Išnagrinėję Jūsų raštą, teikiame šią nuomonę.
Lietuvos Respublikos žvalgybos kontrolieriaus
įstatymo projekto Nr. XIVP-673(2) (toliau – Įstatymo projektas) 3 straipsnio
1 dalyje nustatyta, kad žvalgybos kontrolieriaus veiklos tikslas – atlikti nepriklausomą žvalgybos
institucijų veiklos teisėtumo priežiūrą ir atitikties žmogaus teisių ir
laisvių apsaugos reikalavimams vertinimą. Pagal Įstatymo projekto 5
straipsnio 1 dalį, žvalgybos kontrolierius – Seimo skiriamas valstybės
pareigūnas, vykdantis žvalgybos institucijų veiklos teisėtumo priežiūrą ir
atitikties žmogaus teisių ir laisvių apsaugos reikalavimams vertinimą.
Žvalgybos kontrolierius yra Žvalgybos kontrolieriaus įstaigos vadovas.
Įstatymo projekto 11 straipsnyje nustatytos šio žvalgybos kontrolieriaus
pareigos:
1) atlieka tyrimus dėl žvalgybinės informacijos
rinkimo ir žvalgybos metodų taikymo bei kitos žvalgybų institucijų veiklos
teisėtumo ir atitikties žmogaus teisių ir laisvių apsaugos reikalavimams;
2) nagrinėja Respublikos Prezidento,
Seimo, Seimo komiteto, atliekančio žvalgybos institucijų parlamentinę
kontrolę, Seimo laikinųjų tyrimo komisijų ir (ar) Vyriausybės motyvuotus
paklausimus;
3) tikrina asmens duomenų, tvarkomų
nacionalinio saugumo ar gynybos tikslais, tvarkymo teisėtumą;
4) tiria pareiškėjų (žvalgybos
pareigūnų) skundus (pranešimus) dėl žvalgybos institucijų ir (ar) žvalgybos
pareigūnų veiksmų, jų priimtų sprendimų teisėtumo;
5) priima sprendimus dėl išnagrinėtų
paklausimų, pareiškėjų (žvalgybos pareigūnų) skundų (pranešimų), teikia
rekomendacijas žvalgybos institucijoms;
6) teikia išvadas Seimui, Respublikos
Prezidentui, Vyriausybei, Seimo komitetui, atliekančiam žvalgybos institucijų
parlamentinę kontrolę, Seimo laikinosioms tyrimo komisijoms, dėl kurių
paklausimų buvo atliekami tyrimai;
7) teikia išvadas pareiškėjams (žvalgybos
pareigūnams), žvalgybos institucijų, dėl kurių buvo atliekami tyrimai,
vadovams, kitoms sprendimuose nurodytoms institucijoms ar suinteresuotiems
asmenims. Kai aptinka nusikalstamos veikos požymių, kreipiasi į ikiteisminio
tyrimo įstaigą ar prokurorą;
8) rengia ir teikia žvalgybos
institucijoms metodines rekomendacijas dėl jų veiklos, susijusios su
žvalgybos ir kontržvalgybos vykdymu, tobulinimo;
9) apie atliktus tyrimus bei priimtus
sprendimus informuoja Seimo komitetą, atsakingą už žvalgybos institucijų
parlamentinę kontrolę;
10) teikia Seimui šio įstatymo 30
straipsnyje nurodytus vertinimus ir ataskaitas;
11) reguliariai informuoja visuomenę
apie savo veiklą;
12) vykdo kitas Lietuvos Respublikos
įstatymuose numatytas pareigas.
Įstatymo
projekto 25 straipsnio 1 dalyje įtvirtinta, kad žvalgybos kontrolieriaus ir
jo pavaduotojo darbui užtikrinti steigiama Žvalgybos kontrolieriaus įstaiga,
kuri padeda atlikti žvalgybos institucijų veiklos tyrimus bei nagrinėti
pareiškėjų skundus ir žvalgybos pareigūnų pranešimus.
Atsižvelgus
į nurodytas Įstatymo projekto nuostatas, darytina išvada, kad tiek žvalgybos
kontrolieriaus, tiek žvalgybos kontrolieriaus įstaigos nuolatinė veikla
(funkcijos) yra susijusi su žvalgybos institucijų veiklos teisėtumo priežiūra
ir atitikties žmogaus teisių ir laisvių apsaugos reikalavimams vertinimu, t.
y. pranešimų ir skundų dėl žvalgybos institucijų ir (ar) pareigūnų veiklos ir
(ar) jų priimtų sprendimų teisėtumo nagrinėjimu ir žvalgybos institucijų
veiklos tyrimų atlikimu. Todėl žvalgybos kontrolieriaus įstaigai pagal jos
veiklos pobūdį priskirtinas Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo
2 priedo 1.2 papunktyje nustatytas valstybės ir savivaldybių institucijų ir
įstaigų skirstymo į grupes kriterijus – skundų nagrinėjimas dėl pareigūnų
ir kitų asmenų veiksmų ar neveikimo, dėl kurių gali būti pažeistos asmens
teisės, laisvės ar teisėti interesai (80 balų).
Kartu
atkreiptinas dėmesys, kad Įstatymo projekto 12 straipsnio 10 punkte yra
nustatyta žvalgybos kontrolieriaus teisė – teikti pagal kompetenciją
Respublikos Prezidentui, Seimui, Vyriausybei bei kitoms valstybės
institucijoms ir įstaigoms siūlymus dėl žvalgybos institucijų
veiklos ir žmogaus teisių ir laisvių apsaugą bei asmens duomenų, tvarkomų
nacionalinio saugumo ar gynybos tikslais, apsaugą reglamentuojančių teisės
aktų tobulinimo. Tačiau, mūsų
nuomone, žvalgybos kontrolieriaus įstaigai negalima skirti 100 balų pagal
Valstybės tarnybos įstatymo 2 priedo 1.1 papunktyje nustatytą valstybės ir
savivaldybių institucijų ir įstaigų skirstymo į grupes kriterijų „dalyvauja
formuojant ir įgyvendina valstybės politiką nacionalinio saugumo srityje“,
nes Įstatymo projekto 12 straipsnio 10 punkte nurodytos teisės (o ne
pareigos) turėjimas neleidžia konstatuoti, kad tai yra nuolatinė žvalgybos
kontrolieriaus įstaigos funkcija, be to, Įstatymo projekto 25 straipsnio
1 dalyje įtvirtinta, kad ši įstaiga padeda atlikti žvalgybos institucijų
veiklos tyrimus ir nagrinėti pareiškėjų skundus ir žvalgybos pareigūnų
pranešimus, taigi nėra teisinių prielaidų teigti, kad žvalgybos
kontrolieriaus įstaiga dalyvauja formuojant valstybės politiką nacionalinio
saugumo srityje ir nėra teisinio pagrindo skirti 100 balų už tokios veiklos
vykdymą.
Pagal
veiklos ir sprendimų galiojimo ribas žvalgybos kontrolieriaus įstaiga veiktų
visoje Lietuvos Respublikos teritorijoje, todėl priskirtinas Valstybės
tarnybos įstatymo 2 priedo 2.1 papunktyje nustatytas valstybės ir
savivaldybių institucijų ir įstaigų skirstymo į grupes kriterijus – visa
Lietuvos Respublikos teritorija (100 balų).
Apibendrinus
skirtus balus, žvalgybos kontrolieriaus įstaiga surenka 180 balų,
todėl pagal Valstybės tarnybos įstatymo 2 priedo 4 punktą priskirtina II
įstaigų grupei.
|