LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

AVIACIJOS ĮSTATYMO NR. VIII-2066 3, 5, 6 IR 8 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2023-11-06  Nr. XIVP-3266

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Atsižvelgiant į tai, kad Tarptautinės civilinės aviacijos konvencijos trumpinį – Čikagos konvencija –  siūloma įvesti projekto 1 straipsniu keičiamo Aviacijos įstatymo  (toliau – keičiamas įstatymas) 3 straipsnio 2 dalyje,  reikėtų atsisakyti pakartotinio šio trumpinio įvedimo galiojančio įstatymo 36 straipsnyje, vietoj žodžių „Tarptautinės civilinės aviacijos konvencijos (toliau – Čikagos konvencija)“ įrašant žodžius „Čikagos konvencijoje“.

2.    Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 3 dalis tikslintina, vietoj žodžių „šių valstybių“ įrašant „užsienio valstybių“.

3.    Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 4 dalyje prieš žodžius „tarptautinių sutarčių reikalavimai“ įrašytini žodžiai „Lietuvos Respublikos“.

4.    Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 5 dalyje yra numatoma, kad „Eksperimentinės kategorijos orlaivių, <...> reikalavimus ir specialiojo tinkamumo skraidyti pažymėjimo išdavimo kriterijus ir sąlygas suderinusi su Agentūra tvirtina Lietuvos transporto saugos administracija (toliau – LTSA)“. Iš teikiamo reguliavimo galima daryti išvadą, kad LTSA tvirtina tik specialiojo tinkamumo skraidyti pažymėjimo išdavimo kriterijus. Atkreiptinas dėmesys, kad aiškinamajame rašte yra nurodoma, kad vienas iš projekto tikslų yra įtvirtinti Transporto kompetencijų agentūros (toliau – Agentūra) teisę ne tik išduoti eksperimentinės kategorijos orlaiviams specialiuosius tinkamumo skraidyti pažymėjimus, bet ir pratęsti, sustabdyti ar panaikinti šiuos specialiuosius tinkamumo skraidyti pažymėjimus, taip pat ši Agentūros teisė yra įtvirtinama ir projekto 3 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 6 straipsnio 3 dalies 7 punkte. Atsižvelgiant į tai ir siekiant aiškumo, siūlytina atitinkamai patikslinti projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 5 dalį numatant, kad LTSA suderinusi su Agentūra tvirtina ne tik eksperimentinės kategorijos orlaivių specialiųjų tinkamumo skraidyti pažymėjimų išdavimo kriterijus ir sąlygas, bet ir šių pažymėjimų pratęsimo, sustabdymo ar panaikinimo kriterijus ir sąlygas.

5.    Projekto 2 straipsnio 2 dalimi siūloma papildyti keičiamo įstatymo 5 straipsnio 2 dalies 9 punktą nauja konkrečia LTSA funkcija. Atkreiptinas dėmesys, kad galiojančio įstatymo 5 straipsnio 2 dalies 8 punktas numato, kad LTSA pagal savo kompetenciją atlieka kitas šiame įstatyme ir kituose teisės aktuose jai nustatytas funkcijas. Atsižvelgiant į tai, kad Projekto 2 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 5 straipsnio 2 dalies 9 punkte įtvirtinama nauja konkreti funkcija, o  galiojančio įstatymo 5 straipsnio 2 dalies 8 punktas numato kitas atliekamas LTSA funkcijas, siūlytina šiuos punktus sukeisti vietomis, t. y. projekte numatyti, kad galiojantis įstatymas yra pildomas nauju 5 straipsnio 2 dalies 8 punktu, o buvusį 5 straipsnio 2 dalies 8 punktą laikyti atitinkamai 5 straipsnio 2 dalies 9 punktu.

6.    Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso (toliau - ANK) 589 straipsnio nuostatomis LTSA pareigūnai yra įgalioti pradėti administracinių nusižengimų teiseną, atlikti administracinių nusižengimų tyrimą ir surašyti administracinių nusižengimų protokolus už Aviacijos įstatymo pažeidimus, numatytus ANK. Galiojančio įstatymo 5 straipsnio 8 punkte įtvirtinta nuostata, kad LTSA atlieka kitas šiame įstatyme ir kituose teisės aktuose jai nustatytas funkcijas. Pagal ANK 589 straipsnio 63 punktą LTSA pradeda administracinių nusižengimų teiseną, atlieka administracinių nusižengimų tyrimą ir surašo administracinių nusižengimų protokolus, taip pat ši institucija yra įgaliota nagrinėti administracinių nusižengimų bylas (ANK 615 straipsnio 1 dalis). Vertinant sistemiškai jau įtvirtintą teisinį reguliavimą svarstytina, ar projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 5 straipsnio 2 dalies 9 punkte reikia papildomos nuostatos dėl LTSA turimų įgaliojimų tiriant ir nagrinėjant administracinių nusižengimų bylas. Nepritarus šiai pastabai, svarstytina, ar neturėtų būti patikslinta projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 5 straipsnio 2 dalies 9 punkto nuostata, aiškiai nurodant LTSA kompetenciją tiriant ir nagrinėjant administracinių nusižengimų bylas. Šią nuostatą būtų galima išdėstyti, pavyzdžiui, taip: „pradeda administracinių nusižengimų teiseną, atlieka administracinių nusižengimų tyrimą, surašo administracinių nusižengimų protokolus, nagrinėja administracinių nusižengimų bylas ir teikia Agentūrai informaciją apie priimtus sprendimus, susijusius su administracinių nuobaudų už civilinės aviacijos reikalavimų pažeidimus taikymu“.

7.    Tiek projekto 3 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 6 straipsnio 3 dalies 7 punkte, tiek projekto aiškinamajame rašte yra nurodoma, kad vienas iš projekto tikslų yra įtvirtinti Agentūros teisę ne tik išduoti eksperimentinės kategorijos orlaiviams specialiuosius tinkamumo skraidyti pažymėjimus, bet ir pratęsti, sustabdyti ar panaikinti šiuos specialiuosius tinkamumo skraidyti pažymėjimus. Atkreiptinas dėmesys, kad galiojančio įstatymo 53 straipsnio  1 dalyje yra įtvirtinta, kad Agentūra, įvertinusi eksperimentinės kategorijos orlaivio tinkamumą skraidyti arba atsižvelgdama į inspektoriaus rekomendaciją, išduoda specialųjį tinkamumo skraidyti pažymėjimą, kuriuo patvirtinama, kad eksperimentinės kategorijos orlaivis yra tinkamas skraidyti, taip pat galiojančio įstatymo 53 straipsnio  5 dalis reglamentuoja, kad patvirtintas inspektorius įgyja teisę atlikti eksperimentinės kategorijos orlaivių tinkamumo skraidyti patikras ir teikti Agentūrai rekomendacijas dėl specialiųjų tinkamumo skraidyti pažymėjimų išdavimo ar jų galiojimo laiko pratęsimo. Atsižvelgiant į tai, kad projekto nuostatomis siūloma įtvirtinti Agentūros teisę ne tik išduoti, bet ir pratęsti, sustabdyti ar panaikinti eksperimentinės kategorijos orlaiviams specialiuosius tinkamumo skraidyti pažymėjimus ir į tai, kad galiojančio projekto nuostatomis inspektoriai turi teisę teikti Agentūrai rekomendacijas, išduoti specialiuosius tinkamumo skraidyti pažymėjimus ar pratęsti šių pažymėjimų galiojimo laiką, svarstytina ar projekto nuostatos neturėtų būti atitinkamai papildytos, numatant, kad inspektoriai ne tik turi teisę teikti Agentūrai rekomendacijas, išduoti ar pratęsti galiojimo laiką specialiesiems tinkamumo skraidyti pažymėjimams, bet ir teisę teikti rekomendacijas dėl šių specialiųjų tinkamumo skraidyti pažymėjimų sustabdymo ar panaikinimo.

           8. Atsižvelgiant į tai, kad pagal keičiamą įstatymą Agentūra savo kompetencijos ribose neatlieka administracinių nusižengimų tyrimų, o jos kompetentingi asmenys atitinkamai nėra įgalioti nustatyti, jog buvo padaryta veika, turinti administracinio nusižengimo požymių, siūlytina patikslinti projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 6 straipsnio 3 dalies 9 punktą ir jį, pavyzdžiui, išdėstyti taip: „informuoja LTSA apie administracinio nusižengimo požymių turinčią veiką“ .

9. Pagal projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 8 straipsnį už Agentūros teikiamas administracines paslaugas imamo atlyginimo konkrečius dydžius nustatytų susisiekimo ministras arba jo įgaliota institucija ar įstaiga, suderinusi su susisiekimo ministru. Toks projektu siūlomas teisinis reguliavimas svarstytinas keliais aspektais. Pirma, mūsų vertinimu, toks reguliavimas nėra nuoseklus, logiškas ir paneigia pačią įgaliojimo instituto esmę, nes susisiekimo ministrui suteikus įgaliojimus konkrečiai institucijai ar įstaigai  patvirtinti atlyginimo dydžius, juos vis tiek reikėtų derinti su pačiu ministru. Antra, nustačius siūlomą teisinį reguliavimą, pagal kurį atlyginimo už Agentūros teikiamas paslaugas dydžiai turėtų būti derinami su susisiekimo ministru,  iš esmės nebūtų pasiektas projekto aiškinamajame rašte nurodyti tikslas greičiau patvirtinti reikalingus konkrečių atlyginimo už Agentūros teikiamas paslaugas dydžius arba jų pakeitimus. Trečia, nors projekto aiškinamajame rašte nėra aiškiai įvardinta, kokiai konkrečiai įstaigai būtų pavesta nustatyti atlyginimo už teikiamas paslaugas dydžius, bet iš pateiktų argumentų galima daryti prielaidą, kad tai atlikti būtų pavesta  tai pačiai įstaigai, kuri šias paslaugas ir atlieka – Agentūrai. Mūsų vertinimu, toks teisinis reguliavimas būtų teisiškai ydingas, dėl jo galėtų kilti ir korupcijos rizika. Atsižvelgiant į tai, siūlytume nekeisti šiuo metu galiojančio teisinio reguliavimo, pagal kurį Agentūros teikiamas administracines paslaugas imamo atlyginimo konkrečius dydžius nustato aukštesnė pagal pavaldumą institucija – Susisiekimo ministerija (susisiekimo ministras savo įsakymu), juolab, kad siūlomas teisinis reguliavimas, kaip minėta, iš esmės nepakeistų situacijos, o pagal kitus analogiškus visuomeninius santykius reglamentuojančius įstatymus, pavyzdžiui, Saugaus eismo automobilių keliais įstatymą už Agentūros teikiamas administracines paslaugas imamo atlyginimo dydžius taip pat nustato susisiekimo ministras.

10. Projekto 5 straipsnio 2 dalyje vietoj formuluotės „su šio įstatymo 4 straipsniu susijusius įgyvendinamuosius teisės aktus“ įrašytina formuluotė „su šio įstatymo 4 straipsnyje išdėstytu Lietuvos Respublikos aviacijos įstatymo 8 straipsniu susijusius įgyvendinamuosius teisės aktus“.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

E. Drėgvaitė, tel. +370 5 209 6891, el. p. [email protected]

M. Griščenko, tel. +370 5 209 6552, el. p. [email protected]

L. Schulte-Ebbert, tel. +370 5 209 6055, el. p. liucija.schulteebbert@lrs.