LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
aplinkos apsaugos komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL lietuvos respublikos Žuvininkystės įstatymo Nr. VIII-1756 2, 6, 14, 14(1), 14(3), 14(4),15, 20 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto nr. xivp-2334
2023-05-03 Nr. 107-P- 14
Vilnius
1. 1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė, komiteto nariai: Kasparas Adomaitis, Ligita Girskienė, Linas Jonauskas, Tomas Tomilinas, Justinas Urbanavičius, Romualdas Vaitkus, Andrius Vyšniauskas.
Komiteto biuro vedėja Birutė Pūtienė, biuro patarėja Jolita Jakučionytė, biuro padėjėja Vida Katinaitė.
Kviestieji asmenys: Aplinkos viceministras Danas Augutis, Aplinkos ministro patarėjas Marius Čepulis, Gamtos apsaugos politikos grupės vadovas Algirdas Klimavičius, vyresn. patarėjas Vilmantas Graičiūnas, vyr. specialistas Povilas Paukštė, vyr. specialistas Giedrius Ladukas, Konkurencijos tarybos vyresn. patarėja Ieva Michalovaitė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Žuvininkystės įmonių asociacija „Lampetra“ 2023-02-01 |
6 |
3 |
|
Pagal Projekto 3 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 14 straipsnio 1 dalies nuostatas, upinių nėgių, migruojančių ungurių ir seliavų verslinė žvejyba uždraudžiama. Kadangi perleidžiamosios teisės į upinių nėgių, seliavų ir migruojančių ungurių žvejybos vidaus vandenyse kvotas yra paskirtos 2022–2026 metams, migruojančių ungurių žvejybos dalyje upelių kvotos paskirtos iki 2025 m. imtinai, siūlytume galimybę perleisti teisę į žvejybos kvotą aplinkos ministro įgaliotai biudžetinei įstaigai suteikti ne tik žvejybą Kuršių mariose vykdantiems ūkio subjektams, bet visiems vidaus vandenyse verslinę žvejybą vykdžiusiems ūkio subjektams, jei, pagal Projekto nuostatas, jų vykdytą žvejybą numatoma uždrausti ar apriboti. Atsižvelgiant į tai, siūlytina Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 6 straipsnio 3 dalį išdėstyti taip: 3.“ Žvejybos jūrų vandenyse reglamentavimo priemones nustato Europos Sąjungos teisės aktai, o priemones, kurių nereglamentuoja Europos Sąjungos teisės aktai, nustato žemės ūkio ministras arba jo įgaliota institucija. Žvejybos vidaus vandenyse reglamentavimo priemones nustato aplinkos ministras. Žvejybos vidaus vandenyse limitus, verslinės žvejybos vidaus vandenyse draudimą ar ribojimą tam tikru laiku (arba tam tikrose vietose) arba tam tikrų rūšių žuvų žvejybos uždraudimą aplinkos ministras nustato įvertinus šio straipsnio 6 dalyje nustatyta tvarka atliekamų žuvų išteklių tyrimų duomenis, patvirtintus ekspertų komisijos ir mažina verslinės žvejybos limitus vidaus vandenų telkiniuose ne mažesne apimtimi nei žvejybos kvotos, į kurias ūkio subjektai perleido teisę aplinkos ministro įgaliotai biudžetinei įstaigai šio įstatymo nustatyta tvarka.““ Motyvai dėl pakeitimo: Aplinkos ministerija nustatydama žvejybos limitus ar kitas reglamentavimo priemones vadovaujasi tik jos pačios užsakytais moksliniais darbais; moksliniai darbai yra užsakomi Aplinkos ministerijos iniciatyva, darbus vertina, priima juos apmoka taip pat Aplinkos ministerija, todėl kyla rizika dėl skaidrumo bei abejonės dėl išvadų ir rekomendacijų. Mokslinius tyrimus dėl Kuršių marių žuvų išteklių atlieka keletas mokslinių įstaigų ar atskirų mokslininkų ir dažnai pateikiamos skirtingos išvados ir rekomendacijos, todėl siūlome Įstatymu numatyti, kad tyrimų duomenys būtų patvirtinami nepriklausomų ekspertų komisijos išvadomis. |
Pritarti iš dalies |
Galimybę perleisti teisę į žvejybos kvotą aplinkos ministro įgaliotai biudžetinei įstaigai suteikti ne tik žvejybą Kuršių mariose vykdantiems ūkio subjektams, bet visiems vidaus vandenyse verslinę žvejybą vykdžiusiems ūkio subjektams. Specializuotąją upinių nėgių, migruojančių ungurių ir seliavų verslinę žvejybą uždrausti nuo 2026 m. Vadovaujantis teisės aktais žuvų išteklių tyrimus gali vykdyti tik kompetentingi juridiniai (biologinio profilio mokslo ir studijų institucijos bei organizacijos) ar fiziniai (turintys aukštąjį universitetinį ar jam prilygintą biomedicinos mokslų studijų srities išsilavinimą ir ne mažiau kaip 3 metų šio darbo patirtį) asmenys. Skelbiant viešuosius konkursus dažnai keliami dar aukštesni kvalifikacijos reikalavimai. Siūlomos ekspertų komisijos sudėtyje būtų tie patys mokslininkai, kurie vykdo tyrimus. Išvada, kad žvejybos intensyvumą Kuršių mariose būtina mažinti mažiausiai trečdaliu pirmiausiai buvo pateikta ŽŪM užsakymu atliktų tyrimų ataskaitoje. |
2. |
Žuvininkystės įmonių asociacija „Lampetra“ 2023-02-01 |
6 |
|
|
Projekto 6
straipsniu keičiamo įstatymo 144 straipsnio 2 ir 3 dalyse siūloma
nustatyti, kad išmokos, kurią gauna ūkio subjektas už perleidžiamą teisę į
žvejybos kvotą, apskaičiavimo ir mokėjimo tvarką nustato aplinkos ministras.
Siūlytume esmines teisių į žvejybos kvotas perleidimo sąlygas reglamentuoti
įstatyme. Galimybę perleisti teisę į žvejybos kvotą aplinkos ministro
įgaliotai biudžetinei įstaigai siūlytume suteikti ūkio subjektams, kurie iki
2023 m. (esminių verslinės žvejybos apribojimų) vykdė verslinę žvejybą
valstybiniuose vidaus vandenų telkiniuose. Vadovaujantis keičiamo įstatymo 141
straipsnio 1 dalies nuostatomis, teisė į žvejybos kvotą suteikiama 5 kalendorinių
metų laikotarpiui. Atsižvelgdami į tai, išmokas, kurias gautų ūkio subjektai
už perleidžiamą teisę į žvejybos kvotą, siūlytume skaičiuoti pagal 5 (penkių) metų turėtas žvejybos
galimybes, bei tais metais iš žvejybos produktų
gautas pajamas, kurie pasirenkami ne daugiau kaip iš paskutinių 8
(aštuonių) kalendorinių metų. Jeigu ūkio subjektai turėjo teisę į žvejybos
kvotas mažiau nei 8 (aštuonis) kalendorinius metus, išmokos skaičiuojamos
pagal faktiškai turėtas žvejybos galimybes bei tais metais iš žvejybos
produktų gautas pajamas Motyvai dėl pakeitimo: 1. Įstatymo projekte siūloma skaičiuoti išmokas įvertinus 5 metų ūkio subjekto iš žvejybos veiklos gautas pajamas. Kadangi atliktas ir pristatytas žvejams mokslinis darbas numato kompensacijas pagal 5 metų gautas pajamas iš žvejybos produktų, todėl siūlome atsisakyti žodžio „įvertinus“, siūlome keisti „pagal“. 2. Atkreipiame dėmesį ir prašome atsižvelgti, kad laikotarpyje (2018, 2019, 2020, 2021, 2022 metai) už kuriuos planuojama išmoka, prisiskaičiuojami metai, kurie pilnai neatspinti žvejybos galimybių t.y.: * 2018 metais Aplinkos ministerija buvo išdavusi UAB „Minijos nafta“ 1,5 mėn. leidimus žvalgybiniams darbams Kuršių mariose, dėl ko buvo 1,5 mėn. apribota žvejyba; * 2020- 2021 metais žvejybos verslas turėjo „Covid-19“ pandemijos sukeltus laikotarpius. Dėl šių, ne nuo ūkio subjektų priklausančių priežasčių, žvejybos veikla negalėjo būti vykdoma pilna apimtimi, todėl ūkio subjektams turi būti suteikiama teisė pasirinkti 5 veiklos metus iš paskutinių aštuonerių, einančių prieš 2023 metus (kuomet įvesti esminiai apribojimai). 3. Taip pat pastebime, kad pateikta Projekte sąvoka „žvejybos veiklos pajamos„ neatspindi ūkio subjektų pajamų, kurios yra gaunamos iš žvejybos produktų, nes pagal Reglamentą (EB) Nr. 1224/2009 4 straipsnio 1 dalį apibrėžiama sekančiai: „Žvejybos veikla“ – žuvų paieška, žvejybos įrankių metimas, statymas, traukimas, žvejybos įrankių tempimas, sugautų kiekių patalpinimas laive, žuvų ir žuvininkystės produktų perkrovimas, laikymas laive, perdirbimas laive, perkėlimas, laikymas varžose, tukinimas ir iškrovimas; Siūlome sąvokose apskaičiuojant pajamas naudoti sąvoką „iš žvejybos produktų gautas pajamas“, nes šis terminas apims ne tik iš žvejybos veiklos gautas pajamas, bet ir iš žvejybos produktų perdirbimo gautas pajamas (perdirbimas krante). Šis terminas apibrėžtas 2000 m. birželio 27 d. Nr. VIII-1756 Žuvininkystės įstatymo (Galiojanti suvestinė redakcija:2021-11-01) 2 straipsnio sąvokose sekančiai: „ 58. Žvejybos produktai- vandens organizmai, kurie yra žvejybos veiklos rezultatas, taip pat iš šių organizmų gauti produktai.“. |
Nepritarti |
Pagal Projektą išmokas siūloma skaičiuoti žvejams palankia metodika, pagal 2018–2022 m. iš žvejybos veiklos turėtas pajamas, neįtraukiant 2023 m. ar vėlesnių metų, kai Kuršių mariose žvejybos limitai sumažinti trečdaliu. Pagal Valstybės pagalbos gaires https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LT/TXT/HTML/?uri=CELEX:52023XC0323(01)&from=EN Pagalba laikoma proporcinga, jei vienai pagalbą gaunančiai įmonei teikiamos pagalbos suma neviršija mažiausios sumos, būtinos veiklai, kuriai skiriama pagalba, vykdyti. Tinkamos finansuoti išlaidos turi būti patvirtinamos dokumentais, kurie turėtų būti aiškūs, tikslūs ir naujausi. Pagalba negali būti subsidijuojamos veiklos išlaidos, kurias įmonė būtų patyrusi bet kuriuo atveju, ir negali būti kompensuojama įprasta ekonominės veiklos verslo rizika. Teisė į žvejybos kvotą suteikiama 5 kalendorinių metų laikotarpiui. Pajamos, kurias potencialiai galėtų gauti įmonė jei žvejotų 5 metus ateityje, greičiausiai bus panašios į paskutinių 5 metų, o ne 8 pasirinktinai geriausių metų. Įmonei, pasitraukusiai iš žvejybos veiklos nebus ribojama teisė užsiimti žuvų perdirbimu krante, todėl veiklos, kurią ūkio subjektas gali tęsti, kompensavimas būtų perteklinis. |
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nepaskirta.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas: pritarti patobulintam įstatymo projektui, komiteto išvadoms dėl šio projekto ir teikti Lietuvos Respublikos žuvininkystės įstatymo Nr. VIII-1756 2, 6, 14, 14(1), 14(3), 14(4),15, 20 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-2334(2), jo lyginamąjį variantą.
7.2. Pasiūlymai:
8. Balsavimo rezultatai: už – 6, prieš – 0, susilaikė – 1.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Justinas Urbanavičius.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
PRIDEDAMA. Žuvininkystės įstatymo Nr. VIII-1756 2, 6, 14, 14(1), 14(3), 14(4),15, 20 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIVP-2334(2), jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas (Parašas) Aistė Gedvilienė
Komiteto biuro patarėja Jolita Jakučionytė