LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Biudžeto ir finansų komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PRIDĖTINĖS VERTĖS MOKESČIO ĮSTATYMO NR. IX-751 19 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-4714(2)

2021-06-22  Nr. 109-P-29

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Mykolas Majauskas, Liudas Jonaitis, Valius Ąžuolas, Algirdas Butkevičius, Antanas Čepononis, Simonas Gentvilas, Vytautas Gapšys, Vytautas Mitalas, Matas Maldeikis, Juozas Varžgalys. Biudžeto ir finansų komiteto biuras: biuro vedėja Alina Brazdilienė, patarėjai: Dalia Mudėnienė, Jolanta Dzikaitė, Agnė Gedraitytė, Greta Genelienė, padėjėja Danguolė Zabulėnienė.

2. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

 

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo nariai Eugenijus Sabutis, Kęstutis Vilkauskas, Tomas Bičiūnas Vilija Targamadzė, Vidmantas Kanopa, Liudas Jonaitis

 

1

4, 5

 

N

 Argumentai:

Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIIIP-4714(2) (toliau – Projektas) siekiama nustatyti lengvatinį 9 proc. pridėtinės vertės mokesčio (toliau – PVM) tarifą maitinimo įstaigų teikiamoms maitinimo paslaugoms, išskyrus paslaugas ar paslaugų dalis, kurios susijusios su alkoholiniais gėrimais, taip pat visų rūšių meno ir kultūros įstaigų, meno ir kultūros renginių, sporto renginių, sporto klubų lankymui ir kitų asmenų, teikiančių panašias į sporto klubų teikiamas paslaugas, lankymui bei atlikėjų (aktoriaus, dainininko, muzikanto, dirigento, šokėjo ar kito asmens, vaidinančio, dainuojančio, skaitančio, deklamuojančio arba kitaip atliekančio literatūros, meno, folkloro kūrinius ar cirko numerius) teikiamoms atlikimo paslaugoms.

Šia pataisa siūlau lengvatinį PVM tarifą nustatyti ir būtiniausiems maisto produktams, kurių sąrašą galėtų tvirtinti Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministras. Seimo Teisės departamentas yra atkreipęs dėmesį, kad toks būtiniausių prekių krepšelis galėtų būti sudarytas pagal šiuo metu galiojantį  Sveikatos apsaugos ministro 2015 m. gegužės 25 d. įsakymą Nr. V-641 „Dėl Nepaprastosios padėties, mobilizacijos ar karo padėties metu rekomenduojamą maisto produktų asortimento ir vieno gyventojo paros suvartojimo normos patvirtinimo“. Šiuo įsakymu yra patvirtintas Nepaprastosios padėties, mobilizacijos ar karo padėties metu rekomenduojamas maisto produktų asortimentas ir vieno gyventojo paros suvartojimo norma.

Pasiūlymas taikyti lengvatinį PVM būtiniausiems ir pagrindiniams maisto produktams leistų jų kainas sumažinti 5–8 proc.

Nors Lietuvoje maisto kaina siekia 80 proc. Europos vidurkio, bet žmonių gaunamos pajamos lyginant su didesne dalimi ES valstybių yra ženkliai mažesnės. PVM maisto produktams Lietuvoje yra keturis kartus didesnis nei kaimyninėje Lenkijoje. Tai sukuria nelygias konkurencines sąlygas laisvo prekių judėjimui.

PVM mokesčio lengvatos maisto produktams neturi tik 3 ES valstybės. Jų tarpe – Lietuva.

Malta kai kuriems maisto produktams taiko 0 PVM tarifą, baziniams maisto produktams, 0 tarifą taiko Jungtinė Karalystė, Kipras  – 5 proc., Vokietija – 7 proc. pridėtinės vertės mokesčio tarifą.

Kitos ES valstybės maisto produktus  apmokestina atitinkamai:

Liuksemburgas – 3, Nyderlandai – 6, Rumunija – 9, Slovėnija – 9.5, Slovakija, Austrija – 10, Švedija – 12 proc. PVM tarifu.

Dalis ES šalių, turinčių stipresnes ekonomikas nei Lietuva, taiko dviejų lengvatinių PVM mokesčių tarifų sistemas maisto produktams pagal rūšis atitinkamai ribose nuo 4 iki 13,5 proc. Tai Prancūzija (5,5% ir 10%),  Italija (4% ir 10%), Ispanija (4% ir 10%), Lenkija (5% ir 8%), Belgija (6% ir 12%), Kroatija (5% ir 13%), Airija (4,8%; 9%;13,5%).

Didėjant pajamų nelygybei didelė dalis mažas pajamas gaunančių Lietuvos gyventojų artėja prie santykinio skurdo ribos. Įstatymo projektas parengtas atsižvelgus į dabartinę padėtį – siekiama sumažinti maisto produktų kainas. 9 proc. PVM lengvata padėtų sušvelninti ekonominius pandemijos ir karantino padarinius bei gyventojams greičiau grįžti į prieškrizinį lygį.

Šia pataisa papildomai siūloma lengvatinį 9 proc. PVM taikyti ekologiškiems bei pagal nacionalinę žemės ūkio ir maisto kokybės sistemą pagamintiems produktams. Šis pakeitimas paskatintų atsakingą ir aplinkai draugišką sveikų, chemiškai neapdorotų, tvarių, didesnės maistinės vertės produktų vartojimą. Suteikdami lengvatinį 9 proc. PVM tarifą ekologiškiems ir pagal nacionalinę žemės ūkio bei maisto kokybės sistemą pagamintiems produktams, taip pat paskatintume ir Lietuvos smulkiuosius gamintojus bei augintojus, padidintume konkurencingumą importuotai produkcijai.

 

Pasiūlymas:

Papildyti įstatymo 19 straipsnio 3 dalį naujais 9 ir 10 punktais bei juos išdėstyti taip:

„9) būtiniausių maisto produktų krepšeliui, kuris sudaromas Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka;

10) ekologiškiems ir pagal nacionalinę žemės ūkio bei maisto kokybės sistemą pagamintiems produktams.“.

 

Nepritarti

Atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Vyriausybės        2021-06-09 išvadoje pateiktus argumentus:

- siūlomiems maisto produktams nustačius lengvatinį 9 procentų PVM tarifą, Lietuvos Respublikos valstybės biudžetas per metus galėtų netekti iki 326 mln. eurų pajamų iš PVM, iš jų dėl PVM lengvatos taikymo ekologiškiems ir pagal nacionalinę žemės ūkio bei maisto kokybės sistemą pagamintiems produktams valstybės biudžeto netekimai sudarytų apie 3,4 mln. eurų per metus. Jei šie pajamų netekimai nebūtų kompensuojami tuo pačiu dydžiu kitomis pajamas didinančiomis ar išlaidas mažinančiomis priemonėmis (pavyzdžiui, naujo mokesčio įvedimu, mokesčio bazės išplėtimu, kitų ilgalaikių išlaidų mažinimu ir panašiai), tai lemtų valdžios sektoriaus skolos vidutiniu laikotarpiu augimą ir finansų tvarumo problemas ilgalaikėje perspektyvoje.

 - Gali būti nepasiektas Pasiūlyme nurodytas tikslas – sumažinti maisto produktų kainas ir taip paskatinti tų produktų vartojimą, nes praktika rodo, kad prekės ir paslaugos, kurioms taikomas sumažintas PVM tarifas, iš esmės nepinga (pavyzdžiui, nuo 2019 m. sausio 1 d. nuo 9 iki 5 procentų sumažinus laikraščiams, žurnalams ir periodiniams leidiniams taikomą PVM tarifą, 2019 m. sausio mėn. šių prekių kainos turėjo sumažėti 3,7 procento, tačiau statistinė analizė rodo, kad 2019 m. sausio mėn., palyginti su 2018 m. gruodžio mėn., tokių leidinių kainos padidėjo 3,8 procento. Kitais 2019‒2021 m. mėnesiais tokių leidinių kainos nuolatos augo: 2021 m. kovo mėn. laikraščių ir periodinių leidinių kainos buvo 17,8 procento didesnės nei 2018 m. gruodžio mėn., t. y. dėl kitų nei mokestiniai veiksnių šių prekių kainos padidėjo 22,3 procento).

 

 

3.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

2021-06-09

1

4, 5 

 

N

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2021 m. balandžio 28 d. sprendimo Nr. SV-S-90 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 1.23 papunktį, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Nepritarti Lietuvos Respublikos Seimo narių E. Sabučio, K. Vilkausko, T. Bičiūno, V. Targamadzės, V. Kanopos ir L. Jonaičio 2021 m. balandžio 16 d. pasiūlymui dėl Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymo Nr. IX-751 19 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-4714(2) (toliau – Pasiūlymas) dėl šių priežasčių:

1. Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas ne kartą konstatavo, kad tokie esminiai mokesčio elementai kaip mokesčio objektas, mokestinių santykių subjektai, jų teisės ir pareigos, mokesčio dydžiai (tarifai), mokėjimo terminai, išimtys ir lengvatos, baudos ir delspinigiai turi būti nustatomi įstatymu (Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2004 m. rugsėjo 2 d., 2006 m. rugsėjo 26 d., 2007 m. lapkričio 29 d. ir 2015 m. rugsėjo 22 d. nutarimai), todėl konkrečių maisto produktų, kurie būtų apmokestinami taikant lengvatinį pridėtinės vertės mokesčio (toliau – PVM) tarifą, sąrašas negali būti pateiktas įstatymo įgyvendinamuosiuose teisės aktuose. Be to, sudarant tokį sąrašą, turi būti aišku, pagal kokius kriterijus maisto produktai priskiriami būtiniausiems maisto produktams. Pasiūlyme siūloma remtis Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2015 m. gegužės 25 d. įsakymu Nr. V-641 „Dėl Nepaprastosios padėties, mobilizacijos ar karo padėties metu rekomenduojamo maisto produktų asortimento ir vieno gyventojo paros suvartojimo normos patvirtinimo“, tačiau šis įsakymas priimtas siekiant užtikrinti maisto produktų paskirstymą gyventojams nepaprastosios padėties, mobilizacijos ar karo padėties metu ir į jį įtraukti tokie maisto produktai, pavyzdžiui, sausos bulvių košės, pieno milteliai, margarinas, cukrus ir panašiai, kurių priskyrimas būtiniausiems maisto produktams ir jų vartojimo skatinimas nustatant jiems lengvatinį PVM tarifą abejotinas asmens ir visuomenės sveikatos tikslais.

2. Kadangi į šio nutarimo 1 punkte minimą Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro įsakymą įtrauktos prekės apima beveik visas maisto produktų kategorijas, šias kategorijas visa imtimi įtraukus į būtiniausių maisto produktų sąrašą ir nustačius joms lengvatinį 9 procentų PVM tarifą, Lietuvos Respublikos valstybės biudžetas per metus galėtų netekti iki 326 mln. eurų pajamų iš PVM, iš jų dėl PVM lengvatos taikymo ekologiškiems ir pagal nacionalinę žemės ūkio bei maisto kokybės sistemą pagamintiems produktams valstybės biudžeto netekimai sudarytų apie 3,4 mln. eurų per metus. Jei šie pajamų netekimai nebūtų kompensuojami tuo pačiu dydžiu kitomis pajamas didinančiomis ar išlaidas mažinančiomis priemonėmis (pavyzdžiui, naujo mokesčio įvedimu, mokesčio bazės išplėtimu, kitų ilgalaikių išlaidų mažinimu ir panašiai), tai lemtų valdžios sektoriaus skolos vidutiniu laikotarpiu augimą ir finansų tvarumo problemas ilgalaikėje perspektyvoje.

3. Gali būti nepasiektas Pasiūlyme nurodytas tikslas – sumažinti maisto produktų kainas ir taip paskatinti tų produktų vartojimą, nes praktika rodo, kad prekės ir paslaugos, kurioms taikomas sumažintas PVM tarifas, iš esmės nepinga (pavyzdžiui, nuo 2019 m. sausio 1 d. nuo 9 iki 5 procentų sumažinus laikraščiams, žurnalams ir periodiniams leidiniams taikomą PVM tarifą, 2019 m. sausio mėn. šių prekių kainos turėjo sumažėti 3,7 procento, tačiau statistinė analizė rodo, kad 2019 m. sausio mėn., palyginti su 2018 m. gruodžio mėn., tokių leidinių kainos padidėjo 3,8 procento. Kitais 2019‒2021 m. mėnesiais tokių leidinių kainos nuolatos augo: 2021 m. kovo mėn. laikraščių ir periodinių leidinių kainos buvo 17,8 procento didesnės nei 2018 m. gruodžio mėn., t. y. dėl kitų nei mokestiniai veiksnių šių prekių kainos padidėjo 22,3 procento).

Pritarti

 

4.

Seimo narys Mykolas Majauskas

2021-06-18

1

1

 

 

Argumentai:

          2021 m. balandžio 22 d. Europos Sąjungos Teisingumo teismas (toliau – ESTT) byloje C-703/19 (Lenkijos byla) iš esmės nusprendė, kad maistas išsinešimui yra laikytina prekės tiekimu, o ne paslaugų teikimu.

          Atsižvelgiant į tai, kad po tokio ESTT sprendimo, pagal dabartinę Projekto 1 straipsnio 1 dalies formuluotę, nebūtų galimybės pridėtinės vertės mokesčio lengvatą taikyti maitinimo įstaigų tiekiamam  išsinešamam  maistui, nes tai būtų laikoma ne maitinimo paslauga, o maisto tiekimu.  Be to, pagal esamą Projekto 1 str. 1 dalies redakciją, mokesčių administratoriui būtų sudėtinga administruoti, ar maistas buvo išsineštas (ir jam netaikoma lengvata), taip pat verslui  reikėtų skirtingai apmokestinti skirtingus vartotojus (atitinkamai suprogramuoti kasos aparatus), jei maistą tiektų išsinešimui.

         Siekiant užtikrinti tinkamą PVM lengvatos maistui tiekiamam išsinešimui taikymą, siūlytina pakoreguoti Projekto 1 straipsnio 1 dalies formuluotę.

 

Pasiūlymas:

Projekto 1 straipsnio 1 dalį išdėstyti taip:

„1.   Papildyti 19 straipsnio 3 dalį 6 punktu:

6) iki 2022 m. gruodžio 31 d. restoranų, kavinių ir panašių maitinimo įstaigų teikiamoms maitinimo paslaugoms ir išsinešimui tiekiamam maistui, išskyrus alkoholinius gėrimus ir paslaugas ar paslaugų dalis, kurios susijusios su alkoholiniais gėrimais;“

Pritarti

 

 

7. Balsavimo rezultatai:

1. Dėl Seimo narių Eugenijaus Sabučio, Kęstučio Vilkausko, Tomo Bičiūno, Vilijos Targamadzės, Vidmanto Kanopos, Liudo Jonaičio pasiūlymo:

Balsavimo rezultatai: už –3, prieš –7, susilaikė –0.

Pasiūlymui nepritarta.

2. Dėl Seimo nario Mykolo Majausko pasiūlymo ir LR Vyriausybės išvados:

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

Pasiūlymams pritarta.

 

 

8. Komiteto paskirti pranešėjai: A.Čepononis, L.Jonaitis.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                          Mykolas Majauskas

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Dalia Mudėnienė