LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Biudžeto ir finansų komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS GYNYBOS FONDO
ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3876
2024-06-17 Nr. 109-P-24
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Mindaugas Lingė, Algirdas Butkevičius, Antanas Čepononis, Simonas Gentvilas, Dalia Asanavičiūtė (pavaduojanti Agnę Bilotaitę), Valius Ąžuolas, Liudas Jonaitis, Matas Maldeikis, Radvilė Morkūnaitė - Mikulėnienė, Andrius Palionis.
Biudžeto ir finansų komiteto biuras: patarėjai Agnė Narščiuvienė, Dalia Mudėnienė, Audronė Čekanavičienė, Mindaugas Pečiulis, padėjėja Jolanta Matiliauskienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024 m. birželio 11 d. |
1 |
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas. 1. Derinant teikiamą projektą su Valstybės iždo įstatymo 9 straipsnio 1 dalimi, projekto 1 straipsnį siūlytina dėstyti taip: „Šiuo įstatymu steigiamas Valstybės gynybos fondas. Įstatymo paskirtis – nustatyti Valstybės gynybos fondo paskirtį, lėšų šaltinius, lėšų naudojimą, Valstybės gynybos fondo valdymą ir jo pabaigą“. |
Pritarti. |
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024 m. birželio 11 d. |
3 |
|
|
2. Projekto 3 straipsnio pavadinime vietoj žodžio „samprata“ įrašytinas žodis „statusas“. |
Pritarti. |
|
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024 m. birželio 11 d. |
3 |
1 |
1 |
3. Siekiant teisinio aiškumo, projekto 3 straipsnio 1 dalies 1 punkte po žodžio „sukurti“ įrašytini žodžiai „šiam kariniam vienetui reikalingą“. |
Pritarti. |
|
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024 m. birželio 11 d. |
3 |
1 |
2 |
4. Derinant projekto nuostatas su Lietuvos Respublikos mobilizacijos ir priimančiosios šalies paramos įstatymu bei siekiant teisinio aiškumo, projekto 3 straipsnio 1 dalies 2 punkte reikėtų atskleisti ar Valstybės gynybos fondo (toliau – Fondas) lėšomis būtų kuriama ir vystoma civilinė infrastruktūra, reikalinga Vokietijos vadovaujamos Šiaurės Atlanto sutarties organizacijos (NATO) brigados veiklai, ar būtų vystoma šiai brigadai reikalinga karinė infrastruktūra, ar vis dėlto abi aukščiau išvardintos infrastruktūros. |
Pritarti. |
Siūloma 3 straipsnio 1 dalies 2 punktą išdėstyti taip: „2) sukurti ir išvystyti Vokietijos vadovaujamos Šiaurės Atlanto sutarties organizacijos (NATO) brigados veiklai reikalingą civilinę ir karinę infrastruktūrą;“.
|
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024 m. birželio 11 d. |
3 |
1 |
3 |
5. Projekto 3 straipsnio 1 dalies 3 punkte vietoj žodžių „kliūtims ir užtvarams priešo pajėgoms formuoti“ įrašytini žodžiai „kliūtims ir užtvarams, naudojamiems prieš priešo pajėgas, formuoti“. |
Pritarti. |
|
6. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024 m. birželio 11 d. |
3 |
3 |
|
6. Projekto 3 straipsnio 3 dalies nuostatos, nustatančios, kad Valstybės gynybos fondo lėšų sąmatą Vyriausybės teikimu tvirtina Lietuvos Respublikos Seimas kartu su Lietuvos Respublikos tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatymu, turinys ir paskirtis nėra aiški. Pažymėtina, kad dėl kiekvieno Seimo priimamo teisės akto (ar tai būtų įstatymas, ar nutarimas, ar rezoliucija) Seimas balsuoja atskirai, todėl sąmatos tvirtinimas kartu su įstatymu apskritai nėra įmanomas. Jeigu siekiama nustatyti, kad ir Fondo lėšų sąmata tvirtinama, ir Lietuvos Respublikos tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatymas priimamas tame pačiame posėdyje, taip ir reikėtų nurodyti (tačiau nebūtų aiškus tokios nuostatos tikslingumas, nes dėl objektyvių Seimo posėdžių organizavimo priežasčių, tam tikrų sprendimų priėmimas gali būti perkeliamas ir į kitą, pavyzdžiui, artimiausią posėdį). Jeigu siekiama nustatyti, kad Valstybės gynybos fondo lėšų sąmata yra sudedamoji Lietuvos Respublikos tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatymo dalis, projekte tai turėtų būti aiškiai nustatyta. Galbūt tikslinga šią nuostatą patikslinti nurodant, kad Fondo lėšų sąmata tvirtinama priėmus Lietuvos Respublikos tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatymą arba kad Valstybės gynybos fondo lėšų sąmatos projektas Seimui teikiamas kartu su Lietuvos Respublikos tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatymo projektu. |
Pritarti. |
Siūloma 3 straipsnio 3 dalį išdėstyti taip: „3. Valstybės gynybos fondo lėšų dydis pagal pajamų šaltinius ir
išlaidų dydis nustatomas Valstybės gynybos fondo lėšų sąmatoje, kurią
|
7. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024 m. birželio 11 d. |
4 |
|
|
7. Projekto 4 straipsnio pavadinime vartojama formuluotė „fondo pajamos“, o šio straipsnio 1 ir kitose dalyse – „fondo lėšos“. Svarstytina, ar siekiant teisinio aiškumo šios sąvokos neturėtų būti vartojamos nuosekliau. |
Pritarti. |
Siūloma 4 straipsnio pavadinimą išdėstyti taip: „4 straipsnis. Valstybės gynybos fondo lėšos“.
|
8. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024 m. birželio 11 d. |
4 |
1 |
1 |
8. Siekiant nuoseklumo projekto 4 straipsnio 1 dalies 1 punktas tikslintinas naudojant tą pačią konstrukciją kaip ir šios dalies 3, 4, 5 ir 6 punktuose. |
Pritarti. |
Siūlome 4 straipsnio 1 dalies 1 punktą išdėstyti taip: „1) valstybės biudžeto pajamos, gautos iš laikinojo solidarumo įnašo už 2025 metų laikinojo solidarumo įnašo mokėjimo laikotarpį;“. |
9. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024 m. birželio 11 d. |
4 |
1 |
7 |
9. Projekto 4 straipsnio 1 dalies 7 punkte turėtų būti patikslinta dispozicinė nuoroda į šio straipsnio 8 dalį (o ne į 7 dalį). |
Pritarti. |
|
10. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024 m. birželio 11 d. |
5 |
6 (N) |
|
10. Siekiant teisinio aiškumo, projekto 4 straipsnio 1 dalies 8 punktą reikėtų patikslinti aiškiai reglamentuojant, ar šiame punkte minima 25 milijonų eurų suma būtų tik vienkartinė, ar vis dėlto ji būtų pervedama į Fondą kelis metus (ar apskritai nuolat). |
Pritarti. |
Siūlome papildyti 5 straipsnį 6 dalimi ir ją išdėstyti taip: „6. Šio įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 8 punkte nurodytas lėšų dydis skiriamas kasmet, bet ne ilgiau nei bus įgyvendintas šio įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 5 punkte nurodytas tikslas.“ |
11. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024 m. birželio 11 d. |
4 |
3 |
|
11. Svarstytina, ar projekto 4 straipsnio 3 dalies nuostata yra šio straipsnio reguliavimo dalykas, nes minėtoje dalyje nustatoma Krašto apsaugos ministerijos teisė būtent dėl Fondo išlaidų paskirstymo, kas, mūsų nuomone, turėtų būti projekto 5 straipsnio, reglamentuojančio Fondo išlaidas, reguliavimo dalyku. |
Pritarti. |
Siūlome 4 straipsnio 3 dalies nuostatas perkelti į 5 straipsnio paskutinę dalį.
|
12. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024 m. birželio 11 d. |
4 |
4, 5 |
|
12. Kadangi bus atidaryta ir tvarkoma tik viena Fondo sąskaita, projekto 4 straipsnio 4 ir 5 dalyse brauktina perteklinė formuluotė „nurodytą šio straipsnio 2 dalyje“. |
Pritarti. |
|
13. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024 m. birželio 11 d. |
4
8 |
6, 7 3
|
|
13. Projekto 4 straipsnio 6 ir 7 dalyse bei 8 straipsnio 3 dalyje vietoj žodžių „renkamos“, „surenkant“ bei „surenkamos“ įrašytini atitinkamai žodžiai „pervedamos“ bei „pervedant“. |
Pritarti. |
|
14. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024 m. birželio 11 d. |
5 |
1, 2, 3, 5 |
|
14. Projekto 5 straipsnio 1 dalies formuluotė tikslintina, nes Fondo lėšomis finansuojami ne įstatymo 3 straipsnio 1 dalyje nurodyti tikslai, o itin skubių prioritetinių valstybės gynybinių pajėgumų ir civilinės saugos stiprinimo poreikių įgyvendinimo priemonės, kuriomis siekiama įstatymo 3 straipsnio 1 dalyje nurodytų tikslų. Analogiško turinio pastaba taikytina ir šio straipsnio 2, 3 bei 5 dalims. |
Pritarti iš dalies. |
Siūlome 5 straipsnio 1 dalį išdėstyti taip: „1. Valstybės gynybos fondo lėšomis
|
15. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024 m. birželio 11 d. |
5 |
2 |
|
15. Projekto 5 straipsnio 2 dalyje vartojama formuluotė „paskirsto Valstybės gynybos fondo lėšų sąmatoje Seimo patvirtinto dydžio lėšas“, o projekto 5 straipsnio 3 dalyje vartojama formuluotė „Seimo patvirtintoje Valstybės gynybos fondo lėšų sąmatoje patvirtintos metinės pajamos“. Siekiant teisinio aiškumo šios formuluotės derintinos tarpusavyje. |
Pritarti. |
Siūlome 5 straipsnio 2 dalį išdėstyti taip: „2.
Vyriausybė savo nustatyta
tvarka paskirsto Valstybės gynybos fondo lėšų sąmatoje Seimo
|
16. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024 m. birželio 11 d. |
5 |
4 |
|
16. Projekto 5 straipsnio 4 dalyje vietoj žodžių „kiek tai nenustatyta šiame įstatyme“ įrašytini žodžiai „vadovaujantis šiuo įstatymu“. |
Pritarti iš dalies. |
Atsižvelgiant į tai, kad pagrindinės Valstybės gynybos fondo lėšų kaupimo, skyrimo ir naudojimo nuostatos yra nustatomos šiame įstatyme, o Valstybės gynybos fondo nuostatai būtų priimami vadovaujantis šiuo įstatymu, siūloma patikslinti 5 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip: „4. Valstybės gynybos fondo lėšų kaupimo, skyrimo ir
naudojimo tvarka nustatoma Valstybės gynybos fondo nuostatuose |
17. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024 m. birželio 11 d. |
6 |
2 |
|
17. Derinant projekto nuostatas tarpusavyje, projekto 6 straipsnio 2 dalyje vietoj žodžio „rinkinį“ įrašytinas žodis „rinkinius“. |
Pritarti. |
|
18. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024 m. birželio 11 d. |
7 |
1 |
|
18. Projekto 7 straipsnio 1 dalyje vietoj žodžio „galioja“ įrašytinas žodis „veikia“. |
Pritarti. |
|
19. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024 m. birželio 11 d. |
8 |
1 |
|
19. Projekto 8 straipsnio 1 dalyje reikia atsisakyti išlygos dėl ankstesnės šio įstatymo 4 straipsnio 2 dalies įsigaliojimo, nes nelogiškas ir ydingas būtų toks reguliavimas, pagal kurį galiotų tik viena dar neįsigaliojusio įstatymo nuostata. Manytina, kad ir nenustačius išlygos dėl ankstesnės šio įstatymo 4 straipsnio 2 dalies įsigaliojimo, pagrįstas projekto 8 straipsnio 3 dalyje nustatytas pavedimas Krašto apsaugos ministerijai atidaryti sąskaitą valstybės ižde, į kurią nuo šio įstatymo įsigaliojimo dienos galės būti pervedamos šio įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 2 punkte nurodytos įmokos. |
Pritarti. |
Siūloma 8 straipsnio 1 dalį išdėstyti taip: „1.
Šis įstatymas, išskyrus šio
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Lietuvos pramonininkų konfederacija, 2024 m. birželio 7 d. (G-2024-5217) |
|
|
|
|
Lietuvos pramonininkų konfederacija (toliau - LPK) - didžiausia Lietuvoje skėtinė verslo asociacija, vienijanti ir atstovaujanti 55 šakinėms ir 7 regioninėms asociacijoms bei 25 neasocijuotiems nariams visose lietuvišką produkciją gaminančiose pagrindinėse pramonės šakose, susipažino su viešai paskelbtu derinti Valstybės gynybos fondo įstatymo projektu, Reg. Nr. XIVP-3876, ir teikia savo poziciją dėl teisės aktų projekto. LPK ne kartą pabrėžė, kad gynybos finansavimas bei žmonių ir verslo saugumas šiuo metu yra vienas didžiausių prioritetų. Todėl LPK palaiko Valstybės gynybos fondo įsteigimą. Pirma, didinant krašto gynybos finansavimą iki siektinų 3% nuo BVP, Valstybės gynybos fondo įsteigimas leis lanksčiau iš skirtingų finansavimo šaltinių kaupti valstybės piniginius išteklius, kuriais būtų užtikrintas itin skubių prioritetinių valstybės gynybinių pajėgumų ir civilinės saugos stiprinimo poreikių įgyvendinimas, siekiant Valstybės gynybos fondo įstatymo projekte numatytų tikslų. Antra, tikimės, kad Valstybės gynybos fonde sukauptos lėšos nebus panaudotos kitiems poreikiams, o bus tikslingai nukreiptos krašto apsaugai. |
Įvertinta. |
|
2. |
Lietuvos verslo konfederacija, 2024 m. birželio 12 d. (g-2024-5304) |
|
|
|
|
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS GYNYBOS FONDO ĮSTATYMO IR SUSIJUSIŲ TEISĖS AKTŲ PAKEITIMO PROJEKTŲ
Lietuvos verslo konfederacija (toliau – LVK), viena didžiausių verslo organizacijų Lietuvoje, teikia nuomonę dėl Lietuvos Respublikos Valstybės gynybos fondo įstatymo ir susijusių teisės aktų pakeitimo projektų (toliau – Siūlymai). 1. LVK pritaria Valstybės gynybos fondo koncepcijai LVK palaiko Valstybės gynybos fondo idėją. Fondo suformavimas leis lanksčiau žiūrėti į krašto gynybos finansavimą, suprantant, kad toliau didinant krašto gynybos finansavimą iki siektinų 4% nuo BVP leis iš skirtingų finansavimo šaltinių nukreipti lėšas gynybos finansavimui, taip pat leis lanksčiau formuoti gynybos finansavimo šaltinius. <...> |
Įvertinta. |
|
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Lietuvos savivaldybių asociacija, 2024 m. birželio 11 d. (g-2024-5272) |
4 |
1 |
8 |
|
Dėl VALSTYBĖS GYNYBOS FONDO ĮSTATYMO IR Savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymo Nr. VIII-385 10 straipsnio pakeitimo įstatymo projektų
Lietuvos savivaldybių asociacija (toliau – LSA), išnagrinėjusi Vyriausybės pateiktą Valstybės gynybos fondo įstatymo projektą ir su juo susijusių įstatymų projektų paketą, turi pastabų ir pasiūlymų Valstybės gynybos fondo įstatymo projektui bei Savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymo Nr. VIII-385 10 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui.
Dėl Valstybės gynybos fondo įstatymo projekto Nr. XIVP-3876 (toliau – projektas). Projekto 4 straipsnio 1 dalies 8 punkte numatoma iš savivaldybių biudžetams tenkančios GPM dalies kasmet paimti 25 mln. eurų. Šios lėšos bus naudojamos Civilinės saugos stiprinimo ir plėtros programai įgyvendinti 2025–2030 metais. Lėšų poreikis minėtai programai sudaro beveik 150 mln. eurų, todėl iš savivaldybių biudžetų neturėtų būti paimta didesnė suma. Tačiau projekto 4 straipsnio 1 dalies 8 punkto galiojimas yra neribotas, todėl ir po 2030 metų iš savivaldybių biudžetų bus išimamos lėšos. Būtina projekte numatyti minėto punkto galiojimo terminą. Be to, taikant šio punkto formuluotę faktiškai gausis, kad tiktai 2025 m. bus planuojama paimti 25 mln. eurų sumą, o vėlesniais metais bus planuojama išimti jau kitokio dydžio sumą, greičiausiai gerokai didesnę, nes sparčiai augant darbo užmokesčiui kasmet žymiai padidėja ir konsoliduoto biudžeto prognozė ir nuo didesnės prognozės bus priskaičiuota didesnė suma taikant to paties dydžio GPM procentą. Todėl būtina kasmet perskaičiuoti savivaldybėms tenkančio GPM procento sumažinimą, planuojant kasmet išimti 25 mln. eurų, o ne kitokią sumą.
Siekiant ištaisyti šio projekto netikslumus LSA siūlo: 1. Pakeisti projekto 4 straipsnio 1 dalies 8 punktą ir išdėstyti jį taip: „8) 25 milijonai eurų iš valstybės biudžeto pajamų, gautų iš gyventojų pajamų mokesčio, ta pačia suma sumažinus savivaldybių biudžetams 2024 m. tenkančią pastoviąją gyventojų pajamų mokesčio dalį (procentais) vadovaujantis Lietuvos Respublikos savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymo nuostatomis. Šios dalies sumažinimas apskaičiuojamas rengiant Lietuvos Respublikos 2025–2027 metų biudžeto patvirtinimo įstatymo projektą ir perskaičiuojamas kiekvienais vėlesniais metais rengiant Lietuvos Respublikos biudžeto patvirtinimo įstatymo projektą.“ |
Įvertinta. |
|
2. |
Lietuvos savivaldybių asociacija, 2024 m. birželio 11 d. (g-2024-5272) |
5 |
8(N) |
|
|
2. Papildyti projekto 8 straipsnį nauja 8 dalimi: „8. Šio įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 8 punktas taikomas 2025-2030 metais.“ Pažymime, kad siūlomi projekto pakeitimai darbo tvarka preliminariai yra suderinti su Finansų ministerijos specialistais. Kadangi iš savivaldybių biudžetų savarankiškų pajamų bus išimamos lėšos, LSA nuomone, visa paimta suma turėtų sugrįžtų savivaldybėms jų atliekamai civilinės saugos funkcijai finansuoti. Šiuo metu planuojama, kad iš savivaldybių biudžetų paimtos 150 mln. eurų sumos tik maždaug pusė lėšų bus skiriama savivaldybėms. <...> |
Įvertinta. |
|
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Seimo nariai A. Armonaitė ir M. Mitalas, 2024 m. birželio 14 d. |
4 4 4 4 8 |
1 9 1 3 7 |
9
4 |
(N) (N) |
Argumentai: Pasiūlymu siekiama Valstybės gynybos fondui skirti ne dalį, o visą planuojamą 2025-2027 metais alkoholio, tabako ir energinių produktų akcizų padidinimą, taip išplečiant fondo finansavimo galimybes. Taip pat, šių metų balandžio mėnesį vykusioje finansavimo gynybai didinimo diskusijoje planuota iki 150 mln. Eur iš savivaldybių pajamų augimo skirti gynybai. Finansų ministerijos duomenimis, dėl spartaus nominalaus BVP augimo, 2022-2024 m. laikotarpiu savivaldybių pajamos padidėjo 925 mln. Eur. Atsižvelgiant į tai, siūlome grįžti prie ambicingesnio savivaldybių prisidėjimo gynybai ir didesnę dalį šio didesnio nei planuota pajamų augimo skirti gynybai. t. y. 125 mln. Eur 2025 metais. Kartu šiuo pasiūlymu siekiama numatyti, kad Vyriausybės sprendimu 2025-2030 m. laikotarpiui iki 50% asignavimų valdytojų praėjusiais finansiniais metais nepanaudotų lėšų būtų kaupiama Valstybės gynybos fonde. Tai grindžiama šiais argumentais: Tokia nuostata padėtų greičiau sukaupti būtinas lėšas prioritetiniams krašto apsaugos sistemos įsigijimams bei sudarytų galimybę dalį svarbiausių įsigijimus užsakyti anksčiau ir todėl galimai įsigyti pigiau. Pvz., 2022 m. vien tik ministerijų nepanaudotų asignavimų dalis siekė apie 139 mln. eurų, 2023 m. - 158 mln. eurų. Būtų sudaryta galimybė nepažeidžiant vidutinio laikotarpio fiskalinės drausmės taisyklių spartinti tam tikrus krašto apsaugos sistemos įsigijimus ir subalansuoti VGF mokėjimus konkrečiais finansiniais metais. Nors pirmais metais faktinis deficitas didėtų (kadangi vidutiniu laikotarpiu planuojami deficitiniai biudžetai), visgi nebūtų viršijamas tų einamųjų metų suplanuotasis deficitas bei tokia pačia apimtimi galėtų būti sumažinamas kitų metų biudžeto deficitas. Be to, šiuo metu nėra aišku ar visi 2028-2030 m. biudžetai bus deficitiniai. Pagrindinė tokio papildomo pajamų šaltinio numatymo nauda būtų reikalingos oro gynybos sistemų, ginkluotės, technikos ir amunicijos spartesniam įsigijimui, arba kontrmobilumo priemonių, skirtų kliūtims ir užtvarams priešo pajėgoms formuoti, sukūrimas ir išvystymas įvyktų sparčiau. Skirtingai nei infrastruktūros pastatymo, sudėtingesnės ginkluotės įsigijimams avansinių mokėjimų dydis gali būti svarbus minėtų pajėgumų (ypatingai oro gynybos ir amunicijos) pristatymų terminams. Tarptautinės institucijos, pavyzdžiui Tarptautinis valiutos fondas, naujausioje savo Lietuvos ataskaitoje rekomenduoja lanksčiau taikyti fiskalinės drausmės taisykles, didėjančių poreikių kontekste. Pasiūlymas: Pakeisti ir papildyti projekto 4 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „4 straipsnis. Valstybės gynybos fondo pajamos 1. Valstybės gynybos fondo lėšas sudaro: 1) laikinasis solidarumo įnašas; 2) fizinių ir juridinių asmenų, kitų organizacijų ir jų padalinių savanoriškos įmokos; 3) 1,9 procento pajamų, gautų iš surinkto pelno mokesčio 2025 metais, 5,2 procento – 2026 ir vėlesniais metais; 4) 5) 0,2 procento pajamų, gautų iš surinkto gyventojų pajamų mokesčio 2026 ir vėlesniais metais, išskyrus fiksuoto dydžio gyventojų pajamų mokestį už pajamas, gautas iš veiklos, kuria verčiamasi turint verslo liudijimą; 6) 0,3 procento valstybės biudžeto pajamų, gautų iš surinkto gyventojų pajamų mokesčio 2025 metais, 0,5 procento – 2026 ir vėlesniais metais; 7) 125 milijonai eurų lėšų nuo savivaldybių biudžetams tenkančios pastoviosios gyventojų pajamų mokesčio dalies (procentais) 2025 metams; 8) atskiru Vyriausybės sprendimu iki 50 procentų skirtos lėšos nuo asignavimų valdytojų nepanaudotų lėšų už praėjusius finansinius metus nuo 2025 iki 2030 metų;
|
Pritarti iš dalies. |
Siūloma papildyti įstatymo projekto 4 straipsnio 1 dalį nauja 9 dalimi ir ją išdėstyti taip: „9) 60 milijonų eurų iš valstybės biudžeto pajamų, gautų iš gyventojų pajamų mokesčio, ta pačia suma sumažinus savivaldybių biudžetams tenkančią pastoviąją gyventojų pajamų mokesčio dalį (procentais) vadovaujantis Lietuvos Respublikos savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymo nuostatomis. Šios dalies sumažinimas apskaičiuojamas rengiant Lietuvos Respublikos 2025–2027 metų biudžeto patvirtinimo įstatymo projektą.“
Atitinkamai siūloma papildyti įstatymo projekto 4 straipsnį 9 dalimi ir ją išdėstyti taip: „9. Šio straipsnio 1 dalies 9 punkte nurodytas lėšų dydis skiriamas tik 2025 metais.“
Siūloma tikslinti įstatymo projekto 4 straipsnio 1 dalie 4 punktą ir jį išdėstyti taip: „4) 4 procentai valstybės biudžeto pajamų, gautų iš akcizų 2025 metais; 7 procentai – 2026 metais, 7,3 procento – 2027 ir vėlesniais metais;“
Atsižvelgiant į tai, jog įstatymo projekto 4 straipsnis papildytas naujomis 8 ir 9 dalimis, siūloma tikslinti įstatymo projekto 4 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip: „3. Šio straipsnio 1 dalies 1, 3–6, 8 ir 9 punktuose nurodytas lėšas į Valstybės gynybos fondo sąskaitą perveda Lietuvos Respublikos finansų ministerija finansų ministro nustatyta tvarka.“
Atsižvelgiant į tai, jog įstatymo projekto 4 straipsnis papildytas nauja 9 dalimi, siūloma tikslinti įstatymo projekto 8 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip: „7. Šio įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 8 ir 9 punktuose nurodytos Valstybės gynybos fondo pajamų sumos neįskaičiuojamos atliekant pastoviosios gyventojų pajamų mokesčio dalies (procentais) koregavimą dėl Seimo ir (ar) Vyriausybės sprendimų nulemtų savivaldybių pajamų iš gyventojų pajamų mokesčio pokyčių, vadovaujantis Savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymo nuostatomis“
|
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas, 2024 m. birželio 17 d. |
4 |
1 |
8 |
|
Argumentai: Įvertinę Lietuvos savivaldybių asociacijos pateiktas pastabas ir siekdami teisinio reguliavimo aiškumo ir finansinių srautų stabilumo, Valstybės gynybos fondo įstatyme siūlome: 1) aiškiai įtvirtinti, jog iš savivaldybių kasmet būtų paimama fiksuota gyventojų pajamų mokesčio dalis, t. y. po 25 mln. (projekto 4 straipsnio 1 dalies 8 punkto patikslinimas); 2) numatyti, kad iš savivaldybių biudžetų paimta gyventojų pajamų mokesčio lėšų suma galėtų būti naudojama tik Civilinės saugos stiprinimo ir plėtros programai savivaldybėse įgyvendinti (5 straipsnio papildymas 6 dalimi); 3) Valstybės gynybos fondo lėšų šaltinį iš savivaldybėms tenkančios gyventojų pajamų mokesčio dalies (t. y. šaltinį leidžiančios nuostatos galiojimą) aiškiai susieti su Civilinės saugos stiprinimo ir plėtros programos įgyvendinimo trukme (iki 2030-12-31). Komiteto siūlomais pakeitimais bus užtikrinta, kad iš savivaldybių biudžetų nebus paimta daugiau gyventojų pajamų mokesčio, nei reikalinga Civilinės saugos stiprinimo ir plėtros programai įgyvendinti, t. y. 150 mln. eurų.
Pasiūlymas: Įstatymo projekto 4 straipsnio 1 dalies 8 punktą išdėstyti taip: „8) 25 milijonai eurų iš valstybės biudžeto pajamų, gautų iš gyventojų pajamų mokesčio, ta pačia suma sumažinus savivaldybių biudžetams tenkančią pastoviąją gyventojų pajamų mokesčio dalį (procentais) vadovaujantis Lietuvos Respublikos savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymo nuostatomis. Šios dalies sumažinimas apskaičiuojamas rengiant Lietuvos Respublikos 2025–2027 metų biudžeto patvirtinimo įstatymo projektą ir perskaičiuojamas kiekvienais vėlesniais metais rengiant Lietuvos Respublikos biudžeto patvirtinimo įstatymo projektą.“ |
Pritarti. |
Siūloma tikslinti 4 straipsnio 1 dalies 8 punktą ir išdėstyti jį taip: „8) 25 milijonai eurų iš valstybės biudžeto pajamų, gautų iš gyventojų pajamų mokesčio, ta pačia suma sumažinus savivaldybių biudžetams tenkančią pastoviąją gyventojų pajamų mokesčio dalį (procentais) vadovaujantis Lietuvos Respublikos savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymo nuostatomis. Šios dalies sumažinimas apskaičiuojamas rengiant Lietuvos Respublikos 2025–2027 metų biudžeto patvirtinimo įstatymo projektą ir perskaičiuojamas kiekvienais vėlesniais metais rengiant Lietuvos Respublikos biudžeto patvirtinimo įstatymo projektą.“ |
2. |
Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas, 2024 m. birželio 17 d. |
5 |
6 |
|
|
Argumentai: Įvertinę Lietuvos savivaldybių asociacijos pateiktas pastabas ir siekdami teisinio reguliavimo aiškumo ir finansinių srautų stabilumo, Valstybės gynybos fondo įstatyme siūlome: 1) aiškiai įtvirtinti, jog iš savivaldybių kasmet būtų paimama fiksuota gyventojų pajamų mokesčio dalis, t. y. po 25 mln. (projekto 4 straipsnio 1 dalies 8 punkto patikslinimas); 2) numatyti, kad iš savivaldybių biudžetų paimta gyventojų pajamų mokesčio lėšų suma galėtų būti naudojama tik Civilinės saugos stiprinimo ir plėtros programai savivaldybėse įgyvendinti (5 straipsnio papildymas 6 dalimi); 3) Valstybės gynybos fondo lėšų šaltinį iš savivaldybėms tenkančios gyventojų pajamų mokesčio dalies (t. y. šaltinį leidžiančios nuostatos galiojimą) aiškiai susieti su Civilinės saugos stiprinimo ir plėtros programos įgyvendinimo trukme (iki 2030-12-31). Komiteto siūlomais pakeitimais bus užtikrinta, kad iš savivaldybių biudžetų nebus paimta daugiau gyventojų pajamų mokesčio, nei reikalinga Civilinės saugos stiprinimo ir plėtros programai įgyvendinti, t. y. 150 mln. eurų.
Pasiūlymas: Papildyti įstatymo projekto 5 straipsnį 6 dalimi ir ją išdėstyti taip: „6. Šio įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 8 punkte nurodyta lėšų suma skiriama šio įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 5 punkte nurodytos programos įgyvendinimui savivaldybėse.“ |
Nepritarti. |
Krizių valdymo ir civilinės saugos įstatyme nurodytos programos įgyvendinimui numatytos lėšos galės būti skiriamos ne tik savivaldybėms, tačiau ir nacionaliniu mastu įgyvendinamoms priemonėms, kurios būtinos civilinei saugai užtikrinti.
|
3. |
Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas, 2024 m. birželio 17 d. |
8 4 |
8 3 |
|
|
Argumentai: Įvertinę Lietuvos savivaldybių asociacijos pateiktas pastabas ir siekdami teisinio reguliavimo aiškumo ir finansinių srautų stabilumo, Valstybės gynybos fondo įstatyme siūlome: 1) aiškiai įtvirtinti, jog iš savivaldybių kasmet būtų paimama fiksuota gyventojų pajamų mokesčio dalis, t. y. po 25 mln. (projekto 4 straipsnio 1 dalies 8 punkto patikslinimas); 2) numatyti, kad iš savivaldybių biudžetų paimta gyventojų pajamų mokesčio lėšų suma galėtų būti naudojama tik Civilinės saugos stiprinimo ir plėtros programai savivaldybėse įgyvendinti (5 straipsnio papildymas 6 dalimi); 3) Valstybės gynybos fondo lėšų šaltinį iš savivaldybėms tenkančios gyventojų pajamų mokesčio dalies (t. y. šaltinį leidžiančios nuostatos galiojimą) aiškiai susieti su Civilinės saugos stiprinimo ir plėtros programos įgyvendinimo trukme, t. y. iki 2030-12-31 (8 straipsnio papildymas 8 dalimi). Komiteto siūlomais pakeitimais bus užtikrinta, kad iš savivaldybių biudžetų nebus paimta daugiau gyventojų pajamų mokesčio, nei reikalinga Civilinės saugos stiprinimo ir plėtros programai įgyvendinti, t. y. 150 mln. eurų.
Pasiūlymas: Papildyti įstatymo projekto 8 straipsnį 8 dalimi ir ją išdėstyti taip: „8. Šio įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 8 punktas galioja iki 2030 m. gruodžio 31 d.“ |
Pritarti iš dalies. |
Siūloma papildyti 4 straipsnį nauja 8 dalimi ir išdėstyti ją taip: „8. Šio straipsnio 1 dalies 8 punkte nurodytas lėšų dydis skiriamas kasmet, bet ne ilgiau nei bus įgyvendintas šio įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 5 punkte nurodytas tikslas“
Atsižvelgiant į tai, jog įstatymo projekto 4 straipsnis papildytas naujomis 8 ir 9 dalimis, siūloma tikslinti įstatymo projekto 4 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip: „3. Šio straipsnio 1 dalies 1, 3–6, 8 ir 9 punktuose nurodytas lėšas į Valstybės gynybos fondo sąskaitą perveda Lietuvos Respublikos finansų ministerija finansų ministro nustatyta tvarka.“
|
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: Pritarti iniciatorių pateiktam ir komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.
8. Balsavimo rezultatai: už – 6, prieš – 4, susilaikė – 0.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: M.Lingė, M.Maldeikis, A.Palionis, A.Butkevičius.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: Negauta.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas Nr. XIVP-3876(2), jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas Mindaugas Lingė
Biudžeto ir finansų komiteto biuro patarėjos D.Mudėnienė ir A.Narščiuvienė