NUMATOMO TEISINIO REGULIAVIMO POVEIKIO VERTINIMO PAŽYMA

 

 

Projekto pavadinimas

Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo „Dėl Vilniaus ir Kauno miestų centralizuoto šilumos tiekimo ūkio modernizavimo, įrengiant vietinius ir atsinaujinančius energijos išteklius naudojančias kogeneracines elektrines projektų pripažinimo valstybei svarbiais ekonominiais projektais“ projektas (toliau – Nutarimo projektas).

 

Projekto rengėjas

Lietuvos Respublikos finansų ministerija

Projekto tikslas

Užtikrinti Vilniaus ir Kauno miestų centralizuoto šilumos gamybos ūkio modernizavimo projektų įrengiant vietinius ir atsinaujinančius energijos išteklius naudojančias kogeneracines elektrines (toliau – Elektrinių projektai) įgyvendinimą.

Elektrinių projektų tikslas yra sudaryti galimybes maksimaliai sumažinti Vilniaus ir Kauno miestų centralizuoto šilumos tiekimo sistemoms tiekiamos šilumos energijos gamybos kainą, užtikrinant didžiausią ekonomiškai pagrįstą elektros energijos iš vietinių ir atsinaujinančių energijos išteklių gamybos kiekį, įrengiant naujus ar rekonstruojant esamus šilumos ir  elektros energijos gamybos įrenginius.

 

Siūlomo projekto poveikio įvertinimas

(teigiamos ir (ar) neigiamos pasekmės)

 

Poveikis atitinkamai

sričiai

1. Priėmus Nutarimo projektą bus užtikrintos prielaidos įgyvendinti Elektrinių projektus ir pasiekti projektų tikslus: (i) įrengti naujus arba rekonstruoti esamus šiuo metu iškastinį kurą naudojančius vietinio kuro ir atsinaujinančių išteklių bendro šilumos ir elektros energijos gamybos ciklo įrenginius; (ii) sumažinti į Vilniaus ir Kauno centralizuoto šilumos tiekimo sistemas tiekiamos šilumos energijos gamybos kainą; (iii) užtikrinti tvarų energetinę vertę turinčių atliekų naudojimą energijai gaminti; (iv) reikšmingai padidinti atsinaujinančių energijos išteklių ir vietinio kuro naudojimą bendrame Lietuvos energijos išteklių balanse; (v) užtikrinti didžiausią ekonomiškai pagrįstą iš vietinių ir atsinaujinančių energijos išteklių gaminamos elektros energijos kiekį bendrame šilumos ir elektros energijos gamybos cikle.

2. Elektrinių projektų įgyvendinimas turės sisteminį teigiamą poveikį Lietuvos Respublikos strateginių prioritetų energijos gamybos iš atsinaujinančių išteklių, atliekų tvarkymo, kogeneracijos skatinimo, priklausomybės nuo iškastinio kuro mažinimo ir importuojamų energijos ištekių, kuriuos nustato Nacionalinės energetinės nepriklausomybės strategijos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Seimo 2012 m. birželio 26 d. nutarimu Nr. XI-2133, 72 ir 73 punktai ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012–2016 metų programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Seimo 2012 m. gruodžio 13 d. nutarimu Nr. XII-512013, 334 punktas, pasiekimui.

3. Dėl įgyvendinus Elektrinių projektus reikšmingai sumažėjusių centralizuotai tiekiamos šilumos gamybos kainų numatomas teigiamas poveikis Vilniaus ir Kauno regionų ekonomikos konkurencingumui ir socialinės atskirties sumažinimui.

4. Elektrinių projektų įgyvendinimas pagal siūlomą modelį (įtraukiant savivaldybes ir privačius partnerius skelbiant konkurenciją užtikrinančias konkursines atrankos procedūras ir teikiant kompetentingoms valstybės institucijoms suderinti šių projektų įgyvendinimo svarbiausius sprendinius) (i) paskatins Lietuvos Respublikos šilumos ūkio įstatymo  3 straipsnio 2 dalyje nustatyto šilumos gamintojų tarpusavio konkurencijos principo veikimą; (ii) prisidės prie Nacionalinės energetinės nepriklausomybės strategijos 73 punkte nustatytos 1-osios strateginės iniciatyvos, numatančios valstybinės valdžios įtakos valdant šilumos ūkį didinimą; (iii) įtvirtins teisines prielaidas efektyviai išnaudoti esamą savivaldybių ar jų kontroliuojamų įmonių valdomą šilumos gamybos infrastruktūrą.

5. Įgyvendinus Elektrinių projektus daugės ekonomiškai naudingų investicijų į biomasę ir atliekas kaip kurą naudojančių kogeneracinių elektrinių įrengimą. Tokiu būdų Elektrinių projektai laikytini Nacionalinės energetinės nepriklausomybės strategijos 72 punkte nustatytos 1-osios strateginės iniciatyvos (biomasės naudojimo skatinimas) įgyvendinimo priemone.

6. Siekiant užtikrinti optimalių Elektrinių projektų sprendinių ir įgyvendinimo terminų nustatymą racionaliais kaštais, Nutarimo projekte numatoma, kad projektų sprendiniai ir įgyvendinimo terminai bus nustatomi ir teikiami tvirtinti įvykdžius partnerių atrankos procedūras.

Poveikis

valstybės finansams

Nutarimo projektui įgyvendinti papildomų valstybės biudžeto lėšų nereikės.

Nutarimo projektu nesiekiama suteikti Elektrinių projektams ES struktūrinių fondų paramos. ES struktūrinės paramos skyrimo ir valstybės pagalbos notifikavimo Europos Komisijai klausimai Elektrinių projektų įgyvendinimo metu turės būti sprendžiami pagal kitų Lietuvos Respublikos teisės aktų nuostatas.

 

Dėl įgyvendinus Elektrinių projektus sumažėjusių centralizuotai tiekiamos šilumos energijos kainų Vilniaus ir Kauno miestų centralizuoto šilumos tiekimo sistemose ir sumažėjusio poreikio skirti dotacijas energijos paslaugų kainų kompensavimui socialiai jautriausioms vartotojų grupėms numatomas teigiamas projektų poveikis savivaldybių finansams.

Poveikis administracinei naštai

Dėl poreikio prioritetine tvarka (t. y. per įmanomai trumpiausią terminą) nagrinėti dokumentus, susijusius su Elektrinių projektų įgyvendinimu, administracinio darbo krūvis viešojo administravimo subjektams gali padidėti.

 

Nutarimo projektu nenustatoma papildoma administracinė našta rinkoje veikiantiems ar į rinką ketinantiems patekti (iš rinkos ketinantiems išeiti) ūkio subjektams.

 

                                                                

Kita svarbi informacija

Nutarimo projektu nėra suteikiamos specialiosios ar išimtinės teisės ūkio subjektams, nustatomi licencijų ar leidimų gavimo reikalavimai, ar kiti panašūs reikalavimai, ūkio subjektai (ar jų grupės) privilegijuojamos ar diskriminuojamos. Atsižvelgiant į tai, kad ūkio subjektų veikla energetikos sektoriuje yra reguliuojama valstybės, o Nutarimo projektu nėra keičiamas ar papildomas toks teisinis reguliavimas, Nutarimo projekto poveikis konkurencijai ir (arba) kitų subjektų paskatoms veiksmingai konkuruoti vertinamas kaip neutralus.

 

Suinteresuotiems visuomenės atstovams buvo sudarytos galimybės susipažinti su Elektrinių projektų tikslais ir numatomu teisiniu reguliavimu bei pateikti savo pastabas, skelbiant juos kartu su Nutarimo projektu Lietuvos Respublikos Seimo teisės aktų informacinės sistemos projektų registravimo posistemėje.

 

 

Informacija apie asmenį ir instituciją, atsakingą už poveikio vertinimą

 

Vardas ir pavardė

Asta Sinkevičienė

Pareigos

Vyriausioji specialistė

Institucija (padalinys)

Finansų ministerijos Turto valdymo departamento Turto valdymo ir atnaujinimo koordinavimo skyrius

Telefono numeris ir elektroninio pašto adresas

219 4471, el. p. [email protected]

 

 

__________________