LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
SOCIALINIŲ REIKALŲ IR DARBO KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠALPOS PENSIJŲ ĮSTATYMo nr. I-675 pakeitimo ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3436
2024-06-05 Nr. 103-P-23
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Paulė Kuzmickienė – komiteto pirmininkė, Vilija Aleknaitė-Abramikienė, Rima Baškienė, Algimantas Dumbrava, Justas Džiugelis, Vaida Giraitytė-Juškevičienė, Gintautas Kindurys, Linas Kukuraitis, Monika Ošmianskienė, Rasa Petrauskienė, Algirdas Sysas, Gintarė Skaistė; komiteto biuras: Ieva Kuodienė – biuro vedėja, patarėjos Dalia Aleksejūnienė, Diana Jonėnienė, Asta Kazlauskienė, Indrė Žukauskaitė, padėjėja Renata Liekienė; kviestieji asmenys: Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos atstovai: Inga Barauskaitė – Pensijų grupės patarėja, Inga Buškutė – Pensijų grupės vadovė, Martynas Šiurkus – viceministras; Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos atstovai: Aneta Remenčiūtė – Pensinių išmokų skyriaus patarėja, Galina Sokolovskaja – Pensinių išmokų skyriaus vyriausioji specialistė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nepaskirta.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Komiteto sprendimas:
1) Pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms;
2) Sujungti šį įstatymo projektą su Šalpos pensijų įstatymo Nr. I-675 7 straipsnio 2 dalies pripažinimo netekusia galios įstatymo projektu Nr. XIVP-3664 (įstatymo projekto Nr. XIVP-3664 1 straipsnio nuostatos įsigaliojimą nustatant 2025 m. sausio 1 d.), ir pateikti Seimui svarstyti vieną bendrą įstatymo projektą Nr. XIVP-3436(2).
7.2. Komiteto pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2024-06-05 |
1P(7) |
(1) |
|
|
Argumentai: Atsižvelgdami į tai, kad šalpos pensijos užtikrina minimalias pensines pajamas ir siekdami teisinio aiškumo (nes šiuo metu praktikoje ši nuostata taip ir taikoma) patiksliname, kad vertinant teisę į šalpos pensiją įskaitomas ir kartu su pareigūnų ir karių valstybine pensija mokamas priedas už tarnybą.
Pasiūlymas: Siūlome pakeisti įstatymo projekto (projektas) 1 straipsniu dėstomo Šalpos pensijų įstatymo 7 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „1. Šalpos negalios ir šalpos senatvės pensijos skiriamos ir mokamos asmenims, neturintiems teisės gauti socialinio draudimo pensijų (kartu su pensijos priemoka), valstybinių pensijų (kartu su pareigūnų ir karių valstybinės pensijos priedu už tarnybą), kompensacijų už ypatingas darbo sąlygas, valstybinių signataro rentų, valstybinių signataro našlių ir našlaičių rentų, rentų buvusiems sportininkams, kompensacinių išmokų profesionaliojo scenos meno įstaigų kūrybiniams darbuotojams ir kitų periodinių pensinio pobūdžio išmokų, mokamų iš Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto ar valstybės biudžeto lėšų, pagal Lietuvos Respublikos pensijų kaupimo įstatymą ir Lietuvos Respublikos papildomo savanoriško pensijų kaupimo įstatymą gaunamų pensijų išmokų (išskyrus vienkartines pensines išmokas), užsienio valstybių pensijų ir kitų periodinių pensinio pobūdžio išmokų (toliau – pensijos ar pensijų išmokos), kurios (jeigu asmuo turi teisę gauti daugiau negu vieną pensiją ar pensijų išmoką – bendra jų suma) yra didesnės arba tokio paties dydžio kaip šalpos negalios pensija arba šalpos senatvės pensija, išskyrus šio straipsnio 2 dalyje nustatytus atvejus.“
|
Pritarti. |
|
2. |
Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2024-06-05 |
1P(7) |
(2) |
|
|
Argumentai: Siūlome suderinti Šalpos pensijų įstatymo nuostatas (su 7 straipsnio 2 dalimi ir 13 straipsnio 2 dalimi), kurios numato, kokios išmokos gali būti mokamos kartu su šalpos išmoka.
Pasiūlymas: Siūlome pakeisti projekto 1 straipsniu dėstomo Šalpos pensijų įstatymo 7 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „2. Kartu su šalpos negalios arba šalpos senatvės pensija gali būti mokama socialinio draudimo našlaičių pensija, socialinio draudimo našlių pensija, našlių ar našlaičių išmoka, paskirta vadovaujantis Europos Sąjungos socialinės apsaugos sistemų koordinavimo reglamentų ar Lietuvos Respublikos tarptautinių sutarčių nuostatomis dėl socialinio draudimo pensijų mokėjimo, užsienio valstybės mokama našlių ar našlaičių išmoka, valstybinė našlaičių arba našlių pensija ar vienišo asmens išmoka.“
|
Pritarti. |
|
3. |
Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2024-06-05 |
1P(13) |
(2) |
|
|
Argumentai: Siūlome suderinti Šalpos pensijų įstatymo nuostatas (su 7 straipsnio 2 dalimi ir 13 straipsnio 2 dalimi), kurios numato, kokios išmokos gali būti mokamos kartu su šalpos išmoka.
Pasiūlymas: Siūlome pakeisti projekto 1 straipsniu dėstomo Šalpos pensijų įstatymo 13 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „2. Šalpos kompensacijos mokamos tol, kol jų gavėjai įgyja teisę gauti šio įstatymo 7 straipsnio 1 dalyje nurodytas pensijas ar pensijų išmokas, kurios (jeigu asmuo įgyja teisę gauti daugiau negu vieną pensiją ar pensijų išmoką – bendra jų suma) yra didesnės arba tokio paties dydžio kaip šalpos kompensacija, išskyrus socialinio draudimo našlių arba našlaičių pensiją, našlių arba našlaičių išmoką, paskirtą vadovaujantis Europos Sąjungos socialinės apsaugos sistemų koordinavimo reglamentų ar Lietuvos Respublikos tarptautinių sutarčių nuostatomis dėl socialinio draudimo pensijų mokėjimo, užsienio valstybės mokamą našlių ar našlaičių išmoką, valstybinę našlaičių arba našlių pensiją ar vienišo asmens išmoką. Jeigu šalpos kompensacijos gavėjas neįgyja teisės gauti nė vienos iš pensijų ar pensijų išmokų, išskyrus šioje dalyje nurodytas, šalpos kompensacija jam mokama tol, kol jis yra pripažintas netekusiu 60 procentų ar daugiau dalyvumo (iki 2023 m. gruodžio 31 d. – darbingumo), o sukakusiam senatvės pensijos amžių šalpos kompensacijos gavėjui – iki gyvos galvos.“
|
Pritarti. |
|
4. |
Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2024-06-05 |
1P(15) |
(15) |
|
|
Pasiūlymas: Siūlome pakeisti projekto 1 straipsniu dėstomo Šalpos pensijų įstatymo 15 straipsnio 15 dalį ir ją išdėstyti taip: „
|
Pritarti. |
|
5. |
Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2024-06-05 |
1P(15) |
(16) |
|
|
Argumentai: Atsižvelgdami į Sodros pasirengimo įgyvendinti įstatymą galimybes, siūlome atstatyti status quo situaciją: naujų nuostatų dėl šalpos išmokų primokėjimo visiems asmenims, turintiems teisę gauti mažesnio dydžio socialinio draudimo pensijas, įsigaliojimą siūlome nukelti į 2025 m. sausio 1 d. (projekto 2 straipsnio 8 ir 9 dalyse išdėstomos nuo 2025 m. sausio 1 d. įsigaliosiančios 15 straipsnio 15 ir 16 dalių redakcijos).
Pasiūlymas: Siūlome pakeisti projekto 1 straipsniu dėstomo Šalpos pensijų įstatymo 15 straipsnio 16 dalį ir ją išdėstyti taip: „
|
Pritarti. |
|
6. |
Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2024-06-05 |
1P(15) |
(20) |
|
|
Argumentai: Siūlome suvienodinti socialinio draudimo, valstybinių pensijų ir šalpos išmokų mokėjimo tvarką.
Pasiūlymas: Siūlome pakeisti projekto 1 straipsniu dėstomo Šalpos pensijų įstatymo 15 straipsnio 20 dalį ir ją išdėstyti taip: „20. Pasibaigus šalpos išmokos skyrimo
laikotarpiui, šalpos išmokos mokėjimas nutraukiamas nuo kito mėnesio pirmos
dienos po to, kai pasibaigė šalpos išmokos skyrimo laikotarpis. Jeigu asmens
teisė gauti šalpos išmoką išlieka, bet prašymą pratęsti šios išmokos mokėjimą
asmuo pateikia po to, kai šalpos išmokos mokėjimas jau nutrauktas, šalpos
išmokos mokėjimas atnaujinamas ir šalpos išmoka išmokama už praėjusį laikotarpį,
bet ne daugiau kaip už
|
Pritarti. |
|
7. |
Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2024-06-05 |
1P(15) |
(24) |
|
|
Argumentai: Siūlome suvienodinti socialinio draudimo, valstybinių pensijų ir šalpos išmokų mokėjimo tvarką.
Pasiūlymas: Siūlome pakeisti projekto 1 straipsniu dėstomo Šalpos pensijų įstatymo 15 straipsnio 24 dalį ir ją išdėstyti taip: „24. Mirus šalpos išmokos gavėjui, jį
laidojusiam asmeniui
|
Pritarti. |
|
8. |
Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2024-06-05 |
1P(16) |
(1) |
|
|
Argumentai: Siūlome suvienodinti socialinio draudimo, valstybinių pensijų ir šalpos išmokų skyrimo ir mokėjimo tvarką.
Pasiūlymas: Siūlome pakeisti projekto 1 straipsniu dėstomo Šalpos pensijų įstatymo 16 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „1. Dėl šalpos išmokos skyrimo asmuo turi teisę kreiptis ne anksčiau kaip prieš 3 mėnesius iki teisės gauti šalpos išmoką atsiradimo dienos. Šalpos išmokos skiriamos ir mokamos nuo teisės gauti šalpos išmoką atsiradimo dienos, tačiau ne daugiau kaip už 12 mėnesių iki prašymo skirti šalpos išmoką su visais jai skirti reikalingais dokumentais gavimo šalpos išmokas mokančioje įstaigoje dienos.“
|
Pritarti. |
|
9. |
Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2024-06-05 |
1P(18) |
(1) |
(2) |
|
Argumentai: Pritardami Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados pastabai, siūlome pakeisti projekto 1 straipsniu dėstomo Šalpos pensijų įstatymo 18 straipsnio 1 dalies 2 punktą.
Pasiūlymas: Siūlome pakeisti projekto 1 straipsniu dėstomo įstatymo 18 straipsnio 1 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip: „2) MVPD –
|
Pritarti. |
|
10. |
Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2024-06-05 |
2P |
1 |
|
|
Argumentai: Anksčiausios įstatymo nuostatų įsigaliojimo datos (iki 2024 m. kovo 31 d. ir nuo 2024 m. balandžio 1 d.) jau praėjo. Manome, kad įstatyme turėtų būti įtvirtintas protingas laikotarpis, reikalingas tam, kad Socialinės apsaugos ir darbo ministerija laiku parengtų šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus, o Sodra tinkamai pasirengtų šalpos išmokoms mokėti. Atsižvelgdami į tai, siūlome anksčiausias įstatymo nuostatų įsigaliojimo datas atitinkamai nukelti į 2024 m. rugpjūčio 31 d. ir rugsėjo 1 d. Be to, atsižvelgdami į 12, 13 ir 14 pasiūlymus (t. y. į pasiūlymus šį straipsnį papildyti 8, 9 ir 10 dalimis, kurios įsigaliotų 2025 m. sausio 1 d., o ne 2024 m. rugsėjo 1 d.), siūlome attitinkamai pakeisti 2 straipsnio 1 dalį.
Pasiūlymas: Siūlome pakeisti įstatymo projekto 2 straipsnio 1 ir 2 dalis ir jas išdėstyti taip: „1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2–
|
Pritarti. |
|
11. |
Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2024-06-05 |
2P |
2 |
|
|
Argumentai: Anksčiausios įstatymo nuostatų įsigaliojimo datos (iki 2024 m. kovo 31 d. ir nuo 2024 m. balandžio 1 d.) jau praėjo. Manome, kad įstatyme turėtų būti įtvirtintas protingas laikotarpis, reikalingas tam, kad Socialinės apsaugos ir darbo ministerija laiku parengtų šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus, o Sodra tinkamai pasirengtų šalpos išmokoms mokėti. Atsižvelgdami į tai, siūlome anksčiausias įstatymo nuostatų įsigaliojimo datas atitinkamai nukelti į 2024 m. rugpjūčio 31 d. ir rugsėjo 1 d.
Pasiūlymas: Pakeisti projekto 2 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „2. Socialinės apsaugos ir darbo ministras ir Valstybinio socialinio
draudimo fondo valdybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos
direktorius iki 2024 m.
|
Pritarti. |
|
12. |
Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2024-06-05 |
2P |
8 |
|
N |
Argumentai: Atsižvelgdami į Sodros pasirengimo įgyvendinti įstatymą galimybes, siūlome atstatyti status quo situaciją: naujų nuostatų dėl šalpos išmokų primokėjimo visiems asmenims, turintiems teisę gauti mažesnio dydžio socialinio draudimo pensijas, įsigaliojimą siūlome nukelti į 2025 m. sausio 1 d. (projekto 2 straipsnio 8 dalyje išdėstoma nuo 2025 m. sausio 1 d. įsigaliosianti 15 straipsnio 15 dalies redakcija).
Pasiūlymas: Siūlome projekto 2 straipsnį papildyti 8 dalimi: „8. 2025 m. sausio 1 d. įsigalioja tokia šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Šalpos pensijų įstatymo 15 straipsnio 15 dalies redakcija: „15. Asmeniui, kuriam paskirta šalpos išmoka, įgijus teisę gauti pensiją ar pensijų išmoką (šalpos našlaičių pensijos gavėjui – šio įstatymo 10 straipsnio 1 dalyje nurodytą pensiją ar pensijų išmoką), kuri (jeigu asmuo įgijo teisę gauti daugiau negu vieną pensiją ar pensijų išmoką – bendra jų suma) yra didesnė arba tokio paties dydžio kaip šalpos išmoka, išskyrus šio įstatymo 7 straipsnio 2 dalyje ir 13 straipsnio 2 dalyje nustatytus atvejus, šalpos išmokos mokėjimas nutraukiamas nuo kito mėnesio, einančio po mėnesio, kurį jam paskirta pensija ar pensijų išmoka (šalpos našlaičių pensijos gavėjui – šio įstatymo 10 straipsnio 1 dalyje nurodyta išmoka), kuri (jeigu asmeniui paskirta daugiau negu viena pensija ar pensijų išmoka – bendra jų suma) yra didesnė arba tokio paties dydžio kaip šalpos išmoka, pirmos dienos, išskyrus šio straipsnio 19 dalies 1 punkte nustatytą atvejį, kai šalpos išmokos mokėjimas nutraukiamas nuo kito mėnesio, einančio po mėnesio, kurį gauta informacija ir (ar) duomenys apie užsienio valstybių pensijas ir pensijų išmokas.“
|
Pritarti. |
|
13. |
Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2024-06-05 |
2P |
9 |
|
N |
Argumentai: Atsižvelgdami į Sodros pasirengimo įgyvendinti įstatymą galimybes, siūlome atstatyti status quo situaciją: naujų nuostatų dėl šalpos išmokų primokėjimo visiems asmenims, turintiems teisę gauti mažesnio dydžio socialinio draudimo pensijas, įsigaliojimą siūlome nukelti į 2025 m. sausio 1 d. (projekto 2 straipsnio 9 dalyje išdėstoma nuo 2025 m. sausio 1 d. įsigaliosianti 15 straipsnio 16 dalies redakcija).
Pasiūlymas: Siūlome projekto 2 straipsnį papildyti 9 dalimi: „9. 2025 m. sausio 1 d. įsigalioja tokia šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Šalpos pensijų įstatymo 15 straipsnio 16 dalies redakcija: „16. Asmenims, turintiems teisę į pensiją ar pensijų išmoką, išskyrus šio įstatymo 7 straipsnio 2 dalyje ir 13 straipsnio 2 dalyje nurodytas pensijas ar pensijų išmokas, kurios mokamos kartu su atitinkama šalpos išmoka, kuri (jeigu asmuo turi teisę gauti daugiau negu vieną pensiją ar pensijų išmoką – bendra jų suma) kartu su pensijos priemoka yra mažesnė už šalpos negalios pensiją, šalpos senatvės pensiją arba šalpos kompensaciją, mokamas šalpos negalios pensijos, šalpos senatvės pensijos arba šalpos kompensacijos ir pensijos ar pensijų išmokos (jeigu asmuo turi teisę gauti daugiau negu vieną pensiją ar pensijų išmoką – bendros jų sumos) kartu su pensijos priemoka skirtumas. Asmenims, turintiems teisę į šio įstatymo 10 straipsnio 1 dalyje nurodytą pensiją ar pensijų išmoką, kuri yra mažesnė už šalpos našlaičių pensiją, mokamas šalpos našlaičių pensijos ir šio įstatymo 10 straipsnio 1 dalyje nurodytos pensijos ar pensijų išmokos skirtumas.“
|
Pritarti. |
|
14. |
Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2024-06-05 |
2P |
10 |
|
N |
Argumentai: Nuo 2025 m. sausio 1 d. panaikinus Šalpos pensijų įstatymo 7 straipsnio 3 dalį (projekto 2 straipsnio 5 dalis), tampa neaktuali ir įstatymo 15 straipsnio 17 dalis.
Pasiūlymas: Siūlome projekto 2 straipsnį papildyti 10 dalimi: „10. 2025 m. sausio 1 d. netenka galios šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Šalpos pensijų įstatymo 15 straipsnio 17 dalis.“
|
Pritarti. |
|
15. |
Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2024-06-05 |
3P |
8 |
|
|
Argumentai: Atsižvelgdami į Sodros pasirengimo įgyvendinti įstatymą galimybes, siūlome atitinkamai nukelti šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Šalpos pensijų įstatymo 15 straipsnio 16 dalies nuostatų taikymo datas.
Pasiūlymas: Siūlome pakeisti projekto 3 straipsnio 8 dalį ir ją išdėstyti taip: „8. Įsigaliojus šiam įstatymui, šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto
Šalpos pensijų įstatymo 15 straipsnio 16 dalies nuostatos asmenims,
nenurodytiems šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Šalpos pensijų įstatymo 5
straipsnio 6 punkte ir 6 straipsnyje, pradedamos taikyti ne vėliau kaip
|
Pritarti. |
|
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Rasa Petrauskienė, Algirdas Sysas.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas.
Komiteto pirmininkė Paulė Kuzmickienė
Komiteto biuro patarėja D. Aleksejūnienė