LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS STATYBOS ĮSTATYMO NR. I-1240 27 STRAIPSNIO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2024-04-08 Nr. XIVP-3599

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

Projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo Statybos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 27 straipsnio 34 dalies 2 punkte, be kita ko, siūloma nustatyti, kad neturint statybą leidžiančio dokumento gali būti pradėti statyti statiniai, skirti Investicijų įstatyme nurodytiems stambiems projektams, Vyriausybės nutarimu pripažintiems užtikrinančiais neatidėliotinus valstybės saugumo ir gynybos poreikius įgyvendinti, neurbanizuotose ir neurbanizuojamose teritorijose. Šios projekto nuostatos diskutuotinos keliais aspektais.

Pirma, atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo 27 straipsnio 22 dalyje nustatyta imperatyvi nuostata, kad statyba be galiojančio statybą leidžiančio dokumento, kai jis privalomas, draudžiama, o 2 straipsnio 46 dalyje nustatyta, kad savavališka statyba laikoma statinio ar jo dalies statyba neturint galiojančio statybą leidžiančio dokumento arba jį turint, bet pažeidžiant esminius statinio projekto sprendinius. Atsižvelgiant į tai, nėra aiškus projekto ir minėtų keičiamo įstatymo nuostatų tarpusavio santykis, todėl projekto nuostatas reikėtų sistemiškai derinti tarpusavyje.

Antra, iš projekto nuostatų nėra aišku, kokios teisinės pasekmės kiltų (kokiam subjektui tektų atsakomybė), jei statinio statyba pagal parengtą statinio projektą būtų jau pradėta vykdyti, o statybą leidžiančio dokumento išdavimo procese paaiškėtų, kad statinio projektas neatitinka esminių statinio reikalavimų ir išduoti statybą leidžiančio dokumento nėra galimybės. Be to, iš projektu siūlomo teisinio reguliavimo nėra aišku, kaip, nesant statybą leidžiančių dokumentų, prisijungimo sąlygas išduodantys subjektai (elektros energijos, dujų ir panašiai) būtų įpareigoti pradėti rengti prisijungimo sąlygų dokumentus ar juo labiau atlikti faktinius prijungimo prie atitinkamų tinklų darbus. Projekto nuostatos tikslintinos, pašalinant šiuos neaiškumus.

Trečia, projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad „Priėmus siūlomus pakeitimus stambiems projektams, Vyriausybės nutarimu pripažintiems užtikrinančiais neatidėliotinus valstybės saugumo ir gynybos poreikius, įgyvendinti reikalingų statinių statyba galėtų prasidėti anksčiau, o statybą leidžiantys dokumentai rengiami ir tvirtinami lygiagrečiai statybų procesui, kas leistų gerokai sutrumpinti gamybinių statinių statybos terminus“. Atkreiptinas dėmesys, kad iš projekto nuostatų nėra aišku, kaip būtų užtikrinta, kad statybą leidžiančių dokumentų rengimas ir tvirtinimas būtų vykdomas „lygiagrečiai statybų procesui“, t. y. neaišku, ar, pavyzdžiui, pradėti statinio statybos darbus būtų galima dar tik rengiant statinio projektą, ar jau jį parengus ir pateikus reikiamus dokumentus savivaldybei statybą leidžiančiam dokumentui gauti ir pan. Svarstytina, ar, siekiant teisinio aiškumo, projekto nuostatų nereikėtų tikslinti, aiškiai nustatant, kokie statybą leidžiantys dokumentai turėtų būti parengti ir patvirtinti iki statybos darbų ar bent jau konkretaus statybų darbų etapo pradžios.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

N. Azguridienė, tel. (0 5) 209 6546, el. p. [email protected]

M. Masteikienė, tel. (0 5) 209 6843, el. p. [email protected]