LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

ŠVIETIMO IR MOKSLO KOMITETAS

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA (2)

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS MOKSLO IR STUDIJŲ ĮSTATYMO NR. XI-242 4, 10, 11, 15, 27, 28, 35, 38, 39, 52, 53, 56, 58, 60, 65, 66, 67, 69, 71, 72, 721,73, 753, 77, 85 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ir ĮSTATYMO papildymo  641  straipsniU ĮSTATYMO PROJEKTO

NR. XIVP-1769(2)

 

 

 2022-06-29   Nr. 106-P-31

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Artūras Žukauskas, Komiteto pirmininko pavaduotoja Vilija Targamadzė, Komiteto nariai: Dalia Asanavičiūtė, Kristijonas Bartoševičius (pavaduojantis Arvydą Anušauską), Eugenijus Jovaiša, Ieva Kačinskaitė-Urbonienė, Silva Lengvinienė, Radvilė Morkūnaitė-Mikulėnienė, Aušrinė Norkienė, Beata Petkevič, Edmundas Pupinis, Edita Rudelienė, Švietimo ir mokslo komiteto biuro vedėja Lina Vingrytė, patarėjos Justina Paukštė, Rūta Steponėnienė, Deimantė Žegunė, padėjėja Girmantė Petrauskaitė.

Kviestieji asmenys: Lietuvos Prezidento patarėjas Paulius Baltokas, Švietimo, mokslo ir sporto viceministras Gintautas Jakštas.

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai: negauta.

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo nariai:

E. Jovaiša,

 I. Kačinskaitė-Urbonienė, 2022-06-28

2

(10)

 

(4)

 

 

Argumentai: Atsižvelgiant į Teisės departamento pastabas, Lietuvos švietimo tarybos, Lietuvos studentų sąjungos nuomonę ir siūlymus išlaikyti bei stiprinti aukštojo mokslo binarinę sistemą, remiantis EBPO rekomendacijomis, kad 5 ISCED trumpąsias studijas vykdo taikomųjų mokslų universitetai (kolegijos) ir / ar profesinės mokyklos, taip pat siekiant aiškiai atskirti, kokias studijas vykdo universitetai bei kokias kolegijos ir kokiomis sąlygomis gali būti sudaromos sąlygos universitetams kartu su kolegijomis vykdyti kolegines studijas, siūloma tikslinti keičiamo įstatymo 10 straipsnio 4 dalį.

Pasiūlymas

1. Pakeisti įstatymo projekto 2 straipsniu siūlomą keisti 10 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

„4. Universitete turi vyrauti universitetinės studijos ir teikiamas aukštasis universitetinis išsilavinimas. Universitetas negali vykdyti koleginių studijų ir teikti aukštojo koleginio išsilavinimo, išskyrus šio įstatymo 53 straipsnio 18 dalyje nustatytus atvejus ir tuo atveju, jei Vyriausybės nustatyta tvarka ir sąlygomis įvertinus studijų krypčių ir institucinius vertinimo rezultatus, mokslo ir studijų institucijų mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros bei meno veiklos vertinimo rezultatus, studijų programų pasiūlą atitinkamoje kryptyje (kryptyse, krypčių grupėse), specialistų poreikį, valstybės ūkinės, socialinės, kultūrinės plėtros poreikius ir ateities perspektyvas, atsižvelgus į universiteto pasirengimą vykdyti atitinkamas studijas, universiteto statute yra numatytas koleginių studijų vykdymas pagal Vyriausybės nustatytos tam tikros studijų krypties (krypčių, krypčių grupės) trumposios pakopos, pirmos ir antros pakopų koleginių studijų programas.“

Nepritarti

Argumentai: Seimo nariai atsiėmė savo pasiūlymą ir pritarė komiteto siūlomam variantui.

Komiteto pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 2 straipsniu siūlomą keisti 10 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

„4. Universitete turi vyrauti universitetinės studijos ir teikiamas aukštasis universitetinis išsilavinimas. Universitetas negali vykdyti koleginių studijų ir teikti aukštojo koleginio išsilavinimo, išskyrus šio įstatymo 53 straipsnio 18 dalyje nustatytus atvejus ir tuo atveju, jei Vyriausybės nustatyta tvarka ir sąlygomis, įvertinus atliktų išorinio studijų vertinimo ir išorinio mokslo ir studijų institucijų vertinimo rezultatus, mokslo ir studijų institucijų mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros bei meno veiklos vertinimo rezultatus, specialistų poreikį, valstybės ūkinės, socialinės, kultūrinės plėtros poreikius ir ateities perspektyvas, universiteto statute yra numatytas koleginių studijų vykdymas pagal Vyriausybės nustatytos studijų krypties (krypčių, krypčių grupės) trumposios, pirmosios, antrosios pakopų koleginių studijų programas. Universitete turi vyrauti universitetinės studijos.

 

Balsavimas: už 10, prieš – 0, susilaikė – 1.

2.

Seimo nariai:

E. Jovaiša,

 I. Kačinskaitė-Urbonienė, 2022-06-28

28

4

 

 

Argumentai: Kadangi keičiamo įstatymo 52 straipsnio 9 dalimi įvedamas lygių nustatymas moksliniams tyrimams ir eksperimentinei plėtrai bei taikomiesiems moksliniams tyrimams ir eksperimentinei plėtrai, akivaizdu, jog turi būti dvi skirtingos vertinimo metodikos.

Mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros lygio nustatymo atveju yra aišku, jog vertinimas atliekamas pagal įstatymo 75(1) str. 2 dalyje nurodytą ekspertinį vertinimą, kurio kriterijai išvardinti 75(2) str. 1 d.:

1) mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros, meno veiklos kokybė (svorio koeficientas skiriant lėšas – 0,65);

2) mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros, meno veiklos ekonominis ir socialinis poveikis (svorio koeficientas skiriant lėšas – 0,2);

3) mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros, meno veiklos perspektyvumas (svorio koeficientas skiriant lėšas – 0,15).

Tuo tarpu taikomųjų mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros vertinimas bus atliekamas Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka. Taigi yra aišku, pagal kokius kriterijus bus atliekamas mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros vertinimas (universitetų), tačiau nėra aišku kokia tvarka bus vertinama taikomųjų mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros (kolegijų) veiklos rodikliai.

Remiantis Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2018 m. birželio 19 d. nutarimu Nr. KT14-N9/2018, pabrėžtina, jog vertinamieji kriterijai, susiję su aukštųjų mokyklų veiklos vertinimu, turi būti iš anksto žinomi.

Kadangi šio įstatymo baigiamosios nuostatos nustato, jog 52 str. 9 dalis įsigalioja nuo 2028 m. sausio 1 d., ir tuomet bus vertinamas 5 metų mokslinės veiklos laikotarpis (nuo 2023 m. iki 2027 m.), tačiau nėra nustatyta, iki kada Vyriausybė ar jos įgaliotos institucijos turi parengti atitinkamą tvarką ir nustatyti tokio vertinimo kriterijus, būtina pildyti įstatymo baigiamąsias nuostatas (t. y. 28 straipsnį) nustatant, kad taikomųjų mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros vertinimo tvarka turi būti parengta ir priimta iki 2022 m. rugsėjo 31 d. Tokiu atveju, kriterijai bus aiškūs ir iš anksto žinomi vertinamajam periodui, bus numatytas bent minimalus vacatio legis – pakankamas laikotarpis, kad aukštosios mokyklos galėtų susipažinti su naujuoju teisiniu reguliavimu ir pasirengti įgyvendinti iš šio reguliavimo kylančius reikalavimus taikomajai mokslo ir eksperimentinei veiklai, kurios vertinimas nuo 2029 m. turės tiesiogines ir ypatingai reikšmingas pasekmes aukštųjų mokyklų vykdomoms studijoms ir apskritai tiesiogiai jų ateičiai. 

Pasiūlymas: Pakeisti Projekto 28 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

„4. Šio įstatymo 10 straipsnis įsigalioja 2028 m. sausio 1 d. ne anksčiau nei po 5 metų ir 3 mėnesių nuo tos dienos, kai Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliota institucija nustato taikomųjų mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros vertinimo tvarką ir kitus šio straipsnio įgyvendinamuosius teisės aktus.“

Nepritarti

Argumentai: Įsigaliojimas paprastai nėra apsprendžiamas metais ir mėnesiais, o konkrečiomis kalendorinėmis datomis. Jeigu siūloma ne konkreti data, reikalinga įpareigoti vykdančiąją instituciją pranešti apie straipsnio įsigaliojimo pradžią.  Komitetas mano, kad Projekto 28 straipsnio 7 dalyje pakanka numatyto reglamentavimo: „Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Lietuvos mokslo taryba, švietimo, mokslo ir sporto ministras, mokslo ir studijų institucijos iki šio įstatymo atitinkamų straipsnių įsigaliojimo priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus“.

 

Balsavimas: už -5, prieš – 0, susilaikė – 6.

3.

Seimo nariai:

J. Šiugždinienė,

E. Pupinis,

J. Gudauskas,

R. Vaitkus,

K. Bartoševičius,

J. Varkalys,

V. Pranckietis,

A. Nekrošius,

V. Jukna,

A. Palionis,

D. Asanavičiūtė, 2022-06-28

 

2

 

(10)

 

 

(4)

 

 

Argumentai: Atsižvelgiant į Teisės departamento pastabas, Lietuvos švietimo tarybos, Lietuvos studentų sąjungos nuomonę ir siūlymus siekiant aiškiai atskirti, kokias studijas vykdo universitetai bei kokias kolegijos ir kokiomis sąlygomis gali būti sudaromos sąlygos universitetams kartu su kolegijomis vykdyti kolegines studijas, siūloma tikslinti keičiamo įstatymo 10 straipsnio 4 dalį, įvardijant kriterijus, kurie turi būti įvertinti sudarant išlygas.

 

Pasiūlymas

1. Pakeisti įstatymo projekto 2 straipsniu siūlomą keisti 10 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

„4. Universitete turi vyrauti universitetinės studijos ir teikiamas aukštasis universitetinis išsilavinimas. Universitetas negali vykdyti koleginių studijų ir teikti aukštojo koleginio išsilavinimo, išskyrus šio įstatymo 53 straipsnio 18 dalyje nustatytus atvejus ir tuo atveju, jei Vyriausybės nustatyta tvarka ir sąlygomis, įvertinus atliktų išorinio studijų vertinimo ir išorinio mokslo ir studijų institucijų vertinimo rezultatus, mokslo ir studijų institucijų mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros bei meno veiklos vertinimo rezultatus, specialistų poreikį, valstybės ūkinės, socialinės, kultūrinės plėtros poreikius ir ateities perspektyvas, universiteto statute yra numatytas koleginių studijų vykdymas pagal Vyriausybės nustatytos studijų krypties (krypčių, krypčių grupės) trumposios, pirmosios, antrosios pakopų koleginių studijų programas.“

Nepritarti

Argumentai: Pritarta bendram komiteto siūlymui Projekto 2 straipsniui.

 

4.

Seimo narys A. Žukauskas, 2022-06-28

2

 

(10)

 

 

(4)

 

 

Argumentai:

Dabartinio projekto 10 str. 4 dalies pakeitimai, išplečiantys galimybes vykdyti kolegines studijas universitetuose, kelia grėsmę egzistuojančios aukštojo mokslo binarinės sistemos tvarumui, sukelia universitetų mokslo ir studijų veiklos vertinimo ir finansavimo problemas, neprisideda prie universitetinių studijų kokybės didinimo ir kvestionuoja universitetų, kaip institucijų, kuriose studijos grindžiamos moksliniais tyrimais, vaidmenį, apibrėžtą Didžiojoje universitetų chartijoje. Be to, egzistuoja alternatyvūs būdai stiprinti kolegines studijas valstybinėse kolegijose – perduoti dalininko teises universitetams, pertvarkyti kolegijų tinklą.

 

Pasiūlymas: Pakeisti projekto 2 straipsnyje keičiamo įstatymo 10 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

„4.Universitete turi vyrauti universitetinės studijos ir teikiamas aukštasis universitetinis išsilavinimas. Universitetas negali vykdyti koleginių studijų ir teikti aukštojo koleginio išsilavinimo, išskyrus šio įstatymo 53 straipsnio 18 dalyje nustatytus atvejus ir tuo atveju, jei Vyriausybės nustatyta tvarka ir sąlygomis universiteto statute yra numatytas koleginių studijų vykdymas pagal Vyriausybės nustatytos tam tikros studijų krypties (krypčių, krypčių grupės) trumposios pakopos, pirmos ir antros pakopų koleginių studijų programas.“

 

Nepritarti

Argumentai: Pritarta bendram komiteto siūlymui Projekto 2 straipsniui.

 

5.

Seimo narys A. Žukauskas, 2022-06-28

22

 

(72)

 

 

(1)

 

 

Argumentai: Atsižvelgiant į tai, kad projekto 65 straipsnio 8 dalyje minimi praktikos dėstytojai priimami į darbą aukštųjų mokyklų nustatyta tvarka, todėl jiems neturėtų būti taikomos Projekto 72 straipsnio 1 dalies nuostatos.

 

Pasiūlymas: Pakeisti projekto 22 straipsnyje keičiamo įstatymo 72 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

1. Į mokslo ir studijų institucijų dėstytojų ir mokslo darbuotojų, išskyrus asmenis, nurodytus šio įstatymo 65 straipsnio 8 dalyje, 68 straipsnyje ir šio straipsnio 10 ir 11 dalyse, pareigas asmenys priimami darbui nemažiau kaip 0,25 darbo laiko normos viešo konkurso būdu. Mokslo ir studijų institucijos nustatyti dėstytojų ir mokslo darbuotojų pareigybių kvalifikaciniai reikalavimai ir privalomos mokslo ir studijų institucijos tyrėjų kompetencijos šios institucijos nustatyta tvarka skelbiami viešai šios institucijos interneto svetainėje.“

 

Pritarti

 

6.

Seimo narys A. Žukauskas, 2022-06-28

22

 

(72)

 

 

(9)

 

 

Argumentai: Mokslo ir studijų įstatymo 72 straipsnio 9 dalies nuostata dėl 2 metų pertraukos įdarbinant asmenis be konkurso yra skirta tam, kad būtų skatinamas priėmimas į darbą konkurso būdu. Kadangi pagal 72 straipsnio 1 dalies nuostatas konkursai vykdomi priimant į darbą tik ne mažiau kaip 0,25 darbo laiko normos, tai asmenims, priimamiems į darbą mažiau kaip 0,25 darbo laiko normos, 2 metų pakartotinio įdarbinimo ribojimas neturi prasmės.

 

Pasiūlymas: Pakeisti projekto 22 straipsnyje keičiamo įstatymo 72 straipsnio 9 dalį ir ją išdėstyti taip:

9. Mokslo ir studijų institucijos vadovo sprendimu asmenys į mokslo ir studijų institucijos dėstytojų ir mokslo darbuotojų pareigas gali būti priimami be konkurso pagal terminuotą darbo sutartį. Tokie asmenys turi atitikti mokslo ir studijų institucijos nustatytus kvalifikacinius reikalavimus, nurodytus šio straipsnio 1 dalyje. Be konkurso asmenys, išskyrus asmenis, dalyvaujančius moksliniuose projektuose, priimami į dėstytojų ir mokslo darbuotojų pareigas ne ilgesniam kaip vienų metų laikotarpiui, sudarant terminuotą darbo sutartį. Šią sutartį galima pratęsti dar vienam ne ilgesniam kaip vienų metų laikotarpiui. Pakartotinai be konkurso į mokslo ir studijų institucijos dėstytojų ir mokslo darbuotojų pareigas šie asmenys, išskyrus asmenis, priimamus darbui mažiau kaip 0,25 darbo laiko normos, gali būti priimami ne anksčiau kaip praėjus 2 metams po terminuotos darbo sutarties pabaigos. Asmenys, kurių veikla mokslo ir studijų institucijoje šio straipsnio 4 dalyje aprašytu atveju buvo įvertinta neigiamai, ir neatestuoti asmenys be konkurso gali būti priimami tik į žemesnes pareigas.“

Nepritarti

Argumentai: Seimo narys atsiėmė savo siūlymą.

 

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

Komiteto pirmininkas                                                                         (Parašas)                                                                      Artūras Žukauskas

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Rūta Steponėnienė