LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
KAIMO REIKALŲ komitetas
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS KOOPERATINIŲ BENDROVIŲ (KOOPERATYVŲ) ĮSTATYMO NR. I-164 31 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO
PROJEKTO (XIIP-3806)
2016 m. kovo 1 d.
Vilnius
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Išvadų rengėjų nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
Str. |
Str. d. |
P. |
|||||
1. |
LRS Teisės departamentas 2015-11-27 |
1 |
|
|
1. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 31 straipsnio 1 dalies 5 punkte prieš žodį „vieną“ įrašytinas žodis „atitinka“, o vietoj formuluotės „fizinio asmens asmens kodą“ įrašytina formuluotė „fizinio asmens kodą“.
|
Pritarti |
Išdėstyti 5 p. taip: „5) atitinka vieną iš šio straipsnio 2 dalyje nurodytų
kriterijų ir pateikė tai įrodantį narių – fizinių ir (ar) juridinių asmenų,
atitinkančių ir neatitinkančių kooperatinės bendrovės (kooperatyvo)
pasirinktą pripažinimo kriterijų, sąrašą, kuriame nurodomi kiekvieno nario
identifikavimo, įskaitant nario fizinio asmens |
2. |
|
2 |
|
|
2. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 31 straipsnio 2 dalies 3 punkte yra vartojamos sąvokos „žemės ūkio valdos ar ūkio ekonominis dydis“ bei „ekonominio dydžio vienetai“. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina šias sąvokas apibrėžti arba nurodyti kuriame teisės akte jos yra apibrėžtos.
|
Pritarti |
Projektą papildyti (atitinkamai pakeičiant projekto pavadinimą ir straipsnių numeraciją Projekto dokumentai pridedami) nauju straipsniu, apibrėžiančiu šią sąvoką: „Produkcijos standartine verte išreikštas žemės valdos ekonominis dydis – piniginiais vienetais išreikštas rodiklis, kuriuo apibūdinamas žemės ūkio valdos dydis ir kuris yra lygus valdos visos produkcijos standartinės vertės ir valdos pajamų, gautų už paslaugas žemės ūkiui, sumai ir kurio apskaičiavimas reglamentuojamas žemės ūkio ministro nustatyta tvarka.“
Išdėstyti keičiamo įstatymo 31 straipsnio 2 dalies 3 punktą taip: „3) turi daugiau kaip 30 narių ir
daugiau kaip 90 procentų jos narių yra fiziniai ir (ar) juridiniai asmenys,
kurių produkcijos standartine verte išreikštas žemės ūkio valdos |
3. |
|
2 |
|
|
3. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 31 straipsnio 4 dalies 1 punkte ir 6 dalyje vietoj žodžių „31 straipsnyje“ įrašytini žodžiai „šiame straipsnyje“. |
Pritarti |
Išdėstyti 6 dalį taip: „6. Kooperatinė bendrovė (kooperatyvas) visą pripažinimo
žemės ūkio kooperatine bendrove (kooperatyvu) laikotarpį privalo atitikti 31 straipsnyje nurodytus
reikalavimus, pagal kuriuos ji yra pripažinta. Valstybės įmonė Žemės
ūkio informacijos ir kaimo verslo centras pripažinimą atliekančios
Vyriausybės įgaliotos institucijos nustatyta tvarka inicijuoja kooperatinių
bendrovių (kooperatyvų) atitikties šiame |
4. |
|
2 |
|
|
4. Siūlytina projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 31 straipsnio 6 dalyje prieš žodį „panaikinimo“ įrašyti formuluotę „žemės ūkio kooperatine bendrove (kooperatyvu)“.
|
Pritarti |
Formuluotė pateikta, atsižvelgiant į 3 pastabą. |
5. |
|
2 |
|
|
5. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 31 straipsnio 7 dalies 1 punkte yra nurodyta, jog mažiausias pardavimo pajamų, nurodytų praėjusio ataskaitinio laikotarpio pelno (nuostolių) ataskaitoje, dydis grūdų ir pieno sektoriaus kooperatinėms bendrovėms (kooperatyvams) – 20 000 eurų, o pripažinimo siekiantiems pirmą kartą – 10 000 eurų. Atkreiptinas dėmesys, jog projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 31 straipsnio 6 dalyje yra nurodyta, jog kooperatinė bendrovė (kooperatyvas) visą pripažinimo žemės ūkio kooperatine bendrove (kooperatyvu) laikotarpį privalo atitikti šiame straipsnyje nurodytus reikalavimus. Atsižvelgiant į tai, siūlytina projektą papildyti nuostatomis, kuriose būtų nurodyta, koks mažiausias pardavimo pajamų dydis būtų taikomas kooperatinėms bendrovėms (kooperatyvams), kurios būtų pirmą kartą pripažintos žemės ūkio kooperatinėmis bendrovėmis (kooperatyvais) – t.y. ar joms ir toliau būtų taikomas minimalus reikalavimas 10 000 eurų, ar jos turėtų atitikti 20 000 eurų reikalavimą.
|
Pritarti |
Nekeisti 7 dalies 1 punkto, palikti tokį variantą koks yra taip: „1) grūdų ir pieno sektoriaus kooperatinėms bendrovėms (kooperatyvams) – 20 000 eurų, o jei pripažinimo siekiama pirmą kartą – 10 000 eurų;
Išdėstyti 6 dalį taip: „6. Kooperatinė bendrovė (kooperatyvas) visą pripažinimo žemės ūkio
kooperatine bendrove (kooperatyvu) laikotarpį privalo atitikti šiame |
6. |
|
2 |
7 |
|
Analogiška pastaba taikytina ir projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 31 straipsnio 7 dalies 2 punktui.
|
Pritarti |
Nekeisti 7 dalies 2 punkto, palikti tokį variantą koks yra taip: 2) kitų sektorių kooperatinėms bendrovėms (kooperatyvams) – 10 000 eurų, o jei pripažinimo siekiama pirmą kartą – 5 000 eurų.“ Išdėstyti 6 dalį taip: „6. Kooperatinė bendrovė (kooperatyvas) visą pripažinimo žemės ūkio
kooperatine bendrove (kooperatyvu) laikotarpį privalo atitikti šiame |
7. |
|
4 |
2 |
|
6. Projekto 3 straipsnio 2 dalyje žodis „priima“ rašytinas po žodžių „2016 m. rugpjūčio 1 d.“.
|
Pritarti |
Išdėstyti 4 str. 2 d. taip: „2. Lietuvos Respublikos
Vyriausybės įgaliota institucija |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Išvadų rengėjų nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
Str. |
Str. d. |
P. |
|||||
1. |
Lietuvos žemės ūkio kooperatyvų asociacija „Kooperacijos kelias“, 2016-01-08 |
2 |
|
|
1.3 straipsnio 2 punkto 1 ir 2 dalį „daugiau, kaip 90 procentų jos narių yra fiziniai ir (ar) juridiniai asmenys, kurių pajamų iš žemės ūkio veiklos dalis praėjusiais metais sudarė daugiau kaip 50 procentų visų pajamų...“ keisti sekančiai: „daugiau, kaip 70 procentų jos narių yra fiziniai ir (ar) juridiniai asmenys, kurių pajamų iš žemės ūkio veiklos dalis praėjusiais metais sudarė daugiau kaip 50 procentų visų pajamų...“. |
Nepritarti |
Pritarti kompromisiniam variantui, kurį siūlo ir ŽŪM 80 procentų. Išdėstyti 2 punkto 1 dalį taip: „1)
daugiau kaip 2 punkto 2 dalį taip: „2)
daugiau kaip |
2. |
|
2 |
|
|
2.3 straipsnio 2 punkto 3 dalį „turi daugiau kaip 30 narių ir daugiau kaip 90 procentų jos narių yra fiziniai ir (ar) juridiniai asmenys, kurių žemės ūkio valdos ar ūkio ekonominis dydis...“ keisti sekančiai: „turi daugiau kaip 30 narių ir daugiau kaip 70 procentų jos narių yra fiziniai ir (ar) juridiniai asmenys, kurių žemės ūkio valdos ar ūkio ekonominis dydis...“ |
Pritarti |
Išdėstyti 2 punkto 3 dalį taip: „3) turi daugiau kaip 30 narių ir daugiau kaip |
3. |
|
2 |
|
|
3.5 straipsnį papildyti taip: „Kooperatines bendroves (kooperatyvus) žemės ūkio kooperatinėmis bendrovėmis (kooperatyvais) pripažįsta Vyriausybės įgaliota institucija pagal valstybės įmonės Žemės ūkio informacijos ir kaimo verslo centro bei LR žemės ūkio rūmų pateiktą išvadą dėl pripažinimo ir įgalioja valstybės įmonę Žemės ūkio informacijos ir kaimo verslo centrą išduoti pažymėjimą“. |
Nepritarti |
Įstatymu nustatyti pripažinimo pagrindai leidžia išsamiai ir efektyviai įvertinti, ar kooperatinė bendrovė yra įkurta ir valdoma žemdirbių. VĮ Žemės ūkio informacijos ir kaimo verslo centras, dalyvaujanti įstatyminiais pagrindais kooperatyvų pripažinimo žemės ūkio kooperatinėmis bendrovėmis (kooperatyvais) procedūrose, yra sukūrusi informacinę sistemą, kurios pagalba yra suvedami kooperatyvų teikiami duomenys ir jie sutikrinami su žemės ūkio ir kaimo verslo ir juridinių asmenų registrais. |
4. |
|
2 |
|
|
4.6 straipsnį atitinkamai papildyti taip: „Valstybės įmonė Žemės ūkio informacijos ir kaimo verslo centras bei LR žemės ūkio rūmai pripažinimą atliekančios Vyriausybės įgaliotos institucijos nustatyta tvarka inicijuoja kooperatinių bendrovių (kooperatyvų) atitikties 3 straipsnyje nurodytiems reikalavimams patikras“. |
Nepritarti |
VĮ Žemės ūkio informacijos ir kaimo verslo centras, dalyvaujanti įstatyminiais pagrindais kooperatyvų pripažinimo žemės ūkio kooperatinėmis bendrovėmis (kooperatyvais) procedūrose turi visą reikalingą patikrai informaciją ar siekianti pripažinimo žemės ūkio kooperatine bendrove atitinka nurodytus reikalavimus, LR žemės ūkio rūmai šios informacijos neturi. |
5. |
Lietuvos miško savininkų asociacija, 2016-01-18 |
1 |
|
|
1 straipsnis. 3 straipsnio papildymas 3(2) straipsniu Papildyti 3 straipsnį 3(2) straipsniu ir išdėstyti jį taip: „3(2) straipsnis. Miško savininkų kooperatinė bendrovė (kooperatyvas) 1. Miško savininkų kooperatyvas – kooperatinė bendrovė, kuri pagal šio straipsnio reikalavimus yra pripažinta miško savininkų kooperatyvu. Miško savininkų kooperatyvams taikomas žemės ūkio kooperatyvų statusas. Teisę būti pripažinta miško savininkų kooperatyvu turi įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka įregistruota kooperatinė bendrovė, jei ji atitinka šiuos pripažinimo kriterijus:
1) daugiau kaip 70 procentų jos narių yra miškų savininkai fiziniai ir (ar) juridiniai asmenys, kurie yra įregistravę žemės ūkio ir kaimo valdą ir kurių pajų vertė - daugiau kaip 70 procentų visų kooperatinės bendrovės narių pajų vertės; 2) kooperatinės bendrovės pajamų iš miškų ūkio veiklos dalis sudarė 50 ir daugiau procentų visų pajamų; 3) turi daugiau kaip 10 narių; 4) kooperatinė bendrovė neturi mokestinės nepriemokos Lietuvos Respublikos valstybės biudžetui, savivaldybių biudžetams ar fondams, į kuriuos mokamus mokesčius administruoja Valstybinė mokesčių inspekcija (išskyrus atvejus, kai mokesčių, delspinigių, baudų mokėjimas atidėtas arba dėl šių mokesčių, delspinigių, baudų vyksta mokestinis ginčas), bei skolų Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžetui. |
Pritarti |
Nuostatos, numatančios kooperatyvo pripažinimą miško savininkų kooperatyvu, paskatintų privačių miškų savininkus kooperuotis ir vykdyti miškų ūkio veiklą per kooperatyvus, bei sudarytų geresnes sąlygas didinti miškų ūkio veiklos efektyvumą. Pateikti kriterijai, kuriais remiantis siūloma kooperatinę bendrovę pripažinti miško savininkų kooperatyvu, yra pakankami ir pagrįsti. Šiam pasiūlymui pritarė LR Aplinkos ministerija, kuri ir turėtų būti atsakinga už šios įstatymo nuostatos įgyvendinimą.
Išdėstyti šį pasiūlymą atskiru įstatymo projekto straipsniu: „3 straipsnis. 3 straipsnio papildymas 3(2) straipsniu Papildyti įstatymą 3(2) straipsniu: „3(2) straipsnis. Miško savininkų kooperatinė bendrovė (kooperatyvas) ...<...>
|
|
|
3 |
|
|
2 straipsnis. 3 straipsnio 6 dalies papildymas Papildyti 3 straipsnio 6 dalį žodžiais „miško savininkų“ ir išdėstyti ją taip: 6. Kooperatinių bendrovių pripažinimo žemės ūkio ir miško savininkų kooperatyvais tvarką nustato Vyriausybė arba jos įgaliota institucija.“ |
Pritarti iš dalies |
Papildyti 3(2) straipsnį 2 dalimi: „2. Kooperatinių bendrovių pripažinimo ūkio miško savininkų kooperatyvais tvarką nustato Vyriausybė arba jos įgaliota institucija.“ |
|
|
|
|
|
3 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas 1.
Šis įstatymas įsigalioja 2. Vyriausybė arba jos įgaliota institucija iki šio įstatymo įsigaliojimo priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus. |
Nepritarti |
Įstatymo įsigaliojimo terminas ir taip yra ilgas (pusė metų), nėra pagrindo jį dar atidėti. |
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Išvadų rengėjų nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
Str. |
Str. d. |
P. |
|||||
1. |
Skuodo rajono savivaldybės meras, 2015-12-15 |
|
|
|
1.1 10 proc. pelno skyrimo ribą dividendams padidinti iki 30 procentų. Tai reikalinga, kad kooperatyvo nariai būtų suinteresuoti didinti savo pajinius įnašus. Tuo pačiu didėtų ir kooperatyvo kapitalas. |
Nesvarstyti, perduoti siūlymus Vyriausybei
|
Grynojo pelno skirstymo principai yra nustatyti Lietuvos Respublikos kooperatinių bendrovių (kooperatyvų) įstatymo 14 straipsnyje ir nėra šio įstatymo projekto reguliavimo sritis. |
2. |
|
|
|
|
1.2. Maksimaliai apriboti galimybę tapti kooperatyvo nariais fiziniams ir juridiniams asmenims, kurie nesinaudoja kooperatyvo paslaugomis (neatlieka apyvartos su kooperatyvu). Galima išlyga kooperatyvo nariams, kurie dėl objektyvių priežasčių nebegali atlikti apyvartos su kooperatyvu. Tai būtų priemonė trukdyti fiktyvių kooperatyvų kūrimui. |
Pritarti iš dalies
|
Įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamame 31 str. 1 d. 1 p. nurodoma „iš narių supirktų produktų ir nariams parduotų prekių bei suteiktų paslaugų vertė yra didesnė kaip 50 procentų visų kooperatinės bendrovės (kooperatyvo) supirktų produktų ir visų parduotų prekių bei suteiktų paslaugų vertės;“ |
3. |
|
|
|
|
1.3. Maksimaliai apriboti paslaugų teikimą ne kooperatyvo nariams (apyvartos apribojimai su pereinamuoju laikotarpiu). Tai paskatintų gamintojus dėl jiems reikalingos paslaugos stoti į kooperatyvus.
|
Pritarti iš dalies |
Kadangi 31 str. 1 d. 1 p. nurodoma, kokia dalis paslaugų turi būti teikiama kooperatyvo nariams, tuo pačiu apribojamas ir paslaugų teikimas ne kooperatyvo nariams. |
4. |
|
|
|
|
1.4. Iš nuosavo kapitalo formavimo šaltinių išbraukti „atskaitymą iš bendrovės pelno“. Nuosavo kapitalo pagrindas turėtų būti pajiniai įnašai. Pelnas, atskaičius įnašą į rezervo fondą, turėtų būti padalintas apyvartai proporcingoms išmokoms ir dividendams. Taip darant kooperatyvo nariai taptų kooperatyvo turto savininkais. |
Nesvarstyti, perduoti siūlymus Vyriausybei
|
Kapitalo sudėtis yra nustatyta Lietuvos Respublikos kooperatinių bendrovių (kooperatyvų) įstatymo 12 straipsnyje ir nėra šio įstatymo projekto reguliavimo sritis. |
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų, komisijų pasiūlymai: nepaskirta
7. Komiteto išvadų rengėjų komitetui siūlomas sprendimas ir pasiūlymai.
7.1. Sprendimas (pagal Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu siūlomas sprendimas numatytas Seimo statuto 150 straipsnio 1 dalies 3–6 punktuose, pateikiami šio sprendimo argumentai): pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.
Komiteto išvadų rengėjai:
Saulius Bucevičius
Edmundas Jonyla
Vytautas Kamblevičius
Eugenijus Gentvilas