LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS MOKESČIO UŽ APLINKOS TERŠIMĄ ĮSTATYMO NR. VIII-1183

2 IR 3 STRAIPSNIŲ BEI ĮSTATYMO 3 PRIEDĖLIO PAKEITIMO IR PAPILDYMO

 ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2017-12-05 Nr. XIIIP-1412

Vilnius

 

Įvertinę įstatymo projektą dėl jo atitikties Konstitucijai, įstatymams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.              Projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnis papildomas 18 dalimi, nustatančia, kad „padangų atliekų tvarkymo reikalavimai – Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatytos padangų atliekų tvarkymo reikalavimai.“ Nuostatos turinys diskutuotinas:

Pirma, pastebėtina, jog kiekvienas teisinis reguliavimas, kuris įtvirtinamas įstatyme, turėtų turėti tam tikrą objektyvų tikslą ir nebūti savitiksliu. Pažymėtina, jog įstatyme siūloma įtvirtinti padangų atliekų tvarkymo reikalavimų sąvoką ir nustatyti, kad tai reiškia Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatytus padangų atliekų tvarkymo reikalavimus. Toks reguliavimo turinys kelia abejonių dėl jo proporcingumo. Pažymėtina, jog Mokesčio už aplinkos teršimą įstatyme padangų atliekų tvarkymo reikalavimai daugiau neminimi jokiuose straipsniuose. Ši sąvoka neminima ir jokiuose kituose įstatymuose. Taigi projektu siūloma įstatyme įtvirtinti nuostatą, kuri neturi jokio teisinio krūvio. Atkreiptinas dėmesys, jog keičiamo įstatymo paskirtis - nustatyti mokesčio už aplinkos teršimą mokėjimo tvarką ir kontrolę, o ne reglamentuoti apmokestinamųjų gaminių (įskaitant padangas) atliekų tvarkymą. Pažymėtina, kad bendruosius atliekų prevencijos ir tvarkymo reikalavimus nustato Atliekų tvarkymo įstatymas, kurio aštuntasis5 skirsnis reglamentuoja apmokestinamųjų gaminių (įskaitant padangas) atliekų tvarkymo ypatumus. Atsižvelgiant į tai, svarstytina šių projekto nuostatų atitiktis teisėkūros tikslingumo ir sistemiškumo principams.

Antra, Konstitucinis Teismas 2006 m. gegužės 31 d. nutarime pažymėjo, kad nustatyti esmines ūkinės veiklos sąlygas, draudimus ir ribojimus, darančius esminį poveikį ūkinei veiklai pagal Konstituciją galima tik įstatymu. Atsižvelgus į tai, keičiamame įstatyme, o ne poįstatyminiame teisės akte, turėtų būti nustatyti kriterijai, kuriais remiantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatytų padangų atliekų tvarkymo reikalavimus.

2.              Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 2 punkte siūloma nustatyti, kad mokesčio už aplinkos teršimą objektu yra įstatymo 3 priedėlyje nurodyti gaminiai, atsisakant nuostatos, jog šio mokesčio objektais nėra gaminiai, kurie yra bet kokio kito pagaminto ar įvežto (importuoto) į Lietuvos Respublikos teritoriją gaminio sudedamoji dalis, be kurios gaminys negali būti naudojamas pagal paskirtį. Atkreiptinas dėmesys, kad projekto aiškinamajame rašte nėra nurodyti šios įstatymo nuostatos keitimo motyvai ir tikslai. Todėl iš projektu siūlomo nustatyti teisinio reguliavimo nėra pakankamai aišku, ar būtų apmokestinami tie keičiamo įstatymo 3 priedėlyje nurodyti gaminiai, kurie yra kitų gaminių sudėtinės dalys, be kurių gaminys negali būti naudojamas pagal paskirtį (pavyzdžiui, įvežamo automobilio padangos, filtrai, amortizatorius, baterijos, akumuliatorius). Atsižvelgiant į tai, svarstytina šių projekto nuostatų atitiktis teisėkūros aiškumo ir tikslingumo principams.

3.              Atsižvelgiant į Biudžeto sandaros įstatymo 17 straipsnio 2 dalies nuostatas, jog trejų biudžetinių metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų konsoliduotos visumos planuojamų rodiklių projektas rengiamas remiantis Vyriausybės programa, Lietuvos stabilumo programa, Valstybės pažangos strategija <...>, manytina, kad turėtų būti gauta Vyriausybės, kaip biudžeto planuotojos, nuomonė dėl siūlomo teisinio reguliavimo.

4.              Projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad įstatymo įgyvendinimui reikės pakeisti poįstatyminius teisės aktus. Atsižvelgus į tai, siūlytina papildyti projekto 2 straipsnį atskira struktūrine dalimi, pasiūlant Vyriausybei ar jos įgaliotai institucijai iki įstatymo įsigaliojimo parengti įstatymo įgyvendinimui reikalingus teisės aktus.

5.              Keičiamo įstatymo 7 straipsnio 1 dalyje yra nustatyta, jog mokesčio už aplinkos teršimą mokestinis laikotarpis yra kalendoriniai metai. Atsižvelgiant į tai, siūlytina projektą papildyti baigiamosiomis nuostatomis, kuriose būtų numatyta, nuo kurio mokestinio laikotarpio apskaičiuojant ir deklaruojant pajamas būtų taikomos įstatymo nuostatos.

6.              Vadovaujantis Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 patvirtintose Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose nustatytais teisės technikos reikalavimais, projektas koreguotinas:

6.1.        projekto pavadinime žodžiai „IR PAPILDYMO“ brauktini kaip pertekliniai;

6.2.        projekto 1 straipsnio pavadinime žodžiai „ir papildymas“ brauktini kaip pertekliniai;

6.3.        projekto 1 straipsnio 1 ir 2 dalių bei 3 straipsnio pakeitimų esmės išdėstyme brauktinas žodis „įstatymo“;

6.4.        projekto 1 straipsnio 2 dalies pakeitimų esmės išdėstyme prieš skaičių „18“ įrašytinas žodis „nauja“ bei brauktina formuluotė „ir ją išdėstyti taip“;

6.5.        projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnis papildomas 18 dalimi. Atkreiptinas dėmesys, kad galiojančioje keičiamo įstatymo 2 straipsnyje 18 dalis jau yra, todėl projekto 1 straipsnį reikėtų papildyti trečia struktūrine dalimi, kurioje būtų išdėstytas keičiamo įstatymo 2 straipsnio buvusių 18 – 24 dalių pernumeravimas;

6.6.        projekto 3 straipsnyje reikėtų nurodyti keičiamo įstatymo 3 priedėlio žymą „Lietuvos Respublikos mokesčio už aplinkos teršimą įstatymo 3 priedėlis“, priedėlio pavadinimą bei įrašyti po lentele dėstomą išnašą (kaip ji išdėstyta projekto lyginamajame variante);

6.7.        projekto 4 straipsnio pavadinime žodžiai „ir įgyvendinimas“ brauktini kaip pertekliniai tuo atveju, jei nebūtų pritarta šios išvados 3 punkte nurodytai pastabai;

6.8.        projekto lyginamojo varianto 1 straipsnyje daromi pakeitimai turi būti paryškinami.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                                   Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

N. Azguridienė, tel. (8 5) 239 6546, el. p. [email protected]

J. Bakutis, tel. (8 5) 239 6891, el. p. [email protected]