LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
VALSTYBĖS VALDYMO IR SAVIVALDYBIŲ KOMITETAS
PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS GERIAMOJO VANDENS TIEKIMO IR NUOTEKŲ TVARKYMO ĮSTATYMO NR. X-764 15 IR 39 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO
Nr. XIVP-3511
2024-06-12 Nr. 113-P-22
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo:
Komiteto pirmininkas Ričardas Juška, komiteto pirmininko pavaduotojas Valentinas Bukauskas, komiteto nariai: Guoda Burokienė, Domas Griškevičius, Bronislovas Matelis, Kęstutis Navickas, Audrius Petrošius, Algis Strelčiūnas, Rita Tamašunienė, Valdemaras Valkiūnas.
Komiteto biuras: vedėja Lina Milonaitė, patarėjai: Rasa Mačiulytė, Rasa Šidlauskaitė, Kristina Šimkutė, Juras Taminskas, padėjėja Vilma Keidūnė.
Kviestieji asmenys: Aplinkos ministerijos viceministrė Raminta Radavičienė, Aplinkos ministerijos Taršos prevencijos politikos grupės vyriausioji specialistė Judita Vaišnorienė, Seimo narė Edita Rudelienė, Lietuvos savivaldybių asociacijos direktoriaus pavaduotojas Aleksandras Tiaškevičius.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-03-15 |
1 |
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas. 1. Projekto 1 straipsniu keičiamo Geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 15 straipsnio 14 dalyje siūlomas nustatyti teisinis reguliavimas svarstytinas šiais aspektais. Pirma, nėra aišku, kokiais argumentais remiantis siūloma nustatyti, kad maksimalus viešojo vandens tiekėjo kaupiamųjų lėšų sąskaitoje kaupiamų lėšų dydis neturi viršyti dydžio, lygaus 1/10 viešojo vandens tiekėjo įstatinio kapitalo. Pažymėtina, kad viešųjų vandens tiekėjų įstatinis kapitalas gali būti nevienodo dydžio, todėl skirtinguose viešojo geriamojo vandens tiekimo regionuose veikiantys viešieji vandens tiekėjai kaupiamųjų lėšų sąskaitose sukauptų skirtingą lėšų kiekį. Svarstytina, ar keičiamame įstatyme įtvirtinus siūlomą viešojo vandens tiekėjo kaupiamų lėšų maksimalaus dydžio nustatymo kriterijų, garantiniam vandens tiekėjui pakaktų kaupiamojoje sąskaitoje sukauptų lėšų užtikrinti atitinkamame regione garantinį geriamojo vandens tiekimą ir nuotekų tvarkymą. Antra, projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad galiojantis keičiamame įstatyme nustatytas teisinis reguliavimas „ne tik, kad neapsaugo lėšų nuo jų nuvertėjimo, bet ir sudaro sąlygas joms mažėti dėl garantinio vandens tiekėjo patiriamų lėšų administravimo sąnaudų. Tokios sąnaudos būtų gerokai mažesnės, jeigu lėšos būtų kaupiamos kiekvieno viešojo vandens tiekėjo atidarytoje kaupiamųjų lėšų sąskaitoje“. Atkreiptinas dėmesys, kad projekte nėra siūloma nustatyti jokių priemonių, kurios, atitinkamų lėšų kaupimą ir jų administravimą perdavus viešajam vandens tiekėjui, leistų apsaugoti sukauptas lėšas nuo jų nuvertėjimo ar sumažintų lėšų administravimo išlaidas. Atsižvelgus į tai, kyla abejonių, ar būtų pasiekti projekto aiškinamajame rašte nurodyti projekto tikslai, o projekte nereikėtų nustatyti konkrečių priemonių, kurios leistų apsaugoti sukauptas lėšas nuo jų nuvertėjimo bei sumažintų lėšų administravimo išlaidas. Trečia, atkreiptinas dėmesys, jog galiojančio keičiamo įstatymo 15 straipsnio 14 dalyje nustatyta, kad viešojo vandens tiekimo regione esantys viešieji vandens tiekėjai atitinkamas lėšas moka „Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos paskirtam garantiniam vandens tiekėjui“. Svarstytina, ar, siekiant aiškumo, projekto nuostatų nereikėtų patikslinti nustatant, kad viešojo vandens tiekėjo kaupiamojoje sąskaitoje sukauptas lėšas įstatymo projekte siūlomu nustatyti atveju galėtų naudoti ne bet kuris, bet būtent Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos paskirtas garantinis vandens tiekėjas. Pažymėtina, kad nuostata „Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos paskirtas garantinis vandens tiekėjas“ vartojama ir projekto 3 straipsnio 1 dalyje. Ketvirta, projekto nuostata, kad į kaupiamųjų lėšų sąskaitą draudžiama nukreipti išieškojimą pagal viešojo vandens tiekėjo prievoles, nesusijusias su garantiniu vandens tiekimu ir nuotekų tvarkymu, nėra pakankamai konkreti ir aiški. Neaišku, kokios viešojo vandens tiekėjo prievolės būtų vertinamos kaip „susijusios su garantiniu vandens tiekimu ir nuotekų tvarkymu“. Pažymėtina, kad pagal projektu siūlomą teisinį reguliavimą viešojo vandens tiekėjo kaupiamojoje sąskaitoje sukauptas lėšas galėtų naudoti garantinis vandens tiekėjas tuo atveju, kai viešojo vandens tiekėjui panaikinamas licencijos galiojimas. Kokias paslaugas, susijusias su garantiniu vandens tiekimu, galėtų teikti pats viešasis vandens tiekėjas nėra pakankamai aišku. Manytina, kad projekte tokias paslaugas reikėtų įvardinti. Penkta, pagal keičiamo įstatymo 9 straipsnio 1 dalies 22 punktą Valstybinė energetikos reguliavimo taryba apskaičiuoja šio įstatymo 15 straipsnio 14 dalyje nurodytą įmoką ir prižiūri jos mokėjimą ir naudojimą. Pagal projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 39 straipsnio 1 dalies 21 punktą ši taryba geriamojo vandens tiekėjui, garantiniam vandens tiekėjui skirtų baudas už šio įstatymo 15 straipsnio 14 dalyje nurodytos įmokos nesumokėjimą į toje dalyje nurodytą kaupiamųjų lėšų sąskaitą nustatytais terminais, už ne visos įmokos sumokėjimą. Atkreiptinas dėmesys, kad nei iš projekto nuostatų, nei jo aiškinamojo rašto nėra aišku, kokiu būdu Valstybinė energetikos reguliavimo taryba galėtų prižiūrėti viešųjų vandens tiekėjų mokamų įmokų į jų pačių kaupiamųjų lėšų sąskaitas mokėjimą (pvz., ar įmoka sumokėta įstatyme nustatytais terminais, ar sumokėta visa įmokos suma). Svarstytina, ar siekiant teisinio aiškumo, projekto nereikėtų papildyti nuostatomis, nustatančiomis pareigą viešiesiems vandens tiekėjams teikti minėtai tarybai informaciją apie mokamų įmokų į kaupiamųjų lėšų sąskaitas dydžius ir sumokėjimo terminus. Šešta, keičiamo įstatymo 15 straipsnio 14 dalyje siūloma nustatyti, kad „kaupiamųjų lėšų sąskaitoje esančios lėšos, viršijančios įstatymuose nustatytą valstybės privalomai draudžiamą sumą, turi būti apdraustos įstatymų nustatyta tvarka“. Svarstytina, ar siekiant teisinio aiškumo projekte neturėtų būti konkrečiai įvardyti aptariamoje nuostatoje minimi įstatymai. |
Pritarti |
Komitetas siūlo projektą atmesti |
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-03-15 |
3 |
|
|
2. Siekiant teisinio aiškumo bei siekiant išvengti galimų įstatymo nuostatų taikymo problemų, projekto 3 straipsnis pildytinas nuostatomis dėl jo įsigaliojimo. Pažymėtina, jog nenustačius įstatymo nuostatų įsigaliojimo datos, įstatymo nuostatos įsigaliotų kitą dieną po oficialaus paskelbimo Teisės aktų registre, t. y. tik apytiksliai numanomą dieną. Atsižvelgus į tai, kad įstatymo nuostatoms įgyvendinti dar reikalinga priimti įgyvendinamuosius teisės aktus, kurie turėtų įsigalioti kartu su įstatymo nuostatomis, ir į tai, kad, aptariamos įmokos mokamos kas ketvirtį, projekte nustatytina konkreti įstatymo įsigaliojimo data, sutampanti su naujo ketvirčio pradžia. |
Pritarti |
|
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-03-15 |
3 |
1 |
|
3. Pagal projekto 3 straipsnio 1 dalyje siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą viešieji vandens tiekėjai per vieną mėnesį nuo šio įstatymo įsigaliojimo turėtų atidaryti atskirą kaupiamųjų lėšų sąskaitą ir jos duomenis pateikti Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos paskirtam garantiniam vandens tiekėjui, kuris per vieną mėnesį nuo šių duomenų gavimo grąžintų viešajam vandens tiekėjui įmokas, jo sumokėtas garantiniam geriamojo vandens tiekimui ir nuotekų tvarkymui pagal iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojusią tvarką, atskaičius banko sąskaitos mokesčių išlaidas. Svarstytina, ar vertinamosios projekto nuostatos nereikėtų patikslinti nustatant, kad garantinis vandens tiekėjas grąžina viešajam vandens tiekėjui jo sumokėtas įmokas, pervesdamas lėšas į jo atidarytą atskirą kaupiamųjų lėšų sąskaitą. Be to, kyla abejonių, ar projekto 3 straipsnio 1 dalyje siūlomos įstatymo taikymo nuostatos yra pakankamos, nes nėra aišku, už kurį ketvirtį viešieji vandens tiekėjai į atskirą kaupiamųjų lėšų sąskaitą turėtų pervesti pirmąją įmoką. Siekiant teisinio aiškumo, projekto nuostatos pildytinos nuostatomis dėl jo taikymo, aiškiai nustatant pirmąjį ketvirtį, už kurį būtų mokama įmoka pagal naują tvarką. |
Pritarti |
|
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-03-15 |
|
|
|
4. Atsižvelgiant į keičiamame įstatyme nustatytą Vyriausybės ir Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos kompetenciją, manytina, kad dėl projekto turėtų būti gautos Vyriausybės ir Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos išvados. |
Pritarti |
Vyriausybė pateikė savo išvadą 2024 m. birželio 5 d. nutarimu Nr. 439 pateikė išvadą dėl projekto, kuri yra suderinta su Valstybine energetikos reguliavimo taryba. |
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-03-15 |
|
|
|
5. Atsižvelgiant į tai, kad projektu siekiama pakeisti garantinio vandens tiekėjo teikiamų paslaugų finansavimo tvarką, vadovaujantis Teisėkūros pagrindų įstatymo 16 straipsnio 1 dalimi bei Korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 8 punktu (jeigu teisės aktu numatoma reguliuoti visuomeninius santykius, susijusius su prekių ar paslaugų, teikiamų pagal viešąsias sutartis, teikimu) turėtų būti atliktas projekto antikorupcinis vertinimas. |
Pritarti |
2024 m. balandžio 11 d. Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba pateikė savo išvadą.
|
6. |
Teisingumo ministerijos Europos teisės grupė 2014-03-21 |
|
|
|
Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo Nr. X-764 15 ir 39 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3511 atitiktį Europos Sąjungos teisei pažymime, jog pastabų ir pasiūlymų neturime. |
Pritarti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba 2024-04-11 |
|
|
|
Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba (toliau – Specialiųjų tyrimų tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 5 dalies nuostatomis, Lietuvos Respublikos Seimo Valdybos prašymu, atliko Lietuvos Respublikos geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo Nr. X-764 15 ir 39 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3511 (toliau – Projektas) antikorupcinį vertimą. Atlikę Projekto antikorupcinį vertinimą kritinių antikorupcinių, kitų antikorupcinių ar kitų pastabų ir pasiūlymų nenustatėme. |
Pritarti |
|
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2024-06-05 |
|
|
|
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2024 m. kovo 28 d. sprendimo Nr. SV-S-1354 „Dėl įstatymo projekto išvadų“ 1 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė n u t a r i a: Nepritarti Lietuvos Respublikos geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo Nr. X-764 15 ir 39 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-3511 (toliau – Įstatymo projektas) dėl šių priežasčių: 1. Sukauptos lėšos neužtikrintų garantinio geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo viešojo geriamojo vandens tiekėjo ir nuotekų tvarkytojo (toliau – viešasis vandens tiekėjas), kuriam panaikintas licencijos galiojimas, aptarnaujamoje teritorijoje, kaip teigiama Įstatymo projekte, nes viešųjų vandens tiekėjų įstatinis kapitalas yra nevienodo dydžio, todėl skirtinguose viešojo geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo regionuose veikiantys viešieji vandens tiekėjai per metus mokėdami 2 procentus nuo praėjusių metų geriamojo vandens tiekimo ir (arba) nuotekų tvarkymo veiklos pajamų, bet ne daugiau kaip garantiniam geriamojo vandens tiekėjui ir nuotekų tvarkytojui (toliau – garantinis vandens tiekėjas) apskaičiuotą investicijų grąžos dydį, lygų 0,5 procento vidutinės svertinės kapitalo kainos, kaupiamųjų lėšų sąskaitose sukauptų skirtingą lėšų kiekį. Remiantis Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (toliau – Taryba) pateikta informacija, pagal viešųjų vandens tiekėjų 2022 m. finansinių atskaitomybių duomenis, 1/10 viešojo vandens tiekėjo įstatinio kapitalo sudarytų nuo 21 201 Eur iki 2 052 399 Eur per labai skirtingą laikotarpį – nuo 2 iki 78 metų (6 įmonės kauptų iki 10 metų, 33 įmonės – daugiau kaip 20 metų). |
Pritarti |
|
2. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2024-06-05 |
|
|
|
2. Įstatymo projekto nuostatos, kad kiekvieno viešojo vandens tiekėjo lėšų kaupimas atskirose kaupiamosiose sąskaitose sumažintų administravimo sąnaudas ar apsaugotų sukauptas lėšas nuo nuvertėjimo, nepagrįstos faktiniais duomenimis. Pagal Lietuvos Respublikos geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo (toliau – Įstatymas) 15 straipsnio 10 ir 14 dalies nuostatas, įmokas kaupia ir administracines sąnaudas patiria 10 paskirtų garantinių vandens tiekėjų, o pagal Įstatymo projekto nuostatas, įmokas kauptų ir administracines sąnaudas patirtų 52 viešieji vandens tiekėjai. Šiuo aspektu Įstatymo projektu siūlomas teisinis reguliavimas neatitinka Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo 3 straipsnio 2 dalies 5 punkte įtvirtinto teisėkūros efektyvumo principo, reiškiančio, kad rengiant teisės akto projektą turi būti įvertinamos visos galimos teisinio reguliavimo alternatyvos ir pasirenkama geriausia iš jų, teisės akte turi būti įtvirtinamos veiksmingiausiai ir ekonomiškiausiai teisinio reguliavimo tikslą leisiančios pasiekti priemonės. |
Pritarti |
|
3. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2024-06-05 |
|
|
|
3. Pagal Įstatymo projektu siūlomą teisinį reguliavimą, Tarybai reikėtų kas ketvirtį analizuoti 52 viešųjų vandens tiekėjų ataskaitas (šiuo metu ataskaitas teikia tik 10 paskirtų garantinių vandens tiekėjų), tikrinti, ar įmokų dydis atitinka Tarybos nustatytą garantinės įmokos dydį, ar laiku atliktas pervedimo į kaupiamąją sąskaitą veiksmas, ar pagrįstai panaudotos sąskaitai administruoti skirtos lėšos. Nustačius Tarybai papildomas funkcijas, susijusias su viešųjų vandens tiekėjų kaupiamųjų sąskaitų kontrole, tikrintinų ataskaitų padaugėtų 6 kartus, t. y. iki 416. Įstatymo projekte nenumatyta kontrolės mechanizmų, kurie užtikrintų tinkamą Įstatymo 15 straipsnio 14 dalyje nurodytos įmokos mokėjimą ir naudojimą. Taryba, vadovaudamasi Įstatymo 9 straipsnio 1 dalies 22 punktu, apskaičiuoja Įstatymo 15 straipsnio 14 dalyje nurodytą įmoką ir prižiūri jos mokėjimą ir naudojimą, tačiau Įstatymo projekte nereglamentuota, kaip ir kokia tvarka Taryba turėtų prižiūrėti viešųjų vandens tiekėjų įmokų į jų pačių kaupiamųjų lėšų sąskaitas mokėjimą (ar laikomasi sumokėjimo terminų, ar atitinka įmokų dydžiai, įvertinti, ar užtikrintas nuoseklus ir stabilus kaupimas), nenustatyti konkretūs ribojimai viešajam vandens tiekėjui, kai yra sudėtinga finansinė padėtis, panaudoti lėšas įmonės reikmėms, todėl įmokos nebūtų apsaugotos ne tik nuo nuvertėjimo, bet ir nuo netinkamo panaudojimo, todėl nebus pasiekti Įstatymo projektu siekiami tikslai. |
Pritarti |
|
6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
6.1. Sprendimas:
1) atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Vyriausybės pastabas, Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas ir į tai, kad:
1.1. pagal siūlomą reglamentavimą sukauptos lėšos neužtikrintų garantinio geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo, nes viešųjų vandens tiekėjų įstatinis kapitalas, nuo kurio mokamos įmokos, yra nevienodo dydžio;
1.2. siūlymas padidintų administravimo sąnaudas ir neapsaugotų sukauptų lėšų nuo nuvertėjimo;
1.3. šiuo metu Aplinkos apsaugos komitete yra svarstomas Geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo Nr. X-764 9, 15 ir 33 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIVP-3588, kuriame iniciatorių identifikuotą problemą siūloma spręsti efektyvesnėmis priemonėmis, įvertinant visus aspektus ir siekiant užtikrinti geriamojo vandens vartotojų ir tiekėjų lūkesčius,
įstatymo projektą Nr. XIVP-3511 atmesti;
2) pritarti komiteto išvadoms.
7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
8. Komiteto paskirti pranešėjai: Bronislovas Matelis.
Komiteto pirmininkas (Parašas) Ričardas Juška
Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto biuro patarėja Rasa Mačiulytė