LIETUVOS RESPUBLIKOS

SVEIKATOS PRIEŽIŪROS ĮSTAIGŲ ĮSTATYMO NR. I-1367 2, 45 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 152, 153 STRAIPSNIAIS

ĮSTATYMO nr. XII-2538 3 STRAIPSNIO papildymo ir 5 straipsnio PAKEITIMO

ĮSTATYMO

 

 

aiškinamasis raštas

   

1. Įstatymo pakeitimo rengimą paskatinusios priežastys, tikslai ir uždaviniai:

 

Sveikatos apsaugos sistema susiduria su įvairiais iššūkiais, kurie kyla tiek dėl neefektyvaus esamų išteklių valdymo, tiek dėl natūralaus spaudimo viešosioms išlaidoms sveikatos tikslams, kurių poreikis didėja dėl naujų technologijų ir senstančios visuomenės. Nekeičiami sistemos organizavimo ir finansavimo principai nuolat mažina galimybes motyvuoti gydytojus ir kitą medicinos personalą dirbti sudėtingą ir svarbų visuomenei darbą Lietuvoje, nors jų, ypač gydytojų, parengimo kaštai mokesčių mokėtojams yra dideli. Tuo pačiu ribojamas sveikatos apsaugos paslaugų apmokėjimas riboja sveikatos priežiūros įstaigų galimybes darbą organizuoti efektyviau ir teikti paslaugas nepraleidžiant terminų. Dėl to susidaro pacientų eilės. Nuo 2018 metų numatyta pažeidžiančioms terminus įstaigoms taikyti finansines sankcijas, taip tik dar pabloginant jų galimybes teikti kokybiškas paslaugas laiku.

Šiuo įstatymo pakeitimo projektu siekiama nustatyti paskatų sistemą laikytis terminų: sveikatos priežiūros įstaigos, kurios suteikia sveikatos paslaugas nepraleisdamos terminų, gautų papildomą finansavimą iki 5 procentų. Tai skatintų gydymo įstaigas administruoti pacientų srautus efektyviau, teikti kokybiškas paslaugas bei gerinti medikų darbo kokybę. Įgyvendinus šias nuostatas sveikatos priežiūros įstaigos būtų labiau suinteresuotos ir tinkamai motyvuotos suteikti paslaugas laiku, laikantis visų įstatyme numatytų terminų.

Šiuo įstatymu taip pat siūloma atidėti numatytų finansinių baudų gydymo įstaigoms įsigaliojimą už praleistus asmens sveikatos priežiūros paslaugų suteikimo terminus. Siūloma šių nuostatų įsigaliojimą atidėti iki 2020 m. sausio 1 d. tikintis, jog šis laikotarpis bus pakankamas išspręsti darbo organizavimo ir medikų atlyginimų klausimus bei pasiruošti sklandžiam ir sėkmingam įstatymo įgyvendinimui.

 

2. Įstatymo pakeitimo iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai:

 

Seimo nariai

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai:

 

Teisės aktai už asmens sveikatos priežiūros paslaugų suteikimo, nepraleidus terminų, išlaidų apmokėjimo didinimą iki 5 procentų ir poveikio priemonių taikymą už praleistus terminus šiuo metu nereglamentuoja, tačiau nuo 2018 metų numato sankcijas įstatyme nustatytus terminus praleidusioms įstaigoms.

 

 4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama:

 

Teritorinei ligonių kasai nustačius, kad apdraustajam pacientui sveikatos priežiūros paslauga buvo suteikta nepraleidus priėmimo pas gydytoją terminus, šios asmens sveikatos priežiūros paslaugos suteikimo išlaidų apmokėjimas iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšų didinamas iki 5 procentų. Konkrečią tokių paskatų skaičiavimo metodiką galėtų nustatyti Valstybinė ligonių kasa.

Įstatyme numatytų poveikio priemonių už praleistus terminus įsigaliojimo datą atidėjus iki 2020 m. sausio 1 d. sveikatos priežiūros įstaigos turės pakankamai laiko pasiruošti sklandžiam ir sėkmingam įstatymo įgyvendinimui. 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta:

 

 Neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai:

 

Neturės.

 

7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai:

 

 Įtakos neturės.

 

8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios:

 

Nereikės.

 

9. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka:

 

Įstatymų projektai parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatymo, Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo reikalavimų. Naujų sąvokų į įstatymų projektus įtraukti nesiūloma.

 

10. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus:

 

Įstatymų projektai atitinka Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus.

 

11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti:

 

Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliota institucija bei Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministras iki įstatymo įsigaliojimo turės priimti įgyvendinamuosius teisės aktus.

 

12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais):

 

Adekvatus sveikatos apsaugos paslaugų finansavimas užtikrintų efektyvų gydymo įstaigų darbo organizavimą ir paslaugų teikimą nepraleidžiant įstatyme numatytų terminų. Tokiu atveju papildomų lėšų neprireiktų.

 

13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados:

 

Negauta.

 

14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis:

  

„laukimo eilės“, „terminas“

 

15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai:

 

Nėra.

 

 

Teikia    

 

Seimo nariai                                                                                        Mykolas Majauskas

 

Ingrida Šimonytė