LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMo NUTARIMo
DĖL PRIVALOMOJO REFERENDUMO DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS KONSTITUCIJOS 12 STRAIPSNIO PAKEITIMO PASKELBIMO projekto
AIŠKINAMASIS RAŠTAS
1. Projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai
Lietuvos Respublikos Konstitucijos 12 straipsnis, apibrėždamas daugybinės pilietybės atvejus, daro nuorodą į atskirus atvejus, kas suponuoja, jog dviguba (daugybinė) pilietybė galima retais išimtiniais atvejais. „Išskyrus įstatymo numatytus atskirus atvejus, niekas negali būti kartu Lietuvos Respublikos ir kitos valstybės pilietis.“ Lietuvos Respublikos Konstitucijos 148 straipsnis nustato, kad tik referendumu gali būti keičiamos pirmojo skirsnio „Lietuvos valstybė“ bei keturioliktojo skirsnio „Konstitucijos keitimas“ nuostatos.
Dėl to, siekiant išplėsti dvigubos pilietybės įgijimo galimybes ir suteikti kuo didesniam iš Lietuvos išvykusių piliečių galimybę išlaikyti tamprų, pilietybės saitais susaistytą, ryšį su valstybe turi būti vykdomas privalomasis referendumas, kuriam būtų pateiktas klausimas dėl Konstitucijos 12 straipsnio pakeitimo. Referendumo dėl Konstitucijos 12 straipsnio pakeitimo vykdymo būtinybę, kaip vienintelį Konstitucijai neprieštaraujantį kelią išplečiant dvigubos pilietybės suteikimo apimtį, ne kartą savo jurisprudencijoje yra pabrėžęs ir Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas.
2. Projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių atstovai) ir rengėjai
Seimo nariai, priklausantys Seimo Valdybos sprendimu sudarytai darbo grupei referendumo dėl dvigubos pilietybės klausimams spręsti.
3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami projekte aptarti teisiniai santykiai
Lietuvos Respublikos Konstitucijos 12 straipsnis apibrėžia pagrindines Lietuvos Respublikos pilietybės įgijimo nuostatas: „Lietuvos Respublikos pilietybė įgyjama gimstant ir kitais įstatymo nustatytais pagrindais. Išskyrus įstatymo numatytus atskirus atvejus, niekas negali būti kartu Lietuvos Respublikos ir kitos valstybės pilietis. Pilietybės įgijimo ir netekimo tvarką nustato įstatymas.“
Konstitucijos I skirsnio (t.y. ir jame esančio 12 straipsnio nuostatoms) pakeisti skelbiamas privalomasis referendumas (Konstitucijos 148 straipsnis, Lietuvos Respublikos referendumo įstatymo 4 straipsnis). Remiantis Referendumo įstatymo 7 straipsnio 3 dalimi, sprendimas dėl Lietuvos Respublikos Konstitucijos I skirsnio „Lietuvos valstybė“ bei XIV skirsnio „Konstitucijos keitimas“ nuostatų pakeitimo yra laikomas priimtu, jeigu tam pritarė daugiau kaip pusė piliečių, turinčių rinkimų teisę ir įrašytų į rinkėjų sąrašus.
4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama
Siūloma referendumui pateikti tokią Lietuvos Respublikos Konstitucijos 12 straipsnio formuluotę:
„Lietuvos Respublikos pilietybė įgyjama gimstant ir kitais konstitucinio įstatymo nustatytais pagrindais.
Lietuvos Respublikos pilietis pagal kilmę, įgijęs konstitucinio įstatymo numatytus Lietuvos Respublikos pasirinktos europinės ir transatlantinės integracijos kriterijus atitinkančios valstybės pilietybę, Lietuvos Respublikos pilietybės nepraranda. Kitais atvejais Lietuvos Respublikos pilietis negali būti kartu ir kitos valstybės pilietis, išskyrus konstituciniu įstatymu numatytas išimtis.
Pilietybės įgijimo ir netekimo tvarką nustato konstitucinis įstatymas.“
Lietuvos Respublikos Seimo sudaryta darbo grupė referendumo dėl dvigubos pilietybės klausimams spręsti yra nusprendusi rekomenduoti Seimui europinės ir transatlantinės integracijos kriterijus atitinkančiomis valstybėmis pripažinti:
1. Europos Sąjungos valstybes nares;
2. valstybes, priklausančias NATO bei EBPO organizacijoms.
Šio Lietuvos Respublikos pasirinktos europinės ir transatlantinės integracijos kriterijaus neatitinka tos valstybės, kurios kartu dalyvauja buvusios SSRS pagrindu sukurtose politinėse, karinėse, ekonominėse ar kitose valstybių sąjungose ar sandraugose (pvz., yra Nepriklausomų valstybių sandraugos, Eurazijos ekonominės sąjungos ar Kolektyvinio saugumo sutarties organizacijos narės).
Šios nuostatos išlaikytos ir darbo grupės teikiamame Pilietybės konstituciniame įstatyme.
Referendumu priimti Konstitucijos pakeitimai įsigaliotų 2020 m. sausio 1 d. Lietuvos Respublikos Seimas iki 2019 m. gruodžio 31 d. konstituciniu įstatymu nustatytų pilietybės įgijimo ir netekimo tvarką.
Įvertinus, kad Konstitucijos I skirsnio nuostatų pakeitimui reikalinga surinkti ypač didelį piliečių balsų skaičių – daugiau kaip pusę piliečių, turinčių rinkimų teisę ir įrašytų į rinkėjų sąrašus – referendumas, remiantis Referendumo įstatymu, vykdomas per dvi dienas, t. y. vykdomas 2019 m. gegužės 12 d. ir 2019 m. gegužės 26 d..
5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai, galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta
Neigiamų priimto įstatymo pasekmių nenumatoma.
6. Kokią įtaką priimtas nutarimas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai
Priimtas įstatymas neturės įtakos kriminogeninei situacijai, korupcijai.
7. Kaip nutarimo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai
Priimtas įstatymas įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai neturės.
8. Inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus būtina pakeisti ar pripažinti netekusiais galios
Referendumu pritarus Konstitucijos pataisoms, Lietuvos Respublikos Seimas iki 2019 m. gruodžio 31 d. konstituciniu įstatymu turės nustatyti pilietybės įgijimo ir netekimo tvarką.
9. Ar projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Lietuvos Respublikos terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka
Projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas. Įstatymo projekte nenustatomos naujos sąvokos ar jas įvardijantys terminai.
10. Ar projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas bei Europos Sąjungos teisės aktus
Įstatymo projektas neprieštarauja Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos teisės aktams.
11. Jeigu įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, kas ir kada juos turėtų priimti
Įgyvendinamųjų teisės aktų parengti nereikės.
12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks nutarimui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)
Reikės padengti referendumo organizavimo kaštus – preliminariais duomenimis iki 1,8-2,4 mln. eurų.
13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados
Projekto rengimo metu negauta rašytinių specialistų vertinimų ar išvadų, tačiau darbo grupės veikloje dalyvavo ir savo nuomonę išsakė valstybės institucijų atstovai (VRK, URM) bei teisininkai.
Darbo grupė ypač dėkinga dr. Ingridai Danėlienei (VU) bei prof. Vytautui Sinkevičiui (MRU) už jų indėlį rengiant Konstitucijos 12 straipsnio formuluotę.
14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas ir sritis
„Referendumas“, „dviguba pilietybė“.
15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai
Nėra.
Teikia
Seimo nariai
Ramūnas Karbauskis
Arvydas Nekrošius
Antanas Vinkus
Guoda Burokienė
Agnė Širinskienė
Bronislovas Matelis
Juozas Imbrasas
Žygimantas Pavilionis
Aušrinė Norkienė
Laimutė Matkevičienė
Saulius Skvernelis
Raimundas Martinėlis
Dainius Gaižauskas
Virgilijus Poderys
Rūta Miliūtė
Stasys Jakeliūnas
Stasys Tumėnas
Arūnas Gumuliauskas
Valius Ąžuolas
Zenonas Streikus
Vida Ačienė
Levutė Staniuvienė
Petras Valiūnas
Antanas Baura
Virginijus Sinkevičius
Gediminas Vasiliauskas
Lauras Stacevičius
Juozas Rimkus
Bronius Markauskas
Alfredas Stasys Nausėda
Petras Nevulis
Gintautas Kindurys
Vytautas Rastenis
Audrys Šimas
Algimantas Kirkutis
Juozas Varžgalys
Kęstutis Smirnovas
Algirdas Butkevičius
Andriejus Stančikas
Gediminas Kirkilas
Darius Kaminskas
Juozas Bernatonis
Rima Baškienė (atšaukė parašą 2018-09-25)
__________________