PASIŪLYMAS

DĖL ALTERNATYVIŲJŲ DEGALŲ

ĮSTATYMo projekto Nr. XIIIP-5137(3)

 

2021-03-15

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1

20

8, 9

 

Argumentai:

Alternatyviųjų degalų įstatymo projekte (toliau – Įstatymo projektas) yra nustatytas įstatymo tikslas – mažinti transporto sektoriaus poveikį klimato kaitai ir aplinkos oro taršai, siekiant, kad 2030 metais atsinaujinančių energijos išteklių dalis transporto sektoriuje, palyginti su bendruoju galutiniu energijos suvartojimu transporto sektoriuje, sudarytų ne mažiau kaip 15 procentų. Todėl šis įstatymas ir jo įgyvendinimas neturėtų sudaryti sąlygų atsirasti rezultatui, priešingam įstatyme numatytam tikslui – mažinti transporto sektoriaus poveikį klimato kaitai ir aplinkos oro taršai.

Iš alyvpalmių pagaminti biodegalai (alyvpalmių auginimas), remiantis Komisijos deleguotu reglamento (ES) 2019/807 3 str. kriterijais, kelia ypač didelę netiesioginio žemės naudojimo keitimo riziką. Direktyvoje 2018/2001 bei minėtame reglamente raginama atsisakyti tokių biodegalų vartojimo ne vėliau kaip 2030 m.

Dabartinė įstatymo projekto 20 straipsnio 8 dalies formuluotė iš esmės neužtikrina nei minėtuose ES teisės aktuose, nei įstatymo projekte nustatytų tikslų įgyvendinimo. Ši formuluotė faktiškai neriboja biodegalų iš alyvpalmių patiekimo Lietuvos vartotojams, nes neriboja prekybos biodegalais iš alyvpalmių, jei jie turi sertifikatą. Deja, dabartinė sertifikavimo sistema turi viešai pripažintų trūkumų ir negali būti laikoma patikima, ypač kai kalba eina apie savanoriško sertifikavimo sistemas, vykdomas už ES ribų. Į Lietuvą jau šiuo metu patenka nemažai sertifikuotų „pažangių“ biodegalų, deklaruojamų kaip gaminami iš „žaliavų – atliekų“, pvz.: „palmių aliejaus gamybos atlieka“ (PFAD), „nekokybiškų, brokuotų, sergančių grūdų“, „cukraus gamybos atliekų“, atvežamų iš Ukrainos, Baltarusijos, Singapūro, Malaizijos ir pan. Tokie produktai, iš tiesų, negali būti laikomi jokiais pažangiais biodegalais. Nežiūrint to, tokie „pažangūs“ biodegalai rinkoje jau yra siūlomi. Įstatymo projekte numatomos teisinės procedūros, siekiant išvengti nepagrįsto tokių biodegalų priskyrimo pažangiems biodegalams. Tačiau niekaip nenumatoma kontroliuoti tokių dažniausiai nesąžiningai sertifikuojamų biodegalų, kurie nepretenduos į pažangiųjų biodegalų statusą, tačiau bus įvežami į Lietuvos rinką kaip ne I-os ir ne kaip II-os, o kaip tiesiog biodegalai, tačiau jų dažniausiai nesąžiningai sertifikuoti rodikliai bus geresni, nei Lietuvoje pagamintų biodegalų. Tai vyksta jau dabar ir į Lietuvą yra importuojami iš alyvpalmių pagaminti šalutiniai produktai, tokie kaip PFAD (kurie yra įtraukti į oficialų ES pašarų registrą), tačiau jie sertifikuojami ir deklaruojami kaip atliekos arba kaip liekanos ir nurodomi daug geresni CO2 sutaupymo rodikliai, nei būtų nurodomi, jeigu jie būtų skaičiuojami kaip palmių aliejaus ar jo šalutinio produkto. Šiuo metu šis produktas faktiškai yra pilnai išstūmęs Lietuvoje ir ES gaminamus biodegalus. Vien skaičiuojant rapsų, reikalingų tokiam kiekiui biodegalų pagaminti, kainą, gaunasi, kad Lietuvos ūkininkai praranda galimybę parduoti vidaus rinkoje rapsų už 50 mln. eurų, jau neskaičiuojant kitos prarandamos pridėtinės vertės.

Todėl siekiant užtikrinti įstatymo projekte keliamus tikslus bei sąžiningą konkurenciją, būtina užtikrinti bent kažkokią kontrolę ne tik pažangių, bet ir kitų biodegalų, siekiant išvengti manipuliacijų priskiriant biodegalus liekanoms, atliekoms ar šalutiniams produktams pagal importuotojų interesus.

 

Pasiūlymas:

1. Papildyti projekto 20 straipsnio 8 dalį ir ją išdėstyti taip:

„8. Iš aliejinių augalų, nurodytų 2019 m. kovo 13 d. Europos Komisijos deleguotojo reglamento (ES) 2019/807, kuriuo dėl didelę netiesioginio žemės naudojimo keitimo riziką keliančių pradinių žaliavų, kurių auginimo teritorija reikšmingai plečiama į žemės, kurioje yra didelių anglies sankaupų, plotus, nustatymo ir nedidelę netiesioginio žemės naudojimo keitimo riziką keliančių biodegalų, skystųjų bioproduktų ir biomasės kuro sertifikavimo papildoma Europos Parlamento ir Tarybos direktyva (ES) 2018/2001, priede, pagaminti degalai nuo 2023 m. gruodžio 31 d. nelaikomi biodegalais, jeigu pradinė žaliava atitinka didelę netiesioginio žemės naudojimo keitimo riziką keliančių pradinių žaliavų nustatymo kriterijus, nurodytus šiame reglamente. Iš didelę netiesioginio žemės naudojimo keitimo riziką keliančių pradinių žaliavų, tokių kaip alyvpalmės, pagaminti degalai laikomi biodegalais tik tuo atveju, jei jie pagaminti iš tokių pradinių žaliavų perdirbimo metu gautų atliekų.

2. Papildyti projekto 20 straipsnį nauja 9 dalimi:

9. Energetikos ministras kartu su aplinkos ministru ir žemės ūkio ministru nustato kriterijus, pagal kuriuos šio straipsnio 8 dalyje nurodytos žaliavos yra priskiriamos atliekų, liekanų ar šalutinių produktų grupėms, atsižvelgiant į šio įstatymo 21 straipsnio 3 dalies 6 punkto kriterijus.


 

 

Teikia

Seimo narai:

 

                                                                                                            Viktoras Pranckietis

 

                                                                                                            Kazys Starkevičius

 

                                                                                                            Romualdas Vaitkus

 

                                                                                                            Lukas Savickas