LIETUVOS RESPUBLIKOS

ŽEMĖS GELMIŲ ĮSTATYMO NR. I-1034 23 STRAIPSNIO

PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai

Valstybės įmonė Valstybinių miškų urėdija šiuo metu eksploatuoja 10 vnt. naudingųjų išteklių telkinių (didieji karjerai) ir 217 vnt. mažųjų karjerų (žvyro, žvyro smėlio ar smėlio, durpių ištekliai). Praktika parodė, kad naudingųjų iškasenų išteklių (didžiųjų karjerų) įrengimas ir eksploatacija dėl veiklos specifikos yra nebūdinga valstybės įmonės Valstybinių miškų urėdija veiklai. Tačiau mažųjų karjerų (žvyro, žvyro smėlio ar smėlio, durpių ištekliai) įrengimas valstybės įmonės Valstybinių miškų urėdija patikėjimo teise valdomuose valstybinių miškų žemės sklypuose ir jų eksploatacija savo reikmėms, laikantis Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatyme apibrėžtų valstybinio turto valdymo (visuomeninės naudos, efektyvumo, racionalumo, viešosios teisės) principų, Lietuvos Respublikos Žemės įstatymo 7 straipsnio 11 dalyje nustatyto reikalavimo valdyti, naudoti jai patikėjimo teise perduotą žemę ir ja disponuoti įstatymų nustatyta tvarka ir sąlygomis visuomeninei naudai, taip pat Lietuvos Respublikos Žemės įstatymo 21 straipsnio 3 dalyje nustatytos pareigos racionaliai naudoti ir tausoti įstatymų nustatyta tvarka leistas eksploatuoti naudingąsias iškasenas ir kitus gamtos bei rekreacinius išteklius, yra ekonomiškai naudinga veikla tiek visuomenei apskritai, tiek ir valstybės įmonės Valstybinių miškų urėdijai konkrečiai. Tačiau nuo 2020 m. liepos 1 d. įsigaliojusi Lietuvos Respublikos žemės gelmių įstatymo redakcija valstybės įmonei Valstybinių miškų urėdija nebesuteikia teisės įrengti naujų mažųjų karjerų (žvyro, žvyro smėlio ar smėlio, durpių ištekliai), ką būtų vertinti kaip nepagrįstą valstybės įmonės Valstybinių miškų urėdija veiklos ribojimą, turintį neigiamą poveikį tiek visuomenės, tiek ir šios įmonės ekonominiams interesams.   

   Įstatymo projekto tikslas – sudaryti teisines sąlygas valstybės įmonei Valstybinių miškų urėdija įrengti ir eksploatuoti jos veikloje (Lietuvos Respublikos miškų įstatymo 5 straipsnio 5 dalimi perduotų valstybinių funkcijų vykdymui) reikalingus mažuosius karjerus (žvyro, žvyro smėlio ar smėlio, durpių ištekliai), lygiagrečiai palaipsniui atsisakant didžiųjų karjerų eksploatavimo.

 

2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai

Įstatymo projekto iniciatorius – Seimo narys Kęstutis Vilkauskas.

 

3.      Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai

Šiuo metu galiojantis Lietuvos Respublikos žemės gelmių įstatymas valstybės įmonei Valstybinių miškų urėdija nebesuteikia teisės įrengti naujų mažųjų karjerų (žvyro, žvyro smėlio ar smėlio, durpių ištekliai).

 

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

Įstatymo projektu siūloma:

1) pakeisti Žemės gelmių įstatymo 23 straipsnio 1 dalį ir nustatyti, kad Miškų urėdija gali įrengti Miškų urėdijos regioninio padalinio girininkijos teritorijoje iki 0,5 hektaro ploto ir iki 3 metrų gylio smėlio, žvyro, ar durpių mažąjį karjerą;

2) pakeisti Žemės gelmių įstatymo 23 straipsnio 2 dalį ir nustatyti, kad Miškų urėdijos įrengtame mažajame karjere išgauti smėlio, žvyro ar durpių ištekliai naudojami aplinkos ministro nustatyta tvarka Miškų urėdijos ūkio reikmėms.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta.

Įstatymas neigiamų pasekmių neturės.

 

6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai

Įstatymas neigiamos įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai neturės.

 

         7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai

         Įstatymas įtakos verslo sąlygoms neturės.

 

          8. Ar įstatymų projektai neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams

          Įstatymų projektais siūlomos nuostatos neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams.

 

          9. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios:

Nėra

 

          10. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

          Įstatymo projektas atitinka Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatymo ir Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo reikalavimus.

 

11. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus

Įstatymo projektas neprieštarauja Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos teisės aktams.

 

12. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti

          Įstatymui įgyvendinti reikalinga parengti ir priimti Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2022 m. vasario 15 d. įsakymo Nr. D1-51 „Dėl Mažųjų karjerų įrengimo ir naudojimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimus.

 

13. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)

Įstatymui įgyvendinti papildomų asignavimų iš valstybės biudžeto nereikės.

 

14. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

Nėra gauta.

 

15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis

„mažasis karjeras“, „Miškų urėdijos įrengtas mažasis karjeras“.

 

16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai

Nėra.

 

 

 

Teikia

 

Seimo nariai:                                                                             

 

 

Kęstutis Vilkauskas

Jonas Pinskus

Andrius Mazuronis

Domas Griškevičius

Justinas Urbanavičius

Eugenijus Sabutis

Aidas Gedvilas

Ričardas Juška