LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
EKONOMIKOS KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
dėl ALKOHOLIO KONTROLĖS ĮSTATYMO Nr. I-857 10, 12, 17, 18 IR 34 STRAIPSNIų
PAKEITIMO ĮSTATYMo projekto nr. xivp-1086
2023-12-20 Nr. 108-P-59
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius, Komiteto pirmininko pavaduotojas Gintautas Paluckas; Komiteto nariai: Andrius Bagdonas; Viktoras Fiodorovas; Andrius Kupčinskas; Deividas Labanavičius; Laima Mogenienė; Paulius Saudargas; Lukas Savickas; Mindaugas Skritulskas.
Komiteto biuro vedėja Rima Petkūnienė, patarėjai: Raimonda Danė, Rasa Ona Duburaitė, Laura Jasiukėnienė, Irina Jurkšuvienė, Darius Šaltmeris, padėjėja Zita Jodkonienė.
Kviestieji asmenys: Lietuvos Respublikos žemės ūkio viceministras Vytautas Abukauskas, Tvarios žemės ūkio gamybos ir maisto pramonės departamento Maisto pramonės ir kooperacijos skyriaus vedėja Jolita Martutaitytė, vyr. specialistė Agnė Digaitienė, vyr. specialistas Jonas Gritė, Teisėkūros ir atstovavimo skyriaus patarėjas Modestas Važnevičius, Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministerijos Vidaus politikos prekybos skyriaus vedėja Inga Burlėgienė, Lietuvos Respublikos finansų ministerijos Mokesčių politikos departamento atstovai: direktorė Jūratė Laurikėnaitė, Mokesčių ir muitų administravimo skyriaus vedėja Ramunė Fabijonavičiutė, skyriaus patarėjas Redas Zelba, Netiesioginių mokesčių skyriaus vyr. specialistė Jolanta Poškevičienė, Valstybinės mokesčių inspekcijos Akcizų administravimo departamento direktorius Žygintas Grekas, Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento dir. pavaduotoja Gražina Belian, Tabako ir alkoholio kontrolės skyriaus vedėjas Gintaras Karanda, Lietuvos savivaldybių asociacijos patarėjas Giedrius Lingis, Lietuvos aludarių gildijos prezidentas Saulius Galadauskas, Vytauto didžiojo universiteto profesorė Ilona Tamutienė, Lietuvos verslo konfederacijos dir. pavaduotojas Emilis Ruželė, patarėja-teisininkė Akvilė Razumienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Lietuvos alkoholinių gėrimų gamintojų ir importuotojų asociacija, 2023-04-17
|
|
|
|
„<...> Atsižvelgiant į šiame rašte pateiktus mūsų argumentus teikiame šiuos siūlymus dėl įstatymo projekto ir jo svarstymo Lietuvos Respublikos Seime: 1. Esame už tai, kad tokios produkcijos gamyba galėtų būti įteisinta Lietuvoje nustatant specialiąsias sąlygas, tačiau šiuo metu tiek Teisingumo ministerijos ES teisės grupės, tiek Seimo Teisės departamento, tiek Vyriausybės išvadoje pateiktos pastabos ir jų kiekis rodo, jog priėmus Įstatymo projektą nebūtų sukurtas tvarus ir veikiantis tokios veiklos reglamentavimas. Atsižvelgiant į tai siūlome atmesti įstatymo projektą ir grąžinti iniciatoriams jį tobulinti siūlant ŽŪM ar kitai institucijai kurti tarpinstitucinę darbo grupę, kuri galėtų parengti kokybiškus teisės aktų projektus, kurie leistų įteisinti Įstatymo projektu siūlomą veiklą laikantis visų Lietuvos Respublikos ir Europos Sąjungos teisės aktų bei reikalavimų. 2. Inicijuoti ir priimti sprendimą atlikti Įstatymo projekto teisinio poveikio, o, kartu ir poveikio visuomenės sveikatai vertinimus, kurie yra numatyti Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo 15 straipsnio 1 dalyje ir Lietuvos Respublikos visuomenės sveikatos priežiūros įstatymo 38 straipsnio 1 dalyje. Įstatymo projektu siekiama reglamentuoti tam tikros grupės asmenų veiklą, kuri iki šiol nebuvo niekaip reglamentuota, tad manome, kad toks vertinimas padėtų visapusiškai įvertinti tokio siūlomo reguliavimo galimą naudą ar grėsmes ir priimti geriausius sprendimus remiantis teisinio bei poveikio sveikatai vertinimo duomenimis. Kitu atveju susidarys paradoksali situacija, kuomet siekiant naujai reglamentuoti griežtai kontroliuojamo produkto veiklą nebus atliekami itin aktualūs vertinimai, numatyti kituose įstatymuose.<...>“ |
Nepritarti |
1. Įstatymo projektas patobulintas iš esmės, atsižvelgiant arba iš dalies atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento, Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupės, Lietuvos Respublikos Vyriausybės pastabas ir pasiūlymus. 2. Įstatymo projektas papildytas 10 straipsniu, kuriuo reglamentuojamas galiojančio teisinio reguliavimo ex post vertinimas, numatant, pareigą Žemės ūkio ministerijai per nustatytą laiką įvertinti, ar ūkininko pagamintų tradicinių alkoholinių gėrimų gamybos reglamentavimas yra efektyvus ir pakankamas. Kartu, atlikus teisinio reguliavimo poveikio vertinimą, turės būti įvertinta galimybė išplėsti reguliavimą, suteikiant teisę ūkininkams vykdyti tradicinių alkoholinių gėrimų prekybą. 3. Atsižvelgiant į tai, kas prieš tai išdėstyta, manoma, kad poreikio atlikti Įstatymo projekto teisinio poveikio vertinimą šiame etape nėra. 4. Žr. Komiteto patobulintą įstatymo projektą. |
2. |
Lietuvos verslo konfederacija, 2023-04-18 |
|
|
|
„<...> Atsižvelgiant į aukščiau išdėstytus argumentus, siekiant sukurti tvarų ir veikiantį reguliavimą nustatant specialiąsias sąlygas alkoholio gamybai, siūlome: 1. Įstatymo projektą atmesti, tačiau pasiūlyti Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijai ar kitai institucijai kurti tarpinstitucinę darbo grupę, kuri galėtų parengti teisės aktų projektus, leidžiančius įteisinti Įstatymo projektu siūlomą veiklą, laikantis Lietuvos Respublikos ir Europos Sąjungos teisės aktų reikalavimų; 2. Siūlant reglamentuoti iki tol nereglamentuotus santykius, susijusius su naminių alkoholinių gėrimų gamyba ir prekyba, inicijuoti ir priimti sprendimą atlikti įstatymo projekto teisinio poveikio, tuo pačiu ir poveikio visuomenės sveikatai vertinimus, kurie numatyti Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo 15 straipsnio 1 dalyje ir Lietuvos Respublikos visuomenės sveikatos priežiūros įstatymo 38 straipsnio 1 dalyje. <...>“ |
Nepritarti |
Žr. Komiteto argumentus dėl Lietuvos alkoholinių gėrimų gamintojų ir importuotojų asociacijos pasiūlymo Nr. 1. |
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Policijos departamentas prie LR Vidaus reikalų ministerijos, 2023-12-18 |
|
|
|
|
<...> Įstatymo projekto 10 straipsniu siūloma keisti Lietuvos Respublikos alkoholio kontrolės įstatymo (toliau – Įstatymas) 33 straipsnį, numatant, kad fiziniai asmenys, taip pat ūkininkai už šio Įstatymo pažeidimus atsako Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekse (toliau – LR ANK) ir Lietuvos Respublikos baudžiamajame kodekse nustatyta tvarka. Manytina, kad siūlomas teisinis reglamentavimas nėra tinkamas. Atkreiptinas dėmesys, jog Įstatymo projektu keičiamas ir Įstatymo 28 straipsnis, kuriuo remiantis ūkininkams galios draudimai, nustatyti ir kitoms įmonėms. Įstatymo 34 straipsnio 5 dalyje numatyta, kad už šio Įstatymo 28 straipsnio reikalavimų nesilaikymą įmonės, Europos juridiniai asmenys ir jų filialai baudžiami nuo dviejų šimtų aštuoniasdešimt devynių eurų iki dviejų tūkstančių aštuonių šimtų devyniasdešimt šešių eurų bauda, už kiekvieną to paties reikalavimo pakartotinį pažeidimą, padarytą per dvejus metus nuo baudos paskyrimo, – nuo dviejų tūkstančių aštuonių šimtų devyniasdešimt šešių eurų iki penkių tūkstančių septynių šimtų devyniasdešimt dviejų eurų bauda. Tačiau pagal siūlomą teisinį reglamentavimą (minėtas Įstatymo projekto 10 straipsnis, kuriuo keičiamas Įstatymo 33 straipsnis) Įstatymo 34 straipsnio 5 dalyje numatytos sankcijos ūkininkams negalės būti taikomos. Įstatymo projektu siūloma, kad ūkininkams, kaip ir kitiems fiziniams asmenims, už Įstatymo pažeidimus bus taikoma LR ANK nustatyta atsakomybė. Pažymėtina, kad šiuo metu galiojančiame LR ANK nustatyta atsakomybė ne už visus Įstatymo pažeidimus, o už pažeidimus, kuriems numatyta atsakomybė, ji yra švelnesnė, negu būtų taikoma kitiems ūkio subjektams už analogišką pažeidimą. Pvz., LR ANK 145 straipsnio 1 dalyje numatyta administracinė atsakomybė už įstatymais uždraustos reklamos ir informacijos, įstatymais uždraustos ar neteisėtos veiklos reklamos ir informacijos apie šią veiklą arba prekių ar paslaugų, kurių gamyba ir (ar) pardavimas (teikimas) yra įstatymais uždrausti, reklamos skleidimą. Tokia veika už reklamos skleidimą atsakingiems asmenims užtraukia baudą nuo vieno šimto šešiasdešimt penkių iki penkių šimtų šešiasdešimt eurų. Su administraciniu nurodymu būtų skiriama aštuoniasdešimt dviejų eurų penkiasdešimties centų bauda. O atsakomybė už alkoholinių gėrimų reklamos pažeidimą kitiems ūkio subjektams numatyta Įstatymo 34 straipsnyje ir būtų skiriama bauda nuo dviejų šimtų devyniasdešimt devynių eurų. Manytina, jog jeigu siekiama nustatyti, kad ūkininkai už Įstatymo pažeidimus būtų baudžiami pagal LR ANK, siūlytume LR ANK numatyti atskirą straipsnį, kuriame ir būtų numatyta atsakomybė ūkininkams už Įstatymo pažeidimus. Pažymėtina, kad toks siūlymas buvo pateiktas ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2023 m. balandžio 12 d. nutarimu Nr. 256 „Dėl Lietuvos Respublikos alkoholio kontrolės įstatymo Nr. I-857 10, 12, 17, 18 ir 34 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-1086“. Siūlome pakeisti Įstatymo projekto 7 straipsnio 2 dalyje ir ją išdėstyti taip: „4. Įmonės,
turinčios licencijas gaminti alkoholio produktus, kalendoriniam mėnesiui
pasibaigus, o ūkininkai, turintys licencijas gaminti alkoholinius gėrimus
– kalendoriniam metų ketvirčiui pasibaigus, ne vėliau kaip iki kito mėnesio
20 dienos turi pateikti Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės
departamentui mėnesio duomenis apie alkoholio produktų gamybos ir realizavimo
apimtis Manome, kad Įstatymo projektas turėtų būti papildytas nuostatomis, kurios reglamentuotų ir ūkininkams išduotų licencijų galiojimo panaikinimą.“ |
Pritarti iš dalies |
1. Komitetas sutinka, kad išlieka poreikis tikslinti Administracinių nusižengimų kodekso nuostatas, tačiau jas siūlo inicijuoti ne šiame etape, o priėmus Alkoholio įstatymo pataisas. Žr. Komiteto pasiūlymą Nr. 7.2.1. 2. Nepritarti pasiūlymams, teikiamiems dėl Įstatymo 33 ir 34 straipsnių, nes Komitetas patobulino įstatymo projektą iš esmės ir šių galiojančio įstatymo straipsnių nuostatų patobulintu įstatymo projektu netikslino. 3. Nepritarti suformuluotam 186 straipsnio 4 dalies pasiūlymui dėl ūkininkų, turinčių licencijas, įpareigojimo tekti ataskaitas apie pagamintus kiekius ir realizuotas apimtis, kadangi Komitetas patobulino įstatymo projektą iš esmės ir toks straipsnis patobulintu įstatymo projektu nėra keičiamas: ūkininkai gamybą vykdys mažais kiekiais (iki 100 litrų per metus), ne licencijų, tačiau konkrečios, įstatyme nustatytos, tvarkos pagrindu; pagaminto produkto parduoti negalės.
|
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Seimo Kaimo reikalų komitetas, 2023-04-19 |
|
|
|
|
pritarti iniciatorių pateiktam Alkoholio kontrolės įstatymo Nr. I-857 10, 12, 17, 18 ir 34 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui (Nr. XIVP-1086) ir Komiteto išvadoms bei siūlyti pagrindiniam Ekonomikos komitetui tobulinti įstatymo projektą pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento, Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupės, Lietuvos Respublikos Vyriausybės pastabas ir pasiūlymus, kuriems Kaimo reikalų komitetas pritarė.
|
Pritarti iš dalies |
Žr. Komiteto patobulintą įstatymo projektą ir Komiteto sprendimą – Komitetas pritarė Komiteto patobulintam įstatymo projektui. |
2. |
Seimo Sveikatos reikalų komitetas, 2023-05-10 |
|
|
|
|
nepritarti Alkoholio kontrolės įstatymo Nr. I-857 10, 12, 17, 18 ir 34 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui XIVP-1086 ir siūlyti pagrindiniam Ekonomikos komitetui įstatymo projektą atmesti, atsižvelgus į tai, kad įstatymo projekto nuostatos yra nesuderinamos su Alkoholio kontrolės įstatymo 1 straipsnyje iškeltu tikslu – mažinti bendrąjį alkoholio suvartojimą, jo prieinamumą, piktnaudžiavimą alkoholiu, jo daromą žalą Lietuvos žmonių sveikatai ir ūkiui bei įstatymo 3 straipsnyje įtvirtintais valstybės alkoholio kontrolės politikos principais – riboti alkoholinių gėrimų pardavimo ir vartojimo skatinimą, taip pat skatinti socialinės aplinkos be alkoholio kūrimą ir kt. |
Nepritarti |
Žr. Komiteto sprendimą ir pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento, Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupės, Lietuvos Respublikos Vyriausybės pastabas ir pasiūlymus, kuriems Komitetas pritarė arba pritarė iš dalies, patobulintą įstatymo projektą. |
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas: pritarti Komiteto patobulintam įstatymo projektui ir Komiteto išvadoms.
7.2. Pasiūlymai:
7.2.1. Priėmus įstatymo projektą Nr. XIVP-1086(2), Lietuvos Respublikos Vyriausybė parengia ir pateikia Lietuvos Respublikos Seimui Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso, Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso įstatymų projektus ir, jei reikalinga, kitų, įstatymui įgyvendinti reikalingų, įstatymų projektus.
7.2.2. :
8. Balsavimo rezultatai: už –9, prieš –1, susilaikė – 0.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Gintautas Paluckas, Mindaugas Skritulskas.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.
PRIDEDAMA. Suredaguotas Komiteto patobulintas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius
Ekonomikos komiteto biuro patarėja Raimonda Danė