Argumentai:
Įvertinus užsienio šalių,
kurios turi nuotolines ar supaprastintas procedūras plenarinėse parlamentų
salėse, patirtį, Konstitucijos ir konstitucinių įstatymų reikšmę bei vietą
teisės sistemoje, o taip pat Statuto 18610
straipsnio 3 neapibrėžtumą, siūlytina, kad Konstitucijos
pataisos bei Konstituciniais įstatymai nebūtų priimami nuotoliniu būdu.
Taip pat įvertinus 18610 straipsnio 3
neapibrėžtumą bei ten esančius vertinamuosius kriterijus, kurie priklausys
nuo pirminkaujančio posėdžiui interpetavimo, siūlytina 18610 straipsnį papildyti 4 dalimi,
taip apsaugant Seimo narių teises ir pareigas, Seimo frakcijų bei
specialiąsias opozicijos teises bei išlaikant teisėkūros terminus bei
procedūrų trukmę, kuri yra būtina demokratijos procesams užtikrinti bei
kokybiškai apsvarstyti priimamus teisės aktus.
18611 straipsnio 1 dalies papildymu yra siekiama
užtikrinti, kad priežastys, dėl kurių gali būti šaukiami nuotoliniai
posėdžiai, nebūtų aiškinamos plečiamai, o nuotoliniai posėdžiai galėtų vykti
tik tuo atveju, kai atvykimas ir dalyvavimas posėdyje Seime keltų grėsmę
Seimo nario sveikatai bei gyvybei.
18611 straipsnio 2 dalies papildymas užtikrina, kad
būtų aiškus subjektas, kuris atsakingas už nuotoliniame posėdyje naudojamos
įrangos saugumo vertinimą, nes šios subjekto projekto autoriai nebuvo nurodę.
Vertinimą siūloma patikėti Nacionaliniam kibernetinio saugumo centrui.
Pasiūlymas:
Papildyti 4 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„4 straipsnis. Dvidešimt
devintojo2 skirsnio pakeitimas
Pakeisti dvidešimt devintąjį2 skirsnį
ir jį išdėstyti taip:
„DVIDEŠIMT DEVINTASIS2 SKIRSNIS
SEIMO VEIKLA ĮVEDUS NEPAPRASTĄJĄ
PADĖTĮ, PASKELBUS EKSTREMALIĄJĄ SITUACIJĄ AR KARANTINĄ
18610 straipsnis. Dvidešimt devintojo2 skirsnio
nuostatų taikymas įvedus nepaprastąją padėtį, paskelbus ekstremaliąją
situaciją ar karantiną
1. Kitos šio statuto nuostatos, išskyrus šiame
straipsnyje nurodytas išimtis, įvedus nepaprastąją padėtį, Lietuvos
Respublikos civilinės saugos įstatymo nustatyta tvarka paskelbus
ekstremaliąją situaciją arba Lietuvos Respublikos žmonių užkrečiamųjų ligų
profilaktikos ir kontrolės įstatymo nustatytais atvejais ir tvarka paskelbus
karantiną taikomos tiek, kiek jos neprieštarauja šio skirsnio nuostatoms.
2. Šio skirsnio nuostatos netaikomos, kai:
1) rengiamas uždaras Seimo posėdis;
2) rengiamas pirmasis naujai išrinkto Seimo posėdis;
3) rengiamas Seimo posėdis, kuriame prisiekia
išrinktas Respublikos Prezidentas;
4) rengiamas Seimo posėdis, kuriame pradėdami eiti
pareigas prisiekia Ministras Pirmininkas ir Vyriausybės nariai – ministrai,
Konstitucinio Teismo teisėjai ir šio teismo pirmininkas, Aukščiausiojo Teismo
teisėjai ir šio teismo pirmininkas, valstybės kontrolierius, Vyriausiosios
rinkimų komisijos nariai ir šios komisijos pirmininkas, kiti Seimo į pareigas
skiriami asmenys;
5) rengiamas uždaras Seimo valdybos, Seimo komiteto,
komisijos, pakomitečio posėdis, uždari komiteto klausymai ir tokiame
posėdyje ar klausymuose svarstoma Lietuvos Respublikos valstybės ir tarnybos
paslapčių įstatyme numatyta įslaptinta informacija;
6) kai šiame statute nustatytais atvejais Seimo
sprendimai priimami Seimo nariams balsuojant slaptai;
7)
kai balsuojama dėl Konstitucijos
keitimo įstatymo arba Konstitucinio įstatymo projektų.
3. Kitos šio statuto nuostatos, susijusios su
procedūromis Seimo salėje vykstant įprastam posėdžiui, Seimo posėdį
organizuojant nuotoliniu būdu suprantamos ir taikomos mutatis
mutandis atsižvelgiant į Seimo posėdžio organizavimo nuotoliniu būdu
specifiką.
4.
Šio straipsnio 3 dalis negali
būti suprantama ir taikoma tokiu būdu, kad ja būtų siaurinamos Konstitucijoje
ir įstatymuose nustatytos Seimo narių teisės ir pareigos, specialiosios
opozicijos teisės, Seimo frakcijų teisės, įstatymo ir kito Seimo teisės akto
pateikimo, svarstymo bei priėmimo terminai bei atskirų Seimo statute numatytų
procedūrų trukmė.
18611 straipsnis. Seimo posėdžių
rengimas
1. Kai įvedama nepaprastoji padėtis,
paskelbiama ekstremalioji situacija ar karantinas ir gali kilti grėsmė Seimo
darbui, nes dėl akivaizdžių objektyvių aplinkybių arba būtinybės riboti
užkrečiamųjų ligų plitimą Seimo
nariai negali susirinkti į Seimo posėdį Seimo rūmuose, kadangi toks
susirinkimas keltų pavojų Seimo narių sveikatai ir (ar) gyvybei,
išimtiniais atvejais Seimo valdybos sprendimu
Seimo posėdžiai gali būti organizuojami nuotoliniu būdu.
2. Seimo posėdis organizuojamas, Seimo nariai jame dalyvauja ir sprendimai
svarstomais klausimais priimami nuotoliniu būdu realiuoju laiku Nacionalinio
kibernetinio saugumo centro įvertintomis ir saugiomis pripažintomis elektroninių
ryšių priemonėmis. Nuotoliniame Seimo posėdyje svarstomais klausimais Seimo
nariai savo Seimo nario teises ir pareigas privalo įgyvendinti asmeniškai.
3. Nuotoliniu būdu organizuojamame Seimo
posėdyje naudojant informacines technologijas turi būti užtikrinta:
1) posėdyje dalyvaujančio Seimo nario
tapatybės nustatymas Lietuvos Respublikos elektroninės atpažinties ir
elektroninių operacijų patikimumo užtikrinimo paslaugų įstatymo nustatyta
tvarka;
2) Seimo posėdžio eigos fiksavimas;
3) Seimo posėdžio vaizdo ir garso
transliavimas Seimo interneto svetainėje, vaizdo ir garso įrašo išsaugojimas;
4) Seimo nario, dalyvaujančio balsavime,
papildomas tapatybės nustatymas registracijos ir balsavimo momento
fotofiksavimo būdu, leidžiantis įsitikinti, kad Seimo narys balsavo
asmeniškai ir balsavimo metu aiškiai fiksuojama išreikštoji tikroji Seimo
nario valia, o balsuojant dėl įstatymo ar kito Seimo teisės akto priėmimo –
ir papildomas tapatybės nustatymas Elektroninės atpažinties ir elektroninių
operacijų patikimumo užtikrinimo paslaugų įstatymo nustatyta tvarka.
4. Respublikos Prezidentui ir jo įgaliotiems
atstovams, Vyriausybės nariams, generaliniam prokurorui, valstybės
kontrolieriui, Lietuvos banko pirmininkui, kitiems Seimo posėdyje svarstomais
klausimais dalyvaujantiems asmenims, taip pat į posėdį pakviestiems asmenims
užtikrinama galimybė saugiomis elektroninių ryšių priemonėmis prisijungti
prie nuotoliniu būdu organizuojamo Seimo posėdžio.
18612 straipsnis. Seimo valdybos
įgaliojimai
1. Seimo valdyba, įvertinusi šio statuto 18611 straipsnio
1 dalyje nurodytas aplinkybes, svarsto klausimą dėl būtinumo organizuoti
Seimo posėdį, Seimo valdybos, Seniūnų sueigos posėdžius, Seimo struktūrinių
padalinių posėdžius nuotoliniu būdu ir dėl to priima motyvuotą sprendimą.
Seimo valdybos sprendime organizuoti Seimo posėdį, Seimo struktūrinių
padalinių posėdžius, Seniūnų sueigos posėdžius nuotoliniu būdu turi būti
nustatytas Seimo posėdžių, Seimo struktūrinių padalinių posėdžių, Seniūnų
sueigos posėdžių organizavimo nuotoliniu būdu laikotarpis ir šiuo laikotarpiu
vyksiančių Seimo posėdžių grafikas.
2. Apie Seimo valdybos priimtą sprendimą
organizuoti Seimo posėdį nuotoliniu būdu Seimo nariams turi būti pranešta
elektroninių ryšių priemonėmis ne vėliau kaip prieš 2 dienas iki nuotoliniu
būdu organizuojamo Seimo posėdžio pradžios, apie sprendimą organizuoti nuotoliniu
būdu Seimo struktūrinių padalinių, Seniūnų sueigos posėdžius – ne vėliau kaip
prieš 2 dienas iki pirmojo tokio posėdžio pradžios. Priimtas Seimo valdybos
sprendimas taip pat nedelsiant, bet ne vėliau kaip per 1 dieną po jo
priėmimo, skelbiamas Seimo interneto svetainėje.
3. Seimo valdyba nustato Seimo narių ir
statuto 18611 straipsnio 4 dalyje nurodytų asmenų
prisijungimo prie nuotoliniu būdu organizuojamų Seimo posėdžio, Seimo
valdybos posėdžio, Seniūnų sueigos posėdžio ar Seimo struktūrinių padalinių
posėdžių elektroninių ryšių priemonėmis ir naudojimosi taip organizuojamų
posėdžių informacinėmis sistemomis tvarką.
18613 straipsnis. Seimo valdybos,
Seniūnų sueigos ir Seimo struktūrinių padalinių darbo tvarka
1. Seimo valdybos, Seniūnų sueigos, Seimo
komitetų, pakomitečių ir Seimo komisijų posėdžiai gali būti
organizuojami nuotoliniu būdu Seimo valdybai priėmus šio statuto 18612 straipsnio
1 dalyje nurodytą sprendimą. Šiuose posėdžiuose naudojant informacines
technologijas turi būti užtikrintas posėdžio eigos fiksavimas, posėdžio
vaizdo ir garso transliavimas Seimo interneto svetainėje, vaizdo ir garso
įrašo išsaugojimas. Šiuo būdu priimant sprendimus, turi būti užtikrintas
Seimo nario tapatybės ir jo balsavimo rezultatų nustatymas.
2. Seimo valdybos, Seniūnų sueigos posėdžiams,
Seimo komitetų, pakomitečių ir Seimo komisijų organizuojamiems
nuotoliniu būdu, atitinkamai taikomos šio statuto 18611 straipsnio
2 dalies nuostatos.
18614 straipsnis. Ginčų dėl įstatymų
leidybos ar kitų procedūrinių klausimų nagrinėjimo ypatumai
Etikos ir procedūrų komisija, nagrinėdama ginčus dėl
įstatymų leidybos ar kitų procedūrinių klausimų, turi teisę gauti iš Seimo
kanceliarijos visą su Seimo, Seimo valdybos, Seniūnų sueigos, Seimo
struktūrinių padalinių posėdžių organizavimu nuotoliniu būdu
susijusią informacinių sistemų medžiagą, įskaitant Seimo narių tapatybės
nustatymo šio statuto 18611 straipsnio 3 dalyje
nustatytais būdais duomenis.“
|