LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS STATYBOS INŽINIERIŲ KONFEDERACIJOS ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2024-10-25 Nr. XIVP-4039(2)

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.         Teikiamo projekto 8 straipsnio 4 dalyje siūloma nustatyti, kad fizinis asmuo, kuriam suteikta statybos inžinieriaus viena iš profesinių kvalifikacijų ir/arba įvertinta ir patvirtinta viena iš kompetencijų, būtinų vadovauti statybos pagrindinių sričių techninėms veikloms, privalo tapti bent vieno Lietuvos statybos inžinierių konfederacijos (toliau – Konfederacija) tikrojo nario dalyviu (nariu) ir atitinkamai Konfederacijos asocijuotu nariu. Atitinkamai šio straipsnio 7 dalyje numatyta, kad narystės sustabdymo laikotarpiu statybos inžinierius neturi teisės vadovauti statybos techninės veiklos pagrindinėms sritims (verstis tokia veikla), kurioms būtina suteikta kvalifikacija arba patvirtinta kompetencija. Kitaip sakant asocijuotu Konfederacijos nariu nesantis asmuo negalėtų verstis statybos inžinieriaus veikla, kuriai būtina suteikta statybos inžinieriaus kvalifikacija ar patvirtinta kompetencija.

Vertinant tokį reguliavimą, atkreiptinas dėmesys į Konstitucinio Teismo suformuotą doktriną, kurioje pažymėta, kad „Konstitucijoje laiduojama teisė laisvai vienytis į įvairias bendrijas, politines partijas, asociacijas reiškia, jog asmuo šią konstitucinę teisę realizuoja arba jos nerealizuoja laisva valia. Konstitucijos 35 straipsnio 2 dalyje expressis verbis įtvirtinta, kad niekas negali būti verčiamas priklausyti kokiai nors bendrijai, politinei partijai ar asociacijai. Tai – konstitucinė garantija, ginanti asmenį nuo priklausymo kokiam nors susivienijimui prieš jo valią. Asmens laisva valia – pamatinis narystės įvairiose bendrijose, politinėse partijose, asociacijose principas. Šio konstitucinio principo turi būti laikomasi teisės aktuose reglamentuojant visų rūšių susivienijimų steigimą bei veiklą, narystės juose santykius nepriklausomai nuo to, kokių teisėtų tikslų šie susivienijimai siekia“ (2000 m. gruodžio 11 d. nutarimas). Kita vertus, paminėtina, jog Konstitucinis Teismas 2008 m. sausio 8 d. nutarime konstatavo, jog egzistuoja tokios profesijos, kurių atstovai vykdo funkcijas, kurių vykdymą valstybė privalo užtikrinti. Šių funkcijų vykdymo užtikrinimas – viešasis interesas ir valstybės priedermė, t. y. kalbama apie valstybės kontroliuojamą profesiją, tokį viešąjį interesą užtikrinančių funkcijų vykdymą, kai tai daro savarankiška profesine (privačia) veikla besiverčiantys asmenys (už atlygį), o jiems šias funkcijas vykdyti perdavusi valstybė turi kontroliuoti, kaip jos yra vykdomos. Aptartų argumentų kontekste svarstytina, ar statybos inžinieriaus profesija tikrai galėtų būti vertinama kaip valstybės kontroliuojama profesija, ar yra teisinis pagrindas teigti, kad statybos inžinierių vykdomos veiklos pobūdis suponuoja tokią šios profesijos savireguliaciją ir atitinkamą savivaldos sistemą, kuri privalomai apimtų visą šią profesiją (visus ja besiverčiančius asmenis). O toks teisinis reguliavimas, pagal kurį valstybės nekontroliuojama profesija besiverčiantys asmenys negalėtų veikti būdami „šalia“ minėtos profesinės savivaldos sistemos, būtų konstituciškai nepagrįstas. Atkreiptinas dėmesys, kad statybos inžinierių veikla visą laiką nebuvo laikoma valstybės kontroliuojama profesija, todėl neaišku, kokie visuomeninių santykių ir ūkio subjektų veiklos pokyčiai galėtų lemti tokį pasikeitusį reguliavimą. Manytina, kad tinkamas statybos inžinierių profesinės veiklos vykdymas bei tokios veiklos priežiūra gali būti užtikrinami jiems ir netapus asociacijos nariais.

2.         Atsižvelgiant į teikiamo projekto 1 straipsnio turinį, šio straipsnio pavadinimą siūlytina dėstyti taip: „Įstatymo paskirtis, tikslas ir taikymas“.

3.         Įstatymo tikslus apibrėžiančioje projekto 1 straipsnio 2 dalyje reikėtų vengti įstatymo paskirčiai priskirtinų nuostatų, t. y. reguliavimo objekto, dalyko, teisinių santykių, kuriuos įstatyme nustatytomis teisinio reguliavimo priemonėmis siekiama sureglamentuoti, nurodymo. Atsižvelgiant į tai, projekto 1 straipsnio 2 dalies nuostatą, kad įstatymo tikslas yra ir „apibrėžti profesinės savivaldos subjekto teises ir įgaliojimus“, reikėtų kelti į projekto 1 dalį, nustatančią įstatymo paskirtį. Iš kitos pusės, pažymėtina, kad toks 1 dalies papildymas galimai būtų perteklinis, nes joje jau nustatyta, kad įstatymo paskirtis yra nustatyti Konfederacijos funkcijas ir veiklą.

4.         Projekto 2 straipsnio 1 dalies nuostatą, nurodančią, kad Konfederacija vienija statybos inžinierius, reikėtų suderinti su projekto 7 straipsnio 1 dalies 1 punktu, nustatančiu, kad Konfederacijos tikrieji nariai yra ne statybos inžinieriai, o ribotos civilinės atsakomybės viešieji juridiniai asmenys.

5.         Projekto 2 straipsnio 2 dalyje siūlome atsisakyti perteklinių žodžių „kiek šis įstatymas nenustato kitaip“, nes įstatymo taikymas specialiųjų ir bendrųjų teisės normų konkurencijos atveju jau nustatytas projekto 1 straipsnio 3 dalyje. Be to, šioje dalyje brauktini žodžiai „Lietuvos Respublikos“, nes pilnas Asociacijų įstatymo pavadinimas jau paminėtas minėtoje projekto 1 straipsnio 3 dalyje.

6.         Projekto 3 straipsnio 1 dalyje, kuria siūloma nustatyti Konfederacijos steigimo tikslą, reikėtų vengti konkrečių Konfederacijos funkcijų vardijimo (visos Konfederacijos funkcijos numatytos šio straipsnio 2 dalyje). Atsižvelgiant į tai, minėtoje dalyje siūlome nurodyti tik siekiamus bendruosius padarinius, įtakotus steigiamos Konfederacijos veiklos. Taip pat svarstytinas šios dalies tikslingumas ir reikalingumas apskritai, nes įstatymo tikslas (o kadangi pagrindinis įstatymo tikslas ir yra įsteigti Konfederaciją ir nustatyti jos veiklos pagrindus, jį galima laikyti ir paties Konfederacijos steigimu tikslu) jau įtvirtintas projekto 1 straipsnio 2 dalyje. Jeigu nebūtų atsižvelgta į šią pastabą, projekto 3 straipsnio 1 dalis tikslintina šiais aspektais:

-                      vietoj žodžių „statybos dalyvių profesinių kvalifikacijų“ įrašytini žodžiai „profesinių kvalifikacijų statybos inžinieriams“ (analogiško turinio pastaba taikytina ir šio straipsnio 2 dalies 1 punktui, 9 straipsnio 2 dalies 11 punktui, 10 straipsnio 1 dalies 8 punktui, 11 straipsnio 2 dalies 4 punktui, 13 straipsnio 3 dalies 7punktui ir 18 straipsnio 1 daliai);

-                      žodžiai „statybos įstatymo nustatyta tvarka“ brauktini kaip pertekliniai ir ne šios dalies reguliavimo dalykas;

-                      vietoj žodžių „statybos sektoriui“ įrašytini žodžiai „statybos techninei veiklai pagrindinėse srityse vykdyti“ (analogiško turinio pastaba taikytina ir šio straipsnio 2 dalies 3 punktui“.

-                      vietoj žodžių „profesinių kvalifikacijų ir kompetencijų tobulinimą ir ugdymą“ įrašytini žodžiai „statybos inžinierių kvalifikacijos tobulinimą“;

-                      vietoj žodžio „kontrolę“ įrašytinas žodis „priežiūrą“; o vietoj žodžio „narius“ – žodis „nariams“;

-                      prieš žodžius „profesinės veiklos“ įrašytini žodžiai „statybos inžinierių“.

7.         Projekto 3 straipsnio 2 dalies 1 punktas, kuriame nurodoma, kad Konfederacija suteikia statybos inžinierių profesinę kvalifikaciją, neatitinka Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo 391 straipsnio 11 dalies nuostatos, kurioje nustatyta, kad asmeniui kvalifikaciją (ar jos dalį) suteikia profesinio mokymo teikėjas arba aukštoji mokykla, gavę kompetencijų įvertinimo rezultatus. Analogiška pastaba taikytina projekto 4 straipsniui. Svarstytina, ar minėta projekto nuostata (o taip pat atitinkamai ir kitos analogiškos projekto nuostatos) neturėtų būti patikslinta, nurodant, kad Konfederacija suteikia ne profesinę kvalifikaciją (kas labiau siejama su formaliuoju švietimu), o tiesiog suteikia atitinkamą kvalifikaciją (t. y. pripažįsta teisę, atestuoja ar pan.), būtiną statybos inžinieriui vykdyti statybos techninę veiklą tam tikrose srityse. Taip pat pažymėtina, kad nėra aiškus tokių profesinių kvalifikacijų ir kvalifikacijos atestatų, kurie suteikiami Statybos įstatymo nustatyta tvarka (ir kurių suteikimas numatytas šios straipsnio dalies 2 punkte) tarpusavio santykis. Tai yra tam tikroms statybų techninės veikloms vykdyti yra būtinas Statybos įstatyme numatytų kvalifikacijos atestatų įgijimas, tuo tarpu Konfederacijos suteikiamų profesinių kvalifikacijų reikšmė lieka neaiški.

8.         Projekto 3 straipsnio 2 dalies 3 punkte nustatyta, kad Konfederacija įvertina ir patvirtina neformaliąsias <...> kompetencijas. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal Švietimo įstatymo 391 straipsnį, reikalavimus kompetencijų vertinimo ir pripažinimo institucijoms ir jų akreditacijos tvarką nustato švietimo ir mokslo ministras, suderinęs su ūkio ministru. Asmens įgytų kompetencijų įvertinimą ir pripažinimą organizuoja kvalifikacijų tvarkymo institucija, vadovaudamasi švietimo ir mokslo ministro nustatyta ir su ūkio ministru bei socialinės apsaugos ir darbo ministru suderinta asmens įgytų kompetencijų vertinimo tvarka. Iš projekto 3 straipsnio 2 dalies 2 punkto nuostatos nėra aišku, kad Konfederacija būtų įgaliota ir akredituota atlikti kvalifikacijų tvarkymo institucijos funkcijas. Taip pat abejotina nuostata, kad kompetencijos turėtų būti patvirtinamos, nes joks teisės aktas to nenustato, baigus švietimo programą, išduodami dokumentai (diplomai, diplomo priedėliai, pažymėjimai), patvirtinantys įgytą kvalifikaciją ir kompetencijų įvertinimo rezultatus. Projekte taip pat neatskleistas santykis tarp statybos inžinieriaus kvalifikacijos suteikimo ir įgytų kompetencijų vertinimo ir patvirtinimo, t. y. nėra aišku, ar tai yra tarpusavyje nesusiję procesai, ar vis dėlto neformaliųjų kompetencijų patvirtinimas būtų būtinas žingsnis atitinkamai profesinei kvalifikacijai suteikti. Jeigu tai yra dvi tarpusavyje nesusijusios ir savarankiškos procedūros, lieka neaiškūs šių procedūrų skirtumai, sąlygos joms pradėti bei skirtingos šių procedūrų pasekmės. Kitaip sakant projekte neatskleista, kada statybos inžinieriui būtų reikalinga suteikiama profesinė kvalifikacija, o kada jam užtektų inicijuoti jo įgytų kompetencijų įvertinimą ir patvirtinimą ir kokia būtų tokio įvertinimo ir patvirtinimo praktinė reikšmė. Pažymėtina, kad projekto 5 straipsnio 2 dalies nuostata implikuoja, kad asmenų kompetencijos, būtinos vadovauti statybos techninės veiklos pagrindinėms sritims būtų įvertinamos ir patvirtinamos Lietuvos Respublikos statybos įstatymo nustatyta tvarka vykdant statybos inžinierių atestavimą, todėl siekiant teisinio aiškumo siūlytume projekto 3 straipsnio 2 dalies 3 punkto apskritai atsisakyti (asmenų kompetencijų, būtinų vadovauti statybos techninės veiklos pagrindinėms sritims, įvertinimui ir patvirtinimui pakanka ir projekto 5 straipsnio 2 dalyje nustatytos normos).

9.         Projekto 3 straipsnio 2 dalies 3 punkte ir kitose projekto nuostatose vartojama formuluotė „statybos pagrindinių sričių techninė veikla“, kurios turinys projekte nėra plačiau atskleistas. Lietuvos Respublikos statybos įstatymo 12 straipsnyje nurodomos statybos techninės veiklos pagrindinės sritys, todėl nėra aišku, ar projektu siūloma reglamentuoti šias Statybos įstatymo 12 straipsnyje nurodomas sritis, ar ką kita. Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatos tikslintinos.

10.     Nėra aiškus projekto 3 straipsnio 2 dalies 4 punkto nuostatos, numatančios, kad Konfederacija vykdo statybos inžinierių užsienio valstybėje turimos teisės pripažinimą, santykis su Statybos įstatymo 111 straipsnio 2 dalies 5 punktu, kuriame nustatyta, kad Vyriausybės įgaliota institucija ar įstaiga pripažįsta užsienyje įgytas statybos inžinieriaus profesines kvalifikacijas aplinkos ministro nustatyta tvarka. Nei iš projekto, nei iš jo aiškinamojo rašto nėra aišku, ar Konfederacijai būtent ir siekiama suteikti įgaliojimus, numatytus Statybos įstatymo 111 straipsnio 2 dalies 5 punkte. Be to, šiame punkte brauktini neapibrėžto turinio žodžiai „kitas įstatymuose numatytas funkcijas“, nes nėra aišku nei kokiuose įstatymuose, nei kokio pobūdžio funkcijos turimos omenyje.

11.     Projekto 3 straipsnio 2 dalies 5 punktas pildytinas, nurodant subjektą, įgaliotą nustatyti tvarką, kuria vadovaujantis šiame punkte nurodyta informacija būtų teikiama Vyriausybės įgaliotai įstaigai. Be to, šiame punkte vietoj žodžių „užsienio valstybių piliečius“ įrašytinas žodis „užsieniečius“, nes Lietuvoje paslaugas gali teikti ir asmenys be pilietybės.

12.     Projekto 3 straipsnio 2 dalies 6 punkte, 7 straipsnio 4 dalies 2 punkte, 8 straipsnio 10 dalies 2 punkte, 9 straipsnio 2 dalies 9 ir 13 punktuose, 12 straipsnio 4 punkte, 16 straipsnio 2 dalyje Profesinės etikos kodekso pavadinimas dėstytinas iš didžiosios raidės. Be to, siekiant teisės akto glaustumo, projekto 3 straipsnio 2 dalies 6 punktą siūlytina dėstyti taip: „priima Profesinės etikos kodeksą ir prižiūri kaip statybos inžinieriai ir kiti statybos techninės veiklos pagrindinėms sritims vadovaujantys asmenys laikosi šiame kodekse nustatytų profesinės etikos taisyklių“.

13.     Projekto 3 straipsnio 2 dalies 10 punktas brauktinas kaip perteklinis, nes profesinis orientavimas (numatytas šios dalies 9 punkte) apima ir profesinio informavimo bei konsultavimo veiklą.

14.     Manytina, kad projekto 3 straipsnio 3 dalies 1 punkte numatyta Konfederacijos teisė atstovauti savo narių profesiniams interesams ir juos ginti pagal savo pobūdį turėtų būti laikoma ne kaip Konfederacijos teisė, o kaip viena iš esminių jos funkcijų, todėl dėstoma šio straipsnio 2 dalyje.

15.     Projekto 3 straipsnio 3 dalies 2 punkte po žodžio „pasiūlymus“ įrašytini žodžiai „teisėkūros subjektams“. Be to, nėra aišku, kodėl minimi tik galiojančių teisės aktų pakeitimai, nenurodant teisės teikti pasiūlymus, pvz., ir dėl naujų teisės aktų priėmimo.

16.     Iš projekto 3 straipsnio 3 dalies 3 punkto formuluotės nėra aišku, kaip (kokia forma) Konfederacija galėtų aktyviai dalyvauti sprendžiant formaliojo švietimo klausimus (nes ši asociacija pagal savo veiklos pobūdį formaliojo švietimo procese niekaip nedalyvauja).

17.     Projekto 3 straipsnio 3 dalies 4 punkto ir jo papunkčių formuluotės derintinos su Lietuvos Respublikos valstybės informacinių išteklių valdymo įstatyme įtvirtinta terminija (informacinės sistemos yra skirstomos į šias rūšis: registrų informacinės sistemos, valstybės informacinės sistemos ir vidaus administravimo informacinės sistemos).

18.     Projekto 3 straipsnio 3 dalies 7 ir 13 punktuose vartojama formuluotė „savivaldos institucijos“ turėtų būti patikslinta pagal Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatyme nustatytą reguliavimą.

19.     Derinant projektą su Statybos įstatymo 13 straipsniu, projekto 3 straipsnio 3 dalies 8 punkte brauktinas žodis „proceso“, o vietoj žodžio „nesutarimus“ įrašytinas žodis „ginčus“.

20.     Siekiant teisinio aiškumo, projekto 4 straipsnio 1 dalį siūlome patikslinti, galbūt nustatant, kad statybos inžinieriams gali būti suteikiamos šios kvalifikacijos: jaunesniojo statybos inžinieriaus, vyresniojo statybos inžinieriaus (žodį „vyresniojo“ siūlytina vartoti siekiant išvengti neaiškumų, nes projekte visur vartojama bendro pobūdžio sąvoka „statybos inžinierius“) ir vyriausiojo inžinieriaus.

21.     Nėra aiškus projekto 4 straipsnio 2 dalies, nustatančios, kad profesinių kvalifikacijų statybos inžinieriams suteikimas vykdomas pagal Konfederacijos prezidiumo patvirtintą Statybos inžinieriaus profesinės kvalifikacijos suteikimo tvarkos aprašą, santykis su Statybos įstatymo 2 straipsnio 92 dalimi, kurioje aiškiai nurodyta kokius reikalavimus atitinkantys asmenys laikomi statybos inžinieriais (t. y. būtinas kokios nors formalios papildomos profesinės kvalifikacijos suteikimas Statybos įstatyme nėra numatytas). Pažymėtina, kad Statybos įstatymo 12 straipsnio 4 dalyje nustatyta, kad ypatingųjų ir neypatingųjų statinių statybos techninės veiklos pagrindinių sričių vadovų pareigas siekiantiems eiti asmenims taikomą kvalifikacijos atestatų išdavimo, keitimo, galiojimo sustabdymo, galiojimo sustabdymo panaikinimo, galiojimo panaikinimo tvarką nustato aplinkos ministras, vadovaudamasis šio straipsnio 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ir 18 dalyse ir Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme nustatytais reikalavimais. Atestavimą atlieka Vyriausybės įgaliota institucija ar įstaiga, išskyrus architektų atestavimą, kurių atestavimą atlieka Lietuvos Respublikos architektų rūmai. Kaip jau minėta anksčiau šioje išvadoje, siekiant teisės aktų nuostatų sistemiškumo, reikėtų aiškiai atskleisti projekto 4 straipsnio, reglamentuojančio profesinių kvalifikacijų suteikimą statybos inžinieriams, ir aukščiau minėtų Statybos įstatymo nuostatų tarpusavio santykį.

22.     Projekto 4 straipsnio 2 dalyje vietoj žodžių „Statybos sektoriaus profesinį standartą PSF01, patvirtintą Kvalifikacijų ir profesinio mokymo plėtros centro direktoriaus 2019 m. liepos 12 d. įsakymu Nr. V1-140“ reikėtų įrašyti žodžius „Kvalifikacijų ir profesinio mokymo plėtros centro direktoriaus patvirtintą Statybos sektoriaus profesinį standartą PSF01“.

23.     Vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijomis, kurios patvirtintos Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“ (toliau – rekomendacijos) ir laikantis nuoseklumo visame projekte bei atsižvelgiant į tai, kad pirmą kartą pavartojus pilną įstatymo pavadinimą, toliau tekste jis rašomas be žodžių „Lietuvos Respublikos“, tikslintini projekto 5 straipsnio 1 ir 2 dalys, 6 straipsnis, 7 straipsnio 1 dalies 1 punktas, 11 straipsnio 2 dalies 8 punktas, 12 straipsnio 1 dalis.

24.     Vienintelė projekto 6 straipsnio dalis nenumeruotina.

25.     Atsižvelgiant į Asociacijų įstatyme vartojamą terminiją, projekto 7 straipsnio 1 dalies 2 punkte brauktinas žodis „dalyviai“, o žodis „nariai“ neturėtų būti rašomas skliaustuose (analogiško turinio pastaba dėl žodžio „nariai“ rašymo vietoj žodžio „dalyviai“ taikytina ir projekto 8 straipsnio 3, 4 dalims, 6 dalies 1 punktui, 8 straipsnio 10 dalies 4 punktui, 13 straipsnio 3 dalies 2 punktui, 14 straipsnio 1 daliai). Be to, siūlome šį punktą patikslinti, nurodant, kad Konfederacijos asocijuoti nariai yra ne bet kokie fiziniai asmenys, tikrųjų Konfederacijos narių nariai, o būtent tikrųjų Konfederacijos narių nariai – fiziniai asmenys, veikiantys statybos techninės veiklos srityse.

26.     Projekto 7 straipsnio 2 ir 4 dalyse reikėtų aiškiai nurodyti, kurie Konfederacijos nariai – tikrieji, asocijuoti ar ir tikrieji, ir asocijuoti, turimi omenyje reglamentuojant jų teises ir pareigas. Apskritai vertinant Konfederacijos narių skirstymą į tikruosius ir asocijuotus narius, nėra iki galo aiški tokio skirstymo praktinė reikšmė. Projekte pasigendama nuostatų, atskleidžiančių tokių narių statuso skirtumus (ar panašumus), skirtingą statusą turinčių narių turimų teisių ir pareigų turinio ypatumus ar specifiką.

27.     Projekto 7 straipsnio 4 dalies 2 punkte brauktini pertekliniai žodžiai „dėl kurių sutariama Konfederacijos įstatų nustatyta tvarka“, nes jau punkto formuluotės pradžioje numatyta, kad nario mokestis ir kiti įnašai mokami Konfederacijos įstatuose nustatyta tvarka.

28.     Projekto 7 straipsnio 5 dalies 5 punkto nuostatoje iki dvitaškio prieš žodį „organų“ įrašytini žodžiai „valdymo ir kitų“.

29.     Projekto 7 straipsnio 5 dalies 5 punkto b papunktyje žodžiai „(ar jam artimo asmens, kuris suprantamas taip, kaip tai apibrėžta Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatyme)“ neturėtų būti dėstomi skliaustuose.

30.     Derinant projekto nuostatas tarpusavyje, projekto 8 straipsnio 1 dalies 1 punkte vietoj žodžių „visuotinio susirinkimo“ įrašytini žodžiai „jos visuotinio tikrųjų narių susirinkimo“.

31.     Svarstytina, kaip tikrasis Konfederacijos narys – asociacija, t. y. subjektas, nevykdantis jokios statybos techninės veiklos (o tik vienijantis tokią veiklą vykdančius fizinius asmenis), gali pats įsipareigoti įgyvendinti Profesinės etikos kodekso nuostatas. Kitaip sakant, svarstytina, ar asociacija vykdytų tokią veiklą, kuri galėtų būti profesinės (statybų techninės veiklos) etikos kodekso reguliavimo (ar įgyvendinimo) dalyku. Galbūt turima omenyje, kad tikrasis narys įsipareigoja prižiūrėti, kaip jo nariai – fiziniai asmenys, veikiantys statybos techninės veiklos srityse, laikosi Profesinės etikos kodekso.

32.     Tikslintina projekto 8 straipsnio 2 dalyje pateikta nuoroda, vietoj nuorodos į šio įstatymo 23 straipsnio 3 dalies nuostatas įrašant nuorodą į šio įstatymo 23 straipsnio 1 dalies nuostatas.

33.     Siekiant teisinio aiškumo, projekto 8 straipsnio 3 dalies pirmasis sakinys pildytinas ir kita tapimo asocijuotu Konfederacijos nariu sąlyga – kai asociacija, kurios narys yra fizinis asmuo, tampa tikrąja Konfederacijos nare. Atitinkamai ir šios dalies antrasis sakinys tikslintinas, reglamentuojant įtraukimo į asocijuotus Konfederacijos narius tvarką abiem atvejais, t. y., kai naujas tikrasis Konfederacijos narys pateikia informaciją apie savo narius – fizinius asmenis, arba kai tikrasis Konfederacijos narys pateikia informaciją apie naujai priimtą (jau po jo tapimo tikruoju Konfederacijos nariu) savo narį – fizinį asmenį.

34.     Atsižvelgiant į tai, kad asmenų kompetencijos, būtinos vadovauti statybos techninės veiklos pagrindinėms sritims įvertinimas bei patvirtinimas nebūtų savarankiška procedūra, o  viena iš sudedamųjų ir būtinųjų sąlygų Statybos įstatymo nustatyta tvarka vykdant statybos inžinierių atestavimą, projekto 8 straipsnio 4 dalyje vietoj žodžių „ir/arba įvertinta ir patvirtinta viena iš kompetencijų, būtinų vadovauti statybos pagrindinių sričių techninėms veikloms“ įrašytini žodžiai „ir (ar) suteiktas kvalifikacijos atestatas, būtinas vadovauti kuriai nors statybos techninės veiklos sričiai“ (analogiško turinio pastaba taikytina ir projekto 9 straipsnio 2 dalies 11 punktui, 10 straipsnio 1 dalies 8 punktui, 11 straipsnio 2 dalies 4 punktui, 13 straipsnio 3 dalies 7 punktui, 16 straipsnio 2 daliai, 18 straipsnio 1 daliai).

35.               Siekiant teisinio aiškumo, projekto 8 straipsnio 5 dalyje po žodžių „pašalinimo iš Konfederacijos“, „įrašymo į Konfederacijos“ bei „išbraukimo iš Konfederacijos“ įrašytinas žodis „asocijuotų“. „Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 13 straipsnio 3 dalies 2 punkte nustatyta, kad Konfederacijos prezidiumas priima sprendimus dėl statybos inžinierių ir kitų tikrojo Konfederacijos nario narių įrašymo į Konfederacijos asocijuotų narių sąrašą ir išbraukimo iš jo. Taip pat siūlytina šį projekto straipsnį papildyti dalimi, nustatančia ir tikrųjų Konfederacijos narių narystės Konfederacijoje pradžios momentą.

36.     Nėra aišku, kodėl projekto 8 straipsnio 6 dalyje nustatyta narystės Konfederacijoje sustabdymo galimybė tik tiems statybos inžinieriams, kurie laikinai nevadovauja statybos techninės veiklos pagrindinėms sritims (nesiverčia tokia veikla). Manytina, kad narystę sustabdyti turi teisę bet kuris statybos inžinierius; tiesiog sustabdę savo narystę statybos inžinieriai narystės sustabdymo laikotarpiu negalėtų vadovauti statybos techninės veiklos pagrindinėms sritims. Be to, siekiant teisinio aiškumo, projekto 8 straipsnio 6 dalies nuostata iki dvitaškio papildytina nauju antru sakiniu, aiškiai nurodančiu, kad asocijuoto nario narystė Konfederacijoje sustabdoma jam sustabdžius narystę tikrajame Konfederacijos naryje, t. y. tikrajam Konfederacijos nariui pranešus Konfederacijai informaciją apie savo nario narystės sustabdymą. Tuo tarpu šios dalies 1 punkto siūlome atsisakyti kaip ne šio įstatymo (o tikrojo nario įstatų) reguliavimo dalyko. Be to, projekto 8 straipsnio 6 dalies nuostatoje iki dvitaškio brauktini pertekliniai žodžiai „kuriam pagal šio skirsnio 4 dalį narystė Konfederacijoje ir jos tikrajame naryje yra privaloma“.

37.     Atkreiptinas dėmesys, kad iš projektu siūlomo teisinio reguliavimo nėra aišku, kokios teisinės pasekmės kiltų tuo atveju, jei statybos inžinierius, planuojantis sustabdyti narystę Konfederacijoje, nebūtų išpildęs projekto 8 straipsnio 6 dalies 2 punkto sąlygos, t. y. nesumokėtų dar nesumokėto (turbūt už einamuosius metus) nario mokesčio. Kažin ar pagrįstas būtų toks reguliavimas, pagal kurį statybos inžinierius negalėtų sustabdyti narystės Konfederacijoje ir toliau mokėti narystės mokestį tuo atveju, jeigu jis dėl kažkokių priežasčių prieš tai nebūtų sumokėjęs nario mokesčio. Manytina, kad nario mokesčio nesumokėjimas neturėtų būti pagrindas nestabdyti asmens narystės Konfederacijoje jo prašymu (nario mokesčio sumokėjimo išsireikalavimas įstatymų nustatyta tvarka būtų paties Konfederacijos reikalas, kuris neturėtų būti vertinamas kaip tiesiogiai susijęs su narystės stabdymu). Atsižvelgiant į tai, projekto 8 straipsnio 6 dalies 2 punkto nuostatos tikslintinos.

38.     Derinant projekto nuostatas tarpusavyje, projekto 8 straipsnio 7 dalis tikslintina, joje vietoj žodžių „suteikta kvalifikacija arba patvirtinta kompetencija“ įrašant žodžius „suteikta profesinė kvalifikacija ar kvalifikacijos atestatas“.

39.     Projekto 8 straipsnio 8 dalies nuostata iki dvitaškio tikslintina nurodant, kad Konfederacijos asocijuotas narys, norintis atnaujinti narystę Konfederacijoje privalo atnaujinti savo narystę tikrajame Konfederacijos naryje. Atitinkamai šios dalies 1 punktas brauktinas kaip ne šio įstatymo (o tikrojo Konfederacijos nario įstatų) reguliavimo dalykas. Be to, projekto 8 straipsnio 8 dalies nuostatoje iki dvitaškio brauktini pertekliniai žodžiai „(tuo pačiu ir teisę vadovauti statybos techninės veiklos pagrindinėms sritims (verstis tokia veikla)“.

40.     Nėra aišku, kokie kvalifikacijos tobulinimo dokumentai (už kokį laikotarpį ar kokių reikalavimų atitiktį pagrindžiantys) turimi omenyje projekto 8 straipsnio 8 dalies 3 punkte.

41.     Projekto 8 straipsnio 9 dalies nuostatoje iki dvitaškio vietoj žodžių „susirinkimui priėmus sprendimą“ įrašytini žodžiai „tikrųjų narių susirinkimui priėmus sprendimą dėl tikrojo nario pašalinimo“.

42.     Projekto 8 straipsnio 9 dalies 4 punkte ir 10 dalies 3 punkte vietoj žodžio „kolegialių“ įrašytini žodžiai „valdymo ir kitų“.

43.     Manytina, kad projekto 8 straipsnio 9 dalis turėtų būti papildyta dar vienu tikrojo Konfederacijos nario pašalinimo iš Konfederacijos narių tarpo kriterijumi, t. y. tada, kai tikrasis narys nebeatitinka projekto 7 straipsnio 1 dalies 1 punkte įtvirtinto reikalavimo.

44.     Siekiant teisinio aiškumo, projekto 8 straipsnį siūlytina papildyti nauja dalimi, nustatančia galimas asocijuotų Konfederacijos narių (tolesnės) narystės Konfederacijoje sąlygas tuo atveju, kai iš Konfederacijos tikrųjų narių buvo pašalintas juridinis asmuo, kurio nariai jie buvo.

45.     Siekiant teisinio aiškumo bei derinant projekto nuostatas tarpusavyje, projekto 8 straipsnio 10 dalies nuostatoje iki dvitaškio vietoj žodžių „Konfederacijos kongreso nustatyta tvarka“ įrašytini žodžiai „Konfederacijos prezidiumui priėmus sprendimą išbraukti narį iš Konfederacijos asocijuotų narių sąrašo“.

46.     Derinant projekto nuostatas tarpusavyje, projekto 8 straipsnis pildytinas nuostatomis, nustatančiomis buvusio asocijuoto nario pakartotinį stojimą į Konfederaciją tuo atveju, kai jis buvo pašalintas tik iš asocijuotų Konfederacijos narių tarpo, tačiau po pašalinimo toliau tęsė savo narystę tikrajame Konfederacijos naryje. Pažymėtina, kad projekto 8 straipsnio 3 dalyje, nustatančioje asocijuotos narystės Konfederacijoje pradžios sąlygas, toks atvejis nėra numatytas.

47.     Vertinant projekto 9 straipsnio 2 dalies 14 punktą, kuriame siūloma įtvirtinti, kad Konfederacijos įstatuose turi būti nustatyta Konfederacijos tikrųjų ir asocijuotų narių nario mokesčio mokėjimo tvarka, atkreiptinas dėmesys, kad pagal projekto 11 straipsnio 2 dalies 3 punkto nuostatas tikrųjų Konfederacijos narių nario mokesčio mokėjimo tvarka būtų nustatoma ne Konfederacijos įstatuose, bet ją nustatytų Konfederacijos tikrųjų narių visuotinis susirinkimas, o asocijuotų Konfederacijos narių mokesčio mokėjimo tvarką, atsižvelgiant į projekto 12 straipsnio 2 dalies 5 punkto nuostatas, nustatytų Konfederacijos kongresas. Todėl projekto nuostatas dėl Konfederacijos narių nario mokesčio mokėjimo tvarkos nustatymo reikėtų suderinti tarpusavyje.

48.     Nėra aiškus projekto 11 straipsnio 2 dalies 4 punkto, nustatančio, kad Konfederacijos tikrųjų narių visuotinis susirinkimas turi teisę nustatyti Konfederacijos tikrųjų narių ar Konfederacijos vardu veikiančių kitų juridinių asmenų įgaliojimus, pareigas ir teises vykdyti statybos inžinierių profesinės kvalifikacijos suteikimo, kompetencijų, būtinų vadovauti statybos pagrindinių sričių techninei veiklai, įvertinimo ir patvirtinimo, statybos inžinierių užsienio valstybėje jų turimos teisės pripažinimo, statybos proceso dalyvių kvalifikacijos tobulinimo veiklą, santykis su kitomis projekto nuostatomis, kuriose nustatyta, kad šiuos sprendimus priima ir išvadas Konfederacijai teikia Konfederacijos sudarytos komisijos, o minėtus sprendimus pagal projekto 3 straipsnio 2 dalies 4 punktą priima išimtinai pati Konfederacija (t. y. jos organai).

49.     Projekto 11 straipsnio 2 dalies 6 punkte vietoj žodžių „įstatymų leidėjui“ įrašytinas žodis „Seimui“.

50.     Projekto 11 straipsnio 2 dalies 8 punktą siūlytina suderinti su Asociacijų įstatymo 8 straipsnio 2 dalimi, nustatančia, kad visuotinis narių susirinkimas sprendžia ir kitus visuotinio narių susirinkimo kompetencijai priskirtus klausimus, jei tai nepriskirta kitų asociacijos organų kompetencijai ir jei pagal esmę tai nėra valdymo organo funkcijos.

51.     Nėra aišku, kodėl projekto 12 straipsnio 1 dalyje pateikiama nuoroda į Asociacijų įstatymą, nors būtent projekte, o ne Asociacijos įstatyme yra išdėstytos visuotinio tikrųjų narių susirinkimo funkcijos. Be to, formuluotė nustatanti, kad Konfederacijos kongresas yra organas, turintis dalį visuotinio tikrųjų narių susirinkimo teisių, suponuoja, kad kongresas gali įgyvendinti kažkurias visuotinio tikrųjų narių susirinkimo teises, nurodytas projekto 11 straipsnio 2 dalyje. Tačiau įvertinus projekto 12 straipsnio turinį, galima daryti išvadą, kad Konfederacijos kongresas tokių teisių neturės. Atsižvelgiant į tai, projekto 12 straipsnio 1 dalies nuostata tikslintina.

52.     Projekto 12 straipsnio 2 dalies 1 punkte vietoj žodžių „Konfederacijos prezidiumą ar atskirus jos narius“ įrašytini žodžiai „Konfederacijos prezidiumo narius“, o žodis skliaustuose „(skirti)“ išbrauktinas kaip klaidinantis ir perteklinis (analogiško turinio pastaba taikytina ir šios dalies 2 ir 3 punktams).

53.     Projekto 12 straipsnio 2 dalies 8 punkto nuostata, nustatanti, kad Konfederacijos kongresas turi teisę spręsti tuos klausimus, kurie nepriskirti jokių kitų Konfederacijos organų kompetencijai, jeigu tai nėra valdymo organų funkcijos, turėtų būti suderinta su projekto 11 straipsnio 2 dalies 8 punktu, nes joje įtvirtinama analogiško turinio nuostata, pagal kurią kitų klausimų, nepriskirtinų kongreso kompetencijai, sprendimas imperatyviai priskiriamas visuotinio tikrųjų narių susirinkimo kompetencijai.

54.     Projekto 13 straipsnio 2 dalį siūlome papildyti, nurodant, kas įformina darbo sutarčių su prezidiumo nariais sudarymą ir nutraukimą (analogiškai kaip nustatyta projekto 12 straipsnio 2 dalies 2 punkte), nes galimą darbo sutarčių su prezidiumo nariais sudarymą implikuoja projekto 11 straipsnio 2 dalies 7 punktas, numatantis, kad visuotinis Konfederacijos tikrųjų narių susirinkimas turi teisę nustatyti Konfederacijos prezidiumo narių atlyginimo dydžius.

55.     Pagal projekto 13 straipsnio 3 dalies nuostatoje iki dvitaškio siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą kolegialus Konfederacijos valdymo organas – Konfederacijos prezidiumas vykdytų Civilinio kodekso ir Asociacijų įstatymo valdymo organui priskirtas funkcijas. Atkreiptinas dėmesys, kad Asociacijų įstatymo 9 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad asociacijos valdymo organas veikia asociacijos vardu, kai yra santykių su kitais asmenimis, taip pat sudaro sandorius asociacijos vardu. Tuo tarpu pagal projekto 15 straipsnio 2 dalies 3 ir 4 punkte siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą Konfederaciją santykiuose su kitais asmenimis atstovautų, sandorius Konfederacijos vardu sudarytų ne Konfederacijos prezidiumas, bet Konfederacijos direktorius. Atsižvelgiant į tai, manytina, kad nuostatos, jog Konfederacijos prezidiumas vykdo Asociacijų įstatymo valdymo organui priskirtas funkcijas reikėtų atsisakyti, o Asociacijų įstatymo 9 straipsnio 3 dalies 1-10 punktuose nurodytos funkcijos projekte turėtų būti paskirstytos konkretiems Konfederacijos valdymo organams.

56.     Vertinant 13 straipsnio 3 dalies 2 punkto turinį, nėra aišku, kokie dar asmenys (be statybos inžinierių) gali tapti tikrojo Konfederacijos nario nariu ir tuo pačiu Konfederacijos asocijuotu nariu. Pažymėtina, kad ir pats Konfederacijos pavadinimas – Statybos inžinierių konfederacija, suponuoja, kad Konfederacija vienija būtent statybos inžinierius.

57.     Vertinant projekto 13 straipsnio 2 dalies 5 punktą, kuriame nustatyta, kad Konfederacijos prezidiumas aplinkos ministrui tvirtinti teikia statybos inžinierių profesinės kvalifikacijos suteikimo, kompetencijų, būtinų vadovauti statybos pagrindinių sričių techninei veiklai, įvertinimo ir patvirtinimo, statybos inžinierių užsienio valstybėje turimos teisės pripažinimo, statybos proceso dalyvių kvalifikacijos tobulinimo tvarkas, pažymėtina, jog viešojo administravimo subjekto įstatyminė prievolė tam tikrus administracinius sprendimus priimti asociacijos teikimu, neatitinka Viešojo administravimo įstatymo, viešojo administravimo principų ir teisinės valstybės principo, nes toks reguliavimo turinys riboja ministro kompetenciją savarankiškai formuoti politiką, be to, pažymėtina, kad jokiais atvejais viešojo administravimo subjekto sprendimo turinys negali priklausyti nuo tam tikros asmenų grupės ar asmenų grupę vienijančio subjekto pageidavimų ar nurodymų. Be to, ši nuostata nedera su kitomis projekto nuostatomis, kurios numato kitokią minėtų tvarkų aprašų tvirtinimo tvarką.

58.     Projekto 13 straipsnio 4 dalies 1 punkte arba brauktini žodžiai „tikrųjų ir“, nes tikrieji Konfederacijos nariai profesinės (statybų techninės) veiklos nevykdo, arba šio punkto formuluotė atitinkamai tikslintina.

59.     Projekto 14 straipsnio 3 dalies 1 punkte reikėtų detalizuoti, iš kokį statusą turinčių Konfederacijos narių informaciją, susijusią su Konfederacijos veikla, turi teisę gauti prezidentas. Analogiško turinio pastaba dėl Konfederacijos narių statuso detalizavimo teiktina ir projekto 15 straipsnio 2 dalies 5 punktui bei 3 daliai.

60.     Vertinant projekto 14 straipsnio 3 dalies 3 punkto turinį, nėra aišku, ar viceprezidentai būtų laikomi prezidiumo nariais. Jeigu taip, šiame punkte po žodžio „viceprezidentams“ reiktų įrašyti žodžius „ar kitiems“, jeigu vis dėlto ne – reikėtų aiškiau atskleisti Konfederacijos viceprezidentų statusą.

61.     Atsižvelgiant į tai, kad esminės profesinės etikos komisijos veiklos sąlygos, jos teisės turėtų būti nurodytos įstatymo lygmenyje, projekto 16 straipsnyje, kuriame siūloma reglamentuoti profesinės etikos komisijos veiklą, turėtų būti nurodyta, kurių subjektų iniciatyva galėtų būti keliamos drausmės bylos, kokias procesines teises turėtų asmenys drausminės bylos nagrinėjimo metu, kokius sprendimus, išnagrinėjusi drausmės bylą, turėtų teisę priimti profesinės etikos komisija, kuriam subjektui galėtų būti skundžiami profesinės etikos komisijos sprendimai ir panašiai.

62.     Projekto 16 straipsnio 2 dalyje tarp žodžių „Konfederacijos“ bei „narių“ įrašytinas žodis „asocijuotų“. Be to, vertinant šios nuostatos turinį nėra aišku, kokių dar asmenų (kurie nėra Konfederacijos asocijuoti nariai) drausmės bylas galėtų nagrinėti profesinės etikos komisija. Akivaizdu, kad šios komisijos, kaip vieno iš Konfederacijos organo kompetencijai, turėtų priklausyti tik šios asociacijos narių drausmės bylų nagrinėjimas.

63.     Projekto 17 straipsnio 1 dalyje vietoj žodžių „ir panašiai“ įrašytini žodžiai „ir kitas panašaus pobūdžio funkcijas“. Be to, manytina, kad projekte turėtų būti atskleistos bent esminės revizijos komisijos vykdytinos funkcijos.

64.     Projekto 17 straipsnio 2 dalyje vietoj žodžių „darbo tvarkos“ įrašytinas žodis „veiklos“.

65.     Projekto 18 straipsnio 1 dalyje numatoma, kad „Statybos inžinierių profesinės kvalifikacijos ir kompetencijų, būtinų vadovauti statybos pagrindinių sričių techninei veiklai įvertinimo ir patvirtinimo komisijos (toliau šiame straipsnyje – Komisijos) yra kolegialus Konfederacijos organas, priimantis sprendimus ir teikiantis išvadas Konfederacijai dėl statybos inžinierių profesinės kvalifikacijos suteikimo, ir kompetencijų, būtinų vadovauti statybos pagrindinių sričių techninei veiklai įvertinimo ir patvirtinimo, statybos inžinierių užsienio valstybėje jų turimos teisės pripažinimo, keitimo, papildymo, galiojimo apribojimo, galiojimo sustabdymo, galiojimo sustabdymo panaikinimo ar kitų poveikio priemonių taikymo“. Ši nuostata tikslintina keliais aspektais.

                   Pirma, nuostata, kad Konfederacija suteikia statybos inžinieriaus profesinę kvalifikaciją ir pripažįsta užsienyje įgytą minimą kvalifikaciją nedera su Švietimo įstatymo 391 straipsnio 11 dalies ir Statybos įstatymo 111 straipsnio 2 dalies 5 punkte nustatytu reguliavimu (žr. 7 ir 10 pastabas).

                   Antra, nėra aišku, kokiais atvejais Komisija priima sprendimus (t. y. kažkokias teisines pasekmes statybos inžinieriams sukuriančius administracinius aktus), o kada tik teikia išvadas Konfederacijai.

                   Trečia, šios projekto nuostatos dėstymas turėtų būti tikslinamas Komisijos funkcijas išvardinant atskirais papunkčiais.

                   Ketvirta, projekto nuostatas, kuriose siūloma nustatyti, kad atitinkamos komisijos priima sprendimus dėl statybos inžinierių profesinės kvalifikacijos „galiojimo apribojimo“ ir „kitų poveikių priemonių taikymo“ projekte reikėtų detalizuoti, nes nėra aišku, kokiu pagrindu komisijos priimtų sprendimą apriboti statybos inžinierių kvalifikacijos galiojimą, apribojimo terminai, kokias konkrečiai „kitas poveikio priemones“ komisijos galėtų taikyti. Projektą reikėtų papildyti nuostatomis, pašalinančiomis aukščiau nurodytus neaiškumus.

                   Penkta, siekiant projekto 18 straipsnio 1, 3 ir 4 dalyje vartojamų sąvokų suderinamumo, projekto 18 straipsnio 1 dalies paskutiniame sakinyje prieš žodį „nuostatus“ įrašytinas žodis „veiklos“.

                   Šešta, vietoj žodžių „kolegialus organas“ įrašytini žodžiai „kolegialūs organai“, nes komisijos bus dvi, o ne viena.

66.     Projekto 18 straipsnio 4 dalyje reikėtų nustatyti, kuris subjektas tvirtintų konfidencialumo pasižadėjimo ir nešališkumo deklaracijos formas.

67.     Projekto 19 straipsnio pavadinimas tikslintinas vietoj žodžio „buhalterinę“ įrašant žodį „finansinę“.

68.     Projekto 20 straipsnio 1 ir 3 dalyse vietoj formuluotės „Konfederacijos narių susirinkimas“ reikėtų įrašyti formuluotę „visuotinis Konfederacijos tikrųjų narių susirinkimas“.

69.     Projekto 21 straipsnio 2 dalies 1 punkte siūloma nustatyti, kad Konfederacijos pajamų šaltiniai yra tiksliniai įnašai bei įnašai atskiroms programoms ir projektams vykdyti. Iš projekto nuostatų nėra aišku, kuris Konfederacijos organas turėtų teisę nustatyti tokių įnašų dydį bei tvirtintų programas ir projektus, kurių vykdymui būtų mokami tiksliniai ar kitokie įnašai.

70.     Projekto 21 straipsnio 2 dalies 5 punkte vietoj žodžių „kredito įstaigų“ įrašytini žodžiai „mokėjimo įstaigų“.

71.     Nėra aišku, kodėl projekto 23 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad Konfederacijos steigime kaip savarankiški subjektai dalyvauja ne tik Lietuvos statybos inžinierių sąjunga, bet ir šios sąjungos tikrieji nariai. Manytina, kad Lietuvos statybos inžinierių sąjunga, kaip įsteigta atstovauti jos nariams, steigime būtent ir atstovautų savo narių interesus. Vertinant šią nuostatą, neaišku, kodėl tada savarankiška dalyvavimo Konfederacijos steigime teisė nenumatyta ir kitų dviejų steigime dalyvaujančių asociacijų nariams. Svarstytina, ar ir kitų steigėjų nariai taip pat neturėtų dalyvauti Konfederacijos steigime ir tapti Konfederacijos tikraisiais nariais, jeigu jie atitiktų projekto 7 straipsnio 1 dalies 1 punkte siūlomus nustatyti reikalavimus. Iš siūlomos dalies redakcijos taip pat neaišku, ar steigiamos Konfederacijos tikruoju nariu taptų Lietuvos statybos inžinierių sąjunga, ar tikraisiais nariais taptų tik Lietuvos statybos inžinierių sąjungos tikrieji nariai (nors šio straipsnio 4 dalyje jau nustatyta, kad Konfederacijos tikraisiais nariais taptų ne sąjunga, o buvę tikrieji jos nariai). Jeigu vis dėlto siūloma nustatyti, kad Konfederacijos steigime savarankiškai dalyvauja Lietuvos statybos inžinierių sąjungos tikrieji nariai, siūlome atsisakyti nuostatos, kad pati Lietuvos statybos inžinierių sąjunga kaip juos vienijanti asociacija savarankiškai taip pat dalyvauja Konfederacijos steigime.

72.     Siekiant teisinio aiškumo bei derinant projekto nuostatas tarpusavyje, projekto 23 straipsnio 1 dalies nuostatas reikėtų papildyti, nustatant reikalavimą buvusiems Lietuvos statybos inžinierių sąjungos nariams, siekiantiems būti Konfederacijos steigėjais ir tikraisiais nariais (t. y. nustatant reikalavimą, kad Konfederacijos steigėjais ir tikraisiais nariais buvę Lietuvos statybos inžinierių sąjungos tikrieji nariai galėtų būti tik tokiu atveju, jeigu atitiktų projekto 7 straipsnio 1 dalies 1 punkte nustatytus reikalavimus).

73.     Projekto 23 straipsnio 2 dalyje vietoj žodžių „turėdamos visuotinių narių susirinkimų sprendimus, Konfederaciją steigiančios organizacijos“ įrašytini žodžiai „Konfederacijos steigime dalyvaujančios asociacijos po to, kai jų visų visuotiniai narių susirinkimai priima sprendimus dėl dalyvavimo Konfederacijos steigime“.

74.     Projekto 23 straipsnio 3 dalis brauktina kaip ne tik netikslinga, nesuprantama, tačiau kaip dalinai ribojanti ir Konfederaciją steigiančių asociacijų teises. Atkreiptinas dėmesys, kad Konfederacija steigiama kaip nauja organizacija, o ne kaip reorganizuota Lietuvos statybos inžinierių sąjunga.

75.     Projekto 23 straipsnio 4 dalies nuostata „po įsteigimo“ tikslintina, nurodant subjektą, kuris yra steigiamas. Be to, projekto nuostata derintina su Asociacijų įstatymo 4 straipsnio 3 dalimi, pagal kurią asociacijos steigėjai ne nuo asociacijos įsteigimo tampa jos nariais, bet nuo asociacijos įregistravimo Juridinių asmenų registre. Atsižvelgiant į tai, projekto 23 straipsnio 4 dalies nuostatą derinant su Asociacijų įstatymo 4 straipsnio 3 dalimi, joje vietoj žodžių „po įsteigimo“ reikėtų įrašyti žodžius „po Konfederacijos įregistravimo Juridinių asmenų registre“.

76.     Projekto 23 straipsnio 4 dalyje vietoj žodžių „Lietuvos statybos inžinierių konfederacijos“ įrašytinas žodis „Konfederacijos“.

77.         Pagal projekto 23 straipsnio 5 dalyje siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą steigiamajame susirinkime Konfederacijos kongreso nariai būtų tvirtinami „pagal Konfederacijos įstatuose nustatytą tvarką“. Pastebėtina, kad pagal projekto 12 straipsnio 3 dalies nuostatas Konfederacijos kongreso nariai nėra renkami, juos deleguoja tikrieji Konfederacijos nariai, o Kongreso narių skaičius apskaičiuojamas Konfederacijos įstatų nustatyta tvarka kiekvienam Konfederacijos tikrajam nariui atskirai. Atsižvelgiant į tai, manytina, kad Konfederacijos steigėjai steigiamajame susirinkime turėtų ne tvirtinti Kongreso narius, bet nustatyti proporcijas, tenkančias kiekvienam Konfederacijos steigėjui, po Konfederacijos įregistravimo tapsiančiam Konfederacijos tikruoju nariu, pagal kurias jis deleguotų į Kongresą savo narius. Be to, šioje dalyje po žodžių „narių nariai“ įrašytini žodžiai „veikiantys statybos techninės veiklos srityse“. Taip pat tikslintina projekto 23 straipsnio dalių numeracija (du kartus sunumeruota 5 dalis).

78.         Projekto 23 straipsnio 6 dalyje vietoj žodžių „Konfederacija (Lietuvos statybos inžinierių sąjunga jos vardu)“ įrašytini žodžiai „Lietuvos statybos inžinierių sąjunga steigiamos Konfederacijos vardu“.

79.         Apibendrinant projekto 23 straipsnyje siūlomą nustatyti Konfederacijos steigimo teisinį reguliavimą, pažymėtina, kad jis nėra pakankamas. Pagal Asociacijų įstatymo 4 straipsnio 1 ir 4 dalių nuostatas Konfederacijos steigėjai turėtų sudaryti Konfederacijos steigimo sutartį ir parengti Konfederacijos įstatų projektą. Pagal Asociacijų įstatymo 4 dalyje nustatytą teisinį reguliavimą Konfederacijos steigiamajame susirinkime turėtų būti priimti Konfederacijos įstatai ir sudaromas bent vienas valdymo organas. Atsižvelgiant į tai, manytina, kad projektą reikėtų papildyti nuostatomis dėl Konfederacijos steigimo sutarties ir Konfederacijos įstatų priėmimo steigiamajame asociacijos susirinkime. Kartu atkreiptinas dėmesys, kad iš projekto nuostatų nėra aišku, kurį konkrečiai valdymo organą galėtų sudaryti steigiamasis Konfederacijos susirinkimas, nes pagal projekto 11, 12 ir 13 straipsnių nuostatas visuotinio Konfederacijos tikrųjų narių susirinkimo kompetencijai nėra priskirta Konfederacijos valdymo organų sudarymas, o juos sudaryti įgaliojimus turėtų būtent Konfederacijos kongresas arba prezidiumas. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar nereikėtų patikslinti aukščiau minėtų projekto straipsnių nuostatų, nustatant visuotiniam Konfederacijos tikrųjų narių susirinkimui teisę formuoti bent vieną konfederacijos valdymo organą, o projekto 23 straipsnyje nustatyti, kad tokį organą steigiamajame susirinkime suformuoja Konfederacijos steigėjai.

80.          Projekto 24 straipsnio 1 ir 2 dalių nuostatas reikėtų suderinti tarpusavyje, nes pagal projekto 24 straipsnio 1 dalį, šio straipsnio 3 dalis, atsižvelgiant į Teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 1 dalies nuostatas, įsigaliotų kitą dieną po oficialaus įstatymo paskelbimo dienos, o pagal projekto 23 straipsnio 2 dalies nuostatas ta pati straipsnio dalis įsigaliotų 2025 m. sausio 1 d. Manytina, kad projekto 24 straipsnio 2 ir 3 dalys turėtų įsigalioti kitą dieną po įstatymo oficialaus paskelbimo dienos, todėl projekto 24 straipsnio 1 dalis dėstytina taip: „Šis įstatymas, išskyrus 23 straipsnį ir šio straipsnio 3 dalį, įsigalioja 2026 m. rugsėjo 1 d.“.

81.         Projekto 24 straipsnio 2 dalyje reikėtų išbraukti žodelį „nuo“, nes įstatymo įsigaliojimas nėra tęstinis veiksmas, ir visą dalį išdėstyti taip: „Šio įstatymo 23 straipsnis įsigalioja
nuo 2025 m. sausio 1 d.“.

82.      Atsižvelgiant į tai, kad projektu nustatomas naujas teisinis reguliavimas, vadovaujantis Teisėkūros pagrindų įstatymo 15 straipsniu, privalo būti atliekamas numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimas.

83.      Pažymėtina, kad vadovaujantis Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 9 ir 19 punktais, rengiant norminio teisės akto projektą, kuriuo numatoma reguliuoti visuomeninius santykius, susijusius su subjektų kvalifikacijos ir dalykinės reputacijos reikalavimų nustatymu, panaikinimu ar pakeitimu, administracinių ir viešųjų paslaugų teikimu, atliekamas šio teisės akto projekto antikorupcinis vertinimas.

84.      Reglamentuojamų profesinių kvalifikacijų pripažinimo įstatymo 31 straipsnyje nustatyta teisės aktų projektų rengėjų pareiga atlikti teisės aktų projektų, susijusių su reglamentuojamomis profesijomis, proporcingumo vertinimą.

85.     Atsižvelgiant į tai, kad Ekonomikos ir inovacijų ministerija formuoja valstybės politiką reglamentuojamų profesinių kvalifikacijų pripažinimo srityje, taip pat atsižvelgiant į tai, kad Teisingumo ministerija formuoja politiką asmens duomenų apsaugos srityje, organizuoja, koordinuoja ir kontroliuoja šios valstybės politikos įgyvendinimą (projekto 3 straipsnio 2 dalies 4 punkte numatyta Konfederacijos teisė gauti ir tvarkyti asmens duomenis), dėl teikiamo projekto turėtų būti gauta Vyriausybės išvada.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                        Dainius Zebleckis

 

 

I. Girdžiūnaitė, tel. (0 5)  209 6895, el. p. [email protected]

E. Mušinskis, tel. (0 5)  209 6356, el. p. [email protected]

S. Švedas, tel. (0 5)  209 6165, el. p. [email protected]