PASIŪLYMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VISUOMENĖS INFORMAVIMO ĮSTATYMO NR. I-1418 2 IR 39 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJKETO NR. XIVP-3792
2024-09-23
Vilnius
Eil. Nr. |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
||
str. |
str. d. |
p. |
||
1. |
2 |
38 |
|
Argumentai: Siekiant teisinio aiškumo, atsižvelgiant į įstatymo projekto (toliau – Projektas) tikslus, į Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvadą (2024-05-21 Nr. XIVP-3792), į Vilniaus universiteto Komunikacijos fakulteto partnerystės docento Liutauro Ulevičiaus raštą Seimo Kultūros komitetui „Dėl įstatymo projekto Nr. XIVP-3792“ (2024-09-16), siūlytina pakoreguoti esminę sąvoką „Pranešimas žiniasklaidai“. Iš tiesų Projekte vartojamas terminas „žiniasklaida“ neturi teisinio apibrėžtumo, šio termino nėra galiojančiame Lietuvos Respublikos visuomenės informavimo įstatyme (1996 m. liepos 2 d. Nr. I-1418, galiojanti suvestinė redakcija: 2024-06-21–2024-09-30), nors jame vartojamos sąvokos „audiovizualinė žiniasklaida“, „kultūrinė žiniasklaida“, „regioninė žiniasklaida“ ir kt. Kita vertus, protingumo principas suponuotų, kad visuomenėje įprasto, visiems suprantamo termino įstatyme apibrėžti nereikia. Kaip žinia, Lietuvos Respublikos terminų bankas pateikia tokią termino žiniasklaida apibrėžtį: „Visuomenei informaciją teikiančiose priemonėse (spaudoje, radijuje, televizijoje, internete) paskelbtos publikacijos, laidos“ (Lietuvos Respublikos terminų bankas, prieiga internetu: https://terminai.vlkk.lt/paieska?search=%C5%BEiniasklaida). Taip pat pateikiamas kitas apibrėžimas: „Visuomenei informaciją teikiančios priemonės (spauda, radijas, televizija, internetas). Žiniasklaida – palyginti naujas pavadinimas, prieš tai vartotas terminas masinės informacijos priemonės“ (Ten pat.). Akcentuotina, kad terminas „masinės informacijos priemonės“ tebėra įteisintas Lietuvos Respublikos Konstitucijos 44 straipsnio 2 dalyje. Pritariant doc. L. Ulevičiaus pastaboms dėl žiniasklaidos termino suponuojamų problemų, atsižvelgiant į Projekto iniciatoriaus tikslus ir uždavinius, išdėstytus „Aiškinamajame rašte“, į Lietuvos Respublikos visuomenės informavimo įstatyme įteisintas sąvokas ir teisės normas, į Lietuvos Respublikos Konstitucijoje vartojamą visuomenės sąvoką, siūlytina terminą „Pranešimas žiniasklaidai“ pakeisti į terminą „Pranešimas visuomenei“. Taip pat pritartina doc. L. Ulevičiaus siūlymui vietoj „asmens, įmonės ar organizacijos“ vartoti nacionalinės teisės aktams įprastas fizinio ir juridinio asmens sąvokas (beje, jos derėtų su Lietuvos Respublikos visuomenės informavimo įstatymo 2 straipsnio 8 dalyje apibrėžta asmens sąvoka). Pritartina ir Teisės departamento išvadoje pateiktam siūlymui „vartoti tikslesnę ir aiškiau subjektus apibrėžiančią formuluotę „fizinio ar juridinio asmens arba kitos organizacijos“ (Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvada (2024-05-21 Nr. XIVP-3792), p. 1, prieiga internetu: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAK/b04bcfd0174711ef8e4be9fad87afa59?jfwid=-cwmjfyup0). Taip pat, atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos visuomenės informavimo įstatyme įteisintas teisės normas, pritartina Teisės departamento siūlymui naujojoje sąvokoje atsisakyti žodžio „publikuojamas“, keičiant jį žodžiu „skleidžiamas“. Pasiūlymas: Pakeisti 2 straipsnio 38 dalį ir ją išdėstyti taip: „38. Pranešimas |
2. |
39 |
12 |
|
Atsižvelgiant į pasiūlymą Nr. 1, reikėtų pakeisti 39 straipsnio 12 dalį. Pasiūlymas: Pakeisti 39 straipsnio 12 dalį ir ją išdėstyti taip: „12. Visuomenės informavimo priemonėje visa
apimtimi ar iš dalies 1) jei pranešimas 2) jei pranešimas 3) visais atvejais nurodomas pranešimo |
3. |
39 |
|
|
Atsižvelgiant į pasiūlymą Nr. 2, į Teisės departamento išvadoje pateiktą pasiūlymą, suponuojantį, kad „3.Atsižvelgiant į projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 39 straipsnio 12 dalies turinį, reikėtų patikslinti ir keičiamo įstatymo 39 straipsnio pavadinimą, nustatant, kad šis straipsnis reglamentuoja ne tik reklamai ir komerciniams audiovizualiniams pranešimams, tačiau ir pranešimams žiniasklaidai keliamus reikalavimus“ (Ten pat.). Tiesa, patikslinti 39 straipsnio pavadinimą neužtektų, nes reikėtų papildyti ir 39 straipsnio 1 ir 2 dalių formuluotes. Pasiūlymas: Pakeisti 39 straipsnio pavadinimą ir jį išdėstyti taip: „39 straipsnis. Reklamai, |
4. |
39 |
1 |
|
Atsižvelgiant į pasiūlymą Nr. 3, reikėtų pakeisti 39 straipsnio 1 dalies formuluotę. Pasiūlymas: Pakeisti 39 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „1. Reklama, komerciniai audiovizualiniai pranešimai, pranešimai visuomenei turi būti padorūs, teisingi ir aiškiai atpažįstami. Paslėpta reklama, paslėpti komerciniai audiovizualiniai pranešimai draudžiami.“ |
5. |
39 |
2 |
|
Atsižvelgiant į pasiūlymą Nr. 4, reikėtų pakeisti 39 straipsnio 2 dalies formuluotę. Pasiūlymas: Pakeisti 39 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „2. Visuomenės informavimo priemonėse
draudžiami reklama, 1) naudojamos pasąmonę veikiančios technologijos; 2) skleidžiama klaidinanti reklama; 4) diskriminuojama ar skatinama diskriminuoti dėl amžiaus, lyties, lytinės orientacijos, etninės priklausomybės, rasės, tautybės, pilietybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, negalios, tikėjimo, įsitikinimų, pažiūrų ar religijos; 5) skatinamas sveikatai ar saugai pavojingas elgesys, taip pat aplinkos apsaugai ypač žalingas elgesys; 6) reklamuojami tabako gaminiai, elektroninės cigaretės ir (ar) jų pildyklės, rūkomieji žoliniai gaminiai, kaip tai nustatyta Tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatyme; 7) reklamuojami alkoholio produktai, kaip tai nustatyta Alkoholio kontrolės įstatyme; 8) reklamuojami tik su receptu įsigyjami vaistiniai preparatai, kaip tai nustatyta Farmacijos įstatyme, ar gydytojų skiriamo gydymo paslaugos, išskyrus specialius leidinius ar specialias visuomenės informavimo priemones; 9) daromas neigiamas poveikis nepilnamečių psichikos sveikatai, fiziniam, protiniam ar doroviniam vystymuisi, kaip tai nustatyta Nepilnamečių apsaugos nuo neigiamo viešosios informacijos poveikio įstatyme; 10) reklamuojami azartiniai lošimai, kaip tai nustatyta Azartinių lošimų įstatyme; 11) reklamuojamos loterijos, kaip tai nustatyta Loterijų įstatyme; 12) pažeidžiami kiti bendrieji reikalavimai reklamai, nustatyti Reklamos įstatyme.“ |