Seimo minėjimų stenogramas galima rasti

Stenogramų leidiniai Seimo minėjimų stenogramos

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMAS

 

MINĖJIMO, SKIRTO GEDULO IR VILTIES BEI
OKUPACIJOS IR GENOCIDO DIENOMS ATMINTI,

STENOGRAMA

 

2024 m. birželio 14 d.

 

 


 

D. ABARIS. Jo Eks­ce­len­ci­ja Lie­tu­vos Res­pub­li­kos Pre­zi­den­tas Gi­ta­nas Nau­sė­da.

A. PLAIPAITĖ. Šis laiš­kas skir­tas vi­siems, ne­grį­žu­siems iš kraš­tų, į ku­riuos bu­vo iš­vež­ti tam­siais per­pil­dy­tais gy­vu­li­niais va­go­nais. Laiš­kas tiems, ku­riems auk­si­nes va­sa­ras ir lie­tu­viš­kas ru­gia­gė­les te­ko iš­mai­ny­ti į sting­dan­tį šal­tį ir vė­jo ko­šia­mus ba­ra­kus, ku­riems nau­jais na­mais ta­po lie­tu­viš­kai ne­su­pran­tan­čios Ko­mi­jos, Al­ta­jaus, No­vo­si­birs­ko, Ja­ku­ti­jos ir ki­tos at­šiau­rios že­mės; tiems, ku­rie bė­go, bet juos pa­vi­jo kul­ka; tiems, ku­rie mi­rė iš ba­do ir šal­čio, ku­rie žu­vo iš pas­ku­ti­nių­jų ka­bin­da­mie­si į gy­ve­ni­mą ir tiems, ku­rie ga­liau­siai grį­žo po dau­ge­lio me­tų į sa­vuo­sius na­mus, už­im­tus sve­ti­mų žmo­nių.

Pa­sa­ko­ji­mai apie tai, ką jūs iš­gy­ve­no­te, kar­tais pri­lygs­ta siau­bo pa­sa­koms. Žmo­nės taip ne­si­el­gia. Žmo­nės tiek ne­iš­tve­ria. Ta­čiau jū­sų liu­di­ji­mai siau­bo pa­sa­kas ver­čia tik­ro­ve. Jū­sų li­ki­mai vi­siems lai­kams įra­šy­ti nau­jau­sios is­to­ri­jos pus­la­piuo­se. Jū­sų as­me­ni­niai daik­tai: už­ra­šų kny­ge­lės, nuo­trau­kos, pie­ši­niai, žais­lai, dra­bu­žiai, sau­go­mi mu­zie­juo­se už stik­lo. Mes žvel­gia­me į juos ban­dy­da­mi su­vok­ti, kaip jau­tė­tės, kai ap­glė­bę bran­giau­sius žmo­nes ir pas­ku­bo­mis su­krau­tas man­tas ly­dė­jo­te aki­mis tols­tan­tį Lie­tu­vos pa­veiks­lą.

Kai mes au­go­me, ma­mos sten­gė­si ne­skai­ty­ti mums siau­bo pa­sa­kų prieš mie­gą. Jas iš­gir­do­me jau vė­liau. Mes gy­ve­na­me ti­kė­da­mi, kad siau­bin­gi da­ly­kai, ku­riuos ma­to­me ek­ra­nuo­se, nie­ka­da ne­per­si­kels į mū­sų kas­die­ny­bę, kad žmo­nės, ku­rie tik ap­si­me­ta žmo­nė­mis, nie­ka­da ne­be­at­eis į mū­sų kie­mą ir į mū­sų na­mus. Bet juk jūs ir­gi ne­ti­kė­jo­te, kad taip bū­na. Mes už­au­go­me lais­vo­je Lie­tu­vo­je. Kai ku­rie iš jū­sų ir­gi gi­mė lais­vi, ke­tin­da­mi už­ka­riau­ti pa­sau­lį. Ta­čiau stai­ga blo­gis įsi­ver­žė į mū­sų ša­lį, at­sky­rė jus nuo pa­sau­lio ge­le­ži­ne už­dan­ga, o nuo na­mų – il­giau­sia pa­sau­ly­je ge­le­žin­ke­lio li­ni­ja. Nuo ta­da jū­sų gy­ve­ni­mas ta­po pil­kas, o sap­nai – spal­vo­ti. Jus ver­tė kal­bė­ti ru­siš­kai, ta­čiau šir­dy­se ir laiš­kuo­se skam­bė­jo lie­tu­vių kal­ba. Jums lie­pė mo­ky­tis sve­ti­mą him­ną, bet ačiū jums, kad nie­ka­da, nie­ka­da ne­pa­mir­šo­te pa­čių svar­biau­sių ei­lu­čių: „Lie­tu­va, Tė­vy­ne mū­sų“.

 

Gie­da­ma „Tau­tiš­ka gies­mė“ kar­tu su ren­gi­nio ve­dė­ja Ais­te Plai­pai­te.

 

Šiais me­tais mi­ni­me svar­bias su­kak­tis: Lie­tu­vos lais­vės ko­vos są­jū­džio Ta­ry­bos 1949 m. va­sa­rio 16 d. De­kla­ra­ci­jos sig­na­ta­ro Jo­no Že­mai­čio-Vy­tau­to 115-ąsias gi­mi­mo ir 70-ąsias mir­ties me­ti­nes, Kau­no ir Šiau­lių ge­tų lik­vi­da­vi­mo 80-me­tį, Lie­tu­vos gy­ven­to­jų trė­mi­mo ope­ra­ci­jos „Ban­gų mū­ša“ 75-me­tį, po­li­ti­nių ka­li­nių su­ki­li­mo Ken­gy­ro la­ge­ry­je 70-me­tį ir Bal­ti­jos ke­lio 35-me­tį.

Tri­bū­ną už­lei­džiu Lie­tu­vos Res­pub­li­kos Sei­mo Pir­mi­nin­kei Vik­to­ri­jai Čmi­ly­tei-Niel­sen.

 

Sei­mo Pir­mi­nin­kės Vik­to­ri­jos Čmi­ly­tės-Niel­sen kal­ba

 

V. ČMILYTĖ-NIELSEN. Eks­ce­len­ci­ja Lie­tu­vos Res­pub­li­kos Pre­zi­den­te Gi­ta­nai Nau­sė­da, pir­ma­sis at­kur­tos vals­ty­bės va­do­ve Vy­tau­tai Land­sber­gi, Mi­nist­re Pir­mi­nin­ke In­gri­da Ši­mo­ny­te, Eks­ce­len­ci­jos am­ba­sa­do­riai, Sei­mo, Vy­riau­sy­bės na­riai, Ne­pri­klau­so­my­bės Ak­to sig­na­ta­rai, po­li­ti­niai ka­li­niai, trem­ti­niai ir jų ar­ti­mie­ji, mie­li su­si­rin­ku­sie­ji. Per 34 Lie­tu­vos ne­pri­klau­so­my­bės me­tus jau su­si­for­ma­vo gra­ži, pras­min­ga tra­di­ci­ja mi­nė­ti svar­biau­sias mū­sų is­to­ri­jos da­tas. Mi­nė­ji­mo tra­di­ci­jos nu­si­sto­vė­jo ir Lie­tu­vos Res­pub­li­kos Sei­me dar nuo Aukš­čiau­sio­sios Ta­ry­bos-At­ku­ria­mo­jo Sei­mo lai­kų.

Pir­mą kar­tą tra­giš­kos bir­že­lio da­tos, 1940 m. bir­že­lio 15 d. ir 1941 m. bir­že­lio 14 d., da­bar mi­ni­mos kaip Ge­du­lo ir vil­ties bei Oku­pa­ci­jos ir ge­no­ci­do die­nos, Aukš­čiau­sio­jo­je Ta­ry­bo­je bu­vo pa­mi­nė­tos 1990 me­tais, pra­ėjus pen­kiems de­šimt­me­čiams nuo Lie­tu­vos oku­pa­ci­jos pra­džios ir trim su tru­pu­čiu mė­ne­siams po ne­pri­klau­so­my­bės at­kū­ri­mo, ar­ba, kaip tuo­met bu­vo įpras­ta sa­ky­ti, at­sta­ty­mo. Tuo­met sa­vo kal­bą Aukš­čiau­sio­sios Ta­ry­bos Pir­mi­nin­kas Vy­tau­tas Land­sber­gis pra­dė­jo žo­džiais, ku­rie taip pat jau vir­to tra­di­ci­ja: „Prieš pra­dė­da­mas kal­bė­ti apie Lie­tu­vą, apie vals­ty­bės ir tau­tos li­ki­mą per pra­ėju­sius 50 me­tų nuo tos tra­giš­kos lie­tu­vių tau­tai die­nos, aš no­riu pa­kvies­ti jus pri­si­min­ti vi­sus tuos žmo­nes Lie­tu­vo­je ir to­li­mo­je Šiau­rė­je, Ry­tuo­se ir Va­ka­rų už­sie­ny­je, ku­rie ti­kė­jo­si, lau­kė, ken­tė­jo ir ko­vo­jo už Lie­tu­vos ne­pri­klau­so­my­bę, ta­čiau ne­su­lau­kė šių die­nų. Pa­gerb­ki­me jų at­mi­ni­mą.“

Pa­gerb­ki­me jų at­mi­ni­mą ty­los mi­nu­te. (Mi­nė­ji­mo da­ly­viai at­si­sto­ja)

 

Ty­los mi­nu­tė

 

Dė­ko­ju. Po me­tų, 1991-ai­siais, Sei­me bu­vo pa­mi­nė­ta Ge­du­lo ir vil­ties die­na, nuo to lai­ko šios dvi da­tos, įrė­mi­nan­čios mū­sų vals­ty­bei ko­ne tra­giš­kiau­sius XX am­žiaus me­tus, mi­ni­mos drau­ge. Šian­dien sun­ku, ypač gi­mu­siems jau ne­pri­klau­so­mo­je Lie­tu­vo­je, įsi­vaiz­duo­ti prieš 34 me­tus Aukš­čiau­sio­jo­je Ta­ry­bo­je, o ir vi­so­je ša­ly­je tvy­ro­ju­sią at­mo­sfe­rą. „Jaus­mas bu­vo tar­si pra­lū­žus už­tvan­kai, kai gre­ta pa­grin­di­nio srau­to, pa­ga­vu­sio vi­sus, nors skir­tin­ga jė­ga, įvai­rio­mis kryp­ti­mis švirkš­čia, bur­bu­liuo­ja sro­vės, sro­ve­lės, ky­la ir lei­džia­si ver­pe­tai, sū­ku­riai“, – apie tą me­tą ra­šė ne­se­niai mus pa­li­ku­si il­ga­me­tė Sei­mo na­rė, po­etė Da­lia Tei­šers­ky­tė.

To lai­ko­tar­pio sū­ku­riuo­se at­min­tis ta­po tar­si in­ka­ru, lei­džian­čiu su­ras­ti pa­ti­ki­mą at­spir­ties taš­ką ir vals­ty­bei, ir at­ski­ram žmo­gui. Pa­si­kei­tus epo­chai, ge­o­po­li­ti­nei si­tu­a­ci­jai, esa­me lais­va de­mo­kra­tinė vals­ty­bė, pri­klau­so­me Eu­ro­pos ša­lių šei­mai, Šiau­rės At­lan­to Or­ga­ni­za­ci­jai, ieš­ko­me ne tik pa­ra­mos, bet pa­tys pa­ra­mą tei­kia­me. Tie at­min­ties at­spir­ties taš­kai vis dar yra svar­būs. Ir šian­dien jie tam­pa dar svar­bes­ni, ne­ri­mas­tin­gai ste­bint Ry­tų pu­sė­je su­ka­mus sū­ku­rius, gra­si­nan­čius mus vėl įtrauk­ti į krau­jo ir pur­vo ver­pe­tą.

Už­baig­ti no­rė­čiau krei­pi­mo­si į Lie­tu­vos žmo­nes frag­men­tu, per­skai­ty­to ra­šy­to­jo ir Ko­vo 11-osios sig­na­ta­ro Ka­zio Sa­jos ta­me ne­ei­li­nia­me 1990 me­tų Aukš­čiau­sio­sios Ta­ry­bos po­sė­dy­je, skir­ta­me 1940 m. bir­že­lio 15 d. tra­giš­kiems įvy­kiams Lie­tu­vo­je pa­mi­nė­ti. Tai lai­ko dva­sią su­siur­bęs teks­tas, ku­rio min­tys ir jaus­mai ne­pra­ra­do ak­tu­a­lu­mo ir šian­dien. „Mi­nė­da­mi 1940-ųjų bir­že­lio 15-ąją, pri­si­min­da­mi vi­sus, nu­kan­kin­tus ka­lė­ji­muo­se, trem­ty­je, žu­vu­sius Lie­tu­vos že­mė­je, vi­sus fi­ziš­kai ir dva­siš­kai su­luo­šin­tus, nu­len­ki­me gal­vas ir su­si­kaup­ki­me. Pa­mąs­ty­ki­me, ką tu­rė­tu­me da­ry­ti, kad ši Lie­tu­vos ge­du­lo die­na pa­tie­sin­tų ir pa­leng­vin­tų mū­sų ry­to­jaus ke­lią. Te­gul vi­siems lai­kams bū­na pa­smerk­ta tar­pu­sa­vio ne­apy­kan­ta, prie­var­ta, me­las, dik­ta­to­rių val­dy­mas. Kur­ki­me de­mo­kra­tinę vi­suo­me­nę, ku­rio­je kiek­vie­nas bal­sas bū­tų iš­girs­tas ir ra­miai iš­klau­sy­tas. Stip­rin­ki­me Lie­tu­vos ne­pri­klau­so­my­bę ir pa­da­ry­ki­me vis­ką, kad jo­je pa­kak­tų vie­tos vi­sų tau­ty­bių ir įvai­riau­sių pa­žiū­rų ge­ros va­lios žmo­nėms. Su­si­tel­ki­me ir at­si­spir­ki­me bet ko­kiam skal­dy­mui, tar­pu­sa­vio vai­dams, tarp be­si­ku­rian­čių ir esa­mų par­ti­jų, drau­gi­jų ir są­jū­džių pir­miau­sia ieš­ko­ki­me vi­sus jun­gian­čių, o ne ski­rian­čių idė­jų ir tiks­lų. Su­grą­žin­ki­me Lie­tu­vai žmo­gų, iš­si­va­da­vu­sį iš va­ka­rykš­čios tam­sos, ku­rio gy­ve­ni­mas bū­tų skir­tas ar­ti­mo ir Tė­vy­nės mei­lei. Pa­sa­ky­ki­me sau: ta­sai žmo­gus bū­siu!“ Dė­ko­ju už dė­me­sį. (Plo­ji­mai)

A. PLAIPAITĖ. Šian­dien trem­tį, la­ge­rius, ge­no­ci­do ir oku­pa­ci­jos me­tus mums pri­me­na ir daik­tai, laiš­kai, nuo­trau­kos, da­bar jau ta­pę mu­zie­ji­niais eks­po­na­tais. Kiek­vie­nas iš jų by­lo­ja apie žmo­gaus tra­ge­di­ją, kaip ir užuo­jau­tos at­vir­laiš­kis iš Ken­gy­ro, pra­ne­šęs apie po­li­ti­nio ka­li­nio Po­vi­lo Sei­ka­lio žū­tį.

Ek­ra­ne ro­do­mas vaiz­do pa­sa­ko­ji­mas apie ypa­tin­ga­ja­me Gu­la­go la­ge­ry­je „Step­lag“ įvy­ku­sį pir­mą­jį Ken­gy­ro po­li­ti­nių ka­li­nių su­ki­li­mą, po­li­ti­nio ka­li­nio Po­vi­lo Sei­ka­lio ir jo ben­dra­žy­gių žū­tį.

 

Šian­dien sa­vo iš­gy­ve­ni­mais pa­si­da­lin­ti kvie­čia­me trem­tį at­lai­kiu­sį, per sa­vą­ją Gol­go­tą per­ėju­sį ir gy­vą į Lie­tu­vą grį­žu­sį Al­gi­man­tą Si­mo­nai­tį.

 

Trem­ti­nio, po­li­ti­nio ka­li­nio Al­gi­man­to Si­mo­nai­čio kal­ba

 

A. SIMONAITIS. Mie­li Lie­tu­vos žmo­nės! Lie­tu­viai yra la­bai iš­tver­min­ga, ori ir va­lin­ga tau­ta. To­kių skau­džių is­to­ri­jų kaip mū­sų šei­mos pa­ty­rė tūks­tan­čiai Lie­tu­vos žmo­nių. Prieš jus sto­vi 1948 me­tų trem­ti­nys, iš ku­rio bu­vo at­im­ta ir pa­vog­ta vai­kys­tė, o šei­ma pa­smerk­ta kan­čioms ir var­gui Si­bi­ro pla­ty­bė­se. Bu­vau de­vy­ne­rių me­tų vai­kas, liau­dies prie­šas – vrag na­ro­da, ku­rį su šei­ma – ma­ma, mo­čiu­te, tri­mis bro­liais, dviem se­su­tė­mis (vai­kų am­žius nuo še­še­rių iki try­li­kos me­tų) va­di­na­mo­sios ope­ra­ci­jos „Ves­na“ me­tu iš­trė­mė 1948 m. ge­gu­žės 22 d. Mū­sų tė­vas 1945 me­tais bu­vo nu­teis­tas de­šimt me­tų ka­lė­ji­mo Var­ku­to­je. Pa­grin­di­nė prie­žas­tis bu­vo ta, kad tė­vas bu­vo Lie­tu­vos sa­va­no­ris. Lie­tu­vos sa­va­no­riams vals­ty­bė skir­da­vo že­mės, tė­vas ir jo bro­lis ga­vo po 12 hek­ta­rų že­mės. Ka­dan­gi tu­rė­jo 30 hek­ta­rų, bu­vo stam­būs buo­žės, va­di­na­mie­ji bur­žu­jai.

1948 me­tais pa­ry­čiais ma­no tė­vo na­mus ap­su­po Lie­tu­vos stri­bai. Per va­lan­dą bu­vo įsa­ky­ta su­si­rink­ti daik­tus. Na­muo­se li­ko di­džiu­lė pa­ni­ka, aša­ros. Gin­kluo­ti stri­bai ra­gi­no sku­bė­ti. Spė­jo­me pa­si­im­ti tik svar­biau­sius ver­tin­gus daik­tus. Mus at­ve­žė į ge­le­žin­ke­lio sto­tį, su­va­rė į gy­vu­li­nius va­go­nus be lan­gų, be van­dens, be tu­a­le­tų. Va­go­nuo­se bu­vo dvi­aukš­čiai na­rai – gul­tai. Ke­lio­nė tru­ko apie 2 sa­vai­tes. Trau­ki­nys daž­nai su­sto­da­vo. Vi­sus iš­va­ry­da­vo iš va­go­nų. Pa­lin­dus po trau­ki­niais rei­kė­da­vo at­lik­ti gam­ti­nius rei­ka­lus. Eše­lo­ną su gin­klais ap­sup­da­vo gin­kluo­ti če­kis­tai. Va­go­nuo­se žmo­nės alp­da­vo, trū­ko oro, ne­bu­vo van­dens. Kar­tą per pa­rą duo­da­vo kaž­ko­kio vi­ra­lo su žu­vų kau­lais. Ke­lio­nė­je bu­vo ir mir­čių.

Po po­ros sa­vai­čių eše­lo­nas su­sto­jo 70 ki­lo­met­rų už Kras­no­jars­ko, tai 7 tūkst. ki­lo­met­rų nuo Lie­tu­vos, tai­go­je, ma­žo­je sto­te­lė­je. Vi­sus iš­lai­pi­no miš­ke ant grio­vio kraš­to. Ten at­va­žia­vę „pir­kliai“ rin­ko­si žmo­nes miš­ko dar­bams. Šei­mas, ku­rio­se bu­vo dar­bin­gų vy­rų, pa­ė­mė pir­miau­siai, o mū­sų šei­ma su ma­žais vai­kais tu­rė­jo lauk­ti tris šal­tas nak­tis po at­vi­ru dan­gu­mi.

Ap­gy­ven­di­no Kor­bi­ko kai­me il­guo­se ba­ra­kuo­se, ku­riuo­se bu­vo na­rai – gul­tai. Kiek­vie­nai šei­mai bu­vo skir­ta po ke­lis met­rus, pri­klau­so­mai nuo šei­mos na­rių. Ma­ma ir vy­res­ni bro­liai (12 ir 13 me­tų) pra­dė­jo dirb­ti miš­ko dar­bus. Per pa­rą jiems duo­da­vo 400 gra­mų duo­nos, o ne­dir­ban­tiems – 200 gra­mų duo­nos. Pir­mais me­tais ba­da­vo­me, val­gy­da­vo­me įvai­rias vir­tas žo­les, jau­nus spyg­liuo­čių ūg­lius. Va­sa­rą rink­da­vo­me uo­gas. Jei su­gau­da­vo­me ko­kią žu­ve­lę, vir­da­vo­me ne­iš­da­ri­nė­tą, kad bū­tų so­čiau.

Dau­ge­lis trem­ti­nių ne­iš­gy­ve­no – mi­rė. Mi­rė ir dvi ma­no se­se­rys. Trem­ti­niai ap­si­tvė­rė kal­ne­lį – vie­tą ka­pi­nėms. Ten mi­ru­siems pa­sta­ty­da­vo kry­žius. Vė­liau bu­vo pa­sta­ty­tas pa­min­klas Ma­ri­jai, iš­drož­tas iš mau­me­džio po­li­ti­nio ka­li­nio Jo­no Mal­du­čio. Ji bu­vo pa­va­din­ta Kor­bi­ko Ma­do­na. Vė­liau ji bu­vo at­ga­ben­ta į Vil­nių, da­bar sto­vi Ar­ki­ka­ted­ro­je ir va­di­na­ma Si­bi­ro Ma­do­na. Ka­pi­nės bu­vo su­si­bū­ri­mo vie­ta, ku­rio­je vy­ko ge­gu­ži­nės pa­mal­dos, su­si­rin­kę trem­ti­niai gie­do­da­vo ir guos­da­vo vie­ni ki­tus dėl sa­vo li­ki­mo. Vi­si be ga­lo il­gė­jo­mės Lie­tu­vos, ją sa­p­nuo­da­vo­me.

Gy­ve­ni­mas Si­bi­re pa­ge­rė­jo po Sta­li­no mir­ties 1953 me­tais. Kai Sta­li­nas mi­rė, aš mo­kiau­si mo­kyk­lo­je. Kla­sės auk­lė­to­ja pra­ne­šė gal­vo­ju­si, kad Sta­li­nas nie­ka­da ne­mirs: „Ja dū­ma­la, čto Sta­lin ni­kog­da neum­riot.“ Vi­si ru­sų vai­kai, mo­ky­to­jai ver­kė, rau­do­jo. Mes, lie­tu­viai vai­kai, ne­ver­kė­me, šir­dy­je jau­tė­me, kad gal­būt pa­ma­ty­si­me Lie­tu­vą, bu­vo džiaugs­mo. Po to di­rek­to­rius kvie­tė kiek­vie­ną vai­ką pa­si­aiš­kin­ti, ko­dėl lie­tu­viai ne­ver­kė.

Nuo 1958 me­tų ga­lė­jo­me grįž­ti į Lie­tu­vą. Ka­dan­gi tė­vas de­šimt me­tų bu­vo Vor­ku­to­je, 1955 me­tais at­va­žia­vo pas mus iš Si­bi­ro. Jis tu­rė­jo dar pen­ke­rius me­tus trem­ties, to­dėl mū­sų šei­ma ne­ga­lė­jo grįž­ti į Lie­tu­vą iki 1960 me­tų. Grį­žo­me tik 1960 me­tais. Ka­dan­gi ma­ne pa­ė­mė į ka­riuo­me­nę, aš dar tu­rė­jau tre­jus me­tus tar­nau­ti Si­bi­re, tai grį­žau į Lie­tu­vą tik 1962 me­tais. Kai trau­ki­ny­je iš­gir­dau pra­ne­ši­mą lie­tu­vių kal­ba, kad trau­ki­nys at­vyks­ta į Lie­tu­vos sos­ti­nę Vil­nių, ma­ne apė­mė toks jaus­mas, kad ant gal­vos at­si­sto­jo plau­kai. Aš ran­kas su­nė­riau, pri­spau­džiau, kad žmo­nės ne­pa­gal­vo­tų, jog su ma­ni­mi kaž­kas ne­ge­rai. Tai­gi toks jaus­mas bu­vo, kai pa­ma­tė­me Lie­tu­vą.

Grį­žu­siems trem­ti­niams ne­lei­do gy­ven­ti Kau­ne, Vil­niu­je, o tik ma­žuo­se mies­te­liuo­se. Mū­sų šei­ma ap­si­gy­ve­no Elek­trė­nuo­se. Vi­sa­ver­čiais Lie­tu­vos pi­lie­čiais pa­si­ju­to­me, kai bu­vo pa­skelb­ta Ne­pri­klau­so­my­bė.

Po to te­ko ap­lan­ky­ti Ame­ri­ką, Ha­va­jus, dau­ge­lį Eu­ro­pos ša­lių, po­rą kar­tų bu­vo­me Eu­ro­pos Par­la­men­te. Da­bar esu lai­min­gas, kad ga­li­me gy­ven­ti lais­vo­je, tur­tin­go­je Lie­tu­vo­je, gra­žiau­sio­je pa­sau­ly­je ir Eu­ro­po­je.

La­bai ačiū už dė­me­sį, at­si­pra­šau už jau­du­lį. (Plo­ji­mai)

A. PLAIPAITĖ. Mums li­ko ne tik pri­si­mi­ni­mai, bet ir daik­tai, vaiz­din­gai iliust­ruo­jan­tys, ką tu­rė­jo iš­kęs­ti trem­ti­niai ir po­li­ti­niai ka­li­niai. Tai, ką sun­kiai at­lai­kė dra­bu­žiai, iš­tvė­rė žmo­gus. Ir žmo­gaus pro­tas. Ir jo už­si­spy­ri­mas. Ir vi­są gy­ve­ni­mą sau­go­ta vil­tis.

 

Ek­ra­ne ro­do­mas vaiz­do siu­že­tas apie ne­pri­klau­so­my­bės su­lau­ku­sį pas­ku­ti­nį Lie­tu­vos užsie­nio rei­ka­lų mi­nist­rą Juo­zą Urb­šį, pa­kei­tu­sį di­plo­ma­to pri­va­lo­mus pro­to­ko­lo dra­bu­žius į ka­li­nio apdarą, dė­vė­tą vi­są įka­li­ni­mo lai­ką nuo 1940 iki 1956 me­tų Tam­bo­vo, Sa­ra­to­vo, Mask­vos, Ki­ro­vo, Gor­kio, Iva­no­vo ir Vla­di­mi­ro ka­lė­ji­muo­se.

 

Kai kas jos su­lau­kė – at­kur­tos Lie­tu­vos ne­pri­klau­so­my­bės. Kai kam ji ir li­ko tik sap­nas. O lai­min­gie­ji iš­auš­tan­čią Lie­tu­vos lais­vę liu­di­jo net du kar­tus. Ką apie tai sa­ko is­to­ri­kai? Į tri­bū­ną kvie­čia­me is­to­ri­ką Pau­lių Su­ba­čių.

 

Is­to­ri­ko, hu­ma­ni­ta­ri­nių moks­lų dak­ta­ro, Vil­niaus uni­ver­si­te­to pro­fe­so­riaus, Lietuvių ka­ta­li­kų moks­lo aka­de­mi­jos aka­de­mi­ko Pau­liaus Su­ba­čiaus kal­ba

 

P. SUBAČIUS. Po­nia pir­mi­nin­ke, ger­bia­mo­sios ir ger­bia­mie­ji! Ma­no se­ne­liai tu­rė­jo bū­ti iš­vež­ti kaž­ku­rią bir­že­lio pa­bai­gos die­ną, bet Vo­kie­ti­jos ka­riuo­me­nė per­žen­gė slap­tai­siais pro­to­ko­lais nu­sta­ty­tą sta­li­ni­nę so­vie­ti­jos sie­ną, to­dėl sunk­ve­ži­mis su ka­rei­viais į jų kie­mą ne­be­įsu­ko. Apie tai, kad įtrauk­ti į tre­mia­mų­jų są­ra­šą, jiems pa­šnibž­dė­jo prie oku­pan­tų pri­si­dė­jęs vals­čiaus raš­ti­nė­je dir­bęs pa­žįs­ta­mas. So­vie­tams grį­žus ir iš­ve­žus ar­ti­miau­sius kai­my­nus, se­ne­liai pa­li­ko ūkį su vi­su tur­tu gi­mi­nai­čiams ir, iš­si­kė­lę į Ig­na­li­ną, iš­ven­gė Si­bi­ro.

Nuo vai­kys­tės gir­dė­jau šį pa­sa­ko­ji­mą, ku­ris au­ten­tiš­kas ne dėl fak­tų, bet dėl is­to­ri­nės at­min­ties liu­di­ji­mo. Il­gai­niui ėmiau mąs­ty­ti, kaip per kar­tas per­duo­da­ma šei­mos pa­tir­tis le­mia skir­tin­gą svar­bių­jų pra­ei­ties įvy­kių su­vo­ki­mą. Pa­vyz­džiui, ko­dėl vie­ni hit­le­ri­nę oku­pa­ci­ją at­si­me­na kaip pra­gaiš­tį, ki­ti – kaip iš­si­gel­bė­ji­mą. Šis „ko­dėl“ bei svars­ty­mai apie anuo­me­čių po­el­gių ir da­bar­ti­nių jų ver­ti­ni­mų mo­ty­vus, o ne vie­nos tei­sin­gos in­ter­pre­ta­ci­jos tei­gi­mas yra es­mi­nė gy­vo tau­tos is­to­ri­jos ner­vo, gy­vo do­mė­ji­mo­si kon­kre­čia ar­ti­miau­sios ap­lin­kos pra­ei­ti­mi są­ly­ga.

Iš pa­žiū­ros „įdo­mu­mas“ ne­at­ro­do tin­ka­mas žo­dis kal­bė­ti apie ne­tek­tis ir kan­čias, ta­čiau sa­ky­čiau, kad bū­tent jis yra rak­ti­nis. Kai 1988-ųjų rug­pjū­tį su Vil­niaus uni­ver­si­te­to kraš­to­ty­ri­nin­kais Pa­pi­lio pa­ra­pi­jo­je pa­gal am­ži­ną­jį atil­sį is­to­ri­ko Alo­y­zo Pet­ra­šiū­no įduo­tą an­ke­tą pir­mą kar­tą už­ra­ši­nė­jau bu­vu­sių iš­vež­tų­jų at­si­mi­ni­mus, be­veik iš kiek­vie­no pa­kal­bin­to­jo gir­dė­jau liūd­ną: „Tai­gi kam čia, vai­ke­li, be­įdo­mu.“ Vė­liau, įpu­sė­jus pir­mam at­kur­tos ne­pri­klau­so­my­bės de­šimt­me­čiui, daž­nas mo­der­nus pub­li­cis­tas at­ka­ria in­to­na­ci­ja pik­ti­no­si: „Kiek čia ga­li­ma ra­šy­ti apie tuos trė­mi­mus, kam čia be­įdo­mu?!“ O pa­aiš­kė­jo, kad tas iš­stū­mi­mo, at­si­kra­ty­mo, per­kraus­ty­mo į sen­daik­čių pa­lė­pę im­pul­sas te­bu­vo ne­per­ga­lė­tos as­me­ni­nės ir ko­lek­ty­vi­nės trau­mos pa­da­ri­nys. To­dėl, ma­nau, pras­min­ga čia pa­liu­dy­ti: šian­die­niams stu­den­tams, tai yra tre­čiai, ket­vir­tai ar net penk­tai kar­tai nuo tų­jų 1940-ųjų, la­bai įdo­mu, ką vei­kė, kaip gy­ve­no jų gi­mi­nės žmo­nės per oku­pa­ci­jas, kas jiems nu­ti­ko Azi­jos spei­ge, par­ti­za­nų že­mi­nė­se ir so­vie­ti­nio nuo­bo­du­lio kas­die­ny­bė­je.

Prieš ke­lias sa­vai­tes ma­no pir­ma­kur­sė stu­den­tė Ma­ri­ja Nord­kvel­le se­mi­na­ro apie bib­lio­grafinį ko­dą už­duo­čiai iš mi­li­jo­ni­nės kny­gų įvai­ro­vės pa­ti pa­si­rin­ko trem­ti­nių mal­dak­ny­gės „Vil­ties mal­dos“ fak­si­mi­li­nį lei­di­mą ir ra­ši­nio įžan­go­je pa­pa­sa­ko­jo apie sa­vo mo­čiu­tę ir jos jau­nys­tės bi­čiu­lį, per sa­vo dė­dę su­si­ju­sį su šios re­lik­vi­jos ori­gi­na­lu. Ki­tos ma­no bu­vu­sios di­plo­man­tės Ži­vi­lės Kro­pai­tės su Gied­re Čiu­žai­te pa­reng­tas lai­dų cik­las „Stip­res­ni už Si­bi­rą“ ta­po be­ne klau­so­miau­sia ra­di­jo me­tų me­džia­ga, o Ži­vi­lės kny­ga „Fai­niau­sia pa­sau­ly mo­čiu­tė“ – best­se­leriu. To­dėl, kad įdo­mu ir įdo­miai. To­dėl, kad dau­giau klau­sia­ma, nei at­sa­ko­ma ir per­ša­ma. Taip gi­ja prie gi­jos, maz­gas prie maz­go esa­me nau­jai su­sie­ja­mi į ar­ti­mes­nių ir to­li­mes­nių, ly­gi­na­mų ir kar­tais ne­pa­ly­gi­na­mų įvai­rio­pai su­ža­din­tos at­min­ties ry­šių tin­klą. De­ja, taip jau yra, kad va­ka­rykš­tė die­na – tar­si dar ne is­to­ri­ja, o do­me­sys iš­au­ga tuo­met, kai be­lie­ka ma­žai ga­lin­čių tie­sio­giai liu­dy­ti. Ati­džiai iš­klau­sy­ki­me pa­ty­ru­sius trem­tį, kol dar ga­li­me. Ta­čiau svar­bu bei įdo­mu ir tai, ką jau­nes­ni at­si­me­na gir­dė­ję iš tė­vų bei se­ne­lių, ko­kias is­to­ri­jas pa­sa­ko­jo ar nu­ty­lė­jo, per­da­vė ar nu­slė­pė kiek­vie­no iš mū­sų šei­mo­se. Ir kiek­vie­nas iš mū­sų.

Is­to­ri­jas apie par­ti­za­nus ir trem­ti­nius, žy­dų gel­bė­to­jus ir bal­ta­raiš­čius, so­vie­tų ka­ri­nin­kus ir po­grin­džio laik­raš­čių pla­tin­to­jus, kom­jau­nuo­lius ir ko­mu­nis­tus. Nes vi­sos šios is­to­ri­jos yra oku­pa­ci­jos ir ge­no­ci­do, Lie­tu­vos Res­pub­li­kos ge­du­lo, ku­rį rei­kia iki ga­lo iš­ge­dė­ti, is­to­ri­jos. Jos įdo­mios ne to­dėl, kad bū­tų puo­la­ma ar gi­na­ma, kal­ti­na­ma ar tei­si­na­ma, iš­si­su­ki­nė­ja­ma ar ci­niš­kai at­re­mia­ma: „O kas čia to­kio?!“ Ne to­dėl, kad šian­dien tei­sin­gai nu­spręs­tu­me, kam ir ko­kius sta­ty­ti pa­min­klus. Jos įdo­mios, nes jos ir yra mes. To­kie, ko­kie esa­me. Su tra­pia vil­ti­mi ir, ti­kiu, iš vi­sų jė­gų su­telk­ta pa­stan­ga, kad ne­be­pa­si­kar­to­tų. Ačiū. (Plo­ji­mai)

A. PLAIPAITĖ. Da­bar ty­lu, o po se­kun­dės – grius dan­gus. Prieš dau­giau nei 80 me­tų, so­vie­tams oku­pa­vus ne­pri­klau­so­mą Lie­tu­vą, dan­gus griu­vo mū­sų tė­vy­nai­niams, ve­ža­miems į la­ge­rius, trem­tį, įka­lin­tiems ir nu­žu­dy­tiems. Šian­dien, dan­gus de­ga virš Uk­rai­nos, mū­sų bro­liai ir se­sės ko­vo­ja su tais pa­čiais gai­les­čio ne­tu­rin­čiais oku­pan­tais… Tai lie­čia mus.

 

Mu­zi­kos gru­pė „Bal­tos var­nos“ at­lie­ka dai­ną „Tai lie­čia mus vi­sus“. (Plo­ji­mai)

 

Trem­ti­nių anū­kės, spek­tak­lio „Fos­si­lia“ re­ži­sie­rės Eg­lės Šved­kaus­kai­tės kal­ba

 

E. ŠVEDKAUSKAITĖ. Vie­ną die­ną aš įsė­siu į ne­di­de­lį bal­tą lai­ve­lį ir iš­plauk­siu į Sva­jo­nių van­de­ny­ną.

Sva­jo­nių van­de­ny­nas ne­bus di­de­lis, ke­lio­nė iki jo ne­truks il­gai, jis bus ne­to­lie­se.

Ke­lio­nė ja­me ga­li už­truk­ti me­tus.

Ten ne­su­tik­si žve­jų, bra­ko­nie­rių, ten ne­bus krui­zi­nių lai­vų ir naf­tos plat­for­mų.

Tik ne­di­de­li bal­ti eks­pe­di­ci­jų lai­ve­liai.

Nes Sva­jo­nių van­de­ny­no dug­nas nu­sė­tas kau­lais.

Ma­žais ir di­de­liais, iš­plau­tais iš mil­ži­niš­ko le­di­nio ka­po. Sva­jo­nių van­de­ny­no dug­ne ply­ti mil­ži­niš­kas ka­pi­ny­nas. Ka­dai­se vie­to­je van­de­ny­no gy­ve­no bal­to­sios la­pės,

to­dėl kai ku­rie kau­lai ap­grauž­ti.

Ka­dai­se vie­to­je van­de­ny­no gy­ve­no žmo­gaus iš­vaiz­dos šau­tu­vai, to­dėl kai ku­rios kau­ko­lės tu­ri šū­vio sky­lu­tę.

Sva­jo­nių van­de­ny­no dug­nas nu­sė­tas fo­si­li­jo­mis, ne tūks­tan­čio me­tų se­nu­mo.

Ma­ži bal­ti lai­ve­liai su­ka ra­tus po Sva­jo­nių van­de­ny­ną. Iš jų iš­šo­ka na­rai ir nar­šo gel­mė­se,

ti­kė­da­mie­si su­ras­ti į vi­su­mą su­si­jun­gian­čias de­ta­les, da­le­les, ku­rios ka­dai­se bu­vo žmo­gu­mi, tam,

kad jos vėl tap­tų ar bent jau pri­min­tų tą, ku­riuo ka­dai­se bu­vo, tą, ku­rio ne­li­ko, tą, ku­rį iš le­do ka­po iš­ska­la­vo le­di­nis van­duo, tą, ku­ris lau­kia, ka­da jo su­grįš pa­si­im­ti.

Ma­ži bal­ti lai­ve­liai plau­kia tam, kad su­rink­tų nau­ją­sias fo­si­li­jas ir grą­žin­tų jas ant Že­mės mums, ku­rie ne­si­ti­kė­jo jų iš­vys­ti.

Mes su­dė­si­me kau­lus į ske­le­tą. Mes jį at­pa­žin­si­me. Mes su­vok­si­me jo tik­ru­mą ir pa­gar­bin­si­me Sva­jo­nių van­de­ny­no dug­ne kan­triai lau­ku­sių­jų mir­tį.

Mes pa­gul­dy­si­me ske­le­tą į že­mę, ne į le­do ka­pą, bet šil­tą že­mę, ku­rio­je kau­lai ti­kė­jo­si su­dū­lė­ti.

Mes ne­sta­ty­si­me pa­min­klų. Mes ne­kal­si­me kry­žių.

Mums ne­be­reiks įdė­ti sa­vo at­min­ties į ak­me­nį ar į me­dį.

Mes pa­pa­sa­ko­si­me apie ją kaip apie pas­ku­ti­nį bal­tą lai­ve­lį, grį­žu­sį į kran­tą.

Sva­jo­nių van­de­ny­no dug­nas bus šva­rus.

 

Ger­bia­mi šio mi­nė­ji­mo sve­čiai, jūs gir­dė­jo­te ma­no teks­tą, ku­ris skam­ba pas­ku­ti­nė­je spek­tak­lio „Fos­si­lia“ sce­no­je. Aš esu jo re­ži­sie­rė Eg­lė Švet­kaus­kai­tė. Šį spek­tak­lį aš su­kū­riau įkvėp­ta Da­lios Grin­ke­vi­čiū­tės, ir ne tik jos me­mu­a­rų, bet ir tam tik­rų dės­nin­gų ir at­si­tik­ti­nių de­ta­lių iš jos gy­ve­ni­mo. Pa­vyz­džiui to, kad jos ran­kraš­tis 50 me­tų iš­bu­vo už­kas­tas po bi­jū­no krū­mu, ir šian­dien, kai so­duo­se bai­gia žy­dė­ti bi­jū­nai, aš krei­piuo­si į jus. Man at­ro­do, tai yra gra­žus su­ta­pi­mas.

Kur­da­ma šį spek­tak­lį aš nuo­lat klau­siau sa­vęs, ar aš tu­riu tei­sę pa­sa­ko­ti is­to­ri­ją žmo­gaus, ku­ris bu­vo pra­ga­re, o aš ne­bu­vau. Bet da­bar, kai spek­tak­lis jau ku­rį lai­ką gy­vuo­ja, aš mąs­tau, jog mes vi­si vi­si, gy­ve­nan­tys Lie­tu­vo­je, šiek tiek ten bu­vo­me. Mū­sų vi­sų šei­mos yra pa­lies­tos Si­bi­ro trem­ties ir ki­tų so­vie­ti­nių rep­re­si­jų. Per se­ne­lius, per tė­vus, per kai­my­nus, per mo­ky­to­jus, per is­to­ri­jas, ku­rias mes gir­dė­jo­me apie trau­ki­nius, bar­žas, ba­ra­kus ir duo­nos tru­pi­niais nu­žy­mė­tą ke­lią na­mo. To­dėl mes vi­si esa­me Sva­jo­nių van­de­ny­no ma­te­ri­ja. Mū­sų at­min­tis su­da­ro tą van­de­ny­ną, ku­ria­me mes plau­kio­ja­me, kai gal­vo­ja­me apie tuos, ku­rių ne­te­ko­me, ku­rių il­gi­mės. Jei aš ga­lė­čiau pa­siū­ly­ti sa­vo bū­dą įam­žin­ti mū­sų tau­tos is­to­ri­nę at­min­tį, aš pa­si­rink­čiau ban­guo­jan­tį van­de­nį, ku­ria­me nu­grimz­ta ir vėl iš­ny­ra mū­sų pri­si­mi­ni­mai.

Aš esu la­bai dė­kin­ga, kad ga­liu šian­dien kal­bė­ti šia­me mi­nė­ji­me ir man di­de­lė gar­bė bū­ti šio­je sa­lė­je. Jūs gir­di­te, kad aš jau­di­nuo­si jo­je kal­bė­da­ma. Ne­gal­vo­jau, kad ma­no kū­ry­ba ma­ne čia at­ves. Bet ne­ga­liu sa­ky­ti tur­būt, kad tai yra at­si­tik­ti­nu­mas, aš daž­nai gal­vo­ju, ar eg­zis­tuo­ja li­ki­mas, ypač gal­vo­da­ma apie tuos žmo­nes, ku­rie iš­gy­ve­no trem­tį, ka­rus ar ne­lais­vę. Ar Da­liai Grin­ke­vi­čiū­tei bu­vo skir­ta jos da­lia? Ar jai bu­vo lem­ta tap­ti tuo, kuo ji ta­po?

Nė vie­nas šia­me pa­sau­ly­je mes ne­at­si­ra­do­me dės­nin­gai sa­vo va­lia, sa­vo pa­stan­go­mis. Bet sa­vo va­lia ir sa­vo pa­stan­go­mis mes ja­me iš­lie­ka­me.

Sa­vo va­lia ir pa­stan­go­mis po de­šim­ties me­tų trem­ties Ir­kut­sko sri­ty­je į Aly­taus ra­jo­ną, Bur­biš­kių kai­mą, grį­žo ma­no se­ne­lis Bo­lius Šved­kaus­kas. Bet at­si­tik­ti­nu­mas lė­mė, kad jis su­ti­ko, pa­mi­lo ir ve­dė Pra­nu­tę Kar­di­šaus­kai­tę ir jiems gi­mė Ba­lys Šved­kaus­kas, ma­no tė­tis. Ma­no tė­tis, ku­riam vi­sa­da šiek tiek šal­ta, lyg jis sa­vo kū­ne ne­šio­tų­si tė­vo pri­si­mi­ni­mus apie Si­bi­rą. Ma­no ty­ri­mas apie trem­tį ruo­šian­tis spek­tak­liui vy­ko bū­tent taip: pa­ste­bint de­ta­les, ku­rios ke­liau­ja iš kar­tos į kar­tą kaip ne­ma­te­ria­lus pa­li­ki­mas; pa­ste­bint de­ta­les, ku­rios kam nors ga­li pa­si­ro­dy­ti ne­pa­kan­ka­mai reikš­min­gos, bet man jos at­vė­rė te­mas, iki šian­dien ly­din­čias mū­sų tau­tos pa­tir­tis.

Gal­vo­jau apie šal­tį, lie­kan­tį tiek kū­ne, tiek žmo­nių san­ty­kiuo­se. Ne­ga­lė­ji­mą iš sa­vęs iš­trauk­ti žo­džių apie tai, ką iš­gy­ve­nai. Gė­dos jaus­mą, nes bu­vai kal­tas be kal­tės. To­kią aš ma­ty­da­vau sa­vo tau­tą – ty­lią, su­si­gė­du­sią ir pri­slėg­tą de­šimt­me­čių, ku­rie bu­vo skir­ti mus su­nai­kin­ti, nu­žmo­gin­ti, iš­trin­ti mū­sų at­min­tį. Ma­čiau lie­tu­vius, ku­rių nu­ga­ros sun­kiai iš­si­tie­sia, nes sto­vė­ti ne­si­kūp­ri­nant reiš­kia pa­ro­dy­ti sa­ve to­kį, koks esi, ir leis­ti į sa­ve pa­žiū­rė­ti iš vi­sų pu­sių. Žmo­gui, prieš ku­rio kū­ną ir sie­lą me­to­diš­kai smur­tau­ja­ma, tai yra ypač sun­ki už­duo­tis.

Ka­ras Uk­rai­no­je pa­ma­žu ėmė keis­ti ma­no žvilgs­nį. Aš su­pra­tau, kad ma­no pe­si­miz­mas ir ma­no ne­mei­lė sa­viems at­ke­liau­ja iš ten, kur kas­dien sė­ja­mas gė­dos ir ne­vi­sa­ver­tiš­ku­mo jaus­mas. Ma­no ne­mei­lė at­ke­liau­ja iš sve­ti­mo na­ra­ty­vo, iš prie­šiš­kos te­ri­to­ri­jos, iš tų, ku­rie de­da vi­sas pa­stan­gas su­ar­dy­ti mū­sų kiek­vie­nais Ne­pri­klau­so­my­bės me­tais tvir­tė­jan­čius tar­pu­sa­vio ry­šius.

Ir aš no­riu pa­leis­ti tą smer­kian­tį žvilgs­nį į ar­ti­mą, no­riu iš­mok­ti at­jaus­ti tą lie­tu­vį, ku­ris anks­čiau man kė­lė ne­pa­to­gu­mo jaus­mą bū­da­mas ma­no ben­dra­tau­čiu, nes aš no­riu iš­si­ties­ti. Ir no­riu, kad to­kia bū­tų ir ma­no tau­ta – tie­si, švie­saus žvilgs­nio, su šyp­se­nos, o ne kan­čios raukš­lė­mis vei­duo­se.

Trem­ti­niai ir jų šei­mos yra tie ne­nu­ga­lė­tie­ji, jie yra tie, ku­rių pu­sė­je vi­sa­da bu­vo tie­sa. To­dėl šian­dien aš krei­piuo­si į jus kvies­da­ma bū­ti tie­so­je. Pa­si­rink­ti tie­są, pa­si­rink­ti mei­lę, pa­ga­liau pa­mil­ti pa­tiems sa­ve. Mus il­gus me­tus mo­kė, jog tu­ri­me ne­kęs­ti sa­vęs, bet mei­lė sau nė­ra nei nuo­dė­mė, nei pui­ky­bė. Ji yra prieš­nuo­dis tam, ką sklei­džia pu­ti­niz­mas, įsa­kan­tis su­men­kin­ti ir ati­duo­ti sa­vo gy­vy­bę tam, kad bū­tų dau­giau erd­vės lie­tis ne­apy­kan­tai. Tas, ku­ris ne­ger­bia sa­vęs, at­ei­na į ki­to na­mus ir klau­sia: „Kas jums sa­kė, kad nu­si­pel­nė­te gra­žiai gy­ven­ti?” Gra­žiai gy­ven­ti yra mū­sų, lais­vos tau­tos, pri­gim­ti­nė tei­sė. To­kia yra vi­sų lais­vų žmo­nių pri­gim­ti­nė tei­sė – gy­ven­ti oriai, bū­ti my­li­miems ir my­lė­ti.

Nau­do­da­ma­si pro­ga, jog esu čia, Lie­tu­vos Res­pub­li­kos Sei­me, aš kvie­čiu jus, mū­sų val­džią, dė­ti vi­sas pa­stan­gas ko­vai su smur­tu, pa­že­mi­ni­mu ir ne­apy­kan­ta. Aš kvie­čiu aiš­kiai ver­ty­biš­kai ir įsta­ty­miš­kai at­si­skir­ti nuo nu­žmo­gi­nan­čių re­ži­mų. Aš kvie­čiu ko­vo­ti už tie­są, už žmo­gų ir jo oru­mą. Nes mes, skir­tin­gai nei mū­sų tė­vai ir se­ne­liai, ga­li­me ko­vo­ti die­nos švie­so­je, sa­vo de­mo­kra­tinėje vals­ty­bė­je. Nau­do­ki­mės tuo. Ačiū už dė­me­sį. (Plo­ji­mai)

A. PLAIPAITĖ. Dė­ko­ja­me re­ži­sie­rei Eg­lei Šved­kaus­kai­tei.

Ne vi­sa­da esa­me sa­vo gy­ve­ni­mo li­ki­mo re­ži­sie­riai, ta­čiau šian­dien ga­li­me liu­dy­ti 17-me­čio Alek­siu­ko „Tė­vy­nės il­ge­sį“.

 

Ek­ra­ne ro­do­mas vaiz­do pa­sa­ko­ji­mas apie Pa­ne­vė­žio apy­gar­dos teis­mo pro­ku­ro­ro pa­dėjė­jo sū­nų, vos su­lau­ku­sį 17-os iš­trem­tą į Al­ta­jaus kraš­tą, nu­teis­tą de­šim­čiai me­tų trem­ties Tai­šet­la­ge už ei­lė­raš­čiuo­se ir ap­sa­ky­muo­se ap­ra­šy­tą sa­vą­jį tė­vy­nės il­ge­sį.

 

Vi­sų trem­tį, la­ge­rius iš­tvė­ru­sių lie­tu­vių jaus­mų, min­čių ir šir­dies skaus­mo, ko ge­ro, ne­įma­no­ma su­ra­šy­ti jo­kiuo­se laik­raš­čiuo­se ar kny­go­se, ta­čiau fik­suo­ti bū­ti­na, nes at­min­ties pus­la­piai nyks­ta grei­čiau nei laik­raš­čių ar kny­gų. Apie sau­go­mą at­min­tį pa­sa­ko­ja mu­zie­ji­nin­kas Ma­rius Pe­čiu­lis.

 

Kau­no IX for­to mu­zie­jaus di­rek­to­riaus Ma­riaus Pe­čiu­lio kal­ba

 

M. PEČIULIS. Jū­sų Eks­ce­len­ci­ja Pre­zi­den­te, pir­ma­sis at­kur­tos vals­ty­bės va­do­ve, Sei­mo Pir­mi­nin­ke, Prem­je­re, mie­li trem­ti­niai, Sei­mo na­riai, ko­le­gos, vi­si su­si­rin­ku­sie­ji, šian­dien mi­ni­me Ge­du­lo ir vil­ties die­ną. Prieš 83 me­tus so­vie­ti­nės jė­gos struk­tū­ros pir­mą­jį va­sa­ros mė­ne­sį pa­ver­tė ge­du­lo mė­ne­siu. Oku­pa­ci­ja tru­ko jau me­tus, ir jei­gu kas dar abe­jo­jo, ko­kios spal­vos sau­lė at­ke­lia­vo iš Ry­tų, tai po 1941 m. bir­že­lio 14 d. ne­su­pra­tu­sių ne­be­li­ko ar­ba ta pa­ti rep­re­si­nė ma­ši­na juos ir pa­si­glem­žė. Ne­tru­kus so­vie­tus pa­kei­tė na­ciai, įsu­kę mū­sų vi­suo­me­nę į tra­giš­kus Ho­lo­kaus­to ver­pe­tus, ir pa­ro­dė dar vie­no to­ta­li­ta­ri­nio re­ži­mo bru­ta­lius įran­kius prieš tai­kius gy­ven­to­jus. Po ke­le­rių me­tų vėl su­grį­žę so­vie­tai pra­tę­sė tai, ką pra­dė­jo per pir­mą­ją oku­pa­ci­ją, – vo­lo prin­ci­pu ban­dė iš­ly­gin­ti vis­ką ir vi­sus, kur­da­mi nau­ją­jį so­vie­ti­nį žmo­gų.

Žvelg­da­mi į XX am­žiaus vi­du­rio skaus­min­gas pa­tir­tis, ne­re­tai pir­miau­sia iš­vys­ta­me sta­tis­ti­nį as­pek­tą, skai­čiuo­ja­me nu­ken­tė­ju­siuo­sius. Kiek nu­žu­dy­ta, iš­trem­ta, įka­lin­ta? Var­gu ar ka­da nors šį skai­čia­vi­mą už­baig­si­me. Ta­čiau gi­liau­si oku­pa­ci­nių re­ži­mų skir­tin­gais pjū­viais bei skersp­jū­viais pjaus­to­mos lais­vos vals­ty­bės is­to­ri­nės rai­dos ran­dai yra ne fi­zi­niai. Ši trau­ma bu­vo įra­šy­ta į ko­lek­ty­vi­nę žmo­nių są­mo­nę ir per­duo­ta iš kar­tos į kar­tą. Vie­ni ją pa­slė­pė gi­liai sa­vy­je ap­si­mes­da­mi, kad nie­ko ne­bu­vo, ki­ti gi kal­bė­jo, o ne­no­rin­tiems gir­dė­ti – šau­kė ban­dy­da­mi per­pa­sa­ko­ti pa­tir­tą siau­bą.

At­sto­vau­ju mu­zie­jų lau­kui – įstai­goms, dir­ban­čioms is­to­ri­nės at­min­ties iš­sau­go­ji­mo ir pri­sta­ty­mo sri­ty­je. Kau­no IX for­to mu­zie­ju­je per­tei­kia­me tra­giš­ką au­ten­tiš­kos vie­tos is­to­ri­ją. 1941 me­tais so­vie­tai čia lai­ki­nai įka­lin­da­vo Lie­tu­vos po­li­ti­nius ka­li­nius prieš iš­vež­da­mi į Gu­la­go la­ge­rius, vė­liau na­ciai ša­lia for­to esan­tį lau­ką nau­do­jo kaip ma­si­nių žu­dy­nių vie­tą. Kal­ba­me, ko­kius pa­da­ri­nius su­kė­lė to­ta­li­ta­ri­niai so­vie­ti­nis ir na­cis­ti­nis re­ži­mai, vei­kę skir­tin­go­mis for­mo­mis, ta­čiau aki­vaiz­džiai už­pil­dy­ti tuo pa­čiu tu­ri­niu.

Mu­zie­ji­nio dar­bo es­mė – ne tik kaup­ti pra­ei­ties ar­te­fak­tus, ta­čiau ir pa­pa­sa­ko­ti is­to­ri­ją vi­suo­me­nei. Čia ypač svar­bus tam­pa kal­bė­ji­mas, kaip mes pri­sta­to­me is­to­ri­ją. Mu­zie­ji­nin­kai jau se­niai su­pra­to: jei­gu no­ri bū­ti su­pras­tas, nė­ra vie­no­do pa­sa­ko­ji­mo bū­do vi­siems, nes kiek­vie­na tiks­li­nė gru­pė tu­ri jai su­pran­ta­mą kal­bą. Ją ras­da­mi at­ve­da­me į mu­zie­jų žmo­nes, ug­do­me, ska­ti­na­me są­mo­nė­ji­mą, ne­svar­bu, ku­riai gru­pei, so­cia­li­nei, tau­ti­nei ar am­žiaus, kal­bė­si­me.

Sta­tis­ti­ka bū­ti­na is­to­ri­jos moks­lui, ta­čiau ji ma­žai ver­tin­ga sten­gian­tis pa­ža­din­ti žmo­gaus em­pa­ti­ją. Su­si­telk­da­mi į skai­čius, de­val­vuo­ja­me jaus­mą. Prieš­nuo­dis – kiek­vie­na kon­kre­taus žmo­gaus iš­gy­ven­ta is­to­ri­ja. Mu­zie­ju­je lan­ky­to­ją pa­sta­to­me į aki­sta­tą su pra­ei­ties žmo­gu­mi, taip pa­nai­kin­da­mi mus ski­rian­tį 80 me­tų at­stu­mą. At­si­ran­da jaus­mas, ku­ris įga­li­na mąs­ty­ti, do­mė­tis. Ko­dėl to rei­kia? Šian­dien ne­to­li Lie­tu­vos, Uk­rai­no­je, vyks­ta pla­taus mas­to ka­ras. Su ko­le­go­mis uk­rai­nie­čiais dirb­da­mi prie nau­jo is­to­ri­nės at­min­ties pro­jek­to, pa­sa­ko­jan­čio lai­ko at­žvil­giu čia pat esan­čią is­to­ri­ją – Bach­mu­to tra­ge­di­ją, ma­to­me tą pa­tį oku­pa­ci­nį re­ži­mą, vei­kian­tį ta pa­čia for­ma ir tuo pa­čiu tu­ri­niu. Nie­kas ne­pa­si­kei­tė. Ste­bint to­kią si­tu­a­ci­ją, ten­ka iš­girs­ti abe­jo­nę: tai kam dir­ba­me, kam nuo­lat per­ša­me fra­zę „nie­ka­da dau­giau“, jei­gu pra­ei­tis kar­to­ja­si? Į šį klau­si­mą ga­li­ma at­sa­ky­ti ki­tu klau­si­mu: ne­jau­gi pra­ra­do pras­mę mū­sų žmo­nių skaus­min­gos pa­tir­tys? Jos mu­my­se. Jos lei­do mums dar iki ka­ro pra­džios ge­riau su­pras­ti, su kuo su­si­dū­rė­me. Mes dir­ba­me, kad kal­ban­čių­jų ir vei­kian­čių­jų bū­tų dau­giau, kad ne­už­si­da­ry­tu­me, kad kal­bė­ji­mas sklis­tų už Lie­tu­vos ri­bų. Tai nuo­dai tiems, kas pa­my­nė lais­vę. Dė­ko­ju už dė­me­sį. (Plo­ji­mai)

A. PLAIPAITĖ. Šian­dien ne­ra­si­me at­sa­ky­mo į klau­si­mą, ko­dėl taip be­pras­miš­kai tu­rė­jo su­duž­ti tūks­tan­čių žmo­nių gy­ve­ni­mai. Bet ga­li­me pa­žvelg­ti į fo­to­gra­fi­ją, ku­ri liu­di­ja dar vie­ną tra­giš­ką is­to­ri­ją.

 

Ek­ra­ne ro­do­ma Ro­kiš­ky­je da­ry­ta Pet­ro Bliū­džiaus šei­mos fo­to­gra­fi­ja ir pa­sa­ko­ja­ma apie krau­ge­rių pra­žu­dy­tus pen­kis iš nuo­trau­kos žvel­gian­čius gy­ve­ni­mus: mo­ky­to­jo Pet­ro, so­vie­tų ka­gė­bis­tų įkiš­to į gy­vu­li­nį va­go­ną per pir­mą­jį bir­že­lio trė­mi­mą, že­mi­na­mai kan­kin­to dar­bu, ba­du ir šal­čiu Re­šo­tų la­ge­ry­je, jo žmo­nos Te­odo­ros ir tri­jų duk­te­rų – Ak­vi­lės, Bi­ru­tės ir Te­re­sės, iš­trem­tų į Al­ta­jaus kraš­tą, Pet­rov­ką.

 

Su­luo­šin­ti vai­kų, jau­nų žmo­nių li­ki­mai. Is­to­ri­jos ir pri­si­mi­ni­mai, ku­riuos per­duo­da­me at­ei­nan­tiems po mū­sų. Į tri­bū­ną kvie­čia­me Ma­ri­jam­po­lės Sū­du­vos gim­na­zi­jos gim­na­zis­tą Alek­są Bart­kų.

 

Ma­ri­jam­po­lės Sū­du­vos gim­na­zi­jos gim­na­zis­to Alek­so Bart­kaus kal­ba

 

A. BARTKUS. La­ba die­na, vi­si su­si­rin­ku­sie­ji ir gir­din­tie­ji ma­no žo­džius. No­rė­čiau kal­bė­ti apie Ge­du­lo ir vil­ties die­nos svar­bą.

Šian­dien mes pa­ger­bia­me mū­sų dva­sios mil­ži­nus – trem­ti­nius ir po­li­ti­nius ka­ri­nius, vi­sus, pa­ty­ru­sius oku­pa­ci­nes rep­re­si­jas ir žiau­ru­mus. Ši die­na liu­di­ja ne tik apie mū­sų Tau­tos tra­ge­di­jas, ta­čiau ir apie mū­sų žmo­nių va­lią bei ryž­tą, to­dėl šian­die­nos ka­ro Eu­ro­po­je aki­vaiz­do­je ji įgau­na vi­siš­kai ki­to­kią pras­mę. Šiuo me­tu mes tu­ri­me sem­tis dva­sios stip­ry­bės iš mū­sų pro­tė­vių drą­sos ir pa­si­ry­ži­mo, mes tu­ri­me ug­dy­ti sa­vo vi­di­nę va­lią ir stip­ry­bę. Tai­gi da­bar kaip nie­ka­da ak­tu­a­lus tam­pa jau­ni­mo vaid­muo vals­ty­bės gy­ve­ni­me.

Iš as­me­ni­nės pa­tir­ties ga­liu daug pa­sa­ko­ti apie pa­trio­tiz­mo tarp jau­ni­mo si­tu­a­ci­ją bei ki­tus da­ly­kus, ta­čiau rei­kė­tų pa­žy­mė­ti tai, jog sa­vo gy­ve­ni­mo ke­lią pa­sky­riau Lie­tu­vai – Tė­vy­nei. Sa­vo kas­die­niais dar­bais tai ga­liu įro­dy­ti. Dar be­si­mo­ky­da­mas 8 kla­sė­je pa­ra­šiau ir iš­lei­dau sa­vo is­to­ri­nę kny­gą „As­me­ny­bės oku­pa­ci­jų la­bi­rin­tuo­se“. Ke­lis pas­ta­ruo­sius me­tus ak­ty­viai ben­drau­ju su jau­ni­mu įvai­rio­se mo­kyk­lo­se pa­trio­tiz­mo, is­to­ri­jos ir mei­lės sa­vo kraš­tui te­mo­mis, taip pat ten­ka dirb­ti prie is­to­ri­jos įam­ži­ni­mo sa­vo kraš­te. Šiuo sa­vo pa­vyz­džiu sie­kiu ska­tin­ti jau­ni­mą veik­ti, bū­ti ver­žliems, drą­siems ir at­vi­riems, sa­ky­ti tai, ką jie jau­čia ir gal­vo­ja, tai, kuo jie šian­die­ną gy­ve­na ir ką šian­die­ną mąs­to, da­ry­ti dar­bus dėl mū­sų bran­gios Tė­vy­nės, dėl mū­sų kraš­to ir žmo­nių.

Vi­sa­dos ti­kė­jau ir ti­kiu, kad ge­ras pa­vyz­dys už­kre­čia, to­dėl krei­piuo­si į Lie­tu­vos jau­ni­mą – kur­ki­te ir da­ry­ki­te, ne­bi­jo­ki­te griau­ti se­nų da­ly­kų ir sta­ty­ti nau­jų. Mes esa­me Lie­tu­vos at­ei­tis, mes esa­me ry­to­jus. Ras­ki­te sa­vy­je ryž­to ir su­si­do­mė­ji­mo mū­sų Tė­vy­nės is­to­ri­ja, sa­vo šei­mos pa­tir­ti­mis, nes vals­ty­bė bus to­kia, ko­kią tu pats su­kur­si. Tu­ri­me da­ry­ti, nes mes pri­va­lė­si­me sa­vo lai­ku at­sto­vė­ti fron­tuose dėl Tė­vy­nės. Kvie­čiu jau­ni­mą do­mė­tis ir da­ry­ti dar­bus var­dan ben­dros mū­sų at­ei­ties, kvie­čiu ne­lik­ti abe­jin­giems ir kar­tu kur­ti dar la­biau kles­tin­čią Lie­tu­vą.

Taip pat no­riu kreip­tis į mū­sų did­vy­rius, dva­sios mil­ži­nus – trem­ti­nius bei po­li­ti­nius ka­li­nius, ku­rie čia šian­dien su­si­rin­kę. Jū­sų au­ka var­dan mū­sų Tė­vy­nės nie­ka­dos ne­bus pa­mirš­ta. Jau­ni­mas nuo ma­žų die­nų ži­no apie trem­ti­nių au­ką var­dan mū­sų vals­ty­bės ir jos is­to­ri­jos. Šian­dien že­mai len­kiuo­si vi­siems, ku­riems te­ko iš­ken­tė­ti to­kias sun­kias die­nas var­dan to, kad da­bar to­kie kaip aš ga­lė­tų kur­ti ir sta­ty­ti mū­sų bran­gią Tė­vy­nę.

Ge­du­lo ir vil­ties die­na yra itin svar­bi mums dar ir to­dėl, kad mū­sų bro­liai ir se­sės Uk­rai­no­je šiuo lai­ku pa­ti­ria tai, ką jau ke­lis šim­tus me­tų ne­ša ru­sų im­pe­ri­jos, to­dėl tu­ri­me ne­pails­ti ir to­liau rem­ti Uk­rai­nos ko­vą su oku­pan­tais, pri­va­lo­me ir to­liau pa­dė­ti di­džiai uk­rai­nie­čių tau­tai su­si­grą­žin­ti tai, kas iš jų bu­vo at­im­ta krau­ju.

Bir­že­lio 14-oji – die­na, kai kiek­vie­nas iš mū­sų pri­va­lo­me su­si­mąs­ty­ti apie lais­vės svar­bą mū­sų as­me­ni­nia­me gy­ve­ni­me, ką mes kiek­vie­nas ga­li­me pa­da­ry­ti, kad rei­ka­lui esant tą lais­vę ap­gin­tu­me. Šian­dien vi­si tu­ri­me sto­ti Tė­vy­nės dar­ban taip, kaip anuo­met sto­jo mū­sų bo­čiai, ak­tu­a­li­jų aki­vaiz­do­je pri­va­lo­me kur kas la­biau su­si­im­ti ir Tė­vy­nei ati­duo­ti kur kas dau­giau nei prieš tai. Esu tik­ras, kad mū­sų bran­gio­ji Lie­tu­va to ver­ta.

Ačiū mū­sų lais­vės sar­gams: trem­ti­niams, re­zis­ten­tams, sa­va­no­riams, par­ti­za­nams, su­ki­lė­liams ir vi­siems, ku­rie per il­gus šimt­me­čius sau­go­jo ir gy­nė mū­sų žmo­nių lais­vę Tė­vy­nės la­bui. Ačiū. (Plo­ji­mai)

A. PLAIPAITĖ. Mū­sų tau­tos žmo­nių li­ki­mai prieš dau­ge­lį me­tų bu­vo iš­bars­ty­ti ant šal­tų trau­ki­nio bė­gių, ve­dan­čių į nie­kur. Ta­me nie­kur žu­vo tūks­tan­čiai. Pri­si­min­ki­me juos dai­no­je.

 

Vo­ka­li­nis trio at­lie­ka dai­ną „Ra­mu­ma“. (Plo­ji­mai)

 

Te­gul mus vi­sus ly­di ra­mu­ma, vil­tis ir ti­kė­ji­mas, kad nie­ka­da – nie­ka­da! – dau­giau tai ne­pa­si­kar­tos.

Ačiū vi­siems ir kvie­čia­me į Ne­pri­klau­so­my­bės aikš­tę, ku­rio­je ne­tru­kus pra­si­dės iš­kil­min­ga vė­lia­vų pa­kė­li­mo ce­re­mo­ni­ja.