LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

VALSTYBĖS VALDYMO IR SAVIVALDYBIŲ KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA

DĖL GAUTŲ NAUJŲ PASTABŲ IR PASIŪLYMŲ DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO STATUTO  

„DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO STATUTO NR. I-399 32, 67 IR 70 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO“

PROJEKTO NR. XIVP-2071(4)

 

2023-05-24 Nr. 113-P-14

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo:

Komiteto pirmininkas Ričardas Juška, komiteto pirmininko pavaduotojas Valentinas Bukauskas, komiteto nariai: Guoda Burokienė, Domas Griškevičius, Kęstutis Masiulis, Bronislovas Matelis, Kęstutis Navickas, Audrius Petrošius, Rasa Petrauskienė, pavaduojanti Kęstutį Navicką, Eugenijus Sabutis, Algis Strelčiūnas, Rita Tamašunienė, Valdemaras Valkiūnas.

Biuro tarnautojai: Rasa Mačiulytė, Skaistė Meškelė, Lina Milonaitė, Rasa Šidlauskaitė, Juras Taminskas.

Seimo nariai: Kasparas Adomaitis, Andrius Kupčinskas Jurgis Razma.

Kviestieji asmenys: Finansų ministerijos atstovai: ministro patarėjas Darius Sadeckas, Biudžeto departamento Švietimo, kultūros ir socialinių sektorių skyriaus vedėja Vida Žagūnienė, Biudžeto departamento Valstybės ir savivaldybių biudžetų sudarymo skyriaus vedėja Daiva Žibutienė, Personalo valdymo skyriaus patarėja Arūnė Šerepkaitė, Personalo valdymo skyriaus vedėjas Livijus Čižikas, Valstybės ir savivaldybių biudžetų sudarymo skyriaus vyriausioji specialistė Gintarė Boguševičienė; Lietuvos savivaldybių asociacijos atstovai: direktorė Roma Žakaitienė ir patarėja savivaldybių administravimo klausimais Linda Kreimerytė; Lietuvos valstybės tarnautojų, biudžetinių ir viešųjų įstaigų darbuotojų profesinė sąjungos pirmininkė Irena Petraitienė; Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos Teisės grupės vadovė Audronė Daukšaitė-Timpė; Ministro Pirmininko patarėjas strateginio planavimo, viešojo administravimo, reformų ir pokyčių valdymo klausimais Darius Žeruolis; Nacionalinės teismų administracijos atstovai: direktorė Natalija Kaminskienė, direktoriaus pavaduotojas Antanas Jatkevičius, Teisėjų tarybos pirmininko pavaduotoja Egidija Tamošiūnienė, Teisės ir administravimo departamento direktorė Vaida Petravičienė ir Administravimo skyriaus vedėja Jovita Ramanauskienė; Savivaldybių kontrolierių asociacijos atstovai: prezidentas Gintaras Radavičius ir Audito kokybės gerinimo ir gerosios praktikos sklaidos komiteto pirmininkė Inga Šimkūnaitė; Seimo kontrolierių įstaigos vadovė Erika Leonaitė; Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos atstovai: viceministras Martynas Šiurkus, Darbo teisės grupės vadovė Vita Baliukevičienė, patarėjos Vilija Mėlinienė ir Indrė Vaicekauskaitė, vyresnioji patarėja Agnė Nakčerienė, Lygių galimybių, moterų ir vyrų lygybės grupės vadovė Jolanta Sakalauskienė, Paramos būstui grupės vadovė Soneta Brinienė ir vyresnioji patarėja Asta Misiukienė, Pensijų grupės patarėja Inga Barauskaitė, Piniginės paramos grupės patarėja Kristina Tumienė ir vyresnioji patarėja Rima Kurlianskienė, Socialinio draudimo grupės vadovas Vaidotas Kalinauskas, Socialinių paslaugų grupės vyresnioji patarėja Eglė Kanopaitė-Gruodienė, Strateginių sprendimų paramos grupės vadovė Ugnė  Užgalė, Tikslinės pagalbos grupės vadovė Daiva Zabarauskienė; Specialiųjų tyrimų tarnybos atstovai: direktoriaus pavaduotoja Rūta Kaziliūnaitė ir Teisės skyriaus viršininkas Mantas Žemaitis; Teisingumo ministerijos atstovai: Lina Urbaitė, Teisinio atstovavimo grupės vadovas Ričard Dzikovič ir vyresnioji patarėja Lina Urbaitė; Valstybės ir savivaldybių vidaus auditorių asociacijos tarybos narė Dainora Budnikienė; Vidaus reikalų ministerijos atstovai: ministrė Agnė Bilotaitė, viceministrai Arnoldas Abramavičius ir Sigita Ščajevienė, Regioninės politikos grupės vadovė Rasa Tamulevičiūtė, patarėja Eglė Šarkauskaitė ir vyresnysis patarėjas Andrius Valickas, Strateginių sprendimų paramos grupės vyriausiasis patarėjas Sigitas Mitalauskas, Valstybės tarnybos politikos grupės vyriausioji patarėja, atliekanti grupės vadovės funkcijas, Jūra Ivonaitytė, patarėja Giedrė Sušinskaitė, vyresnysis patarėjas Adrianas Mečkovskis, Viešojo administravimo ir vietos savivaldos politikos grupės vadovė Alma Bulkevičienė; Vilniaus apygardos teismo pirmininkė Loreta Braždienė; Vyriausybės atstovų įstaigos atstovai: vadovė Daiva Kerekeš, Vyriausybės atstovas Šiaulių ir Telšių apskrityse Rimvydas Pilibaitis, Vyriausybės atstovas Panevėžio ir Utenos apskrityse Egidijus Lapinskas, Vyriausybės atstovas Vilniaus ir Alytaus apskrityse Julius Arlauskas.

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto sprendimas

Argumentai,

pagrindžiantys sprendimą

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-05-15

 

 

 

I

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, pastabų neturime, tik atkreipiame dėmesį, kad prieš statuto pavadinimą atskiroje eilutėje įrašytinas žodis ,,STATUTAS“.

Pritarti

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMAS

STATUTAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO STATUTO NR. I-399

32, 67 IR 70 STRAIPSNIų PAKEITIMO“

 

Balsavimo rezultatai: už – _, prieš – _, susilaikė – _.

 

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto sprendimas

Argumentai,

pagrindžiantys sprendimą

str.

str. d.

p.

1.

Seimo narys J. Razma, 2023-05-22

2

 

 

 

Argumentai:

Seimo Statuto 2 straipsnio pakeitimu, kuriuo keičiamas Statuto 67 straipsnio 12 punktas yra panaikinama pareiga Vyriausybės atstovui teikti informaciją Seimui ir prireikus teikti pasiūlymus dėl priemonių, reikalingų Europos Žmogaus Teisių Teismo sprendimams Lietuvoje įvykdyti. Vietoj Vyriausybės atstovo Europos Žmogaus Teisių Teisme (toliau tekste – EŽTT) Projekte yra įrašoma Vyriausybė ar jos įgaliotos valstybės institucijos (įstaigos). Vyriausybės atstovas atstovaudamas valstybę Europos Žmogaus Teisių Teisme gerai turi išmanyti šio teismo praktiką ir tendencijas, pagal dabartinį reguliavimą jis koordinuoja  priimtų EŽTT sprendimų vykdymą, taip pat koordinuoja Jungtinių Tautų Žmogaus teisių, Moterų diskriminacijos panaikinimo, Neįgaliųjų teisių bei Priverstinio dingimo komitetų išvadų ir rekomendacijų, pateiktų bylose prieš Lietuvą, įgyvendinimą, todėl tikslinga būtų, kad jis ir teiktų (ką darė daugiau nei du dešimtmečius) kvalifikuotą informaciją Seimui, tiesiogiai informuodamas Lietuvos Respublikos Seimą kaip vykdomi Europos Žmogaus Teisių Teismo sprendimai, prireikus teiktų pasiūlymus dėl priemonių, reikalingų Europos Žmogaus Teisių Teismo sprendimams įvykdyti. Todėl siūlau 67 straipsnio 12 punkte įrašyti Vyriausybės atstovo Europos Žmogaus Teisių Teisme pareigybę, išbraukiant žodžius „ar jos įgaliotos valstybės institucijos (įstaigos)“.

Pasiūlymas:

Pakeisti Projekto 2 straipsnį pakeisti ir  jį išdėstyti taip:

 2 straipsnis. 67 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 67 straipsnio 12 punktą ir jį išdėstyti taip:

„12) išklausyti Vyriausybės, Vyriausybės  atstovo Europos Žmogaus Teisių Teisme ar jos įgaliotos valstybės institucijos (įstaigos) informaciją, kaip vykdomi Europos Žmogaus Teisių Teismo sprendimai, prireikus teikti pasiūlymus dėl priemonių, reikalingų Europos Žmogaus Teisių Teismo sprendimams įvykdyti.“

 

Nepritarti

Argumentai:

Sprendimas turi būti suderintas su atitinkamais sprendimais dėl Valstybės tarnybos įstatymo projekto ir Žalos, atsiradusios dėl valdžios institucijų neteisėtų veiksmų, atlyginimo ir atstovavimo valstybei ir Lietuvos Respublikos Vyriausybei įstatymo projektu.

 

Esamas atstovavimo EŽTT modelis nėra šiuolaikiškas, efektyvus, neužtikrina sisteminio požiūrio į valstybės interesų atstovavimą nacionaliniuose ir tarptautiniuose teismuose.

 

Teisingumo ministerija atstovauja valstybei visuose nacionaliniuose ir tarptautiniuose teismuose (pavyzdžiui, Europos Sąjungos Teisingumo Teisme, Tarptautiniame Teisingumo Teisme). Ministerijos personalas, turintis reikalingas kompetencijas, užtikrina, kad Lietuvos interesai būtų tinkamai ir laiku atstovaujami EŽTT: rengia valstybės pozicijos projektus, procesinius dokumentus, atlieka teisės ir faktų tyrimus, užtikrina komunikaciją su EŽTT, vykdo EŽTT sprendimus.

 

Atstovavimo EŽTT formalus atskyrimas yra nepagrįstas ir neefektyvus. Institucinis atskyrimas didina riziką, kad nebus tinkamai užtikrinama valstybės interesų atstovavimo sinergija, pozicijų nuoseklumas ir efektyvus atstovavimo koordinavimas. 

 

Balsavimo rezultatai: už – 1, prieš – 6, susilaikė – 3. Nepritarta.

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                         (Parašas)                                                                                              Ričardas Juška

 

 

 

 

 

VVSK biuro vedėja L. Milonaitė