LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Teisės ir teisėtvarkos komitetas

PAGRINDINIO KOMITETO

I Š V A D O S

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO STATUTO

„DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO STATUTO NR. I-399 23 STRAIPSNIO PAKEITIMO“

PROJEKTO  XIIIP-525

 

2017 m. gegužės 24  Nr. 102-P-17

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas Julius Sabatauskas, komiteto pirmininko pavaduotojas Stasys Šedbaras, nariai:  Rimas Andrikis, Vitalijus Gailius, Česlav Olševski, Lauras Stacevičius, Rimantė Šalaševičiūtė, Petras Valiūnas.

Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjai: Martyna Civilkienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė. Komiteto padėjėjos: Aidena Bacevičienė ir Modesta Banytė.

Kviestieji asmenys: Seimo kanceliarijos Teisės departamento atstovė Jurgita Meškienė

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

(2017-04-04)

1

3

 

   Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.  Projekto 1 straipsniu keičiamo Seimo statuto 23 straipsnio 6 dalyje siūloma nustatyti, kad „<...> Jeigu rezoliucijos projekte numatoma patenkinti arba netenkinti generalinio prokuroro teikimą, ji gali būti priimta, kai už projektą balsuoja daugiau kaip pusė visų Seimo narių <...>“. Ši nuostata svarstytina keliais apsektais:

1)  Seimo nario neliečiamybės institutas kyla iš Konstitucijos 62 straipsnio nuostatų, numatančių, kad „Seimo nario asmuo neliečiamas“ (pirmoji dalis), „Seimo narys be Seimo sutikimo negali būti traukiamas baudžiamojon atsakomybėn, suimamas, negali būti kitaip suvaržoma jo laisvė“ (antroji dalis).  Konstitucijos 62 straipsnio nuostatomis įtvirtintos Seimo nario asmens neliečiamybės papildomos garantijos, būtinos jo pareigoms tinkamai atlikti, yra nustatytos tam, kad Seimo narys būtų apsaugotas nuo persekiojimo dėl politinių ar kitų motyvų dėl jo, kaip Seimo nario, veiklos (Konstitucinio Teismo 2016 m. balandžio 27 d. nutarimas). Todėl, nors Konstitucijoje tai tiesiogiai ir nėra įtvirtinta, dabar galiojanti Seimo statuto 23 straipsnio 6 dalies redakcija nustato, kad Seimo nario neliečiamybė gali būti atimta tik kvalifikuota balsų dauguma (nurodoma, kad „Jeigu rezoliucijos projekte numatoma patenkinti generalinio prokuroro teikimą, ji gali būti priimta, kai už projektą balsuoja daugiau kaip pusė visų Seimo narių“ (čia ir toliau pabraukta – mūsų). Seimo sprendimo netenkinti generalinio prokuroro teikimo, t.y. išsaugoti Seimo nario neliečiamybę, procedūra nėra detaliai reglamentuota, vadinasi, toks sprendimas priimamas remiantis bendra Seimo statuto norma – paprasta posėdyje dalyvaujančių Seimo narių balsų dauguma. Tuo tarpu pagal projektą tiek sprendimas atimti Seimo nario neliečiamybę (tenkinti generalinio prokuroro teikimą), tiek ir sprendimas neliečiamybę išsaugoti (netenkinti generalinio prokuroro teikimo) būtų priimami vienodai, t.y. kvalifikuota balsų dauguma. Neaišku, kokiais argumentais toks siūlymas grindžiamas. Pažymėtina, kad Seimo nario neliečiamybės atėmimo procedūra yra nagrinėta konstitucinėje justicijoje (Konstitucinio Teismo 2016 m. balandžio 27 d. nutarimas), vertintas su neliečiamybės atėmimu susijusių Seimo sprendimų priėmimo procedūrų konstitucingumas, tačiau nei prieštaravimai Konstitucijai ar konstitucinei doktrinai, nei kokie nors kiti šių procedūrų trūkumai nebuvo konstatuoti;

Pritarti

Seimo sprendimas panaikinti Seimo nario asmens neliečiamybę siekiant patraukti jį baudžiamojon atsakomybėn, suimti, kitaip suvaržyti jo laisvę sukelia Seimo nariui teisines pasekmes ir tam tikrais atvejais lemia jo teisinio statuso pasikeitimą; priėmus sprendimą panaikinti jo asmens neliečiamybę, jis gali būti patrauktas baudžiamojon atsakomybėn, suimtas, gali būti kitaip suvaržoma jo laisvė (Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2016 m. balandžio 27 d. nutarimas Nr. KT11-N7/2016). Tai pagrindžia šiuo metu galiojantį procedūrinį  skirtumą dėl  atitinkamo Seimo sprendimo priėmimo, t.y.:

-              Jei rezoliucijos projekte numatoma patenkinti generalinio prokuroro teikimą, ji gali būti priimta, kai už projektą balsuoja daugiau kaip pusė visų Seimo narių;

-              Seimo sprendimas netenkinti generalinio prokuroro teikimo, t.y. išsaugoti Seimo nario neliečiamybę, priimamas remiantis bendra Seimo statuto norma, t.y. paprasta posėdyje dalyvaujančių Seimo narių balsų daugumą.

 

Projektas patobulintas nustatant, kad Seimo sprendimas (kuris būtų priimamas protokoliniu nutarimu) sutikti Seimo narį patraukti baudžiamojon atsakomybėn, suimti ar kitaip suvaržyti jo laisvę gali būti priimtas, kai už jį balsuoja daugiau kaip pusė visų Seimo narių, o Seimo sprendimas nesutikti Seimo narį patraukti baudžiamojon atsakomybėn, suimti ar kitaip suvaržyti jo laisvę gali būti priimtas, kai už jį balsuoja daugiau kaip pusė posėdyje dalyvaujančių Seimo narių.

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

(2017-04-04)

1

3

 

2) vartojama formuluotė „Jeigu rezoliucijos projekte numatoma patenkinti arba netenkinti generalinio prokuroro teikimą“ yra neaiškaus, įvairiai interpretuotino turinio. Ši formuluotė suprastina taip, kad tyrimo komisijos parengtame rezoliucijos projekte būtų suformuluotas ne vienareikšmiškas (pvz., tenkinti generalinio prokuroro teikimą ir atimti neliečiamybę), o alternatyvus sprendimas. Tokią nuomonę įtakoja ir tai, kad aptariamoje projekto nuostatoje nurodoma, kad rezoliucija gali būti priimta, kai už projektą balsuoja daugiau kaip pusė visų Seimo narių, kas atitiktų konstitucinės Seimo nario garantijos apsaugos principą.  Pažymėtina, kad pagal konstitucinę doktriną „<...> nacionaliniu lygmeniu reguliuojant parlamento nario neliečiamybės panaikinimo procedūrą prašymas panaikinti parlamento nario neliečiamybę turėtų būti svarstomas atitinkamame nuolatiniame arba specialiai sudarytame parlamento komitete, kurio sudėtis atitiktų politinę parlamento sudėtį; parlamento nariui, kurio neliečiamybės panaikinimo klausimas svarstomas, turėtų būti suteikta teisė būti atstovaujamam kito parlamento nario arba advokato, sudaryta galimybė būti išklausytam ir pateikti dokumentus ar kitus duomenis, kurie jam atrodo reikšmingi; komitetas turėtų pateikti pagrįsto sprendimo, ar panaikinti neliečiamybę, pasiūlymą ir paaiškinti kriterijus, kuriais paremta išvada; komiteto pasiūlymas turėtų būti nedelsiant svarstomas ir dėl jo turėtų būti sprendžiama parlamento plenariniame posėdyje; šis posėdis turėtų būti viešas, o diskusijos turėtų apsiriboti argumentais „už“ ar „prieš“ pasiūlymą <...> (Konstitucinio Teismo 2016 m. balandžio 27 d. nutarimas). Dabar galiojančios redakcijos Seimo statuto 23 straipsnio nuostatos šią doktriną atitinka: generalinio prokuroro teikimui nagrinėti pagal proporcinį frakcijų atstovavimo principą sudaroma laikinoji tyrimo komisija, ji įvertina teikime išdėstytus argumentus, išklauso Seimo nario, kurio neliečiamybės atėmimo klausimas svarstomas, paaiškinimus ir pasiūlo Seimui vieną galimų sprendimo variantų – tenkinti arba netenkinti generalinio prokuroro teikimą. Todėl projekto tekstą reikėtų tikslinti, aiškiai išdėstant kokius galimus sprendimus tyrimo komisija gali siūlyti Seimui bei kaip tokie sprendimai turėtų būti priimami.

Pažymėtina, kad Seimo nario neliečiamybės atėmimo institutas tam tikrais aspektais susijęs su apkaltos institutu. Tai akcentuota ir konstitucinėje doktrinoje (žr. Konstitucinio Teismo 2016 m. balandžio 27 d. nutarimą). Todėl tobulinant Seimo nario neliečiamybės atėmimo procedūras, siūlytina analizuoti ir apkaltos proceso konstitucinę doktriną, šį procesą reglamentuojančias teisės normas.

Pritarti

Projektas patobulintas.

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

(2017-04-04)

1

3

 

3) Pagal Seimo statute nustatytas procedūras sprendimas dėl Seimo nario neliečiamybės priimamas balsuojant dėl specialaus subjekto – tyrimo komisijos – pateikto teisės akto – rezoliucijos – projekto. Atsižvelgiant į Seimo statuto 113-118 straipsnių, reglamentuojančių balsavimą Seime, nuostatas, akivaizdu, kad balsuojant dėl rezoliucijos projekto, kuriame būtų nurodyti abu galimi sprendimai (tiek tenkinti generalinio prokuroro teikimą, tiek jo netenkinti), kurio nors vieno iš sprendimų priėmimas negalimas, nes balsuojant alternatyviai („už pirmąjį teiginį” arba “už antrąjį teiginį”, kaip nurodoma Seimo statuto 118 straipsnio 1 dalyje), balsavimui teikiami du alternatyvūs teiginiai, kas reikštų, kad tyrimo komisija turėtų teikti Seimui ne vieną, o du alternatyvaus turinio rezoliucijos projektus. Pažymėtina, kad pagal konstitucinę doktriną tyrimo komisijos paskirtis – pasiūlyti vieną pagrįstą sprendimą. Priešingu atveju tyrimo komisijos sudarymas ir veikla netektų prasmės.

Pritarti

Projektas patobulintas.

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

(2017-04-04)

1

4

 

2. Projekto 1 straipsniu keičiamo Seimo statuto 23 straipsnio 6 dalyje siūloma nustatyti, kad „<...> Jeigu Seimas nepritarė tyrimo komisijos pateiktam rezoliucijos projektui netenkinti generalinio prokuroro teikimo, artimiausiame posėdyje balsuojama dėl Seimo Pirmininko pateikto rezoliucijos projekto patenkinti generalinio prokuroro teikimą. Ši rezoliucija gali būti priimta, kai už projektą balsuoja daugiau kaip pusė visų Seimo narių“. Svarstytinas šios nuostatos santykis su aukščiau aptarta projekto nuostata, kurioje minimas alternatyvaus turinio rezoliucijos projektas.

Pritarti

Projektas patobulintas, siūlant papildyti Seimo statuto 23 straipsnį 7 dalimi ir ją išdėstyti taip:

„7.Jeigu Seimas nepritarė tyrimo komisijos išvadoje pateiktam  siūlymui, netenkinti generalinio prokuroro teikimo, iš karto balsuojama, ar sutikti Seimo narį patraukti baudžiamojon atsakomybėn, suimti ar kitaip suvaržyti jo laisvę.“

5.

Teisės ir teisėtvarkos komiteto biuro patarėja

M.Civilkienė

 

1

1

 

Komiteto organizuotų klausymų metu, svarstant, koks subjektas turėtų registruoti Seimo sprendimo dėl sutikimo Seimo narį patraukti baudžiamojon atsakomybėn, suimti ar kitaip suvaržyti jo laisvę, projektą tuo atveju, jei Seimas nepritarė tyrimo komisijos išvadoje pateiktam siūlymui netenkinti generalinio prokuroro teikimo, nutarta siūlyti tobulinti projektą, kad šiais, o taip pat kitais atvejais balsuojant dėl Seimo nario neliečiamybės atėmimo turi būti priimamas protokolinis nutarimas.

Atsižvelgiant į tai, taip pat turi būti keičiamos Seimo statuto 23 straipsnio 4 ir 5 dalys.

Pritarti

Projekto 1 straipsnis patobulintas:

1 straipsnis. 23 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 23 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

„4. Jeigu Seimas yra priėmęs rezoliuciją protokolinį nutarimą dėl sutikimo Seimo narį patraukti baudžiamojon atsakomybėn, suimti ar kitaip suvaržyti jo laisvę, apkaltos proceso parengiamieji veiksmai ir apkaltos procedūra Seimo nariui gali būti pradėti tik išsprendus baudžiamosios atsakomybės klausimą, t. y. jeigu yra priimtas teismo išteisinamasis nuosprendis arba įsiteisėjęs teismo apkaltinamasis nuosprendis, arba baudžiamoji byla yra nutraukta.“

2. Pakeisti 23 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:

„5. Kai tyrimo komisija parengia ir paskelbia savo išvadą pažymą bei rezoliucijos projektą, Seimo nario asmens neliečiamybės atėmimo klausimas įrašomas į Seimo artimiausio posėdžio darbotvarkę.“

3. Pakeisti 23 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

 6. Svarstant šį Seimo nario asmens neliečiamybės atėmimo klausimą, taip pat pateiktame rezoliucijos projekte apsiribojama tik generalinio prokuroro teikime nurodytų faktų interpretavimu, vertinimu arba patikslinimu. Diskusijoje Diskusijose dėl neliečiamybės atėmimo rezoliucijos projekto dalyvauja tyrimo komisijos pranešėjas, Seimo narys, kurio asmens neliečiamybės klausimas sprendžiamas, ar kitas jo įgaliotas Seimo narys ir ne daugiau kaip po 2 Seimo narius, pasisakančius „už“ ir „prieš“. Jeigu rezoliucijos projekte numatoma išvadoje siūloma patenkinti generalinio prokuroro teikimą, Seimo protokolinis nutarimas sutikti Seimo narį patraukti baudžiamojon atsakomybėn, suimti ar kitaip suvaržyti jo laisvę ji gali būti priimtas, kai projektą balsuoja daugiau kaip pusė visų Seimo narių. Jeigu išvadoje siūloma netenkinti generalinio prokuroro teikimo, Seimo protokolinis nutarimas nesutikti Seimo narį patraukti baudžiamojon atsakomybėn, suimti ar kitaip suvaržyti jo laisvę gali būti priimtas, kai už jį balsuoja daugiau kaip pusė posėdyje dalyvaujančių Seimo narių.“

4. Papildyti 23 straipsnį 7 dalimi ir ją išdėstyti taip:

„7.Jeigu Seimas nepritarė tyrimo komisijos išvadoje pateiktam  siūlymui, netenkinti generalinio prokuroro teikimo, iš karto balsuojama, ar sutikti Seimo narį patraukti baudžiamojon atsakomybėn, suimti ar kitaip suvaržyti jo laisvę.“

 

6.

Teisės ir teisėtvarkos komiteto biuro patarėja

M.Civilkienė

 

1

2

 

Patobulintu projektu siūloma Seimo statuto 23 straipsnio 6 dalies redakcija (t.y., kad Seimo protokolinis nutarimas sutikti Seimo narį patraukti baudžiamojon atsakomybėn, suimti ar kitaip suvaržyti jo laisvę gali būti priimtas, kai už jį balsuoja daugiau kaip pusė visų Seimo narių, o  Seimo protokolinis nutarimas nesutikti Seimo narį patraukti baudžiamojon atsakomybėn, suimti ar kitaip suvaržyti jo laisvę gali būti priimtas, kai už jį balsuoja daugiau kaip pusė posėdyje dalyvaujančių Seimo narių.“), turi būti suderinta su Seimo statuto 113 straipsnio 2 dalimi (nustatančia, kad sprendimai dėl protokolinių (įrašomų į protokolą) Seimo nutarimų <...> priimami balsavusių Seimo narių dauguma, šie sprendimai taip pat gali būti priimti ir be balsavimo (bendru sutarimu) <...>).

Pritari

Projektas papildytas 2 straipsniu, keičiančiu Seimo statuto 113 straipsnio 2 dalį:

2 straipsnis. 113 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 113 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

2. Jeigu šiame statute nenumatyta kitaip, Ssprendimai dėl protokolinių (įrašomų į protokolą) Seimo nutarimų, atskirų svarstomo klausimo nuostatų, atskirų įstatymo straipsnių ar teiginių, sesijos darbo tvarkos klausimų priimami balsavusių Seimo narių dauguma, šie sprendimai taip pat gali būti priimti ir be balsavimo (bendru sutarimu), t.y. po to, kai į posėdžio pirmininko klausimą: “Ar yra prieštaraujančių?” niekas neatsako, ir jis paskelbia: “Priimta”.“  

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: nėra.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: nėra.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo narys Remigijus Žemaitaitis

 

1

3

 

 

Pakeisti 23 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

6. Svarstant šį Seimo nario asmens neliečiamybės atėmimo klausimą, taip pat pateiktame rezoliucijos projekte apsiribojama tik generalinio prokuroro teikime nurodytų faktų interpretavimu, vertinimu arba patikslinimu. Diskusijoje Diskusijose dėl rezoliucijos projekto dalyvauja tyrimo komisijos pranešėjas, Seimo narys, kurio asmens neliečiamybės klausimas sprendžiamas, ar kitas jo įgaliotas Seimo narys ir ne daugiau kaip po 2 Seimo narius, pasisakančius „už“ ir „prieš“. Jeigu rezoliucijos projekte numatoma patenkinti generalinio prokuroro teikimą, ji gali būti priimta, kai už projektą balsuoja daugiau kaip pusė visų Seimo narių. Jeigu rezoliucijos projekte numatoma netenkinti generalinio prokuroro teikimo, ji gali būti priimta paprasta Seimo posėdyje dalyvaujančių Seimo narių balsų dauguma.

Pritarti iš dalies

Argumentai:

Pritartina siūlymui, kad Seimo sprendimas sutikti Seimo narį patraukti baudžiamojon atsakomybėn, suimti ar kitaip suvaržyti jo laisvę gali būti priimtas, kai už jį balsuoja daugiau kaip pusė visų Seimo narių, o Seimo sprendimas nesutikti Seimo narį patraukti baudžiamojon atsakomybėn, suimti ar kitaip suvaržyti jo laisvę gali būti priimtas, kai už jį balsuoja daugiau kaip pusė posėdyje dalyvaujančių Seimo narių.

Tačiau projektas papildomai patobulintas, nustatant, kad Seimo sprendimas priimamas protokoliniu nutarimu, o ne rezoliucija.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nėra.

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: Pritarti Komiteto patobulintam Lietuvos Respublikos Seimo statuto „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo statuto Nr. I-399 23 ir 113 straipsnių pakeitimo“ projektui reg. Nr. XIIIP-525(2) ir komiteto išvadoms.

7.2. Pasiūlymai: nėra.

8. Balsavimo rezultatai: už – 8 , prieš – nėra, susilaikė – nėra.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Julius Sabatauskas, Stasys Šedbaras.

 

PRIDEDAMA:

Komiteto siūlomas statuto projektas, statuto projekto lyginamasis variantas.

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                         Julius Sabatauskas

 

 

 

 

 

 

Teisės ir teisėtvarkos komiteto biuro patarėja Martyna Civilkienė