LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Biudžeto ir finansų komitetas

 

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO NUTARIMO

„DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO 2018 M. GRUODŽIO 20 D. NUTARIMO
NR. XIII-1896 „DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO, SEIMO KANCELIARIJOS IR SEIMUI ATSKAITINGŲ INSTITUCIJŲ, RESPUBLIKOS PREZIDENTO KANCELIARIJOS IR RESPUBLIKOS PREZIDENTUI ATSKAITINGŲ INSTITUCIJŲ, NACIONALINĖS TEISMŲ ADMINISTRACIJOS, TEISMŲ, PROKURATŪROS, SAVIVALDYBIŲ INSTITUCIJŲ IR ĮSTAIGŲ SĄRAŠO PAGAL GRUPES PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO“ PROJEKTO

 nR. xivp-933

 

2021-11-10  Nr. 109-P-53

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Mykolas Majauskas, Algirdas Butkevičius, Matas Maldeikis, Liudas Jonaitis, Simonas Gentvilas, Antanas Čepononis, Vytautas Gapšys, Vytautas Mitalas, Juozas Varžgalys,  Valius Ąžuolas, Andrius Palionis.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-10-13 išvada Nr. XIVP-933

 

 

 

Įvertinę nutarimo projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, esminių pastabų neturime, tačiau redaguojant įstatymo projektą jo pavadinime vietoj žodžio „GRUDŽIO“ reikėtų rašyti žodį „GRUODŽIO“, o vietoj santrumpos „d.“ rašytina santrumpa „D.“

Pritarti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Vidaus reikalų ministerija,

2021-10-28

 

 

 

Išnagrinėję Jūsų raštą, teikiame šią nuomonę.

Lietuvos Respublikos žvalgybos kontrolieriaus įstatymo projekto Nr. XIVP-673(2) (toliau – Įstatymo projektas) 3 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad žvalgybos kontrolieriaus veiklos tikslas – atlikti nepriklausomą žvalgybos institucijų veiklos teisėtumo priežiūrą ir atitikties žmogaus teisių ir laisvių apsaugos reikalavimams vertinimą. Pagal Įstatymo projekto 5 straipsnio 1 dalį, žvalgybos kontrolierius – Seimo skiriamas valstybės pareigūnas, vykdantis žvalgybos institucijų veiklos teisėtumo priežiūrą ir atitikties žmogaus teisių ir laisvių apsaugos reikalavimams vertinimą. Žvalgybos kontrolierius yra Žvalgybos kontrolieriaus įstaigos vadovas. Įstatymo projekto 11 straipsnyje nustatytos šio žvalgybos kontrolieriaus pareigos:

1) atlieka tyrimus dėl žvalgybinės informacijos rinkimo ir žvalgybos metodų taikymo bei kitos žvalgybų institucijų veiklos teisėtumo ir atitikties žmogaus teisių ir laisvių apsaugos reikalavimams;

2) nagrinėja Respublikos Prezidento, Seimo, Seimo komiteto, atliekančio žvalgybos institucijų parlamentinę kontrolę, Seimo laikinųjų tyrimo komisijų ir (ar) Vyriausybės motyvuotus paklausimus;

3) tikrina asmens duomenų, tvarkomų nacionalinio saugumo ar gynybos tikslais, tvarkymo teisėtumą;

4) tiria pareiškėjų (žvalgybos pareigūnų) skundus (pranešimus) dėl žvalgybos institucijų ir (ar) žvalgybos pareigūnų veiksmų, jų priimtų sprendimų teisėtumo;

5) priima sprendimus dėl išnagrinėtų paklausimų, pareiškėjų (žvalgybos pareigūnų) skundų (pranešimų), teikia rekomendacijas žvalgybos institucijoms;

6) teikia išvadas Seimui, Respublikos Prezidentui, Vyriausybei, Seimo komitetui, atliekančiam žvalgybos institucijų parlamentinę kontrolę, Seimo laikinosioms tyrimo komisijoms, dėl kurių paklausimų buvo atliekami tyrimai;

7) teikia išvadas pareiškėjams (žvalgybos pareigūnams), žvalgybos institucijų, dėl kurių buvo atliekami tyrimai, vadovams, kitoms sprendimuose nurodytoms institucijoms ar suinteresuotiems asmenims. Kai aptinka nusikalstamos veikos požymių, kreipiasi į ikiteisminio tyrimo įstaigą ar prokurorą;

8) rengia ir teikia žvalgybos institucijoms metodines rekomendacijas dėl jų veiklos, susijusios su žvalgybos ir kontržvalgybos vykdymu, tobulinimo;

9) apie atliktus tyrimus bei priimtus sprendimus informuoja Seimo komitetą, atsakingą už žvalgybos institucijų parlamentinę kontrolę;

10) teikia Seimui šio įstatymo 30 straipsnyje nurodytus vertinimus ir ataskaitas;

11) reguliariai informuoja visuomenę apie savo veiklą;

12) vykdo kitas Lietuvos Respublikos įstatymuose numatytas pareigas.

Įstatymo projekto 25 straipsnio 1 dalyje įtvirtinta, kad žvalgybos kontrolieriaus ir jo pavaduotojo darbui užtikrinti steigiama Žvalgybos kontrolieriaus įstaiga, kuri padeda atlikti žvalgybos institucijų veiklos tyrimus bei nagrinėti pareiškėjų skundus ir žvalgybos pareigūnų pranešimus.

Atsižvelgus į nurodytas Įstatymo projekto nuostatas, darytina išvada, kad tiek žvalgybos kontrolieriaus, tiek žvalgybos kontrolieriaus įstaigos nuolatinė veikla (funkcijos) yra susijusi su žvalgybos institucijų veiklos teisėtumo priežiūra ir atitikties žmogaus teisių ir laisvių apsaugos reikalavimams vertinimu, t. y. pranešimų ir skundų dėl žvalgybos institucijų ir (ar) pareigūnų veiklos ir (ar) jų priimtų sprendimų teisėtumo nagrinėjimu ir žvalgybos institucijų veiklos tyrimų atlikimu. Todėl žvalgybos kontrolieriaus įstaigai pagal jos veiklos pobūdį priskirtinas Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 2 priedo 1.2 papunktyje nustatytas valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų skirstymo į grupes kriterijus – skundų nagrinėjimas dėl pareigūnų ir kitų asmenų veiksmų ar neveikimo, dėl kurių gali būti pažeistos asmens teisės, laisvės ar teisėti interesai (80 balų).

Kartu atkreiptinas dėmesys, kad Įstatymo projekto 12 straipsnio 10 punkte yra nustatyta žvalgybos kontrolieriaus teisė – teikti pagal kompetenciją Respublikos Prezidentui, Seimui, Vyriausybei bei kitoms valstybės institucijoms ir įstaigoms siūlymus dėl žvalgybos institucijų veiklos ir žmogaus teisių ir laisvių apsaugą bei asmens duomenų, tvarkomų nacionalinio saugumo ar gynybos tikslais, apsaugą reglamentuojančių teisės aktų tobulinimo. Tačiau, mūsų nuomone, žvalgybos kontrolieriaus įstaigai negalima skirti 100 balų pagal Valstybės tarnybos įstatymo 2 priedo 1.1 papunktyje nustatytą valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų skirstymo į grupes kriterijų „dalyvauja formuojant ir įgyvendina valstybės politiką nacionalinio saugumo srityje“, nes Įstatymo projekto 12 straipsnio 10 punkte nurodytos teisės (o ne pareigos) turėjimas neleidžia konstatuoti, kad tai yra nuolatinė žvalgybos kontrolieriaus įstaigos funkcija, be to, Įstatymo projekto 25 straipsnio 1 dalyje įtvirtinta, kad ši įstaiga padeda atlikti žvalgybos institucijų veiklos tyrimus ir nagrinėti pareiškėjų skundus ir žvalgybos pareigūnų pranešimus, taigi nėra teisinių prielaidų teigti, kad žvalgybos kontrolieriaus įstaiga dalyvauja formuojant valstybės politiką nacionalinio saugumo srityje ir nėra teisinio pagrindo skirti 100 balų už tokios veiklos vykdymą.

Pagal veiklos ir sprendimų galiojimo ribas žvalgybos kontrolieriaus įstaiga veiktų visoje Lietuvos Respublikos teritorijoje, todėl priskirtinas Valstybės tarnybos įstatymo 2 priedo 2.1 papunktyje nustatytas valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų skirstymo į grupes kriterijus – visa Lietuvos Respublikos teritorija (100 balų).

Apibendrinus skirtus balus, žvalgybos kontrolieriaus įstaiga surenka 180 balų, todėl pagal Valstybės tarnybos įstatymo 2 priedo 4 punktą priskirtina II įstaigų grupei.

Pritarti

 

 

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

 

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: iš esmės pritarti Seimo nutarimo projektui ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti priskiriant žvalgybos kontrolieriaus įstaigą II įstaigų grupei.

6.2. Pasiūlymai: nėra.

7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: M. Majauskas, A. Butkevičius, A. Palionis.

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                                     Mykolas Majauskas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biuro patarėja G. Genelienė