LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PARAMOS BŪSTUI
ĮSIGYTI AR IŠSINUOMOTI ĮSTATYMO NR. XII-1215 12 ir 13 STRAIPSNIų PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO
2024-12-10 Nr. XVP-49
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.
1. Projekto 1 straipsniu siūloma papildyti Paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 12 straipsnį 6 dalimi ir joje nustatyti, kad „valstybės iš dalies kompensuojami būsto kreditai gali būti refinansuojami. Tokiu atveju subsidija valstybės iš dalies kompensuojamo būsto kredito daliai apmokėti teikiama, tik jei valstybės iš dalies kompensuojamą būsto kreditą refinansavo, suteikdamas naują valstybės iš dalies kompensuojamą būsto kreditą įvykdyti finansiniams įsipareigojimams pagal anksčiau sudarytą kreditavimo sutartį, šio straipsnio 2 dalyje nurodytas kredito davėjas.“ Teikiamas siūlymas svarstytinas.
Pirma, projekto aiškinamajame rašte nurodomas projekto uždavinys – „patikslinti <...> nuostatas, numatant, kad būsto kredito refinansavimo atveju teisė į subsidiją išlieka <...>, jei naują būsto kreditą suteikia kredito davėjas, kuris su Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerija ar jos įgaliota institucija yra sudaręs sutartį dėl valstybės iš dalies kompensuojamų būsto kreditų teikimo (subsidijų finansavimo) tvarkos“. Projekte numatyta, kad „Tokiu atveju subsidija valstybės iš dalies kompensuojamo būsto kredito daliai apmokėti teikiama <...>“. Pastebėtina, kad kreipiantis dėl refinansavimo subsidija jau būna suteikta kredito gavėjams, todėl siekiant teisinio aiškumo siūlytina atsisakyti šios minimos perteklinės nuostatos arba ją tikslinti.
Antra, projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad Finansinės paskatos pirmąjį būstą įsigyjančioms jaunoms šeimoms įstatymo 7 straipsnio 4 dalyje nustatyta, jog jauna šeima turi teisę keisti kredito davėją, taigi keičiamame įstatyme „<...> įtvirtintas teisinis reguliavimas nesudaro prielaidų užtikrinti vienodas sąlygas valstybės paramą būstui gaunantiems asmenims (šeimoms)“. Atkreiptinas dėmesys, jog būsto kredito refinansavimas ir kredito davėjo pakeitimas yra netapatūs, t. y. būsto kredito refinansavimo atveju suteikiamas kreditas įvykdyti finansinius įsipareigojimus pagal anksčiau sudarytą kredito sutartį ar kelias kredito sutartis, o tik kredito davėjo pakeitimas reiškia kredito sutarties šalies pakeitimą. Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar projektu teikiamas siūlymas sistemiškai neturėtų būti teikiamas keičiant ir Finansinės paskatos pirmąjį būstą įsigyjančioms jaunoms šeimoms įstatymą.
Trečia, atsižvelgus į projektu siūlomus pakeitimus, siūlytina atitinkamai patikslinti keičiamo įstatymo 12 straipsnio pavadinimą ir keičiamo įstatymo 1 straipsnio 1 dalį.
2. Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 13 straipsnio 8 dalies 6 punkte siūlytina atsisakyti perteklinės formuluotės „anksčiau kaip per 5 metus nuo kreditavimo sutarties sudarymo dienos“, nes keičiamo įstatymo 13 straipsnio 8 dalyje daroma nuoroda į šio straipsnio 7 dalį, kurioje numatomas ankstesnis nei per 5 metus valstybės iš dalies kompensuojamo būsto kredito grąžinimas. Be to, siūlytina performuluoti šio punkto nuostatą „<...> kai naują valstybės iš dalies kompensuojamą būsto kreditą įvykdyti finansiniams įsipareigojimams pagal anksčiau sudarytą kreditavimo sutartį suteikia šio įstatymo 12 straipsnio 2 dalyje nurodytas kredito davėjas“ pateikiant nuorodą į keičiamo įstatymo 12 straipsnio 6 dalį.
3. Atsižvelgiant į Vyriausybės ir Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos kompetenciją, nustatytą keičiamame įstatyme, manytina, kad dėl projekto turėtų būti gauta Vyriausybės išvada.
Departamento direktorius Dainius Zebleckis
R. Dirgėlienė, tel. (0 5) 209 6350, el. p. [email protected]
A. Dulevičiūtė-Akimovienė, tel. (0 5) 209 6164, el. p. [email protected]
R. Šidlauskaitė, tel. (0 5) 209 6817, el. p. [email protected]