LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ TYRIMŲ TARNYBA

 

 

Valstybinei mokesčių inspekcijai

prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos

El. p. [email protected]

 

Lietuvos Respublikos finansų ministerijai

El. p. [email protected]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ANTIKORUPCINIO VERTINIMO IŠVADA

DĖL GYVENTOJŲ METINĖSE TURTO DEKLARACIJOSE NURODOMOS TURTO VERTĖS

 

 

 

 

 

2017 m. kovo 13 d. Nr. 4-01-2062

                    

Vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo Nr. IX-904
8 straipsnio 2 dalies nuostatomis, atlikome Metinės gyventojo (šeimos) turto deklaracijos FR0001 formos ir jos priedų užpildymo, teikimo ir tikslinimo taisyklių, patvirtintų Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2004 m. vasario 9 d. įsakymu Nr. VA-13 (toliau – Taisyklės), 28 punkto antikorupcinį vertinimą.

Analizuojant metinėse gyventojų turto deklaracijose nurodytas deklaruojamo turto vertes darytina išvada, kad turtą privalantys deklaruoti asmenys deklaracijos priedo T4 laukelyje „Turto vertė“ pasirenka vieną iš trijų deklaruojamo turto verčių, t. y. įrašo deklaruojamo turto įsigijimo kainą, turto vertintojų įvertintą turto kainą ar registruose (nekilnojamojo turto registre) nurodytą turto vertę, pvz., mokestinę, arba gyventojo įsitikinimu savarankiškai nustatytą turto vertę.

Taisyklių 28 punkte nustatyta, kad laukelyje „Turto vertė“ turi būti nurodoma kiekvieno deklaruojamo daikto atskirai įsigijimo (faktinė) kaina arba ataskaitinių metų (ataskaitinio laikotarpio) pabaigoje buvusi tikroji rinkos kaina, kurios sąvoka pateikta Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo 2 straipsnio 20 punkte. Tikroji rinkos kaina nurodoma tuo atveju, kai nėra turto įsigijimo kainos arba kai gyventojas mano, jog turto įsigijimo kaina labai skiriasi nuo turto rinkos vertės. Pagal Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo 2 straipsnio 20 punktą tikroji rinkos vertė yra suma, už kurią gali būti apsikeista turtu arba kuria, sudarius tiesioginį sandorį, gali būti įskaitytas nepriklausomų ir ketinančių pirkti arba parduoti asmenų tarpusavio įsipareigojimas.

Iš šių nuostatų darytina išvada, kad metinėse gyventojų turto deklaracijose deklaruojamo turto vertė dažniausiai nustatoma ir nurodoma ne vadovaujantis faktiniais objektyviais duomenimis, o vertinamojo pobūdžio kriterijais ir realiai gali neatitikti tikrosios deklaruojamo turto rinkos vertės, todėl gali būti nepasiekiamas turto deklaravimo tikslas. Kadangi vienas iš korupcijos rizikos mažinimo būdų yra vieša valstybės pareigūnų ir tarnautojų ar jiems prilygintų asmenų visuomenės kontrolė, kuri gali būti vykdoma stebint deklaruojamo turto vertės pokyčius, tačiau neaiški ir nevienoda deklaruojamo turto vertės nustatymo praktika gali klaidinti visuomenę, o turto vertės nurodymas deklaracijoje tampa mažai reikšmingu.

Remdamiesi tuo, kas išdėstyta, ir siekdami realaus korupcijos prevencijos priemonių poveikio visuomenei kontroliuojant valstybės pareigūnų, tarnautojų ir jiems prilygintų asmenų veiklą, siūlome:

1. Nustatyti, kad:

1.1. Pirmą kartą deklaruojant nekilnojamąjį turtą ir kitą deklaruotiną turtą būtų nurodoma jo įsigijimo kaina.

1.2. Vėlesniais metais deklaruojant tą patį turtą būtų nurodoma turto rinkos kaina, jeigu ją galima nustatyti pagal esančius registrus, pvz., nekilnojamojo turto kainą nustatyti pagal nekilnojamojo turto registre nustatytą vidutinę rinkos, mokestinę vertę arba individualaus turto vertinimo metu nustatytą vertę, jeigu toks vertinimas atliktas, ar kitus objektyvius duomenis. Turto deklaracijoje turėtų būti papildomai pažymima, kurią iš turto kainų (verčių) asmuo deklaravo.

1.3. Jeigu vėlesniais metais deklaruojant turtą negalima nustatyti realios rinkos vertės pagal registrus ar kitus objektyvius duomenis, turi būti nurodoma turto įsigijimo kaina, apie tai pažymint deklaracijoje.

2. Svarstyti galimybę kito privalomo registruoti turto registrams kaupti informaciją apie kito privalomai registruojamo turto sandorių įsigijimo ir (ar) pardavimo vertes, kad galima būtų nustatyti vidutines rinkos vertes, ir informaciją apie tai nemokamai skelbti viešai. Atkreipiame dėmesį, kad šiuo metu informacijos, pavyzdžiui, apie transporto priemonių vidutines rinkos vertes nemokamai gauti nėra galimybių.

Prašome per 2 mėnesius nuo antikorupcinio vertinimo išvados gavimo dienos informuoti Specialiųjų tyrimų tarnybą, kaip atsižvelgta ar planuojama atsižvelgti į šioje antikorupcinio vertinimo išvadoje pateiktus pasiūlymus. Atsakymą prašome paskelbti per Lietuvos Respublikos Seimo teisės aktų informacinę sistemą ir susieti su šia antikorupcinio vertinimo išvada.

 

Direktoriaus pavaduotojas                                                                  Egidijus Radzevičius

 

 

 

 

 

 

Aivaras Raišys, tel. (8 706) 63 331, el. p. [email protected]