HERBAS

LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ TYRIMŲ TARNYBA

 

Biudžetinė įstaiga, A. Jakšto g. 6, LT-01105 Vilnius,

tel. 8 706 63 335, el. p. [email protected]

Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188659948

 

Lietuvos Respublikos Seimo

Kaimo reikalų komitetui

 

E. pristatymo informacinė sistema

 

 

 

 

ANTIKORUPCINIO VERTINIMO IŠVADA

DĖL ŽEMĖS ĮSTATYMO NR. I-446 9 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMo projekto Nr. XIIIP-5357

 

2020 m. lapkričio  24  d. Nr. 4-01-9599

 

Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba (toliau – Specialiųjų tyrimų tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio nuostatomis, atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamento (toliau – Teisės departamentas) 2020 lapkričio 12 d. išvados Nr. XIIIP-5357 „Dėl Žemės įstatymo Nr. I-446 9 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto“ 6 pastabą[1] savo iniciatyva atliko Lietuvos Respublikos žemės įstatymo Nr. I-446 9 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-5357 (toliau – Projektas) antikorupcinį vertinimą.

Atlikus minėto teisės akto projekto antikorupcinį vertinimą nustatyta, kad Projektu siūlomos nuostatos žemės ūkio veikla užsiimantiems asmenims sukuria nevienodas sąlygas išsinuomoti valstybinius žemės ūkio paskirties žemės plotus. Kadangi šios teisės suteikimas ir valstybinės žemės išnuomojimas kai kuriais atvejais galimai neatitiktų Lietuvos Respublikos žemės įstatyme (toliau – Įstatymas) nustatytų tikslų ir neužtikrintų jų įgyvendinimo, Projektu siūlomos nuostatos sudarytų sąlygas priimti nepagrįstus sprendimus (pavyzdžiui: valstybinę žemę pirmumo teise išnuomoti faktiškai ūkinės veiklos nevykdantiems asmenims). Dalis Projekto nuostatų taip pat svarstytinos teisinio aiškumo aspektu, todėl turėtų būti tobulinamos.

Siekdami mažinti korupcijos rizikos veiksnių atsiradimo tikimybę, taip pat siekdami teisinio reguliavimo išsamumo, nuoseklumo, skaidrumo ir atsparumo korupcijai bei iš esmės pritardami Teisės departamento Išvadoje pateiktoms pastaboms, dėl Projekto teikiame šias pastabas ir pasiūlymus:

Projektu siūloma pakeisti Įstatymo 9 straipsnio 8 dalies nuostatas ir nustatyti, kad „Jeigu keli vienodą pirmumo teisę turintys asmenys pageidauja išsinuomoti tą patį valstybinės žemės ūkio paskirties žemės sklypą, žemės sklypas išnuomojamas didžiausią balų sumą surinkusiam asmeniui, kuri apskaičiuojama susumavus šio straipsnio 81 dalyje nurodytus balus“.

Įgyvendinant šias nuostatas pagal Projektu siūlomą Įstatymo 9 straipsnio 81 dalį, pirmumo teisė būtų nustatoma remiantis šiais rodikliais skiriant balus asmeniui:

1) iki 40 metų – 10 balų (kai valstybinę žemės ūkio paskirties žemę pageidauja nuomoti fizinis asmuo);

2) nuo 40 iki 60 metų – 5 balai (kai valstybinę žemės ūkio paskirties žemę pageidauja nuomoti fizinis asmuo);

3) nuosavybės teise valdančiam ir (arba) nuomojančiam mažesnį kaip 50 ha bendrą žemės ūkio paskirties žemės plotą – 10 balų;

4) nuosavybės teise valdančiam ir (arba) nuomojančiam nuo 50 ha iki 100 ha bendrą žemės ūkio paskirties žemės plotą – 5 balai;

5) teisėtai naudojančiam pageidaujamą nuomoti žemės ūkio paskirties žemės sklypą ir (arba) asmeniui, kurio nuosavybės teise turimas ar iš valstybės nuomojamas žemės ūkio paskirties žemės sklypas ribojasi su pageidaujamu išsinuomoti žemės ūkio paskirties žemės sklypu – 5 balai“.

Specialiųjų tyrimų tarnybos nuomone, minėti Projekto siūlymai svarstytini keliais aspektais:

1.       Galiojančio Įstatymo 9 straipsnio 7 dalies nuostatos išskiria dviejų kategorijų asmenų grupes, kurios turi prioritetinę teisę žemės reformos metu išsinuomoti valstybinės žemės ūkio paskirties žemės sklypus kaimo vietovėje. Tai:

1) fiziniai asmenys, įregistravę ūkininko ūkį Ūkininko ūkio įstatymo nustatyta tvarka arba turintys Vyriausybės įgaliotos institucijos nustatytą pasirengimą ūkininkauti;

2) juridiniai asmenys – žemės ūkio produkcijos gamintojai, kurių metinės įplaukos iš prekinės žemės ūkio produkcijos realizavimo sudaro daugiau kaip 50 procentų visų gaunamų pajamų.

Atsižvelgiant į galiojančio Įstatymo 1 straipsnyje nustatytus tikslus, pavyzdžiui, sudaryti sąlygas tenkinti visuomenės, fizinių ir juridinių asmenų poreikius racionaliai naudoti žemę, vykdyti ūkinę veiklą išsaugant ir gerinant gamtinę aplinką, manytina, kad išskirtinės (pirmumo) teisės suteikimas siejamas su pastarųjų asmenų veikla, t. y. tiesioginiu valstybinės žemės ūkio paskirties žemės plotų naudojimu žemės ūkio veiklai (ūkininkavimui, žemės ūkio produkcijos gamybai).

Projektu šių asmenų grupėms siūloma nustatyti diferencijavimo kriterijus (balų skaičiavimo sistemą), į kuriuos būtų atsižvelgiama, kai keli (turintys pirmumo teisę) asmenys pageidautų išsinuomoti tą patį valstybinės žemės ūkio paskirties žemės sklypą. Pagal Projektą tokiose situacijose valstybiniai žemės ūkio paskirties žemės sklypai būtų išnuomojami pagal minėtus kriterijus daugiausia balų surinkusiems asmenims.

Atkreiptinas dėmesys, kad kai kuriuos Projektu siūlomo 81 straipsnyje nurodytus kriterijus (pagal kuriuos skaičiuojami balai) išimtinai galėtų atitikti tik fiziniai asmenys, o tai leidžia teigti, kad Projektu fizinių asmenų grupėms, nustatytoms Įstatymo 9 straipsnio 7 dalies 1 punkte, suteikiamos iškirtinės teisės, lyginant su kitais ūkininkaujančiais asmenimis, išsinuomoti valstybinės žemės ūkio paskirties žemės sklypus. Šiuo atveju svarstytina, ar Projekto nuostatos nediskriminuoja ūkinę veiklą vykdančių juridinių asmenų, nustatytų Įstatymo 9 straipsnio 7 dalies 2 punkte, ir nepažeidžia sąžiningos konkurencijos principų (kadangi fiziniams asmenims sukuriamos palankesnės konkurencinės veiklos sąlygos).

2.       Pagal Projektu siūlomas Įstatymo 9 straipsnio 81 dalies 1 punkto nuostatas valstybinę žemės ūkio paskirties žemę pageidaujantiems nuomotis fiziniams asmenims iki 40 metų būtų suteikiama žymiai daugiau (10) balų, lyginant su fiziniais asmenimis, kurių amžius yra nuo 40 iki 60 metų (pastariesiems pagal Projektą būtų suteikiama 5 balai). Valstybinę žemės ūkio paskirties žemę pageidaujantiems nuomotis fiziniams asmenims, kurių amžius yra virš 60 metų, pagal Projektu siūlomas nuostatas balai nebūtų skiriami.

Atsižvelgdami į 1 pastaboje pateiktus argumentus manome, kad Projektu siūlomos nuostatos sudarytų sąlygas diskriminuoti ir tai pačiai (žemės ūkio veiklą vykdančių fizinių) asmenų kategorijai priklausančius asmenis priklausomai nuo jų amžiaus, taip pat galimai pažeistų sąžiningos konkurencijos tarp tokių asmenų principus.

3.       Projekto Aiškinamajame rašte nurodoma, kad vienas iš Projektu siūlomo teisinio reguliavimo tikslų – sudaryti sąlygas jauniesiems, pradedantiesiems bei nedidelius žemės plotus valdantiems žemės ūkio subjektams plėsti nuomojamos žemės ūkio paskirties žemės plotus.

Pagal Projektu siūlomas Įstatymo 9 straipsnio 81 dalies 1–4 punktų nuostatas balai būtų skiriami: 1) fiziniams asmenims iki 60 metų amžiaus; 2) fiziniams ir juridiniams asmenims, nuosavybės teise valdantiems ir (arba) nuomojantiems mažesnius kaip 50 ha arba didesnius iki 100 ha žemės ūkio paskirties žemės plotus.

Šiuo atveju atkreiptinas dėmesys, kad pagal galiojančio Įstatymo 9 straipsnio 7 dalies nuostatas prioritetinė teisė žemės reformos metu išsinuomoti valstybinės žemės ūkio paskirties žemės sklypus kaimo vietovėje suteikiama ir ūkininkauti ketinantiems fiziniams asmenims, t. y. tiems asmenims, kurie turi Vyriausybės įgaliotos institucijos nustatytą pasirengimą ūkininkauti. Pagal Projektu siūlomas nuostatas tokiems asmenims balai galėtų būti skiriami tik pagal amžiaus kriterijų, todėl ūkininkauti ketinantys, tačiau nuosavybės teise neturintys žemės (arba žemės nevaldantys kitais teisėtais pagrindais) fiziniai asmenys galimai būtų diskriminuojami kitų fizinių asmenų, nuosavybės teise turinčių ar nuomos pagrindais valdančių žemės ūkio paskirties žemės plotus, atžvilgiu.

Šiuo atveju svarstytina, ar kai kuriais atvejais Projektu siūlomos nuostatos atitinka galiojančio Įstatymo, pavyzdžiui, sudaryti sąlygas tenkinti fizinių asmenų poreikius racionaliai naudoti žemę, vykdyti ūkinę veiklą, ir Projekto Aiškinamajame rašte nurodytus tikslus, pavyzdžiui, sudaryti sąlygas pradedantiesiems ūkio subjektams plėsti nuomojamos žemės ūkio paskirties žemės plotus.

4.       Pagal Projektu siūlomas Įstatymo 9 straipsnio 81 dalies 3–4 punktų nuostatas balai būtų skiriami asmenims, nuosavybės teise valdantiems ir (arba) nuomojantiems bendrus tam tikro dydžio žemės ūkio paskirties žemės plotus.

4.1. Atkreipiame dėmesį, kad minėtuose Projekto siūlymuose vartojama formuluotė „asmeniui, <...> nuomojančiam <...> žemės ūkio paskirties žemės plotą“ gali būti suvokiama dviprasmiškai:

1)       kad balai gali būti skiriami atsižvelgiant į tai, kiek žemės asmuo yra išsinuomojęs (savo veiklai) iš kitų asmenų;

2)       kad balai gali būti skiriami atsižvelgiant į tai, kiek žemės asmuo nuomoja kitiems asmenims.

Siekiant teisinio aiškumo, minėtos Projekto nuostatos turėtų būti tikslinamos.

4.2. Atsižvelgdami į ankstesnėje (4.1) pastabos dalyje pateiktus argumentus manome, kad svarstant dėl Projekto nuostatų tikslinimo reikšminga gali būti ne tik tai, kokio dydžio žemės plotus asmuo yra išsinuomojęs savo reikmėms (žemės ūkio veiklai), bet taip pat tai, ar asmuo faktiškai žemės ūkio veiklai naudoja nuosavybės teise priklausančius žemės ūkio paskirties plotus ir ar jų nėra suteikęs naudojimui kitiems asmenims. Tai, kad asmuo nuosavybės teise priklausančios žemės nenaudoja žemės ūkio veiklai, tačiau ją (nuomos ar kitais pagrindais) yra perdavęs naudoti kitiems asmenims, leidžia daryti prielaidą, kad asmuo faktiškai jos nenaudoja ūkininkavimui. Šiuo atveju Projekto nuostatos, sudarančios sąlygas tokiems asmenims skirti balus ir suteikti prioritetinę teisę išsinuomoti valstybinės žemės ūkio paskirties žemės plotus (pavyzdžiui, kai asmuo nuosavybės teise turimus iki 50 ha dydžio žemės ūkio paskirties žemės plotus yra suteikęs naudoti kitiems asmenims, tačiau pagal Projektu siūlomas Įstatymo 9 straipsnio 81 dalies 3 punktą tokiam asmeniui būtų suteikiama 10 balų), gali būti vertinamos kaip netikslingos, prieštaraujančios galiojančio Įstatymo ir Projekto Aiškinamajame rašte išdėstytiems tikslams, taip pat kaip sukuriančios sąlygas pasielgti nesąžiningai (savo žemę už atlygį perleisti kitų asmenų naudojimui, o pačiam lengvatinėmis sąlygomis išsinuomoti valstybinės žemės plotus).

Atsižvelgdami į tai, kas išdėstyta, manome, kad Projektu siūlomi kriterijai turėtų būti tobulinami, pavyzdžiui, juos susiejant su faktinį ūkininkavimą pagrindžiančiais rodikliais (kriterijais).

5.       Pagal Projektu siūlomas Įstatymo 9 straipsnio 81 dalies 3–4 punktų nuostatas balų skyrimas asmenims grindžiamas kriterijais, susijusiais su „žemės ūkio paskirties žemės plotų valdymo nuosavybės teise ir (arba) nuomos pagrindais“. Kadangi minėtų valdymo teisės formų sąrašas nėra baigtinis, kai asmuo žemės ūkio paskirties žemės plotus valdo ar disponuoja jais kitomis (Projekte nenumatytomis) valdymo teisės formomis, pavyzdžiui, panaudos pagrindais, į šią aplinkybę (tai svarbu užtikrinant galiojančio Įstatymo ir Projekto Aiškinamajame rašte nurodytų tikslų įgyvendinimą) nebūtų atsižvelgiama.

Dėl minėtos priežasties siūlome Projektą tobulinti, pavyzdžiui, vartoti formuluotę „žemės ūkio paskirties žemės plotų valdymas nuosavybės teise ir (arba) kitais teisėtais pagrindais“.

6. Atsižvelgdami į tai, kad Projekto siūlymai atskirų kategorijų asmenims galimai sukuria nevienodas veiklos sąlygas, manytume, kad dėl Projekto turėtų pasisakyti ir Lietuvos Respublikos konkurencijos taryba.

 

Direktorius                                                                                                      Žydrūnas Bartkus

 

 

 

Gintas Kerbelis, tel. 8 706 63 294, el. p. [email protected]  



[1] Minėtoje Išvados pastaboje Teisės departamentas konstatavo, kad Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 9 straipsnio 8 ir 81 dalyse siūlomas nustatyti teisinis reguliavimas yra susijęs su valstybės turto valdymo teisės (nuomos pagrindu) perleidimu privatiems asmenims, todėl atsižvelgiant į tai bei į Korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 1 punktą turėtų būti atliktas projekto antikorupcinis vertinimas. Prieiga internete: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAK/c1fa24a024c711eb8c97e01ffe050e1c?positionInSearchResults=1&searchModelUUID=475cb3a9-e1ee-44ef-bdbb-2c0358baf8f6.