LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

teisės ir teisėtvarkos komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO 248 STRAIPSNIO PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2602

 

2024-03-13  Nr. 102-P-6

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Irena Haase, komiteto pirmininkės pavaduotoja Agnė Širinskienė, komiteto nariai:
Arvydą Anušauską pavaduojantis Bronius Matelis, Aušrinę Armonaitę pavaduojantis Tomas Vytautas Raskevičius, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Vilius Semeška, Algirdas Stončaitis, Andrius Vyšniauskas.

Kviestieji asmenys: Seimo narys Kasparas Adomaitis, Seimo kanceliarijos Teisės departamento Viešosios teisės skyriaus patarėja Eglė Drėgvaitė, Seimo kanceliarijos Teisės departamento Privatinės teisė skyriaus patarėja Milda Masteikienė.

Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjos: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, vyriausioji specialistė Aidena Bacevičienė, padėjėjos: Meilė Čeputienė, Rivena Zegerienė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-04-12

1

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1. Projekto 1 straipsnio 1 dalimi keičiamo Administracinių nusižengimų kodekso (toliau – ANK) 248 straipsnio 10 dalyje siūloma nustatyti, kad asmenys administracinėn atsakomybėn, be kita ko, būtų traukiami „už neatlygintinos daugkartinės gėrimų pakuotės, kaip alternatyvos vienkartinėms gėrimų pakuotėms nepateikimą“. Atkreiptinas dėmesys, kad kartu su teikiamu projektu susijusio Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo Nr. IX-517 papildymo 83 straipsniu įstatymo projekto (reg. Nr. XIVP-2601) (toliau – projektas Nr. XIVP-2601) 1 straipsniu keičiamo Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo 83 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad neatlygintinos gėrimų daugkartinės pakuotės, kaip alternatyvos gėrimų vienkartinėms pakuotėms turi būti teikiamos viešojo maitinimo vietose vartojimui vietoje (pabraukta – mūsų). Siekiant teisinio aiškumo ir įstatymų nuostatų suderinamumo, atitinkamai turėtų būti tikslinamos projekto 1 straipsniu keičiamo ANK 248 straipsnio 10 dalies nuostatos.

Atsižvelgiant į projekto Nr. XIVP-2601 1 straipsniu keičiamo Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo 83 straipsnio 4 dalį, analogiško turinio pastaba teiktina ir dėl projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo ANK 248 straipsnio 11 dalies.

 

Pritarti iš dalies

Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 248 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIVP-2602 patikslintas atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Vyriausybės išvadą.

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-04-12

1

 

 

2. Atkreiptinas dėmesys, kad kartu su projektu teikiamame projekte Nr. XIVP-2601 siūloma nustatyti, kad viešojo maitinimo vietose, vartojimui vietoje, vietoj gėrimų ir maisto vienkartinės pakuotės kaip alternatyva privalo būti neatlygintinai teikiama gėrimų ir maisto daugkartinė pakuotė, t. y. nustatoma tik vienintelė alternatyva - privaloma daugkartinė pakuotė. Atkreiptinas dėmesys, kad viešojo maitinimo vietose vartojimui vietoje gėrimai ir maistas paprastai pateikiami stalo induose, kurie, abejotina, ar pagal Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo (toliau - PPAT įstatymas) 2 straipsnio 21 dalyje apibrėžtos sąvokos turinį suprantami kaip daugkartinė pakuotė. Atsižvelgiant į tai svarstytina, ar toks projekto 1 straipsniu keičiamo ANK 248 straipsnio 10 ir 11 dalyse siūlomas nustatyti teisinis reguliavimas, kai fiziniai asmenys būtų traukiami atsakomybėn už neatlygintinos gėrimų ir maisto daugkartinės pakuotės, kaip alternatyvos gėrimų ir maisto vienkartinėms pakuotėms nepateikimą, atitinka Teisėkūros pagrindų įstatymo 3 straipsnio 2 dalyje nustatytus tikslingumo, proporcingumo ir aiškumo teisėkūros principus, nes, manytina, kad šie asmenys vartojimui vietoje gėrimus ir maistą neatlygintinai galėtų teikti ne tik gėrimų ir maisto daugkartinėse pakuotėse, kaip alternatyvą gėrimų ir maisto vienkartinėms pakuotėms, bet ir stalo induose.

 

Pritarti iš dalies

Projektas patikslintas atsižvelgiant į Vyriausybės išvadą:

1 straipsnis. 248 straipsnio pakeitimas

1. Papildyti 248 straipsnį 10 dalimi:

10. Viešojo maitinimo paslaugą teikiančių fizinių asmenų neatlygintinis vienkartinių plastikinių gaminių, nurodytų Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo 11 priedo 1 ir 4 punktuose, kai jie pardavimo metu užpildomi maisto produktais ar gėrimais viešojo maitinimo vietose, dalijimas vartotojams ir (ar) alternatyvos, kokia ji numatyta Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo 83 straipsnio 2 dalyje, šiems vienkartiniams plastikiniams gaminiams nepateikimas naudoti viešojo maitinimo vietose (patalpose ar lauko sąlygomis ne didesniu kaip 40 metrų atstumu nuo viešojo maitinimo vietos įrengtose aptarnavimo vietose (zonose))

užtraukia įspėjimą arba baudą viešojo maitinimo paslaugų teikėjams fiziniams asmenims nuo trisdešimt iki šešiasdešimt eurų ir baudą viešojo maitinimo paslaugų teikėjų juridinių asmenų vadovams ar kitiems atsakingiems asmenims nuo vieno šimto iki dviejų šimtų eurų.

 

Atkreipiamas dėmesys, kad kartu su ANK projektu pateiktas projektas Nr. XIVP-2601 dėl alternatyvų tikslinimas taip:

 

„[...] kaip alternatyva šio straipsnio 2 dalyje nurodytiems vienkartiniams plastikiniams gaminiams turi būti pateikiamos daugkartinės pakuotės arba vienkartinės pakuotės, kurių sudėtyje nėra plastiko, arba stalo indai“.

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-04-12

1

 

 

3. Projekto 1 straipsnio 1 dalimi keičiamo ANK 248 straipsnio 10 dalyje vartojama formuluotė „daugkartinės gėrimų pakuotės“ turėtų būti suderinta su PPAT įstatymo 2 straipsnio 2 dalyje pateiktu daugkartinės pakuotės apibrėžimu. Pagal PPAT įstatyme pateiktą apibrėžimą, keičiamo ANK 248 straipsnio 10 dalyje turėtų būti pateikta formuluotė „gėrimų daugkartinės pakuotės“. Analogiško turinio pastaba teiktina ir dėl projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo ANK 248 straipsnio 11 dalies, kurioje vartojama formuluotė „daugkartinės maisto pakuotės“.

 

Pritarti iš dalies

Projektas patikslintas atsižvelgiant į Vyriausybės išvadą.

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-04-12

1

 

 

4. Projekto 2 straipsnio 1 dalimi keičiamo ANK 248 straipsnio 10 dalies formuluotė „vienkartinėms gėrimų pakuotėms“ derintina su PPAT įstatymo 2 straipsnio 29  dalyje pateiktu vienkartinės pakuotės apibrėžimu. Pagal PPAT įstatyme pateiktą apibrėžimą keičiamo ANK 248 straipsnio 10 dalyje turėtų būti pateikta formuluotė „gėrimų vienkartinėms pakuotėms“. Analogiško turinio pastaba teiktina ir dėl projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo ANK 248 straipsnio 11 dalies, kurioje vartojama formuluotė „vienkartinėms maisto pakuotėms“.

 

Pritarti iš dalies

Projektas patikslintas atsižvelgiant į Vyriausybės išvadą.

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-04-12

1

 

 

5. Projekto 1 straipsniu keičiamo ANK 248 straipsnio 10 ir 11 dalyse tam tikros nuostatos yra išdėstytos skliaustuose. Pažymėtina, kad norminio pobūdžio teisės aktų nuostatos turėtų būti dėstomos formuluojant jas kaip aiškias ir tikslias taisykles, o ne pateikiant skliaustuose pavyzdžius, paaiškinimus, sąlygas ar pan.; atsižvelgus į tai, projekto nuostatų formuluotės taisytinos, atsisakant skliaustų.

 

Pritarti iš dalies

Projektas patikslintas atsižvelgiant į Vyriausybės išvadą, kurioje siūloma kartu su ANK projektu pateiktame projekte Nr. XIVP-2601 numatyto 83 straipsnio 2 dalyje minimas viešojo maitinimo vietas patikslinti skliaustuose.

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-04-12

2

 

 

6. Projektas taisytinas vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijomis, patvirtintomis teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 (2021 m. lapkričio 18 d. įsakymo Nr. 1R-388 redakcija).

6.1. Sunumeruotinos projekto 2 straipsnio dvi struktūrinės dalys.

6.2. Projekto 2 straipsnio 2 dalyje po skaičiaus „2“ įrašytinas žodis „dalis“.

 

Nepritarti

Projekto 2 straipsnyje atsisakoma dviejų įsigaliojimo datų, todėl nebelieka 2 dalies ir poreikio numeruoti dalis.

7,

Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė

2023-04-19

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 248 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2602 (toliau – Projektas) atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad Projektu keičiamos nuostatos, susijusios su Direktyvos (ES) 2019/904[1] nuostatų įgyvendinimu, todėl vadovaujantis Lietuvos Respublikos Seimo statuso 135 straipsnio 4 dalimi turėtų būti parengta Direktyvos (ES) 2019/904 ir Projekto atitikties lentelė. Pažymėtina, kad už Direktyvos (ES) 2019/904 įgyvendinimą yra atsakinga Lietuvos Respublikos Aplinkos ministerija. Atsižvelgdami į tai ir remdamiesi Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi, siūlytume dėl Projekto taip pat gauti Lietuvos Respublikos Vyriausybės išvadą.

 

Pritarti

LRV išvada yra gauta.

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

2023 m. spalio 25 d. nutarimas Nr. 827

 

 

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2023 m. gegužės 31 d. sprendimo Nr. SV-S-966 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 3 ir 4 punktus ir Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2023 m. birželio 7 d. sprendimo Nr. SV-S-979 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 2 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo Nr. IX- 517 papildymo 83 straipsniu įstatymo projektui Nr. XIVP-2601 (toliau – PPATĮ projektas), Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos įstatymo Nr. I-2223 papildymo 1083 ir 1084 straipsniais įstatymo projektui Nr. XIVP-2603 (toliau – AAĮ projektas) ir Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 248 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-2602 (toliau – ANK projektas), tačiau pasiūlyti Seimui PPATĮ, AAĮ ir ANK projektus (toliau – Įstatymų projektai) tobulinti atsižvelgiant į šias pastabas ir pasiūlymus:

1. 2015 m. rugsėjo 9 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos (ES) 2015/1535, kuria nustatoma informacijos apie techninius reglamentus ir informacinės visuomenės paslaugų taisykles teikimo tvarka, 6 straipsnio 4 dalyje numatyta, kad valstybės narės turi atidėti techninio reglamento projekto priėmimą 12 mėnesių nuo notifikavimo Europos Komisijai, jeigu dėl techninio reglamento projekto objekto yra pateiktas pasiūlymas Europos Parlamentui ir Tarybai priimti direktyvą, reglamentą ar sprendimą. Pažymėtina, kad Europos Komisija 2022 m. lapkričio 30 d. pateikė pasiūlymą dėl Europos Parlamento ir Tarybos reglamento dėl pakuočių ir pakuočių atliekų, keičiančio Reglamentą (EU) 2019/1020 ir Direktyvą (EU) 2019/904 ir panaikinančio Direktyvą 94/62/EB (toliau – Pakuočių reglamentas), jį šiuo metu svarsto Europos Sąjungos (toliau – ES) Tarybos Aplinkos darbo grupė. Pagal turimą informaciją, Europos Komisija vadovaudamasi Direktyvos (ES) 2015/1535 6 straipsnio 4 dalimi jau yra priėmusi du sprendimus dėl atitinkamų ES valstybių narių teisinio reglamentavimo, susijusio su pakuotėmis, priėmimo atidėjimo 12 mėnesių. Pažymėtina, kad šiais sprendimais taikytos išimtys nuostatoms, susijusioms su 2019 m. birželio 19 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos (ES) 2019/904 dėl tam tikrų plastikinių gaminių poveikio aplinkai mažinimo perkėlimu.

Vadovaujantis Direktyvos (ES) 2015/1535 6 straipsnio 4 dalimi ir Direktyvos (ES) 2019/904 4 straipsnio 1 dalimi, pagal kurią valstybės narės parengia priemones, kuriomis užtikrinama, kad galutiniams vartotojams prekybos vietose vietoj vienkartinių plastikinių gaminių, numatytų Direktyvos (ES) 2019/904 priedo A dalyje (gėrimų indelių, įskaitant jų kamštelius ir dangtelius, ir maisto taros, t. y. talpyklų, kaip antai dėžučių su dangteliais ar be jų, kuriose laikomas maistas, kuris skirtas nedelsiant suvartoti vietoje arba išsinešti, yra paprastai suvartojamas tiesiai iš talpyklos ir yra paruoštas suvartoti be papildomo paruošimo, pavyzdžiui, kepimo, virimo ar pašildymo, įskaitant maisto tarą, naudojamą greitam maistui arba kitam nedelsiant suvartoti skirtam maistui (toliau – vienkartiniai plastikiniai gaminiai)), būtų prieinami daugkartiniai alternatyvūs gaminiai, taip pat ekonomines priemones, pavyzdžiui, priemones, kuriomis užtikrinama, kad prekybos vietose vienkartiniai plastikiniai gaminiai galutiniam vartotojui nebūtų duodami nemokamai, atsižvelgiant į Pakuočių reglamento bendrosios vidaus rinkos teisinį pagrindą (Sutarties dėl ES veikimo (SESV) 114 straipsnis), kuriuo visose ES valstybėse narėse siekiama suderinti visų rūšių pakuočių pagal medžiagą, iš kurios ji pagaminta, pateikimo rinkai sąlygas, išvengti rinkos iškraipymų ir laisvo prekių judėjimo kliūčių, ir Pakuočių reglamento nuostatas, be kita ko, numatančias, kad Direktyva (ES) 2019/904 bus laikoma specialiuoju įstatymu (lex specialis), o jei yra prieštaravimų tarp Direktyvos (ES) 2019/904 ir Pakuočių reglamento nuostatų, pirmenybė turėtų būti teikiama Direktyvai (ES) 2019/904, išskyrus konkrečius atvejus, numatytus Pakuočių reglamente, siūloma, kol nėra bendro požiūrio dėl Pakuočių reglamento, Lietuvos Respublikos pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatyme (toliau – PPATĮ) numatyti draudimą neatlygintinai dalyti ne visų pagal medžiagą, iš kurios ji pagaminta, rūšių maisto ir gėrimų vienkartines pakuotes, bet Direktyvos (ES) 2019/904 priedo A dalyje nurodytus vienkartinius plastikinius gaminius, kurie, vadovaujantis iš Direktyvos (ES) 2019/904 3 straipsnio į Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo 2 straipsnio 661 dalį perkeltos vienkartinio plastikinio gaminio sąvokos apibrėžtimi (t. y. „vien arba iš dalies iš plastiko pagamintas gaminys, kuris nėra sukurtas, suprojektuotas ar pateiktas rinkai taip, kad per jo gyvavimo trukmę jį būtų galima panaudoti daugelį kartų ar ciklų, grąžinant jį gamintojui pakartotinai užpildyti arba pakartotinai panaudoti tam pačiam tikslui, kuriam jis buvo sukurtas“) ir Lietuvos Respublikos mokesčio už aplinkos teršimą įstatymo 4 priedu, laikytini plastikinėmis, PET (polietileno tereftalatas) ir kombinuotomis pakuotėmis. Remiantis tuo, kas išdėstyta, PPATĮ projekto 83 straipsnio 1 dalyje siūloma numatyti, kad draudžiama neatlygintinai dalyti vienkartinius plastikinius gaminius, nurodytus PPATĮ 11 priedo 1 ir 4 punktuose. Atitinkamai siūloma patikslinti PPATĮ projekto 83 straipsnio 2 dalį, joje numatant, kad kaip alternatyva PPATĮ projekto 83 straipsnio 1 dalyje nurodytiems vienkartiniams plastikiniams gaminiams turi būti pateikiamos daugkartinės pakuotės arba vienkartinės pakuotės, kurių sudėtyje nėra plastiko.

2. Siekiant teisinio reglamentavimo vientisumo ir nuostatų derėjimo tarpusavyje, vietoje PPATĮ projekto 83 straipsnio 5 ir 6 dalyse numatytos išimties maisto ir gėrimų pakuotėms, „į kurias individualiam vartojimui skirtas maistas ar gėrimas supakuotas gamybos linijoje, po to gabenamas į prekybos vietą, esančią ne gamintojo gamybos vietoje ar sandėlyje“, siūloma PPATĮ projekto 83 straipsnio 1 dalyje numatyti draudimo neatlygintinai dalyti taikymo apimtį, t. y. kad draudimas neatlygintinai dalyti taikomas vienkartiniams plastikiniams gaminiams, kai jie pardavimo metu užpildomi maisto produktais ar gėrimais viešojo maitinimo vietose. Tai suponuoja, kad tie vienkartiniai plastikiniai gaminiai, kurie buvo užpildyti ne viešojo maitinimo vietose, nepaklius į draudimo neatlygintinai dalyti ir alternatyvos pateikimo apimtį.

3. Siekiant teisinio aiškumo, siūloma patikslinti PPATĮ projekto 83 straipsnio nuostatas dėl vartojimo vietoje ir PPATĮ projekto 83 straipsnio 2 dalyje numatyti, kad alternatyva PPATĮ projekto 83 straipsnio 1 dalyje nurodytiems vienkartiniams plastikiniams gaminiams turi būti pateikiama, kai maisto produktai ar gėrimai skirti vartoti viešojo maitinimo vietose (patalpose ar lauko sąlygomis ne didesniu kaip 40 metrų atstumu nuo viešojo maitinimo vietos įrengtose aptarnavimo vietose (zonose)).

4. Siekiant vartotojus paskatinti atsisakyti vienkartinių plastikinių gaminių, siūloma PPATĮ projekto 83 straipsnyje numatyti, kad, viešojo maitinimo paslaugą teikiantys fiziniai ir juridiniai asmenys, suteikdami galimybę užpildyti maisto produktais ar gėrimais vartotojo atsineštą pakuotę viešojo maitinimo vietose, privalo vartotojui pateikti informaciją apie sąlygas, kuriomis leidžiama įsigyti maisto produktų ar gėrimų vartotojo atsineštoje pakuotėje, kad būtų užtikrinti 2004 m. balandžio 29 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (EB) Nr.852/2004 dėl maisto produktų higienos ir 2004 m. Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (EB) Nr. 1935/2004 dėl žaliavų ir gaminių, skirtų liestis su maistu, ir panaikinančiame Direktyvas 80/590/EEB ir 89/109/EEB, nurodyti saugos ir higienos reikalavimai.

Remiantis tuo, kas išdėstyta, PPATĮ projekto 1 straipsniu pildomą PPATĮ 83 straipsnį siūloma išdėstyti taip:

83 straipsnis. Vienkartinių plastikinių gaminių naudojimo mažinimo reikalavimai

1. Viešojo maitinimo paslaugą teikiantiems fiziniams ir juridiniams asmenims draudžiama neatlygintinai vartotojams dalyti vienkartinius plastikinius gaminius, nurodytus šio įstatymo 1priedo 1 ir 4 punktuose, kai jie pardavimo metu užpildomi maisto produktais ar gėrimais viešojo maitinimo vietose.

2. Vartoti viešojo maitinimo vietose (patalpose ar lauko sąlygomis ne didesniu kaip 40 metrų atstumu nuo viešojo maitinimo vietos įrengtose aptarnavimo vietose (zonose)) kaip alternatyva šio straipsnio 1 dalyje nurodytiems vienkartiniams plastikiniams gaminiams turi būti pateikiamos daugkartinės pakuotės arba vienkartinės pakuotės, kurių sudėtyje nėra plastiko.

3. Viešojo maitinimo paslaugą teikiantys fiziniai ir juridiniai asmenys, suteikdami galimybę užpildyti maisto produktais ar gėrimais vartotojo atsineštą pakuotę viešojo maitinimo vietose,   privalo vartotojui pateikti informaciją apie sąlygas, kuriomis leidžiama įsigyti maisto produktų ar gėrimų vartotojo atsineštoje pakuotėje, kad būtų užtikrinti 2004 m. balandžio 29 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (EB) Nr. 852/2004 dėl maisto produktų higienos ir 2004 m. Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (EB) Nr. 1935/2004 dėl žaliavų ir gaminių, skirtų liestis su maistu, ir panaikinančiame Direktyvas 80/590/EEB ir 89/109/EEB, nurodyti saugos ir higienos reikalavimai.“

5. Siekiant teisinio aiškumo, siūloma PPATĮ projektą papildyti straipsniu, kuriuo PPATĮ 2 straipsnis būtų papildomas nauja viešojo maitinimo vietos sąvoka ir numatyti, kad viešojo maitinimo vieta suprantama taip, kaip ji apibrėžta Lietuvos Respublikos alkoholio kontrolės įstatyme, t. y. laikantis maisto tvarkymą reglamentuojančių teisės aktų nustatytų viešojo maitinimo reikalavimų įrengti restoranas, kavinė, baras ar kita maisto tvarkymo vieta, kurioje ruošiamas, gaminamas ir realizuojamas maistas, skirtas viešajam maitinimui.

6. Draudimas neatlygintinai dalyti vienkartinius plastikinius gaminius prilygsta gaminių techninei specifikacijai (kaip ji suprantama pagal Direktyvą (ES) 2015/1535) ir gali kliudyti laisvam prekių judėjimui ES, todėl siūloma apie PPATĮ projektą pranešti Europos Komisijai ir kitoms valstybėms narėms vadovaujantis Direktyva (ES) 2015/1535 ir šią direktyvą bei Pasaulio prekybos organizacijos Sutarties dėl techninių prekybos kliūčių nuostatas įgyvendinančiomis Informacijos apie techninius reglamentus ir atitikties įvertinimo procedūras teikimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. gegužės 20 d. nutarimu Nr. 617 „Dėl Informacijos apie techninius reglamentus ir atitikties įvertinimo procedūras teikimo taisyklių patvirtinimo“.

7. Siūloma įvertinti, ar Lietuvos Respublikoje laikinai paslaugas teikiantiems kitų valstybių narių paslaugų teikėjams (toliau – laikinai paslaugas teikiantys teikėjai) neturėtų būti taikoma išimtis pateikti PPATĮ projekto 83 straipsnio 2 dalyje siūlomą alternatyvą. Nusprendus išimties netaikyti, apie PPATĮ projekto 83 straipsnio 2 dalyje numatytą reikalavimą pateikti alternatyvą laikinai paslaugas teikiantiems teikėjams turėtų būti pranešama Europos Komisijai. Pranešimas teikiamas vadovaujantis Lietuvos Respublikos paslaugų įstatymo 9 straipsnio 5 dalimi ir Pranešimų ir informacijos apie nustatomus įsisteigimo arba nustatomus ar panaikinamus paslaugų teikimo laisvei taikomus reikalavimus teikimo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2011 m. lapkričio 30 d. nutarimu Nr. 1389 „Dėl Pranešimų ir informacijos apie nustatomus įsisteigimo arba nustatomus ar panaikinamus paslaugų teikimo laisvei taikomus reikalavimus teikimo“. 

8. Pagal siūlomas patikslinti PPATĮ projekto 1 straipsniu pildomo PPATĮ 83 straipsnio nuostatas siūloma pakoreguoti AAĮ ir ANK projektus, numatančius juridinių ar fizinių asmenų atsakomybę už PPATĮ projekte numatytų reikalavimų nevykdymą, t. y. AAĮ ir ANK projektuose numatyti, kad atsakomybė taikoma už neatlygintiną vienkartinių plastikinių gaminių, nurodytų PPATĮ 11 priedo 1 ir 4 punktuose, kai jie pardavimo metu užpildomi maisto produktais ar gėrimais viešojo maitinimo vietose, dalijimą ir alternatyvos, kokia yra numatyta PPATĮ projekto 83 straipsnio 2 dalyje, šiems vienkartiniams plastikiniams gaminiams nepateikimą.

9. Siekiant suteikti laiko prisitaikyti prie PPATĮ projekte numatytų pokyčių, vadovaujantis Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 4 dalyje numatyta dviejų datų taisykle ir atsižvelgiant į tai, kad pagal Direktyvą (ES) 2015/1535, Europos Komisijai gavus valstybės narės teikiamą notifikavimo pranešimą, PPATĮ projekto priėmimas sustabdomas ne trumpiau kaip 3 mėnesiams (arba 6 mėnesiams, kai Europos Komisija ar kita valstybė narė per 3 mėnesius nuo pranešimo apie techninio reglamento projektą gavimo pateikia pastabas), Įstatymų projektų nuostatų įsigaliojimo datą siūloma numatyti ne ankstesnę kaip 2024 m. lapkričio 1 d.

 

 

Pritarti

Atsižvelgiant į pateiktas pastabas dėl PPATĮ yra pakoreguotas ir ANK projektas.

2.

Seimo narys Kasparas Adomaitis

2023-12-14

1

2

 

 

Argumentai:

Lydintysis pasiūlymas pasiūlymui dėl Lietuvos Respublikos pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo Nr. IX-517 papildymo 83 straipsniu įstatymo projekto Nr. XIVP-2601. Argumentai pateikiami pagrindiniame pasiūlyme.

 

Pasiūlymas:

Papildyti Įstatymo projekto 1 straipsnį, kuriuo įstatymo 248 straipsnis papildomas naujomis dalimis, 3 dalimi:

3. Papildyti 248 straipsnį 12 dalimi:

12. Viešojo maitinimo paslaugą teikiančių fizinių  asmenų neatlygintinis vienkartinių plastikinių gaminių, nurodytų Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo 11 priedo 1 ir 4 punktuose, kurie teikiant viešojo maitinimo paslaugą užpildomi maisto produktais ar gėrimais, dalinimas ir (ar) pardavimas masiniuose renginiuose ir paplūdimiuose įrengtose viešojo maitinimo vietose vartotojams,

užtraukia įspėjimą arba baudą viešojo maitinimo paslaugų teikėjams fiziniams asmenims nuo trisdešimt iki šešiasdešimt eurų ir baudą viešojo maitinimo paslaugų teikėjų juridinių asmenų vadovams ar kitiems atsakingiems asmenims nuo vieno šimto iki dviejų šimtų eurų.

 

Pritarti iš dalies

Atsižvelgiant į patobulinto pagrindinio įstatymo nuostatas bei į LRV išvadoje pateiktus pasiūlymus dėl šio projekto, Seimo nario pasiūlymas dėstytinas ne ANK 248 straipsnio 12 dalyje, bet 11-toje.

Pasiūlymas:

2. Papildyti 248 straipsnį 11 dalimi:

11. Viešojo maitinimo paslaugą teikiančių fizinių  asmenų neatlygintinis vienkartinių plastikinių gaminių, nurodytų Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo 11 priedo 1 ir 4 punktuose, kurie teikiant viešojo maitinimo paslaugą užpildomi maisto produktais ar gėrimais, dalijimas ir (ar) pardavimas masiniuose renginiuose ir paplūdimiuose įrengtose viešojo maitinimo vietose vartotojams,

užtraukia įspėjimą arba baudą viešojo maitinimo paslaugų teikėjams fiziniams asmenims nuo trisdešimt iki šešiasdešimt eurų ir baudą viešojo maitinimo paslaugų teikėjų juridinių asmenų vadovams ar kitiems atsakingiems asmenims nuo vieno šimto iki dviejų šimtų eurų.

 

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Aplinkos apsaugos komitetas

2023-12-15

 

 

 

 

*

pritarti Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 248 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-2602 ir Komiteto išvadoms ir pasiūlymams.

Pritarti

 

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.

7.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Teisės ir teisėtvarkos komitetas

2024-03-13

2

 

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad patobulintame Lietuvos Respublikos pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo N. IX-517 2 straipsnio pakeitimo ir įstatymo papildymo 83 straipsniu įstatymo projekte Nr. XIVP-2601(3) nustatyta įsigaliojimo data yra 2024 m. lapkričio 1 d., lydimajame projekte siūlytina nustatyti analogišką įsigaliojimo datą.

Pasiūlymas:

Projekto 2 straipsnį išdėstyti taip:

2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas

Šis įstatymas įsigalioja 2024 m. lapkričio 1 d.“

 

 

Pritarti

 

 

8. Balsavimo rezultatai: už – 8, prieš – 0, susilaikė – 0.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Irena Haase, Agnė Širinskienė.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                           (Parašas)                                                                                  Irena Haase

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Loreta Zdanavičienė