1.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2020-10-19
|
1
|
|
|
Įvertinę įstatymo projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams,
teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias
pastabas.
1. Įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos ligos
ir motinystės socialinio draudimo įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 2
straipsnio 1 dalį siūloma papildyti 2 punktu ir nustatyti, kad ligos socialinis draudimas šio įstatymo nustatytais atvejais
užtikrina, kad šios dalies 1 punkte nurodyti ligos socialiniu draudimu
apdrausti asmenys gaus šiame įstatyme nustatyto dydžio ligos ir profesinės
reabilitacijos išmokas. Analogiško turinio nuostatomis siūloma
papildyti keičiamo įstatymo 2 straipsnio 2 dalį ir jos 2 punkte nustatyti,
kad motinystės socialinis draudimas šio įstatymo nustatytais atvejais
užtikrina, kad šios dalies 1 punkte nurodyti motinystės socialiniu draudimu
apdrausti asmenys gaus šiame įstatyme nustatyto dydžio motinystės, tėvystės
ir vaiko priežiūros išmokas, o tapę neapdraustais motinystės socialiniu
draudimu – nustatyto dydžio motinystės ir vaiko priežiūros išmokas.
Siūlomos normos svarstytinos dėl kelių priežasčių. Pirma, įstatymo
projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad Ligos ir motinystės
socialinio draudimo įstatymo projektu siūloma papildyti ligos ir motinystės
socialinio draudimo tikslus ir nustatyti, kad ligos socialiniu draudimu ir
motinystės socialiniu draudimu ne tik kompensuojamos šių rūšių draudimu
apdraustiems asmenims prarastos ar negautos pajamos arba jų dalis, tačiau ir
Ligos ir motinystės socialinio draudimo įstatymo nustatytais atvejais užtikrinama,
kad bus gautos nustatyto dydžio ligos, profesinės reabilitacijos,
motinystės, tėvystės ir vaiko priežiūros išmokos. Taip būtų nustatytas
teisinis pagrindas Ligos ir motinystės socialinio draudimo įstatyme šiuo metu
įteisintiems atvejams, kai išmokos mokamos nekompensuojant prarastų pajamų, pvz.,
antraisiais vaiko auginimo metais vaiko priežiūros išmoka mokama
neatsižvelgiant į gaunamas darbinės veiklos pajamas (t. y. darbinės
veiklos pajamos neprarandamos), ir įgyvendinta Valstybės kontrolės 2017 m.
rugsėjo 28 d. valstybinio audito ataskaitoje Nr. FA-2017-P-10-11-5 pateikta
rekomendacija. Įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodyti argumentai
diskutuotini. Pažymėtina, kad socialinio draudimo tikslas ir paskirtis yra
kompensuoti dėl draudiminio įvykio negautas pajamas ar jų dalį, todėl
nustačius siūlomą teisinį reguliavimą iš dalies būtų paneigta socialinio
draudimo esmė, nes galima manyti, kad teisė į iš socialinio draudimo lėšų
mokamas išmokas kyla ne iš draudiminio įvykio. Nustačius tokį teisinį
reguliavimą galima būtų preziumuoti, kad socialinio draudimo lėšos naudojamos
ne pagal paskirtį, nes jos, anot įstatymo projekto aiškinamajame rašte
nurodytų argumentų, nekompensuoja dalies ar visų netektų darbo pajamų.
Antra, įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodytas teiginys, kad
tokiu reguliavimu būtų nustatytas teisinis pagrindas Ligos ir motinystės
socialinio draudimo įstatyme šiuo metu įteisintiems atvejams, kai išmokos mokamos
nekompensuojant prarastų pajamų, pvz., antraisiais vaiko auginimo
metais vaiko priežiūros išmoka mokama neatsižvelgiant į gaunamas darbinės
veiklos pajamas (t. y. darbinės veiklos pajamos neprarandamos),
nėra pagrįstas. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad vaiko priežiūros išmoka tėvų
pasirinkimu mokama vienerius ar dvejus metus. Tai, kad antraisiais vaiko
auginimo metais vaiko priežiūros išmoka mokama neatsižvelgiant į gaunamas
darbinės veiklos pajamas, nekeičia šios išmokos paskirties. Be to, gali būti
ir tokių atvejų, kai antraisiais vaiko auginimo metais vaiko priežiūros
išmokos gavėjas neturi darbinės veiklos pajamų.
Trečia, jeigu siūlomą teisinį reguliavimą būtų nuspręsta įtvirtinti,
aptariamų punktų formuluotes reikėtų tikslinti. Formuluotė „šio įstatymo
nustatytais atvejais užtikrina, kad šios dalies 1 punkte nurodyti
ligos socialiniu draudimu apdrausti asmenys gaus šiame įstatyme
nustatyto dydžio <…> išmokas“ neapibrėžia savarankiškos išmokų grupės,
neįtvirtina įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodyto tikslo, kuriuo
siekiama diferencijuoti išmokas pagal jų mokėjimo tikslą (kompensuoti ar ne
kompensuoti netektas darbo pajamas ar jų dalį), todėl nuostatos turėtų būti
tikslinamos. Šiame kontekstes atkreiptinas dėmesys į tai, kad pagal Lietuvos
Respublikos valstybinio socialinio draudimo įstatymo 2 straipsnio 15 dalį,
valstybinis socialinis draudimas – valstybinės socialinės apsaugos
sistemos dalis, kurios priemonėmis visiškai ar iš dalies kompensuojamos
apdraustiesiems asmenims ir įstatymų nustatytais atvejais jų šeimų nariams
dėl draudžiamųjų įvykių prarastos darbo pajamos arba įstatymų nustatytais
atvejais šioje dalyje nurodytiems asmenims išmokamos įstatymų nustatyto
dydžio išmokos.
|
Pritarti
|
|