LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas

 

 

Pagrindinio komiteto IŠVADA

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS BENDRUOMENINIŲ ORGANIZACIJŲ PLĖTROS ĮSTATYMO NR. XIII-1774 8 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

NR. XIIIp-4480

 

2020-06-10  Nr. 113-P-26

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo:

Komiteto pirmininkė Guoda Burokienė, komiteto nariai: Valentinas Bukauskas, Gintautas Kindurys, Vanda Kravčionok, Kęstutis Masiulis, Povilas Urbšys.

Komiteto biuro darbuotojai: biuro vedėja Lina Milonaitė, patarėjai: Eglė Jonevičienė, Ieva Lavišienė, Rasa Mačiulytė, Kristina Šimkutė, Juras Taminskas, padėjėja Genovaitė Jasaitienė.

Kviestieji asmenys: Lietuvos savivaldybių asociacijos direktorė Roma Žakaitienė, Lietuvos savivaldybių asociacijos patarėja Vida Ablingienė, Klaipėdos bendruomenių asociacijos vadovas Renaldas Kulikauskas, Lietuvos kaimo bendruomenių sąjungos pirmininkė Virginija Šetkienė, Lietuvos vietos bendruomenių organizacijų tarybos pirmininkas Ramūnas Navickas, LVBOS valdybos narė Jolanta Marija Malinauskaitė, Vilkaviškio rajono kaimo bendruomenių sąjungos pirmininkė Lina Kružinauskienė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-03-02

1

(8)

 

(2)

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, teisėkūros principams  ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.   Projektu teikiamos keičiamo įstatymo 8 straipsnio 2 dalies pirmajame sakinyje vartojama formuluotė „tos savivaldybės bendruomeninių organizacijų“ keistina į keičiamame įstatyme vartojamą formuluotę „tos savivaldybės teritorijoje veikiančių bendruomeninių organizacijų“. Šios dalies paskutiniame sakinyje žodis „bendruomenių“ taisytinas į „bendruomeninių“.

Pritarti

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-03-02

1

(8)

 

(2)

 

2.   Projektu teikiamos keičiamo įstatymo 8 straipsnio 2 dalies pirmajame sakinyje nurodoma, kad savivaldybės bendruomenines organizacijas vienijanti organizacija gali būti „sąjunga, asociacija ar kt.“. Kadangi pagal keičiamo įstatymo 2 straipsnio 1 dalyje įtvirtintą apibrėžimą bendruomeninė organizacija yra viešasis juridinis asmuo, kurio teisinė forma – asociacija, pažymime, kad vienintelė galima kitus juridinius asmenis vienijančio juridinio asmens, koordinuojančio narių veiklą, atstovaujančio narių interesams ir juos ginančio, teisinė forma yra asociacija. Žodis „sąjunga“ gali būti asociacijos pavadinime (Lietuvos Respublikos asociacijų įstatymo 2 straipsnio 1 dalis), tai nėra alternatyvi asociacijai juridinio asmens teisinė forma, kaip tai nurodoma projekte. Taip pat diskutuotina projekte nurodoma kitos bendruomenines organizacijas vienijančios organizacijos formos galimybė „ir kt.“, nes nėra aišku, ar turima omenyje kitos tokios organizacijos teisinės formos, ar tai, kad tokia organizacija gali būti neformali ir neįgijusi juridinio asmens statuso, ar kažkokie kiti organizacijos formos variantai.

Pritarti

Žr. Komiteto pasiūlymą prie Teisės departamento pastabos Nr. 4.

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-03-02

1

(8)

 

(2)

 

3.   Projektu teikiamos keičiamo įstatymo 8 straipsnio 2 dalies antrajame sakinyje atsisakytina žodžio „skėtinės“, nes keičiamame įstatyme savivaldybės lygmens bendruomeninių organizacijų skėtinė organizacija nėra apibrėžta. Projekte pakaktų nurodyti „tokią organizaciją“, t. y.  2 dalies pirmajame sakinyje nurodytą organizaciją.

Pritarti

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-03-02

1

(8)

 

(2)

 

4.   Projektu teikiamoje keičiamo įstatymo 8 straipsnio 2 dalyje nurodoma, kad nustatytais atvejais „savivaldybė organizuoja bendruomeninių organizacijų atstovų rinkimus“, o jie laikomi įvykusiais, jeigu juose „dalyvavo“ ne mažiau kaip 1/2 savivaldybės teritorijoje veikiančių bendruomeninių organizacijų. Toks siūlomas teisinis reguliavimas diskutuotinas šiais aspektais.

4.1.  „Savivaldybė“ yra teritorijos administracinis vienetas. Funkcija turėtų būti priskiriama ne savivaldybei, o konkrečiai savivaldybės institucijai.

4.2.  Įstatyme turėtų būti nustatyta visoms savivaldybėms vienoda rinkimų organizavimo ir vykdymo tvarka ar bent jau pagrindiniai rinkimų principai (įskaitant kandidatų kėlimą, balsavimą, rezultatų nustatymą), aiškiai atskleistas „dalyvavimo“ turinys (ar tai yra kandidatų kėlimas, ar balsavimas).

Pritarti

Pasiūlymas:

Pakeisti keičiamo įstatymo 8 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Bendruomeninių organizacijų atstovus į savivaldybės bendruomeninių organizacijų tarybą deleguoja tos savivaldybės teritorijoje veikianti ir ne mažiau nei 1/2 tos savivaldybės teritorijoje veikiančių bendruomeninių organizacijų vienijanti organizacija (sąjunga, asociacija ar kt.), kuri nustato deleguojamų atstovų skaičių. Jeigu savivaldybės teritorijoje tokios skėtinės organizacijos nėra, savivaldybės administracijos direktorius savivaldybės tarybos nustatyta tvarka organizuoja bendruomeninių organizacijų atstovų rinkimus. Tuo atveju atstovų skaičių nustato savivaldybės taryba. Kandidatus turi teisę siūlyti tos savivaldybės teritorijoje veikiančios bendruomeninės organizacijos. Balsuojant kiekviena bendruomeninė organizacija turi po vieną balsą. Rinkimai laikomi įvykusiais, jeigu juose dalyvavo balsavo ne mažiau kaip 1/2 savivaldybės teritorijoje veikiančių bendruomenių bendruomeninių organizacijų. Išrinktais laikomi daugiausiai balsų surinkę kandidatai.

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-03-02

1

(8)

 

(6)

 

5.   Projektu keičiamo įstatymo 8 straipsnio 6 dalyje turėtų būti atskleistas „suderinimo“ turinys, tvarka ir pasekmės, nes iš siūlomo reguliavimo nėra aišku, kaip šis derinimas turėtų vykti, kiek bendruomeninių organizacijų jame turėtų dalyvauti, kas įvyktų, jei sprendimą suderintų tik dalis savivaldybės teritorijoje veikiančių bendruomeninių organizacijų.

Pritarti

Pasiūlymas:

Pakeisti keičiamo įstatymo 8 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

„6. Savivaldybės, kurios teritorijoje yra iki 100 000 gyventojų, tarybos sprendimu, suderintu su kuriam pritarė ne mažiau kaip 1/2 tos savivaldybės teritorijoje veikiančiomis  bendruomeninėmis organizacijomis veikiančių bendruomeninių organizacijų, savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybai gali būti pavesta atlikti ir savivaldybės bendruomeninių organizacijų tarybos funkcijas.

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-03-02

1

(8)

 

(6)

 

6.   Projektu keičiamo įstatymo 8 straipsnio 6 dalyje numatoma galimybė savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybai pavesti atlikti savivaldybės bendruomeninių organizacijų tarybos funkcijas. Toks siūlymas diskutuotinas, nes reikšmingai skiriasi šių dviejų tarybų paskirtis ir sudarymo tvarka. Į savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybą narius skiriančių subjektų (nevyriausybinių organizacijų) veiklos teritorija iš esmės nėra ribojama, Lietuvos Respublikos nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatyme (6 straipsnio 5 dalis) nustatomas tik reikalavimas, kad atitinkamos nevyriausybinės organizacijos veiktų ir atitinkamos savivaldybės teritorijoje. Be to, nevyriausybinė organizacija pagal Nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymą gali būti bet kokios teisinės formos viešasis juridinis asmuo (išskyrus įstatymo nustatytas išimtis). Tuo metu bendruomeninė organizacija, kaip savivaldybės bendruomeninių organizacijų tarybos narius deleguojantis subjektas, pagal keičiamo įstatymo nuostatas yra griežtai apribotos teisinės formos asociacija, kurios steigėjai ir nariai ribojami priklausymu tik konkrečios vienos savivaldybės gyvenamosios vietos bendruomenei.

Nepritarti

Visos bendruomeninės organizacijos yra ir nevyriausybinės organizacijos, todėl Nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymas laikytinas bendruoju įstatymu, t. y. nustatančiu bendrąsias taisykles, o Bendruomeninių organizacijų plėtros įstatymas yra specialusis įstatymas, atskleidžiantis bendruomeninių organizacijų specialųjį teisinį reguliavimą. Nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo 6 straipsnio 6 dalyje jau yra įtvirtinta ši nuostata.

Taip pat komitetas patobulino keičiamo įstatymo 8 straipsnio 6 dalį, papildant ją nuostata, kad tokiam savivaldybės tarybos sprendimui turi pritarti ne mažiau kaip 1/2 tos savivaldybės teritorijoje veikiančių bendruomeninių organizacijų.

Žr. komiteto pasiūlymą prie Teisės departamento pastabos Nr. 5.

 

 

7.

Teisingumo ministerijos Europos teisės departamentas

2020-03-02

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos bendruomeninių organizacijų plėtros įstatymo Nr. XIII-1774 8 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP­-4480 atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad pastabų neturime.

Pritarti

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nepaskirta.

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui Nr. XIIIP-4480(2) ir komiteto išvadai.

7.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas

2020-06-10

2

 

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad projekte numatyta įsigaliojimo data jau yra praėjusi, siūlome nustatyti kitą įsigaliojimo datą, taip pat siūloma nustatyti datą, iki kada savivaldybių tarybos turėtų priimti šiam įstatymui įgyvendinti reikalingus teisės aktus..

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2020 m. balandžio  rugsėjo 1 d.

2. Vyriausybė Savivaldybių tarybos iki 2020 m. kovo rugpjūčio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“

Pritarti

 

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirtas pranešėjas: Gintautas Kindurys.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

            PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas įstatymo projektas Nr. XIIIP-4480(2), jo lyginamasis variantas.

 

 

            Komiteto pirmininkė                                                                                                   Guoda Burokienė                                                                                                       

                                   

           

                                   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                       

 

Komiteto biuro patarėja (ES) Rasa Mačiulytė