2019-03-08

 

PASIŪLYMAI

DĖL Turizmo įstatymo Nr. VIII-667 9, 15, 23, 28, 29, 30, 31, 32, 34, 36, 37, 38, 39 ir 41 straipsnių pakeitimo įstatymo projektO Nr. XIIIP-3120 (2)

 

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Straipsnis

Straipsnio dalis

Punktas

2

 

 

ARGUMENTAI:

Lietuvos Respublikos turizmo įstatymo Nr. VIII-667 (toliau – TĮ) 8 straipsnyje nustatyta, kad kelionių organizatoriaus (toliau – KO) pažymėjimas yra išduodamas tik tiems asmenims, kurie yra laikomi nepriekaištingos reputacijos. TĮ 8 str. 4 d. ir 9 str. 2 d. 3 p. nurodoma, kad KO pažymėjimas neišduodamas asmenims, kurie pagal 8 str. 3 d. išvardytus atvejus nėra laikomas nepriekaištingos reputacijos. Tačiau minėtame įstatyme nėra nustatyta KO pažymėjimo sustabdymo ir (arba) KO pažymėjimo galiojimo panaikinimo galimybė, kai paaiškėja tokie faktai ar aplinkybės, dėl kurių būtų atsisakyta asmeniui išduoti kelionių organizatoriaus pažymėjimą – kai asmuo nebūtų laikomas nepriekaištingos reputacijos pagal šio įstatymo 8 straipsnio 3 dalį (t. y. TĮ 10 str. 1 d. 1 p. reglamentuojant kelionių organizatoriaus pažymėjimo sustabdymo atvejus numatoma išimtis – „<...> išskyrus atvejus, kai paaiškėja, kad kelionių organizatorius nėra laikomas nepriekaištingos reputacijos pagal šio įstatymo 8 str. 3 dalį“. Ši išimtis suponuoja TĮ 10 str. ir 11 str. numatytų teisinių santykių netaikymą). Atitinkamai TĮ taip pat nėra numatyta galimybė sustabdyti ir (arba) panaikinti KO pažymėjimą, kai jau pradėjus vykdyti KO veiklą kelionių organizatorius nebebūtų laikomas nepriekaištingos reputacijos pagal šio TĮ 8 straipsnio 3 dalį (t. y. nors TĮ 10 str. 3 d. yra minimas terminas ir nurodomi reikalavimai dėl informacijos, dokumentų pateikimo nepriekaištingos reputacijos fakto patvirtinimui, tačiau toks teisinis reguliavimas prieštarauja TĮ 10 str. 1 d. 1 p. numatytai teisinio reguliavimo išimčiai. Atitinkamai neaiškus ir šių normų teisinis santykis su TĮ 11 str. 1 d. 2 p. nuostatomis).

Siekiant TĮ 10 str. 1 d. 1 p., 10 str. 3 d. ir 11 str. 1 d. 2 p. normų teisinio aiškumo ir tarpusavio sąveikos, taip pat siekiant tinkamai užtikrinti turistų (vartotojų) teises iš turizmo rinkos pašalinant nesąžiningus asmenis, nustatant kelionių organizatoriaus atsakomybę už nustatytų reikalavimų nesilaikymą ir siekiant sustiprinti kelionių organizatorių priežiūrą, siūloma patikslinti aplinkybes, nuo kurių paaiškėjimo nedelsdama, bet ne vėliau kaip per vieną darbo dieną, LRV įgaliota institucija privalo 10 darbo dienų terminui sustabdyti kelionių organizatoriaus pažymėjimo galiojimą.

PASIŪLYMAS:

Papildyti įstatymo projektą nauju 10 straipsniu ir jį išdėstyti taip

Lietuvos Respublikos turizmo įstatymo Nr. VIII-667 10 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

2 straipsnis. 10 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 10 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Vyriausybės įgaliota institucija privalo nedelsdama, bet ne vėliau kaip per vieną darbo dieną nuo šioje dalyje nurodytų aplinkybių paaiškėjimo, sustabdyti kelionių organizatoriaus pažymėjimo galiojimą 10 darbo dienų šioje dalyje nurodytais atvejais:

1) po sprendimo išduoti kelionių organizatoriaus pažymėjimą priėmimo paaiškėjo faktų, dėl kurių būtų atsisakyta pareiškėjui išduoti kelionių organizatoriaus pažymėjimą, išskyrus atvejus, kai paaiškėja, kad kelionių organizatorius nėra laikomas nepriekaištingos reputacijos pagal šio įstatymo 8 straipsnio 3 dalį;

2) galiojančiame prievolių įvykdymo užtikrinimą patvirtinančiame dokumente nurodyta prievolių įvykdymo užtikrinimo suma neatitinka šio įstatymo 13 straipsnyje nustatytų reikalavimų, išskyrus atvejį, kai kelionių organizatorius tikslina prievolių įvykdymo užtikrinimo sumą, kaip nurodyta šio įstatymo 14 straipsnio 1 dalyje;

3) kelionių organizatorius, likus ne mažiau kaip 20 darbo dienų iki turimo prievolių įvykdymo užtikrinimo dokumento galiojimo pabaigos, Vyriausybės įgaliotai institucijai nepateikė naujo kelionių organizatoriaus prievolių įvykdymo užtikrinimą patvirtinančio dokumento ir prievolių įvykdymo užtikrinimą patvirtinančiame dokumente nurodytą prievolių įvykdymo užtikrinimo sumą pagrindžiančių dokumentų;

4) kelionių organizatorius nevykdo šio įstatymo 7 straipsnio 2 dalies 5, 6 ir 7 punktuose nustatytų įpareigojimų;

5) kelionių organizatorius raštu pranešė kreditoriams ir Vyriausybės įgaliotai institucijai apie tai, kad negali arba neketina vykdyti įsipareigojimų;

6) motyvuotu sprendimu, kai atlikdama kelionių organizatoriaus priežiūrą Vyriausybės įgaliota institucija nustato, kad kelionių organizatorius negali vykdyti įsipareigojimų turistams pagal sudarytas organizuotos turistinės kelionės sutartis.;

7) atsiranda aplinkybių, dėl kurių kelionių organizatorius negali būti laikomas nepriekaištingos reputacijos pagal šio įstatymo 8 straipsnio 3 dalį.

Atitinkamai patikslinti įstatymo projekto pavadinimą ir likusių projekto straipsnių numeraciją.

6

 

 

ARGUMENTAI:

Ekonomikos ir inovacijų ministerija atlieka šalies turizmo politikos formavimo ir tarptautinio bendradarbiavimo turizmo srityje funkcijas, o turizmo paslaugų teikėjų veiklos priežiūrą atlieka Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba. Ji yra atsakinga už KO, kelionių pardavimo agentų, turizmo paslaugų rinkinių pardavėjų, apgyvendinimo paslaugų teikėjų veiklos priežiūrą; KO, gido ir apgyvendinimo paslaugų klasifikavimo pažymėjimų išdavimą; KO, kelionių pardavimo agento ir turizmo paslaugų rinkinio pardavėjo deklaracijų ir ataskaitų priėmimą; pranešimų apie neklasifikuojamųjų apgyvendinimo paslaugų teikimą priėmimą; atstovavimą turistų interesams kelionių organizatoriaus ir (arba) turizmo paslaugų rinkinio pardavėjo nemokumo ar bankroto atvejais; konsultacijų ir informacijos turizmo paslaugų teikėjų veiklos bei jų priežiūros klausimais teikimą, kitų prevencijos priemonių, skirtų užkirsti kelią galimiems turizmo paslaugų teikėjų veiklą reguliuojančių teisės aktų pažeidimams, įgyvendinimą.

Įstatymas projektui Nr. XIIIP-3120(2) jau pritarta Lietuvos Respublikos Seimo Ekonomikos komitete, buvo tikslinamas tik pakeičiant Ūkio ministerijos pavadinimą į pavadinimą „Ekonomikos ir inovacijų ministerija“ ir dėl kitų techninių patikslinimų. Siūlome nekeisti galiojančio TĮ Nr. VIII-667 30 straipsnio 4 dalyje nustatyto teisinio reguliavimo, kai Vyriausybės įgaliota institucija apgyvendinimo paslaugų klasifikavimą atlieka pagal Vyriausybės įgaliotos institucijos patvirtintą apgyvendinimo paslaugų klasifikavimo tvarkos aprašą. Pažymėtina, kad klasifikuojamųjų apgyvendinimo paslaugų objektams (viešbučiams, moteliams, svečių namams, kempingams) yra būdingas natūralus nusidėvėjimas, ypač tų objektų, kuriuose yra dideli lankytojų srautai. Todėl atsižvelgiant į minimų funkcijų turinį, Vyriausybės įgaliota institucija, o ne Ekonomikos ir inovacijų ministerija turi atlikti apgyvendinimo paslaugų teikėjų veiklos priežiūrą t. y. periodiškai vertinti, ar apgyvendinimo paslaugų objektas atitinka kokybinius kriterijus, nustatytus konkrečiai apgyvendinimo paslaugų rūšiai. Be to, nepritarus siūlomam pakeitimui, Vyriausybės įgaliota institucija, šiuo atveju Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba, negalės sudaryti specialios komisijos ar telktis į pagalbą ekspertų vertindama apgyvendinimo paslaugų atitiktį nustatytiems reikalavimams ir atlikdama stebėseną esant natūraliam objektų nusidėvėjimui. Nepritarus siūlomam projektui reikėtų papildomai įdarbinti atitinkamos kvalifikacijos specialistus arba gerinti esamų Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos specialistų kompetenciją, susijusią su inžineriniais ir kitais specialiaisiais gebėjimais, o tai nebūtų susiję su jų tiesiogiai atliekamomis funkcijomis, išsilavinimu bei gebėjimais ir pareikalautų papildomų biudžeto išlaidų Nurodomas teisinis reguliavimas neatitiktų ir teisėkūros aiškumo, sistemiškumo ir ekonomiškumo principų.

Išplėsti TĮ nustatytą neklasifikuojamųjų apgyvendinimo paslaugų sąrašą sanatorijų apgyvendinimo paslaugomis ir privataus apgyvendinimo paslaugomis. Sanatorija – tai gydykla, teikianti apgyvendinimo, gydymo, reabilitacinės, maitinimo ir kitas paslaugos. Sanatorijose apsistoja užsienio ir vietiniai turistai, sveikatinimo ir poilsio tikslais (neskaičiuojant asmenų, atvykstančių ligonių kasų sąskaita). Trumpalaikio apgyvendinimo paslaugų įtraukimas į neklasifikuotųjų apgyvendinimo paslaugų sąrašą ištrauktų iš šešėlio trumpalaikio apgyvendinimo paslaugas teikiamas butuose, parduodamas per rezervacines sistemos, pvz., AirBnb, Booking com ir kt., kai juose  apsistoja užsienio ir vietiniai turistai. Šių turistų apgyvendinimo paslaugų įtraukimas į neklasifikuojamųjų apgyvendinimo paslaugų sąrašą padėtų tiksliau apskaityti  užsienio ir vietinių turistų statistinius duomenis, kurių pagalba Ekonomikos ir inovacijų ministerija galės efektyviau planuoti turizmo rinkodaros priemones ir kitus projektus.

PASIŪLYMAS:

Papildyti įstatymo projekto 6 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

7 straipsnis. 30 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 30 straipsnio 1 dalies 2 punktų ir jį išdėstyti taip:

„2) neklasifikuojamąsias apgyvendinimo paslaugas: apartamentų komplekso paslaugos, kaimo turizmo paslaugos, nakvynės ir pusryčių paslaugos, nakvynės namų (angl. hostel) paslaugos, poilsio namų paslaugos, turistinio laivo apgyvendinimo paslaugos, turistinės stovyklos paslaugos, sanatorijos apgyvendinimo paslaugos, trumpalaikio apgyvendinimo paslaugos.“

1. 2. Pakeisti 30 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Apgyvendinimo paslaugos klasifikuojamos pagal ekonomikos ir inovacijų ministro patvirtintus atitinkamos apgyvendinimo paslaugų rūšies klasifikavimo reikalavimus. Pagal teikiamų paslaugų kokybę ir įvairovę klasifikuojamųjų apgyvendinimo paslaugų (objektų) kokybės lygis ženklinamas žvaigždutėmis, kurių didesnis skaičius reiškia aukštesnį kokybės lygį. Aukščiausias apgyvendinimo paslaugų kokybės lygis žymimas penkiomis žvaigždutėmis.“

2. 3. Pakeisti 30 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

„4. Apgyvendinimo paslaugų klasifikavimą atlieka Vyriausybės įgaliota institucija pagal ekonomikos ir inovacijų ministro Vyriausybės įgaliotos institucijos patvirtintą apgyvendinimo paslaugų klasifikavimo tvarkos aprašą.“

3. 4. Pakeisti 30 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:

„5. Ekonomikos ir inovacijų ministras tvirtina Apgyvendinimo paslaugų rūšių sąrašą, kuriame nustatytos apgyvendinimo paslaugų rūšių apibrėžtys ir minimalus apgyvendinti skirtų kambarių skaičius.“

 

Teikia:

 

 

Seimo narys                                                                   Virginijus Sinkevičius