LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
teisės ir teisėtvarkos komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS
RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ
NUSIŽENGIMŲ KODEKSO 248 STRAIPSNIO PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2602
2024-03-13 Nr. 102-P-6
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Irena Haase, komiteto pirmininkės pavaduotoja Agnė
Širinskienė, komiteto nariai:
Arvydą Anušauską pavaduojantis Bronius Matelis, Aušrinę Armonaitę pavaduojantis
Tomas Vytautas Raskevičius, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Vilius
Semeška, Algirdas Stončaitis, Andrius Vyšniauskas.
Kviestieji asmenys: Seimo narys Kasparas Adomaitis, Seimo kanceliarijos Teisės departamento Viešosios teisės skyriaus patarėja Eglė Drėgvaitė, Seimo kanceliarijos Teisės departamento Privatinės teisė skyriaus patarėja Milda Masteikienė.
Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjos: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, vyriausioji specialistė Aidena Bacevičienė, padėjėjos: Meilė Čeputienė, Rivena Zegerienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-04-12 |
1 |
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas. 1. Projekto 1 straipsnio 1 dalimi keičiamo Administracinių nusižengimų kodekso (toliau – ANK) 248 straipsnio 10 dalyje siūloma nustatyti, kad asmenys administracinėn atsakomybėn, be kita ko, būtų traukiami „už neatlygintinos daugkartinės gėrimų pakuotės, kaip alternatyvos vienkartinėms gėrimų pakuotėms nepateikimą“. Atkreiptinas dėmesys, kad kartu su teikiamu projektu susijusio Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo Nr. IX-517 papildymo 83 straipsniu įstatymo projekto (reg. Nr. XIVP-2601) (toliau – projektas Nr. XIVP-2601) 1 straipsniu keičiamo Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo 83 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad neatlygintinos gėrimų daugkartinės pakuotės, kaip alternatyvos gėrimų vienkartinėms pakuotėms turi būti teikiamos viešojo maitinimo vietose vartojimui vietoje (pabraukta – mūsų). Siekiant teisinio aiškumo ir įstatymų nuostatų suderinamumo, atitinkamai turėtų būti tikslinamos projekto 1 straipsniu keičiamo ANK 248 straipsnio 10 dalies nuostatos. Atsižvelgiant į projekto Nr. XIVP-2601 1 straipsniu keičiamo Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo 83 straipsnio 4 dalį, analogiško turinio pastaba teiktina ir dėl projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo ANK 248 straipsnio 11 dalies.
|
Pritarti iš dalies |
Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 248 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIVP-2602 patikslintas atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Vyriausybės išvadą.
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-04-12 |
1 |
|
|
2. Atkreiptinas dėmesys, kad kartu su projektu teikiamame projekte Nr. XIVP-2601 siūloma nustatyti, kad viešojo maitinimo vietose, vartojimui vietoje, vietoj gėrimų ir maisto vienkartinės pakuotės kaip alternatyva privalo būti neatlygintinai teikiama gėrimų ir maisto daugkartinė pakuotė, t. y. nustatoma tik vienintelė alternatyva - privaloma daugkartinė pakuotė. Atkreiptinas dėmesys, kad viešojo maitinimo vietose vartojimui vietoje gėrimai ir maistas paprastai pateikiami stalo induose, kurie, abejotina, ar pagal Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo (toliau - PPAT įstatymas) 2 straipsnio 21 dalyje apibrėžtos sąvokos turinį suprantami kaip daugkartinė pakuotė. Atsižvelgiant į tai svarstytina, ar toks projekto 1 straipsniu keičiamo ANK 248 straipsnio 10 ir 11 dalyse siūlomas nustatyti teisinis reguliavimas, kai fiziniai asmenys būtų traukiami atsakomybėn už neatlygintinos gėrimų ir maisto daugkartinės pakuotės, kaip alternatyvos gėrimų ir maisto vienkartinėms pakuotėms nepateikimą, atitinka Teisėkūros pagrindų įstatymo 3 straipsnio 2 dalyje nustatytus tikslingumo, proporcingumo ir aiškumo teisėkūros principus, nes, manytina, kad šie asmenys vartojimui vietoje gėrimus ir maistą neatlygintinai galėtų teikti ne tik gėrimų ir maisto daugkartinėse pakuotėse, kaip alternatyvą gėrimų ir maisto vienkartinėms pakuotėms, bet ir stalo induose.
|
Pritarti iš dalies |
Projektas patikslintas atsižvelgiant į Vyriausybės išvadą: 1 straipsnis. 248 straipsnio pakeitimas 1. Papildyti 248 straipsnį 10 dalimi: „10. Viešojo maitinimo paslaugą teikiančių fizinių asmenų neatlygintinis vienkartinių plastikinių gaminių, nurodytų Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo 11 priedo 1 ir 4 punktuose, kai jie pardavimo metu užpildomi maisto produktais ar gėrimais viešojo maitinimo vietose, dalijimas vartotojams ir (ar) alternatyvos, kokia ji numatyta Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo 83 straipsnio 2 dalyje, šiems vienkartiniams plastikiniams gaminiams nepateikimas naudoti viešojo maitinimo vietose (patalpose ar lauko sąlygomis ne didesniu kaip 40 metrų atstumu nuo viešojo maitinimo vietos įrengtose aptarnavimo vietose (zonose)) užtraukia įspėjimą arba baudą viešojo maitinimo paslaugų teikėjams fiziniams asmenims nuo trisdešimt iki šešiasdešimt eurų ir baudą viešojo maitinimo paslaugų teikėjų juridinių asmenų vadovams ar kitiems atsakingiems asmenims nuo vieno šimto iki dviejų šimtų eurų.“
Atkreipiamas dėmesys, kad kartu su ANK projektu pateiktas projektas Nr. XIVP-2601 dėl alternatyvų tikslinimas taip:
„[...] kaip alternatyva šio straipsnio 2 dalyje nurodytiems vienkartiniams plastikiniams gaminiams turi būti pateikiamos daugkartinės pakuotės arba vienkartinės pakuotės, kurių sudėtyje nėra plastiko, arba stalo indai“. |
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-04-12 |
1 |
|
|
3. Projekto 1 straipsnio 1 dalimi keičiamo ANK 248 straipsnio 10 dalyje vartojama formuluotė „daugkartinės gėrimų pakuotės“ turėtų būti suderinta su PPAT įstatymo 2 straipsnio 21 dalyje pateiktu daugkartinės pakuotės apibrėžimu. Pagal PPAT įstatyme pateiktą apibrėžimą, keičiamo ANK 248 straipsnio 10 dalyje turėtų būti pateikta formuluotė „gėrimų daugkartinės pakuotės“. Analogiško turinio pastaba teiktina ir dėl projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo ANK 248 straipsnio 11 dalies, kurioje vartojama formuluotė „daugkartinės maisto pakuotės“.
|
Pritarti iš dalies |
Projektas patikslintas atsižvelgiant į Vyriausybės išvadą. |
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-04-12 |
1 |
|
|
4. Projekto 2 straipsnio 1 dalimi keičiamo ANK 248 straipsnio 10 dalies formuluotė „vienkartinėms gėrimų pakuotėms“ derintina su PPAT įstatymo 2 straipsnio 29 dalyje pateiktu vienkartinės pakuotės apibrėžimu. Pagal PPAT įstatyme pateiktą apibrėžimą keičiamo ANK 248 straipsnio 10 dalyje turėtų būti pateikta formuluotė „gėrimų vienkartinėms pakuotėms“. Analogiško turinio pastaba teiktina ir dėl projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo ANK 248 straipsnio 11 dalies, kurioje vartojama formuluotė „vienkartinėms maisto pakuotėms“.
|
Pritarti iš dalies |
Projektas patikslintas atsižvelgiant į Vyriausybės išvadą. |
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-04-12 |
1 |
|
|
5. Projekto 1 straipsniu keičiamo ANK 248 straipsnio 10 ir 11 dalyse tam tikros nuostatos yra išdėstytos skliaustuose. Pažymėtina, kad norminio pobūdžio teisės aktų nuostatos turėtų būti dėstomos formuluojant jas kaip aiškias ir tikslias taisykles, o ne pateikiant skliaustuose pavyzdžius, paaiškinimus, sąlygas ar pan.; atsižvelgus į tai, projekto nuostatų formuluotės taisytinos, atsisakant skliaustų.
|
Pritarti iš dalies |
Projektas patikslintas atsižvelgiant į Vyriausybės išvadą, kurioje siūloma kartu su ANK projektu pateiktame projekte Nr. XIVP-2601 numatyto 83 straipsnio 2 dalyje minimas viešojo maitinimo vietas patikslinti skliaustuose. |
6. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-04-12 |
2 |
|
|
6. Projektas taisytinas vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijomis, patvirtintomis teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 (2021 m. lapkričio 18 d. įsakymo Nr. 1R-388 redakcija). 6.1. Sunumeruotinos projekto 2 straipsnio dvi struktūrinės dalys. 6.2. Projekto 2 straipsnio 2 dalyje po skaičiaus „2“ įrašytinas žodis „dalis“.
|
Nepritarti |
Projekto 2 straipsnyje atsisakoma dviejų įsigaliojimo datų, todėl nebelieka 2 dalies ir poreikio numeruoti dalis. |
7, |
Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė 2023-04-19 |
|
|
|
Įvertinę Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 248 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2602 (toliau – Projektas) atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad Projektu keičiamos nuostatos, susijusios su Direktyvos (ES) 2019/904[1] nuostatų įgyvendinimu, todėl vadovaujantis Lietuvos Respublikos Seimo statuso 135 straipsnio 4 dalimi turėtų būti parengta Direktyvos (ES) 2019/904 ir Projekto atitikties lentelė. Pažymėtina, kad už Direktyvos (ES) 2019/904 įgyvendinimą yra atsakinga Lietuvos Respublikos Aplinkos ministerija. Atsižvelgdami į tai ir remdamiesi Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi, siūlytume dėl Projekto taip pat gauti Lietuvos Respublikos Vyriausybės išvadą. |
Pritarti |
LRV išvada yra gauta. |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Aplinkos apsaugos komitetas 2023-12-15
|
|
|
|
* |
pritarti Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 248 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-2602 ir Komiteto išvadoms ir pasiūlymams. |
Pritarti |
|
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.
7.2. Pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Teisės ir teisėtvarkos komitetas 2024-03-13 |
2 |
|
|
|
Argumentai: Atsižvelgiant į tai, kad patobulintame Lietuvos Respublikos pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo N. IX-517 2 straipsnio pakeitimo ir įstatymo papildymo 83 straipsniu įstatymo projekte Nr. XIVP-2601(3) nustatyta įsigaliojimo data yra 2024 m. lapkričio 1 d., lydimajame projekte siūlytina nustatyti analogišką įsigaliojimo datą. Pasiūlymas: Projekto 2 straipsnį išdėstyti taip: „2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas Šis įstatymas įsigalioja 2024 m. lapkričio 1 d.“
|
Pritarti |
|
8. Balsavimo rezultatai: už – 8, prieš – 0, susilaikė – 0.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Irena Haase, Agnė Širinskienė.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkė (Parašas) Irena Haase
Komiteto biuro patarėja Loreta Zdanavičienė