EUROPOS TEISĖS DEPARTAMENTAS

PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISINGUMO MINISTERIJOS

 

Biudžetinė įstaiga, Vilniaus g. 23-7A, LT-01402 Vilnius, tel. 8 706 63 687, faks. 8 706 63 679,

el. p. [email protected]. Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188600362

 

 

2017-12-

Nr.

 

Į 2017-11-30

Nr.         S-2017-10834

 

Lietuvos Respublikos Seimui

 

 

 

DĖL Lietuvos Respublikos MOKESČIO UŽ APLINKOS TERŠIMĄ ĮSTATYMO NR. VIII-1183 2 IR 3 STRAIPSNIŲ BEI ĮSTATYMO 3 PRIEDĖLIO PAKEITIMO IR PAPILDYMO ĮSTATYMO projektO Nr. XIIIP-1412 atitikties europos sąjungos teisei

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateiktą derinti Lietuvos Respublikos mokesčio už aplinkos teršimą įstatymo Nr. VIII-1183 2 ir 3 straipsnių bei įstatymo 3 priedėlio pakeitimo ir papildymo įstatymo projektą Nr. XIIIP-1412 (toliau – Projektas), teikiame šias pastabas bei pasiūlymus.

1. Atkreipiame Jūsų dėmesį į tai, kad Projekto 1 straipsnio 1 dalimi siūloma pakeisti Lietuvos Respublikos mokesčio už aplinkos teršimą įstatymo (toliau – Įstatymas) 2 straipsnio 10 dalį, numatant, kad gamintojo gaminami apmokestinamieji gaminiai taip pat apima ir į prietaisus ar transporto priemones įmontuotus apmokestinamus gaminius. Atitinkamai, Projekto 2 straipsniu siūloma pakeisti Įstatymo 3 straipsnio 2 punktą. Šiuo pakeitimu iš esmės yra siūloma išplėsti mokesčio taikymo sritį ir įtvirtinti, jog Įstatyme numatyto mokesčio objektas yra Įstatymo 3 priedėlyje nurodyti gaminiai, atsisakant iki šiol galiojusios nuostatos, kad mokesčio objektas yra tik tie Įstatymo 3 priedėlyje nurodyti gaminiai, kurie nėra bet kokio kito pagaminto ar įvežto (importuoto) į Lietuvos Respublikos teritoriją gaminio sudedamoji dalis, be kurios gaminys negali būti naudojamas pagal paskirtį. Tad darytina išvada, jog Įstatymo 3 priedėlyje nurodyti gaminiai (1. Padangos, kurių skersmuo lygus arba mažesnis nei 118 cm; 2. Padangos, kurių skersmuo didesnis nei 118 cm; 3. Nešiojamos baterijos (galvaniniai elementai); 4. Nešiojami akumuliatoriai; 5. Automobiliams skirtos baterijos ir akumuliatoriai; 6. Pramoninės baterijos ir akumuliatoriai; 7. Vidaus degimo variklių degalų arba tepalų filtrai; 8. Vidaus degimo variklių įsiurbimo oro filtrai; 9. Automobilių hidrauliniai (tepaliniai) amortizatoriai) būtų Įstatyme numatyto mokesčio objektai net jeigu jie ir būtų bet kokio kito pagaminto ar įvežto (importuoto) į Lietuvos Respublikos teritoriją gaminio sudedamoji dalis, be kurios gaminys negali būti naudojamas pagal paskirtį. Taigi, gaminiai, esantys sudėtine kito gaminio dalimi, taptų mokesčio už aplinkos teršimą objektu.

Pažymime, kad Projekto aiškinamajame rašte nėra nurodyta, ko yra siekiama minėtomis nuostatomis ir kokios būtų tokių pakeitimų pasekmės. Aiškinamajame rašte nurodomas tik bendras Projektu siekiamas tikslas – užtikrinti efektyvų ir tinkamą gamintojo atsakomybės principo, kuris reiškia, kad apmokestinamųjų gaminių atliekų tvarkymu rūpinasi gamintojai ir importuotojai, įgyvendinimą.

Šiame kontekste atkreipiame Jūsų dėmesį į tai, kad, pavyzdžiui, transporto priemonių gamintojų atsakomybės principas yra numatytas 2000 m. rugsėjo 18 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvoje 2000/53/EB dėl eksploatuoti netinkamų transporto priemonių. Šios direktyvos 5 straipsnio 1 dalyje valstybėms narėms yra įtvirtinta pareiga imtis būtinų priemonių užtikrinti, kad ekonominės veiklos vykdytojai numatytų visų eksploatuoti netinkamų transporto priemonių ir, kiek tai techniškai įmanoma, naudotų dalių, išimtų remontuojant keleivinius automobilius, surinkimo sistemas bei jų teritorijoms reikalingą surinkimo įrenginių skaičių. Pažymime, kad šios nuostatos yra įgyvendintos Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo (toliau – Atliekų tvarkymo įstatymas) 344 straipsnyje Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkymo sistemos dalyvių teisės ir pareigos, kuriame yra numatyta pareiga užtikrinti, kad asmeniui būtų sudarytos sąlygos nemokamai atiduoti eksploatuoti netinkamą transporto priemonę, su visomis joje esančiomis dalimis, įskaitant, pavyzdžiui, ir akumuliatorius.

 Todėl šioje vietoje svarbu atkreipti dėmesį į tai, jog Direktyvos 2006/66/EB dėl baterijų ir akumuliatorių bei baterijų ir akumuliatorių atliekų 16 straipsnio 2 dalyje valstybėms narėms yra įtvirtinta pareiga užtikrinti, kad įgyvendinant 1 dalį (t.y. surenkant, apdorojant ir perdirbant visas nešiojamų baterijų ir akumuliatorių bei surenkant, apdorojant ir perdirbant visas pramoninių ir automobiliams skirtų baterijų ir akumuliatorių atliekas) būtų išvengiama bet kokio dvigubo apmokestinimo gamintojams tuo atveju, kai baterijos ar akumuliatoriai surinkti Direktyvoje 2000/53/EB arba Direktyvoje 2002/96/EB nustatytose sistemose.

Taigi, šia apimtimi gamintojo atsakomybės principas, kiek tai yra susiję su apmokestinamaisiais gaminiais, esančiais gaminio sudedamąja dalimi, be kurios gaminys negali būti naudojamas pagal paskirtį, iš esmės yra įtvirtintas Lietuvos Respublikos teisės aktuose. Todėl kyla klausimas, koks yra šių Projektu siūlomų nuostatų tikslas, taip pat, ar nustatant tokį reguliavimą bus išvengta bet kokio dvigubo apmokestinimo gamintojams, kaip numatyta Direktyvoje 2006/66/EB dėl baterijų ir akumuliatorių bei baterijų ir akumuliatorių atliekų.

2. Projekto 1 straipsnio 2 dalimi yra siūloma papildyti Įstatymo 2 straipsnį 18 dalimi ir įtvirtinti sąvoką „padangų atliekų tvarkymo reikalavimai“, numatant, kad tai yra „Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyti padangų atliekų tvarkymo reikalavimai“. Šiame kontekste visų pirma pažymime, jog pritariame Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos teisės departamento 2017 m. gruodžio 5 d. Projektui pateiktos išvados 1 pastabai dėl sąvokos „padangų atliekų tvarkymo reikalavimai“ ir dėl to, kad esminiai kriterijai, kuriais remiantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatytų padangų atliekų tvarkymo reikalavimus, turėtų būti nustatyti įstatyme. Papildomai atkreipiame Jūsų dėmesį į tai, kad bet kokios veiklos sąlygos ar apribojimai turėtų būti nustatomi vadovaujantis proporcingumo principu, t.y. jie turi būti tinkami bei reikalingi ir neviršyti to, kas yra būtina iškeltam tikslui pasiekti.

Taip pat pažymime, kad techninės specifikacijos ir kiti reikalavimai arba paslaugų taisyklės, įskaitant atitinkamas administracines nuostatas, kurių būtina laikytis de jure ar de facto parduodant, teikiant paslaugą, steigiant paslaugų verslą arba naudojant valstybėje narėje ar didžiojoje jos dalyje, taip pat valstybių narių įstatymai ir kiti teisės aktai, draudžiantys gaminį gaminti, įvežti, parduoti ar naudoti arba draudžiantys teikti paslaugą arba ja naudotis, arba steigti paslaugų teikėjo verslą, yra laikomi techniniu reglamentu, vadovaujantis 2015 m. rugsėjo 9 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos (ES) 2015/1535, kuria nustatoma informacijos apie techninius reglamentus ir informacinės visuomenės paslaugų taisykles teikimo tvarka (toliau – Direktyva 2015/1535), 1 straipsnio 1 dalies f punktu.

Remiantis Direktyvos 2015/1535 1 straipsnio 1 dalies g punktu, techninio reglamento projektas yra techninės specifikacijos, kito reikalavimo ar paslaugų taisyklės tekstas, įskaitant administracines nuostatas, parengtas siekiant suteikti dokumentui teisinę galią arba galiausiai jį priimti kaip techninį reglamentą, esantis tokioje parengimo stadijoje, kai dar galima daryti esminius dalinius jo pakeitimus. Vadovaudamosi Direktyvos 2015/1535 7 straipsniu, valstybės narės nedelsdamos turi pateikti Europos Komisijai kiekvieno techninio reglamento projektą, jos taip pat turėtų pateikti pagrindimą, kodėl būtina priimti tokį techninį reglamentą, jei tos priežastys nėra aiškios iš projekto. Taip pat pažymime, kad valstybės narės trims mėnesiams atideda techninio reglamento priėmimą nuo tos dienos, kai Komisija gauna nurodytą pranešimą.

Pažymime, kad „padangų atliekų tvarkymo reikalavimai“ reikštų privalomas jų apdorojimo, utilizavimo, pakartotinio naudojimo ir pan. taisykles. Todėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos parengtas teisės aktas, kuriuo būtų nustatomi padangų atliekų tvarkymo reikalavimai, o jeigu būtų atsižvelgta į minėtą Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos teisės departamento pastabą, tuomet – šis Projektas, turėtų būti laikomas techniniu reglamentu, todėl – notifikuotinas Europos Komisijai. Informuojame, kad už nacionalinių teisės aktų projektų notifikavimą pagal Direktyvos 2015/1535 reikalavimus Lietuvoje atsakingas Lietuvos standartizacijos departamentas.

3. Direktyvos 2006/66/EB dėl baterijų ir akumuliatorių bei baterijų ir akumuliatorių 9 straipsnyje yra numatyta, jog valstybės narės gali imtis ekonominių priemonių, pavyzdžiui, nustatyti skirtingus mokesčius, kad būtų skatinamas baterijų ir akumuliatorių atliekų surinkimas arba mažesnį teršiančių medžiagų kiekį turinčių baterijų ir akumuliatorių naudojimas. Atsižvelgiant į Projekto 3 straipsniu keičiamame Įstatymo 3 priedėlyje nustatomus tarifus, apie šią baterijų ir akumuliatorių atliekų surinkimą skatinančią priemonę priėmus Projektą turėtų būti pranešta Europos Komisijai.

 

 

 

Generalinio direktoriaus pavaduotojas                                                             Karolis Dieninis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Justė Prasauskienė, tel. 8 706 63 695, el. p. [email protected]