LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

kaimo reikalų komitetas

 

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

DĖL Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo Nr. IX-517 2, 4, 4(2), 7, 10, 11(2) straipsnių ir 2 priedo pakeitimo įstatymo projekto nr. XIVP-172

 

2021-03-17 Nr. 110-P-10

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Viktoras Pranckietis, Komiteto pirmininko pavaduotojas Vidmantas Kanopa, Komiteto nariai: Juozas Baublys, Jonas Gudauskas, Vigilijus Jukna, Kęstutis Mažeika, Giedrius Surplys, Andrius Vyšniauskas.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-01-12.

2 (4)

(2)

 

1. Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 4 straipsnio 2 dalies nuostatose nėra aiškus formuluotės „vadovaujantis atliekų hierarchija“ turinys, t. y., nėra aišku, ar čia turimi omenyje Atliekų tvarkymo įstatymo 3 straipsnyje nustatyti atliekų tvarkymo prioritetai, ar kas kita. Pastebėtina ir tai, kad minėta „atliekų hierarchijos“ sąvoka, atsižvelgiant į Konstitucinio Teismo doktriną, turėtų būti apibrėžiama įstatymo lygmeniu, nes „iš Konstitucijos, inter alia konstitucinio teisinės valstybės principo, kylantis reikalavimas paisyti teisės aktų hierarchijos suponuoja, kad įstatymuose vartojamų sąvokų turinys gali būti apibrėžiamas (inter alia aiškinamas) tik įstatymu, o ne žemesnės galios teisės aktu”. Atsižvelgiant į tai, siūlytina projekto nuostatas tikslinti.

Pritarti

 

2

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-01-12.

4

(1)

(4)

2. Projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 1 dalies 4 punkte prieš žodžius „daugkartinių pakuočių surinkimu“ įrašytinas žodis „su“.

Pritarti

 

3

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-01-12.

8

2

 

3. Projekto 8 straipsnio 2 dalyje prieš žodį „Įstatymo“ įrašytinas žodis „Šio“.

Pritarti

 

4

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-01-12.

8

4

 

4. Projekto 8 straipsnio 4 dalyje vietoj nuorodos „6 straipsnyje“ įrašytina nuoroda „6 straipsnio 1 dalyje“.

Pritarti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1

VšĮ „Gamtos ateitis“, 2021-02-18.

 

 

 

Gamintojų ir importuotojų organizacija VšĮ ,,Gamtos ateitis“ (toliau – Organizacija arba GIO), susipažinusi su Seimo narių pateiktu pasiūlymu dėl Lietuvos Respublikos pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo Nr. IX-517 2, 4, 4(2), 7, 10, 11(2) straipsnių ir 2 priedo pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-172 (toliau – Pasiūlymas), pagal kompetenciją teikia šias pastabas ir argumentus.

Organizacijos nuomone, Pasiūlymu siūlomas teisinis reguliavimas:

1. Turėtų neigiamos įtakos kokybiškai komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų tvarkymo paslaugai, nes pagal šį Pasiūlymą paslaugų apibrėžtimi rūpintųsi vienas subjektas (savivaldybė) vietoj šiuo metu keturių subjektų (savivaldybė ir 3 GIO).

2. Neturėtų jokios įtakos savalaikiam GIO atsiskaitymui už paslaugas (toliau – Atsiskaitymas). Atsiskaitymas neturėtų būti įvardijamas kaip problema teisėkūros lygmeniu, nes nėra pagrindo teigti, kad Organizacija tyčia vengia tinkamai ir/ar laiku atsiskaityti su atliekų tvarkytojais. Vienos iš GIO atidėtų mokėjimų klausimai sprendžiami bendra civilinės teisės santykius reguliuojančių teisės aktų nustatyta tvarka.

3. Turėtų neigiamos įtakos savivaldybių (arba jų įsteigtų juridinių asmenų, kuriems pavesta administruoti komunalinių atliekų tvarkymo sistemą) ir GIO santykių reguliavimui, nes eliminuotų tokius santykius, panaikinant bendradarbiavimo sutartis ir paminant visų tvariu pakuočių atliekų sutvarkymu suinteresuotų šalių bendradarbiavimą kaip tokį.

4. Turėtų neigiamos įtakos GIO finansiniam stabilumui, nes GIO būtų sunku nusistatyti tinkamą kainodarą, savivaldybėms (arba jų įsteigtiems juridiniams asmenims, kuriems pavesta administruoti komunalinių atliekų tvarkymo sistemą) galint organizuoti pirkimus pagal savo pageidavimus bei vienašališkai nuspręsti dėl pirkimo apimčių, konteinerių talpos, medžiagų, iš kurių padaryti konteineriai, konteinerių tinklo tankumo ir konteinerių aptarnavimo dažnumo, pirkimo vertės sutarties sudarymo metu ir sutarties kainos pokyčių visą sutarties galiojimo laikotarpį.

5. Būtų nesuderinamas su pakuočių atliekų tvarkymo sistemos visų dalyvių teisių ir pareigų įgyvendinimu, nes vienai šaliai (savivaldybei arba jos įsteigtam juridiniam asmeniui, kuriam pavesta administruoti komunalinių atliekų tvarkymo sistemą) sukuria tik teises (nustatyti pirkimo objekto apibrėžtį, mastą, pirkimo vertę), nenustatant jokių pareigų, o kitai šaliai (Organizacijai) sukuriant tik pareigas – apmokėti savivaldybės (arba jos įsteigto juridinio asmens, kuriam pavesta administruoti komunalinių atliekų tvarkymo sistemą) nupirktas paslaugas, būnat visiškai eliminuotai iš pirkimo organizavimo proceso, neturint jokių galimybių teikti pasiūlymų dėl pirkimo objekto apibrėžties ir jo vertės, neturint jokių svertų kontroliuoti viešuoju pirkimu nupirktų paslaugų teikimo kokybę, įskaitant pakuočių atliekų sutvarkymo tinkamumą.

6. Būtų nesuderinamas su gamintojo atsakomybės principo įgyvendinimu. Vertinant Pasiūlymą, manytina, jog jis iš esmės pažeidžia išplėstinės gamintojo atsakomybės principą, o tuo pačiu ir pamatinį aplinkosaugos principą „teršėjas moka“ (gamintojo atsakomybė veikia kaip principo „teršėjas moka“ atmaina pakuočių atliekų sistemoje). Šį principą neabejotinai įtvirtina tiek ES teisės aktai, tiek Europos Teisingumo Teismo (ETT) jurisprudencija. Pavyzdžiui, ETT, aiškindamas 1994-12-20 Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 94/62/EB dėl pakuočių ir pakuočių atliekų (toliau – ir Direktyva 94/62/EB), kurią Lietuvoje įgyvendina tiek Atliekų tvarkymo įstatymas (toliau – ATĮ) (ATĮ 1 str. 6 d., V priedo „Įgyvendinami Europos Sąjungos teisės aktai“ 1 d.), tiek Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymas (toliau – PPATĮ) (PPATĮ 1 str. 3 d., II priedo „Įgyvendinami Europos Sąjungos teisės aktai“ 1 d.), tiek Mokesčio už aplinkos teršimą įstatymas (MUATĮ VIII priedėlio „Įgyvendinami Europos Sąjungos teisės aktai“ 1 d.), nuostatas ir pasisakydamas dėl ekonominių priemonių, skatinančių šios direktyvos tikslų įgyvendinimą, 2018-03-15 sprendimo SC Cali Esprou SRL prieš Administracia Fondului pentru Mediu, C 104/17 (EU:C:2018:188) 22 punkte pažymėjo, jog pagal Direktyvos 94/62/EB 15 straipsnyje ir dvidešimt devintoje konstatuojamojoje dalyje primintą principą „teršėjas moka“ reikalaujama, kaip rašoma minėtoje konstatuojamojoje dalyje, kad „visi, kurie dalyvauja gaminant, naudojant, importuojant pakuotes ir pakuotus produktus ir jais prekiauja, geriau suvoktų pakuočių tapimo atliekomis mastus“ ir „prisiimtų atsakomybę už tokias atliekas“. Taigi minėtas principas taikomas ne tik tiems, kas tiesiogiai atsako už atliekų susidarymą, – jo apimtis platesnė. Jis taip pat taikomas tiems, kas prisideda prie tokio atliekų susidarymo, be kita ko, importuotojams ir įpakuotų prekių platintojams (pagal analogiją žr. 2017-03-30 sprendimo VG Čistoća, C 335/16, EU:C:2017:242, 24 punktą ir jame nurodytą jurisprudenciją).

Išplėstinės gamintojo atsakomybės principas reiškia, jog „atsakomybė“ suprantama ne tik kaip finansinė (finansuoti pakuočių atliekų sutvarkymą), administracinė (prisiimti neigiamas sankcijas ir nuobaudas dėl pažeidimų), informacinė (šviesti visuomenę apie daromą neigiamą įtaką pakuočių atliekomis), tačiau ir organizacinė atsakomybė – tai yra pareiga organizuoti kas ir kokiu būdu sutvarkys pakuočių atliekas, nepriklausomai nuo srauto (komunalinis ar komercinis), kuriame atliekos susidaro. Kaip nurodė savo koncepcijoje vienas iš šio principo pradininkų mokslininkas Thomas Linquist, jog visos atsakomybės sferos tarpusavyje yra susijusios, tai yra sistema negali efektyviai veikti taip, jog, pavyzdžiui, gamintojas vykdo administracinę atsakomybę, tačiau nevykdo organizacinės atsakomybės. Pasiūlymu būtent ir siūlomas šis pažeidimas: PPATĮ 41 str. siūloma gamintojams bei importuotojams komunaliniame sraute panaikinti organizacinę atsakomybę, tai yra jų pareigą (kartu ir teisę) organizuoti sprendžiant jų finansuojamo pakuočių atliekų srauto sutvarkymą iki jų būvio ciklo pabaigos. Papildomai pažymėtina, jog daugelyje ES šalių pakuočių atliekų tvarkymo klausimai komunaliniame sraute tarp savivaldos subjektų bei gamintojų importuotojų organizacijos sprendžiami būtent bendradarbiavimo sutarčių pagrindu (ypač surinkimo tvarkymo etape). Tuo tarpu šį pagrįstai galiojantį institutą mūsų teisiniame reguliavime Pasiūlymu siūloma apskritai panaikinti.

Aplinkosaugos politikos tikslai šiuo laikotarpiu išimtinai siejami ne su savivaldos pareiga užtikrinti sanitarines, higienines sąlygas, tačiau su žiedinės ekonomikos įgyvendinimu. Tik ekonomiškai skatinant gamintojus ir importuotojus (teršėjus) kurti eko-dizainą, mažinti naudojamos pakuotės kiekį gaminio projektavimo etape, galime pasiekti žiedinės ekonomikos tikslų. Tuo tarpu Pasiūlymas neskatina ekonominės motyvacijos verslui, kadangi panaikina jų organizacines pareigas komunaliniame sraute spręsti dėl pakuočių tvarkymo geriausių sprendimų priėmimo. Europos Komisijos Komunikate „Naujas žiedinės ekonomikos veiksmų planas, kuriuo siekiama švaresnės ir konkurencingesnės Europos“, aiškiai nurodoma, jog vienas iš prioritetinių planų yra teikti paskatų produkto kaip paslaugos ar kitiems modeliams, pagal kuriuos gamintojai lieka gaminio savininkais arba yra atsakingi už jo tinkamumą per visą gyvavimo ciklą. Tuo tarpu Pasiūlymas nukreiptas priešinga kryptimi, tai yra naikina gamintojo atsakomybė.

Nepritarti

Šie pasiūlymai prieštarauja 2021-02-03 Seimo narių A. Gedvilienės, R. Morkūnaitės-Mikulėnienės, M. Navickienės, P. Kuzmickienės, V. Kernagio, J. Urbanavičiaus ir A. Gedvilo pasiūlymams, kuriems siūloma Komitetui pritarti. Atkreiptinas dėmesys, kad Seimo narių pasiūlymui pritaria Vilniaus m. savivaldybės meras, Lietuvos savivaldybių komunalinių įmonių asociacija ir Lietuvos savivaldybių asociacija.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1

Vilniaus m. savivaldybės meras, 2021-02-17.

 

 

 

Vertiname ir palaikome Lietuvos Respublikos Seimo narių Aistės Gedvilienės, Radvilės Morkūnaitėss-Mikulėnienė, Monikos Navickienės, Paulės Kuzmickienės, Vytauto Kernagio, Justino Urbanavičiaus ir Aido Gedvilo iniciatyvą bei siekį keisti dabar esantį ydingą pakuočių ir pakuočių atliekų surinkimo, tvarkymo teisinį reglamentavimą, kuris ne vienerius metus yra opi problema ir Lietuvos savivaldybėms, ir jų gyventojams.

Pritarti

 

2

Lietuvos savivaldybių komunalinių įmonių asociacija, 2021-02-23.

 

 

 

Palaikome ir pritariame Lietuvos Respublikos Seimo narių Aistės Gedvilienės, Radvilės Morkūnaitės-Mikulėnienė, Monikos Navickienės, Paulės Kuzmickienės, Vytauto Kernagio, Justino Urbanavičiaus ir Aido Gedvilo pasiūlytam pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo sistemos teisiniam reglamentavimui.

Pritarti

 

3

Lietuvos savivaldybių asociacija, 2021-02-24.

 

 

 

LSA pritaria ir palaiko Seimo narių siūlomą Projektą, kadangi mano, jog tai viena iš priemonių, padėsianti užtikrinti sklandžią pakuočių ir jų atliekų surinkimo ir vežimo sistemą. Manome, kad siūlomi teisinio reglamentavimo pakeitimai yra labai savalaikiai ir padėtų spręsti praktikoje kylančias problemas, susijusias su komunaliniame sraute susidarančių pakuočių atliekų tvarkymo procesu.

Pritarti

 

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1

Seimo nariai A. Gedvilienė, R. Morkūnaitė-Mikulėnienė, M. Navickienė, P. Kuzmickienė, V. Kernagis, J. Urbanavičius, A. Gedvilas, 2021-02-03.

1

 

 

Argumentai:

Pasiūlymo tikslas – mažinti gamintojų ir importuotojų organizacijų (toliau – Organizacijos) turimą diskreciją bei sudaryti galimybes savivaldybėms, suinteresuotoms vieningu ir sklandžiu komunalinių atliekų tvarkymo sistemos organizavimu ir funkcionavimu, savarankiškai nustatyti atliekų turėtojų poreikius ir sklandų atliekų tvarkymo sistemos organizavimą užtikrinančias sąlygas bei įpareigoti Organizacijas pilna apimtimi finansuoti tokios pakuočių atliekų tvarkymo sistemos funkcionavimą, ypač įvertinant aplinkybes, kad gaminių ir pakuočių atliekų tvarkymo sistemos finansavimas yra pamatinė gamintojų ir importuotojų pareiga, įtvirtinta ne tik Lietuvos Respublikos teisės aktuose, bet įgyvendinama vartotojų sumokėta kaina už perkamą prekę atitinkamoje pakuotėje (pakuotės sutvarkymo kaina yra įtraukta į pačios pakuotės ir/ar prekės tokioje pakuotėje kainą).

Savivaldybių praktikoje kyla problemos, susijusios su tinkamu komunaliniame atliekų sraute susidarančių pakuočių ir pakuočių atliekų (toliau – PA) tvarkymo organizavimu: nepakankamas PA infrastruktūros (bendro ir individualaus naudojimo konteinerių) tinklas; neužtikrintas sklandus ir pakankamas, atitinkantis atliekų turėtojų poreikius, PA infrastruktūros tinklo aptarnavimas; neužtikrintas pakankamas PA surinkimo konteinerių aptarnavimo dažnis ir jo keitimo pagal besikeičiančią situaciją galimybė; nepakankamas PA surinkimo infrastruktūros, jos plėtros ir minėtos infrastruktūros eksploatavimo išlaidų finansavimas iš Organizacijas atstovaujančių įstaigų pusės; PA surinkimo paslaugų sutarčių vykdymo kontrolės ir kokybės neužtikrinimas; nevaldymas duomenų apie PA, susidarančias komunaliniame atliekų sraute ir šių atliekų surinkimą; paslaugų teikėjų, surenkančių ir tvarkančių PA, atsakomybės nebuvimas, piktnaudžiavimas sutarties sudarymo laisvės principu ir kt.

Siūloma įtvirtinti pareigą savivaldybėms (arba savivaldybių įsteigtiems juridiniams asmenimis, kuriems pavesta administruoti komunalinių atliekų tvarkymo sistemą) savarankiškai vykdyti komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo, vežimo, paruošimo naudoti ir naudojimo organizavimą, savivaldybėms (arba savivaldybių įsteigtiems juridiniams asmenimis, kuriems pavesta administruoti komunalinių atliekų tvarkymo sistemą) sudarant sutartis su pakuočių atliekų rūšiuojamąjį surinkimą, vežimą ir tvarkymą vykdysiančiais paslaugų tiekėjais bei numatant prievolę Organizacijoms tokių paslaugų tiekimą finansuoti pilna apimtimi.

Pasiūlymas:

1. Papildyti 1 straipsnį nauja 14 dalimi:

„14. Pripažinti 2 straipsnio 14 dalį netekusia galios.

14. Pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo sutartis – trišalė sutartis tarp savivaldybės (arba tarp savivaldybės (kelių savivaldybių) įsteigto juridinio asmens, kuriam pavesta administruoti komunalinių atliekų tvarkymo sistemą) ir gamintojų ir importuotojų organizacijos, ir atliekų tvarkytojo dėl pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo, vežimo, perdirbimo, naudojimo. Pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo sutartyje turi būti nurodyta: sutarties sudarymo, įsigaliojimo ir nutraukimo tvarka; infrastruktūros plėtros ir naudojimo sąlygos; paslaugų teikimo tvarka ir sąlygos; kainos nustatymo tvarka; atsiskaitymo tvarka; šalių teisės, pareigos ir atsakomybė už įsipareigojimų nevykdymą; pretenzijų pateikimo, nagrinėjimo ir ginčų sprendimo tvarka; sutarties galiojimo terminas, jos keitimo ar nutraukimo sąlygos ir tvarka. Pavyzdinę sutarties formą tvirtina Vyriausybė arba jos įgaliota institucija.

2. 15 dalį atitinkamai laikyti 16.

Pritarti

 

2

Seimo nariai A. Gedvilienė, R. Morkūnaitė-Mikulėnienė, M. Navickienė, P. Kuzmickienė, V. Kernagis, J. Urbanavičius, A. Gedvilas, 2021-02-03.

5

1

 

Argumentai:

Išbraukti Įstatymo 10 str. 4 d. 1 p., tokiu būdu eliminuojant prievolę Organizacijoms sudaryti sutartis su visomis savivaldybėmis (arba savivaldybių įsteigtais juridiniais asmenimis, kuriems pavesta administruoti komunalinių atliekų tvarkymo sistemą) dėl bendradarbiavimo organizuojant komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamąjį surinkimą, vežimą ir paruošimą naudoti.

Išbraukti Įstatymo 10 str. 4 d. 2 p., tokiu būdu eliminuojant numatytą pareigą Organizacijoms sudaryti sutartis pagal Įstatymo 10 str. 4 d. 1 p. nurodytose sutartyse nustatytą tvarką parinktais atliekų surinkėjais dėl komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo, vežimo, paruošimo naudoti ir naudojimo.

Pasiūlymas:

1. Pakeisti 10 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

„4. Siekdama įvykdyti šio įstatymo 7 straipsnio 1 dalies 2 punkte gamintojams ir importuotojams nustatytą pareigą, organizacija privalo sudaryti sutartis:

1) su visomis savivaldybėmis (arba savivaldybių įsteigtais juridiniais asmenimis, kuriems pavesta administruoti komunalinių atliekų tvarkymo sistemą) dėl bendradarbiavimo organizuojant komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamąjį surinkimą, vežimą ir paruošimą naudoti. Šiose sutartyse turi būti numatyta bendradarbiavimo eksploatuojant komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų surinkimo sistemą, šviečiant ir informuojant gyventojus pakuočių atliekų tvarkymo klausimais sąlygos, komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų surinkimo sistemos infrastruktūros plėtros finansavimo tvarka, komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų surinkėjų parinkimo tvarka;

2) ne vėliau kaip iki einamųjų kalendorinių metų I ketvirčio pabaigos pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo sutartis su visomis savivaldybėmis (arba savivaldybių įsteigtais juridiniais asmenimis, kuriems pavesta administruoti komunalinių atliekų tvarkymo sistemą) ir pagal šios dalies 1 punkte nurodytose sutartyse nustatytą tvarką parinktais atliekų surinkėjais dėl komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo, vežimo, paruošimo naudoti, įskaitant pradinį apdorojimą, ir naudojimo. Šiose sutartyse turi būti numatyta komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo, vežimo, paruošimo naudoti, įskaitant pradinį apdorojimą, naudojimo finansavimo (išlaidų apmokėjimo) tvarka, pakuočių atliekų sutvarkymą patvirtinančių dokumentų pateikimo tvarka ir sutartinių įsipareigojimų vykdymo kontrolės tvarka. Esant daugiau nei vienai organizacijai, šiame punkte nurodytos sutartys pasirašomos vienodomis sąlygomis;“

3) su pagal aplinkos ministro nustatytą tvarką organizacijos išrinktais pakuočių atliekų surinkėjais dėl ne komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo, vežimo, paruošimo naudoti, įskaitant pradinį apdorojimą, naudojimo arba su pagal aplinkos ministro nustatytą tvarką organizacijos išrinktais pakuočių atliekų surinkėjais dėl ne komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų surinkimo, vežimo, paruošimo naudoti, įskaitant pradinį apdorojimą, ir pakuočių atliekų naudotojais (perdirbėjais) ir (ar) eksportuotojais dėl surinktų ir paruoštų naudoti pakuočių atliekų panaudojimo (taip, kad būtų užtikrintas pakuočių atliekų rūšiuojamasis surinkimas, vežimas ir paruošimas naudoti, įskaitant pradinį apdorojimą, visose Lietuvos Respublikos savivaldybėse). Šiose sutartyse turi būti numatyta apmokėjimo už ne komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamąjį surinkimą, vežimą, paruošimą naudoti, įskaitant pradinį apdorojimą, naudojimą tvarka, ne komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų sutvarkymą patvirtinančių dokumentų pateikimo tvarka ir sutartinių įsipareigojimų vykdymo kontrolės tvarka.“

Pritarti

 

3

Seimo nariai A. Gedvilienė, R. Morkūnaitė-Mikulėnienė, M. Navickienė, P. Kuzmickienė, V. Kernagis, J. Urbanavičius, A. Gedvilas, 2021-02-03.

5

1

 

Argumentai:

Įtvirtinus pareigą savivaldybėms (arba savivaldybių įsteigtiems juridiniams asmenimis, kuriems pavesta administruoti komunalinių atliekų tvarkymo sistemą) savarankiškai vykdyti komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo, vežimo, paruošimo naudoti ir naudojimo organizavimą, savivaldybėms (arba savivaldybių įsteigtiems juridiniams asmenimis, kuriems pavesta administruoti komunalinių atliekų tvarkymo sistemą) sudarant sutartis su pakuočių atliekų rūšiuojamąjį surinkimą, vežimą ir tvarkymą vykdysiančiais paslaugų tiekėjais būtų užtikrinamas Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 6 str. 31 d. nuostatos, kuria komunalinių atliekų tvarkymo sistemų diegimas, pakuočių ir pakuočių atliekų surinkimo ir perdirbimo organizavimas, sąvartynų įrengimas ir eksploatavimas yra savivaldybėms pavestos savarankiškos funkcijos, įgyvendinimas. Įstatyminio teisinio reguliavimo pakeitimų pagrindu savivaldybės galėtų nustatyti tokias sutarčių su pakuočių atliekų rūšiuojamąjį surinkimą, vežimą ir tvarkymą vykdysiančiais paslaugų tiekėjais sąlygas, kurios leistų nustatyti efektyvų PA surinkimo paslaugų teikimo kontrolės mechanizmą, duomenų apie PA sisteminimą, atsakomybę už netinkamą paslaugų teikimą, esamos PA infrastruktūros pakankamumą ir infrastruktūros plėtros gaires, atliekų turėtojų poreikius atitinkantį PA konteinerių ištuštinimo dažnį ir galimybę jį keisti reaguojant į atliekų turėtojų įpročius.

Siūloma įtvirtinti pareigą savivaldybėms (arba savivaldybių įsteigtiems juridiniams asmenimis, kuriems pavesta administruoti komunalinių atliekų tvarkymo sistemą) savarankiškai vykdyti komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo, vežimo, paruošimo naudoti ir naudojimo organizavimą, savivaldybėms (arba savivaldybių įsteigtiems juridiniams asmenimis, kuriems pavesta administruoti komunalinių atliekų tvarkymo sistemą) sudarant sutartis su pakuočių atliekų rūšiuojamąjį surinkimą, vežimą ir tvarkymą vykdysiančiais paslaugų tiekėjais bei numatant prievolę Organizacijoms tokių paslaugų tiekimą finansuoti pilna apimtimi.

Pasiūlymas:

Papildyti įstatymo projekto 5 straipsnį nauja 2 dalimi:

„2. Papildyti 10 straipsnį nauja 41 dalimi ir ją išdėstyti taip:

41. Savivaldybės (arba savivaldybių įsteigti juridiniai asmenys, kuriems pavesta administruoti komunalinių atliekų tvarkymo sistemą) savarankiškai vykdo komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo, vežimo, paruošimo naudoti ir naudojimo organizavimą, savivaldybėms (arba savivaldybių įsteigtiems juridiniams asmenimis, kuriems pavesta administruoti komunalinių atliekų tvarkymo sistemą) sudarant sutartis su pakuočių atliekų rūšiuojamąjį surinkimą, vežimą ir tvarkymą vykdysiančiais paslaugų tiekėjais.

Pritarti

 

4

Seimo nariai A. Gedvilienė, R. Morkūnaitė-Mikulėnienė, M. Navickienė, P. Kuzmickienė, V. Kernagis, J. Urbanavičius, A. Gedvilas, 2021-02-03.

5

1

 

Argumentai:

Argumentai išdėstyti šio pasiūlymo 3 dalyje.

Pasiūlymas:

1. Papildyti įstatymo projekto 5 straipsnį nauja 3 dalimi:

„3. Pakeisti 10 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:

5. Organizacija šio straipsnio 4 dalies 2 punkte nurodytas išlaidas ir komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų surinkimo sistemos infrastruktūros plėtrą turi finansuoti proporcingai jos dalyvių ir organizuoti pakuočių atliekų tvarkymą sutartiniais pagrindais pavedusių gamintojų ir importuotojų užimamai rinkos daliai, kuri Vyriausybės įgaliotos institucijos nustatyta tvarka apskaičiuojama pagal šių gamintojų ir importuotojų bei dalyvių deklaruotą ataskaitiniu laikotarpiu Lietuvos Respublikos vidaus rinkai tiektiems gaminiams supakuoti panaudotų pakuočių kiekį. Organizacijos šio straipsnio 41 dalyje nurodytų paslaugų teikimą turi finansuoti pilna apimtimi.

3. Atitinkamai Straipsnio 2 ir 3 dalis laikyti 4 ir 5 dalimis.

Pritarti

 

5

Seimo nariai A. Gedvilienė, R. Morkūnaitė-Mikulėnienė, M. Navickienė, P. Kuzmickienė, V. Kernagis, J. Urbanavičius, A. Gedvilas, 2021-02-03.

8

 

 

Argumentai:

Siūloma numatyti kitą siūlomiems straipsniams įsigaliojimo datą.

Pasiūlymas:

8 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas

1. Šio įstatymo 4 straipsnis, 5 straipsnio 1 ir 3 5 dalis bei 6 straipsnis įsigalioja 2023 m. sausio 1 d.

2. Įstatymo 5 straipsnio 1, 2, 3 ir 4 dalys ir įstatymo 1 straipsnio 14 dalis įsigalioja 2022 m. sausio 1 d.

3. Lietuvos Respublikos aplinkos ministras ir jo įgaliota institucija, atsižvelgdami į šio straipsnio 1 ir 2 dalių nuostatas, priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

4. Užstato už vienkartines pakuotes sistemos administratorius auditorių dokumentus, išvardintus šio įstatymo 6 straipsnyje nurodyto Lietuvos Respublikos pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo 112 straipsnio 11 dalyje, pirmą kartą savo interneto svetainėje paskelbia teikdamas 2022 metų duomenis.

Pritarti

 

 

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: pritarti Lietuvos Respublikos Vyriausybės pateiktam Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo Nr. IX-517 2, 4, 4(2), 7, 10, 11(2) straipsnių ir 2 priedo pakeitimo įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.

6.2. Pasiūlymai: negauta.

 

7. Balsavimo rezultatai: už – 4 (su Komiteto pirmininko balsu), prieš – 0, susilaikė – 4.

 

8. Komiteto paskirti pranešėjai: Andrius Vyšniauskas.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                                     Viktoras Pranckietis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kaimo reikalų komiteto biuro patarėjas Rolandas Juknevičius