LIETUVOS RESPUBLIKOS
POLITINIŲ KAMPANIJŲ FINANSAVIMO IR FINANSAVIMO KONTROLĖS
ĮSTATYMO NR. IX-2428 2, 3, 4, 5, 8, 13, 14 ir 17 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO IR LIETUVOS RESPUBLIKOS REFERENDUMO ĮSTATYMO NR. IX-929 101 STRAIPSNIU PAPILDYMO IR 18, 19 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
AIŠKINAMASIS RAŠTAS
1. Įstatymų projektų rengimą paskatinusios priežastys, parengtų projektų tikslai ir uždaviniai
Teikiamas Lietuvos Respublikos politinių kampanijų finansavimo ir finansavimo kontrolės įstatymo bei Lietuvos Respublikos referendumo įstatymo pataisas buvo nuspręsta rengti dėl to, kad dabartinis reguliavimas referendumo politinės kampanijos dalyviu leidžia būti referendumo iniciatoriams arba referendumo oponentams. Toks reguliavimas riboja asmenų, kurie nėra referendumo iniciatoriai, tačiau pritaria referendume suformuluotiems klausimams, galėjimą dalyvauti politinėje kampanijoje pilnaverčio dalyvio teisėmis, kai tuo tarpu referendumo oponentai tokių apribojimų neturi (bet kuri asmenų grupė, kuri nepritaria referendume suformuluotam klausimui, gali registruotis kaip referendumo oponentai ir, atitinkamai, pvz. rinkti aukas savo politinei kampanijai ir t.t). Toks reguliavimas paneigia asmenų lygiateisiškumo principą, nepagrįstai diskriminuoja referendumo šalininkus, riboja jų teises dalyvauti politinėje kampanijoje tuo atveju, jei jie nėra referendumo iniciatoriai.
2. Įstatymų projektų iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai
Seimo narys Ramūnas Karbauskis.
3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projektuose aptarti teisiniai santykiai
Lietuvos Respublikos politinių kampanijų finansavimo ir finansavimo kontrolės įstatymas bei Lietuvos Respublikos referendumo įstatymas nenumato referendumo šalininko sąvokos ir, atitinkamai, referendumo šalininkų, kurie nėra referendumo iniciatoriai, galimybės būti politinės kampanijos dalyviais.
4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama
Pataisomis įtvirtinama referendumo šalininkų sąvoka, nustatant, kad „referendumo šalininkai – įstatymų nustatyta tvarka Vyriausiojoje rinkimų komisijoje įregistruoti asmenys – Lietuvos Respublikos piliečiai, ne mažiau kaip 15 Lietuvos Respublikos piliečių grupės, Lietuvos Respublikos įregistruotos nevyriausybinės organizacijos, taip pat politinės partijos – palaikantys referendumo idėją.“ Taigi, referendumo šalininkais turi teisę registruotis piliečių grupė, Lietuvos Respublikoje registruotos politinės partijos ir Lietuvos Respublikoje registruotos nevyriausybinės organizacijos.
Piliečių grupę, kuri nori registruotis referendumo šalininkais (toliau – grupė) sudaro ne mažiau kaip 15 Lietuvos Respublikos piliečių, turinčių rinkimų teisę. Tas pats asmuo gali būti tik vienos grupės nariu. Grupės atstovas Vyriausiajai rinkimų komisijai pateikia prašymą įregistruoti grupę. Dokumentų priėmimas registruoti grupę priimamas nuo Seimo nutarimo paskelbti referendumą pagal Seimo narių grupės siūlymą paskelbti referendumą įsigaliojimo dienos ir baigiamas pasibaigus savarankiškų politinės kampanijos dalyvių registracijai.
Grupės prašyme Vyriausiajai rinkimų komisijai turi būti nurodyta:
1) grupės nariai (jų vardas, pavardė, Lietuvos Respublikos gyventojų registre įrašytas asmens kodas, deklaruota gyvenamoji vieta, įrašyta Lietuvos Respublikos gyventojų registre iki nustatytosios dienos, kontaktiniai duomenys: telefono numeriai, elektroninio pašto adresas);
2) grupės atstovas (koordinatorius) ir jo įgaliojimai;
3) grupės atstovo (koordinatoriaus) gyvenamosios vietos adresas ir kontaktiniai duomenys: telefono, fakso numeriai, elektroninio pašto adresas;
Grupės veikla baigiasi, kai:
1) Vyriausioji rinkimų komisija savo sprendimu priima sprendimą panaikinti grupės registraciją;
2) Baigiasi referendumo politinė kampanija;
3) Grupės nariai atšaukia savo parašus ir grupėje lieka mažesnis nei šio straipsnio 1 dalyje numatytas grupės narių skaičius.
5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai, galimos neigiamos priimtų įstatymų pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta
Priėmus įstatymus, neigiamų pasekmių nenumatoma.
6. Kokią įtaką įstatymai turės kriminogeninei situacijai, korupcijai
Įstatymų priėmimas korupcijai įtakos neturės.
7. Kaip įstatymų įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai
Įstatymų priėmimas neigiamos įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai neturės.
8. Įstatymų inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios
Siekiant įstatymus inkorporuoti į teisinę sistemą nereikės keisti kitų įstatymų.
9. Ar įstatymų projektai parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymų projektų sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka
Įstatymų projektai parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas.
10. Ar įstatymų projektai atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus
Įstatymų projektai neprieštarauja Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos dokumentams.
11. Jeigu įstatymams įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti
Įgyvendinamųjų teisės aktų parengti nereikės.
12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymams įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)
Įgyvendinant įstatymus, papildomų biudžeto lėšų nereikės.
13. Rengiant įstatymų projektus gauti specialistų vertinimai ir išvados
Rengiant įstatymų projektus negauta specialistų vertinimų.
14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiems projektams įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno Eurovoc terminus, temas bei sritis
Referendumas, rinkimų kampanija.
15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai
Nėra.
Teikia
Seimo narys
Ramūnas Karbauskis