LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

SVEIKATOS REIKALŲ KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS TABAKO, TABAKO GAMINIŲ IR SU JAIS SUSIJUSIŲ GAMINIŲ KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. I-1143 2, 92, 95 IR 30 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2590(2)

 

 

2023-06-14  Nr. 111-P-21  

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas A. Matulas, Komiteto pirmininko pavaduotojas R. Žemaitaitis, Komiteto nariai M. Danielė, P. Kuzmickienė, O. Leiputė, M. Puidokas, J. Sejonienė, L. Slušnys, Z. Streikus, R. Šalaševičiūtė, A. Veryga, Komiteto biuro vedėja J. Bandzienė, patarėja K. Civilkienė, patarėjas E. Jankauskas, patarėja B. Sesickienė, patarėja V. Valainytė, padėjėja M. Neverkevičienė, padėjėja D. Žukauskė, Komiteto neetatinis ekspertas R. Badaras, Lietuvos Respublikos Prezidento patarėjas P. Gradeckas, Nacionalinės sveikatos tarybos pirmininkas A. Utkus, Sveikatos apsaugos  viceministras A. Pečkauskas, Psichikos sveikatos skyriaus patarėja J. Talačkienė, Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupės vyriausioji patarėja V. Vasiliauskienė, Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento direktoriaus pavaduotoja G. Belian, Tabako ir alkoholio kontrolės skyriaus vedėjas G. Karanda, Mykolo Romerio universiteto lektorius L. V. Sinkevičius, Nacionalinės elektroninių cigarečių asociacijos atstovas M. Janulionis.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-04-27

2

2

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Projekto 2 straipsnio 2 dalimi pildomoje Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 9straipsnio 5 dalyje siūlytina žodžius ir/arba atskirti skliaustu, o ne pasviru brūkšniu.

Pritarti

Tikslinga kartu atsižvelgti į Sveikatos apsaugos ministerijos pasiūlymą.

Pasiūlymas: Pakeisti Projekto 2 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

“2. Papildyti 92 straipsnį 5 dalimi ir ją išdėstyti taip:            

„5. Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliota institucija Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba, vadovaudamasi moksliniais tyrimais pagrįstais įrodymais ir/(arba) kitų šalių kompetentingų institucijų gerąja praktika, turi teisę sudaryti sudaro konkrečių leidžiamų cheminių medžiagų, suteikiančių elektroninėms cigaretėmsčių ir elektroninių cigarečių pildyklėms skysčiui tabako skonį ir kvapą, sąrašą, nurodant šių medžiagų Cheminių medžiagų santrumpų tarnybos (angl. Chemical Abstracts Service (CAS) suteiktus registracijos numerius.“.

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-04-27

2

2

 

2.    Projekto 2 straipsnio 2 dalimi pildomoje keičiamas įstatymas 9straipsnio 5 dalyje siūloma nustatyti, kad „Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliota institucija <...> turi teisę sudaryti konkrečių leidžiamų cheminių medžiagų, suteikiančių elektroninėms cigaretėms ir elektroninių cigarečių pildyklėms tabako skonį ir kvapą, sąrašą“. Tokia nuostata savo turiniu yra teisiškai ydinga, nes įstatymo įgyvendinimui būtini įgaliojimai bei funkcijos viešojo administravimo institucijoms turi būti suteikiami ne dispozityvia forma (kas apskritai nebūdinga viešajai teisei), o imperatyvia forma. Kitaip sakant, viešojo administravimo subjekto pareigos įgyvendinant įstatymą turi būti aiškios ir nedviprasmiškos, nesudarant sąlygų netinkamam jų aiškinimui bei taikymui. Atsižvelgiant į tai, vietoj žodžių „turi teisę sudaryti“ reikėtų įrašyti žodžius „sudaro“.

Pritarti

Žiūrėti į aukščiau išdėstytą  Projekto 2 straipsnio 2 dalies formuluotę.

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-04-27

2

2

 

3.    Projekto 2 straipsnio 2 dalies pakeitimų esmėje brauktini žodžiai „ir ją išdėstyti taip“.

Pritarti

Žiūrėti į aukščiau išdėstytą  Projekto 2 straipsnio 2 dalies formuluotę.

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-04-27

 

 

 

4.    Tikslintina projekto straipsnių numeracija (praleisti 3 ir 5 straipsniai).

Pritarti

Žiūrėti į Komiteto pasiūlymus.

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-04-27

4

 

 

5.    Projekto 4 straipsniu (projekte sunumeruotas kaip 6 straipsnis) keičiamo įstatymo 30 straipsnio 2 dalyje pateikta formuluotė „Bylos nagrinėjimo proceso šalys“ neatitinka keičiamo įstatymo 28 straipsnio 2 dalyje vartojamos sąvokos asmenų, kurie pagal šį įstatymą vadinami proceso šalimis. Atsižvelgiant į tai, pateikta formuluotė tikslintina, nurodant „Proceso šalys“. Be to, teikiamas teisinis reguliavimas suponuoja, kad prašymą dėl bylos nagrinėjimo rašytinio proceso tvarka turi pateikti visos proceso šalys. Svarstytina, ar projektas neturėtų būti patikslintas nuostatomis, numatančiomis situaciją, kada prašymą dėl bylos nagrinėjimo rašytinio proceso tvarka pateikia viena iš proceso šalių. Taip pat siūlytina aiškiai apibrėžti situaciją, kuomet viena iš proceso šalių nesutinka, kad byla būtų nagrinėjama rašytinio proceso tvarka ar pati institucija, nagrinėjanti bylą nusprendžia, kad yra būtinas žodinis bylos nagrinėjimas. Siekiant teisinio reguliavimo aiškumo, siūlytina nustatyti, kad „Byla gali būti nagrinėjama rašytinio proceso tvarka, kai viena proceso šalis pareiškia prašymą bylą nagrinėti rašytinio proceso tvarka, o kita šalis per nustatytą terminą nepareiškia prieštaravimo dėl tokio bylos nagrinėjimo. Šioje dalyje nurodytu atveju žodinis bylos nagrinėjimas rengiamas, jeigu bet kuri proceso šalis pareiškia motyvuotą prašymą nagrinėti bylą žodinio proceso tvarka arba bylą nagrinėjanti institucija nusprendžia, kad toks nagrinėjimas yra būtinas“.

Pritarti

Pasiūlymas: Pakeisti Projekto 4 straipsnį (projekte sunumeruotas kaip 6 straipsnis) ir jį išdėstyti taip:

6 4 straipsnis. 30 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 30 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Byla nagrinėjama žodinio proceso tvarka, dalyvaujant proceso šalims ir kitiems bylos nagrinėjimo proceso dalyviams. Bylos nagrinėjimo proceso šalių prašymu, byla gali būti nagrinėjama rašytinio proceso tvarka. Byla gali būti nagrinėjama rašytinio proceso tvarka, kai viena proceso šalis pareiškia prašymą bylą nagrinėti rašytinio proceso tvarka, o kita šalis per nustatytą terminą nepareiškia prieštaravimo dėl tokio bylos nagrinėjimo. Šioje dalyje nurodytu atveju žodinis bylos nagrinėjimas rengiamas, jeigu bet kuri proceso šalis pareiškia motyvuotą prašymą nagrinėti bylą žodinio proceso tvarka arba bylą nagrinėjanti institucija nusprendžia, kad toks nagrinėjimas yra būtinas.

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-04-27

5

1

 

6.    Projekto 5 straipsnio (projekte sunumeruotas kaip 7 straipsnis) 1 dalyje po žodžių „šis įstatymas“ įrašytina formuluotė „išskyrus šio straipsnio 2 dalį“.

Pritarti

Pasiūlymas: Pakeisti Projekto 5 straipsnio (projekte sunumeruotas kaip 7 straipsnis) 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2024 m. sausio 1 d.“

 

7.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-04-27

5

2

 

7.    Atsižvelgiant į tai, kad įstatymo įgyvendinimui reikalingus poįstatyminius teisės aktus turės priimti ne Vyriausybė, o jos įgaliota institucija (pagal projekto 2 straipsnio 2 dalimi pildomą keičiamo įstatymo 9straipsnio 5 dalį), projekto 5 straipsnio 2 dalyje vietoj žodžių „Vyriausybė ar jos“ įrašytinas žodis „Vyriausybės“.

Pritarti

Pasiūlymas: Pakeisti Projekto 5 straipsnio (projekte sunumeruotas kaip 7 straipsnis) 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

2. Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar jos įgaliota institucija iki 2023 m. gruodžio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“

8.

Seimo Sveikatos reikalų komiteto neetatinis ekspertas R. Badaras, 2023-06-07

 

 

 

Įstatymo projektui pritariu. Esminių pastabų neturiu.

Pritarti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Piliečiai L.V. Sinkevičius, N. Bobinas, D. Žvirdauskas, D. Mockus, A. Zavadskienė, J. Lazdauskienė, J. Andrijauskienė, 2023-06-09

 

 

 

Išanalizavę Seime registruotus ir pateiktus Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo Nr. 1-1143 2, 92, 95 ir 30 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą XIVP-2590(2) ir Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo Nr. 1-1143 92 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą XIVP-2791 pritariame jiems. Nepaisant to, pažymime, kad šie projektai nepakankamai sprendžia jau dabar kritinę ir sparčiai dar blogėjančią situaciją, kurią sukėlė pildomų elektroninių cigarečių paplitimas nepilnamečių tarpe ir kurią mes, kaip tėvai, ugdymo specialistai, ugdymo įstaigų vadovai bei specialistai, dirbantys su priklausomais nepilnamečiais asmenimis, matome pastaruoju metu. Į rinką įvedant elektronines cigaretes buvo tikimasi, kad jos padės lengviau mesti rūkyti suaugusiems asmenimis. Atsitiko taip, jog Lietuvoje elektroninės cigaretės tapo itin lengvai prieinamos nepilnamečiams ir, negana to, jie pradėjo svaigintis sintetinėmis bei sunkiosiomis psichoaktyviomis medžiagomis, pildami jas į elektronines cigaretes. Tyrimai aiškiai rodo, jog svaiginimasis turi ilgalaikes pasekmes funkciniams ir struktūriniams smegenų sistemos pokyčiams, o jauname amžiuje šie pokyčiai yra itin greiti ir gali būti negrįžtami. Atkreipiame dėmesį, jog minėtas nepilnamečių svaiginimasis turės ilgalaikes pasekmes ne tik šiems vaikams, šeimoms, ugdymo įstaigoms, tačiau ilgalaikėje perspektyvoje ir visai mūsų Valstybei.

National Institute on Drug Abuse (https://nida.nih.govl yra JAV valstybinis institutas, kuris atlieka daugiausiai tyrimų visame pasaulyje, tyrinėjant psichoaktyvias medžiagas ir jų keliamą žalą. Prašome Jūsų, perskaitykite šį straipsnį, kuriame šio instituto direktorė kalba apie psichoaktyvias medžiagas ir pagrindinį rizikos veiksnį - prieinamumą, dėl kurio šiuo metu negalime kalbėti ne tik apie Lietuvos vaikų gerovę, bet ir saugumą: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6910640/ Atsižvelgdami į nuolat renkamus argumentus dėl elektroninių cigarečių daromos žalos sveikatai (žr. tyrimų ataskaitas žemiau po laišku) ir jų pildymo įvairiais narkotikais, Vaiko teisių apsaugos tarnybos fiksuojamais nesmurtiniais vaiko teisių pažeidimais (kurių daugumą sudaro besisvaiginantys nepilnamečiai, vartojantys ei. cigaretes su sintetinių narkotikų skysčiais), ligoninių personalo, kuris nuolat gaivina apsinuodijusius nepilnamečius, bei policijos, kuri gaudo pardavinėjančius nepilnamečius, prašome nedelsiant imtis reikiamų veiksmų ir uždrausti pildomų elektroninių cigarečių (garintuvų) importą bei pardavimą Lietuvos Respublikoje dėl susidariusios visiškai nekontroliuojamos padėties. Atkreipiame dėmesį, kad bendrovių (žr. 36 šaltinį iš sąrašo), pardavinėjančių ei. cigaretes tiek apyvarta, tiek pelnas auga kartais per metus, kas aititinka mokslinių tyrimų teiginius apie spartų jų vartojimo plitimą rinkoje.

Esant poreikiui esame pasirengę bendradarbiauti su tėvais, ugdymo įstaigomis, specialistais, teisėsaugos pareigūnais bei žiniasklaidos atstovais ir prisidėti prie operatyvaus šio draudimo įgyvendinimo.

Nepritarti

Šis pasiūlymas  neatitinka teikiamo įstatymo projekto tikslų ir uždavinių - užpildyti esamo reguliavimo spragas, kuomet rinkai yra tiekiamos elektroninės cigaretės, elektroninių cigarečių pildyklės, turinčios tam tikro skonio, išskyrus tabaką, savybių, mažinti elektroninių cigarečių ir elektroninių cigarečių pildyklių patrauklumą jauniems žmonėms ir kt.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė, 2023-05-15

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo Nr. I-1143 2, 9(2), 9(5) ir 30 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2590(2)     (toliau – Projekto) atitiktį Europos Sąjungos teisei, teikiame šias pastabas.

Pirmiausia, atkreipiame dėmesį, kad Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerija yra parengusi Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo Nr. I-1143 2, 41, 84, 85, 911 straipsnių ir 2 priedo pakeitimo įstatymo projektą, kuris įgyvendinant 2022 m. birželio 29 d. Komisijos deleguotąją direktyvą (ES) 2022/2100, kuria dėl tam tikrų išimčių panaikinimo kaitinamojo tabako gaminiams iš dalies keičiama Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2014/40/ES, keičia naujoviškų tabako gaminių priedų reguliavimą.

Projekto 1 ir 2 straipsniais keičiamas reguliavimas susijęs su pridėtiniu kvapu ar skoniu.  Atkreipiame dėmesį į tai, kad šie Projektu nustatomi reikalavimai viršija tai, kas nustatyta 2014 m. balandžio 3 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2014/40/ES dėl valstybių narių įstatymų ir kitų teisės aktų nuostatų, reglamentuojančių tabako ir susijusių gaminių gamybą, pateikimą ir pardavimą, suderinimo ir kuria panaikinama Direktyva 2001/37/EB (toliau - Direktyva 2014/40/ES), todėl yra notifikuotini pagal 2015 m. rugsėjo 9 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą (ES) 2015/1535, kuria nustatoma informacijos apie techninius reglamentus ir informacinės visuomenės paslaugų taisykles teikimo tvarka. Atitinkamai, Projektas turi būti notifikuojamas Europos Komisijai, kaip nacionalinės teisės aktas, nustatantis techninį reglamentavimą. Taip pat, Projekto priėmimas turi būti atidėtas ne mažiau kaip trims mėnesiams, kad Europos Komisija ir kitos valstybės narės galėtų tinkamai susipažinti su siūlomu reglamentavimu bei, esant poreikiui, pateikti nuomonę.

Lietuvos Respublikos Seimo statuto 135 straipsnio 4 dalies 2 punktas nustato, kad Įstatymo ar kito Seimo priimamo teisės akto projekto iniciatoriai prie projekto prideda <...> atitikties lentelę, kurioje pateikiamas įgyvendinamų Europos Sąjungos teisės aktų ir įstatymo projekto atitikimas pagal straipsnius, kai įstatymo projektu įgyvendinamos Europos Sąjungos teisės normos. Atkreipiame dėmesį, kad Projekto nuostatos yra susijusios su Direktyvos 2014/40/ES įgyvendinimu, todėl kartu su Projektu turi būti teikiama atitikties lentelė.

Pritarti

Po šio projekto svarstymo Seime stadijos jis bus teikiamas notifikavimui nustatyta tvarka.

2.

Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas, 2023-05-26

2

2

 

Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas (toliau – Departamentas), išnagrinėjo išvadoms pateiktų įstatymų projektus.

Dėl Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo Nr. I-1143 2, 92, 95 ir 30 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2590(2) (toliau – Projektas) teikiame šias pastabas:

1. Departamento nuomone, siūloma 92 straipsnio 5 dalies formuluotė jog „Vyriausybės įgaliota institucija <...>  turi teisę sudaryti <...> sąrašą“ yra nevartotina, kadangi teisės turėjimas nesukuria institucijai pareigos sudaryti sąrašą. Įstatymais institucijoms yra suteikiami atitinkami įgaliojimai, todėl formuluotė neturi būti dviprasmė. Taip pat, siekiant aiškumo, tikslinga papildyti nuostata, kad sąrašas bus sudaromas būtent skysčiams. Siūlome 92 straipsnio 5 dalį išdėstyti taip:

5. Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliota institucija, vadovaudamasi moksliniais tyrimais pagrįstais įrodymais ir/arba kitų šalių kompetentingų institucijų gerąja praktika sudaro konkrečių leidžiamų cheminių medžiagų, suteikiančių elektroninių cigarečių ir elektroninių cigarečių pildyklių skysčiui tabako skonį ir kvapą, sąrašą, nurodant šių medžiagų Cheminių medžiagų santrumpų tarnybos (angl. Chemical Abstracts Service (CAS) suteiktus registracijos numerius.

Pritarti iš dalies

Tikslinga kartu atsižvelgti į Sveikatos apsaugos ministerijos ir Seimo kanceliarijos Teisės departamento pasiūlymus.

Pasiūlymas: Pakeisti Projekto 2 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

“2. Papildyti 92 straipsnį 5 dalimi ir ją išdėstyti taip:            

„5. Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliota institucija Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba, vadovaudamasi moksliniais tyrimais pagrįstais įrodymais ir/(arba) kitų šalių kompetentingų institucijų gerąja praktika, turi teisę sudaryti sudaro konkrečių leidžiamų cheminių medžiagų, suteikiančių elektroninėms cigaretėmsčių ir elektroninių cigarečių pildyklėms skysčiui tabako skonį ir kvapą, sąrašą, nurodant šių medžiagų Cheminių medžiagų santrumpų tarnybos (angl. Chemical Abstracts Service (CAS) suteiktus registracijos numerius.“.

3.

Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas, 2023-05-26

3

 

 

2. Siekiant aiškumo, siūlome tikslinti 95 straipsnio 1 dalį, kadangi pagal dabartinę formuluotę gali susidaryti klaidinga nuomonė jog rūkantiems galimai rekomenduojama vartoti elektronines cigaretes. Siūlome 95 straipsnio 1 dalį išdėstyti taip:

„1. Ant elektroninių cigarečių ir elektroninių cigarečių pildyklių vienetinių pakelių ar bet kokios išorinės pakuotės turi būti šis įspėjimas apie galimą žalą sveikatai: „Šiame gaminyje yra nikotino, kuris yra itin didelę priklausomybę sukelianti medžiaga.“. Šis reikalavimas netaikomas elektroninėms cigaretėms ir elektroninių cigarečių pildyklėms, kurių sudėtyje nėra nikotino.

Pritarti

Pasiūlymas: Pakeisti Projekto 3 straipsnį (projekte sunumeruotas kaip 4 straipsnis)   ir jį išdėstyti taip:

3 4 straipsnis. 9straipsnio pakeitimas

Pakeisti 95 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Ant elektroninių cigarečių ir elektroninių cigarečių pildyklių vienetinių pakelių ar bet kokios išorinės pakuotės turi būti šis įspėjimas apie galimą žalą sveikatai: „Šiame gaminyje yra nikotino, kuris yra itin didelę priklausomybę sukelianti medžiaga. Jo nerekomenduojama vartoti nerūkantiesiems“. Šis reikalavimas netaikomas elektroninėms cigaretėms ir elektroninių cigarečių pildyklėms, kurių sudėtyje nėra nikotino.“

4.

Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas, 2023-05-26

 

 

 

3. Siūloma 94 straipsnio 4 dalies formuluotė yra neaiški, kadangi spalvų ryškumo vertinimas yra subjektyvus ir negali būti objektyviai išmatuojamas. Be to, pagal Projekto siūlomą formuluotę, jei paveikslėliai susiję su tabaku, tuomet jie gali būti, todėl darytina prielaida, kad per tokius paveikslėlius bus reklamuojamas tabakas ir jo gaminiai. Departamento nuomone siūlomas 94 straipsnio 4 dalies pakeitimas netikslingas.

Nepritarti

Šiame projekte nekeičiamas 94 straipsnis.

5.

Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas, 2023-05-26

 

 

 

4. Siekiant sprendimo taikyti atsakomybę aiškumo ir sankcijos individualizavimo skaidrumo, siūlytina Projekte įtvirtinti, kokios aplinkybės yra laikomos atsakomybę sunkinančiomis ir (ar) lengvinančiomis.

Nepritarti

Tai neatitinka šio įstatymo projekto tikslų ir uždavinių.

6.

Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas, 2023-05-26

2

 

 

5. Siūlome suvienodinti tūrio reikalavimus elektroninėms cigaretėms ir pildyklėms su nikotinu ir be nikotino, nes dabar tūris ribojamas tik elektroninių cigarečių skysčiams su nikotinu. Todėl siūlome 92 straipsnio 2 dalies 1) punktą išdėstyti taip:

„1) skystis, pateikiamas rinkai tik tam skirtose elektroninių cigarečių pildyklėse, kurių tūris yra ne didesnis kaip 10 mililitrų, vienkartinėse elektroninėse cigaretėse arba vienkartinėse kapsulėse ar rezervuaruose, o kapsulių ar rezervuarų tūris yra ne didesnis kaip 2 mililitrai;“

Pritarti

Pasiūlymas: Papildyti Projekto 2 straipsnį nauja 1 dalimi:

„1. Pakeisti 92 straipsnio 2 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:

 1) skystis, kuriame yra nikotino, pateikiamas rinkai tik tam skirtose elektroninių cigarečių pildyklėse, kurių tūris yra ne didesnis kaip 10 mililitrų, vienkartinėse elektroninėse cigaretėse arba vienkartinėse kapsulėse ar rezervuaruose, o kapsulių ar rezervuarų tūris yra ne didesnis kaip 2 mililitrai;“

Buvusias 1 ir 2 dalis laikyti atitinkamai 2 ir 3 dalimis.

7.

Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas, 2023-05-26

 

 

 

6. Departamento nuomone, Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatyme numatytos poveikio priemonės ūkio subjektams už paslėptą tabako gaminių ir (ar) su tabako gaminiais susijusių gaminių reklamą yra neatgrasančios ir skatina toliau tęsti pažeidimus, todėl būtų tikslinga svarstyti klausimą dėl ūkio subjektų atsakomybės sugriežtinimo.

Nepritarti

Tai neatitinka šio įstatymo projekto tikslų ir uždavinių.

8.

Sveikatos apsaugos ministerija, 2023-06-05

2

2

 

Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerija (toliau – Ministerija) išnagrinėjo išvadoms pateiktų Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo Nr. I-1143 2, 92, 95 ir 30 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2590(2) (toliau – Projektas Nr. XIVP-2590(2) ir Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymo Nr. I-552 70¹ straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2591 (toliau – Projektas Nr. XIVP-2591) projektus.

Siekiant operatyvaus Projekto Nr. XIVP-2590(2) nuostatų taikymo bei administracinės naštos, susijusios su įgyvendinamųjų teisės aktų parengimu, mažinimo, taip pat, atsižvelgiant į tai, kad siūlomų įtvirtinti nuostatų įgyvendinimo priežiūrą vykdys Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba, Ministerija siūlo Projekto Nr. XIVP-2590(2) 2 straipsnio 2 dalimi siūlomą papildyti 92 straipsnį 5 dalį išdėstyti taip:

„5. Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba, vadovaudamasi moksliniais tyrimais pagrįstais įrodymais ir/arba kitų šalių kompetentingų institucijų gerąja praktika, sudaro konkrečių leidžiamų cheminių medžiagų, suteikiančių elektroninių cigarečių ir elektroninių cigarečių pildyklių skysčiui tabako skonį ir kvapą, sąrašą, nurodant šių medžiagų Cheminių medžiagų santrumpų tarnybos (angl. Chemical Abstracts Service (CAS) suteiktus registracijos numerius.“.

Šis siūlomas pakeitimas leistų priežiūrą atliekančiai institucijai (kuri tiesiogiai bendradarbiauja su atitinkamus tyrimus atliekančiomis laboratorijomis) ateityje operatyviai reaguoti į sudėties pokyčius rinkoje, papildant ar patikslinant konkrečių leidžiamų cheminių medžiagų, suteikiančių elektroninių cigarečių ir elektroninių cigarečių pildyklių skysčiui tabako skonį ir kvapą, sąrašą, kas leistų užtikrinti veiksmingesnę priežiūrą.

Pritarti

Tikslinga kartu atsižvelgti į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas ir pasiūlymus.

Pasiūlymas: Pakeisti Projekto 2 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

“2. Papildyti 92 straipsnį 5 dalimi ir ją išdėstyti taip:            

„5. Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliota institucija Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba, vadovaudamasi moksliniais tyrimais pagrįstais įrodymais ir/(arba) kitų šalių kompetentingų institucijų gerąja praktika, turi teisę sudaryti sudaro konkrečių leidžiamų cheminių medžiagų, suteikiančių elektroninėms cigaretėmsčių ir elektroninių cigarečių pildyklėms skysčiui tabako skonį ir kvapą, sąrašą, nurodant šių medžiagų Cheminių medžiagų santrumpų tarnybos (angl. Chemical Abstracts Service (CAS) suteiktus registracijos numerius.“.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:.

7.1. Sprendimas (pagal Lietuvos Respublikos Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu siūlomas sprendimas numatytas Seimo statuto 150 straipsnio 1 dalies 3–6 punktuose, pateikiami šio sprendimo argumentai): pritarti Komiteto patobulintam įstatymo projektui Nr. XIVP-2590(3) ir Komiteto išvadai.

7.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo Sveikatos reikalų komitetas, 2023-06-14

2

1

 

N

Argumentai: Atsižvelgiant į Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento pastabas ir pasiūlymus, teikiama įstatymo projekto 2 straipsnio naujos 1 dalies formuluotė.

 

Pasiūlymas: Papildyti Projekto 2 straipsnį nauja 1 dalimi:

„1. Pakeisti 92 straipsnio 2 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:

 1) skystis, kuriame yra nikotino, pateikiamas rinkai tik tam skirtose elektroninių cigarečių pildyklėse, kurių tūris yra ne didesnis kaip 10 mililitrų, vienkartinėse elektroninėse cigaretėse arba vienkartinėse kapsulėse ar rezervuaruose, o kapsulių ar rezervuarų tūris yra ne didesnis kaip 2 mililitrai;“

 

Buvusias 1 ir 2 dalis laikyti atitinkamai 2 ir 3 dalimis.

Pritarti

 

2.

Seimo Sveikatos reikalų komitetas, 2023-06-14

2

2

 

N

Argumentai: Atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento, Sveikatos apsaugos ministerijos ir Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento pastabas ir pasiūlymus, teikiama patobulinta įstatymo projekto 2 straipsnio 2 dalies, laikytinos 3 dalimi, formuluotė.

 

Pasiūlymas: Pakeisti Projekto 2 straipsnio 2 dalį, ją laikyti 3 dalimi ir išdėstyti taip:

“2. Papildyti 92 straipsnį 5 dalimi ir ją išdėstyti taip:            

„5. Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliota institucija Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba, vadovaudamasi moksliniais tyrimais pagrįstais įrodymais ir/(arba) kitų šalių kompetentingų institucijų gerąja praktika, turi teisę sudaryti sudaro konkrečių leidžiamų cheminių medžiagų, suteikiančių elektroninėms cigaretėmsčių ir elektroninių cigarečių pildyklėms skysčiui tabako skonį ir kvapą, sąrašą, nurodant šių medžiagų Cheminių medžiagų santrumpų tarnybos (angl. Chemical Abstracts Service (CAS) suteiktus registracijos numerius.“.

Pritarti

 

3.

Seimo Sveikatos reikalų komitetas, 2023-06-14

3

 

 

 

Argumentai: Atsižvelgiant į Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento pastabas ir pasiūlymus, teikiama patobulinta įstatymo projekto 3 straipsnio formuluotė.

 

Pasiūlymas: Pakeisti Projekto 3 straipsnį (projekte sunumeruotas kaip 4 straipsnis)   ir jį išdėstyti taip:

3 4 straipsnis. 9straipsnio pakeitimas

Pakeisti 95 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Ant elektroninių cigarečių ir elektroninių cigarečių pildyklių vienetinių pakelių ar bet kokios išorinės pakuotės turi būti šis įspėjimas apie galimą žalą sveikatai: „Šiame gaminyje yra nikotino, kuris yra itin didelę priklausomybę sukelianti medžiaga. Jo nerekomenduojama vartoti nerūkantiesiems“. Šis reikalavimas netaikomas elektroninėms cigaretėms ir elektroninių cigarečių pildyklėms, kurių sudėtyje nėra nikotino.“

Pritarti

 

4.

Seimo Sveikatos reikalų komitetas, 2023-06-14

4

 

 

 

Argumentai: Atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas ir pasiūlymus, teikiama patobulinta įstatymo projekto 4 straipsnio formuluotė.

 

Pasiūlymas: Pakeisti Projekto 4 straipsnį (projekte sunumeruotas kaip 6 straipsnis) ir jį išdėstyti taip:

6 4 straipsnis. 30 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 30 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Byla nagrinėjama žodinio proceso tvarka, dalyvaujant proceso šalims ir kitiems bylos nagrinėjimo proceso dalyviams. Bylos nagrinėjimo proceso šalių prašymu, byla gali būti nagrinėjama rašytinio proceso tvarka. Byla gali būti nagrinėjama rašytinio proceso tvarka, kai viena proceso šalis pareiškia prašymą bylą nagrinėti rašytinio proceso tvarka, o kita šalis per nustatytą terminą nepareiškia prieštaravimo dėl tokio bylos nagrinėjimo. Šioje dalyje nurodytu atveju žodinis bylos nagrinėjimas rengiamas, jeigu bet kuri proceso šalis pareiškia motyvuotą prašymą nagrinėti bylą žodinio proceso tvarka arba bylą nagrinėjanti institucija nusprendžia, kad toks nagrinėjimas yra būtinas.

Pritarti

 

5.

Seimo Sveikatos reikalų komitetas, 2023-06-14

5

1

 

 

Argumentai: Atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas ir pasiūlymus, teikiama patobulinta įstatymo projekto 5 straipsnio 1 dalies formuluotė.

 

Pasiūlymas: Pakeisti Projekto 5 straipsnio (projekte sunumeruotas kaip 7 straipsnis) 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2024 m. sausio 1 d.“

Pritarti

 

6.

Seimo Sveikatos reikalų komitetas, 2023-06-14

5

2

 

 

Argumentai: Atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas ir pasiūlymus, teikiama patobulinta įstatymo projekto 5 straipsnio 2 dalies formuluotė.

 

Pasiūlymas: Pakeisti Projekto 5 straipsnio (projekte sunumeruotas kaip 7 straipsnis) 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

2. Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar jos įgaliota institucija iki 2023 m. gruodžio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“

Pritarti

 

 

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: M. Danielė, L. Slušnys.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                             Antanas Matulas

 

 

 

 

Sveikatos reikalų komiteto biuro patarėjas Egidijus Jankauskas