LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Audito komitetas

 

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS BIUDŽETO SANDAROS ĮSTATYMO NR. I-430 17, 19, 37, 38 IR 39 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-1972

 

2018-06-13  Nr. 141-P-15

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo:

Komiteto pirmininkė Ingrida Šimonytė, komiteto pirmininko pavaduotojas Naglis Puteikis, komiteto nariai: Agnė Bilotaitė, Petras Gražulis, Gintaras Vaičekauskas.

Komiteto biuras: vedėja Sigita Ščajevienė, patarėjos: Modesta Banytė, Laura Pranaitytė, Jolanta Zibavičiūtė, padėjėja Lina Virgailytė.

Kviestieji asmenys: Valstybės kontrolierius Arūnas Dulkys, Valstybės kontrolieriaus pavaduotojas Audrius Misevičius, Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės Biudžeto politikos stebėsenos departamento direktorė Asta Kuniyoshi, Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės Audito plėtros departamento patarėjas Gediminas Švetkauskas, Lietuvos Respublikos finansų viceministrė Miglė Tuskienė, Lietuvos Respublikos finansų ministerijos Finansų politikos departamento Fiskalinės priežiūros skyriaus vedėja Eglė Radzevičienė, Lietuvos Respublikos finansų ministerijos Finansų politikos departamento Fiskalinės priežiūros skyriaus vyriausiasis specialistas Irmantas Mikulėnas.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2018-04-23

4

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šią pastabą:

Projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 38 straipsnio 1 dalies nuostatoje siūloma įtvirtinti Fiskalinės sutarties įgyvendinimo konstitucinio įstatymo 3 straipsnio 2 dalyje nurodytos ataskaitos (praėjusių metų struktūrinio postūmio užduoties įvykdymo ir struktūrinio valdžios sektoriaus balanso rodiklio ataskaita) turinį “kurioje, be kita ko, turi būti informacija apie tam tikrų metų valdžios sektoriaus balanso rodiklio arba valdžios sektoriaus balanso rodiklio postūmio užduoties vykdymą“. Diskutuotina, ar toks teisinis reguliavimas atitiktų teisės aktų hierarchijos principą, kai Biudžeto sandaros įstatymu, kurio teisinė galia yra žemesnė, nei Fiskalinės sutarties įgyvendinimo konstitucinio įstatymo, galėtų būtų nustatomas pastarojo įstatymo 3 straipsnio 2 dalyje įtvirtintos atsąskaitos (praėjusių metų struktūrinio postūmio užduoties įvykdymo ir struktūrinio valdžios sektoriaus balanso rodiklio) turinys. Atkreipiame dėmesį, kad „Konstitucija draudžia žemesnės galios teisės aktais reguliuoti tuos santykius, kurie gali būti reguliuojami tik aukštesnės galios teisės aktais (Konstitucinio Teismo 2007 m. lapkričio 29 d., 2009 m. rugsėjo 2 d., 2012 m. balandžio 18 d. nutarimai.). Konstituciniai įstatymai turi neprieštarauti Konstitucijai, o įstatymai turi neprieštarauti Konstitucijai ir konstituciniams įstatymams. Ypatingą konstitucinių įstatymų vietą teisės aktų sistemoje lemia pati Konstitucija. Konstituciniai įstatymai negali būti keičiami ar panaikinami įstatymais. Taip užtikrinama, kad konstituciniais įstatymais sureguliuoti visuomeniniai santykiai įstatymais nebus reguliuojami kitaip, kad bus garantuojamas didesnis konstituciniais įstatymais reguliuojamų visuomeninių santykių stabilumas. (Konstitucinio Teismo 2001 m. balandžio 2 d., 2002 m. gruodžio 24 d., 2006 m. kovo 14 d. nutarimai).

Pritarti

Argumentai:

Atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabą ir į tai, kad įstatymo projekto 4 straipsnyje nurodyta informacija, kuri teikiama Seimui kartu su Fiskalinės sutarties įgyvendinimo konstitucinio įstatymo 3 straipsnio 2 dalyje nurodyta ataskaita yra papildoma, siūlytina patikslinto įstatymo projekto 4 straipsnį keičiamo įstatymo 38 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

Pasiūlymas:

4 straipsnis. 38 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 38 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„38 straipsnis. Procedūros dėl nepagrįsto tam tikrų metų valdžios sektoriaus balanso rodiklio arba valdžios sektoriaus balanso rodiklio postūmio užduoties neįvykdymo arba išlaidų augimo ribojimo taisyklės nesilaikymo

1. Vyriausybė, pasibaigus biudžetiniams metams, Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymo nustatyta tvarka teikdama Seimui nacionalinį finansinių ataskaitų rinkinį. , kartu teikia Finansų ministerijos Vyriausybės nustatyta tvarka parengtą tam tikrų metų valdžios sektoriaus balanso rodiklio arba valdžios sektoriaus balanso rodiklio postūmio užduoties įvykdymo ataskaitą. Kiekvienais metais Vyriausybė ar jos įgaliota institucija kartu su Lietuvos Respublikos fiskalinės sutarties įgyvendinimo konstitucinio įstatymo 3 straipsnio 2 dalyje nurodyta ataskaita, kurioje, be kita ko, turi būti informacija apie tam tikrų metų valdžios sektoriaus balanso rodiklio arba valdžios sektoriaus balanso rodiklio postūmio užduoties vykdymą, Seimui pateikia informaciją apie tam tikrų metų valdžios sektoriaus balanso rodiklio arba valdžios sektoriaus balanso rodiklio postūmio užduoties vykdymą ir apie tai, ar pasibaigusiais biudžetiniais metais buvo laikomasi išlaidų augimo ribojimo taisyklės. Užduotis laikoma neįvykdyta arba išlaidų augimo ribojimo taisyklės buvo nesilaikyta, jeigu valdžios sektoriaus balanso rodiklis arba valdžios sektoriaus balanso rodiklio postūmis nukrypsta nuo užduoties arba išlaidų dydis viršija nustatytąjį daugiau negu 0,2 procento BVP to meto kainomis.

2. Jeigu valdžios sektoriaus balanso rodiklio arba valdžios sektoriaus balanso rodiklio postūmio užduoties įvykdymo ataskaitoje kartu su Lietuvos Respublikos fiskalinės sutarties įgyvendinimo konstitucinio įstatymo 3 straipsnio 2 dalyje nurodytoje ataskaitoje nurodyta ataskaita Seimui pateiktoje informacijoje nurodoma, kad buvo neįvykdyta valdžios sektoriaus balanso rodiklio arba valdžios sektoriaus balanso rodiklio postūmio užduotis arba buvo nesilaikoma išlaidų augimo ribojimo taisyklės, Ministras Pirmininkas turi Seime žodžiu pateikti neįvykdymo arba nesilaikymo pateisinimo priežastis. Jeigu nėra šio Įstatymo 39 straipsnyje nurodytų pateisinamų priežasčių, Ministras Pirmininkas pateikia kitokius paaiškinimus, kodėl nebuvo įvykdyta valdžios sektoriaus balanso rodiklio arba valdžios sektoriaus balanso rodiklio postūmio užduotis arba nebuvo laikomasi išlaidų augimo ribojimo taisyklės, ir pasiūlo priemones, kurių galėtų būti imamasi siekiant išvengti užduočių neįvykdymo arba išlaidų augimo ribojimo taisyklės nesilaikymo dėl tokių pačių priežasčių ateityje.“

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: iš esmės pritarti iniciatorių pateiktam Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo Nr. I-430 17, 19, 37, 38 ir 39 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-1972, ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabą, kuriai pritarė Seimo Audito komitetas ir Seimo Audito komiteto pasiūlymus, ir atkreipti Biudžeto ir finansų komiteto dėmesį į tai, kad Lietuvos Respublikos Vyriausybė, teikdama Lietuvos Respublikos 2018 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projektą, tik iš dalies atsižvelgė į Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės 2016 m. lapkričio 15 d. ataskaitoje Nr. Y-10-1 „2017 metų valdžios sektoriaus finansinių rodiklių vertinimas“ pateiktus pastebėjimus, kad kelerius metus iš eilės su biudžeto projektu nėra pateikiama informacija apie einamųjų ir trejų būsimų metų struktūrinio valdžios sektoriaus balanso rodiklio, visų pagrindinių valdžios sektoriaus išlaidų ir pajamų straipsnių projekcijas, apimant centrinę, vietos valdžią ir socialinės apsaugos fondus; numatomus fiskalinės rizikos veiksnius ir jų vertinimą.

6.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Audito komitetas,

2018-06-13

 

 

 

I

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad Audito komitetas pasiūlymu Nr. 2 siūlo papildyti Biudžeto sandaros įstatymo Nr. I-430 17, 19, 37, 38 ir 39 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-1972 nauju straipsniu, tikslintinas įstatymo projekto pavadinimas.

Pasiūlymas:

Patikslinti įstatymo projekto pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

LIETUVOS RESPUBLIKOS

BIUDŽETO SANDAROS ĮSTATYMO Nr. I-430 5, 17, 19, 37, 38 IR 39 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMAS

Pritarti

 

2.

Audito komitetas,

2018-06-13

1

 

 

N

Argumentai:

Audito komitetui išanalizavus Seimui atskaitingų institucijų valstybės biudžeto programų sąmatų nustatymo ir tvirtinimo reglamentavimą, nustatyta, kad Biudžeto sandaros įstatymo ir Seimui atskaitingų institucijų veiklą reglamentuojančių teisės aktų nuostatos dėl valstybės biudžeto programų ir išlaidų sąmatų nustatymo ir tvirtinimo, kai šiose institucijose yra kolegialus valdymo organas (komisija/taryba) nedera tarpusavyje ir praktikoje jos yra taikomos skirtingai. Seimui atskaitingų institucijų veiklą reglamentuojančiuose teisės aktuose nėra aiškiai apibrėžta, kas tvirtina metinių pajamų ir išlaidų sąmatas t. y. kolegialaus valdymo organo pirmininkas vienasmeniškai ar suderinęs su kolegialiu valdymo organu.

Atsižvelgiant į tai, siūlytina Biudžeto sandaros įstatymo Nr. I-430 17, 19, 37, 38 ir 39 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-1972 papildyti nauju straipsniu ir patikslinti keičiamo Biudžeto sandaros įstatymo 5 straipsnio 1 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip:

1 straipsnis. 5 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 5 straipsnio 1 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip:

„3) nustatyti ir tvirtinti vadovaujamos biudžetinės įstaigos ir (ar) pavaldžių biudžetinių įstaigų bei kitų subjektų programų sąmatas pagal ekonominės klasifikacijos straipsnius, neviršydami šioms programoms patvirtintų bendrųjų asignavimų, tarp jų – išlaidoms, iš jų – darbo užmokesčiui, ir turtui įsigyti, sumų. Asignavimų valdytojai, kurių įstaigose yra kolegialus valdymo organas (komisija/taryba), programų ir išlaidų sąmatas tvirtina gavę kolegialaus valdymo organo (komisijos/tarybos) pritarimą;“

2. Atitinkamai patikslinti įstatymo projekto straipsnių numeraciją.

Pritarti

 

7. Balsavimo rezultatai: už –5, prieš – 0, susilaikė – 0.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: Ingrida Šimonytė.

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                                                                                                                                       Ingrida Šimonytė

 

 

 

 

(Komiteto biuro patarėja Jolanta Zibavičiūtė)