LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO NUTARIMO „DĖL DEMOGRAFIJOS, MIGRACIJOS IR INTEGRACIJOS PROCESŲ VALDYMO“ PROJEKTO (XIIIP-501(2)

2017-04-05  Nr. 113-P-15

Vilnius

 

 

1.      Komiteto posėdyje dalyvavo:

Komiteto pirmininkas Povilas Urbšys, komiteto pirmininko pavaduotojas Algis Strelčiūnas, komiteto nariai: Valentinas Bukauskas, Guoda Burokienė, Ričardas Juška, Gintautas Kindurys, Vanda Kravčionok, Kęstutis Pūkas, Zenonas Streikus, Irena Šiaulienė.

Komiteto biuro darbuotojai: biuro vedėja Lina Milonaitė, patarėjai: Algirdas Astrauskas, Rasa Mačiulytė, Jurgita Marcinkutė, Monika Urmonienė,  padėjėja Genovaitė Jasaitienė.

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2017-03-30

 

 

 

 

Pasiūlymas:

Projektas iš esmės atitinka Konstituciją, galiojančius įstatymus bei teisės technikos taisykles.

Pritarti

 

 

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo narys R. J. Dagys, 2017-04-03

 

 

 

B

Argumentai: Demografinė krizė Lietuvoje yra sukelta dviejų pagrindinių veiksnių – mažo gimstamumo ir didelės emigracijos. Abi šios tendencijos kyla iš to paties reiškinio – piliečių nenoro gyventi ir kurti savo ateitį Lietuvoje. Todėl emigracijos problema gali būti veiksmingai sprendžiama tik tuo atveju, jei bus kovojama ir su jos priežastimis, o ne vien šalinamos pasekmės, t.y. susigrąžinami emigrantai.

Valstybės tikslas demografinės krizės akivaizdoje yra sudaryti sąlygas piliečiams norėti gyventi Lietuvoje. Darbas su emigrantais ir jų sugrąžinimas į Lietuvą yra naudingas, tačiau esama demografinė padėtis yra per prasta, kad būtų galima tenkintis vien reemigracija. Nors gimstamumas Lietuvoje po truputį auga, jis yra ženkliai per mažas tam, kad nykstanti Lietuvos visuomenė gebėtų atsikurti. Pagal gimstamumo rodiklį, tenkantį 1 tūkst. gyventojų, esame tarp turinčių prasčiausią rodiklį valstybių: pavyzdžiui, pagal Pasaulio banko reitingą, Lietuva užimta 163 poziciją iš 200, pagal JAV Centrinės žvalgybos agentūros reitingą – 196 poziciją iš 226.

Demografinė piramidė ir apskaičiuotos jos prognozės, kuriose vyresni žmonės ima sudaryti daugumą, reikalauja kompleksinių priemonių, įskaitant skatinimą neišvykti iš Lietuvos ir susilaukti daugiau vaikų. Neišsikėlus šių tikslų, reemigracijos klausimas lieka iš esmės kosmetinis.

 

Pasiūlymas: Pakeisti Projekto preambulę ir ją išdėstyti taip:

 

„Lietuvos Respublikos Seimas,

atsižvelgdamas į tai, kad blogėjanti pavojinga Lietuvos demografinė padėtis, nemažėjanti Lietuvos Respublikos piliečių emigracija bei mažas gimstamumas daro neigiamą poveikį šalies ekonomikai ir socialinės apsaugos sistemai bei kelia grėsmę Lietuvos valstybės ir jos visuomenės tolesnei raidai;

pabrėždamas, kad pagalbinė demografinių iššūkių sprendimo priemonė turi būti lanksti, veiksminga ir į ateitį orientuota, skatinanti mūsų šalies piliečius susilaukti daugiau vaikų, neišvykti iš Lietuvos, o jau išvykusius -  sugrįžti gyventi į Lietuvą politika;

atkreipdamas dėmesį į tai, kad migracijos politikos veiksmingumas yra neatsiejamai susijęs su plėtojama reintegracijos ir gimstamumo politika, n u t a r i a“.

Pritarti

 

2.

Seimo narys R. J. Dagys, 2017-04-03

1

 

 

 

Pasiūlymas: Pakeisti Projekto 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

 

Pasiūlyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei:

1) iki 2017 m. liepos 1 d. atlikti valstybės institucijų vykdomą demografijos, ryšių su emigravusiais Lietuvos Respublikos piliečiais palaikymo, migracijos ir integracijos, neišvykimo iš Lietuvos, gimstamumo skatinimo procesų valdymo analizę. ir įĮvertinti galimybes pavesti koordinuoti šių ryšių su emigravusiais Lietuvos Respublikos piliečiais palaikymo, migracijos ir integracijos procesų valdymą vienai valstybės institucijai, kuri būtų atsakinga už informacijos apie grįžimo gyventi į Lietuvą galimybes sklaidą užsienio šalyse, tarpininkautų įdarbinant Lietuvos Respublikos piliečius, sugrįžtančius gyventi į Lietuvą, ir suteiktų jiems pagalbą ieškant gyvenamosios vietos, pagal galimybes koordinuotų esamų ekonominių, socialinių, švietimo ar kitų integravimosi į Lietuvos visuomenę kliūčių šalinimą. Įvertinti galimybes pavesti koordinuoti gimstamumo skatinimo proceso valdymą vienai valstybės institucijai;

2) iki 2017 m. gegužės 1 d. sudaryti darbo grupę iš mokslininkų, valstybės pareigūnų, specialistų ir socialinių partnerių 2018–2027 metų Lietuvos demografinės, migracijos ir integracijos politikos strategijos projektui ir, Lietuvos piliečių grįžimo į tėvynę skatinimo programos projektui ir gimstamumo skatinimo programos projektui parengti;

3) parengti ir iki 2018 m. sausio 1 d. pateikti Lietuvos Respublikos Seimui tvirtinti 2018–2027 metų Lietuvos demografinės, migracijos ir integracijos politikos strategijos, Lietuvos piliečių grįžimo į tėvynę skatinimo programos ir gimstamumo skatinimo programos projektus“.

Pritarti

 

3.

Seimo narys G. Landsbergis, 2017-04-03

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

B

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Argumentai:

 

Pripažindami, kad emigracijos ir demografinės krizės problemos yra vienos svarbiausių šių dienų Lietuvai, manome, kad Seimui būtina ne tik formuluoti aptakius pavedimus Vyriausybei atlikti analizes, geriau koordinuoti procesus, sudaryti darbo grupes ar priimti programas. Mūsų nuomone, emigracija ir gimstamumo mažėjimas yra gilių bei ilgą laiką nesprendžiamų Lietuvos ekonomikos, socialinės ir sveikatos apsaugos sistemų problemų pasekmė. Šių problemų nuoseklią analizę kasmet Lietuvai pateikia Europos Komisija.

 

Seimo Europos reikalų komitetas ne kartą yra pastebėjęs, kad kiekvienais metais Europos Komisija įvardija panašias Lietuvos problemas ir pateikia panašaus pobūdžio rekomendacijas, ką reikėtų daryti, tačiau jų įgyvendinimas Lietuvoje nėra efektyvus – reikalingos reformos neįgyvendinamos arba įstringa valdžios koridoriuose. Šias nuostatas Seimo Europos reikalų komitetas yra išsakęs ir šiais metais bei inicijavo 10-ies svarbiausių Europos Komisijos įvardijamų problemų sprendimo plano parengimą. Toks planas turėtų numatyti esmines priemones, kurias įgyvendinant iki 2020 m. būtų pasiekta, kad emigracijos mastai susilygintų su reemigracijos mastais, o gimstamumo rodikliai Lietuvoje pasiektų vienus aukščiausų tarp Europos Sąjungos valstybių.

 

Manome, kad siekiant išlipti iš demografinės duobės ir išspręsti emigracijos problemas, turime pasiremti Europos Komisijos teikiamomis rekomendacijomis bei koncentruoti savo jėgas į svarbiausių valstybės reformų įgyvendinimą. Tai privalome daryti nieko nelaukdami, nesislėpdami už darbo grupių ar sudėtingai rengiamų, bet realybėje mažai naudos duodančių biurokratinių programų. Todėl siūlome Seimo nutarimą papildyti aiškiu būtinų įgyvendinti reformų sąrašu (jį pridedant kaip nutarimo priedą), dėl kurio jau buvo diskutuota Seimo Europos reikalų ir Ekonomikos komitetuose bei numatyti aiškius kiekybinius rodiklius, su kuriais būtų susietas šio plano įgyvendinimas – kasmetinis emigravusiųjų skaičiaus mažėjimas ir gerėjanti šalies demografinė situacija. 

 

 

Pasiūlymas: Papildyti Seimo nutarimo „Dėl demografijos, migracijos ir integracijos procesų valdymo“ projekto preambulę papildomais punktais ir ją išdėstyti taip:

 

Lietuvos Respublikos Seimas,

atsižvelgdamas į tai, kad blogėjanti Lietuvos demografinė padėtis, nemažėjanti Lietuvos Respublikos piliečių emigracija daro neigiamą poveikį šalies ekonomikai ir socialinės apsaugos sistemai;

pabrėždamas, jog emigracija yra ne savarankiškas procesas, o visumos ekonominių ir socialinių veiksnių nulemta pasekmė ir suvokdamas, jog norint įveikti emigracijos iššūkį reikia kovoti su esminėmis šio proceso priežastimis;

primindamas, kad Europos Komisija kasmet įvardina svarbiausias Lietuvos socialines ir ekonomines problemas, kurios ir skatina emigraciją bei prastėjančią demografinę padėtį ir pristato esminius šių problemų sprendimo būdus;

pabrėždamas, kad pagalbinė demografinių iššūkių sprendimo priemonė turi būti lanksti, veiksminga ir į ateitį orientuota, skatinanti mūsų šalies piliečius sugrįžti gyventi į Lietuvą politika;

atkreipdamas dėmesį į tai, kad migracijos politikos veiksmingumas yra neatsiejamai susijęs su plėtojama reintegracijos politika, n u t a r i a:

Pritarti

 

4.

Seimo narys G. Landsbergis, 2017-04-03

1

 

 

 

Pasiūlymas: Pakeisti Seimo nutarimo „Dėl demografijos, migracijos ir integracijos procesų valdymo“ projekto 1 straipsnį (šio straipsnio nuostatas perkeliant į naujai pridedamą 3 straipsnį) ir jį išdėstyti taip:

 

1 straipsnis.

 

          Pasiūlyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei:

          1) iki 2017 m. liepos 1 d. atlikti valstybės institucijų vykdomą demografijos, ryšių su emigravusiais Lietuvos Respublikos piliečiais palaikymo, migracijos ir integracijos procesų valdymo analizę ir įvertinti galimybes pavesti koordinuoti šių procesų valdymą vienai valstybės institucijai, kuri būtų atsakinga už informacijos apie grįžimo gyventi į Lietuvą galimybes sklaidą užsienio šalyse, tarpininkautų įdarbinant Lietuvos Respublikos piliečius, sugrįžtančius gyventi į Lietuvą, ir suteiktų jiems pagalbą ieškant gyvenamosios vietos, pagal galimybes koordinuotų esamų ekonominių, socialinių, švietimo ar kitų integravimosi į Lietuvos visuomenę kliūčių šalinimą;

          2) iki 2017 m. gegužės 1 d. sudaryti darbo grupę iš mokslininkų, valstybės pareigūnų, specialistų ir socialinių partnerių 2018–2027 metų Lietuvos demografinės, migracijos ir integracijos politikos strategijos projektui ir Lietuvos piliečių reemigracijos skatinimo programos projektui parengti;

          3) parengtus 2018–2027 metų Lietuvos demografinės, migracijos ir integracijos politikos strategijos projektą ir Lietuvos piliečių reemigracijos skatinimo programos projektą iki 2018 m. sausio 1 d. pateikti Lietuvos Respublikos Seimui.

 

          Remdamasis 2017 m. Europos Komisijos ataskaita apie Lietuvą bei Seimo Europos reikalų komiteto atlikta šios ataskaitos analize, įvardinti konkrečias socialines bei ekonomines problemas, nulemiančias neigiamą emigracijos ir demografinę statistiką Lietuvoje, apibrėžti šių problemų esminius sprendimo būdus bei nutatyti rezultatus, kurie turi būti pasiekti 2020 m. pabaigoje arba vėliau (žr. nutarimo priedą).”

 

Pritarti iš dalies

Argumentai:

Pasiūlymo priede pasiūlymo iniciatorius pateikia konkretų priemonių planą Europos Komisijos identifikuotoms problemoms spręsti. Šio Seimo nutarimo tikslas – įvardinti problemas ir siūlyti Vyriausybei apsispręsti dėl reikalingų priemonių (parengti strategiją ir priemonių planą) ir pateikti šiuos dokumentus Seimui tvirtinti. Atsižvelgiant į tai ir vertinant, kad Europos Komisijos pastebėjimai yra reikšmingi ir į juos tinkamai atsižvelgus būtų galima tikėtis esminio proveržio demografijos ir emigracijos srityse, pritartina siūlymo daliai dėl Europos Komisijos pateiktos šalies ataskaitos ir joje nurodytų problemų pažymėjimo, tačiau tikslinga leisti priemones pasirinkti Vyriausybei. Šiame etape svarbu akcentuoti tai, kad tiek strategija, tiek priemonių planas bus tvirtinami Seime, todėl Seimo nariai turės galimybę teikti jiems savo pasiūlymus.

Pasiūlymas:

Projekto 1 straipsnį išdėstyti taip:

„1 straipsnis

Pasiūlyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei:

1) iki 2017 m. liepos 1 d. atlikti valstybės institucijų vykdomą demografijos, ryšių su emigravusiais Lietuvos Respublikos piliečiais palaikymo, migracijos ir integracijos, neišvykimo iš Lietuvos, gimstamumo skatinimo procesų valdymo analizę. ir įĮvertinti galimybes pavesti koordinuoti šių ryšių su emigravusiais Lietuvos Respublikos piliečiais palaikymo, migracijos ir integracijos procesų valdymą vienai valstybės institucijai, kuri būtų atsakinga už informacijos apie grįžimo gyventi į Lietuvą galimybes sklaidą užsienio šalyse, tarpininkautų įdarbinant Lietuvos Respublikos piliečius, sugrįžtančius gyventi į Lietuvą, ir suteiktų jiems pagalbą ieškant gyvenamosios vietos, pagal galimybes koordinuotų esamų ekonominių, socialinių, švietimo ar kitų integravimosi į Lietuvos visuomenę kliūčių šalinimą. Įvertinti galimybes pavesti koordinuoti gimstamumo skatinimo proceso valdymą vienai valstybės institucijai;

2) iki 2017 m. gegužės 1 d. sudaryti darbo grupę iš mokslininkų, valstybės pareigūnų, specialistų ir socialinių partnerių, kurie, įvertinę 2017 m. Europos Komisijos ataskaitoje apie Lietuvą nurodytas socialines bei ekonomines problemas, nulemiančias neigiamą emigracijos ir demografinę statistiką Lietuvoje, parengtų 2018–2027 metų Lietuvos demografinės, migracijos ir integracijos politikos strategijos projektuią, ir Lietuvos piliečių grįžimo į tėvynę skatinimo programos projektuią ir gimstamumo skatinimo programos projektą parengti;

3) parengti ir iki 2018 m. sausio 1 d. pateikti Lietuvos Respublikos Seimui tvirtinti 2018–2027 metų Lietuvos demografinės, migracijos ir integracijos politikos strategijos ir Lietuvos piliečių grįžimo į tėvynę skatinimo programos ir gimstamumo skatinimo programos projektus.“

5.

Seimo narys G. Landsbergis, 2017-04-03

2

 

 

N

Pasiūlymas: Papildyti Seimo  nutarimo „Dėl demografijos, migracijos ir integracijos procesų valdymo“ projektą 2 straipsniu ir jį išdėstyti taip:

 

„2 straipsnis.

 

          1) Siūlyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei šio nutarimo priede įvardintas 10 pagrindinių Lietuvos problemų ir jų sprendimo būdus laikyti prioritetiniais Vyriausybės darbais iki 2020 m. pabaigos;

          2)   Pavesti Seimo Europos reikalų komitetui kartu su Lietuvos Respublikos Vyriausybe iki 2017 m. birželio 1 d. parengti šių 10-ies pagrindinių problemų sprendimo būdų įgyvendinimo planą;

          3) Pavesti Seimo Europos reikalų komitetui parengti Vyriausybės įstatymo ir Seimo statuto pataisas, numatant, jog kiekvienų metų Vyriausybės ataskaitoje būtų atsiskaitoma dėl šiame nutarime (jo priede) numatytų priemonių įgyvendinimo bei būtų numatomi kasmetiniai uždaviniai, siekiant įgyvendinti šio nutarimo tikslus bei pasiekti užsibrėžtus rezultatus.”

 

Nepritarti

Argumentai:

Projekto iniciatoriai siūlo priemones, reikalingas įgyvendinti Seimo nutarime iškeltiems tikslams, leisti nustatyti Vyriausybei. Manytina, kad įvardintų problemų ir galimų sprendimų spektras yra labai platus ir patenka į daugiau nei tik Europos reikalų komiteto kompetencijos sritį, todėl dėl Vyriausybės pasiūlytų priemonių būtų tikslinga pasisakyti ir kitiems Seimo komitetams (pvz. Ekonomikos, Socialinių reikalų ir darbo, Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetams ir kt.). Kiekvienas komitetas savo kompetencijos ribose turi vykdyti nuolatinę parlamentinę kontrolę nutarimo projekte nurodytais klausimais.

6.

Seimo narys G. Landsbergis, 2017-04-03

3

 

 

N

Pasiūlymas: Papildyti Seimo nutarimo „Dėl demografijos, migracijos ir integracijos procesų valdymo“ projektą 3 straipsniu ir jį išdėstyti taip:

 

„3 straipsnis.

 

1) Iki 2017 m. liepos 1 d. atlikti valstybės institucijų vykdomą demografijos, ryšių su emigravusiais Lietuvos Respublikos piliečiais palaikymo, migracijos ir integracijos procesų valdymo analizę ir įvertinti galimybes pavesti koordinuoti šių procesų valdymą vienai valstybės institucijai, kuri būtų atsakinga už informacijos apie grįžimo gyventi į Lietuvą galimybes sklaidą užsienio šalyse, tarpininkautų įdarbinant Lietuvos Respublikos piliečius, sugrįžtančius gyventi į Lietuvą, ir suteiktų jiems pagalbą ieškant gyvenamosios vietos, pagal galimybes koordinuotų esamų ekonominių, socialinių, švietimo ar kitų integravimosi į Lietuvos visuomenę kliūčių šalinimą;

2) Iki 2017 m. gegužės 1 d. sudaryti darbo grupę iš mokslininkų, valstybės pareigūnų, specialistų ir socialinių partnerių 2018–2027 metų Lietuvos demografinės, migracijos ir integracijos politikos strategijos projektui ir Lietuvos piliečių reemigracijos skatinimo programos projektui parengti;

3) Parengtus 2018–2027 metų Lietuvos demografinės, migracijos ir integracijos politikos strategijos projektą ir Lietuvos piliečių reemigracijos skatinimo programos projektą iki 2018 m. sausio 1 d. pateikti Lietuvos Respublikos Seimui.

Nepritarti

Argumentai:

Pritarta iniciatorių pasiūlytam Seimo nutarimo projekto dėstymo būdui.

7.

Seimo narės I. Šiaulienė, G. Burokienė, 2017-04-05

1

 

3

 

Argumentai:

Siekiant, kad 2018–2027 m. Lietuvos demografinės, migracijos ir integracijos strategija įsigaliotų 2018 m. sausio 1 d., jos projektas turėtų būti parengtas ir pateiktas tvirtinti Seimui bent mėnuo iki jos įsigaliojimo.

Pasiūlymas:

Pakeisti Seimo nutarimo projekto 1 straipsnio 3 punktą ir jį išdėstyti taip:

3) parengti ir iki 2018 m. sausio 2017 m. gruodžio 1 d. pateikti Lietuvos Respublikos Seimui tvirtinti 2018–2027 metų Lietuvos demografinės, migracijos ir integracijos politikos strategijos ir Lietuvos piliečių grįžimo į tėvynę skatinimo programos projektus.“

Pritarti

 

 

 

4. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

Komiteto pirmininkas                                                                         (Parašas)                                                                                              Povilas Urbšys

 

 

Komiteto biuro vedėja L. Milonaitė