Stenogramą galima rasti

Seimo posėdžių stenogramų rinkinyje Nr. 11, 2023Seimo posėdžių stenogramų rinkinys Nr. 7, 2022

(Stenogramų leidiniai Seimo minėjimų stenogramos)

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMAS

 

MINĖJIMO, SKIRTO LIETUVOS NEPRIKLAUSOMYBĖS ATKŪRIMO DIENAI,
IR VALSTYBĖS NEPRIKLAUSOMYBĖS STIPENDIJOS ĮTEIKIMO CEREMONIJOS
STENOGRAMA

 

2022 m. kovo 11 d.

 


 

M. ŽIEDAS. Pra­de­da­me Lie­tu­vos Ne­pri­klau­so­my­bės at­kū­ri­mo die­nai skir­tą mi­nė­ji­mą. Jo Eks­ce­len­ci­ja Lie­tu­vos Res­pub­li­kos Pre­zi­den­tas Gi­ta­nas Nau­sė­da, šiuo me­tu esan­tis Eu­ro­pos Va­do­vų Ta­ry­bo­je, svei­ki­na vi­sus šio ren­gi­nio sve­čius.

 

Sak­so­fo­ni­nin­kas Pet­ras Vyš­niaus­kas at­lie­ka mu­zi­ki­nį kū­ri­nį. Ek­ra­ne ro­do­mi Lie­tu­vos is­to­ri­ją iki Ko­vo 11-osios iliust­ruo­jan­tys vaiz­do frag­men­tai, po to ma­to­mi do­ku­men­ti­niai Ko­vo 11-osios po­sė­džio kad­rai. Tuo me­tu gir­di­mas teks­tas: „Yra da­ly­kų, ku­rių ne­ga­liu vie­šai pa­sa­ky­ti, bi­jau iš­tar­ti bal­su, ku­riuos tal­pi­nu sa­vy­je, gal­vo­je ar šir­dy­je – ne­svar­bu. Kaž­kur vi­du­je, kad ne­iš­tirp­tų, ne­su­by­rė­tų jų es­mė ar pras­mė. Tu ne­to­li, tu vi­sai ša­lia, gre­ta, ma­no vi­du­je. Kaip vi­sa tai, ką my­liu, kuo ti­kiu, di­des­nė už bai­mę ir li­ki­mą, o gal ki­taip? Esi ta erd­vė, ku­rio­je vi­si lū­kes­čiai ir lai­kas iš­tirps­ta. Esi am­ži­ny­bė, del­nuo­se lai­kan­ti ma­no lai­ki­nu­mą. Ar ne­gir­džiu tuš­čių žo­džių ir me­lo? Ar ne­ma­tau su­lau­žy­tų prie­sai­kų ir skriau­dos? Mo­kau­si, nuo­lat mo­ko­mės bū­ti ne­gud­rūs, ne­tur­tin­gi, net ne­lai­min­gi. Mo­ko­mės bū­ti drau­ge. Mes – tai tu. To­kia tu – mū­sų lais­vė.

Ar jau su­bren­dau? Ar esu pa­sau­lio pi­lie­tis, kad pa­sau­lio kul­tū­ra da­lin­tų­si sa­vo gė­ry­bė­mis? Gė­ry­bė­mis nuo sa­vo gau­saus vai­šių sta­lo. Taip. Esu vie­nin­te­lis, vie­nin­te­lis kaip ir vi­si. Tik tai su­vo­kus, tik ži­nant sa­vo var­dą gims­ta san­tar­vė, gims­ta at­jau­ta, tai­ka. Ir tik taip ga­liu ras­ti ke­lią na­mo. Na­mai – tai ne ke­tu­rios sie­nos ir sto­gas. Na­mai – vie­ta, ku­riai pri­klau­sai. Na­muo­se al­suo­ji švie­sa. At­im­ti na­mus – pa­si­kė­sin­ti į vi­sa tai, kas šven­ta, į Die­vą žmo­gu­je, su­griau­ti jo sa­vas­tį, są­ži­nę, tai­ką. Juk na­mai – dan­gaus ir že­mės jung­tis, vi­sa­tos pra­džia. Juk na­mai – tai šei­ma, na­mai – tai mes.

No­ri pa­keis­ti pa­sau­lį, pra­dėk nuo sa­vęs. Pa­sau­lis toks, ko­kia esi tu. Tu to­kia, koks esu aš. Ar vals­ty­bei svar­bus vie­no žmo­gaus gy­ve­ni­mas? Ar traiš­kan­tis tan­kų svo­ris ga­li įveik­ti tra­pią as­mens tvir­ty­bę? As­mens pa­si­rin­ki­mo, ap­si­spren­di­mo ver­tę? Jo dva­sios lais­vę? Mes – kaip su­si­sie­kian­tys in­dai: ma­no lai­kui trau­kian­tis, ta­vo ple­čia­si, tuoj aš iš­tirp­siu ta­vy­je. To­dėl pa­si­ra­šau. Juk pa­ra­šas – tai ma­no va­lios žen­klas, aš bu­vau, aš esu ir bū­siu tik ta­vo ir už ta­ve. Tai slenks­tis, ku­rį per­žen­gus pri­si­kė­lė ir ver­tė, ir pras­mė. Aš – už.“

 

Gie­da­mas Lie­tu­vos Res­pub­li­kos him­nas

 

Jung­ti­nio jau­ni­mo cho­ro pro­tes­to šūks­nis „Sla­va Uk­rai­ni!“.

Sa­lės at­sa­kas „He­ro­jam sla­va!“.

 

Šlo­vė jū­sų ir mū­sų lais­vei! Šian­dien Lie­tu­va šven­čia sa­vo lais­vės die­ną, at­kur­tą 1990 m. ko­vo 11-ąją, sig­na­ta­rams pa­si­ra­šius Lie­tu­vos ne­pri­klau­so­mos vals­ty­bės at­kū­ri­mo ak­tą. Mes tra­di­ciš­kai su­si­ren­ka­me šio­je is­to­ri­nė­je Sei­mo sa­lė­je, ku­rio­je prieš 32-ejus me­tus bu­vo spren­džia­mas mū­sų ša­lies li­ki­mas. Tik šian­dien čia, cen­tri­nė­se šios sa­lės tri­bū­no­se, sė­di jau­nuo­me­nė, jau­ni žmo­nės, ku­riems pri­klau­sys mū­sų vals­ty­bės at­ei­tis. Mes ką tik per­žvel­gė­me Lie­tu­vos is­to­ri­jos frag­men­tus, tą ke­lią, ku­rį nu­ė­jo­me iki ne­pri­klau­so­my­bės at­kū­ri­mo, tad ge­rai ži­no­me tą kai­ną, ku­rią tu­rė­jo­me su­mo­kė­ti.

Šian­dien šū­kis „Už jū­sų ir mū­sų lais­vę!“ su­skam­ba dar stip­riau, nes ša­lia mū­sų, Eu­ro­po­je, jau ke­lio­li­ka die­nų ir nak­tų už sa­vo lais­vę, už sa­vo že­mę žūs­ta žmo­nės. Ko­vo­to­jų ran­ko­se ne tik jų pa­čių, jų tau­tos, bet ir mū­sų vi­sų li­ki­mas. Mes ge­rai pri­si­me­na­me Uk­rai­nos sa­va­no­rius, ku­rie kar­tu su mu­mis ne tik pa­lai­kė mū­sų lais­vės ko­vas, bet kar­tu su Lie­tu­vos sa­va­no­riais 1991 me­tais gy­nė Lie­tu­vos šir­dį. Šian­dien mes vi­si vi­sa šir­di­mi esa­me kar­tu su jais, su Uk­rai­na – su did­vy­riš­ka jos tau­ta. Švęs­da­mi Lie­tu­vos ne­pri­klau­so­my­bės at­kū­ri­mo die­ną mes dar tvir­čiau, dar gar­siau sa­ko­me „Už jū­sų ir mū­sų lais­vę!“.

Da­bar į šią is­to­ri­nę tri­bū­ną kvie­čiu Lie­tu­vos Res­pub­li­kos Sei­mo Pir­mi­nin­kę Vik­to­ri­ją Čmi­ly­tę-Niel­sen.

 

Lie­tu­vos Res­pub­li­kos Sei­mo Pir­mi­nin­kės Vik­to­ri­jos Čmi­ly­tės-Niel­sen kal­ba

 

V. ČMILYTĖ-NIELSEN. Mie­li sig­na­ta­rai, mie­li Lie­tu­vos žmo­nės, Mi­nist­re Pir­mi­nin­ke In­gri­da Ši­mo­ny­te, Jū­sų Eks­ce­len­ci­ja Pre­zi­den­te Val­dai Adam­kau, Aukš­čiau­sio­sios Ta­ry­bos-At­ku­ria­mo­jo Sei­mo Pir­mi­nin­ke pro­fe­so­riau Vy­tau­tai Land­sber­gi, ger­bia­mi Sei­mo na­riai, Jū­sų Eks­ce­len­ci­jos am­ba­sa­do­riai. Šių­me­ti­nė Ne­pri­klau­so­my­bės at­kū­ri­mo die­na yra vi­siš­kai ki­to­kia nei anks­tes­nės. Ir tai ver­čia jaut­riau įver­tin­ti mū­sų ša­lies vals­ty­bin­gu­mo ke­lią, pa­tį vals­ty­bin­gu­mą.

Vis dar gy­ve­na­me pan­de­mi­jos są­ly­go­mis. Už­kra­tas nie­kur ne­pra­din­go, nors jo po­vei­kis ta­po sil­pnes­nis. Griež­čiau­si ap­ri­bo­ji­mai pa­nai­kin­ti, o dar li­kę liu­di­ja, kad su pan­de­mi­jos iš­šū­kiu iš es­mės su­si­tvar­kė­me. Ta­čiau stai­ga už­griu­vo dar vie­nas iš­ban­dy­mas, pa­lie­tęs ir mus, ta­čiau tie­sio­giai, itin tra­giš­kai ir skaus­min­gai – mū­sų bro­lius ir se­se­ris uk­rai­nie­čius. Ka­ras! Da­bar, kai kal­bu, Uk­rai­no­je lie­ja­si krau­jas – nuo Char­ki­vo iki Ma­riu­po­lio, nuo Ko­ros­te­nės iki Luc­ko. Fron­tas slen­ka Ode­sos link, mies­to, gar­saus iko­niš­ka sa­vo lais­vės pa­jau­ta. Šliau­žia le­gen­di­nės Pol­ta­vos link, jos apy­lin­kė­se – ma­no pro­tė­vių šak­nys. Ver­žia sos­ti­nę Ky­ji­vą. Jo gy­nė­jai šiuo me­tu sta­to įtvir­ti­ni­mus, san­dė­liuo­ja šaud­me­nis, įren­gia li­go­ni­nes. Ag­re­si­ja kaip mir­ti­nas už­kra­tas smau­gia lais­vą tau­tą, lais­vą ša­lį.

To­dėl šian­dien mes vi­si esa­me uk­rai­nie­čiai, nes vi­sų mū­sų gys­lo­mis te­ka lais­vės krau­jas.

Pra­šy­čiau pa­gerb­ti Uk­rai­nos žmo­nes, kri­tu­sius ko­vo­je už lais­vę, ty­los mi­nu­te.

 

Ty­los mi­nu­tė

 

Ačiū.

Ag­re­sy­vaus im­pe­ri­nio re­ci­dy­vo aki­vaiz­do­je ge­rai ma­ty­ti, kaip to­li nu­ė­jo­me, kiek daug esa­me pa­sie­kę per is­to­ri­niu po­žiū­riu ne­il­gą lai­ko­tar­pį. Dau­giau kaip prieš tris de­šimt­me­čius – 1990 m. ko­vo 11 d. mums pa­vy­ko de ju­re at­kur­ti vals­ty­bin­gu­mą, įveik­ti eko­no­mi­nę im­pe­ri­jos blo­ka­dą, ap­gin­ti sa­vo lais­vę Sau­sio 13-ąją, ga­lu­ti­nai įtvir­tin­ti sa­vo vals­ty­bę tarp­tau­ti­nė­je erd­vė­je po ne­pa­vy­ku­sio 1991 me­tų rug­pjū­čio pu­čo Mask­vo­je. 2004 me­tų pa­va­sa­ris mums ta­po lem­tin­gas eu­ro­at­lan­ti­nės in­teg­ra­ci­jos po­žiū­riu – ge­gu­žės 1 die­ną ofi­cia­liai įsto­jo­me į Eu­ro­pos Są­jun­gą, į ku­rią su­si­bū­ru­sios ša­lys sie­kia kar­tu pa­lai­ky­ti tai­ką ir ge­ro­vę. Ko­vo 29 die­ną (šią svar­bią da­tą vi­sai ne­tru­kus pa­mi­nė­si­me) Lie­tu­va ta­po vi­sa­tei­se NATO na­re – vi­sų lai­kų stip­riau­sios gy­ny­bi­nės or­ga­ni­za­ci­jos, ku­rią su­da­ro vals­ty­bės, su­si­vie­ni­ju­sios tam, kad di­plo­ma­ti­nė­mis, o pri­rei­kus ir ka­ri­nė­mis prie­mo­nė­mis iš­sau­go­tų tarp­tau­ti­nę tai­ką ir sau­gu­mą.

Per vi­są sa­vo is­to­ri­ją Lie­tu­va ne­bu­vo to­kia sau­gi, tiek in­teg­ruo­ta į Va­ka­rų ci­vi­li­za­ci­ją. Tai di­džiu­lė ver­ty­bė, ku­rios ypa­tin­gą reikš­mę mes jau­čia­me da­bar, ag­re­si­jos Uk­rai­no­je aki­vaiz­do­je. Bū­tent to­dėl jau­čia­mės vi­so­ke­rio­pai įsi­pa­rei­go­ję tiems, ku­riems dėl įvai­rių prie­žas­čių pa­si­se­kė ma­žiau nei mums. Tu­ri­me da­ly­tis sa­vo sėk­mės is­to­ri­ja, liu­di­jan­čia, jog efek­ty­vus at­ski­ros ša­lies sau­gu­mas įma­no­mas tik tarp­tau­ti­nė­je sau­gu­mo sis­te­mo­je, grįs­to­je lais­vės ir de­mo­kra­tijos sklai­da, tarp­tau­ti­nės tei­sės vir­še­ny­be, žmo­gaus tei­sių ir lais­vių gy­ni­mu. Tu­ri­me bran­gin­ti tai, ką tu­ri­me dau­giau­sia Ko­vo 11-osios dė­ka. Pri­va­lo­me ver­tin­ti tai, ką pa­sie­kė­me, ir tuo di­džiuo­tis. Tu­ri­me bū­ti pa­si­ren­gę vi­sa tai ap­gin­ti.

Su Ne­pri­klau­so­my­bės at­kū­ri­mo die­na! Dė­ko­ju. (Plo­ji­mai)

M. ŽIEDAS. Ko­vo 11-osios žmo­nės, sig­na­ta­rai, ku­rie bal­sa­vo ir pa­si­ra­šė mū­sų Lais­vės ak­tą, ver­ti di­džiau­sios pa­gar­bos. Šian­dien di­džio­ji da­lis jų čia, su mu­mis. Vis dėl­to da­lis jų jau ne­su­lau­kė šios mums vi­siems bran­gios die­nos. Ke­lioms aki­mir­koms grįž­ki­me po­rą me­tų at­gal ir pa­žiū­rė­ki­me, kaip Ko­vo 11-osios Ak­to sig­na­ta­rai pri­si­me­na lem­tin­gą vals­ty­bės at­kū­ri­mo me­tą.

 

Ek­ra­ne ro­do­mas siu­že­tas – Ne­pri­klau­so­my­bės Ak­to sig­na­ta­rai pa­sa­ko trum­pas fra­zes apie is­to­ri­nį Ko­vo 11-osios po­sė­dį. (Plo­ji­mai)

 

Ačiū ger­bia­miems sig­na­ta­rams už jų pri­si­mi­ni­mus ir min­tis. Da­bar kal­bės Lie­tu­vos Aukš­čiau­sio­sios Ta­ry­bos-At­ku­ria­mo­jo Sei­mo de­pu­ta­tė Zi­ta Šli­čy­tė.

 

Lie­tu­vos Aukš­čiau­sio­sios Ta­ry­bos-At­ku­ria­mo­jo Sei­mo de­pu­ta­tės Zi­tos Šli­čy­tės kal­ba

 

Z. ŠLIČYTĖ. Gar­bin­gi Lie­tu­vos pi­lie­čiai, ma­lo­nūs sve­čiai! Mes, Są­jū­džio Sei­mo de­pu­ta­tai, Lie­tu­vos ne­pri­klau­so­my­bės die­ną at­ėję prie Lais­vės pa­min­klo sa­ko­me: te­bū­nie Lie­tu­va to­kia, ko­kios no­rės jos žmo­nės. Mū­sų tiks­las – lais­va Lie­tu­va. To­kiais žo­džiais iš­kil­min­gai pri­sie­kė­me 1989 m. va­sa­rio 16 d., kai pir­mą kar­tą So­vie­tų Są­jun­gos oku­puo­to­je Lie­tu­vo­je ne­be­bu­vo drau­džia­ma švęs­ti Ne­pri­klau­so­mos vals­ty­bės at­kū­ri­mą 1918 me­tais. At­gi­mu­si tau­ta sie­kė ne­pri­klau­so­my­bės. Lie­tu­vos par­la­men­tas, ku­rio dau­gu­mą su­da­rė Są­jū­džio iš­kel­ti de­pu­ta­tai, 1990 m. ko­vo 11 d. prie­sai­ką iš­te­sė­jo ir ryž­tin­gai ap­si­spren­dė drą­siam lais­vės kry­žiui į at­ei­tį. Lie­tu­va pir­mo­ji iš­si­ver­žė iš tau­tų ir lais­vų žmo­nių ka­lė­ji­mo, pa­si­va­di­nu­sio So­vie­tų Są­jun­ga, ir jau 32-ejus me­tus mes tuo la­bai di­džiuo­ja­mės.

Ta­čiau ar var­dan tos Lie­tu­vos žy­di vie­ny­bė, kaip troš­ko mū­sų vals­ty­bės him­no au­to­rius Vin­cas Ku­dir­ka. Vie­ny­bės pa­grin­das yra pa­si­ti­kė­ji­mas ir pa­gar­ba. Ko­dėl va­sa­rio 3–8 die­nos ap­klau­sos pa­tvir­ti­na gė­din­gai že­mus Sei­mo, Vy­riau­sy­bės, po­li­ti­nių par­ti­jų, pro­ku­ra­tū­ros ir teis­mų rei­tin­gus? Ko­dėl iš­ki­lo tvo­ros, ski­rian­čios mū­sų po­li­ti­kus nuo tau­tos Sau­sio 13-osios ir Va­sa­rio 16-osios ren­gi­nių me­tu?

Va­sa­rio 7 die­nos ry­tą per Lie­tu­vos ra­di­ją iš­gir­do­me pra­ne­ši­mą apie nau­ją nuo­šliau­žą Ge­di­mi­no kal­no šlai­te. Ge­di­mi­no kal­nas yra mū­sų vals­ty­bės sim­bo­lis, to­dėl tas pra­ne­ši­mas nu­skam­bė­jo ta­ry­tum įspė­ji­mas ir kvie­ti­mas su­si­mąs­ty­ti dėl nuo­šliau­žų ir įgrio­vų. Dar 2017 me­tais pa­skelb­ta eks­tre­ma­li si­tu­a­ci­ja, ta­čiau jos pa­bai­gos ne­ma­ty­ti, nes gin­čas dėl lei­di­mų tvar­ky­ti kal­no šlai­tus įstri­go teis­me. Bet teis­me įstri­gu­si dar reikš­min­ges­nė Eli­gi­jaus Ma­siu­lio ir Li­be­ra­lų są­jū­džio par­ti­jos bau­džia­mo­ji by­la, ku­rio­je at­skleis­ti po­li­ti­kų ir ver­slo ko­rup­ci­niai ry­šiai. To­je by­lo­je kal­ti­ni­mai pa­reikš­ti ir Dar­bo par­ti­jai. Lie­tu­vą val­do tei­sia­mų­jų suo­le sė­din­čios po­li­ti­nės par­ti­jos. Nu­teis­ki­te pa­ga­liau ar­ba iš­tei­sin­ki­te. Iš­lais­vin­ki­te tau­tą iš ne­pa­si­ti­kė­ji­mo sa­vo at­sto­vy­be gniauž­tų.

Tei­sin­gu­mas yra vals­ty­bės pa­grin­das ir ap­mau­du, kad po­li­ti­kos ma­das da­bar dik­tuo­ja pa­lai­dą gy­ve­ni­mo bū­dą pro­pa­guo­jan­ti Lais­vės par­ti­ja. Ar al­ko­ho­lis, nar­ko­ti­kai, me­di­ka­men­ti­niai abor­tai, ly­ties pa­kei­ti­mas, sek­su­a­li­nio pa­si­ten­ki­ni­mo nu­ver­ti­ni­mas iki pra­mo­gos ly­gio stip­ri­na pi­lie­ti­nės ben­druo­me­nės dva­si­nę ir fi­zi­nę svei­ka­tą? Ži­no­ma, ne. To­dėl ne­ste­bi­na že­mi po­li­ti­nių par­ti­jų rei­tin­gai.

Pro­tin­giems ir iš­si­la­vi­nu­siems Lie­tu­vos žmo­nėms nu­si­bo­do pa­sa­kos ne tik apie šim­tų tūks­tan­čių eu­rų gry­nų­jų pi­ni­gų kil­mę, bet ir apie tai, kad Krem­lius ir jo agen­tai ar­do mū­sų vie­ny­bę. Jau pir­mą Pu­ti­no ka­ro prieš Uk­rai­ną die­ną žmo­nės taip su­si­vie­ni­jo prieš Ru­si­jos ag­re­si­ją, kad su­tei­kė vil­tį, jog vie­ny­bė dar ga­li pla­čiai iš­si­skleis­ti mū­sų gy­ve­ni­mo ver­pe­tuo­se.

Bet pra­dė­ki­me nuo tau­tos ir jos at­sto­vų vie­ny­bės. Bū­tent var­dan jos kvie­čiu Lie­tu­vos Res­pub­li­kos Sei­mo na­rius pa­keis­ti tei­sė­kū­ros pri­ori­te­tus – pir­muo­ju nu­me­riu į sa­vo dar­bo tvar­ką įra­šy­ti kon­sti­tu­ci­nių įsta­ty­mų pri­ėmi­mą. Sei­mas 2012 m. ko­vo 15 d. pa­tvir­ti­no Kon­sti­tu­ci­nių įsta­ty­mų są­ra­šą, ta­čiau per de­šimt me­tų iš de­šim­ties ja­me iš­var­din­tų su­ge­bė­jo pri­im­ti vie­nin­te­lį Fis­ka­li­nės su­tar­ties įgy­ven­di­ni­mo kon­sti­tu­ci­nį įsta­ty­mą. Ar nor­ma­lu, kad, Kon­sti­tu­ci­niam Teis­mui pri­pa­ži­nus Re­fe­ren­du­mo įsta­ty­mą prieš­ta­rau­jan­čiu Kon­sti­tu­ci­jai, be­veik dve­jus me­tus Sei­mas ati­dė­lio­ja jo pri­ėmi­mą? Lie­tu­va ne­tu­ri Re­fe­ren­du­mo įsta­ty­mo, o juk Kon­sti­tu­ci­jos 9 straips­nis skel­bia, kad svar­biau­si vals­ty­bės ir tau­tos gy­ve­ni­mo klau­si­mai spren­džia­mi re­fe­ren­du­mu. Ka­dan­gi Lie­tu­vos vals­ty­bę ku­ria tau­ta ir jai pri­klau­so su­ve­re­ni­te­tas, ne ma­žiau svar­bu kuo grei­čiau pri­im­ti pi­lie­čių įsta­ty­mų lei­dy­bos ini­cia­ty­vos ir pe­ti­ci­jų kon­sti­tu­ci­nius įsta­ty­mus.

Nors Vals­ty­bi­nės kal­bos įsta­ty­mas Kon­sti­tu­ci­nių įsta­ty­mų są­ra­še įra­šy­tas pir­muo­ju nu­me­riu, jis vis dar ne­pri­im­tas. Dar blo­giau, kad Sei­mas jo ne­pri­ėmęs ga­na vie­nin­gai 2022 m. sau­sio 18 d. bal­sa­vo už Lie­tu­vos Res­pub­li­kos as­mens var­do ir pa­var­dės ra­šy­mo do­ku­men­tuo­se įsta­ty­mą, ku­riuo įtei­si­no ga­li­my­bę ta­pa­ty­bę pa­tvir­ti­nan­čiuo­se do­ku­men­tuo­se as­mens var­dą ir pa­var­dę įra­šy­ti ne tik lie­tu­viš­kais, bet ir lo­ty­niš­kos abė­cė­lės raš­me­ni­mis. Kon­sti­tu­ci­nis Teis­mas net pen­kis kar­tus ryž­tin­gai pa­si­prie­ši­no įvai­riems iš­puo­liams prieš lie­tu­vių vals­ty­bi­nės kal­bos sta­tu­są, ta­čiau tei­sin­gu­mo mi­nist­rė Eve­li­na Dob­ro­vols­ka, agi­tuo­da­ma bal­suo­ti už sau­sio 18 die­ną pri­im­to įsta­ty­mo pro­jek­tą, nė žo­džio apie tai ne­už­si­mi­nė. O kaip ne­pa­gar­biai vals­ty­bi­nės ins­ti­tu­ci­jos ad­re­su, kaip įžū­liai nu­skam­bė­jo to­kie jos žo­džiai (ci­tuo­ju pa­gal Sei­mo po­sė­džio ste­nog­ra­mą): „Vals­ty­bi­nės kal­bos ko­mi­si­jos nuo­mo­nė nė­ra nuosp­ren­dis, Sei­mas tu­ri pa­rei­gą ži­no­ti ko­mi­si­jos nuo­mo­nę, ta­čiau nu­spręs­ti ki­taip.“ Ci­ta­tos pa­bai­ga. Drįs­tu pri­min­ti Eve­li­nai Dob­ro­vols­kai ir vi­siems, kad Kon­sti­tu­ci­jos 14 straips­nis, skel­bian­tis, kad vals­ty­bi­nė kal­ba – lie­tu­vių kal­ba, ga­li bū­ti pa­keis­tas tik re­fe­ren­du­mu.

Ger­bia­mie­ji, per­nai Kau­no mies­to Lais­vės alė­ja žy­gia­vo įvai­rias­pal­vis ho­mo­sek­su­a­lų pa­ra­das. Vil­niaus Vin­gio par­ke mi­tin­ga­vo dau­gia­tūks­tan­ti­nis Šei­mų… (Triukš­mas, bal­sai sa­lė­je) …są­jū­dis. Ar dar žo­džio lais­vė de­mo­kra­tinėje Lie­tu­vo­je ga­lio­ja? Kam ne­pa­tin­ka ma­no kal­ba, pra­šom, iš­ei­ki­te.

Ger­bia­mie­ji, per­nai Kau­no mies­to Lais­vės alė­ja žy­gia­vo įvai­rias­pal­vis ho­mo­sek­su­a­lų pa­ra­das. Vil­niaus Vin­gio par­ke mi­tin­ga­vo dau­gia­tūks­tan­ti­nis Šei­mų są­jū­dis. Kiek pra­kai­to iš­lie­jo ne tik ko­mer­ci­niai ka­na­lai, bet ir na­cio­na­li­nis tran­sliuo­to­jas LRT, dau­ge­lis po­li­ti­kų bei vi­so­kio plau­ko sam­do­mų ir ge­rai ap­mo­ka­mų lef­tis­tų, siek­da­mi įti­kin­ti vi­suo­me­nę, kad ho­mo­sek­su­a­lų pa­ra­das Kau­ne būk tai yra gro­žio ir gė­rio fies­ta, o Šei­mų są­jū­džio mi­tin­gas – kaž­ko­kių tam­suo­lių, at­si­li­kė­lių sam­bū­ris. (Dalis mi­nė­ji­mo da­ly­vių iš­ei­na iš sa­lės) Tik­rai ne­pa­do­ru vi­sus Šei­mų są­jū­džio da­ly­vius nuo­lat pri­ly­gin­ti vie­nam žmo­gui pra­var­de Ce­lo­fa­nas. To­kia ci­niš­ka ir įžū­li Lie­tu­vos ho­mo­sek­su­a­li­za­ci­ja jau tu­ri ir, be abe­jo, tu­rės at­ei­ty­je nei­gia­mų pa­sek­mių vi­suo­me­nės vie­ny­bei bei su­ta­ri­mui.

Nė vie­nai kul­tū­rai iki mū­sų ne­ki­lo min­tis ho­mo­sek­su­a­lų san­ty­kius su­ly­gin­ti su vy­ro ir mo­ters san­tuo­ka, ku­rios pa­skir­tis yra gy­vy­bės per­da­vi­mas, jos pra­tę­si­mo mi­si­ja. Sa­vaip in­ter­p­re­tuo­da­ma pri­gim­ti­nes žmo­gaus tei­ses ben­druo­me­nės ma­žu­ma kė­si­na­si prie­var­ta pri­mes­ti sa­vo gy­ve­ni­mo bū­dą vi­siems. Tiks­lui pa­siek­ti pra­si­ma­nė va­di­na­mą­ją ne­apy­kan­tos kal­bą, už ku­rią siū­lo įtei­sin­ti vi­sų rū­šių at­sa­ko­my­bę. To­kie sie­kiai ke­lia lais­vo žo­džio, pa­žiū­rų ir įsi­ti­ki­ni­mų su­var­žy­mų grės­mę. Ar ne keis­ta, kad me­di­ci­nos ter­mi­no „pe­de­ras­ti­ja“ var­to­ji­mas ta­po ne­ko­rek­tiš­kas?

Vy­ro ir mo­ters san­tuo­kos reikš­mės stū­mi­mas į vi­suo­me­nės gy­ve­ni­mo pa­raš­tę yra ne­ma­lo­ni de­mo­kra­tinės Lie­tu­vos gri­ma­sa, ag­re­sy­vus pa­si­kė­si­ni­mas į tau­tos re­fe­ren­du­mu pri­im­tos Kon­sti­tu­ci­jos 38 straips­nio nuo­sta­tas, to­dėl nuo­šir­džiai kvie­čiu Tau­tos at­sto­vus iš­brauk­ti iš sa­vo dar­bo­tvarkės ypač vi­suo­me­nę skal­dan­čios Stam­bu­lo kon­ven­ci­jos ra­ti­fi­ka­vi­mą ir Ly­čiai neut­ra­lios part­ne­rys­tės įsta­ty­mo pri­ėmi­mą. Stam­bu­lo kon­ven­ci­ja pa­vo­jin­ga tuo, kad ji orien­tuo­ja mū­sų vals­ty­bę pa­keis­ti bio­lo­gi­nės ly­ties sam­pra­tą keis­tu pra­si­ma­ny­mu – so­cia­li­ne ly­ti­mi. Ta­čiau žmo­gus su­kur­tas kaip vy­ras ir mo­te­ris ir jo­kia gen­der re­vo­liu­ci­ja ne­pa­jė­gi pa­nai­kin­ti to fak­to. Ne vi­si Lie­tu­vos žmo­nės no­ri pa­si­da­ry­ti be­ly­tė­mis bū­ty­bė­mis ir ne­bū­ti­na pri­im­ti Ly­čiai neut­ra­lios part­ne­rys­tės įsta­ty­mą, nes kar­tu gy­ve­nan­čių ho­mo­sek­su­a­lių as­me­nų tei­ses ir in­te­re­sus ga­li­ma efek­ty­viai ap­sau­go­ti ki­to­mis tei­si­nė­mis prie­mo­nė­mis.

Kvie­čiu Sei­mo na­rius ar­ti­miau­siu me­tu ne tik pri­im­ti kon­sti­tu­ci­nį Re­fe­ren­du­mo įsta­ty­mą, bet ir pa­teik­ti tau­tai re­fe­ren­du­me bal­suo­ti už ar­ba prieš Stam­bu­lo kon­ven­ci­jos ra­ti­fi­ka­vi­mą ir Ly­čiai neut­ra­lios part­ne­rys­tės įsta­ty­mo pri­ėmi­mą. Te­bū­nie Lie­tu­va to­kia, ko­kios no­rės jos žmo­nės. Ar­gi šian­dien ne 1989 me­tų vie­ny­bę Bal­ti­jos ke­ly­je pri­si­me­na­me, kai su aša­ro­mis aky­se kar­to­ja­me: „Šlo­vė Uk­rai­nai ir jos ka­ro did­vy­riams!“. (Bal­sai sa­lė­je) Die­ve, Die­ve sau­gok Lie­tu­vą! Ačiū už dėmesį. (Plo­ji­mai, nepritarimo šūksniai)

M. ŽIEDAS. Gir­dė­jo­te Sig­na­ta­rų klu­bo de­le­guo­tos at­sto­vės kal­bą. Pa­brė­žia­me, kad tai Sig­na­ta­rų klu­bo de­le­guo­tos at­sto­vės nuo­mo­nė. (Šūk­s­niai: „Gė­da! Gė­da!)

Ger­bia­mie­ji, da­bar kal­bės is­to­ri­kas, 2018 me­tų Vals­ty­bės Ne­pri­klau­so­my­bės sti­pen­di­jos lau­re­a­tas dak­ta­ras Nor­ber­tas Čer­niaus­kas. (Plo­­ji­­mai, į sa­lę grįž­ta iš­ėję mi­nė­ji­mo da­ly­viai)

 

Vals­ty­bės Ne­pri­klau­so­my­bės sti­pen­di­jos lau­re­a­to, is­to­ri­ko dak­ta­ro Nor­ber­to Černiaus­ko kal­ba

 

N. ČERNIAUSKAS. Ger­bia­mi Lie­tu­vos Res­pub­li­kos va­do­vai, Ne­pri­klau­so­my­bės at­kū­rė­jai, bran­gūs ren­gi­nio sve­čiai!

Šiais me­tais Lie­tu­vo­je mi­ni­mi gra­žūs ju­bi­lie­jai – 100 me­tų nuo prieš­ka­ri­nės Res­pub­li­kos vyk­dy­tų ker­ti­nių am­žiaus re­for­mų pra­džios, 50 me­tų nuo po­grin­di­nės „Lie­tu­vos Ka­ta­li­kų Baž­ny­čios Kro­ni­kos“ pa­si­ro­dy­mo, taip pat Ro­mo Ka­lan­tos au­kos ir Kau­no pa­va­sa­rio.

Kad ir ko­kią is­to­ri­nę su­kak­tį mi­nė­tu­me ar ko­kią vals­ty­bi­nę šven­tę švęs­tu­me, vi­sos jos – nuo Lie­pos 6-osios ir Ge­gu­žės 3-io­sios iki Va­sa­rio 16-osios, Sau­sio 13-osios ir, ži­no­ma, Ko­vo 11-osios – mums pri­me­na ne tik kon­kre­čias šių da­tų at­si­ra­di­mo ap­lin­ky­bes, svar­bias ly­de­rys­tes, bet ir tai, kad be­ne 800 me­tų esa­me Eu­ro­pos ge­o­po­li­ti­nio že­mė­la­pio pa­ri­by­je ir kad nuo­la­tos rei­kia dė­ti pa­stan­gas, kad des­po­ti­jos iš Ry­tų nepa­si­glemž­tų mū­sų pro­tų ar te­ri­to­ri­jos. To­dėl tiek se­no­jo, tiek nau­jo­jo Lie­tu­vos vals­ty­bin­gu­mo tra­di­ci­jos kū­rė­jai orien­ta­vo­si ir sie­kė bū­ti ge­riau ry­čiau­siais Va­ka­ruo­se, užuot bu­vus va­ka­riau­siems ry­tuo­se. Ko­vo 11-osios ir vi­sos šian­die­ni­nės epo­chos kū­rė­jams šią už­duo­tį pa­vy­ko at­lik­ti be­ne ge­riau­siai. Ne­pri­klau­so­my­bė bu­vo at­kur­ta ide­a­liu bū­du, mo­kan­tis iš is­to­ri­jos ir ne­pa­liau­ja­mai gal­vo­jant apie at­ei­tį, ne tik spren­džiant vie­na­die­nius iš­šū­kius. Ačiū jums už tai. Juk gy­ve­na­me lai­ku, kai nuo Vil­niaus iki Var­šu­vos, Ber­ly­no ar Va­šing­to­no yra ar­čiau ne­gu iki Ast­ra­vo, esan­čio vos už ke­lias­de­šim­ties ki­lo­met­rų nuo čia. Bet ne ki­lo­met­rai čia svar­biau­sia. Ast­ra­vas yra vi­so­mis pras­mė­mis to­liau pa­gal daug svar­bes­nius – tie­sos, lais­vės ir ben­draž­mo­giš­kų ver­ty­bių – pa­ra­met­rus. Taip pat ir pa­gal po­žiū­rį į pra­ei­tį – is­to­ri­jos ide­o­lo­gi­za­ci­ją ar ku­piū­ra­vi­mą.

Is­to­ri­nės su­kak­tys ir jų mi­nė­ji­mas nie­kaip ne­pa­keis pa­čios pra­ei­ties, jos ne­pa­gra­žins ir ne­su­grą­žins. Jos tu­ri daug kil­nes­nį ir svar­bes­nį tiks­lą – tie­sos pa­ieš­ką, da­bar­ties ap­mąs­ty­mą, kal­bė­ji­mą apie at­ei­ties per­spek­ty­vas ir nuo­la­ti­nį bu­dė­ji­mą prie to, kas at­sta­ty­ta ir iš­ko­vo­ta per pas­ta­ruo­sius 32-ejus me­tus, ko­vo­jant gal ir už ne­to­bu­liau­sią, bet bū­tent už to­kią Lie­tu­vą, esan­čią la­biau­siai va­ka­ruo­se ne­gu bet ka­da anks­čiau. Ne­slėp­ki­me, pas­ta­ruo­ju me­tu bū­ta ban­dy­mų pa­si­telk­ti pa­ski­rus is­to­ri­nius vaiz­di­nius ar žo­dy­ną siau­rai po­li­ti­nei re­to­ri­kai. Šven­ti­nės Sau­sio 13-oji, Va­sa­rio 16-oji, ma­tyt, jau ir Ko­vo 11-oji, eu­ro­at­lan­ti­nė in­teg­ra­ci­ja, vals­ty­bi­niai ar tau­ti­niai sim­bo­liai, par­ti­za­nų ka­ras ir net sun­kios Ho­lo­kaus­to pa­tir­tys bu­vo ne kar­tą ne­ko­rek­tiš­kai pri­temp­tos prie po­pu­lis­ti­nių sie­ki­nių. Per pas­ku­ti­nius ir vi­siems ne­leng­vus me­tus dangs­tan­tis ta­ria­mu pra­ei­ties dva­sin­gu­mu, is­to­ri­niais žen­klais ir kar­tu nei­giant moks­lo pa­sie­ki­mus, mė­gin­ta kli­bin­ti vi­suo­me­nės są­mo­nin­gu­mą, tai­sy­ti su­si­gal­vo­tas is­to­ri­nes klai­das, pri­si­den­giant pa­trio­ti­niu žo­dy­nu kurs­ty­ti ne­pa­kan­tu­mą tam, kas iš es­mės pa­siek­ta per vi­są Ko­vo 11-osios epo­chą. Prie ko ga­li pri­ves­ti to­kie ma­ži pseu­dois­to­ri­niai vė­jai, pa­vir­tę mil­ži­niš­kais dez­in­for­ma­ci­jos ura­ga­nais bud­ru­mą pra­ra­du­sio­je vi­suo­me­nė­je, ga­lė­jo­me įsi­ti­kin­ti pa­čiu bai­siau­siu bū­du, kai prieš dvi sa­vai­tes vie­nas val­do­vas pa­skai­tęs „is­to­ri­nę“ pa­skai­tė­lę įsa­kė sa­vo ka­riau­noms žu­dy­ti kai­my­ni­nės ša­lies gy­ven­to­jus.

Tad mū­sų gar­bin­gos su­kak­tys ir mi­nė­ji­mai pir­miau­sia mums tu­ri pri­min­ti, kad is­to­ri­ja nė­ra tik į vit­ri­nas su­gul­dy­ta gra­ži ir pa­to­gi pra­ei­tis. Is­to­ri­ja tai nuo­la­ti­nis mąs­ty­mas apie uni­ver­sa­lias ir be­si­kei­čian­čias ver­ty­bes, apie kiek­vie­no as­mens svar­bą ir at­sa­ko­my­bę, apie ša­lies vals­ty­bin­gu­mo tra­di­ci­ją ir kiek­vie­no in­dė­lį į ją, apie Lie­tu­vos tau­tas ir kul­tū­ras bei jų su­gy­ve­ni­mą. Ga­liau­siai dar ir dar kar­tą ana­li­zuo­da­mi is­to­ri­nius pa­vyz­džius tu­ri­me tin­ka­mai re­a­guo­ti į men­kiau­sius an­ti­de­mok­ra­ti­jos, po­pu­liz­mo ar dez­in­for­ma­ci­jos dai­gus.

Šio­mis die­no­mis ver­tė­tų pri­si­min­ti ir nu­ei­ti (tam pui­kiai tin­ka ir šis il­ga­sis sa­vait­ga­lis) bei vėl nu­lenk­ti gal­vą vos prieš ke­le­tą me­tų gar­bin­gai Ra­so­se pa­lai­do­tam 1863 me­tų su­ki­li­mo va­dui Zig­man­tui Sie­ra­kaus­kui. Jis gi­mė Vo­lui­nė­je, Uk­rai­no­je, ten au­go ir at­ėjus lem­tin­gai aki­mir­kai žu­vo, tiks­liau, bu­vo nu­žu­dy­tas Lie­tu­vo­je, kai ko­vo­jo su Mask­vos im­pe­ri­ja. Zig­man­to Sie­ra­kaus­ko se­ne­lis ko­vo­jo dar 1794 me­tų Ta­do Kos­ciuš­kos ir Jo­kū­bo Ja­sins­kio su­ki­li­me, tė­vas žu­vo po 40-ies me­tų dar vie­na­me su­ki­li­me prieš tą pa­čią im­pe­ri­ją. Ne­abe­jo­ti­na, is­to­ri­nės ap­lin­ky­bės ir šių ko­vo­to­jų ta­pa­ty­bės anuo­met bu­vu­sios ki­to­kios, kaip ir pa­tys žmo­nės, bet la­biau­siai rei­kė­tų pri­si­min­ti ir at­kreip­ti dė­me­sį į Zig­man­to Sie­ra­kaus­ko se­ne­lio, tė­vo ir jo pa­ties lū­po­mis skam­bė­ju­sį ne­sens­tan­tį lie­tu­vių, len­kų ir ru­sė­nų su­ki­lė­lių šū­kį „Už mū­sų ir jū­sų lais­vę!“. Jis vėl ir vėl kaip nie­ka­da ak­tu­a­lus tiek pir­miau­sia Uk­rai­no­je, tiek Bal­ta­ru­si­jo­je, tiek vi­so­se Vi­du­rio Ry­tų Eu­ro­pos kru­vi­no­se že­mė­se, ku­rių da­lis vėl plūs­ta krau­ju.

Tad šian­dien šios die­nos pro­ga no­rė­čiau vi­siems pa­lin­kė­ti, kad prieš 32-ejus me­tus pra­si­dė­ju­sią nau­ją epo­chą tu­ri­me ir to­liau kur­ti, o tiems, ku­riems šian­dien rei­kia jų ko­vo 11-ąsias ap­gin­ti, – kuo smar­kiau pa­dė­ti. La­bai ačiū. Gra­žios šven­tės! (Plo­ji­mai)

M. ŽIEDAS. Šian­dien čia kar­tu su mu­mis yra Han­na Hlad­ka iš Don­ba­so. Ji, kaip ir mi­li­jo­nai uk­rai­nie­čių mo­ti­nų, Ru­si­jai už­puo­lus ne­pri­klau­so­mą Uk­rai­nos vals­ty­bę, kar­tu su sa­vo vai­kais bu­vo pri­vers­ta pa­lik­ti sa­vo na­mus ir sa­vo ša­lį. Pa­si­ti­ki­me ger­bia­mą Han­ną. (Plo­ji­mai)

 

Ka­ro pa­bė­gė­lės iš Don­ba­so Han­nos Hlad­kos kal­ba

 

H. HLADKA. Aš no­riu pa­svei­kin­ti šian­dien vi­sus jus čia. Man di­de­lė gar­bė bū­ti kar­tu su ju­mis. Aš var­du Ana, tu­riu penkis vai­kus. Gi­miau Do­nec­ke, Uk­rai­nos ry­tuo­se, po to per­va­žia­vau į ma­žą Ka­sau­rov­kos mies­te­lį. Ten gy­ve­nau, au­go ma­no vai­kai, bet prieš aštuonerius me­tus į Don­ba­są at­ėjo ka­ras. Mū­sų gy­ve­ni­mas pa­si­da­li­jo į iki ir po. Dau­ge­lį mė­ne­sių su vai­kais mes bu­vo­me rū­sy­je be švie­sos, be van­dens, be ši­lu­mos, ne­tu­rė­jo­me du­jų. Mes ne­gy­ve­no­me – mes ban­dė­me iš­gy­ven­ti. Kiek­vie­ną die­ną pa­ty­rė­me ka­ro siau­bą. Tai bai­si pa­tir­tis ir aš nie­kam ne­no­riu pa­lin­kė­ti tai pa­tir­ti.

Šian­dien aš kal­bu ru­sų kal­ba, bet kaž­ko­dėl kai­my­ni­nė ša­lis, ag­re­so­rius nu­spren­dė ma­ne iš­gel­bė­ti, ma­ne iš­lais­vin­ti, kar­tu nai­kin­da­mas ma­no ša­lį. Dau­ge­lis mies­tų da­bar su­si­du­ria su hu­ma­ni­ta­ri­ne ka­tast­ro­fa – Ky­ji­vas, Char­ki­vas, Bu­ča, Ma­riu­po­lis. Ten nai­ki­na­mi mies­tai, jie nu­tri­na­mi nuo že­mės pa­vir­šiaus, ap­šau­do­ma ra­ke­to­mis, griau­na­mi na­mai, vai­kų dar­že­liai, mo­kyk­los, li­go­ni­nės, žūs­ta tūks­tan­čiai tai­kių gy­ven­to­jų, žūs­ta vai­kai. Už­gro­bė­jai ne­lei­džia su­da­ry­ti ža­lių­jų ko­ri­do­rių. Su­šau­do tai­kius žmo­nes au­to­mo­bi­liuo­se, hu­ma­ni­ta­ri­nį kon­vo­jų. Pla­nin­gai nai­ki­na­ma tau­ta, bet ko­vo­jant mū­sų ka­riams, tai­kant te­ri­to­ri­nę gy­ny­bą, pa­de­dant pa­pras­tiems gy­ven­to­jams, mes prie­ši­na­mės.

Šian­dien Ko­vo 11-oji – Lie­tu­vos Ne­pri­klau­so­my­bės at­kū­ri­mo die­na. Lie­tu­va kaip nie­kas ki­tas ži­no, kaip sun­ku pa­siek­ti ir ap­gin­ti sa­vo lais­vę, to­dėl mes jau­čia­me jū­sų pa­ra­mą, jū­sų so­li­da­ru­mą.

Pa­de­dant Lie­tu­vos Vy­riau­sy­bei ir drau­gams iš Lie­tu­vos ma­no šei­ma šian­dien yra čia. Po aš­tuo­ne­rių me­tų mes pa­ga­liau kvė­puo­ja­me tai­kiu oru. Bet tai­ka šian­dien la­bai tra­pi, virš vi­sos Eu­ro­pos pa­ki­bo di­džiu­lė grės­mė. Ir tik­tai vi­si kar­tu su­si­vie­ni­ję, su­si­tel­kę mes ga­li­me nu­ga­lė­ti šią ag­re­so­riaus ša­lį. Mū­sų lais­vė – tai jū­sų lais­vė. Šlo­vė Uk­rai­nai, šlo­vė Lie­tu­vai, šlo­vė did­vy­riams! (Plo­ji­mai)

M. ŽIEDAS. Ačiū ger­bia­mai Han­nai.

Da­bar kvie­čia­me pa­si­klau­sy­ti ir uk­rai­nie­tiš­kos dai­nos, ku­rią at­liks Vil­niu­je stu­di­juo­jan­ti bū­si­ma dai­ni­nin­kė iš Lu­hans­ko Jeli­za­ve­ta Iz­mal­ko­va „Ba­la­da pro mal­vi“.

 

Skam­ba dai­na „Ba­la­da pro mal­vi“. (Plo­ji­mai)

 

Mes len­kia­me gal­vas prieš mo­ti­nas, ku­rių skaus­mas mums vi­siems plė­šo šir­dį. Mes len­kia­me gal­vas prieš žmo­nes, ku­rie žū­va už sa­vo Tė­vy­nės lais­vę. Au­ko­jan­tys sa­vo gy­ve­ni­mus dėl sa­vo ir ki­tų lais­vės ver­ti gi­liau­sios pa­gar­bos.

Su ne­ri­mu ir vil­ti­mi sek­da­mi ži­nias iš Uk­rai­nos, šian­dien įteik­si­me jau tra­di­ci­ja ta­pu­sį ap­do­va­no­ji­mą-skulp­tū­rė­lę „Ži­nia“. Mū­sų „Ži­nia“ ski­ria­ma už nuo­pel­nus sau­gant Lie­tu­vos lais­vę. Pa­skelb­ti lau­re­a­tą ir įteik­ti ap­do­va­no­ji­mą kvie­čiu Lie­tu­vos Ne­pri­klau­so­my­bės Ak­to sig­na­ta­rą Sau­lių Pe­če­liū­ną.

 

Lie­tu­vos Ne­pri­klau­so­my­bės Ak­to sig­na­ta­ro Sau­liaus Pe­če­liū­no kal­ba

 

S. PEČELIŪNAS. Ger­bia­mie­ji, man, Lie­tu­vos lais­vės „Ži­nios“ ap­do­va­no­ji­mo ko­mi­si­jos pir­mi­nin­kui, di­de­lė gar­bė pra­neš­ti, kad šian­dien, Lie­tu­vos vals­ty­bės at­kū­ri­mo die­ną, čia, Lie­tu­vos šir­dy­je, Lie­tu­vos vi­suo­me­nės lais­vės „Ži­nios“ sta­tu­lė­le ap­do­va­no­ja­mas Lie­tu­vos kul­tū­rai nu­si­pel­nęs žmo­gus, žur­na­lis­tas, ra­šy­to­jas, vi­suo­me­ni­nin­kas, bu­vęs po­li­ti­nis ka­li­nys An­ta­nas Sei­ka­lis.

An­ta­nas gi­mė 1933 me­tais, o vos su­lau­kęs 17 me­tų (1950 me­tais) už an­ti­so­vie­ti­nių nuo­tai­kų sklei­di­mą ir ry­ši­nin­kų pa­gal­bą Lie­tu­vos par­ti­za­nams bu­vo su­im­tas ir Mask­vos ypa­tin­go­jo teis­mo nu­teis­tas de­šim­čiai me­tų ka­lė­ti. Vos 17 me­tų. Ka­lė­jo Al­ta­jaus, Oms­ko, Ka­zach­sta­no la­ge­riuo­se. Mi­rus Jo­si­fui Sta­li­nui 1955 me­tais pa­ga­liau su­grį­žo į gim­tą­ją Lie­tu­vą.

So­vie­tų oku­pa­ci­niam re­ži­mui sil­pnė­jant 1989 me­tais pa­ga­liau bai­gė žur­na­lis­ti­kos stu­di­jas Vil­niaus uni­ver­si­te­te. Dir­bo Lie­tu­vos na­cio­na­li­nio dra­mos te­at­ro di­rek­to­riaus pa­va­duo­to­ju, su žy­miais Lie­tu­vos ak­to­riais fil­ma­vo­si de­šim­ty­se Lie­tu­vos ki­no stu­di­jos, Lie­tu­vos te­le­vi­zi­jos vai­dy­bi­nių fil­mų ir se­ria­lų. At­gi­mi­mo me­tu va­do­va­vo Kul­tū­ros ir te­at­ro su­si­vie­ni­ji­mui „Sie­ty­nas“. Ren­gė svar­bių Lie­tu­vai kny­gų lei­dy­bą, kaip an­tai Ber­nar­do Braz­džio­nio „Po­ezi­jos pil­na­tį“, Lie­tu­vos al­bu­mą, My­ko­lo Bir­žiš­kos su­da­ry­tą tri­jų to­mų lei­di­nį „Alek­san­dry­nas“ ir ki­tas. Da­ly­va­vo trem­ti­nių ir po­li­ti­nių ka­li­nių Grį­ži­mo fon­de Lie­tu­vo­je ir eks­pe­di­ci­jo­se po trem­čių ir la­ge­rių vie­tas, or­ga­ni­za­vo pa­min­klų sta­ty­bą žu­vu­siems pat­rio­tams ir trem­ti­nių grį­ži­mą į tė­vy­nę. Dir­bo spau­dos žur­na­lis­tu ir te­le­vi­zi­jo­je ren­gė trem­ti­niams skir­to cik­lo „Su­grį­ži­mai“ lai­das. Su­si­do­mė­jęs tau­tie­čių gy­ve­ni­mu iš­ei­vi­jo­je ke­lia­vo po Ame­ri­ką, da­ly­va­vo su­si­tikimuo­se, fil­ma­vo, kū­rė te­le­vi­zi­jos lai­das.

An­ta­nas Sei­ka­lis yra ap­do­va­no­tas Vy­čio Kry­žiaus or­di­nu Ri­te­rio kry­žiu­mi, Lie­tu­vos ka­riuo­me­nės kū­rė­jų sa­va­no­rių, Sau­sio 13-osios me­da­liais, Po­li­ti­nių ka­li­nių ir trem­ti­nių ben­dri­jos „Vil­ties žvaigž­de“, Alek­san­dro Sa­cha­ro­vo žmo­gaus tei­sių gy­ni­mo me­da­liu. Jis pel­nė Lie­tu­vos žur­na­lis­tų drau­gi­jos Sta­sio Lo­zo­rai­čio pre­mi­ją, bu­vo ak­ty­vus Lie­tu­vos žur­na­lis­tų drau­gi­jos, Po­li­ti­nių ka­li­nių ir trem­ti­nių ben­dri­jos na­rys, Lie­tu­vos spau­dos, ra­di­jo ir te­le­vi­zi­jos rė­mi­mo fon­do eks­per­tas.

Jo at­si­mi­ni­mai, straips­niai įtrauk­ti į lei­di­nius „Gy­ven­si­me tė­vų že­mė­je“, „Vi­dur­nak­ty ne­žu­vę“, „Žur­na­lis­to ži­ny­nas“ ir ki­tur. Kar­tu su Vy­tu Mi­liaus­ku su­da­rė kny­gą „Vi­dur­nak­ty ne­žu­vę“. 1917 me­tais iš­lei­do tik­rais fak­tais pa­rem­tą ro­ma­ną „Vi­dur­nak­čio apa­sio­na­ta“, 1919 me­tais – ap­sa­ky­mų kny­gą „Ką ošia tė­viš­kės lie­pos“.

Li­ki­mas lė­mė, kad no­mi­nan­tas šios die­nos ne­su­lau­kė, iš­ėjo Ana­pi­lin šių me­tų sau­sio 15-ąją. Kvie­čiu Lie­tu­vos vi­suo­me­nės vardu Lie­tu­vos lais­vės „Ži­nios“ sta­tu­lė­lę pri­im­ti jo žmo­ną Re­gi­ną Sei­ka­lie­nę ir sū­nų To­mą Sei­ka­lį. (Plo­ji­mai)

 

Ne­pri­klau­so­my­bės Ak­to sig­na­ta­ras Sau­lius Pe­če­liū­nas ap­do­va­no­ji­mą-skulp­tū­rė­lę „Ži­nia“ įtei­kia An­ta­no Sei­ka­lio šei­mai. (Plojimai)

 

M. ŽIEDAS. Šven­čiant Lie­tu­vos Ne­pri­klau­so­my­bės at­kū­ri­mo 20-me­tį bu­vo įsteig­ta ir įteik­ta pir­mo­ji Vals­ty­bės Ne­pri­klau­so­my­bės sti­pen­di­ja. Džiu­gu, kad ši sti­pen­di­ja ski­ria­ma jau­niems moks­li­nin­kams, ku­rių dar­bai gar­si­na gar­bin­gą Lie­tu­vos is­to­ri­ją.

Žo­dį tars Vals­ty­bės Ne­pri­klau­so­my­bės sti­pen­di­jos sky­ri­mo ko­mi­si­jos pir­mi­nin­kas pro­fe­so­rius, hu­ma­ni­ta­ri­nių moks­lų dak­ta­ras Ze­no­nas But­kus.

 

Vals­ty­bės Ne­pri­klau­so­my­bės sti­pen­di­jos sky­ri­mo ko­mi­si­jos pir­mi­nin­ko pro­fe­so­riaus dak­ta­ro Ze­no­no But­kaus kal­ba

 

Z. BUTKUS. Eks­ce­len­ci­jos, ger­bia­mi sig­na­ta­rai, Sei­mo na­riai, mie­la Pir­mi­nin­ke, dė­ko­ju už gar­bę da­ly­vau­ti Ko­vo 11-osios mi­nė­ji­me. Tą­dien pri­im­tas Ne­pri­klau­so­my­bės Ak­tas be­ne la­biau­siai iš vi­sų Lie­tu­vos is­to­ri­nių do­ku­men­tų tu­rė­jo ir tarp­tau­ti­nę reikš­mę. Jis ne tik at­kū­rė mū­sų vals­ty­bę, nu­tie­sė ke­lius ją įtvir­tin­ti, bet ir įkvė­pė ki­tas tau­tas, ki­tas Eu­ro­pos tau­tas ga­luti­nai pra­bus­ti, sau­go­ti ir gin­ti sa­vą­jį vals­ty­bin­gu­mą. Štai ir šian­dien nar­sūs uk­rai­nie­čiai jau 16-tą die­ną be at­van­gos žūt­bū­ti­nė­je ko­vo­je gi­na sa­vo ša­lį, sa­vo vai­kus, sa­vo vals­ty­bę nuo tur­būt nuož­miau­sio is­to­ri­jo­je dik­ta­to­riaus – Pu­ti­no or­dų. Ši­taip gi­na­ma vi­sų Eu­ro­pos tau­tų lais­vė, gar­bė, tai­gi ir mū­sų lais­vė. Uk­rai­nie­čiai šian­dien žū­va ir už tai, jog Ko­vo 11-oji lik­tų ne­pa­ju­di­na­ma, ne­pa­ju­di­na­ma am­žiams. Ne­at­si­tik­ti­nai šį va­ka­rą per dar gy­vos Uk­rai­nos te­le­vi­zi­ją bus ro­do­mas fil­mas apie pro­fe­so­rių Vy­tau­tą Land­sber­gį – Ko­vo 11-osios ar­chi­tek­tą.

Šian­dien, nuo­lat ka­muo­jant klau­si­mui, kaip veiks­min­giau pa­dė­ti uk­rai­nie­čiams, akys ga­lė­tų kryp­tį ir į moks­lą. Bū­tent moks­las tu­rė­tų nu­brėž­ti tuos prin­ci­pus, ku­rių reik­tų lai­ky­tis, ir svar­biau­sia pa­aiš­kin­ti, ko­dėl ap­skri­tai taip ga­lė­jo at­si­tik­ti. Juk iki Pu­ti­no bu­vęs gal bai­siau­sias ti­ro­nas – Ati­la 452 me­tais pri­ėjęs Ro­mą, pa­pra­šy­tas po­pie­žiaus Le­o­no Di­džio­jo, į Ro­mą ne­žen­gė. Pu­ti­nas gi ne­su­sto­ja. Jo­kie pra­šy­mai, rei­ka­la­vi­mai ne­pa­de­da. Gal dėl to, kad tuo­met Ati­la prieš me­tus, 451 me­tais, Ka­ta­lau­no lau­kuo­se jau bu­vo su­muš­tas, o Pu­ti­nas to dar nė­ra pa­ty­ręs.

To­kio­je si­tu­a­ci­jo­je iš tik­rų­jų reik­tų pa­si­telk­ti ir moks­lą. To­dėl tu­rė­tu­me bū­ti dė­kin­gi Lie­tu­vos Res­pub­li­kos Sei­mui, dar 2008 me­tais, kri­zės me­tais, įstei­gu­siam Vals­ty­bės Ne­pri­klau­so­my­bės sti­pen­di­ją. Gal su­ta­pi­mas, o gal ir ne­at­si­tik­ti­nai tuo­met prieš me­tus, 2007 me­tais, Ru­si­jo­je bu­vo pa­skelb­tas Eu­ro­pos už­ka­ria­vi­mo pla­nas, ypa­tin­ga stra­te­gi­ja su kon­kre­čiais že­mė­la­piais. Ta pub­li­ka­ci­ja rim­tai ne­trak­tuo­ta. Bet gal be rei­ka­lo? Ją tu­riu.

Tad Ne­pri­klau­so­my­bės sti­pen­di­jos tiks­las – ak­tu­a­lus, kil­nus ir pra­smin­gas. Ji ski­ria­ma jau­niems moks­li­nin­kams, plė­to­jan­tiems hu­ma­ni­ta­ri­nius ir so­cia­li­nius moks­lus, at­lie­kan­tiems ko­ky­biš­kus ty­ri­mus, pir­miau­sia ty­ri­mus, stip­ri­nan­čius Lie­tu­vos vals­ty­bin­gu­mą.

Ne­pri­klau­so­my­bės sti­pen­di­jos pres­ti­žas ky­la. Vie­nas iš jos lai­mė­to­jų – Nor­ber­tas Čer­niaus­kas ką tik čia kal­bė­jo. O šie­met dėl jos var­žė­si net aš­tuo­ni kan­di­da­tai, pa­tei­kę įvai­riau­sius ori­gi­na­lius pro­jek­tus. Sei­mo pa­skir­ta ko­mi­si­ja juos ati­džiai iš­ana­li­za­vo, ap­svars­tė ir per slap­tą bal­sa­vi­mą vi­sais bal­sais lai­mė­to­ju pri­pa­ži­no Ma­ri­ju­šą An­to­no­vi­čių, ku­ris pa­tei­kė pro­jek­tą te­ma „Lat­vi­jos, Len­ki­jos ir Lie­tu­vos po­li­ti­ka Bal­ta­ru­si­jos at­žvil­giu 2014–2023 me­tais: ly­gi­na­mo­ji ana­li­zė“. Pa­ti te­ma by­lo­ja apie jos ak­tu­a­lu­mą, apie jos svar­bą Lie­tu­vai, jos kai­my­nams, vi­sai Eu­ro­pai. Ji at­lie­pia da­bar­ti­nę si­tu­a­ci­ją, nors dėl sti­pen­di­jos lau­re­a­to ko­mi­si­ja bal­sa­vo dar va­sa­rio 8 die­ną

Sti­pen­di­jos lai­mė­to­jo pro­jek­tas taip pat yra tin­ka­mo moks­li­nio ly­gio, o ir au­to­rius rū­pes­tin­gai ruo­šė­si pro­fe­si­nei veik­lai. Ba­ka­lau­rą bai­gė Jung­ti­nė­je Ka­ra­lys­tė­je, ma­gist­rą – Vil­niaus uni­ver­si­te­to Tarp­tau­ti­nių san­ty­kių ir po­li­ti­kos moks­lų ins­ti­tu­te. Čia jis bai­gė ir dok­to­ran­tū­rą, ap­gy­nė di­ser­ta­ci­ją te­ma „Len­ki­jos san­ty­kiai su Ru­si­ja 2001–2013 me­tais: nor­ma­li­za­ci­jos ban­dy­mai“. Čia ir dir­ba, at­lie­ka ty­ri­mus Bal­ta­ru­si­jos ty­ri­mų gru­pė­je, skai­to pa­skai­tas apie tarp­tau­ti­nių san­ty­kių te­ori­jas. Be to, sta­ža­vo­si Var­šu­vos uni­ver­si­te­te, taip pat Kro­ku­vos Jo­gai­los uni­ver­si­te­te. To­dėl pa­grįs­tai ga­li­ma ti­kė­tis, kad Ma­ri­ju­šas An­to­no­vi­čius sėk­min­gai įgy­ven­dins pa­teik­tą pro­jek­tą. Ačiū. (Plo­ji­mai)

M. ŽIEDAS. Ap­do­va­no­ji­mą įtei­kia Lie­tu­vos Res­pub­li­kos Sei­mo Pir­mi­nin­kė Vik­to­ri­ja Čmi­ly­tė-Niel­sen. (Plo­ji­mai)

 

Ap­do­va­no­ji­mas įtei­kia­mas 2022 me­tų Vals­ty­bės Ne­pri­klau­so­my­bės sti­pen­di­jos lau­re­a­tui dak­ta­rui Ma­ri­ju­šui An­to­no­vi­čiui. (Plo­ji­mai)

 

Vals­ty­bės Ne­pri­klau­so­my­bės sti­pen­di­jos lau­re­a­to dak­ta­ro Ma­ri­ju­šo An­to­no­vi­čiaus kal­ba

 

M. ANTONOVIČ. Ger­bia­ma Sei­mo Pir­mi­nin­ke, Mi­nist­re Pir­mi­nin­ke, At­ku­ria­mo­jo Sei­mo Pir­mi­nin­ke, Sei­mo na­riai ir na­rės, vals­ty­bės at­kū­rė­jai ir at­kū­rė­jos, už­sie­nio am­ba­sa­do­riai, sve­čiai. Dė­ko­ju Ko­mi­si­jai už skir­tą sti­pen­di­ją ir už su­teik­tą ga­li­my­bę kal­bė­ti šiai gar­biai au­di­to­ri­jai. Sa­vo ty­ri­me ly­gin­siu Lie­tu­vos, Len­ki­jos ir Lat­vi­jos už­sie­nio po­li­ti­kas Bal­ta­ru­si­jos at­žvil­giu. Ver­ta pa­brėž­ti, kad šis ty­ri­mas pui­kiai įsi­lie­ja į il­gą in­te­lek­tu­a­li­nę tra­di­ci­ją, ku­ri ma­to mąs­ty­mą apie Lie­tu­vos vie­tą tarp­tau­ti­nė­je erd­vė­je kaip vals­ty­bę stip­ri­nan­tį veiks­nį. Tą pui­kiai pa­ro­do mū­sų vals­ty­bės kū­rė­jai ir kū­rė­jos bei jų pa­lik­ti svar­biau­si stei­gia­mie­ji Lie­tu­vos vals­ty­bin­gu­mo do­ku­men­tai.

1791 me­tų Ge­gu­žės 3-io­sios Kon­sti­tu­ci­ja nu­ma­tė už­sie­nio rei­ka­lų mi­nist­ro pa­rei­gy­bės stei­gi­mą, o tų pa­čių me­tų spa­lio 20 die­ną pri­im­tas Abie­jų Tau­tų tar­pu­sa­vio įsi­pa­rei­go­ji­mas nu­brė­žė lie­tu­vių san­ty­kių su len­kais vi­zi­ją ir ben­drą gy­ve­ni­mą vie­no­je fe­de­ra­ci­nė­je vals­ty­bė­je.

1918 m. va­sa­rio 16 d. Ne­pri­klau­so­my­bės Ak­te pa­ra­šy­ta, kad Lie­tu­vos Ta­ry­ba rė­mė­si pri­pa­žin­ta tau­tų ap­si­spren­di­mo tei­se, at­sky­rė vals­ty­bę „nuo vi­sų vals­ty­bi­nių ry­šių, ku­rie yra bu­vę su ki­to­mis tau­to­mis“, nu­ma­tė ga­lu­ti­nai atkur­ti san­ty­kius su ki­to­mis vals­ty­bė­mis, o pa­tį Ak­tą ga­li­ma skai­ty­ti ir kaip pra­šy­mą ki­toms vals­ty­bėms pri­pa­žin­ti Lie­tu­vą.

1990 me­tų Ko­vo 11-osios Ak­te dėl Lie­tu­vos ne­pri­klau­so­mos vals­ty­bės at­sta­ty­mo skai­to­me: „Lie­tu­vos vals­ty­bė pa­brė­žia sa­vo iš­ti­ki­my­bę vi­suo­ti­nai pri­pa­žin­tiems tarp­tau­ti­nės tei­sės prin­ci­pams, pri­pa­žįs­ta sie­nų ne­lie­čia­mu­mą, kaip jis su­for­mu­luo­tas 1975 me­tų Eu­ro­pos sau­gu­mo ir ben­dra­dar­bia­vi­mo pa­si­ta­ri­mo Hel­sin­ky­je Bai­gia­ma­ja­me ak­te.“

Tai­gi es­mi­niai Lie­tu­vos vals­ty­bin­gu­mo stei­gia­mie­ji do­ku­men­tai ro­do, kad Lie­tu­vos vals­ty­bin­gu­mas yra ne­at­sie­ja­mas nuo mąs­ty­mo apie Lie­tu­vos vie­tą pa­sau­ly­je ir san­ty­kį su ją su­pan­čia ap­lin­ka. Ga­li­ma pa­ste­bė­ti ir tam tik­rą per 200 me­tų nu­ei­tą in­te­lek­tu­a­li­nį ke­lią: 1791 me­tais dau­giau­sia svars­ty­ta apie lie­tu­vių san­ty­kius su vie­na tau­ta – len­kais, 1918 me­tais – apie Lie­tu­vos san­ty­kius su ki­to­mis vals­ty­bė­mis, ypač kai­my­ni­nė­mis, o 1990 me­tais ne tik pa­skelb­tas Lie­tu­vos tarp­tau­ti­nio su­ve­re­ni­te­to at­kū­ri­mas, bet ir nu­brėž­ta tam tik­ra vi­zi­ja, ko­kia­me pa­sau­ly­je no­rė­tų funk­cio­nuo­ti Lie­tu­va ir kaip ja­me tu­rė­tų bū­ti tvar­ko­mi tarp­tau­ti­niai san­ty­kiai.

De­ja, bet ši Ko­vo 11-osios tarp­tau­ti­nės tvar­kos vi­zi­ja, apie ku­rią kal­ba ir 1949 m. va­sa­rio 16 d. Lie­tu­vos Lais­vės Ko­vos Są­jū­džio de­kla­ra­ci­ja, da­bar yra bru­ta­liai, ne­gai­lint žmo­nių gy­vy­bių, puo­la­ma Uk­rai­no­je. Krem­lius šiuo ka­ru sie­kia ne tik pa­verg­ti Uk­rai­ną, bet ir su­grą­žin­ti į Eu­ro­pą jė­gos tei­sę, oli­gar­chi­ją ir pa­nie­ką žmo­giš­ka­jam oru­mui.

Tai­gi kaip tu­ri­me gin­ti lie­tu­viš­ką­ją Ko­vo 11-osios tarp­tau­ti­nę tvar­ką ir ką mums pa­tar­tų tarp­tau­ti­nių san­ty­kių dis­cip­li­na?

Ka­ri­nis at­gra­sy­mas. 3 % nuo ben­dro­jo vi­daus pro­duk­to kraš­to ap­sau­gai yra bū­ti­na, bet ne­pa­kan­ka­ma są­ly­ga. Drau­ge bū­ti­na ne tik Va­ka­rų, bet ir vi­so de­mo­kra­tinio pa­sau­lio kon­so­li­da­ci­ja, ku­ri ne­be­leis­tų au­to­ri­ta­ri­nėms vals­ty­bėms šan­ta­žuo­ti mū­sų vi­daus ir už­sie­nio po­li­ti­kos, lob­ti iš mū­sų eko­no­mi­kos, ko­rum­puo­ti mū­sų ins­ti­tu­ci­jas ir vog­ti mū­sų iš­ra­di­mus.

Šios ko­vos ei­gai Lie­tu­va ga­li tu­rė­ti ne sim­bo­li­nę, bet re­a­lią įta­ką. Taip yra ne tik dėl mū­sų na­rys­tės Eu­ro­pos Uni­jo­je ir NATO, at­ve­rian­čios pla­čias vei­ki­mo ga­li­my­bes. Taip yra dėl to, kad šią ko­vą lai­mės tos vals­ty­bės, ku­rios ge­riau­siai su­ge­bės įveik­lin­ti vi­suo­se sa­vo pi­lie­čiuo­se glū­din­tį po­ten­cia­lą, ne­pai­sy­da­mos to, kur tie pi­lie­čiai gi­mė, ko­kia jų odos spal­va, re­li­gi­ja, gim­to­ji kal­ba ir kiek jie jų tu­ri, su kuo jie mie­ga, ko­kios yra jų fi­zi­nės ga­li­my­bės ar ri­botu­mai.

Dėl to Lie­tu­vos ta­ria­mas ma­žu­mas nė­ra jo­kia kliū­tis ak­ty­viai veik­ti gi­nant ir at­nau­ji­nant Ko­vo 11-osios tarp­tau­ti­nę tvar­ką. Kai ku­riais at­ve­jais ma­žu­mas, Lie­tu­vos ma­žu­mas, ga­li tap­ti ir di­de­liu pri­va­lu­mu. Pa­vyz­džiui, tai ga­li pa­grei­tin­ti mū­sų sie­kį įgau­ti ener­ge­ti­nę ne­pri­klau­so­my­bę ir įgy­ven­din­ti ža­li­ą­ją trans­for­ma­ci­ją. Mū­sų ma­žu­mas nie­kaip ne­truk­do eks­pe­ri­men­tuo­ti su nau­jo­mis at­sto­vau­ja­mo­sios de­mo­kra­tijos for­mo­mis ar pa­teik­ti spren­di­mus tech­no­lo­gi­nio pro­ver­žio su­kur­toms eti­nėms pro­ble­moms. Mes tu­ri­me vi­sas ga­li­my­bes im­tis šių ir ki­tų klau­si­mų spren­di­mo ly­de­rys­tės ir ro­dy­ti ke­lią vi­sam de­mo­kra­tinių vals­ty­bių al­jan­sui.

Tad Lie­tu­vos ge­og­ra­fi­nė pa­dė­tis ir dy­dis nė­ra pa­ra­ly­žiuo­jan­tis nuosp­ren­dis, reiš­kian­tis, kad tu­ri­me pa­sy­viai lauk­ti, ką nu­spręs „di­die­ji“ Va­ka­ruo­se ar ką su­kom­bi­nuos „di­die­ji“ Ry­tuo­se. At­si­min­ki­me, kad Lie­tu­va yra tarp­tau­ti­nių san­ty­kių sub­jek­tas, tu­rin­tis pla­tų įran­kių ir bū­dų ar­se­na­lą gin­ti ir at­nau­jin­ti lie­tu­viš­ką Ko­vo 11-osios tarp­tau­ti­nę tvar­ką. To ir pa­lin­kė­siu mums vi­siems šian­dien. Ačiū už dė­me­sį. (Plo­ji­mai)

M. ŽIEDAS. Dė­ko­ja­me šių me­tų Vals­ty­bės Ne­pri­klau­so­my­bės sti­pen­di­jos lau­re­a­tui.

O da­bar te­gul skam­ba mu­zi­ka, ku­ri kar­tais pa­sa­ko dau­giau nei žo­džiai.

 

Dai­nuo­ja­mo­sios po­ezi­jos kū­rė­jos Ie­vos Nar­ku­tės dai­ną „Lais­vė“ („Lais­vė mū­sų kie­me“) at­lie­ka so­lis­tė Ga­bi­ja Lo­ky­tė ir Jung­ti­nio jau­ni­mo cho­ro dai­ni­nin­kai. (Plo­ji­mai)

 

Šian­dien mums Ie­vos Nar­ku­tės dai­ną apie lais­vę dai­na­vo jau­no­ji so­lis­tė Ga­bi­ja Lo­ky­tė ir Jung­ti­nis stu­den­tų cho­ras, va­do­vau­ja­mas Kas­ty­čio Ba­ri­so. Di­ri­gen­tė – Gin­ta­rė Ba­ri­sai­tė-Mitku­vie­nė. (Plo­ji­mai) Dė­ko­ja­me ir ma­est­ro Pet­rui Vyš­niaus­kui. (Plo­ji­mai)

Iš vi­sos šir­dies lin­kiu, kad lais­vė vi­sa­da bū­tų mū­sų kie­me, kad ji pa­ga­liau at­ei­tų ir į vi­sų lais­vės trokš­tan­čių tau­tų kie­mus. Ne­tru­kus vi­si iš­ei­si­me į sa­vo Ne­pri­klau­so­my­bės aikš­tę – mū­sų vi­sų lais­vės kie­mą, ku­ria­me bus iš­kil­min­gai pa­kel­tos vi­sų tri­jų Bal­ti­jos vals­ty­bių vė­lia­vos. O mes vi­si kar­tu lin­kė­si­me pa­sau­liui kuo grei­čiau su­lauk­ti tai­kos. Švie­sa vi­sa­da nu­ga­li tam­są – ti­kė­ki­me tuo. (Plo­ji­mai)