LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Aplinkos apsaugos komitetas

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA (1)

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS APSAUGOS ĮSTATYMO NR. I-2223 1, 6, 8, 194, 31 IR 33 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIVP-3292 (2)

2024-05-15  Nr. 107-P-19

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė, komiteto nariai: Kasparas Adomaitis, Aidas Gedvilas, Tomas Tomilinas, Romualdas Vaitkus, Justinas Urbanavičius.

    Komiteto biuras: vedėja Birutė Pūtienė, patarėja Rasa Matusevičiūtė, padėjėja Vida Katinaitė.

    Kviestieji asmenys: Aplinkos ministerijos viceministrė Raminta Radavičienė, Aplinkos apsaugos politikos įgyvendinimo koordinavimo grupės vadovė Eglė Paužuolienė.

 

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos teisės departamentas

2024-05-13

1

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Pagal projekto 7 straipsnį įstatymas įsigaliotų 2024 m. spalio 1 d. Projekto 1 straipsniu siūloma Aplinkos apsaugos įstatymo (toliau - keičiamas įstatymas) 1 straipsnį papildyti nauju 34 punktu, buvusį 1 straipsnio 34 punktą laikyti 35 punktu ir pakeisti 1 straipsnio 35 punktą. Atkreiptinas dėmesys, kad 2023 m. gruodžio 14 d. Seimas priėmė Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos įstatymo Nr. I-2223 1, 12, 122 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 121, 122, 123, 124, 125 straipsniais įstatymą Nr. XIV-2351 (toliau – įstatymas Nr. XIV-2351), kurio 1 straipsniu keičiamo Aplinkos apsaugos įstatymo 1 straipsnis taip pat pildomas nauju 34 punktu bei naujais 35 ir 36 punktais, buvęs 1 straipsnio 34 punktas laikomas 37 punktu, pakeičiamas 1 straipsnio 37 punktas. Atkreiptinas dėmesys, kad minėto įstatymo nuostatos įsigalioja 2024 m. liepos 1 d. Atsižvelgiant į tai projekto 1 straipsnio nuostatas reikėtų suderinti su minėto įstatymo nuostatomis, t. y. projekto 1 straipsnio 1 dalyje reikėtų nurodyti, kad keičiamo įstatymo 1 straipsnis pildomas nauju 37 punktu; 2 dalyje reikėtų nurodyti, kad buvęs keičiamo įstatymo 1 straipsnio 37 punktas laikomas 38 punktu; 3 dalyje dėstyti keičiamo įstatymo 1 straipsnio 38 punkto pakeitimus.

Pritarti

Komiteto pasiūlymas:

Projekto 1 straipsnio 1 dalyje nurodyti, kad keičiamo įstatymo 1 straipsnis pildomas nauju 37 punktu; 2 dalyje nurodyti, kad buvęs keičiamo įstatymo 1 straipsnio 37 punktas laikomas 38 punktu; 3 dalyje dėstyti keičiamo įstatymo 1 straipsnio 38 punkto pakeitimus.

Atsižvelgiant į tai, keičiamo įstatymo 1 straipsnį išdėstyti taip:

„1. Papildyti 1 straipsnį nauju 37 punktu: 

„37) aplinkos apsaugos kontrolė – įstatymais įgaliotų viešojo administravimo subjektų veikla, kuria siekiama užtikrinti fizinių ir juridinių asmenų veiklos aplinkos apsaugos ir gamtos išteklių naudojimo srityje teisėtumą ir teisėtvarką ir kuri apima pažeidimų prevenciją ir jų nutraukimą, asmenų, padariusių pažeidimų aplinkos apsaugos ir gamtos išteklių naudojimo srityje, nustatymą, jų patraukimą teisinėn atsakomybėn;“. 

2. Buvusį 1 straipsnio 37 punktą laikyti 38 punktu. 

3. Pakeisti 1 straipsnio 38 punktą ir jį išdėstyti taip: 

„38) kitos šiame įstatyme vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžiamos Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės įstatyme, Lietuvos Respublikos krizių valdymo ir civilinės saugos įstatyme, Lietuvos Respublikos energetikos įstatyme, Lietuvos Respublikos planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo įstatyme, Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatyme, Lietuvos Respublikos statybos įstatyme, Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatyme ir Lietuvos Respublikos želdynu įstatyme.“ 

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

2.

Seimo kanceliarijos teisės departamentas

2024-05-13

1

 

 

 

2.         Projekto 1 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 35 punkto nuostatos turėtų būti suderintos su įstatymo Nr. XIV-2351 1 straipsnio 4 dalimi keičiamo įstatymo 1 straipsnio 37 punkto nuostatomis.

Pritarti

Komiteto pasiūlymas:

Projekto 1 straipsnio 3 dalį išdėstyti taip:

„3. Pakeisti 1 straipsnio 38 punktą ir jį išdėstyti taip: 

„38) kitos šiame įstatyme vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžiamos Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės įstatyme, Lietuvos Respublikos krizių valdymo ir civilinės saugos įstatyme, Lietuvos Respublikos energetikos įstatyme, Lietuvos Respublikos planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo įstatyme, Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatyme, Lietuvos Respublikos statybos įstatyme, Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatyme ir Lietuvos Respublikos želdynu įstatyme.“ 

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

3.

Seimo kanceliarijos teisės departamentas

2024-05-13

5

 

 

 

3.         Projekto 2 straipsnio 3 ir 5 dalimis keičiamo įstatymo 6 straipsnio 7 dalies 10 ir 11 punktuose siūloma nustatyti, kad savivaldybių institucijos vykdo savivaldybės institucijų nustatytų aplinkos apsaugos normatyvų laikymosi kontrolę bei aplinkos apsaugos kontrolę aplinkos apsaugos srityse, kuriose tokie įgaliojimai suteikti savivaldybėms kituose aplinkos apsaugą reglamentuojančiuose įstatymuose. Projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 31 straipsnio 2 punkte siūloma nustatyti, kad aplinkos apsaugos kontrolę atlieka ne tik savivaldybių institucijos, bet ir savivaldybių įstaigos. Taigi, iš projekto nuostatų nėra aišku, ar aplinkos apsaugos kontrolę įstatymu būtų įgaliotos atlikti tik savivaldybių institucijos, ar ir savivaldybių įstaigos. Šiame kontekste atkreiptinas dėmesys ir į tai, kad pagal projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 8 straipsnio 2 dalies nuostatas aplinkos apsaugos kontrolę vykdytų savivaldybės administracijos direktoriaus įgalioti savivaldybės administracijos valstybės tarnautojai. Pagal Vietos savivaldos 33 straipsnio 1 dalį savivaldybės administracija yra savivaldybės biudžetinė įstaiga. Atsižvelgiant į tai, ir siekiant teisinio aiškumo, minėtos projekto nuostatos derintinos tarpusavyje, aiškiai nustatant subjektus, kurie įstatymu būtų įgalioti vykdyti aplinkos apsaugos kontrolę.

Pritarti

Komiteto pasiūlymas:

Projekto 2 straipsnio ir Projekto 5 straipsnio nuostatos, susijusios su funkcijų, įgalinimų aplinkos srityje suteikimu vietos savivaldos lygmeniu veikiantiems subjektams, derintinos tarpusavyje.

 

Projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 31 straipsnio 2 punktą tikslinga koreguoti ir išdėstyti taip:

„2) savivaldybių institucijos ir įstaigos šio įstatymo, Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo, Lietuvos Respublikos geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo, Lietuvos Respublikos aplinkos oro apsaugos įstatymo ir kitų aplinkos apsaugą ir gamtos išteklių naudojimą reglamentuojančių įstatymų nustatytose srityse;“

 

Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 8 straipsnio 2 dalimi įgaliotiems  savivaldybės administracijos valstybės tarnautojams suteikiama teisė patekti į privačias teritorijas ir jose esančius objektus. Manytina, kad tokia formuluotė turėtų išlikti.

 

Atsižvelgiant į Vietos savivaldos įstatyme apibrėžtą savivaldybių institucijų kompetenciją, manytina, kad funkcijos, kylančios iš keičiamo įstatymo turi būti numatytos būtent joms. Atsižvelgdamos į numatytos funkcijos pobūdį (teisėkūrinio ar vykdomojo pobūdžio) savivaldybės institucijos įgaliotų veikti atitinkamus subjektus (pvz., savivaldybės administraciją).

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                                                                                         Aistė Gedvilienė

 

 

 

 

 

Aplinkos apsaugos komiteto biuro patarėja (ES) Rasa Matusevičiūtė