1
LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS DRAUDIMO ĮSTATYMO NR. I-1343
6 IR 21 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
AIŠKINAMASIS RAŠTAS
1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai:
Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymo Nr. I-1343 6 ir 21 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas (toliau – Įstatymo projektas) parengtas siekiant:
- užtikrinti nepertraukiamą asmenų, laikomų laisvės atėmimo vietų įstaigose, sergančių pavojingomis užkrečiamosiomis ligomis, gydymą reikalingais vaistais ir
- atsižvelgti į Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos 2018 m. spalio 15 d. rašto Nr. 18-11592 „Dėl Lietuvos Respublikos 2019 metų Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto rodiklių patvirtinimo įstatymo projekto“ 2 punkte pateiktas pastabas.
2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys, ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai:
Įstatymo projektą teikia Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerija. Įstatymo projektą parengė Valstybinės ligonių kasos prie Sveikatos apsaugos ministerijos (toliau – Valstybinė ligonių kasa) Ekonomikos departamento direktorė, l. v. direktoriaus funkcijas, Simona Adamkevičiūtė (tel. (8 5) 236 4181, el. p. [email protected]). Įstatymo projekto nuostatas dėl disponavimo valstybės biudžeto lėšomis, skirtomis asmenų, laikomų laisvės atėmimo vietų įstaigose, sergančių pavojingomis užkrečiamosiomis ligomis, gydyti reikalingų vaistų įsigijimo iniciavo Lietuvos Respublikos teisingumo ministerija.
3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai:
Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymo 6 straipsnio 6 dalyje yra nustatyta, kad Privalomojo sveikatos draudimo fondas (toliau – PSDF) disponuoja valstybės biudžeto lėšomis, skirtomis asmenų, nurodytų šio straipsnio 5 dalyje, sveikatos priežiūros paslaugoms apmokėti, išskyrus atvejus, kai šios paslaugos teikiamos teisingumo, krašto apsaugos ar vidaus reikalų ministrų valdymo srities sveikatos priežiūros įstaigose, tačiau nenumato galimybės disponuoti valstybės biudžeto lėšomis, skirtomis asmenų, laikomų laisvės atėmimo vietų įstaigose, sergančių pavojingomis užkrečiamosiomis ligomis (AIDS, hepatitas, tuberkuliozė) gydyti reikalingų vaistų įsigijimui.
Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymo 21 straipsnio 1 dalyje įvardinamos pagrindinės PSDF biudžeto išlaidų rūšys:
1) iš PSDF biudžeto apmokamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų, nustatytų pagal šį Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymą (toliau – Įstatymas), išlaidos, sveikatos priežiūros įstaigoms, su kuriomis teritorinės ligonių kasos yra sudariusios sutartis, apmokėtos išlaidos, tarp jų – tarpvalstybinės sveikatos priežiūros išlaidų kompensavimas apdraustiesiems;
2) išlaidų vaistams ir medicinos pagalbos priemonėms įsigyti Įstatymo nustatyta tvarka kompensavimas apdraustiesiems;
3) medicininės reabilitacijos ir sanatorinio gydymo išlaidų Įstatymo nustatyta tvarka kompensavimas apdraustiesiems;
4) galūnių, sąnarių ir organų protezavimo bei protezų įsigijimo, centralizuotai apmokamų vaistų bei medicinos pagalbos priemonių kompensavimo išlaidos;
5) ortopedijos techninių priemonių įsigijimo išlaidos;
6) išlaidos privalomąjį sveikatos draudimą vykdančių institucijų veiklos sąnaudoms kompensuoti, įskaitant šių institucijų išlaidas privalomojo sveikatos draudimo sistemos funkcionavimui užtikrinti;
7) išlaidos Valstybinio socialinio draudimo fondo sąnaudoms, susidarančioms dėl sveikatos draudimo įmokų surinkimo ir pervedimo į PSD, padengti;
8) paslaugų, skirtų gyvybei gelbėti ir išsaugoti, išlaidų apmokėjimas Įstatymo ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka;
9) medicinos priemonių (prietaisų), būtinų apdraustųjų sveikatos priežiūrai namuose užtikrinti, nuomos išlaidų kompensavimas.
PSDF biudžeto sudarymo ir vykdymo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. gegužės 14 d. nutarimu Nr. 589 „Dėl Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto sudarymo ir vykdymo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Taisyklės), II skyriaus „Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto sudarymas“ 8 punkte apibrėžiama, į ką turi būti atsižvelgiama apskaičiuojant šias Įstatymo 21 straipsnyje nustatytas PSDF biudžeto išlaidas.
Remiantis Taisyklių 29 p. detali PSDF biudžeto pajamų ir išlaidų straipsnių klasifikacija patvirtinta Valstybinės ligonių kasos prie Sveikatos apsaugos ministerijos direktoriaus įsakymu (2013 m. sausio 11 d. įsakymas Nr. 1K-11 „Dėl Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto pajamų ir išlaidų klasifikacijos tvirtinimo“).
Kiekvienais metais PSDF biudžeto projektas rengiamas pagal šio biudžeto pajamų ir išlaidų straipsnių klasifikaciją, kurioje šio biudžeto išlaidos yra sugrupuotos pagal ekonominę logiką.
4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama:
Priėmus Įstatymo projektą bus sudarytos galimybės disponuoti valstybės biudžeto lėšomis, skirtomis PSDF biudžetui, kurios būtų naudojamos asmenų, laikomų laisvės atėmimo vietų įstaigose, sergančių pavojingomis užkrečiamomis ligomis, gydymui reikalingais vaistais. Disponuodama šiomis lėšomis Valstybinė ligonių kasa centralizuotai nupirks reikalingus vaistus ir nustatyta tvarka perduos juos Kalėjimų departamentui prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos kalinių gydymui užtikrinti.
Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos nuomone, Įstatymo 21 straipsnyje, Taisyklių 8 punkte ir PSDF biudžete, numatytos pagrindinės išlaidų grupės turi sutapti. Įvertinus šiuose teisės aktuose esantį išlaidų grupavimą, siūlytina pagrindines PSDF biudžeto išlaidų grupes tvirtinti tokias, kokios jos pagal ekonominę logiką yra išskiriamos PSDF biudžeto projekte ir atitinkamai keisti Įstatymo 21 straipsnį ir Taisyklių 8 punktą. 2019 m. visos PSDF biudžeto išlaidų, kurios buvo kompensuojamos 2018 m., grupės išlieka ir bus toliau kompensuojamos.
5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta.
Priėmus Įstatymo projektą, neigiamų pasekmių nenumatoma.
6. Kokią įtaką įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai:
Priimtas Įstatymo projektas neturės įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai.
7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai:
Įstatymo projekto priėmimas neturės įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai.
8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios:
Priėmus Įstatymo projektą, reikės keisti Taisyklių 8 punktą.
9. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymo reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka:
Įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos ir Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų.
10. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas bei Europos Sąjungos dokumentus:
Įstatymo projekte reglamentuojami klausimai atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvenciją ir Europos Sąjungos teisės nuostatas.
11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įstatymų lydimųjų aktų, – kas ir kada juos turėtų parengti:
Priėmus Įstatymo projektą, reikės reglamentuoti tvarką dėl asmenų, laikomų laisvės atėmimo vietų įstaigose, sergančių pavojingomis užkrečiamosiomis ligomis, gydomo vaistais išlaidų apmokėjimo.
12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais):
Asmenų, laikomų laisvės atėmimo vietų įstaigose, sergančių pavojingomis užkrečiamosiomis gydymui vaistais pirmaisiais metais tikėtina, kad papildomai reikėtų skirti apie 1 mln. eurų.
13. Įstatymų projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados:
Specialistų vertinimų ir išvadų nebuvo gauta.
14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis:
PSDF biudžetas, PSDF biudžeto išlaidos.
15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai:
Nėra.
_____________________________________