LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIEŠŲJŲ IR PRIVAČIŲ INTERESŲ DERINIMO ĮSTATYMO
NR. VIII-371 2 IR 6 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO
2023-04-20 Nr. XIVP-2624
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.
1. Svarstant teikiamo įstatymo projekto nuostatas, siūlytina įvertinti, ar Viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) pakeitimai atitinka keičiamo įstatymo 1 straipsnyje nustatytą paskirtį ir uždavinius: „Šio įstatymo paskirtis – sudaryti sąlygas atskleisti valstybinėje tarnyboje dirbančių asmenų ir šio įstatymo 4 straipsnio 3 dalyje nurodytų asmenų (visi kartu toliau – deklaruojantys asmenys) privačius interesus, užtikrinti, kad priimant sprendimus pirmenybė būtų teikiama viešiesiems interesams, ir užkirsti kelią kilti interesų konfliktams bei plisti korupcijai“ (pabraukta mūsų). Tuo tarpu teikiamo įstatymo projekto aiškinamajame rašte teigiama, kad teikiamo įstatymo projekto tikslai ir uždaviniai yra šie: „Pabrėžtina, kad didžioji dauguma Rusijos piliečių palaiko savo šalies agresorės karinius veiksmus, nesiima veiksmų stabdyti savo šalies režimo agresiją, todėl kyla klausimas – ar ir toliau vykdomi ir plėtojami ekonominiai ryšiai su Rusija ir Baltarusija neprisideda prie autoritarinių režimų ekonomikos palaikymo. Įstatymo pakeitimo projektu siekiama paskatinti su viešuosius ir privačius interesus deklaruojančiais asmenimis susijusias įmones atsisakyti verslo ryšių su Rusijos Federacija ir Baltarusijos Respublika“. Atsižvelgiant į tai, manytina, kad teikiamo įstatymo projekto nuostatos neatitinka keičiamo įstatymo reguliavimo dalyko.
2. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 6 dalyje nurodoma, kad sąvoka „susitarimas“ suprantama taip, kaip ji apibrėžiama Konkurencijos įstatyme. Atkreiptinas dėmesys, kad Konkurencijos įstatymo 3 straipsnio 19 dalyje, atsižvelgiant į šio įstatymo specifinę paskirtį, tikslus bei konkurencijos pažeidimų tyrimo europinio lygmens reglamentavimą, „susitarimo“ sąvoka yra apibrėžiama labai plačiai ir apima ne tik tarp ūkio subjektų sudarytas sutartis, bet ir suderintus veiksmus ar ūkio subjektų junginio atstovų priimtą sprendimą, t. y. Konkurencijos įstatymas nenumato reikalavimo ūkio subjektų valios išraiškos formai ar būdui, todėl šalių valia gali būti ir „numatoma“. Atsižvelgiant į tai, iš projektu siūlomo teisinio reguliavimo nėra aišku, kaip „numatomų“ susitarimų ar ūkio subjektų veiksmų derinimo atveju turėtų būti įgyvendinamas projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 6 straipsnio 1 dalies 4 punkto reikalavimas deklaruojančiam asmeniui pateikti duomenis ne tik apie ūkio subjektų vykdomą ūkinę veiklą su Rusijos Federacijoje ir (ar) Baltarusijos Respublikoje veikiančiais fiziniais ir (ar) juridiniais asmenimis bet ir „atskleisti šių asmenų susitarimą (-us)“ (pabraukta mūsų). Šiame kontekste atkreiptinas dėmesys ir į tai, kad pagal keičiamo įstatymo 10 straipsnio 3 dalį deklaracijoje negali būti viešai skelbiami kitos sandorio šalies, kuri yra fizinis asmuo, asmens duomenys, todėl svarstytina, ar projekte nustačius reikalavimą deklaruoti vykdomą ūkinę veiklą su Rusijos Federacijoje ir (ar) Baltarusijos Respublikoje veikiančiais fiziniais asmenimis, apskritai būtų įmanoma pasiekti projekto tikslą. Atsižvelgiant į išdėstytą, projekto nuostatos atitinkamai tikslintinos.
3. Pažymėtina, kad iš teikiamo projekto nuostatų nėra aiškus jo įgyvendinimo mechanizmas, pavyzdžiui, nėra aišku, kokia institucija ir remdamasi kokiais duomenimis galėtų patikrinti projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 6 straipsnio 1 dalies 4 punkte nurodytos deklaruojančio asmens pateiktos informacijos teisingumą ar nustatyti, kad tokia informacija nebuvo pateikta; taip pat neaišku, ar deklaruojantys asmenys, iki teikiamo projekto įsigaliojimo jau pateikę privačių interesų deklaracijas, jas turėtų tikslinti, ir jeigu taip, tai per kiek laiko ir pan. Siekiant teisinio aiškumo bei norint išvengti galimų įstatymo taikymo problemų, projektas pildytinas nuostatomis dėl jo taikymo, aptariant įstatymo nuostatų taikymą iki įstatymo įsigaliojimo pateiktų privačių interesų deklaracijų atžvilgiu.
4. Teikiamo įstatymo projekto 3 straipsnyje nustatyta įstatymo įsigaliojimo data turėtų būti tikslinama, kad būtų galima tinkamai pasirengti įstatymo įgyvendinimui (sukurtos būtinos institucinės struktūros, sukurti ar pritaikyti registrai ir (ar) informacinės sistemos, skirtos būtinos lėšos ir pan.).
5. Manytume, kad atsižvelgiant į Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos įstatyme ir keičiamame įstatyme nustatytą Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos kompetenciją - atlikti privačių interesų deklaravimo stebėseną, interesų konfliktų rizikos vertinimą ir valdymą, pažeidimų prevenciją valstybės ir savivaldybių institucijose ir įstaigose, kituose viešojo sektoriaus subjektuose ir kituose Viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatyme nurodytuose juridiniuose asmenyse, kuriuose dirba deklaruojantys asmenys, dėl teikiamo projekto galėtų būti gauta jos išvada.
6. Teikiamo įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad privačių interesų registro tobulinimui reikės nuo 120 iki 150 tūkst. eurų papildomų biudžeto lėšų. Atkreipiame dėmesį į tai, kad 2023 metų valstybės ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymu valstybės biudžeto asignavimai jau yra patvirtinti, taigi dėl siūlomo teisinio reguliavimo turėtų būti gauta Vyriausybės kaip biudžeto vykdytojos nuomonė.
7. Projektas taisytinas vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijomis, patvirtintomis teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“ (2021 m. lapkričio 18 d. įsakymo Nr. 1R-388 redakcija) (toliau – Rekomendacijos).
7.1. Teikiamame įstatymo projekte po įstatymo projekto pavadinimo turi būti dėstomi įstatymo projekto priėmimo data ir numeris (įstatymo projekte konkretus mėnuo ir diena nenurodomi), po įstatymo projekto priėmimo datos ir numerio – įstatymo projekto priėmimo vieta.
7.2. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 6 dalis, atsižvelgiant į Rekomendacijų 35 punktą, formuluotina taip: „Kitos šiame įstatyme vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatyme“.
7.3. Projekto 1 ir 2 straipsnių vienintelė struktūrinė dalis nenumeruotina.
7.4. Projekto 1 straipsnyje pakeitimo esmė formuluotina taip: „Papildyti 2 straipsnį 6 dalimi:“.
7.5. Projekto 2 straipsnyje pakeitimo esmė formuluotina taip: „Papildyti 6 straipsnio 1 dalį 4 punktu:“
Departamento direktorius Dainius Zebleckis
R. Bielskė, tel. (8 5) 239 6545, el. p. [email protected]
M. Masteikienė (8 5) 239 6843, el. p. [email protected]
L. Schulte-Ebbert (8 5) 239 6055, el. p. [email protected]