Argumentai:
1.
Dėl vykdomų funkcijų svarbumo ir atsakomybės asmens sveikatos priežiūros
įstaigoje vyriausiajam finansininkui (buhalteriui) turėtų būti taikomi tiek
viešojo konkurso reikalavimai (tai numato ir Pareigybių, dėl kurių rengiamas
konkursas, sąrašas, patvirtintas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2017 m.
birželio 21 d. nutarimu Nr. 496), tiek atitikties nepriekaištingai
reputacijai reikalavimai.
2.
Biudžetinių įstaigų įstatymo 5 straipsnio 4 dalies 3 punkte ir Viešųjų
įstaigų įstatymo 4 straipsnio 4 dalyje nustatyta, kad juridinio asmens
steigėjas po juridinio asmens įsteigimo ne visada išlaiko teises ir pareigas
įsteigto juridinio asmens atžvilgiu. Atsižvelgiant į tai, vietoj žodžių
,,steigėjas (steigėjai)“ turėtų būti įrašomi žodžiai ,,savininko teises ir
pareigas įgyvendinanti institucija ar visuotinis dalininkų susirinkimas“.
3.
Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2017 m. birželio 21 d. nutarimu Nr. 496 patvirtintas
Konkursų valstybės ir savivaldybių įmonėse, iš valstybės, savivaldybių ir
Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžetų bei iš kitų valstybės įsteigtų
fondų lėšų finansuojamose valstybės ir savivaldybių įstaigose ir viešosiose
įstaigose, kurių savininkė yra valstybė ar savivaldybė, organizavimo ir
vykdymo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas). Aprašas reglamentuoja konkursų
organizavimą ir vykdymą valstybės ir savivaldybių įmonėse, iš valstybės,
savivaldybių ir Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžetų bei iš kitų
valstybės įsteigtų fondų lėšų finansuojamose valstybės ir savivaldybių įstaigose
ir viešosiose įstaigose, kurių savininkė yra valstybė ar savivaldybė, kai
konkursą laimėję fiziniai asmenys priimami į pareigybių, dėl kurių rengiamas
konkursas įmonėse ir įstaigose, sąraše (toliau – konkursinių pareigybių
sąrašas) nurodytas pareigybes. Įstatymo projekte nurodomos konkursinės
pareigybės yra tos pačios, kurios nurodomos ir konkursinių pareigybių sąraše,
todėl įstatymo projekte nurodytos pareigybės (išskyrus universiteto ligoninių
vadovų) galėtų būti atrenkamos vadovaujantis Aprašo nuostatomis. Siekiant
nepažeisti universitetų autonomijos, universiteto ligoninių vadovų konkursą
turėtų organizuoti universiteto ligoninės visuotinis dalininkų susirinkimas.
4.
Šiuo metu LNSS viešosiose ir biudžetinėse įstaigose padaliniuose ir
filialuose sudaromos sąlygos vienam asmeniui eiti padalinio ir filialo
vadovo pareigas neribotą laiką, t. y. išvis nenumatant kadencijų. Tokia
situacija gali sąlygoti neefektyvią įstaigos veiklą, nepotizmo praktikos
įsigalėjimą, neskaidrumą. Be to, įstaigai ilgą laiką vadovaujantiems vadovams
ima trūkti motyvacijos dirbti efektyviai, linkstama vengti naujovių ir
atvirumo permainoms.
Padalinių
vadovų subjektyvumas ir nepotizmas darbuotojų atžvilgiu yra ganėtinai dažnas
reiškinys gydymo įstaigose. Padalinių ir filialų vadovų kadencija (rotacija)
būtina prisidėti ir prie tinkamos psichosocialinės darbo aplinkos užtikrinimo
ir psichosocialinės rizikos darbe mažinimo. Padalinių ir filialų vadovų kaita
yra viena iš priemonių, kuria būtų užtikrinamas darbuotojų darbe patiriamo
psichologinio smurto ir streso mažinimas, didinamas darbo efektyvumas ir
veiklos kokybė.
Pastebėtina
ir tai, kad universiteto ligoninių padalinių ir filialų vadovai šiuo metu į
universiteto ligoninių padalinių ir filialų vadovų pareigas renkami viešo konkurso
būdu ir jų kadencijos trukmė – 5 metai. Kadangi padalinių ir filialų vadovai
tiek universiteto ligoninėje, tiek kitose ligoninėse vykdo iš esmės vienodas
administracines funkcijas, universiteto ligoninių ir kitų ligoninių padalinių
ir filialų vadovų atranka turėtų būti vienodinama, t. y. taikoma rotacija
skiriant į pareigas konkurso būdu 5 metų kadencijai (atitinkamai neribojant
kadencijų skaičiaus).
5.
Universiteto ligoninė yra aukščiausio lygio asmens sveikatos priežiūros
paslaugas teikianti įstaiga ir joje turėtų dirbti geriausi tokias paslaugas
teikiantys specialistai, be to kadencija skatina nuolatinį tokių specialistų
tobulėjimą bei neužkerta kelia karjeros galimybėms sveikatos priežiūros
specialistams konkuruojant tarpusavyje.
Minėta
nuostata dėl tretinio lygio paslaugas teikiančių asmens sveikatos priežiūros
įstaigų specialistų terminuotų sutarčių įtvirtinta dar 1997 metais.
6.
Vadovaujantis teismų praktika (Lietuvos Aukščiausiojo Teismo 2016 m.
lapkričio 23 d. nutartis Nr. 2-10-3-00428-2015-8) vienasmenio viešosios
įstaigos valdymo organo reikšmė ir svarba, fiduciarinių (pasitikėjimu grįstų)
viešosios įstaigos ir jos vadovo santykių pobūdis lemia jį paskyrusio
subjekto teisės atšaukti viešosios įstaigos vadovą iš pareigų absoliutumą.
Tik neribojant šios teisės jokiomis sąlygomis ir aplinkybėmis, nepriklausomai
nuo kaltų veiksmų (ne)buvimo, šia teise galima operatyviai pasinaudoti
viešosios įstaigos interesais, vadovui praradus viešosios įstaigos dalininkų
(ar kito, vadovą į pareigas paskyrusio subjekto) pasitikėjimą. Atšaukus
valdymo organo narį iš jo einamų pareigų, nutrūksta ir jį su juridiniu
asmeniu siejantys santykiai, įforminti darbo sutartimi. Vertinant tai, kas
paminėta, manytina, kad įstaigų steigimo dokumentuose be neatitikimo nepriekaištingos
reputacijos reikalavimams galėtų būti leidžiama nusistatyti ir kitus vadovų
atšaukimo pagrindus.
7.
Teisingumo ministerijos valdymo srities Laisvės atėmimo vietų ligoninės
vadovas dirba pagal Vidaus tarnybos statutą.
Krašto
apsaugos sistemos sveikatos priežiūros įstaigų vadovai taip pat yra kariai.
Vidaus
reikalų ministerijos valdymo srities asmens sveikatos priežiūros įstaigoms
straipsnio reikalavimai netaikomi pagal šiuo metu galiojančia straipsnio
redakciją.
Socialinės
apsaugos ir darbo ministerija įgyvendina 38 biudžetinių socialinės globos
įstaigų, taip pat 1 viešosios socialinės globos įstaigos savininko
(dalininko) teises ir pareigas (toliau kartu – įstaigos), kurios teikia
socialinės globos paslaugas, vadovaujantis Lietuvos Respublikos socialinių
paslaugų įstatymo ir jo įgyvendinamaisiais teisės aktais. Pabrėžtina, kad
didžioji dalis įstaigų teikia ne tik socialines, bet ir asmens sveikatos
priežiūros paslaugas.
Vertinat
tai, kas aukščiau paminėta, iš projekto nuostatų neaišku, ar subjektai ir
(ar) jų filialai, teikiantys ne tik asmens sveikatos priežiūros, bet ir kitas
paslaugas, bus laikomi LNSS biudžetinėmis ar viešosiomis įstaigomis, kokie
reikalavimai (tokie patys ar papildomi) bus keliami jų veiklai. Manytina, kad
būtų tikslinga nustatyti, kad Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo 15
straipsnio nuostatos atitinkamose valdymo srityse būtų taikomos tiek, kiek
šių teisinių santykių nereguliuoja specialieji įstatymai.
Pasiūlymas:
Pakeisti 15 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„15 straipsnis. LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų vadovų,
vadovų pavaduotojų, padalinių ir filialų vadovų, vyriausiųjų finansininkų
(buhalterių) ir sveikatos priežiūros specialistų priėmimas į darbą
1. LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų
įstaigų vadovai į darbą priimami viešo konkurso būdu penkeriems metams. LNSS
valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų, išskyrus įstaigas,
kuriose dirba dešimt ar mažiau sveikatos priežiūros specialistų, turinčių
medicinos ir (ar) odontologijos praktikos licenciją, vadovai pareigas toje
pačioje įstaigoje gali eiti ne daugiau kaip dvi kadencijas iš eilės. Viešą
konkursą LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų
vadovų pareigoms eiti Vyriausybės nustatyta tvarka organizuoja Viešą
konkursą organizuoja ir jo nuostatus tvirtina atitinkamos įstaigos savininko
teises ir pareigas įgyvendinanti institucija ar visuotinis dalininkų
susirinkimas steigėjas (steigėjai). Viešą konkursą universiteto
ligoninių vadovų pareigoms eiti organizuoja ir konkurso nuostatus tvirtina
universiteto ligoninės visuotinis dalininkų susirinkimas.
2. LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių
ir viešųjų įstaigų vadovų pavaduotojai, padalinių ir filialų vadovai,
vyriausieji finansininkai (buhalteriai) į darbą priimami viešo konkurso
būdu penkerių metų kadencijai. LNSS valstybės ir savivaldybių
biudžetinių ir viešųjų įstaigų vadovų pavaduotojai, padalinių ir
filialų vadovai į darbą priimami viešo konkurso būdu penkerių metų
kadencijai. LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų
vadovų pavaduotojų, padalinių ir filialų vadovų kadencijų skaičius
neribojamas. Viešą konkursą LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir
viešųjų įstaigų vadovų pavaduotojų, padalinių ir filialų vadovų ir
vyriausiųjų finansininkų (buhalterių) pareigoms eiti organizuoja atitinkamos
įstaigos vadovas Vyriausybės nustatyta tvarka. Pasibaigus kadencijai,
LNSS valstybės ar savivaldybės biudžetinės ar viešosios įstaigos vadovas, ir
vadovo pavaduotojai, padalinių ir filialų vadovai atleidžiami iš pareigų.
3. LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų vadovais,
vadovų pavaduotojais, padalinių ir filialų vadovais, vyriausiasiais finansininkais (buhalteriais) gali būti nepriekaištingos
reputacijos asmenys, kurie atitinka sveikatos apsaugos ministro nustatytus
kvalifikacijos reikalavimus.
4. LNSS valstybės ir savivaldybių
biudžetinių ir viešųjų įstaigų vadovai privalo tobulinti vadovavimo įstaigai
gebėjimus. Privalomo tobulinimosi tvarką nustato sveikatos apsaugos
ministras.
5. Asmuo nelaikomas nepriekaištingos reputacijos, jeigu jis neatitinka
Valstybės tarnybos įstatyme valstybės tarnautojui nustatytų nepriekaištingos
reputacijos reikalavimų (toliau – nepriekaištingos reputacijos reikalavimai).
6. Asmuo, siekiantis eiti LNSS valstybės ar savivaldybės biudžetinės ar
viešosios įstaigos vadovo, vadovo pavaduotojo, filialo ar padalinio vadovo, vyriausiojo
finansininko (buhalterio) pareigas, turi užpildyti sveikatos apsaugos
ministro patvirtintos formos
deklaraciją, kurioje būtų pateikti duomenys dėl jo atitikties
nepriekaištingos reputacijos reikalavimams. Paaiškėjus aplinkybėms,
dėl kurių LNSS valstybės ir savivaldybės biudžetinių ir viešųjų įstaigų
vadovų pareigas einantys asmenys neatitinka nepriekaištingos reputacijos
reikalavimų, atitinkamos įstaigos steigėjas ar visuotinis dalininkų susirinkimas
priima sprendimą dėl įstaigos vadovo atšaukimo. Paaiškėjus aplinkybėms, dėl
kurių vadovų pavaduotojų, filialų ir padalinių vadovų pareigas einantys
asmenys neatitinka nepriekaištingos reputacijos reikalavimų, sprendimą dėl
tolesnių darbo santykių su LNSS valstybės ar savivaldybės biudžetine ar
viešąja įstaiga tęstinumo Lietuvos Respublikos darbo kodekse nustatyta tvarka
ir pagrindais priima LNSS valstybės ar savivaldybės biudžetinės ar viešosios
įstaigos vadovas.
7. LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų
įstaigų vadovai, filialų ir padalinių vadovai, vyriausieji finansininkai
(buhalteriai) bei šių įstaigų sveikatos priežiūros specialistai į darbą
priimami ir iš darbo atleidžiami Darbo kodekso nustatyta tvarka ir
pagrindais. Su LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų
vadovais, be Darbo kodekse nustatytų darbo sutarties pasibaigimo pagrindų,
darbo sutartis nutraukiama LNSS valstybės ar savivaldybės biudžetinės ar
viešosios įstaigos savininko teises ir pareigas įgyvendinančiai institucijai
arba visuotiniam dalininkų susirinkimui priėmus sprendimą atšaukti įstaigos
vadovą steigimo dokumentuose nustatyta tvarka ir dėl neatitikimo šio
straipsnio 5 dalyje nurodytiems nepriekaištingos reputacijos reikalavimams ar
kitų steigimo dokumentuose nurodytų pagrindų. Paaiškėjus aplinkybėms, dėl
kurių vadovų pavaduotojų, filialų ir padalinių vadovų, vyriausiųjų
finansininkų (buhalterių) pareigas einantys asmenys neatitinka
nepriekaištingos reputacijos reikalavimų, sprendimą dėl tolesnių darbo
santykių su LNSS valstybės ar savivaldybės biudžetine ar viešąja įstaiga
tęstinumo Darbo kodekse nustatyta tvarka ir pagrindais priima LNSS valstybės
ar savivaldybės biudžetinės ar viešosios įstaigos vadovas.
87. LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų
įstaigų vadovai negali dirbti ir šių įstaigų padalinių ar filialų vadovais.
98. Universitetų ligoninių sveikatos priežiūros specialistai į
darbą priimami viešo konkurso būdu penkeriems metams. Universitetų
ligoninių sveikatos priežiūros specialistų kadencijų skaičius neribojamas.
Viešą konkursą universiteto ligoninių sveikatos priežiūros specialistų
pareigoms Vyriausybės nustatyta tvarka organizuoja universiteto ligoninės
vadovas. Viešą konkursą universiteto ligoninių sveikatos priežiūros
specialistų pareigoms eiti sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka
organizuoja ir vykdo universiteto ligoninės vadovas.
109. Šio straipsnio nuostatos taikomos ir krašto
apsaugos ministro, socialinės apsaugos ir darbo ministro, vidaus reikalų
ministro, teisingumo ministro valdymo sričių asmens sveikatos priežiūros
paslaugas teikiančių valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų
vadovams, jų pavaduotojams, padalinių ir filialų vadovams, vyriausiasiems
finansininkams (buhalteriams) taikomos tiek, kiek šių teisinių
santykių nereguliuoja specialieji įstatymai.“
|