2019-12-13

PASIŪLYMAI

LIETUVOS RESPUBLIKOS

SVEIKATOS PRIEŽIŪROS ĮSTAIGŲ ĮSTATYMO NR. I-1367 1, 2, 3, 15 IR 55 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTUI NR. XIIIP-3163(2)

 

Eil.

Nr.

Siūloma keisti

 

 

Pasiūlymo turinys

 

 

Straipsnis

Straipsnio dalis

Punktas

1.

1

 

 

  Argumentai:

Lietuvos Respublikos Seimo teisės aktų projektų informacinėje sistemoje  registruotas Lietuvos Respublikos odontologų rūmų įstatymo Nr. IX-1929 pripažinimo netekusiu galios įstatymo projektas Nr. XIIIP-1049(3). Atsižvelgiant į tai, iš 1 straipsnio 2 dalies turėtų būti išbraukta nuoroda į  Lietuvos Respublikos odontologų rūmų įstatymą.

        

Pasiūlymas:

         Pakeisti 1 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

         „2.  Šis įstatymas taikomas  tiek, kiek šiame  įstatyme reglamentuojamų  visuomeninių  santykių nereglamentuoja Lietuvos Respublikos visuomenės sveikatos priežiūros įstatymas, Lietuvos Respublikos odontologų rūmų įstatymas, Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymas ir Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymas.“

2.

15

 

 

Argumentai:

1. Dėl vykdomų funkcijų svarbumo ir atsakomybės asmens sveikatos priežiūros įstaigoje vyriausiajam finansininkui (buhalteriui) turėtų būti taikomi tiek viešojo konkurso reikalavimai (tai numato ir Pareigybių, dėl kurių rengiamas konkursas, sąrašas, patvirtintas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2017 m. birželio 21 d. nutarimu Nr. 496), tiek atitikties nepriekaištingai reputacijai reikalavimai.

2. Biudžetinių įstaigų įstatymo 5 straipsnio 4 dalies 3 punkte ir Viešųjų įstaigų įstatymo 4 straipsnio 4 dalyje  nustatyta, kad  juridinio asmens steigėjas po juridinio asmens įsteigimo ne visada išlaiko teises ir pareigas įsteigto juridinio asmens atžvilgiu. Atsižvelgiant į tai, vietoj žodžių ,,steigėjas (steigėjai)“ turėtų būti įrašomi žodžiai ,,savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija ar visuotinis dalininkų susirinkimas“.

3. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2017 m. birželio 21 d. nutarimu Nr. 496 patvirtintas Konkursų valstybės ir savivaldybių įmonėse, iš valstybės, savivaldybių ir Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžetų bei iš kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų finansuojamose valstybės ir savivaldybių įstaigose ir viešosiose įstaigose, kurių savininkė yra valstybė ar savivaldybė, organizavimo ir vykdymo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas). Aprašas reglamentuoja konkursų organizavimą ir vykdymą valstybės ir savivaldybių įmonėse, iš valstybės, savivaldybių ir Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžetų bei iš kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų finansuojamose valstybės ir savivaldybių įstaigose ir viešosiose įstaigose, kurių savininkė yra valstybė ar savivaldybė, kai konkursą laimėję fiziniai asmenys priimami į pareigybių, dėl kurių rengiamas konkursas įmonėse ir įstaigose, sąraše (toliau – konkursinių pareigybių sąrašas) nurodytas pareigybes. Įstatymo projekte nurodomos konkursinės pareigybės yra tos pačios, kurios nurodomos ir konkursinių pareigybių sąraše, todėl įstatymo projekte nurodytos pareigybės (išskyrus universiteto ligoninių vadovų) galėtų būti atrenkamos vadovaujantis Aprašo nuostatomis. Siekiant nepažeisti universitetų autonomijos, universiteto ligoninių vadovų konkursą turėtų organizuoti universiteto ligoninės visuotinis dalininkų susirinkimas.

4. Šiuo metu LNSS viešosiose ir biudžetinėse įstaigose padaliniuose ir filialuose  sudaromos sąlygos vienam asmeniui eiti padalinio ir filialo vadovo pareigas neribotą laiką, t. y. išvis nenumatant kadencijų. Tokia situacija gali sąlygoti neefektyvią įstaigos veiklą, nepotizmo praktikos įsigalėjimą, neskaidrumą. Be to, įstaigai ilgą laiką vadovaujantiems vadovams ima trūkti motyvacijos dirbti efektyviai, linkstama vengti naujovių ir atvirumo permainoms.

Padalinių vadovų subjektyvumas ir nepotizmas darbuotojų atžvilgiu yra ganėtinai dažnas reiškinys gydymo įstaigose. Padalinių ir filialų vadovų kadencija (rotacija) būtina prisidėti ir prie tinkamos psichosocialinės darbo aplinkos užtikrinimo ir psichosocialinės rizikos darbe mažinimo. Padalinių ir filialų vadovų kaita yra viena iš priemonių, kuria būtų užtikrinamas darbuotojų darbe patiriamo psichologinio smurto ir streso mažinimas, didinamas darbo efektyvumas ir veiklos kokybė.

Pastebėtina ir tai, kad universiteto ligoninių padalinių ir filialų vadovai šiuo metu į universiteto ligoninių padalinių ir filialų vadovų pareigas renkami viešo konkurso būdu ir jų kadencijos trukmė – 5 metai. Kadangi padalinių ir filialų vadovai tiek universiteto ligoninėje, tiek kitose ligoninėse vykdo iš esmės vienodas administracines funkcijas, universiteto ligoninių ir kitų ligoninių padalinių ir filialų vadovų atranka turėtų būti vienodinama, t. y. taikoma rotacija skiriant į pareigas konkurso būdu 5 metų kadencijai (atitinkamai neribojant kadencijų skaičiaus).

5. Universiteto ligoninė yra aukščiausio lygio asmens sveikatos priežiūros paslaugas teikianti įstaiga ir joje turėtų dirbti geriausi tokias paslaugas teikiantys specialistai, be to kadencija skatina nuolatinį tokių specialistų tobulėjimą bei neužkerta kelia karjeros galimybėms sveikatos priežiūros specialistams konkuruojant tarpusavyje.

Minėta nuostata dėl tretinio lygio paslaugas teikiančių asmens sveikatos priežiūros įstaigų specialistų terminuotų sutarčių įtvirtinta dar 1997 metais. 

6.  Vadovaujantis teismų praktika (Lietuvos Aukščiausiojo Teismo 2016 m. lapkričio 23 d. nutartis Nr. 2-10-3-00428-2015-8) vienasmenio viešosios įstaigos valdymo organo reikšmė ir svarba, fiduciarinių (pasitikėjimu grįstų) viešosios įstaigos ir jos vadovo santykių pobūdis lemia jį paskyrusio subjekto teisės atšaukti viešosios įstaigos vadovą iš pareigų absoliutumą. Tik neribojant šios teisės jokiomis sąlygomis ir aplinkybėmis, nepriklausomai nuo kaltų veiksmų (ne)buvimo, šia teise galima operatyviai pasinaudoti viešosios įstaigos interesais, vadovui praradus viešosios įstaigos dalininkų (ar kito, vadovą į pareigas paskyrusio subjekto) pasitikėjimą. Atšaukus valdymo organo narį iš jo einamų pareigų, nutrūksta ir jį su juridiniu asmeniu siejantys santykiai, įforminti darbo sutartimi. Vertinant tai, kas paminėta, manytina, kad įstaigų steigimo dokumentuose be neatitikimo nepriekaištingos reputacijos reikalavimams galėtų būti leidžiama nusistatyti ir kitus vadovų atšaukimo pagrindus. 

7. Teisingumo ministerijos valdymo srities Laisvės atėmimo vietų ligoninės vadovas dirba pagal Vidaus tarnybos statutą.

Krašto apsaugos sistemos sveikatos priežiūros įstaigų vadovai taip pat yra kariai.

Vidaus reikalų ministerijos valdymo srities asmens sveikatos  priežiūros įstaigoms straipsnio reikalavimai netaikomi pagal šiuo metu galiojančia straipsnio redakciją. 

 Socialinės apsaugos ir darbo ministerija įgyvendina 38 biudžetinių socialinės globos įstaigų, taip pat 1 viešosios socialinės globos įstaigos savininko (dalininko) teises ir pareigas (toliau kartu – įstaigos), kurios teikia socialinės globos paslaugas, vadovaujantis Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo ir jo įgyvendinamaisiais teisės aktais. Pabrėžtina, kad didžioji dalis įstaigų teikia ne tik socialines, bet ir asmens sveikatos priežiūros paslaugas.

Vertinat tai, kas aukščiau paminėta, iš projekto nuostatų neaišku, ar subjektai  ir (ar) jų filialai, teikiantys ne tik asmens sveikatos priežiūros, bet ir kitas paslaugas, bus laikomi LNSS biudžetinėmis ar viešosiomis įstaigomis, kokie reikalavimai (tokie patys ar papildomi) bus keliami jų veiklai. Manytina, kad būtų tikslinga nustatyti, kad Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo 15 straipsnio nuostatos atitinkamose valdymo srityse būtų taikomos tiek, kiek šių teisinių santykių nereguliuoja specialieji įstatymai.  

 

Pasiūlymas:

           Pakeisti 15 straipsnį ir jį  išdėstyti taip:

          „15 straipsnis. LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų vadovų, vadovų pavaduotojų, padalinių ir filialų vadovų, vyriausiųjų finansininkų (buhalterių)  ir sveikatos priežiūros specialistų priėmimas į darbą

           1. LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų vadovai į darbą priimami viešo konkurso būdu penkeriems metams. LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų, išskyrus įstaigas, kuriose dirba dešimt ar mažiau sveikatos priežiūros specialistų, turinčių  medicinos ir (ar) odontologijos praktikos licenciją, vadovai pareigas toje pačioje įstaigoje gali eiti ne daugiau kaip dvi kadencijas iš eilės. Viešą konkursą LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų vadovų pareigoms eiti Vyriausybės nustatyta tvarka organizuoja Viešą konkursą organizuoja ir jo nuostatus tvirtina atitinkamos įstaigos savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija ar visuotinis dalininkų susirinkimas steigėjas (steigėjai). Viešą konkursą universiteto ligoninių vadovų pareigoms eiti organizuoja ir konkurso nuostatus tvirtina universiteto ligoninės visuotinis dalininkų susirinkimas.

          2. LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų vadovų pavaduotojai, padalinių ir filialų vadovai, vyriausieji finansininkai (buhalteriai) į darbą priimami viešo konkurso būdu penkerių metų kadencijai. LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų vadovų pavaduotojai, padalinių ir filialų vadovai į darbą priimami viešo konkurso būdu penkerių metų kadencijai. LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų vadovų pavaduotojų, padalinių ir filialų vadovų kadencijų skaičius neribojamas. Viešą konkursą LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų vadovų pavaduotojų, padalinių ir filialų vadovų ir vyriausiųjų finansininkų (buhalterių) pareigoms eiti organizuoja atitinkamos įstaigos vadovas Vyriausybės nustatyta tvarka. Pasibaigus kadencijai, LNSS valstybės ar savivaldybės biudžetinės ar viešosios įstaigos vadovas, ir vadovo pavaduotojai, padalinių ir filialų vadovai  atleidžiami iš pareigų.

           3. LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų vadovais, vadovų pavaduotojais, padalinių ir filialų vadovais, vyriausiasiais finansininkais (buhalteriais) gali būti nepriekaištingos reputacijos asmenys, kurie atitinka sveikatos apsaugos ministro nustatytus kvalifikacijos reikalavimus.

           4. LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų vadovai privalo tobulinti vadovavimo įstaigai gebėjimus. Privalomo tobulinimosi tvarką nustato sveikatos apsaugos ministras.

           5. Asmuo nelaikomas nepriekaištingos reputacijos, jeigu jis neatitinka Valstybės tarnybos įstatyme valstybės tarnautojui nustatytų nepriekaištingos reputacijos reikalavimų (toliau – nepriekaištingos reputacijos reikalavimai).

           6. Asmuo, siekiantis eiti LNSS valstybės ar savivaldybės biudžetinės ar viešosios įstaigos vadovo, vadovo pavaduotojo, filialo ar padalinio vadovo, vyriausiojo finansininko (buhalterio) pareigas, turi užpildyti sveikatos apsaugos ministro patvirtintos formos  deklaraciją, kurioje būtų pateikti duomenys dėl jo atitikties nepriekaištingos reputacijos  reikalavimams. Paaiškėjus aplinkybėms, dėl kurių LNSS valstybės ir savivaldybės biudžetinių ir viešųjų įstaigų vadovų pareigas einantys asmenys neatitinka nepriekaištingos reputacijos reikalavimų, atitinkamos įstaigos steigėjas ar visuotinis dalininkų susirinkimas priima sprendimą dėl įstaigos vadovo atšaukimo. Paaiškėjus aplinkybėms, dėl kurių vadovų pavaduotojų, filialų ir padalinių vadovų pareigas einantys asmenys  neatitinka nepriekaištingos reputacijos reikalavimų, sprendimą dėl tolesnių darbo santykių su LNSS valstybės ar savivaldybės biudžetine ar viešąja įstaiga tęstinumo Lietuvos Respublikos darbo kodekse nustatyta tvarka ir pagrindais priima LNSS valstybės ar savivaldybės biudžetinės ar viešosios įstaigos vadovas.

           7. LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų vadovai, filialų ir padalinių vadovai, vyriausieji finansininkai (buhalteriai) bei šių įstaigų sveikatos priežiūros specialistai į darbą priimami ir iš darbo atleidžiami Darbo kodekso nustatyta tvarka ir pagrindais. Su LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų vadovais, be Darbo kodekse nustatytų darbo sutarties pasibaigimo pagrindų, darbo sutartis nutraukiama LNSS valstybės ar savivaldybės biudžetinės ar viešosios įstaigos savininko teises ir pareigas įgyvendinančiai institucijai arba visuotiniam dalininkų susirinkimui priėmus sprendimą atšaukti įstaigos vadovą steigimo dokumentuose nustatyta tvarka ir dėl neatitikimo šio straipsnio 5 dalyje nurodytiems nepriekaištingos reputacijos reikalavimams ar kitų steigimo dokumentuose nurodytų pagrindų. Paaiškėjus aplinkybėms, dėl kurių vadovų pavaduotojų, filialų ir padalinių vadovų, vyriausiųjų finansininkų (buhalterių) pareigas einantys asmenys neatitinka nepriekaištingos reputacijos reikalavimų, sprendimą dėl tolesnių darbo santykių su LNSS valstybės ar savivaldybės biudžetine ar viešąja įstaiga tęstinumo Darbo kodekse nustatyta tvarka ir pagrindais priima LNSS valstybės ar savivaldybės biudžetinės ar viešosios įstaigos vadovas.

          87. LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų vadovai negali dirbti ir šių įstaigų padalinių ar filialų vadovais.

           98. Universitetų ligoninių sveikatos priežiūros specialistai į darbą priimami viešo konkurso būdu penkeriems metams. Universitetų ligoninių sveikatos priežiūros specialistų kadencijų skaičius neribojamas. Viešą konkursą universiteto ligoninių sveikatos priežiūros specialistų pareigoms Vyriausybės nustatyta tvarka organizuoja universiteto ligoninės vadovas. Viešą konkursą universiteto ligoninių sveikatos priežiūros specialistų pareigoms eiti sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka organizuoja ir vykdo universiteto ligoninės vadovas.

           109. Šio straipsnio nuostatos taikomos ir krašto apsaugos ministro, socialinės apsaugos ir darbo ministro, vidaus reikalų ministro, teisingumo ministro valdymo sričių asmens sveikatos priežiūros paslaugas teikiančių valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų vadovams, jų pavaduotojams, padalinių ir filialų vadovams, vyriausiasiems finansininkams (buhalteriams) taikomos tiek, kiek šių teisinių santykių nereguliuoja specialieji įstatymai.“

 

3.

7

 

 

Argumentai:

1. Įstatymo projekte siūloma, kad visų įstaigų (taip pat ir tų, kuriems iki šio įstatymo įsigaliojimo nebuvo nustatytos kadencijos) vadovams būtų nustatomos penkių metų kadencijos, tačiau nėra nustatoma, ką daryti pagal iki įstatymo įsigaliojimo buvusią tvarką į pareigas priimtiems vadovų.   

2. Įstatymo projekte siūloma, kad vadovų pavaduotojams butų nustatomos penkerių metų kadencijos, tačiau nėra nustatoma pereinamųjų nuostatų, ką daryti jau į pareigas priimtiems vadovų pavaduotojams.

3. Atsižvelgiant į šių pasiūlymų 2 punkte pateiktus kitus siūlymus turi būti koreguojamos ir įstatymo taikymo nuostatos.

 

Pasiūlymas:

           Pakeisti 7 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„7 straipsnis. Įstatymo taikymas

1. Lietuvos nacionalinės sveikatos sistemos (LNSS) valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų, kuriose dirba dešimt ar mažiau sveikatos priežiūros specialistų, turinčių medicinos praktikos ir (ar) odontologijos praktikos licenciją (toliau – įstaiga, kurioje dirba 10 ar mažiau specialistų), vadovai vienus metus nuo šio įstatymo įsigaliojimo dienos toliau eina atitinkamos įstaigos vadovo pareigas. Įstaigų, kuriose dirba 10 ar mažiau specialistų, vadovų pavaduotojai, padalinių ir filialų vadovai ir vyriausieji finansininkai (buhalteriai) vienus metus ir 6 mėnesius nuo šio įstatymo įsigaliojimo dienos toliau eina įstaigos vadovo pavaduotojo, padalinio ir filialo  vadovo ir vyriausiojo finansininko (buhalterio) pareigas.

2. LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų, išskyrus įstaigų, kurioje dirba 10 ar mažiau specialistų, vadovų pavaduotojai, padalinių ir filialų vadovai (išskyrus universiteto ligoninių padalinių ir filialų vadovus) ir vyriausieji finansininkai (buhalteriai) vienus metus nuo šio įstatymo įsigaliojimo dienos toliau eina atitinkamos įstaigos vadovo pavaduotojo, padalinio ir filialo vadovo ar vyriausiojo finansininko (buhalterio) pareigas.

3. Kai pasibaigia šio straipsnio 1 ir 2 dalyse nustatytas terminas, įstaigų, kuriose dirba 10 ar mažiau specialistų, vadovai, LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų vadovų pavaduotojai, padalinių ir filialų (išskyrus universiteto ligoninių padalinių ir filialų) vadovai  ir vyriausieji finansininkai (buhalteriai) atleidžiami iš darbo. Likus trims mėnesiams iki įstaigos, kurioje dirba 10 ar mažiau specialistų, vadovo, LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų vadovų pavaduotojų, padalinių ir filialų vadovų (išskyrus universiteto ligoninių padalinių ir filialų) ir vyriausiųjų finansininkų (buhalterių) atleidimo dienos LNSS valstybės ar savivaldybės biudžetinės ar viešosios įstaigos savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija organizuoja viešą konkursą įstaigos, kurioje dirba 10 ar mažiau specialistų, vadovo pareigoms eiti, o LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų vadovai – LNSS valstybės ar savivaldybės biudžetinės ar viešosios įstaigos vadovo pavaduotojo, padalinių ir filialų (išskyrus universiteto ligoninių padalinių ir filialų) vadovo  ar vyriausiojo finansininko (buhalterio) pareigoms eiti.

4. LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų vadovai (išskyrus įstaigų, kuriose dirba 10 ar mažiau specialistų, vadovus), universitetų ligoninių padalinių ir filialų vadovai ir universitetų ligoninių sveikatos priežiūros specialistai įsigaliojus šiam įstatymui toliau eina atitinkamai įstaigos vadovo (išskyrus įstaigos, kurioje dirba 10 ar mažiau specialistų, vadovo), universiteto ligoninės padalinio ar filialo vadovo ar universiteto ligoninės sveikatos priežiūros specialisto pareigas iki kadencijos, nustatytos pagal Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo nuostatas, galiojusias iki šio įstatymo įsigaliojimo, pabaigos.

5. LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų vadovų pirmoji kadencija pradedama skaičiuoti asmenį priėmus į pareigas po šio įstatymo įsigaliojimo dienos.

6. Kai vyriausiasis finansininkas (buhalteris) yra LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų padalinio vadovas, jam taikomos šio straipsnio 1–4 dalių ir Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo 15 straipsnio nuostatos, reglamentuojančios padalinių vadovų priėmimą į darbą (atleidimą iš darbo) ir kadencijas. 

1. Lietuvos nacionalinės sveikatos sistemos (toliau – LNSS) valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų vadovai, universitetų ligoninių padalinių ir filialų vadovai ir universitetų ligoninių sveikatos priežiūros specialistai įsigaliojus šiam įstatymui toliau eina atitinkamai įstaigos vadovo, universiteto ligoninės padalinio ar filialo vadovo ar universiteto ligoninės sveikatos priežiūros specialisto pareigas iki kadencijos, nustatytos pagal Lietuvos Respublikos sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo nuostatas, galiojusias iki šio įstatymo įsigaliojimo, pabaigos.

2. LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų vadovų pirmoji kadencija pradedama skaičiuoti asmenį priėmus į pareigas po šio įstatymo įsigaliojimo dienos.

Teikia Seimo nariai:           

Asta Kubilienė

Aurelijus Veryga