LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS Nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo

Nr. XII-717 pakeitimo įstatymo projekto NR. XIIIP-3623(3)

 

2019-12-04  Nr. 113-P-41

Vilnius

 

1.      Komiteto posėdyje dalyvavo:

Komiteto pirmininkė Guoda Burokienė, komiteto pirmininko pavaduotojas Algis Strelčiūnas, komiteto nariai: Ričardas Juška, Gintautas Kindurys, Vytautas Kamblevičius, Vanda Kravčionok, Kęstutis Masiulis, Zenonas Streikus, Povilas Urbšys.

Komiteto biuras: vedėja Lina Milonaitė, patarėjai: Algirdas Astrauskas, Eglė Jonevičienė, Rasa Mačiulytė, Kristina Šimkutė, padėjėja Genovaitė Jasaitienė.

Kviestieji asmenys: Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos vyriausioji patarėja nevyriausybinių organizacijų ir bendruomenių plėtros klausimais Aurelija Olendraitė.

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2019-11-25

6

6

 

 

Įvertinę įstatymo projekto atitiktį Konstitucijos, įstatymų, teisėkūros principų reikalavimams, teikiame šias pastabas:

1.    Projekto 1 straipsniu keičiamo Nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 6 straipsnio 6 dalyje nustatyta, kad savivaldybės, kurios teritorijoje yra iki 100 000 gyventojų, tarybos sprendimu, suderintu su savivaldybės teritorijoje veikiančiomis bendruomeninėmis organizacijomis, savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybai gali būti pavesta atlikti ir savivaldybės bendruomeninių organizacijų tarybos funkcijas. Atkreipiame dėmesį, kad bendruomeninių organizacijų plėtros politikos formavimo ir įgyvendinimo principus, valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų bendradarbiavimo su bendruomeninėmis organizacijomis ir kitas bendruomeninių organizacijų veiklos sąlygas, skatinančias bendruomeninių organizacijų plėtrą, nustato Bendruomeninių organizacijų plėtros įstatymas. Šio įstatymo 8 straipsnis reglamentuojama ir savivaldybės bendruomeninių organizacijų tarybos sudarymo tvarką. Taigi, teikiamame projekte numatyta galimybė atitinkamų savivaldybių taryboms pavesti savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybai atlikti ir savivaldybės bendruomeninių organizacijų tarybos funkcijas neatitinka Bendruomeninių organizacijų plėtros įstatymo nuostatų, kurios tokios galimybės nenumato.

Nepritarti

Argumentai:

Visos bendruomeninės organizacijos yra ir nevyriausybinės organizacijos, todėl Nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymas laikytinas bendruoju įstatymu, t. y. nustatančiu bendrąsias taisykles, o Bendruomeninių organizacijų plėtros įstatymas yra specialusis įstatymas, atskleidžiantis bendruomeninių organizacijų specialųjį teisinį reguliavimą. Atkreipiame dėmesį, jog Valstybės valdymo ir savivaldybių komitete yra rengiamas Bendruomeninių organizacijų plėtros įstatymo pakeitimo įstatymas, kuriame Teisės departamento pastaboje nurodytu aspektu bus suderintos šių įstatymų nuostatos. 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2019-11-25

9

2

 

 

2.    Keičiamo įstatymo 9 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti Nevyriausybinių organizacijų fondo  (toliau – Fondo) lėšų šaltinius. Siūlomas teisinis reguliavimas diskutuotinas keliais aspektais.

Pirma, keičiamo įstatymo 9 straipsnio 2 dalyje nurodoma, kad Fondo lėšas sudarytų nuolatinių Lietuvos Respublikos gyventojų paskirta gyventojų pajamų mokesčio dalis ne pelno subjektams. Atkreiptinas dėmesys, kad vadovaujantis Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo 34 straipsnio 3 dalimi, mokesčio administratorius nuolatinio Lietuvos gyventojo prašymu, mokestiniam laikotarpiui pasibaigus, Vyriausybės arba jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka privalo pervesti asmenims (išskyrus profesines sąjungas arba profesinių sąjungų susivienijimus), pagal Labdaros ir paramos įstatymą turintiems teisę gauti paramą, iki 2 procentų pajamų mokesčio, mokėtino pagal metinę pajamų mokesčio deklaraciją, sumos, o jeigu nuolatinis Lietuvos gyventojas metinės pajamų mokesčio deklaracijos neteikia, – iki 2 procentų mokestį išskaičiuojančio asmens išskaičiuoto pajamų mokesčio sumos. Taigi, subjektą, kuriam mokesčio mokėtojas pageidauja skirti iki 2 procentų pajamų mokesčio, renkasi pats mokesčio mokėtojas, o mokesčio administratorius tik privalo vykdyti mokesčių mokėtojo valią. Tuo tarpu iš projekto 9 straipsnio 2 dalimi siūlomo teisinio reguliavimo nėra aišku, kokiu teisiniu pagrindu remiantis ir kokia procedūra vadovaujantis, mokesčio mokėtojo konkrečiam paramos gavėjui paskirta ir į jo sąskaitą pervesta gyventojų pajamų mokesčio dalis, prieš mokesčio mokėtojo ir konkretaus paramos gavėjo valią, būtų pervedama į Fondą.

Antra, atkreiptinas dėmesys, kad Labdaros ir paramos įstatymo 7 straipsnyje yra nustatyta, kad parama gali būti teikiama tik šiame įstatyme nurodytiems gavėjams, t. y. labdaros ir paramos fondams, biudžetinėms įstaigoms, asociacijoms, viešosioms įstaigoms, religinėms bendruomenėms, bendrijoms ir religiniams centrams, tarptautinių visuomeninių organizacijų skyriams (padaliniams) bei  kitiems juridiniams asmenims (išskyrus politines partijas), kurių veiklą reglamentuoja specialūs įstatymai ir kurių veiklos tikslas nėra pelno siekimas, o gautas pelnas negali būti skiriamas jų dalyviams. Taigi, vadovaujantis Labdaros ir paramos įstatymu, paramos subjektas gali būti tik juridinis asmuo. Pastebėtina, kad vadovaujantis keičiamo įstatymo 9 straipsnio nuostatomis, Fondas nėra juridinis asmuo, jis yra administruojamas Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos. Fondo lėšos laikomos atskiroje Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos sąskaitoje ir yra įtraukiamos į apskaitą pagal atskirą priemonę. Atsižvelgiant į tai, iš projekto 9 straipsniu siūlomo teisinio reglamentavimo nėra aiškus minėto straipsnio santykis su Labdaros ir paramos įstatymo nuostatomis.

Trečia, atkreiptinas dėmesys, kad Konstituciniame Teisme yra priimta nagrinėti konstitucinės justicijos byla Nr. 8/2019 pagal Vyriausybės prašymą Nr. 1B-10/2019 ištirti Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo, Aplinkos apsaugos rėmimo programos įstatymo, Atliekų tvarkymo įstatymo, Mokesčio už aplinkos teršimą įstatymo, Klimato kaitos valdymo finansinių instrumentų įstatymo, Miškų įstatymo, Kultūros rėmimo fondo įstatymo, Sporto įstatymo, Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos įstatymo nuostatų, kuriomis yra ribojamos Vyriausybės teisės rengiant valstybės biudžetą, atitiktį Konstitucijai. Atsižvelgiant į tai svarstytinas keičiamo įstatymo 9 straipsnio 2 dalies nuostatos „Planuojant kiekvienų metų valstybės biudžeto asignavimus, Fondui numatoma Vyriausybės nustatyta procentinė praėjusių metų gyventojų paskirto gyventojų pajamų mokesčio ne pelno subjektams dalis, ne mažesnė negu 20 procentų“ atitiktis Konstitucinio Teismo formuojamai doktrinai.

Iš dalies pritarti

Argumentai:

Iš Teisės departamento išvados matyti, kad  galimas kitoks, nei įstatymų leidėjo tikrasis ketinimas, teisės normos interpretavimas. Taigi siekiant išvengti dviprasmybių siūlome šią nuostatą tikslinti. Įstatyme nustatoma į Fondą pervedamos GPM dalies minimali suma „grindys“, t. y. numatoma, kad į NVO fondą skiriama atitinkamai ne mažesnė nei 20 proc. praėjusiais metais gyventojų paskirto GPM suma. Ši suma Vyriausybės apskaičiuojama iš valstybės biudžete po GPM pervedimo savivaldybių biudžetams likusios GPM dalies. Taigi į NVO fondo, kurį administruos Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, sąskaitą bus pervedama biudžeto lėšų dalis socialinėms programoms vykdyti (NVO gebėjimų stiprinimui ir kt.), o ne perpaskirstoma pagal Labdaros ir paramos įstatymo nuostatas jau paskirta parama. Įstatyme tik įtvirtinamas GPM dalies „grindų“ minimumo apskaičiavimo mechanizmas, nesikišant į Vyriausybės diskreciją formuoti biudžetą.

Dėl prašymo Konstituciniam Teismui turinio. Vyriausybės prašyme, nurodyta, kad „šiuose įstatymuose <specialiuosiuose> išlaidas galima numatyti tik konkrečiai apibrėžtam, visuotinai svarbiam tikslui pasiekti per įstatymo nustatytą laiką ir tik tada, kai šių reikmių negalima patenkinti per vienus biudžetinius metus, tačiau juose negali būti numatomos išlaidos valstybės nuolatinėms funkcijoms vykdyti ar visuomenės kasdienėms reikmėms finansuoti.“

Atkreiptinas dėmesys į tai, kad tarptautinio bei nacionalinio indeksų duomenimis (US Aid matuojamas NVO tvarumo ir Pilietinės visuomenės instituto skaičiuojamas Pilietinės galios indeksai), Lietuvoje jau daugiau nei penkiolika metų nevyriausybinių organizacijų padėtis nesikeičia ir yra vertinama kaip blogesnė lyginant su Estija, Latvija ir Lenkija. Pilietinė galia, remiantis indekso duomenimis, taip pat stagnuoja jau daugiau nei dešimtmetį.

Todėl yra būtina imtis tvarių ir ilgalaikių priemonių, kurios būtų nukreiptos į NVO institucinių gebėjimų stiprinimą. Ne tvarus, sporadiškas, daugiausia tarptautinių fondų skiriamas finansavimas NVO sektoriui, neužtikrina darnaus pilietinės visuomenės vystymosi.

NVO fondo lėšos numatomos sektoriaus gebėjimų stiprinimui negali būti laikomos išlaidomis nuolatinėms funkcijoms ar kasdienėms reikmėms finansuoti. Šio fondo sukūrimas ir veikla yra orientuoti į visuotinai svarbaus tikslo pasiekimą -proveržio NVO sektoriuje kūrimą, todėl yra būtina numatyti tvarų finansavimo mechanizmą.

Taip pat atkreiptinas dėmesys į tai, kad Valstybės kontrolės 2018 m. valstybinio audito ataskaitoje nurodoma, kad net 63 procentus viso fiksuoto finansavimo biudžeto sudaro vienintelė Kelių priežiūros ir plėtros programa.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti keičiamo įstatymo 9 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Fondo lėšos sudaromos iš nuolatinių Lietuvos Respublikos gyventojų paskirtos gyventojų pajamų mokesčio valstybės biudžete liekančios dalies ne pelno subjektams, Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai skiriamų asignavimų ir iš kitų teisėtai gautų lėšų. Planuojant kiekvienų metų valstybės biudžeto asignavimus, Fondui numatoma Vyriausybės nustatyta gyventojų pajamų mokesčio atitinkama dalis, kuri negali būti mažesnė negu 20 procentų skaičiuojant nuo praėjusių užpraėjusių metų gyventojų paskirto gyventojų pajamų mokesčio ne pelno subjektams dalies dalis, ne mažesnė negu 20 procentų.“

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2019-11-25

7

2

 

 

3.    Keičiamo įstatymo 7 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad nevyriausybinėms organizacijoms finansavimą pagal įgyvendinamas programas ir priemones skiria asignavimų valdytojai, tuo tarpu nevyriausybinių organizacijų finansavimą iš Fondo lėšų skiria Nevyriausybinių organizacijų fondo taryba (toliau – Taryba). Atkreiptinas dėmesys, kad vadovaujantis keičiamo įstatymo 9 straipsnio 3 dalimi, Fondo lėšos yra įtraukiamos į Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos apskaitą pagal atskirą priemonę, taigi Fondo asignavimų valdytojas yra Socialinės apsaugos ir darbo ministerija. Atsižvelgiant į tai, nėra aiškus keičiamo įstatymo 7 ir 9 straipsniuose nurodytų asignavimų valdytojo ir Fondo tarybos kompetencijų santykis.

 

Pritarti

 

 

Argumentai:

Finansavimas visais atvejais turėtų būti skiriamas asignavimų valdytojo.

Pasiūlymas:

Pakeisti keičiamo įstatymo 7 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Nevyriausybinėms organizacijoms finansavimą pagal įgyvendinamas programas ir priemones skiria asignavimų valdytojai. Nevyriausybinėms organizacijoms finansavimą iš Nevyriausybinių organizacijų fondo (toliau – Fondas) šio įstatymo 9 straipsnyje nurodytoms sritims skiria Nevyriausybinių organizacijų fondo taryba (toliau – Fondo taryba).

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2019-11-25

9

2

 

 

4.    Keičiamo įstatymo 9 straipsnio 2 dalyje numatyta, kad Fondas sudaromas siekiant kaupti lėšas ir jas paskirstyti nevyriausybinėms organizacijoms, įskaitant bendruomenines organizacijas, taip pat nevyriausybinių organizacijų plėtros valstybės politikai formuoti ir įgyvendinti. Atkreipiame dėmesį, kad Fondo lėšų naudojimas nevyriausybinių organizacijų  finansavimui, įskaitant bendruomenines organizacijas, t. y. finansuojant bendruomenines organizacijas tik kaip vieną iš asociacijų formų, diskutuotinas kitų asociacijų lygybės požiūriu.

Be to, kaip jau minėta, bendruomeninių organizacijų sudarymo, veiklos, plėtros ir kitus klausimus reglamentuoja specialus Bendruomeninių organizacijų plėtros įstatymas, kuris ir turėtų nustatyti su bendruomeninių organizacijų finansavimu susijusias nuostatas.

 

Nepritarti

Bendruomeninės organizacijos įstatymo projekte išskirtos kaip viena iš nevyriausybinių organizacijų rūšių siekiant teisinio aiškumo, nes specialiame Bendruomeninių organizacijų plėtrą reglamentuojančiame įstatyme nėra aptariami bendruomeninių organizacijų finansavimo teisiniai santykiai. Netikslinga specialiame įstatyme jų aptarinėti, nes bendruomeninės organizacijos, būdamos ir nevyriausybinėmis organizacijomis, turi teisę pretenduoti į Fondo teikiamą finansavimą. Kad teisės normų taikytojams nekiltų dėl to abejonių, būtent bendruomeninės organizacijos ir yra išskiriamos teikiamame įstatymo projekte.

 

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo narė Guoda Burokienė, 2019-12-03

2

1

 

P

Argumentai:

Siekiant užtikrinti tinkamą pasirengimą Nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo įgyvendinimui, siūloma įstatymo įsigaliojimo datą vietoj 2020 m. sausio 1 d. numatyti 2020 m. kovo 1 d. Atitinkamai patikslinti poįstatyminių teisės aktų priėmimo terminą numatančią straipsnio dalį.

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 2 straipsnio 1 dalį ir ją  išdėstyti taip:

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 4 dalį, įsigalioja 2020 m. sausio kovo 1 d.“

Pritarti

 

2.

Seimo narė Guoda Burokienė, 2019-12-03

2

2

 

P

Argumentai:

Siekiant užtikrinti tinkamą pasirengimą Nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo įgyvendinimui, siūlau įstatymo įsigaliojimo datą vietoj 2020 m. sausio 1 d. numatyti 2020 m. kovo 1 d. Atitinkamai patikslinti poįstatyminių teisės aktų priėmimo terminą numatančią straipsnio dalį.

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 2 straipsnio 4 dalį ir ją  išdėstyti taip:

4. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir jos įgaliotos institucijos, Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministras, Lietuvos Respublikos teisingumo ministras ir savivaldybių institucijos iki 2019 2020 m. gruodžio 31 vasario 29 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“

Pritarti

 

 

4. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

 

Komiteto pirmininkė                                                      (Parašas)                                                                                                                   Guoda Burokienė

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto biuro patarėja Kristina Šimkutė