LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS GAMTINIŲ DUJŲ ĮSTATYMO NR. VIII-1973 9 STRAIPSNIO 15 IR 16 DALIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2024-02-14 Nr. XIVP-3467

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.                   Projekto 1 straipsniu siūloma pakeisti Gamtinių dujų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 9 straipsnio 15 ir 16 dalių nuostatas, kuriose yra reglamentuojamas konkrečių perdavimo, SGD pakartotinio dujinimo, laikymo ir skirstymo kainų nustatymo dažnis (keičiamo įstatymo 9 straipsnio 15 dalyje) ir gamtinių dujų įmonės buitiniams vartotojams nustatomų tarifų dažnis (keičiamo įstatymo 9 straipsnio 16 dalyje). Nėra aišku, koks yra šių projekto nuostatų santykis su projekto aiškinamajame rašte nurodytais tikslais. Pažymėtina, jog projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad „sparčiai keičiantis gamtinių dujų kainoms rinkose, greičiau į tuos pasikeitimus turi reaguoti ir visuomeniniai tiekėjai“ ir kad „įstatymo projektu siūloma suteikti galimybę Valstybinei energetikos reguliavimo tarnybai peržiūrėti gamtinių dujų kainas vartotojams <...>“. Sistemiškai vertinant projekto nuostatas ir projekto aiškinamajame rašte nurodytus projektu siūlomo naujo teisinio reguliavimo tikslus, vis tik nėra aišku, ką iš tiesų siekiama reglamentuoti teikiamu projektu. Pažymėtina, kad, viena vertus, Gamtinių dujų įstatyme visuomeninis gamtinių dujų tiekimas nėra numatytas, kita vertus, pagal Gamtinių dujų įstatymą gamtinių dujų kainas nustato pačios gamtinių dujų įmonės, o Valstybinė energetikos reguliavimo taryba reguliuoja perdavimo, skirstymo, laikymo ir SGD pakartotinio dujinimo paslaugų kainas, nustatydama viršutines paslaugų kainų ir (ar) pajamų ribas.

2.                   Atkreiptinas dėmesys, jog teikiami siūlymai dėl dažnesnio kainų nustatymo turėtų būti įvertinami sistemiškai keičiant ir kitas aktualias keičiamo įstatymo bei Energetikos įstatymo nuostatas, pavyzdžiui, keičiamo įstatymo 9 straipsnio 161 dalyje reglamentuojamas keičiamo įstatymo nuostatų taikymas „kai gamtinių dujų tarifai tvirtinami 6 kalendoriniams mėnesiams“, o  Energetikos įstatymo 192 straipsnio 4 dalyje dalinio kompensavimo laikotarpio pradžia siejama su kalendorinio pusmečio pirmo mėnesio pirma diena.

3.                   Projektu teikiamos nuostatos įsigaliotų kitą dieną po įstatymo oficialaus paskelbimo Teisės aktų registre. Siekiant tinkamo nuostatų įgyvendinimo ir teisinio aiškumo projektas pildytinas nuostatomis dėl jo įsigaliojimo ir įgyvendinimo – nustatant tokią įstatymo įsigaliojimo datą, kad būtų pakankamas terminas pasirengti įstatymo įgyvendinimui, ir aiškiai reglamentuojant, kada turėtų būti nustatytos kainos ir tarifai.

4.                   Atsižvelgus į keičiamame įstatyme ir Energetikos įstatyme nustatytą Vyriausybės kompetenciją, dėl įstatymo projekto turi būti gauta Vyriausybės nuomonė.

5.                   Vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose, patvirtintose Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, nustatytais teisės technikos reikalavimais, projekto tobulintinas.

5.1.             Projekto pavadinime tekstas „15 IR 16 DALIŲ“ išbrauktinas kaip perteklinis.

5.2.             Projekto 1 straipsnyje dėstomi keičiamo įstatymo 9 straipsnio 15 ir 16 dalių pakeitimai dėstytini kabutėse atskiromis projekto 1 straipsnio dalimis.

 

 

 

Privatinės teisės skyriaus vedėja,

pavaduojanti departamento direktorių                                            Akvilė Dulevičiūtė-Akimovienė

 

 

 

 

 

 

 

 

A. Dulevičiūtė-Akimovienė, tel. +370 5 209 6164, el. p. [email protected]

L. Schulte-Ebbert, tel.  +370 5 209 6055, el. p. [email protected]