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos alkoholinių gėrimų gamintojų ir importuotojų asociacija,

2023-04-17

 

 

 

 

 „<...>

Atsižvelgiant į šiame rašte pateiktus mūsų argumentus teikiame šiuos siūlymus dėl įstatymo projekto ir jo svarstymo Lietuvos Respublikos Seime:

1. Esame už tai, kad tokios produkcijos gamyba galėtų būti įteisinta Lietuvoje nustatant specialiąsias sąlygas, tačiau šiuo metu tiek Teisingumo ministerijos ES teisės grupės, tiek Seimo Teisės departamento, tiek Vyriausybės išvadoje pateiktos pastabos ir jų kiekis rodo, jog priėmus Įstatymo projektą nebūtų sukurtas tvarus ir veikiantis tokios veiklos reglamentavimas. Atsižvelgiant į tai siūlome atmesti įstatymo projektą ir grąžinti iniciatoriams jį tobulinti siūlant ŽŪM ar kitai institucijai kurti tarpinstitucinę darbo grupę, kuri galėtų parengti kokybiškus teisės aktų projektus,

kurie leistų įteisinti Įstatymo projektu siūlomą veiklą laikantis visų Lietuvos Respublikos ir Europos Sąjungos teisės aktų bei reikalavimų.

2. Inicijuoti ir priimti sprendimą atlikti Įstatymo projekto teisinio poveikio, o, kartu ir poveikio visuomenės sveikatai vertinimus, kurie yra numatyti Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo 15 straipsnio 1 dalyje ir Lietuvos Respublikos visuomenės sveikatos priežiūros įstatymo 38 straipsnio 1 dalyje. Įstatymo projektu siekiama reglamentuoti tam tikros grupės asmenų veiklą, kuri iki šiol nebuvo niekaip reglamentuota, tad manome, kad toks vertinimas padėtų visapusiškai įvertinti tokio siūlomo reguliavimo galimą naudą ar grėsmes ir priimti geriausius sprendimus remiantis teisinio bei poveikio sveikatai vertinimo duomenimis. Kitu atveju susidarys paradoksali situacija, kuomet siekiant naujai reglamentuoti griežtai kontroliuojamo produkto veiklą nebus atliekami itin aktualūs vertinimai, numatyti kituose įstatymuose.<...>“

Nepritarti

1.       Įstatymo projektas patobulintas iš esmės, atsižvelgiant arba iš dalies atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento, Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupės, Lietuvos Respublikos Vyriausybės pastabas ir pasiūlymus.

2.       Įstatymo projektas papildytas 10 straipsniu, kuriuo reglamentuojamas  galiojančio teisinio reguliavimo ex post vertinimas, numatant, pareigą Žemės ūkio ministerijai per nustatytą laiką įvertinti, ar ūkininko pagamintų tradicinių alkoholinių gėrimų gamybos reglamentavimas yra efektyvus ir pakankamas. Kartu, atlikus teisinio reguliavimo poveikio vertinimą, turės būti įvertinta galimybė išplėsti reguliavimą, suteikiant teisę ūkininkams vykdyti tradicinių alkoholinių gėrimų prekybą.

3.       Atsižvelgiant į tai, kas prieš tai išdėstyta, manoma, kad poreikio atlikti Įstatymo projekto teisinio poveikio vertinimą šiame etape nėra.

4.       Žr. Komiteto patobulintą įstatymo projektą.

2.

Lietuvos verslo konfederacija,

2023-04-18

 

 

 

 „<...> Atsižvelgiant į aukščiau išdėstytus argumentus, siekiant sukurti tvarų ir veikiantį reguliavimą nustatant specialiąsias sąlygas alkoholio gamybai, siūlome:

1. Įstatymo projektą atmesti, tačiau pasiūlyti Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijai ar kitai institucijai kurti tarpinstitucinę darbo grupę, kuri galėtų parengti teisės aktų projektus, leidžiančius įteisinti Įstatymo projektu siūlomą veiklą, laikantis Lietuvos Respublikos ir Europos Sąjungos teisės aktų reikalavimų;

2. Siūlant reglamentuoti iki tol nereglamentuotus santykius, susijusius su naminių alkoholinių gėrimų gamyba ir prekyba, inicijuoti ir priimti sprendimą atlikti įstatymo projekto teisinio poveikio, tuo pačiu ir poveikio visuomenės sveikatai vertinimus, kurie numatyti Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo 15 straipsnio 1 dalyje ir Lietuvos Respublikos visuomenės sveikatos priežiūros įstatymo 38 straipsnio 1 dalyje. <...>“

Nepritarti

Žr. Komiteto argumentus dėl Lietuvos alkoholinių gėrimų gamintojų ir importuotojų asociacijos pasiūlymo Nr. 1.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Policijos departamentas prie LR Vidaus reikalų ministerijos,

2023-12-18

 

 

 

 

<...> Įstatymo projekto 10 straipsniu siūloma keisti Lietuvos Respublikos alkoholio kontrolės įstatymo (toliau Įstatymas) 33 straipsnį, numatant, kad fiziniai asmenys, taip pat ūkininkai už šio Įstatymo pažeidimus atsako Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekse (toliau – LR ANK) ir Lietuvos Respublikos baudžiamajame kodekse nustatyta tvarka. Manytina, kad siūlomas teisinis reglamentavimas nėra tinkamas. Atkreiptinas dėmesys, jog Įstatymo projektu keičiamas ir Įstatymo 28 straipsnis, kuriuo remiantis ūkininkams galios draudimai, nustatyti ir kitoms įmonėms. Įstatymo 34 straipsnio 5 dalyje numatyta, kad už šio Įstatymo 28 straipsnio reikalavimų nesilaikymą įmonės, Europos juridiniai asmenys ir jų filialai baudžiami nuo dviejų šimtų aštuoniasdešimt devynių eurų iki dviejų tūkstančių aštuonių šimtų devyniasdešimt šešių eurų bauda, už kiekvieną to paties reikalavimo pakartotinį pažeidimą, padarytą per dvejus metus nuo baudos paskyrimo, – nuo dviejų tūkstančių aštuonių šimtų devyniasdešimt šešių eurų iki penkių tūkstančių septynių šimtų devyniasdešimt dviejų eurų bauda. Tačiau pagal siūlomą teisinį reglamentavimą (minėtas Įstatymo projekto 10 straipsnis, kuriuo keičiamas Įstatymo 33 straipsnis) Įstatymo 34 straipsnio 5 dalyje numatytos sankcijos ūkininkams negalės būti taikomos.

Įstatymo projektu siūloma, kad ūkininkams, kaip ir kitiems fiziniams asmenims, už Įstatymo pažeidimus bus taikoma LR ANK nustatyta atsakomybė. Pažymėtina, kad šiuo metu galiojančiame LR ANK nustatyta atsakomybė ne už visus Įstatymo pažeidimus, o už pažeidimus, kuriems numatyta atsakomybė, ji yra švelnesnė, negu būtų taikoma kitiems ūkio subjektams už analogišką pažeidimą. Pvz., LR ANK 145 straipsnio 1 dalyje numatyta administracinė atsakomybė už įstatymais uždraustos reklamos ir informacijos, įstatymais uždraustos ar neteisėtos veiklos reklamos ir informacijos apie šią veiklą arba prekių ar paslaugų, kurių gamyba ir (ar) pardavimas (teikimas) yra įstatymais uždrausti, reklamos skleidimą. Tokia veika už reklamos skleidimą atsakingiems asmenims užtraukia baudą nuo vieno šimto šešiasdešimt penkių iki penkių šimtų šešiasdešimt eurų. Su administraciniu nurodymu būtų skiriama aštuoniasdešimt dviejų eurų penkiasdešimties centų bauda. O atsakomybė už alkoholinių gėrimų reklamos pažeidimą kitiems ūkio subjektams numatyta Įstatymo 34 straipsnyje ir būtų skiriama bauda nuo dviejų šimtų devyniasdešimt devynių eurų.

Manytina, jog jeigu siekiama nustatyti, kad ūkininkai už Įstatymo pažeidimus būtų baudžiami pagal LR ANK, siūlytume LR ANK numatyti atskirą straipsnį, kuriame ir būtų numatyta atsakomybė ūkininkams už Įstatymo pažeidimus. Pažymėtina, kad toks siūlymas buvo pateiktas ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2023 m. balandžio 12 d. nutarimu Nr. 256 Dėl Lietuvos Respublikos alkoholio kontrolės įstatymo Nr. I-857 10, 12, 17, 18 ir 34 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-1086“.

Siūlome pakeisti Įstatymo projekto 7 straipsnio 2 dalyje ir ją išdėstyti taip:

„4. Įmonės, turinčios licencijas gaminti alkoholio produktus, kalendoriniam mėnesiui pasibaigus, o ūkininkai, turintys licencijas gaminti alkoholinius gėrimus – kalendoriniam metų ketvirčiui pasibaigus, ne vėliau kaip iki kito mėnesio 20 dienos turi pateikti Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentui mėnesio duomenis apie alkoholio produktų gamybos ir realizavimo apimtis, o ūkininkai – metų ketvirčio duomenis apie alkoholio produktų gamybos apimtis pagal Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento patvirtintą pavyzdinę formą.“

Manome, kad Įstatymo projektas turėtų būti papildytas nuostatomis, kurios reglamentuotų ir ūkininkams išduotų licencijų galiojimo panaikinimą.“

Pritarti iš dalies  

1.       Komitetas sutinka, kad išlieka poreikis tikslinti Administracinių nusižengimų kodekso nuostatas, tačiau jas siūlo inicijuoti ne šiame etape, o priėmus Alkoholio įstatymo pataisas. Žr. Komiteto pasiūlymą Nr. 7.2.1.

2.       Nepritarti pasiūlymams, teikiamiems dėl Įstatymo 33 ir 34 straipsnių, nes Komitetas patobulino įstatymo projektą iš esmės ir šių galiojančio įstatymo straipsnių nuostatų patobulintu įstatymo projektu netikslino.

3.       Nepritarti suformuluotam 186 straipsnio 4 dalies pasiūlymui dėl ūkininkų, turinčių licencijas, įpareigojimo tekti ataskaitas apie pagamintus kiekius ir realizuotas apimtis, kadangi Komitetas patobulino įstatymo projektą iš esmės ir toks straipsnis patobulintu įstatymo projektu nėra keičiamas: ūkininkai gamybą vykdys mažais kiekiais (iki 100 litrų per metus), ne licencijų, tačiau konkrečios, įstatyme nustatytos, tvarkos pagrindu; pagaminto produkto parduoti negalės.

 

 

 

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo narė Monika Ošmianskienė,

2022-05-31

2

(10)

 

 

 

Argumentai:

Pasiūlymu siekiama užtikrinti lygiateisiškumą visiems, didinant kaimo turizmo prieinamumą neįgaliesiems. Lietuva yra ratifikavusi Jungtinių tautų neįgaliųjų teisių konvenciją, kurioje numatoma, kad valstybės privalo užtikrinti prieinamumą visiems. Šis principas liečia ir turizmo paslaugas. Atkreiptinas dėmesys, kad į kaimo turizmo plėtrą buvo investuota nemažai Europos Sąjungos lėšų, tačiau šiai dienai rasti pilnai prieinamą kaimo turizmo sodybą neįgaliesiems yra sudėtinga. Lietuvoje taip pat jau daug metų yra patvirtintas statybos techninis reglamentas, numatantis prieinamumo kriterijus naujai statomiems ar remontuojamiems statiniams. Nepaisant to, didžioji dalis statinių iki šiol nėra prieinami visiems.

Pabrėžtina tai, kad statinių prieinamumo spragos ypatingai iškilo Ukrainos karo kontekste, kuomet buvo pastebėta, kad nėra kur apgyvendinti žmonių su specialiaisiais poreikiais, kadangi trūksta pritaikytų patalpų. Todėl šią problemą būtina spręsti.

Alkoholis nėra būtinoji prekė ir suteikdami tam tikriems kaimo turizmo ūkiams galimybę juo prekiauti lygiagrečiai galime siekti ir kitų gerų tikslų, kurie skatintų socialinės gerovės kūrimąsi.

Todėl šiuo siūlymu siekiama, kad alkoholį gaminti ir parduoti būtų leista tiems kaimo turizmo ūkiams, kurie užtikrina kaimo turizmo paslaugų prieinamumą visiems piliečiams, įskaitant neįgaliuosius asmenis.

 

Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 10 straipsnį ir išdėstyti jį taip:

„10. Lietuvos Respublikoje leidžiama gaminti natūralios fermentacijos alkoholinius gėrimus, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija ne didesnė kaip 18 procentų (alaus – ne didesnė kaip 9,5 procento) ne parduoti, o tik savo ar šeimos poreikiams tenkinti. Ūkininkams, kurių ūkis yra įregistruotas Lietuvos Respublikos ūkininkų ūkių registre, kurie teikia kaimo turizmo reikalavimus atitinkančias paslaugas, kurie užtikrina kaimo turizmo paslaugų prieinamumą neįgaliųjų specialiesiems poreikiams ir kurie Žemės ūkio ministerijos nustatyta tvarka yra sertifikuoti kaip tradiciniai amatininkai, leidžiama gaminti ir parduoti kaimo turizmo sodyboje ne didesnės kaip 65 tūrio procentų etilo alkoholio koncentracijos alkoholinius gėrimus.“

Nepritarti

Nepritarti Seimo narės pasiūlymui leisti ūkininkams, kurie, be kita ko, užtikrina kaimo turizmo paslaugų prieinamumą neįgaliųjų specialiesiems poreikiams ne tik gaminti, tačiau ir parduoti ne didesnės kaip 65 tūrio procentų etilo alkoholio koncentracijos alkoholinius gėrimus.

 

Įstatymo projektas patobulintas taip, kad ūkininkams leidžiama tradicinius alkoholinius gėrimus tik gaminti ir degustuoti vietoje, tačiau draudžiama juos parduoti. Žr. Komiteto patobulintą įstatymo projektą.

 

 

2.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė,

2023-04-12,

Nr. 256

3

(101)

 

4

(12)

 

 

 

 

 

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2021 m. gruodžio 15 d. sprendimo Nr. SV- S-333 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 4 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Pritarti Lietuvos Respublikos alkoholio kontrolės įstatymo Nr. I-857 10, 12, 17, 18 ir 34 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-1086 (toliau – Įstatymo projektas Nr. XIVP-1086) tikslui įteisinti naminės degtinės ir kitų tradicinių gėrimų, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija ne didesnė kaip 65 tūrio proc., gamybą bei vartojimą, suteikiant gamybos, laikymo ir vartojimo teisę ūkininkams, kurių ūkis yra įregistruotas Lietuvos Respublikos ūkininkų ūkių registre Ūkininkų ūkių registro nuostatų nustatyta tvarka, kurie teikia kaimo turizmo reikalavimus atitinkančias paslaugas ir kurie Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos nustatyta tvarka sertifikavę gaminamus alkoholinius gėrimus kaip tautinio paveldo produktus, tačiau pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui Įstatymo projektą Nr. XIVP-1086 tobulinti pagal šias pastabas ir pasiūlymus:

1. Siūlyti papildyti Įstatymo projektą Nr. XIVP-1086 nuostatomis dėl ūkininkų, kuriems leidžiama gaminti alkoholinius gėrimus, veiklos (alkoholinių gėrimų gamybos ir mažmeninės prekybos) licencijavimo, nes licencijavimas padėtų valstybei kontroliuoti alkoholio produktų gamybos ir realizavimo apimtis, užtikrinti alkoholinių gėrimų kokybės kontrolę, taip pat nuostatomis, kad pagaminti alkoholiniai gėrimai parduodami tik ūkininkui priklausančioje kaimo turizmo sodyboje galutiniam vartotojui, kaip jis apibrėžtas Reglamento (EB) Nr. 178/2002 3 straipsnio 18 dalyje. Nustačius ūkininko veiklai licencijavimo reikalavimus, ūkininkų veiklos priežiūrą pagal Alkoholio kontrolės įstatyme numatytą kompetenciją atliktų Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas, Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba, Valstybinė mokesčių inspekcija, kitos valstybės institucijos, savivaldybių institucijos ir policija. Tokiu būdu būtų nustatytas aiškus ūkininkų gaminamų alkoholinių gėrimų gamybos ir kontrolės mechanizmas ir už gamybos ir prekybos priežiūrą ir kontrolę atsakingos institucijos.

 

Pritarti iš dalies

Pritarti LR Vyriausybės pastabos daliai, kad įstatymo projekte būtina reglamentuoti ūkininkų pagamintų tradicinių alkoholinių gėrimų gamybos apimtis bei užtikrinti, kad pagaminti alkoholiniai gėrimai būtų parduodami tik ūkininkui priklausančioje kaimo turizmo sodyboje. Tačiau, įvertinant administracinę ir finansinę naštą, kuri tektų ūkininkams, siekiantiems gauti licenciją gaminti tradicinius alkoholinių gėrimus, atsižvelgiant į tai, kad Komitetas 10 kartų sumažino leistiną per kalendorinius metus pagaminti produkto kiekį (siūloma leisti pagaminti iki 100 litrų), lyginant su iniciatorių pradiniu kiekiu, bei į tai, kad siūloma leisti tik gaminti ir (arba) degustuoti vietoje, tačiau pagamintų produktų ne parduoti, siūloma tokią tradicinių alkoholinių gėrimų gamybą įgyvendinti ne licencijų, bet kitos, įstatyme nustatytos tvarkos, pagrindu. Tai yra Komitetas Įstatymą papildė nauju 101 straipsniu, kuriame nustatė tradicinių alkoholinių gėrimų gamybai keliamus reikalavimus ir kiekį.

Žr. Komiteto patobulinto įstatymo projekto 3 straipsnį.

 

Pasiūlymai:

1. Papildyti įstatymo projektą 3 straipsniu:

„3 straipsnis. Įstatymo papildymas 101 straipsniu

Papildyti Įstatymą 101 straipsniu:

,,101 straipsnis. Ūkininkų gaminamų tradicinių alkoholinių gėrimų gamybos valstybinis reglamentavimas

1.         Ūkininkams, apibrėžtiems Ūkininko ūkio įstatyme, teikiantiems kaimo turizmo reikalavimus atitinkančias paslaugas ir Žemės ūkio ministerijos nustatyta tvarka sertifikavusiems gaminamus alkoholinius gėrimus kaip tautinio paveldo produktus (toliau – ūkininkas), leidžiama gaminti tradicinius alkoholinius gėrimus kaimo turizmo sodybose ne parduoti, o tik savo ar šeimos poreikiams tenkinti ir (arba) degustuoti vietoje.

2.         Šio straipsnio 1 dalyje nurodytiems ūkininkams leidžiama per kalendorinius metus pagaminti ne daugiau kaip 100 litrų tradicinių alkoholinių gėrimų.

3.         Įranga, naudojama gaminant tradicinius alkoholinius gėrimus, turi būti ūkininko pažymėta identifikaciniu numeriu. Numeris turi būti aiškiai matomas. Jį sudaro 13 skaitmenų: vietovės, kurioje vykdoma gamyba, pašto indeksas (5 skaitmenys), įrangos žymėjimo einamieji metai (4 skaitmenys), mėnuo (2 skaitmenys), diena (2 skaitmenys).

4.         Prieš 48 valandas iki tradicinių alkoholinių gėrimų gamybos pradžios ūkininkas raštu ar elektroninių ryšių priemonėmis apie tai informuoja Valstybinę maisto ir veterinarijos tarnybą, nurodydamas šio produkto gamybos vietos adresą, tikslią gamybos datą, planuojamą gamybos pradžios ir pabaigos laiką, planuojamą pagaminti šio produkto kiekį, naudojamos įrangos numerį, kaip jis apibrėžiamas šio straipsnio 3 dalyje. Per 24 valandas po gamybos pabaigos ūkininkas raštu ar elektroninių ryšių priemonėmis informuoja Valstybinę maisto ir veterinarijos tarnybą apie tikslų pagamintą šio produkto kiekį.

5.         Ūkininkų pagaminti tradiciniai alkoholiniai gėrimai turi būti nedelsiant išpilstyti į ne mažesnę kaip 0,2 litro, bet ne didesnę kaip vieno litro stiklinę tarą.

6.         Ūkininkų pagaminti tradiciniai alkoholiniai gėrimai turi būti žymimi aiškiai matomomis etiketėmis. Jose turi būti nurodytas etiketės numeris, tradicinį alkoholinį gėrimą pagaminusio ūkininko vardas ir pavardė, šio produkto pagaminimo data ir laikas, sudėtis ir tūrinė etilo alkoholio koncentracija procentais.

7.         Šio straipsnio 4 ir 6 dalyse nurodytą informaciją ūkininkas žymi registracijos žurnale.

8.         Tradicinių alkoholinių gėrimų gamyboje draudžiama naudoti nesaugias priemaišas ir kitų subjektų pagamintą spiritą.

9.         Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba turi teisę dalyvauti tradicinio alkoholinio gėrimo gamybos procese, tikrinti šio straipsnio 6 dalyje ūkininko pildomą registracijos žurnalą. Ūkininkas privalo tam sudaryti tinkamas sąlygas.“

 

2.Pakeisti įstatymo projekto 4 straipsnį:

„4 straipsnis. 12 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 12 straipsnio 1 dalį  ir ją išdėstyti taip:

,,1.Gaminti alkoholio produktus (išskyrus šio Įstatymo 10 straipsnyje nurodytus naminius alkoholinius gėrimus, kuriuos pasigamina fiziniai asmenys asmeniniam naudojimui ir šio Įstatymo 101 straipsnyje nurodytus ūkininkų pagamintus tradicinius alkoholinius gėrimus) leidžiama tik įmonėms, turinčioms licenciją gaminti šiuos produktus. Licencijas išduoda, papildo, rekvizitus patikslina Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas. Licencijos išduodamos neterminuotam laikui.“

 

Žr. Komiteto patobulintą įstatymo projektą.

3.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė,

2023-04-12,

Nr. 256

3

(11)

 

(2)

 

 

2. Papildyti Įstatymo projektą Nr. XIVP-1086 nuostatomis, įpareigojančiomis ūkininkus tikrinti savo gaminamų naminių alkoholinių gėrimų saugą ir kokybę, sudarant sutartis su atestuotomis ar akredituotomis laboratorijomis, turinčiomis teisę atlikti alkoholio produktų kokybės laboratorinius tyrimus ir išduoti alkoholio produktų atitiktį patvirtinančius dokumentus.

Pritarti iš dalies

Pritarti LR Vyriausybės pastabos daliai, kad ūkininkų pagaminti tradiciniai alkoholiniai gėrimai turi būti kokybiški ir saugūs, tačiau, atsižvelgiant į patobulintu projektu 10 kartų sumažintą leidžiamą pagaminti produkto kiekį, t. y. iki 100 litrų, nepritarti siūlymui įstatymo projektą papildyti nuostatomis, įpareigojančiomis ūkininkus tikrinti savo gaminamų naminių alkoholinių gėrimų saugą ir kokybę, sudarant sutartis su atestuotomis ar akredituotomis laboratorijomis, turinčiomis teisę atlikti alkoholio produktų kokybės laboratorinius tyrimus ir išduoti alkoholio produktų atitiktį patvirtinančius dokumentus. Mat įstatymo projektas papildomas nauju 101 straipsniu „Ūkininkų gaminamų tradicinių alkoholinių gėrimų gamybos valstybinis reglamentavimas“, kuriame apibrėžiami konkretūs leistini gaminamos produkcijos kiekiai ir tokiai gamybai keliami reikalavimai.

Žr. Komiteto patobulinto įstatymo projekto 3 straipsnį ir Komiteto pasiūlymą Nr. 2.

4.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė,

2023-04-12,

Nr. 256

 

 

 

 

 

3. Siūlyti patikslinti Alkoholio kontrolės įstatyme nustatytą mažmeninės prekybos alkoholiniais gėrimais tvarką, įtraukiant nuostatas ūkininkų pagamintų naminių alkoholinių gėrimų atžvilgiu.

Pritarti iš dalies

Atsižvelgiant į tai, kad Komiteto patobulintu įstatymo projektu ūkininkams siūloma suteikti teisę tik gaminti tradicinius alkoholinius gėrimus ir juos degustuoti vietoje, tačiau jų ne parduoti, Vyriausybės pastabai pritariama iš dalies, kadangi patobulintu projektu tokių produktų pardavimas draudžiamas. Žr. patobulinto įstatymo projekto 5 straipsnio 1 dalį ir Komiteto pasiūlymą Nr. 5.

5.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė,

2023-04-12,

Nr. 256

*

 

 

 

4. Kadangi Įstatymo projektu Nr. XIVP-1086 siūloma nustatyti ūkininkų pagamintų naminių alkoholinių gėrimų pardavimo draudimo išimtį, ši išimtis turi atsispindėti ir Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 169 straipsnio 1 dalies dispozicijoje, t. y. šioje administracinio nusižengimo sudėtyje numatyta atsakomybės išimtis turėtų būti pildoma ir ūkininkų gaminamais alkoholiniais gėrimais, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 65 proc., arba šio straipsnio 1 dalies dispozicija (atitinkamai ir to paties straipsnio pavadinimas) turėtų būti performuluota taip: „Neteisėtas naminių alkoholinių gėrimų pardavimas ar kitoks realizavimas“. Siekiant administracinės atsakomybės taikymo nuoseklumo ir nuostatų sisteminio suderinamumo pagal analogiją siūlytina patikslinti ir Administracinių nusižengimų kodekso 137 straipsnio 1 ir 3 dalių dispozicijas jose numatant arba minėtas atsakomybės taikymo išimtis, arba neteisėtumo požymį. Laikantis teisėkūros proporcingumo ir efektyvumo principų, siekiant užtikrinti tinkamą administracinės atsakomybės taikymą atitinkamai taip pat siūlytina praplėsti subjektų, galinčių pradėti administracinių nusižengimų teiseną, atlikti administracinių nusižengimų tyrimą ir surašyti administracinių nusižengimų protokolus dėl Administracinių nusižengimų kodekso 169 straipsnyje numatytų nusižengimų, ratą.

Pritarti

Įstatymo projektą Komitetas patobulino iš esmės – ūkininkams įstatymu siūloma suteikti teisę tik gaminti tradicinius alkoholinius gėrimus ir juos degustuoti vietoje, tačiau ne parduoti.

 

Pritarti pastabai, kad būtina spręsti dėl poreikio atitinkamai tikslinti Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso kai kurias nuostatas, tačiau siūloma įstatymo projekto parengimo ir pateikimo Seimui vykdymą pavesti LR Vyriausybei ir jį įgyvendinti vėlesnėse įstatymo projekto teisėkūros stadijose – kai bus priimtos siūlomos Komiteto patobulinto Alkoholio įstatymo projekto nuostatos.  Žr. Ekonomikos komiteto pasiūlymą Nr. 7.2.1.

6.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė,

2023-04-12,

Nr. 256

*

 

 

 

5. Atsižvelgiant į tai, kad šiuo metu galiojančiame Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso 201 straipsnio 1 dalyje nustatyta baudžiamoji atsakomybė už aparatų naminei degtinei gaminti gaminimą, laikymą, gabenimą ar realizavimą, turėtų būti nustatyta išimtis, kai aparatą naminei degtinei laiko, gabena ar be tikslo realizuoti gamina ūkininkas, kuris Lietuvos Respublikos alkoholio kontrolės įstatymo nustatyta tvarka turi išduotą licenciją gaminti stipriuosius namų gamybos alkoholinius gėrimus.

Pritarti

Pritarti pastabai, kad būtina spręsti dėl poreikio atitinkamai tikslinti Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso nuostatas, tačiau siūloma įstatymo projekto parengimo ir pateikimo Seimui vykdymą pavesti LR Vyriausybei ir jį įgyvendinti vėlesnėse įstatymo projekto teisėkūros stadijose, kai bus priimtos siūlomos Komiteto patobulinto Alkoholio įstatymo projekto nuostatos.  Žr. Ekonomikos komiteto pasiūlymą Nr. 7.2.1.

7.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė,

2023-04-12,

Nr. 256

 

 

 

 

6. Siūlyti atsisakyti Įstatymo projekto Nr. XIVP-1086 5 straipsnio nuostatų, kuriomis keičiamas 34 straipsnis, kadangi ūkininkų kaip fizinių asmenų atsakomybė kyla pagal keičiamo įstatymo 33 straipsnio 1 dalį. Fizinių asmenų atsakomybę už Alkoholio kontrolės įstatyme numatytus pažeidimus siūlyti nustatyti Administracinių nusižengimų kodekse ir Baudžiamajame kodekse, priklausomai nuo to, kuriame iš nurodytų kodeksų esančią teisės pažeidimo sudėtį atitinka ūkininko padaryta veikla.

Pritarti

Pritarti pastabai atsisakyti galiojančio įstatymo 34 straipsnio nuostatų keitimo. Žr. Komiteto patobulintą įstatymo projektą ir Komiteto pasiūlymą dėl Teisės departamento pastabos Nr. 6.

8.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė,

2023-04-12,

Nr. 256

5

(17)

 

 

 

 

7. Siūlyti tikslinti Alkoholio kontrolės įstatymo 17 straipsnį, reglamentuojantį alkoholio produktų pardavimo, įsigijimo, laikymo ir gabenimo reikalavimus, ūkininkų pagamintų naminių alkoholinių gėrimų atžvilgiu.

Pritarti

Pasiūlymai:

5 straipsnis. 17 straipsnio pakeitimas

1.  Pakeisti 17 straipsnio 1 dalies 8 punktą ir jį išdėstyti taip:

„8)  naminius alkoholinius gėrimus ir ūkininkų, kurie atitinka šio Įstatymo 101 straipsnyje nustatytus reikalavimus, pagamintus tradicinius alkoholinius gėrimus, laikomus ir vartojamus tik tradicinius alkoholinius gėrimus pagaminusiam ūkininkui priklausančioje kaimo turizmo sodyboje;“.

2.     Pakeisti 17 straipsnio 2 dalies nuostatą iki dvitaškio ir ją išdėstyti taip:

„2. Įmonėms, Europos juridiniams asmenims ir jų filialams, užsienio juridinių asmenų atstovybėms Lietuvos Respublikoje, ūkininkams laikyti, gabenti Lietuvos Respublikoje draudžiama:“.

3.                   Pakeisti 17 straipsnio 2 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip:

„3) alkoholinius gėrimus (išskyrus alų, alaus mišinius su nealkoholiniais gėrimais ir natūralios fermentacijos sidrą, kurio tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 8,5 procento ir ūkininkų pagamintus tradicinius alkoholinius gėrimus), nepaženklintus Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka specialiais ženklais – banderolėmis;“.

4.         Pakeisti 17 straipsnio 2 dalies 7 punktą ir jį išdėstyti taip:

„7) naminius alkoholinius gėrimus, išskyrus ūkininkų, kurie atitinka šio Įstatymo 101 straipsnyje nustatytus reikalavimus, pagamintus tradicinius alkoholinius gėrimus, laikomus ir vartojamus tik tradicinius alkoholinius gėrimus pagaminusiam ūkininkui priklausančioje kaimo turizmo sodyboje;“.

9.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė,

2023-04-12,

Nr. 256

6

(22)

 

7

(28)

 

 

 

8. Atsižvelgiant į tai, kad ūkininkams, gaminantiems alkoholinius gėrimus, kaip ir kitiems alkoholinių gėrimų gamintojams, būtų taikomi Alkoholio kontrolės įstatyme nustatyti su alkoholiniais gėrimais susiję draudimai, siekiant teisinio reglamentavimo nuoseklumo, siūlyti keisti Alkoholio kontrolės įstatymo 28 straipsnio 1 ir 2 dalis, įtraukiant nuostatas ir dėl ūkininkų.

Pritarti

Pritarti pastabai, kad reikalinga patikslinti Alkoholio kontrolės įstatymo 28 straipsnį, tačiau, atsižvelgiant į tai, kad ūkininkams nesuteikiama teisė parduoti pasigamintus alkoholinius tradicinius gėrimus, siūloma patikslinti Įstatymo 28 straipsnio tik 1 dalį.

 

Pasiūlymai:

1.       Papildyti įstatymo projektą nauju 7 straipsniu, keičiančiu Įstatymo 28 straipsnį:

„7 straipsnis. 28 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 28 straipsnio 1 dalį iki dvitaškio ir ją išdėstyti taip:      

„1. Įmonėms, Europos juridiniams asmenims ir jų filialams Lietuvos Respublikoje, ūkininkams draudžiama:“.

2.                  Pakeisti 28 straipsnio 1 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip:

„3) organizuoti alkoholinių gėrimų pavyzdžių platinimą nemokamai, išskyrus degustacijas parodose, ūkininkų kaimo turizmo sodybose ir mugėse;“

2.                  Atsižvelgiant į pastabą, taip pat siūloma papildyti įstatymo projektą nauju 6 straipsniu ir Įstatymo 22 straipsnį papildyti 4 dalimi:

6 straipsnis. 22 straipsnio pakeitimas

Papildyti 22 straipsnį 4 dalimi:

4. Ūkininkai, gaminantys tradicinius alkoholinius gėrimus, privalo užtikrinti, kad degustacijų kaimo turizmo sodybose metu asmenys iki 20 metų nevartotų naminių alkoholinių gėrimų.“

10.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė,

2023-04-12,

Nr. 256

8

(29)

 

 

 

9. Siekiant ūkinės veiklos subjektų lygiateisiškumo ir vienodų konkurencinių sąlygų rinkoje, siūlyti patikslinti Alkoholio kontrolės įstatyme pateikiamą alkoholio reklamos sąvoką, į ją įtraukiant ir ūkininkų veiklą, taip pat numatyti išimtis ir ūkininkų informacijai, kuri, vadovaujantis minėto įstatymo 29 straipsnio 2 dalimi, nebūtų laikoma reklama.

Pritarti

Tikslinti Įstatymo 29 straipsnio 2 dalį:

Pakeisti 29 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

2. Reklama nelaikoma informacija apie alkoholinius gėrimus informaciniuose pranešimuose, kurie skirti tik alkoholio verslo specialistams, taip pat alkoholinius gėrimus gaminančių arba jais prekiaujančių įmonių, Europos juridinių asmenų ar jų filialų registruoti pavadinimai (jeigu alkoholinių gėrimų gamintojo pavadinimas yra sudedamoji šių įmonių, Europos juridinių asmenų ar jų filialų registruoto pavadinimo dalis) ir prekių ženklai, kai šie pavadinimai ir prekių ženklai pateikiami iškabose ant šių įmonių, Europos juridinių asmenų ar jų filialų buveinės ar padalinio pastato ir valdomo transporto. Reklama nelaikoma ūkininkų pagamintų tradicinių alkoholinių gėrimų pavadinimai, pateikiami ant ūkininkų kaimo turizmo sodybų ir valdomo transporto. Reklama nelaikomi alkoholinius gėrimus gaminančių arba jais prekiaujančių įmonių, Europos juridinių asmenų ir jų filialų registruoti pavadinimai ar prekių ženklai, kai šie pavadinimai ar prekių ženklai nereguliariai ir netikėtai matomi Lietuvos Respublikos jurisdikcijai priklausančių transliuotojų ir retransliuotojų transliuojamose ar retransliuojamose programose ir kai šių pavadinimų ir prekių ženklų atvaizdai yra šalutiniai, palyginti su transliuojamos ar retransliuojamos programos vaizdais, taip pat Lietuvos Respublikos teisės aktuose ant alkoholinio gėrimo ir (ar) jo pirminės (prekinės) ar antrinės (grupinės) pakuotės nustatyti ženklinimo rekvizitai ir kita ženklinimo informacija, alkoholinių gėrimų eksponavimas (pateikimas parduoti), ūkininkų pagamintų tradicinių alkoholinių gėrimų eksponavimas degustacijai, alkoholinio gėrimo grupė, pogrupis, kategorija, alkoholinio gėrimo kilmės šalis, geografinė nuoroda, regionas, alkoholinių gėrimų gamintojų ar alkoholiniais gėrimais prekiaujančių įmonių pavadinimai ir registruoti prekių ženklai, alkoholinio gėrimo kaina, kai ši informacija pateikiama mažmeninės prekybos ar viešojo maitinimo vietose, kuriose alkoholiniai gėrimai parduodami vartotojui, ar alkoholinius gėrimus gaminančių ar jais prekiaujančių įmonių interneto svetainėse. Reklama nelaikoma informacija apie ūkininkų gaminamus tradicinius alkoholinius gėrimus, pateikiama tokiems ūkininkams priklausančių kaimo turizmo sodybų internetinėse svetainėse.

11.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė,

2023-04-12,

Nr. 256

 

 

 

 

10. Atsižvelgiant į tai, kad ūkininkų veikla bus licencijuojama ir veiklai nustatomi tam tikri apribojimai, Įstatymo projektą Nr. XIVP-1086 siūlyti notifikuoti Europos Komisijai ir kitoms Europos Sąjungos valstybėms narėms pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. gegužės 20 d. nutarimo Nr. 617 „Dėl Informacijos apie techninius reglamentus ir atitikties įvertinimo procedūras taisyklių patvirtinimo“ reikalavimus.

Atsižvelgti

 

12.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė,

2023-04-12,

Nr. 256

10

 

 

 

11. Atsižvelgiant į pateiktus pasiūlymus tobulinti teisinio reguliavimo apimtį, pakeisti Įstatymo projekto Nr. XIVP-1086 6 straipsnyje numatytą įstatymo įsigaliojimo datą į 2024 m. gegužės 1 d., o įstatymo įgyvendinamųjų teisės aktų priėmimo datą – į 2024 m. balandžio 30 d.

Pritarti  

Pasiūlymas:

„9 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1.                      Šis įstatymas, išskyrus  šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2022 m. liepos 1 d. 2024 m. gegužės 1 d.

2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliota institucija iki 20224 m. birželio balandžio 30 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“

 

Žr. Komiteto patobulintą įstatymo projektą.

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo Kaimo reikalų komitetas,

2023-04-19

 

 

 

 

pritarti iniciatorių pateiktam Alkoholio kontrolės įstatymo Nr. I-857 10, 12, 17, 18 ir 34 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui  (Nr. XIVP-1086) ir Komiteto išvadoms bei siūlyti pagrindiniam Ekonomikos komitetui tobulinti įstatymo projektą pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento, Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupės, Lietuvos Respublikos Vyriausybės pastabas ir pasiūlymus, kuriems Kaimo reikalų komitetas pritarė.

 

Pritarti iš dalies

Žr. Komiteto patobulintą įstatymo projektą ir Komiteto sprendimą – Komitetas pritarė Komiteto patobulintam įstatymo projektui.

2.

Seimo Sveikatos reikalų komitetas,

2023-05-10

 

 

 

 

nepritarti Alkoholio kontrolės įstatymo Nr. I-857 10, 12, 17, 18 ir 34 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui XIVP-1086 ir siūlyti pagrindiniam  Ekonomikos komitetui įstatymo projektą atmesti, atsižvelgus į tai, kad įstatymo projekto nuostatos yra nesuderinamos su Alkoholio kontrolės įstatymo 1 straipsnyje iškeltu tikslu – mažinti bendrąjį alkoholio suvartojimą, jo prieinamumą, piktnaudžiavimą alkoholiu, jo daromą žalą Lietuvos žmonių sveikatai ir ūkiui bei įstatymo 3 straipsnyje įtvirtintais valstybės alkoholio kontrolės politikos principais – riboti alkoholinių gėrimų pardavimo ir vartojimo skatinimą, taip pat skatinti socialinės aplinkos be alkoholio kūrimą ir kt.

Nepritarti

Žr. Komiteto sprendimą ir pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento, Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupės, Lietuvos Respublikos Vyriausybės pastabas ir pasiūlymus, kuriems Komitetas pritarė arba pritarė iš dalies, patobulintą įstatymo projektą.

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: pritarti Komiteto patobulintam įstatymo projektui ir Komiteto išvadoms.

7.2. Pasiūlymai:

7.2.1.        Priėmus įstatymo projektą Nr. XIVP-1086(2), Lietuvos Respublikos Vyriausybė parengia ir pateikia Lietuvos Respublikos Seimui Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso, Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso įstatymų projektus ir, jei reikalinga, kitų, įstatymui įgyvendinti reikalingų, įstatymų projektus.

7.2.2.        :

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo Ekonomikos komitetas,

2023-12-06

1

(2)

 

(281)

 

 

Argumentai: atsižvelgiant į tai, kad Komitetas pritarė arba pritarė iš dalies Seimo kanceliarijos Teisės departamento, Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupės, Lietuvos Respublikos Vyriausybės pastaboms ir pasiūlymams, įstatymo projektą reikalinga patobulinti iš esmės pagal žemiau suformuluotus Komiteto pasiūlymus. Tai yra, reikalinga įvesti naują sąvoką „Ūkininko pagamintas tradicinis alkoholinis gėrimas“; siekiant teisinio aiškumo, keičiamas Įstatymo 10 straipsnis, formuluojant jo nuostatą ne kaip draudimo išimtį, tačiau aiškiai apibrėžiant, kokius naminius alkoholinius gėrimus Lietuvos Respublikoje leidžiama gaminti savo ar šeimos poreikiams tenkinti; Įstatymas papildomas nauju 101 straipsniu, nustatančiu ūkininkų gaminamų tradicinių alkoholinių gėrimų gamybos reglamentavimą; papildomas Įstatymo 12 straipsnis, nustatant, kad ūkininkų pagamintų tradicinių alkoholinių gėrimų gamybai reikalavimas turėti licenciją gamybai netaikomas; keičiamos kai kurios Įstatymo 17 str. nuostatos (nustatant draudimą parduoti ūkininkų pagamintus tradicinius alkoholinius gėrimus bei kai kurias išimtis); Įstatymo 22 str. papildomas nauja 4 dalimi, įpareigojančia ūkininkus, gaminančius tradicinius alkoholinius gėrimus, užtikrinti, kad degustacijų kaimo turizmo sodybose metu, asmenys, jaunesni kaip 20 metų, nevartotų naminių alkoholinių gėrimų; keičiamas Įstatymo 28 str., nuostatą papildant, kad degustacijų organizavimas ūkininkų kaimo turizmo sodybose nedraudžiamas; tikslinamas Įstatymo 29 str. 2 dalis – kas nelaikoma reklama. Įstatymo įsigaliojimo data siūloma 2024 m. gegužės 1 d.; atskiru straipsniu Įstatymas pildomas galiojančio teisinio reguliavimo ex post vertinimo nuostatomis, įgaliojant Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministeriją atlikti įstatyme nustatyto teisinio reguliavimo poveikio ex post vertinimą, ar ūkininko pagamintų tradicinių alkoholinių gėrimų gamybos reglamentavimas yra efektyvus ir pakankamas. Kartu, atlikus teisinio reguliavimo poveikio vertinimą, turi būti įvertinta galimybė išplėsti reguliavimą, suteikiant teisę ūkininkams vykdyti tradicinių alkoholinių gėrimų prekybą.

Pasiūlymai:

1.       Papildyti 2 straipsnį 281 dalimi:

281. Ūkininko pagamintas tradicinis alkoholinis gėrimas – alkoholinis gėrimas, kurio tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 65 procentų ir kurį turi teisę gaminti ūkininkai, kaip jie apibrėžiami Lietuvos Respublikos ūkininko ūkio įstatyme, teikiantys kaimo turizmo reikalavimus atitinkančias paslaugas ir Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos nustatyta tvarka sertifikavę gaminamus alkoholinius gėrimus kaip tautinio paveldo produktus.

Pritarti

 

2.

Seimo Ekonomikos komitetas,

2023-12-06

2

(10)

 

 

 

  Pakeisti įstatymo 10 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

,,10 straipsnis. Naminių alkoholinių gėrimų gamybos valstybinis reglamentavimas

,,Lietuvos Respublikoje draudžiama gaminti naminius alkoholinius gėrimus, išskyrus fizinių asmenų asmeniniam naudojimui (t. y. ne parduoti, o tik savo ar šeimos poreikiams tenkinti) gaminamus natūralios fermentacijos alkoholinius gėrimus, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija ne didesnė kaip 18 procentų (alaus – ne didesnė kaip 9,5 procento). Lietuvos Respublikoje leidžiama gaminti natūralios fermentacijos alkoholinius gėrimus, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija ne didesnė kaip 18 procentų (alaus – ne didesnė kaip 9,5 procento), ne parduoti, o tik savo ar šeimos poreikiams tenkinti.“

Pritarti

 

3.

Seimo Ekonomikos komitetas,

2023-12-06

3

(101)

 

 

 

Papildyti Įstatymą 101 straipsniu:

3 straipsnis. Įstatymo papildymas 101 straipsniu

Papildyti Įstatymą 101 straipsniu:

,,101 straipsnis. Ūkininkų gaminamų tradicinių alkoholinių gėrimų gamybos valstybinis reglamentavimas

1.                Ūkininkams, apibrėžtiems Ūkininko ūkio įstatyme, teikiantiems kaimo turizmo reikalavimus atitinkančias paslaugas ir Žemės ūkio ministerijos nustatyta tvarka sertifikavusiems gaminamus alkoholinius gėrimus kaip tautinio paveldo produktus (toliau – ūkininkas), leidžiama gaminti tradicinius alkoholinius gėrimus kaimo turizmo sodybose ne parduoti, o tik savo ar šeimos poreikiams tenkinti ir (arba) degustuoti vietoje.

2.                Šio straipsnio 1 dalyje nurodytiems ūkininkams leidžiama per kalendorinius metus pagaminti ne daugiau kaip 100 litrų tradicinių alkoholinių gėrimų.

3.                Įranga, naudojama gaminant tradicinius alkoholinius gėrimus, turi būti ūkininko pažymėta identifikaciniu numeriu. Numeris turi būti aiškiai matomas. Jį sudaro 13 skaitmenų: vietovės, kurioje vykdoma gamyba, pašto indeksas (5 skaitmenys), įrangos žymėjimo einamieji metai (4 skaitmenys), mėnuo (2 skaitmenys), diena (2 skaitmenys).

4.                Prieš 48 valandas iki tradicinių alkoholinių gėrimų gamybos pradžios ūkininkas raštu ar elektroninių ryšių priemonėmis apie tai informuoja Valstybinę maisto ir veterinarijos tarnybą, nurodydamas šio produkto gamybos vietos adresą, tikslią gamybos datą, planuojamą gamybos pradžios ir pabaigos laiką, planuojamą pagaminti šio produkto kiekį, naudojamos įrangos numerį, kaip jis apibrėžiamas šio straipsnio 3 dalyje. Per 24 valandas po gamybos pabaigos ūkininkas raštu ar elektroninių ryšių priemonėmis informuoja Valstybinę maisto ir veterinarijos tarnybą apie tikslų pagamintą šio produkto kiekį.

5.                Ūkininkų pagaminti tradiciniai alkoholiniai gėrimai turi būti nedelsiant išpilstyti į ne mažesnę kaip 0,2 litro, bet ne didesnę kaip vieno litro stiklinę tarą.

6.                Ūkininkų pagaminti tradiciniai alkoholiniai gėrimai turi būti žymimi aiškiai matomomis etiketėmis. Jose turi būti nurodytas etiketės numeris, tradicinį alkoholinį gėrimą pagaminusio ūkininko vardas ir pavardė, šio produkto pagaminimo data ir laikas, sudėtis ir tūrinė etilo alkoholio koncentracija procentais.

7.                Šio straipsnio 4 ir 6 dalyse nurodytą informaciją ūkininkas žymi registracijos žurnale.

8.                Tradicinių alkoholinių gėrimų gamyboje draudžiama naudoti nesaugias priemaišas ir kitų subjektų pagamintą spiritą.

9.                Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba turi teisę dalyvauti tradicinio alkoholinio gėrimo gamybos procese, tikrinti šio straipsnio 6 dalyje ūkininko pildomą registracijos žurnalą. Ūkininkas privalo tam sudaryti tinkamas sąlygas.“

Pritarti

 

4.

Seimo Ekonomikos komitetas,

2023-12-06

4

(12)

 

 

 

1.       Pakeisti 12 straipsnio 1 dalį  ir ją išdėstyti taip:

1.Gaminti alkoholio produktus (išskyrus šio Įstatymo 10 straipsnyje nurodytus naminius alkoholinius gėrimus, kuriuos pasigamina fiziniai asmenys asmeniniam naudojimui ir šio Įstatymo 101 straipsnyje nurodytus ūkininkų pagamintus tradicinius alkoholinius gėrimus) leidžiama tik įmonėms, turinčioms licenciją gaminti šiuos produktus. Licencijas išduoda, papildo, rekvizitus patikslina Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas. Licencijos išduodamos neterminuotam laikui.“

Pritarti

 

 

5.

Seimo Ekonomikos komitetas,

2023-12-06

5

(17)

 

 

 

„5 straipsnis. 17 straipsnio pakeitimas

1.Pakeisti 17 straipsnio 1 dalies 8 punktą ir jį išdėstyti taip:

„8)  naminius alkoholinius gėrimus ir ūkininkų, kurie atitinka šio Įstatymo 101 straipsnyje nustatytus reikalavimus, pagamintus tradicinius alkoholinius gėrimus, laikomus ir vartojamus tik tradicinius alkoholinius gėrimus pagaminusiam ūkininkui priklausančioje kaimo turizmo sodyboje;“.

2.Pakeisti 17 straipsnio 2 dalies nuostatą iki dvitaškio ir ją išdėstyti taip:

„2. Įmonėms, Europos juridiniams asmenims ir jų filialams, užsienio juridinių asmenų atstovybėms Lietuvos Respublikoje, ūkininkams laikyti, gabenti Lietuvos Respublikoje draudžiama:“.

3.Pakeisti 17 straipsnio 2 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip:

„3) alkoholinius gėrimus (išskyrus alų, alaus mišinius su nealkoholiniais gėrimais ir natūralios fermentacijos sidrą, kurio tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 8,5 procento ir ūkininkų pagamintus tradicinius alkoholinius gėrimus), nepaženklintus Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka specialiais ženklais – banderolėmis;“.

4.Pakeisti 17 straipsnio 2 dalies 7 punktą ir jį išdėstyti taip:

„7) naminius alkoholinius gėrimus, išskyrus ūkininkų, kurie atitinka šio Įstatymo 101 straipsnyje nustatytus reikalavimus, pagamintus tradicinius alkoholinius gėrimus, laikomus ir vartojamus tik tradicinius alkoholinius gėrimus pagaminusiam ūkininkui priklausančioje kaimo turizmo sodyboje;“.

 

Pritarti

 

6.

Seimo Ekonomikos komitetas,

2023-12-06

6

(22)

 

(4)

 

 

Papildyti 22 straipsnį 4 dalimi:

            4. Ūkininkai, gaminantys tradicinius alkoholinius gėrimus, privalo užtikrinti, kad degustacijų kaimo turizmo sodybose metu asmenys iki 20 metų nevartotų tradicinių alkoholinių gėrimų.

 

Pritarti

 

7.

Seimo Ekonomikos komitetas,

2023-12-06

7

(28)

 

(1)

 

 

7 straipsnis. 28 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 28 straipsnio 1 dalį iki dvitaškio ir ją išdėstyti taip:   

„1. Įmonėms, Europos juridiniams asmenims ir jų filialams Lietuvos Respublikoje, ūkininkams draudžiama:“.

2.       Pakeisti 28 straipsnio 1 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip:

„3) organizuoti alkoholinių gėrimų pavyzdžių platinimą nemokamai, išskyrus degustacijas parodose, ūkininkų kaimo turizmo sodybose ir mugėse;“.

 

Pritarti

 

8.

Seimo Ekonomikos komitetas,

2023-12-06

8

(29)

 

(2)

 

 

Pakeisti 29 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

2. Reklama nelaikoma informacija apie alkoholinius gėrimus informaciniuose pranešimuose, kurie skirti tik alkoholio verslo specialistams, taip pat alkoholinius gėrimus gaminančių arba jais prekiaujančių įmonių, Europos juridinių asmenų ar jų filialų registruoti pavadinimai (jeigu alkoholinių gėrimų gamintojo pavadinimas yra sudedamoji šių įmonių, Europos juridinių asmenų ar jų filialų registruoto pavadinimo dalis) ir prekių ženklai, kai šie pavadinimai ir prekių ženklai pateikiami iškabose ant šių įmonių, Europos juridinių asmenų ar jų filialų buveinės ar padalinio pastato ir valdomo transporto. Reklama nelaikomi ūkininkų pagamintų tradicinių alkoholinių gėrimų pavadinimai, pateikiami ant ūkininkų kaimo turizmo sodybų ir valdomo transporto. Reklama nelaikomi alkoholinius gėrimus gaminančių arba jais prekiaujančių įmonių, Europos juridinių asmenų ir jų filialų registruoti pavadinimai ar prekių ženklai, kai šie pavadinimai ar prekių ženklai nereguliariai ir netikėtai matomi Lietuvos Respublikos jurisdikcijai priklausančių transliuotojų ir retransliuotojų transliuojamose ar retransliuojamose programose ir kai šių pavadinimų ir prekių ženklų atvaizdai yra šalutiniai, palyginti su transliuojamos ar retransliuojamos programos vaizdais, taip pat Lietuvos Respublikos teisės aktuose ant alkoholinio gėrimo ir (ar) jo pirminės (prekinės) ar antrinės (grupinės) pakuotės nustatyti ženklinimo rekvizitai ir kita ženklinimo informacija, alkoholinių gėrimų eksponavimas (pateikimas parduoti), tradicinių alkoholinių gėrimų eksponavimas degustacijai, alkoholinio gėrimo grupė, pogrupis, kategorija, alkoholinio gėrimo kilmės šalis, geografinė nuoroda, regionas, alkoholinių gėrimų gamintojų ar alkoholiniais gėrimais prekiaujančių įmonių pavadinimai ir registruoti prekių ženklai, alkoholinio gėrimo kaina, kai ši informacija pateikiama mažmeninės prekybos ar viešojo maitinimo vietose, kuriose alkoholiniai gėrimai parduodami vartotojui, ar alkoholinius gėrimus gaminančių ar jais prekiaujančių įmonių interneto svetainėse. Reklama nelaikoma informacija apie ūkininkų gaminamus tradicinius alkoholinius gėrimus, pateikiama tokiems ūkininkams priklausančių kaimo turizmo sodybų internetinėse svetainėse.

Pritarti

 

9.

Seimo Ekonomikos komitetas,

2023-12-06

10

 

 

 

„10 straipsnis. Galiojančio teisinio reguliavimo ex post vertinimas

1. Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija atlieka šiame įstatyme nustatyto teisinio reguliavimo poveikio ex post vertinimą (toliau – ex post vertinimas).

2. Atliekant ex post vertinimą, turi būti įvertinta, ar ūkininko pagamintų tradicinių alkoholinių gėrimų gamybos reglamentavimas yra efektyvus ir pakankamas. Kartu, atlikus teisinio reguliavimo poveikio vertinimą, turi būti įvertinta galimybė išplėsti reguliavimą, suteikiant teisę ūkininkams vykdyti tradicinių alkoholinių gėrimų prekybą.

3. Ex post vertinimo laikotarpis – 2 metai nuo šio įstatymo įsigaliojimo dienos.

4. Ex post vertinimas turi būti atliktas per 9 mėnesius nuo ex post vertinimo laikotarpio pabaigos.“

Pritarti

 

10.

Seimo Ekonomikos komitetas,

2023-12-06

9

 

 

 

„9 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 20224 m. liepos gegužės1 d.

2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliota institucija iki 20224 m. birželio balandžio 30 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

Pritarti

 

 

8. Balsavimo rezultatai: už –9, prieš –1, susilaikė – 0.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Gintautas Paluckas, Mindaugas Skritulskas.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.

PRIDEDAMA. Suredaguotas Komiteto patobulintas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.

 

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                           Kazys Starkevičius      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ekonomikos komiteto biuro patarėja Raimonda Danė