LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Biudžeto ir finansų komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS GYVENTOJŲ PAJAMŲ MOKESČIO ĮSTATYMO NR. IX-1007 20 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-512

 

2021-11-05  Nr. 109-P-51

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Mykolas Majauskas, Algirdas Butkevičius, Liudas Jonaitis, Valius Ąžuolas, Antanas Čepononis, Simonas Gentvilas, Vytautas Gapšys, Matas Maldeikis, Vytautas Mitalas, Andrius Palionis, Juozas Varžgalys.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

LRS Kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-05-17

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Atkreiptinas dėmesys, kad projektu siūloma pakeisti Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatymo 20 straipsnio 1 bei 2 dalis ir jose nustatyti didesnį neapmokestinamąjį pajamų dydį. Svarstytina, ar apmokestinimo tvarkos pakeitimo įsigaliojimas mokestinių metų viduryje (2021 m. liepos 1 d.) nesudarys šio mokesčio administravimo bei apmokestinimo tvarkos pakeitimo taikymo problemų. Atsižvelgus į tai, kad gyventojų pajamų mokesčio mokestinis laikotarpis yra kalendoriniai metai, manytina, jog siekiant teisinio aiškumo, siūlomo teisinio reguliavimo įsigaliojimas turėtų būti siejamas su kalendorinių metų pradžia, t. y. mokestinio laikotarpio pradžia.

Pritarti

 

2.

LRS Kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-05-17

 

 

 

2. Projektu siūlomos nuostatos įsigaliotų 2021 m. liepos 1 d. Atkreipiame dėmesį, kad 2021 metų valstybės ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo Nr. XIV-102 preambulės, 1, 2, 3, 9,10, 11, 14, 20 straipsnių ir 1, 2, 3, 6, 7, 8 priedų pakeitimo įstatymo projektas (reg. Nr. XIVP-495), kuriame valstybės biudžeto pajamos iš gyventojų pajamų mokesčio jau yra suplanuotos, bus pateiktas Seimui svarstyti 2021 m. gegužės 18 d., todėl manytina, kad dėl siūlomo teisinio reguliavimo turėtų būti gauta Vyriausybės kaip biudžeto planuotojos nuomonė.

Pritarti

 

3.

LRS Kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-05-17

 

 

 

3. Projekto nuostatos įsigaliotų 2021 m. liepos 1 d. Atkreiptinas dėmesys į Biudžeto sandaros įstatymo 12 straipsnį, kuris numato, kad mokesčių įstatymai, <...> darantys įtaką atitinkamų metų biudžeto pajamoms, įsigalioja įstatymų nustatyta tvarka, bet priimami ne vėliau kaip tų biudžetinių metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymas.

Pritarti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.       

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

 

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2021 m. gegužės 26 d. sprendimo Nr. SV-S-108 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 5 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė n u t a r i a:

Pritarti Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatymo Nr. IX-1007 20 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-512 (toliau – Įstatymo projektas) tikslui padidinti mažiausiai uždirbančių asmenų pajamas, kas yra viena esminių Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos, kuriai pritarta Lietuvos Respublikos Seimo 2020 m. gruodžio 11 d. nutarimu Nr. XIV-72 „Dėl Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos“ (toliau – Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programa), iniciatyvų, ir taip prisidėti prie pajamų nelygybės teigiamų pokyčių, tačiau nepritarti Įstatymo projektu siūlomoms teisinio reguliavimo priemonėms dėl šių priežasčių:

1. Pagal Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos nuostatas, susijusias su teisingesne ir augti palankia mokesčių sistema, šiuo metu vykdoma kompleksinė mokesčių lengvatų peržiūra, kurią atlieka Lietuvos Respublikos finansų ministro sudaryta Mokesčių lengvatų ir kitų specialiųjų apmokestinimo sąlygų peržiūros tarpinstitucinė darbo grupė. Neapmokestinamojo pajamų dydžio (toliau – NPD) klausimą šioje grupėje numatyta nagrinėti kompleksiškai vertinant pajamų nelygybės mažinimą lemiančių apmokestinimo priemonių veiksmingumą ir šio vertinimo pagrindu pateikti siūlymus dėl sisteminių pajamų nelygybės problemos sprendimo priemonių.

2. Pabrėžtina, kad, priėmus Įstatymo projektą, į valstybės ir savivaldybių biudžetus per metus būtų negauta apie 78 mln. eurų, o taikant EUROMOD mikrosimuliacinį modelį atlikti skaičiavimai rodo, kad NPD didinimo poveikis pajamų nelygybei yra itin ribotas. Siūlomi pakeitimai pajamų nelygybę sumažintų nereikšmingai – ekvivalentinių disponuojamų pajamų Gini koeficientas 2021 metais dėl šių pakeitimų nesikeistų, o šių pajamų paskirstymo koeficientas S80/S20[1] sumažėtų vos 0,0041 procentinio punkto.

3. Be to, Įstatymo projektu siūlomo reguliavimo įsigaliojimas nuo 2021 m. liepos 1 d. tiesiogiai didintų gyventojų pajamų mokesčio administravimo naštą.

4. NPD keitimas turėtų būti svarstomas kartu su kitomis priemonėmis, sustiprinančiomis poveikį pajamų nelygybei, pavyzdžiui, sinchronizuotu minimaliosios mėnesinės algos didinimu ir NPD skaičiavimo metodikos tobulinimu, sudarant galimybę turėti santykinai didesnę NPD didinimo įtaką mažesnio darbo užmokesčio gavėjų pajamoms.

 

Atsižvelgti

 

2.

Teikia Seimo nariai:

Tomas Tomilinas, Linas Kukuraitis, Monika Ošmianskienė

2021-06-08

 

 

 

Argumentai: Įvertinus tai, kad Lietuvos Respublikos Prezidentas Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatymo Nr. IX-1007 20 straipsnio pakeitimo projektu siūlo padidinti mažiausiai uždirbančių asmenų pajamas ir pradėti taikyti 50 eurų didesnį neapmokestinamųjų pajamų dydį (toliau – NPD) 450 eurų jau šiais metais, siūlome padidinti ir socialiai vienos iš pažeidžiamiausių asmenų grupės – neįgaliųjų pajamas ir pradėti taikyti 50 eurų didesnį NPD.

Tai prisidėtų prie Prezidento projektu siekiamų tikslų ir padėtų padidinti mažiausiai uždirbančių asmenų pajamas bei sumažintų pajamų nelygybę, išaugusią pandemijos metu.

 

Pasiūlymas: papildyti 1 str. 3 dalimi ir ją išdėstyti taip:

3. Pakeisti 20 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

6. Asmenims, kuriems nustatytas 0–25 procentų darbingumo lygis, arba senatvės pensijos amžių sukakusiems asmenims, kuriems teisės aktų nustatyta tvarka yra nustatytas didelių specialiųjų poreikių lygis, arba asmenims, kuriems teisės aktų nustatyta tvarka yra nustatytas sunkus neįgalumo lygis, taikomas mėnesio NPD yra 645 695 eurai. Asmenims, kuriems nustatytas 30–55 procentų darbingumo lygis, arba senatvės pensijos amžių sukakusiems asmenims, kuriems teisės aktų nustatyta tvarka yra nustatytas vidutinių ar nedidelių specialiųjų poreikių lygis, arba asmenims, kuriems teisės aktų nustatyta tvarka yra nustatytas vidutinis ar lengvas neįgalumo lygis, taikomas mėnesio NPD yra 600 650 eurų. Atsiradus arba pasibaigus teisei į šioje dalyje nurodytą mėnesio NPD, šis dydis pradedamas arba nustojamas taikyti nuo kitą, negu atsirado arba pasibaigė teisė į jį, mėnesį gautų pajamų. Šioje dalyje nurodytiems gyventojams taikytina MNPD suma yra lygi jiems pagal šios dalies nuostatas atitinkamais mokestinio laikotarpio mėnesiais taikytinų NPD sumai, pridėjus pagal šio straipsnio 1 dalį šiems gyventojams apskaičiuotą MNPD dalį, proporcingą mokestinio laikotarpio mėnesių, kuriais jie neturėjo teisės į NPD pagal šios dalies nuostatas, skaičiui.“ Šiuo sprendimu nesugriautume neįgaliųjų neužimtumo skatinimo sistemos, kai didesnis NPD taikomas neįgaliam darbuotojui.

Pritarti iš dalies

 Pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės pateiktą Įstatymo projektą Nr. XIVP-967, siūlomas dar didesnis NPD neįgaliesiems, t. y. vietoj Seimo narių siūlomo NPD – 695 eurų, Vyriausybė siūlo padidinti iki 740 eurų ir atitinkamai - vietoj siūlomo 650 eurų, Vyriausybė siūlo – 690 eurų.

Biudžeto ir finansų komitetas siūlo pritarti LR Vyriausybės pasiūlytam NPD didinimui neįgaliesiems.

 

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų, komisijų pasiūlymai: nėra

7. Komiteto sprendimas.  Pritarti Iniciatorių pateiktam Įstatymo projektui Nr. XIVP-512 ir vadovaujantis Lietuvos Respublikos Seimo statuto 137 straipsniu, Projektą Nr. XIVP-512 sujungti su Projektu Nr. XIVP-967 ir Seimui svarstyti pateikti vieną bendrą projektą Nr. XIVP-967(2).

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

            9. Komiteto paskirti pranešėjai: Mykolas Majauskas, Valius Ąžuolas.

           10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

ir   

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                               Mykolas Majauskas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Dalia Mudėnienė