LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO STATUTO „SEIMO STATUTO NR. I-399 10, 43, 44, 46 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR PAPILDYMO 442, 581 STRAIPSNIAIS

PROJEKTO

 

2020-11-19  Nr. XIVP-23

Vilnius

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.   Projekto 1 straipsniu (keičiamo Seimo statuto 10 straipsnio 3 dalis) pagal sudarymo principą (galimybę sudaryti iš kitų komitetų narių) projektu reglamentuojamas naujasis Ateities komitetas, kaip ir egzistuojantis Europos reikalų komitetas, priskiriamas prie „skėtinių“ arba „tarpšakinių“ komitetų, o Užsienio reikalų komitetas iš šios grupės perkeliamas prie įprastų „specializuotų“ arba „šakinių“ komitetų. Sistemiškai vertinant Seimo statuto nuostatų visumą, šie pakeitimai svarstytini keliais aspektais.

1.1.  Seimo statuto dvidešimt septintajame1 skirsnyje visi komitetai, išskyrus Europos reikalų komitetą ir Užsienio reikalų komitetą, įvardinami kaip „specializuoti komitetai“. Projektu numatant skirtingus šių komitetų sudarymo principus bei įvertinus Ateities komiteto „skėtinį“ arba „tarpšakinį“ sudarymo pobūdį bei jo veiklos specifiką, svarstytinas „specializuoto komiteto“ sąvokos tinkamumas, net jei ši sąvoka šiuo metu vartojama tik Europos Sąjungos reikalų svarstymo ir sprendimo kontekste.

1.2.  Seimo statuto 153 straipsnio 5 dalyje Europos reikalų komiteto ir Užsienio reikalų komiteto pirmininkams ir jų pavaduotojams nustatomas atskira, didesnė nei kitų komitetų, kompensacijos už naudojimąsi tarnybiniais telefonais suma. Svarstytina, ar ši nuostata neturėtų būti peržiūrima Ateities komiteto statuso ir Užsienio reikalų statuso pasikeitimo kontekste.

2.   Projekto 4 straipsniu teikiamo Seimo statuto 442 straipsnio struktūra tikslintina atskiras nuostatas dėstant atskiromis straipsnio dalimis.

3.   Projekto 4 straipsnyje (keičiamo Seimo statuto 442 straipsnyje) siūloma nustatyti, kad „Ateities komitetas sudaromas pagal proporcinio Seimo frakcijų atstovavimo principą. Atstovus frakcijos deleguoja, užtikrindamos kiekvieno komiteto atstovavimą, paprastai iš komitetų pirmininkų ar jų pavaduotojų, frakcijų seniūnų ar jų pavaduotojų“. Atkreiptinas dėmesys, kad identiškai formuluojamos Europos reikalų komiteto sudarymo taisyklės (Seimo statuto 441 straipsnio 1 dalis). Svarstytina, ar į abu komitetus (Ateities ir Europos reikalų) delegavus iš esmės tuos pačius asmenis, jie objektyviai gebėtų kokybiškai atlikti savo pareigas.

4.   Projekto 4 straipsnyje (keičiamo Seimo statuto 442 straipsnyje) sakinio „Ateities komiteto nariais gali būti Seimo nariai, dirbantys kituose komitetuose“ siūlytina atsisakyti kaip perteklinio, nes ši taisyklė jau nustatyta projekto 1 straipsnyje dėstoma keičiamo Seimo statuto 10 straipsnio 3 dalies nuostata.

5.   Projekto 4 straipsniu (keičiamo Seimo statuto 442 straipsniu) teikiamas teisinis reguliavimas vertintinas kaip nepakankamas, stokojama normų, nustatančių Ateities komiteto pirmininko ir jo pavaduotojo paskyrimo (ar išrinkimo) taisyklių. Vien projekto 5 straipsniu teikiamų Seimo statuto 46 straipsnio nuostatų nepakanka šiam klausimui išspręsti.

6.   Projekto 6 straipsnyje (keičiamo Seimo statuto 581 straipsnio 2 punkte) prieš formuluotę „strateginėmis vystymosi kryptimis ir ateities raidos projekcijomis“ siūlytina įrašyti žodį „valstybės“.

Be to, šiame projekto straipsnyje (keičiamo Seimo statuto 581 straipsnio 2 punkte) vartojama sąvoka „pažangios ekonomikos“ yra neaiški, todėl siūlytina ją sukonkretinti.

7.   Projekto 6 straipsniu (keičiamo Seimo statuto 581 straipsnio 3 punktu) siūloma Seimo Ateities komitetą įgalioti „vykdyti ir užsakyti studijas, susijusias su valstybės ateities raidos projekcijomis ir strateginiu modeliavimu“ (išskirta – mūsų). Reikėtų svarstyti, koks čia vartojamo termino „užsakyti studijas“ turinys. Jei turimas mintyje kokių nors tyrimų, analizių, ekspertizių, strategijų parengimo pirkimas (atsižvelgiant į Teisėkūros pagrindų įstatymo 11 straipsnio nuostatas) pažymėtina, kad:

7.1.  galiojančios Seimo statuto nuostatos (49, 58-70 straipsniai) Seimo komitetams nesuteikia įgaliojimų pirkti tokio pobūdžio paslaugas; Seimo statuto 145 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad, jei įstatymo projektu siūloma iš esmės keisti teisinį reglamentavimą (nustatyti, pakeisti arba panaikinti teisės subjektų teises arba pareigas, formuluoti tam tikrų sričių reformos kryptis arba raidos strategiją) ir pagrindinis komitetas arba ne mažiau kaip 1/5 Seimo narių paremia tokią iniciatyvą, nutarus pradėti projekto svarstymo procedūrą Seimo valdybos nustatyta tvarka užsakomas nepriklausomas ekspertinis teisės akto projekto įvertinimas;

7.2.  pagal Teisėkūros pagrindų įstatymo 11 straipsnio nuostatas tokios paslaugos gali būti perkamos tik tuomet, kai reikalingo tyrimo atlikti negali pats teisės akto projektą rengiantis subjektas ar jo sudaryta darbo grupė (komisija) arba dėl objektyvių priežasčių nėra galimybių sudaryti darbo grupę (komisiją) teisės akto projektui parengti; tyrimą atlikę subjektai bei tyrimo kaina turi būti viešai paskelbiami teisėkūros subjekto internetinėje svetainėje ir kt.

8.   Projekto 6 straipsnyje (keičiamo Seimo statuto 581 straipsnio 5 punkte) siūloma nustatyti, kad Seimo Ateities komitetas yra įgaliojamas „teikti išvadas dėl Seimo komitetų rengiamų įstatymų bei kitų teisės aktų projektų ir ilgalaikę valstybės raidos strategiją apibrėžiančių dokumentų atitikimo <...>“. Tačiau neaišku, atitiktis kam turėtų būti vertinama – kokiems nors teisės aktams, strategijoms, programoms ar kt. Be to, čia vartojamas terminas „dokumentai“ tikslintinas atsižvelgiant į tai, kad Dokumentų ir archyvų įstatymo, kuris termino „dokumentai“ turiniui apibrėžti yra specialioji teisės norma, 2 straipsnio 5 dalyje terminas „dokumentas“ apibrėžiamas kaip „<...> juridinio asmens, kitos organizacijos ar jų padalinio (toliau – juridinis asmuo) ar fizinio asmens veiklos procese užfiksuota informacija, nepaisant jos pateikimo būdo, formos ir laikmenos“.

9.   Projekto 6 straipsnyje (keičiamo Seimo statuto 581 straipsnio 6 punkte) siūloma nustatyti, kad Seimo Ateities komitetas yra įgaliojamas „analizuoti < ...> tarptautinę praktiką“. Siūlytina šią formuluotę papildyti, nurodant, kokių subjektų tarptautinė praktika turėtų būti analizuojama.

 

                    

Departamento direktorius                                                                                         Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

J. Meškienė, tel. (8 5) 239 6089, el. p. [email protected]

P. Žukauskas, tel. (8 5) 239 6832, el. p. [email protected]