LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

ekonomikos komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL ELEKTRONINĖS ATPAŽINTIES IR ELEKTRONINIŲ OPERACIJŲ PATIKIMUMO UŽTIKRINIMO PASLAUGŲ ĮSTATYMO NR. XIII-1120 1, 2, 3, 12, 13, 16, 17, 18 STRAIPSNIŲ IR PRIEDO PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 41, 42 STRAIPSNIAIS, V1, V2 SKYRIAIS ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIVP–2279

 

2023-04-05 Nr. 108-P-8

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje (nuotoliniu būdu) dalyvavo: Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius, Komiteto pirmininko pavaduotojas Gintautas Paluckas, Komiteto nariai: Andrius Bagdonas, Andrius Kupčinskas, Deividas Labanavičius, Laima Mogenienė, Arvydas Nekrošius, Ieva Pakarklytė, Jonas Pinskus, Paulius Saudargas, Mindaugas Skritulskas.

Komiteto biuro vedėja Rima Petkūnienė, patarėjai: Raimonda Danė,  Rasa Ona Duburaitė, Laura Jasiukėnienė, Irina Jurkšuvienė, Žilvinas Klimka, Darius Šaltmeris, padėjėja Zita Jodkonienė.

Kviestieji asmenys: Asociacijos INFOBALT eIDAS grupės pirmininkas Viktoras Kamarevcevas; Ekonomikos ir inovacijų ministerijos atstovai: viceministrė Eglė Markevičiūtė, Skaitmeninės darbotvarkės departamento vadovas Petras Jakavonis, Skaitmeninės politikos skyriaus vedėja Aušra Kumetaitienė ir vyr. specialistė; Krašto apsaugos ministerijos Kibernetinio saugumo ir informacinių technologijų politikos grupės vadovas Antanas Aleknavičius, vyresnysis patarėjas Rimgaudas Gamulis; Kibernetinio Saugumo profesionalų asociacijos valdybos narė Vilma Misiukonienė; Prezidento patarėjas  Darius Urbonas; Ryšių reguliavimo tarnybos atstovai: tarybos narė Kristina Mikoliūnienė, Skaitmeninių paslaugų reguliavimo grupės vyriausioji specialistė Zita Banytė; UAB „Dokobit“ informacijos saugos ir atitikties vadovė Rūta Šiaučiulytė; Vidaus reikalų ministerijos atstovai: viceministrė Sigita Ščajevienė, Strateginių sprendimų paramos grupės patarėjas Vytautas Krasauskas, Asmens dokumentų išrašymo centro direktorius Nerijus Rudaitis, direktoriaus pavaduotojas Andžejus Kudalevas, Sertifikatų skyriaus vedėjas Antanas Živatkauskas.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos:

Eil. Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-11-23

2

1,

2

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.  Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 1 ir 2 dalys keistinos vietomis, kadangi vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų, patvirtintų teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 (toliau – Rekomendacijų) 35 punktu, įstatyme vartojamos sąvokos (terminai ir jų apibrėžtys) straipsnyje dėstomos abėcėlės tvarka.

Pritarti

Pasiūlymas:

Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 1 ir 2 dalys sukeisti vietomis ir jas išdėstyti taip:

 „1. Elektroninės atpažinties atitikties vertinimo įstaiga įstaiga, atitinkanti šiame įstatyme nustatytus reikalavimus ir atliekanti kvalifikuotos elektroninės atpažinties priemonės išdavimo paslaugos teikėjo ir jo teikiamos kvalifikuotos elektroninės atpažinties priemonės išdavimo paslaugos atitikties nustatytiems reikalavimams vertinimą. Elektroninės atpažinties priemonės išdavimo paslauga (toliau – elektroninės atpažinties paslauga) elektroninei atpažinčiai skirtos priemonės, kurioje įrašyti elektroniniai asmens tapatybės duomenys, išdavimas.

2. Elektroninės atpažinties priemonės išdavimo paslauga (toliau – elektroninės atpažinties paslauga) – elektroninei atpažinčiai skirtos priemonės, kurioje įrašyti elektroniniai asmens tapatybės duomenys, išdavimas. Elektroninės atpažinties atitikties vertinimo įstaiga – įstaiga, atitinkanti šio įstatymo ir atliekanti kvalifikuotos elektroninės atpažinties priemonės išdavimo paslaugos teikėjo ir jo teikiamos kvalifikuotos elektroninės atpažinties priemonės išdavimo paslaugos atitikties nustatytiems reikalavimams vertinimą.

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-11-23

2

1

 

2.  Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 2 dalyje vietoj žodžių „šio įstatymo“ įrašytini žodžiai „šiame įstatyme nustatytus reikalavimus“.

Pritarti

Žr. pasiūlymą prie 1 TD pasiūlymo.

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-11-23

3

3

1

3.  Nėra aišku, kodėl projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 2 dalyje bei 3 dalies 1 punkte įvedamos skirtingos tos pačios valstybės įstaigos – Ryšių reguliavimo tarnybos, santrumpos: „priežiūros įstaiga“ bei „elektroninės atpažinties priežiūros įstaiga“. Pažymėtina, kad nepaisant to, kad ši valstybės įstaiga savo funkcijas vykdys keliose skirtingose valstybės politikos įgyvendinimo srityse, turėtų būti naudojama tik viena šią instituciją įvardijanti santrumpa.

Pritarti

Pasiūlymas:

Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 3 dalies 1 punktą išdėstyti taip:

„1) kvalifikuotos elektroninės atpažinties paslaugos teikėjų priežiūros įstaiga – Ryšių reguliavimo tarnyba (toliau – elektroninės atpažinties priežiūros įstaiga);“

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-11-23

3

3

2

4.  Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 3 dalies 2 punkte yra vartojama sąvoka „nacionalinė elektroninės atpažinties informacinė sistema“, kuri nėra apibrėžiama nei teikiamame projekte, nei keičiamame įstatyme. Pažymime, kad sąvokų įstatyminis turinys turi būti aiškus ir negali būti nustatomas poįstatyminiais teisės aktais. Atsižvelgiant į tai, siūlome įstatyme apibrėžti Nacionalinės elektroninės atpažinties informacinės sistemos paskirtį, pagrindines funkcijas bei jos valdytoją. Kitu atveju, projekte turėtų būti pateikta nuoroda į kitą įstatymą, kuriame šios informacinės sistemos steigimas ir (ar) veikla yra reglamentuota.

Pritarti iš dalies

Argumentai:

2015 m. rugsėjo 8 d. Europos Komisijos įgyvendinimo reglamente (ES) 2015/1501 dėl sąveikumo sistemos pagal Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 910/2014 dėl elektroninės atpažinties ir elektroninių operacijų patikimumo užtikrinimo paslaugų vidaus rinkoje 12 straipsnio 8 dalį yra apibrėžta sąvoka „mazgas“. Atkreiptinas dėmesys, kad Įgyvendinimo reglamentas (ES) 2015/1501 yra tiesioginio taikymo teisės aktas, todėl ši sąvoka Projekte atskirai neapibrėžiama.

 

Pasiūlymas:

Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 3 dalies 2 punktą išdėstyti taip:

„2) Nacionalinės elektroninės atpažinties informacinės sistemos (toliau – mazgas), kaip ji apibrėžiama Įgyvendinimo reglamente (ES) 2015/1501, tvarkytoja – Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliota institucija (toliau – mazgo operatorius).“

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-11-23

4,

5

 

 

5.  Projekto 4 ir 5 straipsnių pavadinimuose brauktini romėniškas skaičius ir žodis „II skyriaus“.

 

Pritarti

Pasiūlymas 1:

Projekto 4 straipsnio pavadinimą išdėstyti taip:

„4 straipsnis. Įstatymo II skyriaus papildymas 41 straipsniu“

 

Pasiūlymas 2:

Projekto 5 straipsnio pavadinimą išdėstyti taip:

5 straipsnis. Įstatymo II skyriaus papildymas 42 straipsniu“

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-11-23

4(41),

11(181)

 

 

6.  Atsižvelgiant į tai, kad kvalifikuotos elektroninės atpažinties paslaugos teikėjais gali būti ne tik Lietuvos Respublikos juridiniai asmenys ar užsienio juridinių asmenų padaliniai Lietuvos Respublikoje, tačiau ir fiziniai asmenys, projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 41 straipsnio 1 dalies  formuluotė „Lietuvos Respublikoje įsteigti kvalifikuotos elektroninės atpažinties paslaugos teikėjai“ tikslintina (fiziniai asmenys nėra steigiami; jie gali būti laikomi įsisteigę Lietuvos Respublikoje). Atitinkamai tikslintinos ir kitos analogiškos projekto nuostatos.

Pritarti

Pasiūlymas 1:

Projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 41 straipsnį taip:

41 straipsnis. Elektroninės atpažinties pPriežiūros įstaigos įgaliojimai elektroninės atpažinties srityje

1. Elektroninės atpažinties pPriežiūros įstaigos tikslas – užtikrinti, kad Lietuvos Respublikoje įsisteigę ar įsteigti kvalifikuotos elektroninės atpažinties paslaugos teikėjai ir šių teikėjų išduodamos prižiūrimos elektroninės atpažinties priemonės atitiktų Reglamente (ES) Nr. 910/2014, šiame įstatyme ir jų įgyvendinamuosiuose teisės aktuose nustatytus reikalavimus.

2. Elektroninės atpažinties pPriežiūros įstaiga atlieka šias funkcijas:

1) nustato tvirtina kvalifikuotos elektroninės atpažinties paslaugos teikėjų išduodamų elektroninės atpažinties priemonių saugumo užtikrinimo lygio vertinimo, priskyrimo, pakeitimo ir panaikinimo tvarką tvarkos aprašą (toliau – elektroninės atpažinties priemonių priežiūros tvarkos aprašasa);

2) Lietuvos Respublikoje įsisteigusių ar įsteigtų elektroninės atpažinties paslaugos teikėjų prašymu vertina jų išduodamų ar ketinamų išduoti elektroninės atpažinties priemonių atitiktį Reglamento (ES) Nr. 910/2014 8 straipsnio 2 dalyje nurodytiems saugumo užtikrinimo lygiams ir priskiria joms saugumo užtikrinimo lygį, taip pat keičia ar panaikina Lietuvos Respublikoje įsisteigusių ar įsteigtų kvalifikuotos elektroninės atpažinties paslaugos teikėjų išduodamoms prižiūrimoms elektroninės atpažinties priemonėms priskirtą saugumo užtikrinimo lygį;

3) nustato kvalifikuotos elektroninės atpažinties paslaugos teikėjų veiklos ataskaitų pateikimo elektroninės atpažinties priežiūros įstaigai tvarką;

4) kartu su mazgo operatoriumi teikia Europos Komisijai pranešimus apie Lietuvos Respublikos elektroninės atpažinties schemų įtraukimą į Europos Komisijos skelbiamą sąrašą pagal Reglamento (ES) Nr. 910/2014 9 straipsnio reikalavimus (toliau – elektroninės atpažinties schemų sąrašas);

5) teikia Europos Komisijai ir kitoms Europos Sąjungos valstybėms narėms Reglamento (ES) Nr. 910/2014 10 straipsnyje nurodytus pranešimus;

6) rengia ir tvirtina kvalifikuotos elektroninės atpažinties paslaugos teikėjų pranešimų apie saugumo ir vientisumo pažeidimus, susijusius su jų teikiamomis prižiūrimomis elektroninės atpažinties priemonėmis, pateikimo elektroninės atpažinties priežiūros įstaigai tvarkos aprašą; <...>“

 

Pasiūlymas 2:

Projekto 11 straipsniu keičiamo įstatymo 181 straipsnį taip:

181 straipsnis. Elektroninės atpažinties priemonės saugumo užtikrinimo lygio vertinimas, priskyrimas, pakeitimas ir panaikinimas 

1. Elektroninės atpažinties priemonės saugumo užtikrinimo lygio vertinimas, priskyrimas, pakeitimas ir panaikinimas atliekamas pagal elektroninės atpažinties priežiūros įstaigos patvirtintą elektroninės atpažinties priemonių priežiūros tvarkos aprašą, kuris rengiamas atsižvelgiant į reikalavimus, nustatytus Įgyvendinimo reglamento (ES) 2015/1502 priedo 2 skirsnyje.

2. Lietuvos Respublikoje įsisteigęs ar įsteigtas elektroninės atpažinties paslaugos teikėjas, norintis, kad jo išduodama ar ketinama išduoti elektroninės atpažinties priemonė būtų pripažinta prižiūrima elektroninės atpažinties priemone, privalo raštu ar elektroninėmis priemonėmis kreiptis į elektroninės atpažinties priežiūros įstaigą elektroninės atpažinties priemonių priežiūros tvarkos apraše nustatyta tvarka ir pateikti pranešimą apie išduodamą ar ketinamą išduoti elektroninės atpažinties priemonę kartu su elektroninės atpažinties atitikties vertinimo įstaigos parengta atitikties vertinimo ataskaita.

<...>

4. Elektroninės atpažinties p Priežiūros įstaiga ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo pranešimo apie išduodamą ar ketinamą išduoti elektroninės atpažinties priemonę ir visų elektroninės atpažinties priemonių priežiūros tvarkos apraše nurodytų elektroninės atpažinties priemonės saugumo užtikrinimo lygio įvertinimui reikalingų dokumentų gavimo įvertina, ar elektroninės atpažinties priemonė atitinka prašomam priskirti saugumo užtikrinimo lygiui nustatytus reikalavimus, priima vieną iš šioje dalyje nurodytų motyvuotų sprendimų ir apie jį pagal elektroninės atpažinties priemonių priežiūros tvarkos aprašo nuostatas informuoja elektroninės atpažinties paslaugų teikėją:

<...>

5. Šio straipsnio 4 dalyje nurodytas terminas elektroninės atpažinties priežiūros įstaigos motyvuotu sprendimu gali būti pratęstas ne ilgesniam kaip 20 darbo dienų terminui, kai dėl objektyvių priežasčių elektroninės atpažinties priemonės saugumo užtikrinimo lygio įvertinimui reikia ilgesnio laiko. Elektroninės atpažinties pPriežiūros įstaiga apie priimtą sprendimą pratęsti elektroninės atpažinties priemonės saugumo užtikrinimo lygio vertinimo terminą raštu informuoja elektroninės atpažinties paslaugų teikėją ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo sprendimo pratęsti terminą priėmimo dienos ir nurodo termino pratęsimo priežastis bei terminą, kuriam yra pratęstas elektroninės atpažinties priemonės saugumo užtikrinimo lygio vertinimas.

6. Elektroninės atpažinties pPriežiūros įstaiga, nustačiusi, kad prižiūrima elektroninės atpažinties priemonė nebeatitinka priskirtam saugumo užtikrinimo lygiui nustatytų reikalavimų, apie tai nedelsdama, bet ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo reikalavimų neatitikimo nustatymo datos, raštu informuoja kvalifikuotos elektroninės atpažinties paslaugos teikėją ir nurodo ištaisyti nustatytus neatitikimus per elektroninės atpažinties priežiūros įstaigos nustatytą terminą, kuris negali būti  trumpesnis kaip 10 darbo dienų. Jei kvalifikuotos elektroninės atpažinties paslaugos teikėjas per nustatytą terminą nepašalina nustatytų neatitikimų, elektroninės atpažinties priežiūros įstaiga, remdamasi elektroninės atpažinties priemonių priežiūros tvarkos aprašu, priima sprendimą pakeisti arba panaikinti prižiūrimai elektroninės atpažinties priemonei priskirtą saugumo užtikrinimo lygį ir apie tai ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo dienos raštu informuoja kvalifikuotos elektroninės atpažinties paslaugos teikėją ir mazgo operatorių.

7. Siekdama įvertinti kvalifikuotos elektroninės atpažinties paslaugos teikėjo išduodamų prižiūrimų elektroninės atpažinties priemonių atitiktį Reglamento (ES) Nr. 910/2014 8 straipsnio 2 dalyje nurodytiems saugumo užtikrinimo lygiams, elektroninės atpažinties priežiūros įstaiga turi teisę atlikti kvalifikuotos elektroninės atpažinties paslaugos teikėjo auditą arba reikalauti, kad kvalifikuotos elektroninės atpažinties paslaugos teikėjas pateiktų elektroninės atpažinties atitikties vertinimo įstaigos parengtą atitikties vertinimo ataskaitą.

7.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-11-23

4(41)

2

1

7. Derinant projekto terminiją tarpusavyje, projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 41 straipsnio 2 dalies 1 punkte reikia nurodyti, kad priežiūros įstaiga tvirtina ne elektroninės atpažinties priemonių priežiūros tvarką, o tvarkos aprašą (kaip nurodyta projekto 11 straipsniu pildomo įstatymo 181 straipsnio 1 dalyje).

Pritarti

Žr. pasiūlymą prie 6 TD pastabos.

8.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-11-23

6(12)

4

 

8. Projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 12 straipsnio 4 dalyje po žodžių „įgyto kvalifikuoto sertifikato panaudojimo šio“ brauktini žodis ir skaičius „įstatymo 12“.

Pritarti

Pasiūlymas:

Projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 12 straipsnio 4 dalį išdėstyti taip:

„4. Asmuo neturi patirti jokių nuostolių dėl prarasto, pavogto ar neteisėtai įgyto kvalifikuoto sertifikato panaudojimo šio įstatymo 12 straipsnio 1 dalies 1–4 punktuose nurodytais pagrindais, išskyrus atvejus, kai jis veikė nesąžiningai.“

9.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-11-23

7(13)

1

6

9. Projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 13 straipsnio 1 dalies 6 punkte po žodžių „gavę pranešimą, kad juridinis asmuo, kuriam“ įrašytinas žodis „išduotas“.

Pritarti

Pasiūlymas:

Projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 13 straipsnio 1 dalies 6 punktą išdėstyti taip:

„6) gavę pranešimą, kad juridinis asmuo, kuriam išduotas kvalifikuotas elektroninio spaudo sertifikatas ar kvalifikuotas interneto svetainės tapatumo nustatymo sertifikatas, pasibaigė;“

10.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-11-23

9(17)

1

 

10. Projekto 9 straipsniu keičiamo įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje prieš žodį „susijusių“ brauktinas skaičius „6“.

Pritarti

Pasiūlymas:

Projekto 9 straipsniu keičiamo įstatymo 1ų straipsnio 1 dalį išdėstyti taip:

1. Priežiūros įstaiga turi teisę gauti iš valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų, patikimumo užtikrinimo paslaugų teikėjų ir naudotojų, asmenų, kuriems išduoti kvalifikuoti sertifikatai, o prireikus – ir iš kitų asmenų, 6 susijusių su tikrinamų patikimumo užtikrinimo paslaugų teikėjų veikla,<...>“

11.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-11-23

10(18)

4

 

11. Projekto 10 straipsniu yra keičiama galiojančio įstatymo 18 straipsnio 4 dalis. Atkreipiame dėmesį, kad Seime yra registruotas to paties keičiamo įstatymo tos pačios straipsnio dalies pakeitimo projektas (reg. Nr. XIVP-583(2)), kurio įsigaliojimas numatytas 2024 m. sausio 1 d., ir kuriame numatytas skirtingas keičiamo įstatymo 18 straipsnio 4 dalies reglamentavimas. Šiame kontekste atkreiptinas dėmesys į Seimo statuto 137 straipsnio 4 dalies nuostatas.

Pritarti

Pasiūlymas:

Projekto 10 straipsniu keičiama galiojančio įstatymo 18 straipsnio 4 dalį išdėstyti taip:

„4. Prašymas išduoti leidimą atlikti šio straipsnio 1 dalies 2 punkte nurodytus veiksmus pateikiamas Vilniaus apygardos administraciniam teismui. Prašyme turi būti nurodytas teismo, kuriam šis prašymas paduodamas, pavadinimas, priežiūros įstaigos įgalioto pareigūno vardas, pavardė, asmens kodas, patikimumo užtikrinimo paslaugų teikėjo pavadinimas, planuojamų tikrinti patikimumo užtikrinimo paslaugų teikėjo naudojamų ir (arba) gyvenamųjų patalpų adresas, įtariamų pažeidimų pobūdis ir numatomi veiksmai, aplinkybės, svarbios numatomiems veiksmams, tai patvirtinantys įrodymai, kitų įrodymų buvimo vieta, priežiūros įstaigos įgalioto pareigūno prašymas, pridedamų dokumentų sąrašas, prašymo surašymo vieta ir data. Prašymą išnagrinėja Vilniaus apygardos administracinis teismas ir priima motyvuotą nutartį. Prašymas turi būti išnagrinėtas ir nutartis priimta ne vėliau kaip per 72 valandas nuo prašymo pateikimo momento. Jeigu priežiūros įstaigos įgaliotas pareigūnas nesutinka su Vilniaus apygardos administracinio teismo sprendimu atmesti prašymą, jis turi teisę per 7 kalendorines dienas šią nutartį apskųsti Lietuvos vyriausiajam administraciniam teismui. Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas skundą dėl Vilniaus apygardos administracinio teismo nutarties turi išnagrinėti ne vėliau kaip per 7 kalendorines dienas. Priežiūros įstaigos įgaliotas pareigūnas ir (arba) priežiūros įstaigos atstovas turi teisę dalyvauti, kai nagrinėjamas skundas. Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo priimta nutartis yra galutinė ir neskundžiama. Teismai, nagrinėdami prašymus ir skundus dėl leidimo atlikti atitinkamus veiksmus išdavimo, privalo užtikrinti pateiktos informacijos ir planuojamų veiksmų slaptumą. Neatidėliotinais atvejais priežiūros įstaigos pareigūnų veiksmai gali būti atliekami priežiūros įstaigos vadovo sprendimu. Šiuo atveju prašymas išduoti leidimą atlikti veiksmus pateikiamas teismui šioje dalyje nurodyta tvarka per 24 valandas po priežiūros įstaigos vadovo sprendimo priėmimo. Jeigu teismas atsisako išduoti leidimą atlikti veiksmus, jie nutraukiami ir juos atliekant gauta informacija nedelsiant sunaikinama.“ Prašymas išduoti leidimą atlikti šio straipsnio 1 dalies 2 punkte nurodytus veiksmus pateikiamas pirmosios instancijos administraciniam teismui. Šiame prašyme turi būti nurodytas patikimumo užtikrinimo paslaugų teikėjo pavadinimas (asmens vardas, pavardė), įtariamų pažeidimų pobūdis ir numatomi veiksmai. Teismas prašymą išnagrinėja ir motyvuotą nutartį prašymą patenkinti arba atmesti priima ne vėliau kaip per 72 valandas nuo prašymo pateikimo momento. Jeigu priežiūros įstaigos įgaliotas pareigūnas nesutinka su teismo nutartimi atmesti prašymą, jis turi teisę per 7 darbo dienas nuo šios nutarties priėmimo šią nutartį apskųsti Lietuvos vyriausiajam administraciniam teismui. Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas skundą dėl teismo nutarties turi išnagrinėti ne vėliau kaip per 7 darbo dienas. Priežiūros įstaigos atstovas turi teisę dalyvauti, kai nagrinėjamas skundas. Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo priimta nutartis yra galutinė ir neskundžiama. Teismai, nagrinėdami prašymus ir skundus dėl leidimo atlikti veiksmus išdavimo, privalo užtikrinti pateiktos informacijos ir planuojamų veiksmų slaptumą. Neatidėliotinais atvejais priežiūros įstaigos pareigūnų veiksmai gali būti atliekami priežiūros įstaigos vadovo sprendimu. Šiuo atveju prašymas išduoti leidimą atlikti veiksmus pateikiamas teismui šioje dalyje nurodyta tvarka per 24 valandas po priežiūros įstaigos vadovo sprendimo priėmimo. Jeigu teismas atsisako išduoti leidimą atlikti veiksmus, jie nutraukiami ir juos atliekant gauta informacija nedelsiant sunaikinama.“

12.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-11-23

11(183)

7

 

12. Projekto 11 straipsniu pildomo įstatymo 183 straipsnio 7 dalyje turi būti pateikta nuoroda ne į šio įstatymo 41 straipsnio 2 dalies 7 punktą, o į 41 straipsnio 2 dalies 6 punktą).

Pritarti

Pasiūlymas:

Projekto 11 straipsniu pildomo įstatymo 183 straipsnio 7 dalį išdėstyti taip:

„7. Kvalifikuotos elektroninės atpažinties paslaugos teikėjas apie teikiamos prižiūrimos elektroninės atpažinties priemonės saugumo ar vientisumo pažeidimus privalo pranešti elektroninės atpažinties priežiūros įstaigai jos nustatyta tvarka ne vėliau kaip per 3 valandas nuo saugumo ar vientisumo pažeidimo nustatymo. Kvalifikuotos elektroninės atpažinties paslaugos teikėjas, vadovaudamasis šio įstatymo 41 straipsnio 2 dalies 7 6 punkte nustatyta tvarka, informaciją apie įvykusį saugumo ar vientisumo pažeidimą privalo pateikti elektroninės atpažinties priežiūros įstaigai ne vėliau kaip per 24 valandas nuo tada, kai šis pažeidimas yra suvaldytas.<...>“

13.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-11-23

12(186)

3

 

13. Projekto 12 straipsniu pildomo įstatymo 186 straipsnio 3 dalyje turi būti pateikta nuoroda ne į šio straipsnio 1 dalies 2 punktą, o į šio straipsnio 1 dalies 1 punktą.

Pritarti

Pasiūlymas:

Projekto 12 straipsniu pildomo įstatymo 186 straipsnio 3 dalį išdėstyti taip:

„3.          Prašymas išduoti leidimą atlikti šio straipsnio 1 dalies 2 punkte nurodytus veiksmus pateikiamas Vilniaus apygardos administraciniam teismui. Prašyme turi būti nurodytas teismo, kuriam šis prašymas teikiamas, pavadinimas, elektroninės atpažinties priežiūros įstaigos įgalioto pareigūno vardas, pavardė, asmens kodas, kvalifikuotos elektroninės atpažinties paslaugos teikėjo pavadinimas, planuojamų tikrinti kvalifikuotos elektroninės atpažinties paslaugos teikėjo naudojamų ir (arba) gyvenamųjų patalpų adresas, įtariamų pažeidimų pobūdis ir numatomi veiksmai, aplinkybės, svarbios numatomiems veiksmams, tai patvirtinantys įrodymai, kitų įrodymų buvimo vieta, elektroninės atpažinties priežiūros įstaigos įgalioto pareigūno prašymas, pridedamų dokumentų sąrašas, prašymo surašymo vieta ir data. Prašymą išnagrinėja Vilniaus apygardos administracinis teismas ir priima motyvuotą nutartį. Prašymas turi būti išnagrinėtas ir nutartis priimta ne vėliau kaip per 72 valandas nuo prašymo pateikimo momento. Jeigu elektroninės atpažinties priežiūros įstaigos įgaliotas pareigūnas nesutinka su Vilniaus apygardos administracinio teismo sprendimu atmesti prašymą, jis turi teisę per 7 kalendorines dienas šią nutartį apskųsti Lietuvos vyriausiajam administraciniam teismui. Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas skundą dėl Vilniaus apygardos administracinio teismo nutarties turi išnagrinėti ne vėliau kaip per 7 kalendorines dienas. Elektroninės atpažinties priežiūros įstaigos įgaliotas pareigūnas ir (arba) elektroninės atpažinties priežiūros įstaigos atstovas turi teisę dalyvauti, kai nagrinėjamas skundas. Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo priimta nutartis yra galutinė ir neskundžiama. Teismai, nagrinėdami prašymus ir skundus dėl leidimo atlikti atitinkamus veiksmus išdavimo, privalo užtikrinti pateiktos informacijos ir planuojamų veiksmų slaptumą. Prašymas išduoti leidimą atlikti šio straipsnio 1 dalies 1 punkte nurodytus veiksmus pateikiamas pirmosios instancijos administraciniam teismui. Šiame prašyme turi būti nurodytas kvalifikuotos elektroninės atpažinties paslaugos teikėjo pavadinimas (asmens vardas, pavardė), įtariamų pažeidimų pobūdis ir numatomi veiksmai. Teismas prašymą išnagrinėja ir motyvuotą nutartį prašymą patenkinti arba atmesti priima ne vėliau kaip per 72 valandas nuo prašymo pateikimo momento. Jeigu priežiūros įstaigos įgaliotas pareigūnas nesutinka su teismo nutartimi atmesti prašymą, jis turi teisę per 7 darbo dienas nuo šios nutarties priėmimo šią nutartį apskųsti Lietuvos vyriausiajam administraciniam teismui. Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas skundą dėl  teismo nutarties turi išnagrinėti ne vėliau kaip per 7 darbo dienas. Priežiūros įstaigos atstovas turi teisę dalyvauti, kai nagrinėjamas skundas. Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo priimta nutartis yra galutinė ir neskundžiama. Teismai, nagrinėdami prašymus ir skundus dėl leidimo atlikti veiksmus išdavimo, privalo užtikrinti pateiktos informacijos ir planuojamų veiksmų slaptumą.“

14.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-11-23

12(186)

 

4

 

 

14. Projekto 12 straipsniu pildomo įstatymo 186 straipsnio 4 dalyje vietoj žodžių „šioje dalyje“ įrašytina formuluotė „šio straipsnio 3 dalyje“.

Pritarti

Pasiūlymas:

Projekto 12 straipsniu pildomo įstatymo 186 straipsnio 4 dalį išdėstyti taip:

„4. Neatidėliotinais atvejais, kai įtariamas pažeidimas gali būti panaudotas suklastojant asmens tapatybę, elektroninės atpažinties priežiūros įstaigos įgaliotų pareigūnų šio straipsnio 1 dalies 1 punkte nurodyti veiksmai gali būti atliekami elektroninės atpažinties priežiūros įstaigos vadovo sprendimu. Šiuo atveju prašymas išduoti leidimą atlikti veiksmus pateikiamas teismui šioje šio straipsnio 3 dalyje nurodyta tvarka per 24 valandas po elektroninės atpažinties priežiūros įstaigos vadovo sprendimo priėmimo. Jeigu teismas atsisako išduoti leidimą atlikti veiksmus, jie nutraukiami ir juos atliekant gauta informacija nedelsiant, bet ne vėliau kaip per 2 darbo dienas nuo teismo sprendimo gavimo elektroninės atpažinties priežiūros įstaigoje dienos, sunaikinama.

14.1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-11-23

14

2

 

Projekto 14 straipsnio 2 dalyje vietoj žodžių „Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnyba ir mazgą administruojanti įstaiga“ įrašytini žodžiai „Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos direktorius ir mazgą administruojančios įstaigos vadovas“.

Pritarti iš dalies

Argumentai:

Pagal naujos redakcijos ERĮ Ryšių reguliavimo tarnybą valdo ir Ryšių reguliavimo tarnybos kompetencijai priskirtais klausimais sprendimus priima kolegialus Ryšių reguliavimo tarnybos valdymo organas – Ryšių reguliavimo tarnybos taryba (toliau – Taryba), išskyrus atvejus, kai pagal ERĮ įstatymą sprendimus vienasmeniškai priima Tarybos pirmininkas. Taryba priima nutarimus.

 

Pasiūlymas:

Žr. 1 Ekonomikos  komiteto pasiūlymą.

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

Eil. Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

UAB „Dokobit“,

2023-03-21

8

 

 

<...>

ES eIDAS reglamento 24 straipsnis ir LR Elektroninės atpažinties ir elektroninių operacijų patikimumo užtikrinimo paslaugų įstatymo 16 straipsnis nustato neteistumo reikalavimus patikimumo paslaugų teikėjo darbuotojams ir subrangovams.

Kvalifikuotų paslaugų teikėjų priežiūros tarnyba Ryšių reguliavimo tarnyba 2023 m. vasario mėn. 22 d. pateikė išaiškinimą, kad darbuotojų teistumo faktą kvalifikuotų paslaugų teikėjai turėtų patikrinti sudarydami darbo sutartį bei vėliau pertikrinti kas dvejus metus.

Šiuo metu vienintelis būdas pertikrinti kvalifikuotų paslaugų teikėjų darbuotojų teistumo/neteistumo faktą – prašyti jų pateikti pažymą individualiai kreipiantis į IRD valdomą Įtariamųjų, kaltinamųjų ir nuteistųjų registrą. Fiziniam asmeniui ši paslauga yra mokama. Nors ši procedūra nesudaro didelės naštos įdarbinant naują žmogų, tačiau, atliekant periodinius pakartotinius patikrinimus, ypač esant didesniam darbuotojų skaičiui, tai darosi sudėtinga administraciniu požiūriu ir kvestionuotina dėl periodinių kaštų permetimo darbuotojams. Taip pat nėra aiškus teisinis pagrindas gauti ir tvarkyti subrangovų darbuotojų duomenis, kuomet subrangovai veikai kitoje industrijoje ir neturi įstatyminio pagrindo turėti tokius duomenis apskritai.

Kitose paslaugų sferose teisės aktai palengvina praktinį įstatymo įgyvendinimą, pvz., Bankų įstatymo 34 straipsnis leidžia finansinėms institucijoms tiesiogiai kreiptis į IRD valdomą Įtariamųjų, kaltinamųjų ir nuteistųjų registrą. Atitinkamai IRD Įtariamųjų, kaltinamųjų ir nuteistųjų registro objektų registravimo ir duomenų teikimo taisyklių 19 punktas numato galimybę sudaryti sutartį dėl periodinio duomenų teikimo.

Dėl išdėstytų priežasčių siūlytina patikslinti Įstatymo projekto 8 straipsnį taip:

8 straipsnis. 16 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 16 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

16 straipsnis. Kvalifikuoto patikimumo užtikrinimo paslaugų teikėjo darbuotojams ir (ar)

subrangovų darbuotojams taikomi reikalavimai

Kvalifikuoto patikimumo užtikrinimo paslaugų teikėjo darbuotojai ir (ar) subrangovų darbuotojai negali turėti neišnykusio ar nepanaikinto teistumo už tyčinių nusikaltimų padarymą. Kvalifikuotas patikimumo užtikrinimo paslaugų teikėjas, siekdamas patikrinti, ar jo darbuotojai ir (ar) subrangovų darbuotojai yra patikimi, turi teisę kreiptis į Įtariamųjų, kaltinamųjų ir nuteistųjų registrą ir asmens duomenų teisinę apsaugą reglamentuojančių teisės aktų nustatyta tvarka tvarkyti šių asmenų asmens duomenis, įskaitant duomenis apie asmens teistumą. Kiti kvalifikuoto patikimumo užtikrinimo paslaugų teikėjo darbuotojams ir (ar) subrangovų darbuotojai taikomi reikalavimai gali būti nustatyti priežiūros įstaigos teisės aktuose.“

Pritarti

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:

Eil. Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas,

2022-12-09

 

 

 

Pritarti įstatymo projektui Nr. XIVP-2279 ir komiteto išvadai.

Pasiūlymai: pagrindiniam komitetui dėl įstatymo projekto surengti klausymus dalyvaujant už elektroninės atpažinties ir elektroninių operacijų patikimumo užtikrinimą, įskaitant kibernetinį saugumą,  atsakingų institucijų atstovams.

Pritarti

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: pritarti Komiteto patobulintam įstatymo projektui Nr. XIVP-2279(2) ir Komiteto išvadoms.

7.2. Pasiūlymai:

Eil. Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Ekonomikos komitetas

2023-04-

14

 

 

Argumentai:

Siekiant suderinti keičiamo įstatymo 18 str. 4 dalies nuostatas ir jų įsigaliojimą su Seimo jau priimtu įstatymu XIV-1583 (projektas XIVP-583), kurio įsigaliojimas yra 2024-01-01, reikia atitinkamai koreguoti svarstomo įstatymo projekto įsigaliojimo nuostatas, kad priėmus įstatymą, abiejų įstatymų tų pačių straipsnių pakeitimo nuostatos derėtų tarpusavyje ir būtų teisingos.

 

Pasiūlymas:

Įstatymo projekto 14 straipsnį išdėstyti taip:

„14 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1.      Šis įstatymas, išskyrus 10 straipsnio 2 dalį ir šio straipsnio 3 dalį, įsigalioja 2024 m. sausio 1 d.

2. Šio įstatymo 10 straipsnio 2 dalis įsigalioja 2024 m. sausio 2 d.

3. Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos taryba ir Nacionalinės elektroninės atpažinties informacinę sistemą administruojančio įstaigos vadovas iki šio įstatymo įsigaliojimo priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

4. Vyriausybės įgaliota institucija iki 2024 m. gruodžio 31 d. turi atlikti elektroninės atpažinties paslaugoms teikti tarpvalstybiniu lygiu reikalingų priemonių ir informacinių technologijų infrastruktūros modernizavimą.“

Pritarti

 

 

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Andrius Kupčinskas, Gintautas Paluckas.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas Nr. XIVP-2279(2) ir jo lyginamasis variantas.

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                           Kazys Starkevičius

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Irina Jurkšuvienė